PDA

Bekijk Volledige Versie : Eén op de tien huishoudens leeft in armoede



Elien
29-11-05, 07:54
Armoede neemt toe, vooral onder allochtonen

Eén op de tien huishoudens leeft in armoede

http://www.scp.nl/publicaties/boeken/9037702066/voorkant.jpg (http://www.scp.nl/publicaties/boeken/9037702066/Armoedemonitor_2005.pdf)

Klik hier (http://www.scp.nl/publicaties/boeken/9037702066/Armoedemonitor_2005.pdf) om de Armoede Monitor 2005 te downloaden

Eén op de tien huishoudens in Nederland leeft in armoede. Dat blijkt uit de Armoedemonitor 2005 van het Sociaal en Cultureel Planbureau en het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Toename
De laatste drie jaar is de armoede sterk toegenomen. Waren er in 2002 nog 580.000 huishoudens die op of onder de armoedegrens leefden, nu is dat aantal opgelopen tot ruim 680.000.

Allochtonen
De armoede treft vooral allochtonen, eenoudergezinnen en huishoudens met een uitkering. Steeds meer huishoudens geven aan het ècht moeilijk te vinden om rond te komen. In 2002 was dat 8%, nu 13%. Bijna één op de tien huishoudens zegt schulden te moeten maken. In 2002 was dat nog één op de 20.

bron: RTL-Nieuws

het gesprek van de dag gaat alleen over terrorisme, naar mijn mening belangrijk maar niet te belangrijk, veel gezinnen moeten vechten elke dag om hun kinderen te kunnen geven wat ze willen, als een alleenstaande moeder weet ik hoe moeilijk het is om rond te komen, naar mijn mening ziet het er ook in de toekomst alleen slechter uit.

Morosian
29-11-05, 08:18
De armste mensen van Nederland behoren tot de tien procent rijkste mensen van de wereld.

Als je de armoede wilt oplossen - en dat is een loflijk streven - dan moet je daar beginnen waar de armoede het ergste is. En dat is zeker niet in Nederland.

Kijk voor meer informatie op www.menseninnood.nl

Elien
29-11-05, 08:28
Geplaatst door Morosian
De armste mensen van Nederland behoren tot de tien procent rijkste mensen van de wereld.

Als je de armoede wilt oplossen - en dat is een loflijk streven - dan moet je daar beginnen waar de armoede het ergste is. En dat is zeker niet in Nederland.

Kijk voor meer informatie op www.menseninnood.nl


daar hebben de arme onder ons dus geen ene fuck aan....situatie in nl en een ander land kan je niet vergelijken schat

Bar
29-11-05, 08:48
Geplaatst door Elien
kinderen te kunnen geven wat ze willen

Dan heb je gauw tekort ja.

Morosian
29-11-05, 08:54
Geplaatst door Elien
daar hebben de arme onder ons dus geen ene fuck aan....situatie in nl en een ander land kan je niet vergelijken schat

Eigen volk eerst dus.

Elien
29-11-05, 08:56
Geplaatst door Morosian
Eigen volk eerst dus.


precies..een ander kan je niet helpen als je eigen leven een puinhoop is

Elien
29-11-05, 08:58
Geplaatst door Bar
Dan heb je gauw tekort ja.


:D :D nee geen nikies of 2 x per jaar vakantie ik bedoel je kind het beste geven onderdak, kleding en genoeg eten, klinkt vanzelfsprekend maar voor vele in nl is dat echt moeilijk te halen

Derrick
29-11-05, 09:09
je moet gewoon gaan werken om uit deze zogenaamde armoede te komen ( beide partners aan het werk, niet meer dan 2 kinderen)

Elien
29-11-05, 09:32
Geplaatst door Derrick
je moet gewoon gaan werken om uit deze zogenaamde armoede te komen ( beide partners aan het werk, niet meer dan 2 kinderen)


zelfs al heb je een baan derrick wordt het sommige groepen niet makkelijk gemaakt ben zelf een alleenstaande moeder en soms moet ik bepaalde rekeningen gewoon laten liggen om te kunnen boodschappen nou lig ik geen honger te lijden maar als je vooruitzichten alleen somberder worden gemaakt door de overheid raak je soms letterlijk in paniek

Derrick
29-11-05, 09:43
Geplaatst door Elien
zelfs al heb je een baan derrick wordt het sommige groepen niet makkelijk gemaakt ben zelf een alleenstaande moeder en soms moet ik bepaalde rekeningen gewoon laten liggen om te kunnen boodschappen nou lig ik geen honger te lijden maar als je vooruitzichten alleen somberder worden gemaakt door de overheid raak je soms letterlijk in paniek

Ook modale gezinnen in NL halen vaak het einde van de maand niet met hun inkomen,

datzelfde geldt voor 2-verdieners met kinderen.

pas wanneer je als gezin een inkomen hebt van meer dan 3 x modaal, dan blijft er geld over voor andere zaken (vliegvacantie, laptop, iPod, etc.)

Zelf ben ik jarenlang basisbeursstudent geweest met bijbaantjes (weinig geld)

Daarna samenwonen met mijn vrouw en beide werken voor een schamel loon (geld voldoende)

Daarna 2 kinderen, mijn vrouw en ik beide een goede baan (kinderen 4 dagen per week in creche en naschoolse opvang):==»
geld tekort - slechts 2 weken per jaar met je tentje camperen in Frankrijk

freya
29-11-05, 09:50
Geplaatst door Morosian
De armste mensen van Nederland behoren tot de tien procent rijkste mensen van de wereld.

Als je de armoede wilt oplossen - en dat is een loflijk streven - dan moet je daar beginnen waar de armoede het ergste is. En dat is zeker niet in Nederland.

Kijk voor meer informatie op www.menseninnood.nl

Ja sluit je ogen maar voor de ellende bij jou om de hoek.

Jij wilt hier eerst gezinnen op straat zien doodvriezen, voordat je van armoede spreekt? Of wijs je dan nog steeds naar over de grenzen, waar nog meer kinderen het slecht hebben?

Mark
29-11-05, 09:51
Er zijn in Nederland inderdaad situaties waarin mensen meer geholpen moeten worden omdat ze zelf niet ervoor kunnen zorgen om fatsoenlijk rond te komen.

Daarintegen vind ik dat een groot deel van de nederlandse bevolking verwend is met het idee dat ze alles maar voor niets moeten krijgen. Die mobiele telefoon, ipod en al die shit.... maar het idee dat je af en toe gewoon keihard je best moet doen en moet werken om die dingen te krijgen ho maar. Mensen die hun leven maar verklooien en geen enkele effort doen om vooruit te komen, hun relaties verknoeien en er een zooitje van maken en op het einde huilen dat ze niet zomaar gratis alle luxe krijgen die anderen hebben.

freya
29-11-05, 09:55
Geplaatst door Derrick
Ook modale gezinnen in NL halen vaak het einde van de maand niet met hun inkomen,

datzelfde geldt voor 2-verdieners met kinderen.

pas wanneer je als gezin een inkomen hebt van meer dan 3 x modaal, dan blijft er geld over voor andere zaken (vliegvacantie, laptop, iPod, etc.)



3x modaal :rolleyes:


dan wil ik wel eens weten waar jij allemaal je geld aan uit geeft :moe:


Er is een groot verschil of je het eind van de maand niet haalt omdat je te veel bent uitgegaan en 3 nieuwe broeken en een mobieltje hebt gekocht, of omdat je moest kiezen tussen boodschappengeld en vaste lasten betalen.

Derrick
29-11-05, 10:06
Geplaatst door freya
3x modaal :rolleyes:


dan wil ik wel eens weten waar jij allemaal je geld aan uit geeft :moe:


Er is een groot verschil of je het eind van de maand niet haalt omdat je te veel bent uitgegaan en 3 nieuwe broeken en een mobieltje hebt gekocht, of omdat je moest kiezen tussen boodschappengeld en vaste lasten betalen.

vaste lasten:
creche €962,- netto per maand
naschoolse opvang; €440,- per maand
hypotheek rijtjeshuis: € 760,- per maand
particuliere ziektenkosten: €260 per maand
privegebruik leaseauto; €300 per maand
gemeentebelastingen; €50 per maand

betaald door nettogezinsinkomen van €3100,- Je begrijpt misschien nu dat wij geen laptop-mp3 speler- of wintersportvacantie willen betalen

Elien
29-11-05, 10:11
Geplaatst door Derrick
vaste lasten:
creche €962,- netto per maand
naschoolse opvang; €440,- per maand
hypotheek rijtjeshuis: € 760,- per maand
particuliere ziektenkosten: €260 per maand
privegebruik leaseauto; €300 per maand
gemeentebelastingen; €50 per maand

betaald door nettogezinsinkomen van €3100,- Je begrijpt misschien nu dat wij geen laptop-mp3 speler- of wintersportvacantie willen betalen

maar wel een tentje in frankrijk...mag ik mee? :aanwal:

freya
29-11-05, 10:11
Geplaatst door Derrick
vaste lasten:
creche €962,- netto per maand
naschoolse opvang; €440,- per maand
hypotheek rijtjeshuis: € 760,- per maand
particuliere ziektenkosten: €260 per maand
privegebruik leaseauto; €300 per maand
gemeentebelastingen; €50 per maand

betaald door nettogezinsinkomen van €3100,- Je begrijpt misschien nu dat wij geen laptop-mp3 speler- of wintersportvacantie willen betalen

Om het even in perspectief te zetten:

Mensen die in armoede leven in Nederland hebben per maand minder inkomen dan wat jij aan de creche uitgeeft.

Jouw privegebruik van de auto kost meer (mss wel 2x zoveel) dan zij aan boodschappen kunnen uitgeven.

Elien
29-11-05, 10:13
Geplaatst door freya
Om het even in perspectief te zetten:

Mensen die in armoede leven in Nederland hebben per maand minder inkomen dan wat jij aan de creche uitgeeft.

Jouw privegebruik van de auto kost meer (mss wel 2x zoveel) dan zij aan boodschappen kunnen uitgeven.


dit bedoel ik :)

jan1974
29-11-05, 10:16
Geplaatst door Elien
zelfs al heb je een baan derrick wordt het sommige groepen niet makkelijk gemaakt ben zelf een alleenstaande moeder en soms moet ik bepaalde rekeningen gewoon laten liggen om te kunnen boodschappen nou lig ik geen honger te lijden maar als je vooruitzichten alleen somberder worden gemaakt door de overheid raak je soms letterlijk in paniek
Heb je geen alimentatie?

Elien
29-11-05, 10:22
Geplaatst door jan1974
Heb je geen alimentatie?


niet veel

jan1974
29-11-05, 10:44
Geplaatst door Elien
niet veel
Dat is klote.

Ik ben eerlijk gezegd niet zo'n fan van die alleenstaande moeders.

Vaders die (soms, vaak) hun verantwoordelijkheid niet nemen en die de eindverantwoordelijkheid afschuiven en moeders die dan noodzakelijk een beroep op de staat moeten doen voor ondersteuning.

Aan de ene kant is goede zorg voor deze kinderen uiteindelijk goed voor Nederland.

Aan de andere kant heb ik ook zoiets van (als netto belastingbetaler) "Ik ben gekke Henkie niet" waarom moet de staat hier weer voor opdraaien.

Maar misschien is mijn oordeel gebaseerd vooroordelen.

~Panthera~
29-11-05, 10:57
Geplaatst door Elien
niet veel


Ook niet zo gek: 70% van die "zogenaamde" zorgzame dwaze vaders betaald geen alimentatie, zag ik gisteren op tv. :moe:
En maar janken, die gasten.
Wel neuken, en niet betalen als er kinderen van komen, wat een kutmentaliteit zeg. :moe:

Elien
29-11-05, 10:59
Geplaatst door jan1974
Dat is klote.

Ik ben eerlijk gezegd niet zo'n fan van die alleenstaande moeders.

Vaders die (soms, vaak) hun verantwoordelijkheid niet nemen en die de eindverantwoordelijkheid afschuiven en moeders die dan noodzakelijk een beroep op de staat moeten doen voor ondersteuning.

Aan de ene kant is goede zorg voor deze kinderen uiteindelijk goed voor Nederland.

Aan de andere kant heb ik ook zoiets van (als netto belastingbetaler) "Ik ben gekke Henkie niet" waarom moet de staat hier weer voor opdraaien.

Maar misschien is mijn oordeel gebaseerd vooroordelen.

elke situatie is anders, groepen in nl die keihard werken voor hun geld en letterlijk elke cent moeten omdraaien worden je niet meer in dank afgenomen..ben van natura geen zeik wijf maar de overheid springt hierin zeker tekort

Elien
29-11-05, 11:01
Geplaatst door ~Panthera~
Ook niet zo gek: 70% van die "zogenaamde" zorgzame dwaze vaders betaald geen alimentatie, zag ik gisteren op tv. :moe:
En maar janken, die gasten.

en dan nog een batman outfit aan doen...en een stichting in het leven roepen en voila kijk ons eens zielig doen

~Panthera~
29-11-05, 11:02
Geplaatst door Elien
en dan nog een batman outfit aan doen...en een stichting in het leven roepen en voila kijk ons eens zielig doen

ja, precies; laten ze eerst maar eens fatsoenlijk hun alimentatie betalen voor hun kids. :moe:
Zeikerds.

Elien
29-11-05, 11:10
Geplaatst door ~Panthera~
ja, precies; laten ze eerst maar eens fatsoenlijk hun alimentatie betalen voor hun kids. :moe:
Zeikerds.

weet je dat meer dan 80% het niet of nauwelijk betaalt?? en dan maar de vrouw de schuld geven dat ze hun kind niet mogen zien..vinden ze het gek... lusten maar geen lasten

~Panthera~
29-11-05, 11:13
Geplaatst door Elien
weet je dat meer dan 80% het niet of nauwelijk betaalt?? en dan maar de vrouw de schuld geven dat ze hun kind niet mogen zien..vinden ze het gek... lusten maar geen lasten


Yep, en wat menigeen ook niet weet is: dat die lullige 100 euro die ze ZOUDEN moeten betalen, AFGETROKKEN wordt van het lullige bijstandsbedrag wat de vrouwen krijgen.

De meesten denken dat ze die ERBIJ krijgen, bovenop hun uitkering, dat is dus NIET zo.

Lekker he, als de "zorgzame vader" niet betaald ? :moe:

jan1974
29-11-05, 11:22
Geplaatst door Elien
weet je dat meer dan 80% het niet of nauwelijk betaalt?? en dan maar de vrouw de schuld geven dat ze hun kind niet mogen zien..vinden ze het gek... lusten maar geen lasten
Het zou misschien goed zijn dat de fiscus de alimentatie gaat innen. De fiscus heeft een heel apparaat om hun geld te krijgen.

Op deze manier is het veel beter gegarandeerd dat het gezin het geld krijgt waar het recht op heeft.

Mark
29-11-05, 11:29
Derrick: je moet je vrouw gewoon haar baan laten opzeggen, dat scheelt je veel geld aan opvang enzo :) Tering was is dat duur zo'n kind!

Verder over die mannen, neem gewoon 50/50 de kids en dan hoeft niemand alimentatie te betalen en kan die moeder ook werken. EN de man kan zijn kind zien.

Het feit dat die vrouw zich heeft laten bezwangeren ontslaat haar niet van het feit dat er geld verdient moet worden voordat het uitgegeven wordt.

Voor de vrouw geldt dan : wel neuken niet werken? Had ze maar eerder aan moeten denken voor ze zonder condoom neukte :)

Elien
29-11-05, 11:35
Geplaatst door Mark
Derrick: je moet je vrouw gewoon haar baan laten opzeggen, dat scheelt je veel geld aan opvang enzo :) Tering was is dat duur zo'n kind!

Verder over die mannen, neem gewoon 50/50 de kids en dan hoeft niemand alimentatie te betalen en kan die moeder ook werken. EN de man kan zijn kind zien.

Het feit dat die vrouw zich heeft laten bezwangeren ontslaat haar niet van het feit dat er geld verdient moet worden voordat het uitgegeven wordt.

Voor de vrouw geldt dan : wel neuken niet werken? Had ze maar eerder aan moeten denken voor ze zonder condoom neukte :)


jij snapt er helemaal niks van

Mark
29-11-05, 11:42
Geplaatst door Elien
jij snapt er helemaal niks van

ik deed even net zo genuanceerd als jij en panthera

~Panthera~
29-11-05, 11:45
Geplaatst door Mark
Voor de vrouw geldt dan : wel neuken niet werken? Had ze maar eerder aan moeten denken voor ze zonder condoom neukte :)


Als je in de bijstand zit, heb je ook sollicitatieplicht.
Dus dit slaat nergens op.

Elien
29-11-05, 11:46
Geplaatst door Mark
ik deed even net zo genuanceerd als jij en panthera

whatever jongen..dat zijn gewoon feiten

Mark
29-11-05, 11:54
Aha dus vrouwen zijn maar arme wezentjes die misbruikt worden door de grote boze mannen die ze neuken, dumpen en dan niet betalen.

Nou dat is dan weer duidelijk.

IbnRushd
29-11-05, 11:57
Geplaatst door Mark
de grote boze mannen die ze neuken, dumpen en dan niet betalen.

Nou dat is dan weer duidelijk.

:p Jouw avatar zegt genoeg, Vegeta :D

Elien
29-11-05, 12:13
Geplaatst door Mark
Aha dus vrouwen zijn maar arme wezentjes die misbruikt worden door de grote boze mannen die ze neuken, dumpen en dan niet betalen.

Nou dat is dan weer duidelijk.


jij bent zeker ook goed "genaaid" door een vrouw? het zijn gewoon feiten jongen deal with it

Mark
29-11-05, 12:16
welke feiten? ik zie alleen mannenhaat op basis van persoonlijke ervaringen

~Panthera~
29-11-05, 12:17
Geplaatst door Mark
welke feiten? ik zie alleen mannenhaat op basis van persoonlijke ervaringen

O ja, als we niets beters meer weten, dan krijgen we die. :rolleyes:


:haha:

Elien
29-11-05, 12:22
Geplaatst door Mark
welke feiten? ik zie alleen mannenhaat op basis van persoonlijke ervaringen


persoonlijke ervaringen en nogmaals feiten

jan1974
29-11-05, 12:35
Geplaatst door Mark
Aha dus vrouwen zijn maar arme wezentjes die misbruikt worden door de grote boze mannen die ze neuken, dumpen en dan niet betalen.

Nou dat is dan weer duidelijk.
Veel van dat soort vrouwen vallen voor foute mannen.

observer
29-11-05, 12:45
Geplaatst door Elien
elke situatie is anders, groepen in nl die keihard werken voor hun geld en letterlijk elke cent moeten omdraaien worden je niet meer in dank afgenomen..ben van natura geen zeik wijf maar de overheid springt hierin zeker tekort de overheid is juist het probleem

niet alleen door de te hoge belastingen maar ook doordat ze een aantal basisbehoeftes zoals stroom gas water etc kunstmatig duur maakt

het feit dat drinkwater in het hoge btw tarief zit etc noem maar op

je werkt in nederland 7 a 8 maanden per jaar voor de belastingen

we gaan gewoon de kant op van de vs, de armste mensen zijn vaak niet de "armen" maar juist de mensen die wel werken maar net erboven zitten, integenstelling tot die krijgen zij namelijk geen gratis gezondheidszorg dus dat is een kosten post van $150 tot $ 600 voor een gezin per maand)

Elien
29-11-05, 12:49
Geplaatst door observer
de overheid is juist het probleem

niet alleen door de te hoge belastingen maar ook doordat ze een aantal basisbehoeftes zoals stroom gas water etc kunstmatig duur maakt

het feit dat drinkwater in het hoge btw tarief zit etc noem maar op

je werkt in nederland 7 a 8 maanden per jaar voor de belastingen

we gaan gewoon de kant op van de vs, de armste mensen zijn vaak niet de "armen" maar juist de mensen die wel werken maar net erboven zitten, integenstelling tot die krijgen zij namelijk geen gratis gezondheidszorg dus dat is een kosten post van $150 tot $ 600 voor een gezin per maand)


gelijk heb je

reallife
29-11-05, 15:41
Geplaatst door Elien
Eén op de tien huishoudens leeft in armoede
Eén op de tien huishoudens in Nederland leeft in armoede. Dat blijkt uit de Armoedemonitor 2005 van het Sociaal en Cultureel Planbureau en het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Toename
De laatste drie jaar is de armoede sterk toegenomen. Waren er in 2002 nog 580.000 huishoudens die op of onder de armoedegrens leefden, nu is dat aantal opgelopen tot ruim 680.000.


Allochtonen
De armoede treft vooral allochtonen, eenoudergezinnen en huishoudens met een uitkering. Steeds meer huishoudens geven aan het ècht moeilijk te vinden om rond te komen. In 2002 was dat 8%, nu 13%. Bijna één op de tien huishoudens zegt schulden te moeten maken. In 2002 was dat nog één op de 20.



het gesprek van de dag gaat alleen over terrorisme, naar mijn mening belangrijk maar niet te belangrijk, veel gezinnen moeten vechten elke dag om hun kinderen te kunnen geven wat ze willen, als een alleenstaande moeder weet ik hoe moeilijk het is om rond te komen, naar mijn mening ziet het er ook in de toekomst alleen slechter uit,

Dan heb ik als alleenstaande ouder met een baan nog geluk. Ik heb zo'n 1200 euro pm met mijn 2 kids en 50 euro allimentatie (wat ik nog niet gekregen heb maar goed, mijn ex verdiend hetzelfde als ik en kan het niet betalen) Binnekort ga ik aan de slag mt het budgetbureau ivm schulden uit mijn huwelijk. Daar zie ik wel tegenop want dat schijnt best heftig te zijn. Maar toch is het beter als toen ik nog getrouwd was en ik onverwacht enorme rekeningen van mijn man moest voldoen. Honderden euro's aan telefoonkosten. Auto duurder dan duur want dat moest. enz enz. Die jaren budgetbureau zijn terecht omdat ik ooit mede tekende voor kredietkaarten en andere leningen. Ik heb nu rust die ik eerder niet had en een gezellig huishouden met mijn kids samen. Soms vind ik hele leuke kleding en speelgoed in tweedehands winkels en nu kan ik dat openlijk doen, mijn ex dreef hier altijd de spot mee net zoals hij er de spot mee dreef dat ik me niet thuisvoelde in te dure auto's die niet van ons waren maar van de bank!

Verder hoef je niet altijd in geld te denken om iets te betekenen voor anderen. Er is heel veel vrijwilligerswerk te doen. Het is enorm deprimerend om heel de tijd in je eigen kringetje te navelstaren.

Zwarte Schaap
29-11-05, 16:07
Fok Holland, fok Marokko, fok the world, ik leef al 2 jaar zwaar onder het minimum. Sterker nog, het heeft me al een gedeelte van mijn lichaam gekost.

FOK alles.

freya
29-11-05, 16:40
Geplaatst door MuMu
Of gewoon kiezen voor een voor jezelf goed te behapstukken levensstijl: misschien een tandje minder luxe, geen kids en alleen wonen. Er is prima rond te komen van weinig geld. Je moet er alleen goed mee leren omgaan. Maar de meeste mensen willen ALLES en lenen zich letterlijk een ongeluk. :verveeld:

Jij stelt voor om kinderen van het dak te gooien? of moet je ze gewoon aan het hek van een kindertehuis vastbinden?


En bijstandmoeders kennen geen luxe om op te bezuinigen.

Slaape borrelpraat allemaal, van mensen zonder feitenkennis en met te weinig inlevingsvermogen :moe:

et_2000nl
29-11-05, 16:46
Geplaatst door Elien
persoonlijke ervaringen en nogmaals feiten

Helaas ken ik ook nogal wat feiten van de andere kant. Het nederlandse familie recht is hevig verouderd en gebaseerd op christelijke normen en waarde die niet meer van deze tijd zijn, een aanpassing hier en daar is de oplossing niet. Zowel mannen als vrouwen kunnen in een onleefbare situatie terecht komen -> kind de dupe....

Wie de "liefde" bedrijft met wie en waarom niet met, moet ieder voor zichzelf weten. Als een kind het resultaat is zijn er twee mensen verantwoordelijk voor. De discussie gaat veel te vaak over geld. Met geld koop je geen kind, noch voed je hem op. Door conflicten over materialistische zaken worden kinderen nogal eens als speelbal gebruikt. Een man en vrouw hebben beide verantwoordelijkheden.

Het huidige familierecht creeert nogal wat ongelijke rechten, in de emotie gaan mensen de verkeerde dingen doen omdat aan te vechten. Da's geen goedkeuring mijner zijds, slechts een constatering.

Daarnaast vind het het heel erg gevaarlijk in een relatie om sterk afhankelijk van elkaar te zijn. Afhankelijkheden worden ge-exploiteerd, zeker als er conflicten zijn, zeker als er discriminerende wetgeving is.

Dat samen leid tot de huidige toestanden. Als er al een invloed van de politiek moet zijn is dat het compleet opnieuw inrichten van het familierecht en alle instanties die zich daar mee bezig houden, ten einde te komen tot een rechtvaardig systeem voor alle betrokkenen met daarin het kind centraal.

Helaas is de politieke wil er niet, noch de publieke opinie. :moe:

Maurice
29-11-05, 17:34
Geplaatst door freya
Jij stelt voor om kinderen van het dak te gooien? of moet je ze gewoon aan het hek van een kindertehuis vastbinden?



Gewoon niet voortplanten, lijkt me duidelijk en makkelijk zat...

:boer:

Maurice
29-11-05, 17:44
Geplaatst door MuMu
Hoef je ze ook niet van het dak te gooien of aan het hek van een kindertehuis vast te binden. :moe:

Ja, maar dergelijke mensen nemen geen kinderen maar KRIJGEN hun kinderen, aan hen persoonlijk afgeleverd aan de deur door meneer de ooievaar, snap dat dán!

En daar deze mensen netjes geleerd hebben een gegeven paard niet in de bek te kijken...


:nijn:

S@deeQ
29-11-05, 18:15
Armoede treft vooral allochtonen

Uitgegeven: 29 november 2005 07:24
Laatst gewijzigd: 29 november 2005 07:30

DEN HAAG - De armoede in Nederland is de laatste jaren toegenomen. Dit jaar moeten ruim 680.000 huishoudens rondkomen met een laag inkomen. Dat zijn er 100.000 meer dan in 2002. De armoede treft vooral allochtonen.

Dit blijkt uit de Armoedemonitor 2005 die het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag hebben gepubliceerd. Het goede nieuws is dat SCP en CBS verwachten dat het aantal huishoudens met een laag inkomen in 2006 afneemt. Wel vrezen de bureaus dat de armoede de komende decennia verder "verkleurt".


Het aandeel huishoudens met een laag inkomen lag in 2002 nog op 8,8 procent. Dat jaar bereikte zij het laagste punt sinds 1985. De lage-inkomensgrens kwam in dat jaar voor een alleenstaande uit op 850 euro netto per maand. Nu heeft 10,5 procent van de huishoudens een laag inkomen. Bij allochtonen ligt dat echter veel hoger.

Allochtonen

Bij Turkse, Marokkaanse en Antilliaanse groepen hadden ongeveer drie op de tien huishoudens in 2003 een laag inkomen. Dat is vier maal zoveel als bij autochtonen. Bij Somalische, Afghaanse en Irakese huishoudens is het zelfs een op de twee.

SCP en CBS vrezen "een verdere etnisering" van de armoede in de toekomst. Zij wijzen erop dat het aandeel minderheden groeit.

Pensioen

Bovendien hebben de oudere allochtonen vaak minder AOW en/of pensioen opgebouwd. Het risico bestaat dat de groep armen straks voor een groter deel bestaat uit vergrijsde, laagopgeleide, betrekkelijk slecht geïntegreerde allochtonen, die bij elkaar in de buurt wonen. "Zeker in het licht van de etnische wrijving van de laatste jaren is dat geen aanlokkelijk perspectief." Andere 'risicogroepen' zijn eenoudergezinnen en huishoudens met een uitkering. Van de kinderen onder de achttien leeft 12,5 procent in een huishouden met een laag inkomen. Dat is fors hoger dan het gemiddeld van 9 procent voor alle personen. Het gaat in totaal om 430.000 kinderen.

Steeds meer huishoudens hebben moeite rond te komen. Vorig jaar was dat 13 procent, tegen 8 procent in 2001. Voor huishoudens met een laag inkomen geldt dat nog veel sterker. Bijna een op de tien zegt schulden te moeten maken. In 2002 was dat nog een op de twintig. In de lage-inkomensgroep zeggen vier op de tien minder geld te hebben dan zij zelf minimaal noodzakelijk vinden.

Ouderen

De positie van ouderen heeft zich de laatste vijftien jaar gunstig ontwikkeld. Onder 65-plussers is het percentage huishoudens met een laag inkomen lager dan bij mensen die nog niet met pensioen zijn. In 1995 was het percentage lage inkomens onder 65-plussers nog hoger dan bij de groep 18- tot en met 64-jarigen (21 procent tegenover 14 procent). In 2003 was dit andersom (7 procent tegenover 11 procent). Dit komt onder meer doordat de 65-plusser extra belastingaftrek geniet. Daar staat tegenover dat een laag inkomen onder 65-plussers wel vaker langdurig is dan bij jongeren.

Werkenden

Onder werkenden komt niet veel armoede voor (ruim 5 procent). Maar bij zelfstandigen is dat anders. Bij hen loopt het aantal huishoudens met een laag inkomen tussen 2001 en 2003 op van 11 procent naar 16 procent.

In 2006 neemt de armoede naar verwachting weer iets af. Dan moet 9,7 procent van de huishoudens het doen met een laag inkomen. Daarmee is de armoede terug op het niveau van 2003

Maurice
29-11-05, 19:03
Geplaatst door ~Panthera~
Ook niet zo gek: 70% van die "zogenaamde" zorgzame dwaze vaders betaald geen alimentatie, zag ik gisteren op tv. :moe:
En maar janken, die gasten.
Wel neuken, en niet betalen als er kinderen van komen, wat een kutmentaliteit zeg. :moe:


En maar janken, die wijven.
Wel uit wraaklust er voor zorgen dat ex-man zijn kinderen nooit meer krijgt te zien, maar zich dan wel financieel door hem onderhouden wensen te laten worden, wat een klotementaliteit zeg. :moe:

~Panthera~
29-11-05, 19:24
Geplaatst door Maurice
En maar janken, die wijven.
Wel uit wraaklust er voor zorgen dat ex-man zijn kinderen nooit meer krijgt te zien, maar zich dan wel financieel door hem onderhouden wensen te laten worden, wat een klotementaliteit zeg. :moe:


Alimentatie betalen zie niet voor hun "wijf", helder licht, maar voor de kinderen.
Onderhouden doen ze dus niks.

Maurice
29-11-05, 19:53
Geplaatst door ~Panthera~
Alimentatie betalen zie niet voor hun "wijf", helder licht, maar voor de kinderen.
Onderhouden doen ze dus niks.

Waarom zouden die "gasten" überhaupt alimentatie moeten betalen voor kinderen die ze dankzij hun ex nooit te zien krijgen? Da's een beetje hetzelfde als een hoer zegt tegen haar klant "je mag geen sex met me hebben maar je moet me wél betalen".


:chinees:

~Panthera~
29-11-05, 20:11
Geplaatst door Maurice
Waarom zouden die "gasten" überhaupt alimentatie moeten betalen voor kinderen die ze dankzij hun ex nooit te zien krijgen? Da's een beetje hetzelfde als een hoer zegt tegen haar klant "je mag geen sex met me hebben maar je moet me wél betalen".


:chinees:


Ze betalen voor het onderhoud van de kinderen.
Of je die nu wel ziet of niet, het leven van de kinderen gaat gewoon door, dus ook het onderhoud voor ze.
Simpeler kan het niet.

reallife
29-11-05, 20:19
Geplaatst door MuMu
We stevenen met een vaartje van 200 km/h gezellig met zijn allen af op de realisering van de Nieuwe Wereld Orde.

Plezier! :gniffel:

Nu klink je een beetje als een evangelische christen die geloofd dat de eindtijd morgen al voor de deur staat. :)

Maurice
29-11-05, 20:22
Geplaatst door ~Panthera~
Ze betalen voor het onderhoud van de kinderen.
Of je die nu wel ziet of niet, het leven van de kinderen gaat gewoon door, dus ook het onderhoud voor ze.
Simpeler kan het niet.


Dus ook als de man de kinderen toegewezen zou krijgen en hij vervolgens er voor zorgt dat zijn ex-vrouw de kinderen nooit meer krijgt te zien dan vind jij het niet meer dan vanzelfsprekend dat zijn ex-vrouw toch elke maand een geldbedrag op zijn rekening stort dat hij dan vervolgens aan de kinderen spendeert!


Ja, nu vat ik hem...


:fpetaf:

reallife
29-11-05, 20:35
Geplaatst door MuMu
Je weet niet wat NWO inhoudt?

Je eigen godsdienstwaanzin niet op iedereen gaan projecteren s.v.p.

Bij voorbaat dank.

Het was geen serieuze opmerking, ik begrijp je reactie niet, dus waarschijnlijk begrijp ik idd niet wat je bedoeld :vreemd:

freya
29-11-05, 21:41
Geplaatst door MuMu
Mijn zus is bijstandsmoeder. Ze houdt maandelijks geld over.
Kwestie van goed met geld omgaan en prioriteiten stellen.

:zwaai:

~Panthera~
29-11-05, 21:44
Geplaatst door freya
:zwaai:


Precies.

freya
29-11-05, 21:46
Geplaatst door Maurice
Gewoon niet voortplanten, lijkt me duidelijk en makkelijk zat...

:boer:

Ach so, iedereen weet van te voren hoe het leven er over 10 jaar uit zal zien :zozo:

En iedereen met een inkomen onder modaal, moet gewoon preventief gesterilliseerd worden :moe:

~Panthera~
29-11-05, 21:57
Geplaatst door freya

En iedereen met een inkomen onder modaal, moet gewoon preventief gesterilliseerd worden :moe:


Nog ff dan hebben we hier ook de Stasi, die er op toeziet. :moe:

Maurice
29-11-05, 22:39
Geplaatst door MuMu
Sja, feiten over bijstandsmoeders die wel gewoon rond kunnen komen en nog kunnen sparen ook, zijn niet leuk als ze niet overeenstemmen met je eigen situatie.

Het confronteert je met jezelf.

Auw!


Ja, maar je moet er wel rekening mee houden dat sommige bijstandsmoeders koopverslaafd zijn hé. Zag ooit een programma op ned1 of ned3 dat ging over bijstandsmoeders die allemaal een torenhoge geldschuld hadden bij de Wehkamp enzo, soms wel van 10.000en euro's ofzo...

jan1974
29-11-05, 23:02
Geplaatst door MuMu
Mannenhaat zou juridisch moeten kunnen worden aangepakt.
Nee. Haat ontstaat vaak doordat mensen gekwetst zijn. Vooral als je van verliefd bent, ben je niet meer zo onafhankelijk. Je bent dan infeite heel kwetsbaar. Mannen kunnen dan (soms onbewust en onbedoeld) veel schade aanrichten.

Mensen die gekwest zijn, die moeten eigenlijk getroosd worden.

Niet alleen vrouwen, maar ook mannen kunnen gekwetst worden. Vrouwenhaat bestaat ook.

Maurice
29-11-05, 23:30
Geplaatst door MuMu
Ik begrijp zowiezo niet waarom mensen zich zo'n slag in de rondte consumeren hoor.
Als je een woning, kleding, voedsel en een bed hebt wat moet je dan allemaal nog meer kopen?

Als je eist van jezelf dat je de nieuwste en duurste merkkleding moet dragen, alles nieuw moet zijn en je moet jezelf voorzien in je rookverslaving en meer van die kul, dan raak je idd. snel door je geld heen.



Ja, velen laten zich slaafs dicteren door de kunstmatig ingevoerde "mode-trendjes-van-de-maand" , "hét-mobieltje-van-de-maand" en "hét kapsel-van-het-jaar" idioterie en consumeert zich scheel aan totaal overbodige zaken als make-up, nicotine, sieraden, dvd spelers, vuurwerk etc.


:loog:

Me_Nightwish
29-11-05, 23:51
Geplaatst door reallife
Dan heb ik als alleenstaande ouder met een baan nog geluk. Ik heb zo'n 1200 euro pm met mijn 2 kids en 50 euro allimentatie (wat ik nog niet gekregen heb maar goed, mijn ex verdiend hetzelfde als ik en kan het niet betalen) Binnekort ga ik aan de slag mt het budgetbureau ivm schulden uit mijn huwelijk. Daar zie ik wel tegenop want dat schijnt best heftig te zijn. Maar toch is het beter als toen ik nog getrouwd was en ik onverwacht enorme rekeningen van mijn man moest voldoen. Honderden euro's aan telefoonkosten. Auto duurder dan duur want dat moest. enz enz. Die jaren budgetbureau zijn terecht omdat ik ooit mede tekende voor kredietkaarten en andere leningen. Ik heb nu rust die ik eerder niet had en een gezellig huishouden met mijn kids samen. Soms vind ik hele leuke kleding en speelgoed in tweedehands winkels en nu kan ik dat openlijk doen, mijn ex dreef hier altijd de spot mee net zoals hij er de spot mee dreef dat ik me niet thuisvoelde in te dure auto's die niet van ons waren maar van de bank!

Verder hoef je niet altijd in geld te denken om iets te betekenen voor anderen. Er is heel veel vrijwilligerswerk te doen. Het is enorm deprimerend om heel de tijd in je eigen kringetje te navelstaren.

Poe hee... wat een heftige discussie zeg..
Wat weinig begrip voor elkaar ook, trouwens..
Zou de overheid daarom niet weten wat ze moet doen hihi

Ik Quote even jouw stuk Reallife..
vind t gaaf om te lezen.. want zo kan het ook gaan..

Je kan als alleenstaande moeder gewoon werken
(als je kinderen en jijzelf gezond zijn natuurlijk)
Je kan gewoon begrip hebben voor het niet betalen van je ex
Je kan gewoon genieten van alles wat gratis is
en bovenal: je eigenwaarde behouden of terugwinnen

Ik wens je succes met het budgetbureau
Met jouw instelling komt het vast goed.

Mumu kan je zus niet eens een stukje schrijven over hoe ze dat doet.
(met bedragen erbij) kan echt hartstikke zinvol zijn voor veel mensen.

Ik kan me jouw zorg ook goed voorstellen Elien
al interesseert het me niks uit welke bevolkingsgroep
die mensen komen. We leven met zn allen in Nederland
en ik vind het toch wel verdrietig dat het juist binnen de regering
is dat ze de duurste hapjes op recepties tevoorschijn toveren..
In de duurste auto's rijden.
Een klein beetje meer voor elkaar lijkt me niet verkeerd.

De armoedegrens verlagen kan ook door de rijkdomsgrens te verlagen.
Neem nu Sinterklaas..
(en daarmee begrijp ik dan volledig
de ouders die van een minimum inkomen leven)
6 december komen de kinderen op school
met het duurste van het duurste..
Die kinderen staan daar buiten..
of die ouders moeten wat hier benoemd wordt: koopziek zijn..
zodat hun kind niet voor lul staat als sinterklaas
alleen een warme trui bracht.

We zijn trouwens wel lekker aan het praten over..
want mensen die onder de armoedegrens leven
zullen ook wel geen internetverbinding kunnen betalen.

Wat die onderhoudsbijdrage betreft:
Ik zou die inderdaad gewoon betalen los van het feit
of ik de kinderen zou zien.
Komen de kinderen dan later naar mij toe
(wie wil niet zn ouders kennen)
zullen ze me niet kunnen verwijten dat ik niet
geprobeert heb bij te dragen.
Dus trouw een kaartje en een belletje hoort daar ook gewoon bij.
Of 1 cent van die bijdrage ooit bij de kinderen terecht is gekomen..
das de verantwoording van de ontvanger.
Of ze ooit dat telefoontje of dat kaartje zullen ontvangen eveneens.

Jan... wat een mooie opmerking van je..
mensen die gekwetst zijn zouden getroost moeten worden.
Daar krijg je van mij een kussie voor..
als je hem hebben wil tenminste van zo'n alleenstaande moeder
(die wel werkt en n ex getroffen heeft die een goede vader is
in alle opzichten) waar jij het nie so op hebt hihi :fplayer:

freya
29-11-05, 23:52
Geplaatst door MuMu
Sja, feiten over bijstandsmoeders die wel gewoon rond kunnen komen en nog kunnen sparen ook, zijn niet leuk als ze niet overeenstemmen met je eigen situatie.

Het confronteert je met jezelf.

Auw!

Ik wil je wel het telefoonnummer van mijn zus geven via PM, dan kun je persoonlijk aan haar vragen hoe zij dat voor elkaar krijgt. Steek je vast nog wat van op en het haalt je wellicht nog uit je paraliserende slachtofferrol.. :hihi:

Mumu jij zit wel vaker uit je nek te kletsen, maar nu ben je absoluut ongeloofwaardig.
Of jij bent niet goed op de hoogte van de werkelijke situatie van je zuster, of je zit ronduit te liegen.

:zwaai:

Me_Nightwish
29-11-05, 23:53
De armoedegrens verlagen kan ook door de rijkdomsgrens te verlagen

pfff de armoedegrens verhogen dus hihi

freya
29-11-05, 23:53
Geplaatst door Maurice
Ja, maar je moet er wel rekening mee houden dat sommige bijstandsmoeders koopverslaafd zijn hé. Zag ooit een programma op ned1 of ned3 dat ging over bijstandsmoeders die allemaal een torenhoge geldschuld hadden bij de Wehkamp enzo, soms wel van 10.000en euro's ofzo...

Tuurlijk jongen :zwaai:

freya
29-11-05, 23:54
Geplaatst door MuMu
Ik begrijp zowiezo niet waarom mensen zich zo'n slag in de rondte consumeren hoor.
Als je een woning, kleding, voedsel en een bed hebt wat moet je dan allemaal nog meer kopen?

Als je eist van jezelf dat je de nieuwste en duurste merkkleding moet dragen, alles nieuw moet zijn en je moet jezelf voorzien in je rookverslaving en meer van die kul, dan raak je idd. snel door je geld heen.
Dan blijft er na twee weken altijd nog een heel stuk maand over die je te overbruggen hebt.

Wanneer je je vaste lasten van je maandinkomen aftrekt en wat je dan overhoudt deel je in vieren, dan weet je toch meteen wat je per week max. kunt uitgeven aan boodschappen?
Meten is weten. Logisch.

En wat is jouw inkomen mumu?

Me_Nightwish
29-11-05, 23:58
Geplaatst door freya
Mumu jij zit wel vaker uit je nek te kletsen, maar nu ben je absoluut ongeloofwaardig.
Of jij bent niet goed op de hoogte van de werkelijke situatie van je zuster, of je zit ronduit te liegen.

:zwaai:

Freya sorry..
Toen ik in de bijstand zat spaarde ik ook 50 gulden (toen nog)
per maand.. Nu werk ik en spaar ik niks meer.

Wat mumu zegt kan best wel..
Ik zat jaren in een of andere werkgroep daarvoor..
Bijstandsmoeder zijn hartstikke creatieve wezens.

Lekker eten hoeft niet duur te zijn..
tweedehands kleding is net zo warm als nieuwe.
kaarslicht is heel gezellig en bespaart energie.
Lekker spelletjes doen met de kinderen kost geen
stroom van computer of tv..
Op de rommelmarkt kun je heel je inboedel
bij elkaar scharrelen..

tis een sport.. en nog een leuke ook
om zo zuinig mogelijk te leven.

(jammer genoeg heb ik beetje weinig tijd over nu ik werk hihi)

Soldim
29-11-05, 23:59
Geplaatst door freya
En bijstandmoeders kennen geen luxe om op te bezuinigen.

Slaape borrelpraat allemaal, van mensen zonder feitenkennis en met te weinig inlevingsvermogen :moe:

Dus zolang je zelf niet van een bijstandsuitkering rond moet komen, mag je geen afwijkende opinie hebben? Raar idee dat. Vooral op een forum. :student:

Feit is dat sommigen wel voldoende hebben aan een bijstandsuitkering, en anderen niet. Volgens mij zijn daar een hoop verschillende oorzaken voor aan te wijzen. Sommige oorzaken liggen buiten de beinvloedingssfeer van de betrokkenen, sommige er binnen. Feit is dat iemand met een bijstandsuitkering zich weinig inschattingsfouten betreffende kosten kunnen permiteren, en dus eerder in de problemen komen. Iemand met meer inkomen heeft meer speelruimte wat dat betrefd. Omdat ook de mogelijkheden om uit de schulden te komen voor mensen met een bijstandsuitkering beperkt zijn, komen velen een een vizieuze cirkel terecht. Soms door hun eigen schuld, soms buiten hun eigen schuld om.

Me_Nightwish
30-11-05, 00:04
Geplaatst door Soldim
Feit is dat iemand met een bijstandsuitkering zich weinig inschattingsfouten betreffende kosten kunnen permiteren

En daarom roep ik altijd... bijstandsmoeders in de regering..
moet je eens kijken hoe snel die schatkist vol is :tover:

Bofko
30-11-05, 00:04
Geplaatst door Me_Nightwish
De armoedegrens verlagen kan ook door de rijkdomsgrens te verlagen

Boven het absolute bestaansminimum is armoede altijd een relatief begrip. Er zal altijd een onderste laag zijn die met een laagste inkomen waarvoor men het begrip ´armoe´ uit de kast zal halen. Dus in die zin kan de armoegrens verschuiven.

freya
30-11-05, 00:06
Ik vind het altijd weer shocking om te merken hoe makkelijk mensen oordelen over de situatie van anderen.
Zo volledig zonder medemenselijkheid, zonder ook maar te proberen een voorstelling te maken van hoe het werkelijk is om van een absoluut minimum rond te moeten komen.

Dat mensen echt durven te klagen dat zij wel 300euro per maand kwijt zijn aan privegebruik van de auto, zonder zich te realiseren dat die luxe van lekker rondrijden 2x zoveel kost als het hele boodschappenbudget van een bijstandsmoeder.

Gewoon ogen dicht, niets ervan willen weten, maar wel met een oordeel klaar staan.

Een zus opvoeren die makkelijk zou kunnen rondkomen van de bijstand en zelfs kan sparen :mad: terwijl zelfs mensen van de vrekkenkrant moeten toegeven dat het al heel knap is om van bijstand rond te komen zonder schulden te maken.


TV programma's over schuldenproblematiek aanhalen als voorbeeld van koopzieke bijstandmoeders


Om te :kotsen:

Me_Nightwish
30-11-05, 00:06
Geplaatst door Bofko
Boven het absolute bestaansminimum is armoede altijd een relatief begrip. Er zal altijd een onderste laag zijn die met een laagste inkomen waarvoor men het begrip ´armoe´ uit de kast zal halen. Dus in die zin zal de armoegrens verschuiven.

Als ik gezellig met zn tienen op n fietsie door de regen rijdt
voel ik me niet arm.

Als ik in mn uppie in de regen op de fiets zit
en er rijden 9 auto's voorbij opeens wel... raar he :P

Bofko
30-11-05, 00:10
Geplaatst door Me_Nightwish
Als ik gezellig met zn tienen op n fietsie door de regen rijdt
voel ik me niet arm.

Als ik in mn uppie in de regen op de fiets zit
en er rijden 9 auto's voorbij opeens wel... raar he :P

Yep. De rijkdom om je heen maakt het schrijnender.

~Panthera~
30-11-05, 00:11
Geplaatst door freya
Ik vind het altijd weer shocking om te merken hoe makkelijk mensen oordelen over de situatie van anderen.
Zo volledig zonder medemenselijkheid, zonder ook maar te proberen een voorstelling te maken van hoe het werkelijk is om van een absoluut minimum rond te moeten komen.

Dat mensen echt durven te klagen dat zij wel 300euro per maand kwijt zijn aan privegebruik van de auto, zonder zich te realiseren dat die luxe van lekker rondrijden 2x zoveel kost als het hele boodschappenbudget van een bijstandsmoeder.

Gewoon ogen dicht, niets ervan willen weten, maar wel met een oordeel klaar staan.

Een zus opvoeren die makkelijk zou kunnen rondkomen van de bijstand en zelfs kan sparen :mad: terwijl zelfs mensen van de vrekkenkrant moeten toegeven dat het al heel knap is om van bijstand rond te komen zonder schulden te maken.


TV programma's over schuldenproblematiek aanhalen als voorbeeld van koopzieke bijstandmoeders


Om te :kotsen:


:duim:

Sociaal Nederland. :kotsen:

brammetje
30-11-05, 00:12
Geplaatst door freya
Ik vind het altijd weer shocking om te merken hoe makkelijk mensen oordelen over de situatie van anderen.
Zo volledig zonder medemenselijkheid, zonder ook maar te proberen een voorstelling te maken van hoe het werkelijk is om van een absoluut minimum rond te moeten komen.

Dat mensen echt durven te klagen dat zij wel 300euro per maand kwijt zijn aan privegebruik van de auto, zonder zich te realiseren dat die luxe van lekker rondrijden 2x zoveel kost als het hele boodschappenbudget van een bijstandsmoeder.

Gewoon ogen dicht, niets ervan willen weten, maar wel met een oordeel klaar staan.

Een zus opvoeren die makkelijk zou kunnen rondkomen van de bijstand en zelfs kan sparen :mad: terwijl zelfs mensen van de vrekkenkrant moeten toegeven dat het al heel knap is om van bijstand rond te komen zonder schulden te maken.


TV programma's over schuldenproblematiek aanhalen als voorbeeld van koopzieke bijstandmoeders


Om te :kotsen:

Hier in Nederland hoeft niemand van de honger om te komen, zelfs met bijstand niet , maar als er zonodig nog een of tweekratten bier en tweepakjes shag doorheen gaan per week ,ja dan vraag ik me af .
:wat?!:

Me_Nightwish
30-11-05, 00:12
Geplaatst door freya
Ik vind het altijd weer shocking om te merken hoe makkelijk mensen oordelen over de situatie van anderen.
Zo volledig zonder medemenselijkheid, zonder ook maar te proberen een voorstelling te maken van hoe het werkelijk is om van een absoluut minimum rond te moeten komen.

om te :kotsen:

ben ik het helemaal mee eens (het stukje dat ik heb laten staan)

Ieders uitgavenpatroon is een eigen keuze..
ook die chreche, ook die auto.. ook dat dure koophuis..

en van mij mogen die best klagen..
Ik zwaai vrolijk naar ze op mn fietsie naar mijn huurflatje
van 400 euro hihi

Want ook over hen hoeven we niet te oordelen.

Dat van die koopzieke bijstandsmoeders vind ik ook verdrietig..
Ga je die rekeningen uitpluizen kom je dus meestal spullen tegen
voor de kinderen.

Dan valt die niet buiten de boot bij zijn vriendjes
(en dan wens ik nu alle vermogende ouders veel plezier
bij het inkopen doen voor Sinterklaas...
geniet er maar van wat je die kinderen aandoet)

freya
30-11-05, 00:13
Geplaatst door Me_Nightwish
Freya sorry..
Toen ik in de bijstand zat spaarde ik ook 50 gulden (toen nog)
per maand.. Nu werk ik en spaar ik niks meer.

Wat mumu zegt kan best wel..
Ik zat jaren in een of andere werkgroep daarvoor..
Bijstandsmoeder zijn hartstikke creatieve wezens.

Lekker eten hoeft niet duur te zijn..
tweedehands kleding is net zo warm als nieuwe.
kaarslicht is heel gezellig en bespaart energie.
Lekker spelletjes doen met de kinderen kost geen
stroom van computer of tv..
Op de rommelmarkt kun je heel je inboedel
bij elkaar scharrelen..

tis een sport.. en nog een leuke ook
om zo zuinig mogelijk te leven.

(jammer genoeg heb ik beetje weinig tijd over nu ik werk hihi)

De enige mensen die ik ken die kunnen rondkomen van de bijstand zijn mensen met ouders en/of grootouders die af en toe eens bijspringen door grote uitgaven te bekostigen.

Na een aantal jaar gaat de wasmachine stuk, zakt de bedbodem door, begeeft de koelkast het en vallen er gaten in de vloerbedekking.

En dan gaat het fout.

Me_Nightwish
30-11-05, 00:15
Geplaatst door brammetje
Hier in Nederland hoeft niemand van de honger om te komen, zelfs met bijstand niet , maar als er zonodig nog een of tweekratten bier en tweepakjes shag doorheen gaan per week ,ja dan vraag ik me af .
:wat?!:

Ja dat is waar... dat scheelt 25 euro per week.

vlegeltje
30-11-05, 00:19
http://img518.imageshack.us/img518/3591/image17tq.jpg (http://imageshack.us)

Me_Nightwish
30-11-05, 00:20
Geplaatst door freya
De enige mensen die ik ken die kunnen rondkomen van de bijstand zijn mensen met ouders en/of grootouders die af en toe eens bijspringen door grote uitgaven te bekostigen.

Na een aantal jaar gaat de wasmachine stuk, zakt de bedbodem door, begeeft de koelkast het en vallen er gaten in de vloerbedekking.

En dan gaat het fout.

Aangenaam kennis te maken dan Freya

Mijn ouders en grootouders sprongen en springen niet bij
Voor de wasmachine is bijzondere bijstand
(ook voor mensen buiten een uitkering)
net als alle andere grote kosten.
Die mag je nieuw kopen en gaat dan weer zeker 6 jaar mee.

Maar op eigen kracht zonder die bijzondere bijstand ben ik het
met je eens..

Tenminste.. laat eens in je omgeving vallen dat je wasmachine
het bijna begeeft en ze denken echt wel aan je als ze een nieuwe
kopen.

~Panthera~
30-11-05, 00:20
Geplaatst door Me_Nightwish
Ja dat is waar... dat scheelt 25 euro per week.


Yep, en als je geen warme maaltijden meer eet, dan scheelt dat ook weer 50 euro. :duim:
En donder de kat er ook maar uit, want je ZOU nog een beetje plezier KUNNEN hebben, nee dat mag ook niet, eruit met dat beest, scheelt ook weer 10 euro. :duim:
En de kachel NIET aan doen, scheelt al gaauw 60 euro, uit dat ding !

En zo kun je nog een uur doorgaan. :moe:

Oftewel: je zult ook wel moeten voelen, dat je in de bijstand zit, en ook niets meer hebt dan : rekeningen betalen en eten, want daarna houdt het op, meer heb je geen recht op. klaar.

Dat is de doorsnee denkwijze geworden.

:kotsen:

Maurice
30-11-05, 00:22
Geplaatst door Me_Nightwish

6 december komen de kinderen op school
met het duurste van het duurste..
Die kinderen staan daar buiten..
of die ouders moeten wat hier benoemd wordt: koopziek zijn..
zodat hun kind niet voor lul staat als sinterklaas
alleen een warme trui bracht.


Nou, als ik lees in de openingspost dat 1 op de 10 huishoudens onder de armoedegrens leeft, dan moet het toch niet zo moeilijk voor je zijn om een school voor je kinderen te vinden waar het bulkt van de medescholieren die ook ouders hebben die op bijstandsniveau leven en dus allemaal in hetzelfde schuitje zitten als jij en je kinderen, hoeft tenminste niemand elkaar te benijden... (maar je kan je kinderen ook gewoon bijbrengen dat er meer waarden in het leven zijn dan competitie-drift, je optrekken aan wat anderen doen of hebben en consumeer-meer-meer...)





We zijn trouwens wel lekker aan het praten over..
want mensen die onder de armoedegrens leven
zullen ook wel geen internetverbinding kunnen betalen.

Is tegenwoordig goedkoper dan per week een slof sigaretten inhaleren hoor...

freya
30-11-05, 00:28
Geplaatst door Me_Nightwish
Aangenaam kennis te maken dan Freya

Mijn ouders en grootouders sprongen en springen niet bij
Voor de wasmachine is bijzondere bijstand
(ook voor mensen buiten een uitkering)
net als alle andere grote kosten.
Die mag je nieuw kopen en gaat dan weer zeker 6 jaar mee.

Maar op eigen kracht zonder die bijzondere bijstand ben ik het
met je eens..

Tenminste.. laat eens in je omgeving vallen dat je wasmachine
het bijna begeeft en ze denken echt wel aan je als ze een nieuwe
kopen.

Bijzondere bijstand is tegenwoordig LEENbijstand.
Een behoorlijke aanslag op je budget dus die maandelijkse afbetalingen.

Me_Nightwish
30-11-05, 00:29
Geplaatst door MuMu
Wellicht krijg ik haar zover..
Ik vind dat zij zicht altijd uitstekend redt met weinig geld! :tik:

Ben het er ook mee eens dat de levens-instelling van Reallife heel okee is. Daarmee val je zeker niet in de valkuilen van het verlammende slachtofferdenken waar veel vrouwen inlopen.

Ben ik helemaal met je eens (en nou ssst hoor...
morgen zit ik te slapen op mn werk hihi)

Dat anders gaan denken is echt DE oplossing bij alle problemen,
zelfs financiele.
Ik ben zelf heel bewust bijstandsmoeder geweest.
Ik wilde bij mijn kind zijn en het niet dumpen in een chreche
of opvang (met alle respect voor mensen die daarvoor kiezen,
persoonlijk vond ik dan dat ik net zo goed geen kinderen
had kunnen hebben)
en door het als bewuste keuze te zien was ik ook heel dankbaar
dat ons land mij daarvoor de kans gaf.
Dat de belastingbetalers ertoe bereid waren daaraan bij te dragen.
Dan hoefde ik geen vlees bij mijn eten.. een eitje is net zo lekker..
Ik kreeg het maar!!!!

Als ik een kindje in afrika het handje zie ophouden voor
een handje rijst dan denk ik: kregen zij het maar.

Nu kies ik er bewust voor te werken..
een net zo heerlijke keuze hihi

Ik hoop echt dat het lukt haar zover te krijgen,
weet je, het zijn vaak de kleine dingen die het doen.

~Panthera~
30-11-05, 00:30
Geplaatst door freya
Bijzondere bijstand is tegenwoordig LEENbijstand.
Een behoorlijke aanslag op je budget dus die maandelijkse afbetalingen.



Ja, precies, je KRIJGT helemaal niets.

MaRiaH
30-11-05, 00:31
wat een respectloze discussie.. :kotsen2:

~Panthera~
30-11-05, 00:33
Geplaatst door MaRiaH
wat een respectloze discussie.. :kotsen2:

Ja, nog even en anderen bepalen wat een bijstandsmoeder wel of niet MAG eten en kopen. :moe:

MaRiaH
30-11-05, 00:39
Geplaatst door ~Panthera~
Ja, nog even en anderen bepalen wat een bijstandsmoeder wel of niet MAG eten en kopen. :moe:

De indianen zeggen:

oordeel niet voor je in de moccaisins van de ander hebt gelopen, dat is hier wel op zijn plaats. :jammer:

Iets meer empathie mag wel.. er zijn diep schrijnende situaties, niet alleen voor bijstandsmoeders, maar ook voor veel bijstandgezinnen.

Me_Nightwish
30-11-05, 00:39
Geplaatst door ~Panthera~
Yep, en als je geen warme maaltijden meer eet, dan scheelt dat ook weer 50 euro. :duim:
En donder de kat er ook maar uit, want je ZOU nog een beetje plezier KUNNEN hebben, nee dat mag ook niet, eruit met dat beest, scheelt ook weer 10 euro. :duim:
En de kachel NIET aan doen, scheelt al gaauw 60 euro, uit dat ding !

En zo kun je nog een uur doorgaan. :moe:

Oftewel: je zult ook wel moeten voelen, dat je in de bijstand zit, en ook niets meer hebt dan : rekeningen betalen en eten, want daarna houdt het op, meer heb je geen recht op. klaar.

Dat is de doorsnee denkwijze geworden.

:kotsen:

Ik rook zelf.. en drink weleens een biertje..
ook toen ik in de bijstand zat..
Het is niet gezond.. heeft niks te maken met
het plezier dat je kunt hebben van 25 euro
(ik reken huismerk he hihi)
Maar tis gewoon verdomde moeilijk ermee te stoppen
(dat roken dan)

Echt plezier zit van binnen.. in je denkwijze..
in het genieten van je kinderen..
van alles om je heen..

Bijstand is een hulpmiddel...

Dat bijzondere bijstand leenbijstand is geworden wist ik niet.
(poe dat wordt wat.. mijn wasmachine staat op begeven hihi)

Als je kinderen straks wat groter zijn kun je ook gaan werken..
je hoeft niet een leven lang op de bijstand terug te vallen
(met die mensen heb ik echt medelijden, dat is zo uitzichtloos)

Als je gaat werken mag je de onderhoudsbijdrage wel zelf
besteden.. je krijgt alleenstaande ouderkorting van de belasting..

Dus wat je NU investeert in je kinderen
krijg je strakjes echt weer terug.

Maurice
30-11-05, 00:40
Geplaatst door freya
Tuurlijk jongen :zwaai:


Ik schreef dan ook SOMMIGE bijstandsmoeders, maar als jij ook onder die SOMMIGEN valt voel je dan vooral aangesproken :zwaai:



BTW: Als tip aan zij die leven op bijstandsniveau kan ik jullie aanraden om zelf (eens) je haar te knippen, dat is helemaal niet zo moeilijk als dat het lijkt, zo doe ik het bij mezelf ook al meer dan 10 jaar en ik heb in al die tijd nog nooit te horen gekregen dat het er niet uitzag/ziet, vaak eerder complimenten gekregen...

~Panthera~
30-11-05, 00:47
Geplaatst door MaRiaH
De indianen zeggen:

oordeel niet voor je in de moccaisins van de ander hebt gelopen, dat is hier wel op zijn plaats. :jammer:

Iets meer empathie mag wel.. er zijn diep schrijnende situaties, niet alleen voor bijstandsmoeders, maar ook voor veel bijstandgezinnen.


Inderdaad, maar ja, sommige mensen denken nu eenmaal; dat zal mij nooit overkomen.
Tot het wel gebeurd, en dan willen ze ineens WEL empathie van anderen.
Gek he ?
Heb de neiging om te zeggen: jammer dan, maar dan ben ik ook ff niet thuis.

Me_Nightwish
30-11-05, 00:49
Geplaatst door Maurice
Nou, als ik lees in de openingspost dat 1 op de 10 huishoudens onder de armoedegrens leeft, dan moet het toch niet zo moeilijk voor je zijn om een school voor je kinderen te vinden waar het bulkt van de medescholieren die ook ouders hebben die op bijstandsniveau leven en dus allemaal in hetzelfde schuitje zitten als jij en je kinderen, hoeft tenminste niemand elkaar te benijden... (maar je kan je kinderen ook gewoon bijbrengen dat er meer waarden in het leven zijn dan competitie-drift, je optrekken aan wat anderen doen of hebben en consumeer-meer-meer...)





Is tegenwoordig goedkoper dan per week een slof sigaretten inhaleren hoor...

Tuurlijk Maurice.. zo voed ik mijn kinderen zowiezo op..
ook toen we wel geld hadden hihi..
dat draag ik ook in mijn werk uit op de basisschool...
niet wat iemand cadeau krijgt is belangrijk..
maar wat iemand zelf goed kan.
(bij de verkleed-modeshow heb ik als jury ook die kinderen
laten winnen die van waardeloos materiaal iets zelf
geknutseld hadden.. geen duur gekocht pak is beloond hoor)

Ik ga helemaal mee met mumu..
heerlijk dat grof vuil... heerlijk genieten van dingen
die niks kosten..
doen mijn kinderen automatisch aan mee..
Alle bijstandskinderen trouwens....

maar het is toch heeeeel vreemd dat sinterklaas
de een een nieuwe game cube geeft en de ander een trui..

Daar is het me om te doen:
De kinderen geloven namelijk dat Sinterklaas het hen geeft..
die weten nog niet dat de ouders dat zelf bekostigen.

Ouders weten dat wel en zouden beter moeten weten..
maar ja... ikke ikke ikke he...
fijn die nederlandse cultuur van tegenwoordig.

Me_Nightwish
30-11-05, 00:53
Geplaatst door MaRiaH
De indianen zeggen:

oordeel niet voor je in de moccaisins van de ander hebt gelopen, dat is hier wel op zijn plaats. :jammer:

Iets meer empathie mag wel.. er zijn diep schrijnende situaties, niet alleen voor bijstandsmoeders, maar ook voor veel bijstandgezinnen.

Ja inderdaad.. bijstandsgezinnen zijn er ook veel te veel.

Ik begrijp dat gebrek aan inlevingsvermogen niet helemaal..
Er wordt niet eens afgevraagd hoe diegene in die situatie is
gekomen.

~Panthera~
30-11-05, 00:54
Geplaatst door Me_Nightwish
Ik rook zelf.. en drink weleens een biertje..
ook toen ik in de bijstand zat..
Het is niet gezond.. heeft niks te maken met
het plezier dat je kunt hebben van 25 euro
(ik reken huismerk he hihi)
Maar tis gewoon verdomde moeilijk ermee te stoppen
(dat roken dan)

Echt plezier zit van binnen.. in je denkwijze..
in het genieten van je kinderen..
van alles om je heen..

Bijstand is een hulpmiddel...

Dat bijzondere bijstand leenbijstand is geworden wist ik niet.
(poe dat wordt wat.. mijn wasmachine staat op begeven hihi)

Als je kinderen straks wat groter zijn kun je ook gaan werken..
je hoeft niet een leven lang op de bijstand terug te vallen
(met die mensen heb ik echt medelijden, dat is zo uitzichtloos)

Als je gaat werken mag je de onderhoudsbijdrage wel zelf
besteden.. je krijgt alleenstaande ouderkorting van de belasting..

Dus wat je NU investeert in je kinderen
krijg je strakjes echt weer terug.



Persoonlijk ken ik alleen bijstandsmoeders die behoorlijk door familie en exen geholpen worden, omdat ze anders behoorlijk in de shit zaten.
En dat zijn geen mensen met een gat in hun hand.
Dus het is ZOOO makkelijk om over anderen een oordeel klaar te hebben in de vorm van, dan zouden ze dit of dat.
Wat de ene mens makkelijk afgaat, daar heeft een ander mens grote moeite mee.
Maar dat MAG niet, want blijkbaar moet men allemaal een eenheidsworst worden. :kotsen:
En waar ik helemaal misselijk van wordt is dat anderen, even die vrouwen de les gaan lezen HOE ze moeten leven, fuck off zeg !
En daar bedoel ik niet jouw persoonlijk mee, maar de hele tendens van deze discussie.
Walgelijk, wat een mentaliteit zeg.

Me_Nightwish
30-11-05, 00:56
Geplaatst door MuMu
Welja, dat doe ik ook al jaren. Geen hond die er wat van merkt.
Je kan alles zelf doen. Iedereen is creatief.

Vandaag heb ik van oude dozen hele mooie opbergboxen gemaakt door ze met latex te rollen en ze te voorzien van trendy handgrepen van zelfgedraaid sisaltouw. :maf2:
Ze zijn hartstikke gaaf!
Als ik ze verkoop gaan ze bij wijze van spreken weg voor minstens 5 euro per stuk! :stout:

Kijk, je kan zulke dozen natuurlijk ook kopen bij de Hema hoor, maar dan ben je al snel 7,50 kwijt voor die shit. En dat heb ik er echt niet voor over.
Ik, ouwe zunige schrapert dat ik er ben!! :gniffel:


mmmm... als ik jou zo hoor wou ik dat ik niet zo internet-verslaafd was
en mn vrije uurtjes aan dat gefreubel besteedde hihihi

Slaap lekker allemaal..

Tot nog es (als ik niet mumu's voorbeeld volg hihi)

MaRiaH
30-11-05, 00:56
Geplaatst door Me_Nightwish
Ja inderdaad.. bijstandsgezinnen zijn er ook veel te veel.

Ik begrijp dat gebrek aan inlevingsvermogen niet helemaal..
Er wordt niet eens afgevraagd hoe diegene in die situatie is
gekomen.

Precies
daarom juist.

Me_Nightwish
30-11-05, 00:58
Geplaatst door ~Panthera~
Persoonlijk ken ik alleen bijstandsmoeders die behoorlijk door familie en exen geholpen worden, omdat ze anders behoorlijk in de shit zaten.
En dat zijn geen mensen met een gat in hun hand.
Dus het is ZOOO makkelijk om over anderen een oordeel klaar te hebben in de vorm van, dan zouden ze dit of dat.
Wat de ene mens makkelijk afgaat, daar heeft een ander mens grote moeite mee.
Maar dat MAG niet, want blijkbaar moet men allemaal een eenheidsworst worden. :kotsen:
En waar ik helemaal misselijk van wordt is dat anderen, even die vrouwen de les gaan lezen HOE ze moeten leven, fuck off zeg !
En daar bedoel ik niet jouw persoonlijk mee, maar de hele tendens van deze discussie.
Walgelijk, wat een mentaliteit zeg.

Had ik ook hoor toen ik deze discussie las..
Ik hoop gewoon dat die mensen die in een situatie zitten
de positieve dingen eruit kunnen lichten.

Je kunt een ander nooit vertellen wat ie moet doen..
je kan hooguit advies geven..

~Panthera~
30-11-05, 01:00
Geplaatst door Me_Nightwish
Had ik ook hoor toen ik deze discussie las..
Ik hoop gewoon dat die mensen die in een situatie zitten
de positieve dingen eruit kunnen lichten.

Je kunt een ander nooit vertellen wat ie moet doen..
je kan hooguit advies geven..


Precies. :fpetaf:

Me_Nightwish
30-11-05, 01:00
SSSSSSSSSSSSSSSSTTTT mumu en ik slapen (bijna) hihi

MaRiaH
30-11-05, 01:05
Geplaatst door MuMu
Ik heb een hond en een kat en ik drink zo nu en dan een rood wijntje en ik eet elke dag een heerlijke warme maaltijd, zo goed van smaak dat ik het in een restaurant nog niet ben tegengekomen. En dat allemaal voor een klein loontje van rond bijstand.. (d.i. rond 800 euries).

Je ziet een essentieel verschil over het hoofd...
jij hebt geen kinderen. En ik bedoel dat niet belerend of zo.

Alleen rondkomen is veel makkelijker dan met kinderen.
weet je wat luiers kosten en kleding en schoenen en .. en .. en..

Voor jezelf hoef je dat niet steeds te kopen, je schoenmaat blijft het zelfde en kleding kun je nog wel een paar jaar aan. Maar kinderen groeien er erg snel uit.
Vaak krijgt men wel veel 2e hands kinderkleding.. maar schoenen moet je wel nieuw kopen en een goedkoop schoentje met voetbed is zo 60,-
maar als ik nu bijv. naar mezelf kijk.. Nu ik een kind heb kost mijn onderhoud me het dubbele..

en dan heb ik het alleen over eten.
Ik koop nu melk (ik lust geen melk) pap en veel meer vers fruit, groente, luiers (goedkoop merk) verzorgingsproducten, peuterspeelzaal etc.

Nu wil ik maar zeggen dat bijstandsgezinnen misschien ook nog schoolgeld etc betalen.. hobbies, sporten van de kinderen.
en alleen voor jezelf zorgen is zoveel goedkoper en makkelijker dan voor kinderen.

Om dat te weten hoef je niet eens in de bijstand te zitten.
Toen ik alleen woonde kon ik makkelijk met 800 euro rondkomen bwvs. maar met een kind zou me dat niet lukken.

Alleen al omdat ik - toen ik alleen woonde- vaak 'makkelijk' at.
nu moeten er volwaardige maaltijden op tafel komen.. :haha:

Zwarte Kat
30-11-05, 01:14
Geplaatst door MuMu
Ik heb een hond en een kat en ik drink zo nu en dan een rood wijntje en ik eet elke dag een heerlijke warme maaltijd, zo goed van smaak dat ik het in een restaurant nog niet ben tegengekomen. En dat allemaal voor een klein loontje van rond bijstand.. (d.i. rond 800 euries).

:duim: RESPECT!


En je hebt zelfs internet aansluiting :hihi:

vlegeltje
30-11-05, 01:30
.

Elien
30-11-05, 07:29
Geplaatst door Maurice
Waarom zouden die "gasten" überhaupt alimentatie moeten betalen voor kinderen die ze dankzij hun ex nooit te zien krijgen? Da's een beetje hetzelfde als een hoer zegt tegen haar klant "je mag geen sex met me hebben maar je moet me wél betalen".


:chinees:

ah omdat een vrouw dus zo dom is om haar benen wijd te doen is zij ook verplicht om de rest van haar leven het kind alleen te onderhouden? hoe durft ze !!!

Elien
30-11-05, 07:32
Geplaatst door MaRiaH
Je ziet een essentieel verschil over het hoofd...
jij hebt geen kinderen. En ik bedoel dat niet belerend of zo.

Alleen rondkomen is veel makkelijker dan met kinderen.
weet je wat luiers kosten en kleding en schoenen en .. en .. en..

Voor jezelf hoef je dat niet steeds te kopen, je schoenmaat blijft het zelfde en kleding kun je nog wel een paar jaar aan. Maar kinderen groeien er erg snel uit.
Vaak krijgt men wel veel 2e hands kinderkleding.. maar schoenen moet je wel nieuw kopen en een goedkoop schoentje met voetbed is zo 60,-
maar als ik nu bijv. naar mezelf kijk.. Nu ik een kind heb kost mijn onderhoud me het dubbele..

en dan heb ik het alleen over eten.
Ik koop nu melk (ik lust geen melk) pap en veel meer vers fruit, groente, luiers (goedkoop merk) verzorgingsproducten, peuterspeelzaal etc.

Nu wil ik maar zeggen dat bijstandsgezinnen misschien ook nog schoolgeld etc betalen.. hobbies, sporten van de kinderen.
en alleen voor jezelf zorgen is zoveel goedkoper en makkelijker dan voor kinderen.

Om dat te weten hoef je niet eens in de bijstand te zitten.
Toen ik alleen woonde kon ik makkelijk met 800 euro rondkomen bwvs. maar met een kind zou me dat niet lukken.

Alleen al omdat ik - toen ik alleen woonde- vaak 'makkelijk' at.
nu moeten er volwaardige maaltijden op tafel komen.. :haha:



:duim:

freya
30-11-05, 10:51
Geplaatst door MuMu
Ik heb een hond en een kat en ik drink zo nu en dan een rood wijntje en ik eet elke dag een heerlijke warme maaltijd, zo goed van smaak dat ik het in een restaurant nog niet ben tegengekomen. En dat allemaal voor een klein loontje van rond bijstand.. (d.i. rond 800 euries).

Nu nog een kind van 12 erbij, die rollerskates wil en een gameboy, omdat hij de enige in de klas is die dat niet heeft en gepest wordt omdat hij kleren van de zeeman draagt.
En die dan thuiskomt met een gigantisch gat in zijn nieuwe broek omdat hij van zijn ondertussen veel te kleine fiets is gevallen, maar ja voor een nieuwe fiets is geen geld en de school is te ver weg om te lopen.

En je dochter moet een werkstuk met plaatjes erbij maken, maar jullie hebben helemaal geen tijdschriften om plaatjes uit te knippen, terwijl klasgenoten met pagina's uit de National geografic en de voque komen. En dan zegt de juf tegen je dochter dat ze wel eens wat meer haar best had kunnen doen.

Bar
30-11-05, 11:05
Geplaatst door freya
Nu nog een kind van 12 erbij, die rollerskates wil en een gameboy, omdat hij de enige in de klas is die dat niet heeft en gepest wordt omdat hij kleren van de zeeman draagt.
En die dan thuiskomt met een gigantisch gat in zijn nieuwe broek omdat hij van zijn ondertussen veel te kleine fiets is gevallen, maar ja voor een nieuwe fiets is geen geld en de school is te ver weg om te lopen.

En je dochter moet een werkstuk met plaatjes erbij maken, maar jullie hebben helemaal geen tijdschriften om plaatjes uit te knippen, terwijl klasgenoten met pagina's uit de National geografic en de voque komen. En dan zegt de juf tegen je dochter dat ze wel eens wat meer haar best had kunnen doen.

Hier in de provincie zijn 'bijstandsmoeders' reuze creatief met dit soort probleempjes. Die hoor ik nooit zo zeiken. Ze doen ook bijna allemaal ad-hoc klusjes erbij als ze even wat krap zitten.

Wat zijn die randstadmensen toch een zure, ontevreden lieden zeg.

freya
30-11-05, 11:09
Geplaatst door Bar
Ze doen ook bijna allemaal ad-hoc klusjes erbij als ze even wat krap zitten.


Ah jij propageert zwartwerken en bijstandsfraude.

Ik heb het over mensen die zich integer aan de regels houden.

sjaen
30-11-05, 11:10
Kabinet heeft nauwelijks oog voor armoede
Planbureau verwijt regering te weinig gerichte maatregelen
Van onze redactie politiek

Het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) verwijt het kabinet-Balkenende geen oog te hebben voor de armoede in Nederland.
De armoede is sinds 2002 toegenomen van 8,8 procent naar 10,5 procent van alle huishoudens, zo blijkt uit de jaarlijkse Armoedemonitor die het SCP en het Centraal Bureau voor de Statistiek gisteren uitbrachten. Alleen voor 65-plussers verbeterde de situatie in deze periode.

Het aantal huishoudens met een laag inkomen dat inmiddels met schulden kampt, is verdubbeld tot tien procent. De schuldhulpverlening, schuldsanering, huurachterstanden, huisuitzettingen en incasso-opdrachten namen navenant toe. Volgens het SCP is de gedaalde koopkracht een belangrijkere oorzaak voor de stijging van armoede, dan de toename van het aantal werklozen. Huishoudens kunnen hun vaste lasten (huur, energie) domweg niet meer betalen. De oppositie is geschokt door de cijfers en wil hierover met het kabinet in debat.

Gedurende de twee paarse kabinetten daalde de armoede in Nederland juist opvallend. Dat kwam door specifieke inkomensafhankelijke maatregelen en de gesubsidieerde Melkertbanen die toen werden geïntroduceerd. Het kabinet-Balkenende houdt zich nauwelijks met armoedebeleid bezig, behalve tijdens de jaarlijkse discussie over koopkrachtbeleid. Typerend is volgens het SCP dat in de laatste troontrede slechts één keer het woord armoedebeleid viel, en dat ging over ontwikkelingssamenwerking.

De regering concentreert zich sinds haar aantreden in 2002 vooral op het creëren van financiële prikkels om werken voor uitkeringsgerechtigden lonend te maken. Zo tracht ze de armoedeval te verkleinen –het gegeven dat mensen door te gaan werken allerlei inkomensafhankelijke regelingen kwijtraken.

Maar volgens het SCP kan slechts een ’klein deel’ van de arme huishoudens door deze val getroffen worden.Het SCP heeft onderzocht of dit uitkeringsgerechtigden ontmoedigt werk te aanvaarden. Het SCP concludeert dat de armoedeval hooguit een klein deel van de arme huishoudens treft, namelijk een kwart miljoen. De invloed van inkomensafhankelijke uitkeringen blijkt gering, stelt het SCP. Uit onderzoek blijkt dat gezondheid, opleiding, leeftijd en geslacht bepalende factoren zijn voor uitkeringsgerechtigden om naar werk te zoeken. Het SCP adviseert het kabinet dan ook om weer een vorm van armoedebeleid te gaan voeren.

Bar
30-11-05, 11:47
Geplaatst door freya
Ah jij propageert zwartwerken en bijstandsfraude.

Ik heb het over mensen die zich integer aan de regels houden.

Je hebt het dan over die beroeps-bijstands"moeders", die 20 jaar lang zich als zodanig profileren?
Over fraude gesproken.

freya
30-11-05, 12:05
Geplaatst door Bar
Je hebt het dan over die beroeps-bijstands"moeders", die 20 jaar lang zich als zodanig profileren?
Over fraude gesproken.

Met mensen die 20 jaar in de bijstand zitten is iets goed mis. waarschijnlijk zijn ze ziek of op een andere manier arbeidsongeschikt, anders waren ze nu al lang weer aan het werk.

Maar goed jij vind het dus heel normaal als mensen korte tijd in de bijstand zitten dat ze daar dan zwart wat bij klussen.

Maar om wat voor reden dan ook langer van een uitkering afhankelijk zijn, dat is dan weer verwerpelijk.

Altijd weer interessant die kijkjes in het normen en waardenpakketje van anderen. Dit staat genoteerd :strik:

Bar
30-11-05, 12:19
Geplaatst door freya
Met mensen die 20 jaar in de bijstand zitten is iets goed mis. waarschijnlijk zijn ze ziek of op een andere manier arbeidsongeschikt, anders waren ze nu al lang weer aan het werk.

Maar goed jij vind het dus heel normaal als mensen korte tijd in de bijstand zitten dat ze daar dan zwart wat bij klussen.

Maar om wat voor reden dan ook langer van een uitkering afhankelijk zijn, dat is dan weer verwerpelijk.

Altijd weer interessant die kijkjes in het normen en waardenpakketje van anderen. Dit staat genoteerd :strik:

Noem mij 1 bijstandsgerechtigde die niet bij tijd en wijle op kleine schaal hand- en spandiensten verricht, met als tegenprestatie enig materieel voordeel (zij het in geld of goederen).

Daar doet bij de SD niemand moeilijk over. Althans niet hier in de relaxte en soepele provincie.

Spitsboef
30-11-05, 13:37
Armoede in NL?

:jammer:

freya
30-11-05, 14:57
Geplaatst door Bar
Noem mij 1 bijstandsgerechtigde die niet bij tijd en wijle op kleine schaal hand- en spandiensten verricht, met als tegenprestatie enig materieel voordeel (zij het in geld of goederen).

Daar doet bij de SD niemand moeilijk over. Althans niet hier in de relaxte en soepele provincie.

Ik weet niet waar jij woont, maar waar ik woon heet dat fraude en wordt het bestraft met boetes en korten op de uitkering als de SD er achter komt. :moe:

Soldim
30-11-05, 15:36
Geplaatst door freya
En je dochter moet een werkstuk met plaatjes erbij maken, maar jullie hebben helemaal geen tijdschriften om plaatjes uit te knippen, terwijl klasgenoten met pagina's uit de National geografic en de voque komen. En dan zegt de juf tegen je dochter dat ze wel eens wat meer haar best had kunnen doen.

Hey, die ken ik! Reisburea's zijn de oplossing! Hebben mooie gratis folders met allerlei exotische bestemming, afbeeldingen van culturele gezienswaardig heden en whatever. Heb ik, als scholier in een gezin met enige financiele beperkingen, altijd veel plezier van gehad.

freya
30-11-05, 16:01
Geplaatst door Soldim
Hey, die ken ik! Reisburea's zijn de oplossing! Hebben mooie gratis folders met allerlei exotische bestemming, afbeeldingen van culturele gezienswaardig heden en whatever. Heb ik, als scholier in een gezin met enige financiele beperkingen, altijd veel plezier van gehad.

Dat ligt maar net aan het onderwerp of je in reisfolders kunt vinden wat je nodig hebt.
Dit is een echt voorbeeld van een meisje op een MBO mode-opleiding.
De docent vond dat ze dan maar plaatjes uit bibliotheek boeken moest kopieeren. Voor al dat werk kreeg ze een magere 6,5, want het zag er met die zwartwit kopietjes lang niet zo flitsend uit als het werkje met de prachtige foto's die een ander zonder enige verdere moeite uit de Vogue's van haar moeder had kunnen knippen.

Bar
30-11-05, 16:09
Geplaatst door freya
Dat ligt maar net aan het onderwerp of je in reisfolders kunt vinden wat je nodig hebt.
Dit is een echt voorbeeld van een meisje op een MBO mode-opleiding.
De docent vond dat ze dan maar plaatjes uit bibliotheek boeken moest kopieeren. Voor al dat werk kreeg ze een magere 6,5, want het zag er met die zwartwit kopietjes lang niet zo flitsend uit als het werkje met de prachtige foto's die een ander zonder enige verdere moeite uit de Vogue's van haar moeder had kunnen knippen.

Tis inderdaad schokkend.
Die plaatjes-armoede in Nederland tegeswoordigs.

En dan nog van die achterlijke leraren!
Dat leren ze in de opleiding: Bijstandskinderen-bashen!

freya
30-11-05, 16:24
Geplaatst door Bar
Tis inderdaad schokkend.
Die plaatjes-armoede in Nederland tegeswoordigs.

En dan nog van die achterlijke leraren!
Dat leren ze in de opleiding: Bijstandskinderen-bashen!

Het is een van de vele beperkingen waar een kind uit een bijstandsgezin tegenaan loopt. Dit is idd een van de kleinste probleempjes, geen geld hebben om lid van een club te worden en naar gymles op blote voeten omdat er ff geen geld is voor nieuwe gymschoenen (want goedkope met gekleurde zolen mogen niet) zijn weer grotere.

Geen geld voor bijlessen is ook zoiets of geen geld om je kind op dyslectie te laten testen. En dan die eindeloze vakanties, terwijl alle vriendjes in het buitenland zitten.
Moet ik nog ff doorgaan om het door te laten dringen dat voor mensen op of onder de armoede grens allerlei zaken onbereikbaar zijn die voor anderen tot het volkomen normale dagelijks leven behoren?

Soldim
30-11-05, 16:26
Geplaatst door freya
Dit is een echt voorbeeld van een meisje op een MBO mode-opleiding.


Naja, als ik uit een bijstandsgezin zou komen, zou ik toch een opleiding met perspectief kiezen ;)

freya
30-11-05, 16:30
Geplaatst door Soldim
Naja, als ik uit een bijstandsgezin zou komen, zou ik toch een opleiding met perspectief kiezen ;)

Nah, met kledingnaaien kan je dan weer leuk zwart bijklussen, dan is er verder geen probleem meer volgens Bar :moe:

brammetje
30-11-05, 16:34
Geplaatst door freya
De enige mensen die ik ken die kunnen rondkomen van de bijstand zijn mensen met ouders en/of grootouders die af en toe eens bijspringen door grote uitgaven te bekostigen.

Na een aantal jaar gaat de wasmachine stuk, zakt de bedbodem door, begeeft de koelkast het en vallen er gaten in de vloerbedekking.

En dan gaat het fout.

Dat is niet nodig , zelfs daar is een evt bijdrage voor te krijgen.
Dus gelul , wat Mu Mu zegt klopt , en zelfs een p.c is een haalbare kaart , zelf heb ik een tweede hands gekocht voor 75 euro zelfs met windows 2000 ,en een printer er bij ,het onbeperkte abonnement kost mij 19 euro , ik hoef geen krant te kopen , en de deur niet uit naar de bank, en kan er uren zoet mee zijn , zelfs kinderen van mijn buufr (bijstandsmoeder ) mogen van mij op het internet geen uren want dat wil hun moeder niet ,wel gaat deze s,avonds de super in om te kijken wat afgeprijst is , en ook doen we soms bij aanbiedingen samen b.v aardappelen zak van 5 k.g 2e gratis enz.
Haar kinder zien er goed verzorgd uit maar hebben geen sportschoenen van 229 euro ! maar van 13 euro ze hebben ook geen auto , de kinderen lopen naar school ong 500meter, terwijl de anderen vlak bij ons weggebracht worden door moe met soort van Safari auto kompleet met ossevanger , stank en lawaai gelijk aan de BOEIENG 747 die net overvliegt , ik bedoel maar .
Wat hebben we het slecht he in dit land waar niets deugd ,vandaar dat er mensen zijn die staan te dringen om hiet binnen te komen , vraag het maar aan Minister VERDONK die weet er alles van .

p.s Ik zit met ong 954 euro stukken boven het minium loon , vandaar dat ik over houd,en geef daarvan ook nog ong 8 euro per maand uit aan goede doelen.maar heb geen auto en rook niet , en gooi ook de plastic boodschappen tas niet weg , en neem ook de kar niet mee naar huis ,die euro kan ik zelf goed gebruiken , en zo kan ik nog wel ff doorgaan ,vraag maar aan de zus van MuMu , ik ken haar niet maar zij zal het op dezelfde manier doen .
Klasse m,n :fpetaf: voor zulke moeders !

:)

freya
30-11-05, 16:45
Geplaatst door brammetje
Dat is niet nodig , zelfs daar is een evt bijdrage voor te krijgen.
Dus gelul , wat Mu Mu zegt klopt , en zelfs een p.c is een haalbare kaart , zelf heb ik een tweede hands gekocht voor 75 euro zelfs met windows 2000 ,en een printer er bij ,het onbeperkte abonnement kost mij 19 euro , ik hoef geen krant te kopen , en de deur niet uit naar de bank, en kan er uren zoet mee zijn , zelfs kinderen van mijn buufr (bijstandsmoeder ) mogen van mij op het internet geen uren want dat wil hun moeder niet ,wel gaat deze s,avonds de super in om te kijken wat afgeprijst is , en ook doen we soms bij aanbiedingen samen b.v aardappelen zak van 5 k.g 2e gratis enz.
Haar kinder zien er goed verzorgd uit maar hebben geen sportschoenen van 229 euro ! maar van 13 euro ze hebben ook geen auto , de kinderen lopen naar school ong 500meter, terwijl de anderen vlak bij ons weggebracht worden door moe met soort van Safari auto kompleet met ossevanger , stank en lawaai gelijk aan de BOEIENG 747 die net overvliegt , ik bedoel maar .
Wat hebben we het slecht he in dit land waar niets deugd ,vandaar dat er mensen zijn die staan te dringen om hiet binnen te komen , vraag het maar aan Minister VERDONK die weet er alles van .

p.s Ik zit met ong 954 euro stukken boven het minium loon , vandaar dat ik over houd,en geef daarvan ook nog ong 8 euro per maand uit aan goede doelen.maar heb geen auto en rook niet , en gooi ook de plastic boodschappen tas niet weg , en neem ook de kar niet mee naar huis ,die euro kan ik zelf goed gebruiken , en zo kan ik nog wel ff doorgaan ,vraag maar aan de zus van MuMu , ik ken haar niet maar zij zal het op dezelfde manier doen .
Klasse m,n :fpetaf: voor zulke moeders !

:)

Geweldig, weer zo'n held zonder kinderen :zwaai:

En weer iemand die een bijstandmoeder het recht ontzegt om een goede school voor haar kinderen te kiezen, nee die ene in de buurt moet maar goed genoeg zijn.

Waar denk jij nou eigenlijk dat andere bijstandmoeders hun geld aan uit geven?
Parfum en kaviaar ofzo? :rolleyes:

Bar
30-11-05, 16:53
Geplaatst door freya
Het is een van de vele beperkingen waar een kind uit een bijstandsgezin tegenaan loopt. Dit is idd een van de kleinste probleempjes, geen geld hebben om lid van een club te worden en naar gymles op blote voeten omdat er ff geen geld is voor nieuwe gymschoenen (want goedkope met gekleurde zolen mogen niet) zijn weer grotere.

Geen geld voor bijlessen is ook zoiets of geen geld om je kind op dyslectie te laten testen. En dan die eindeloze vakanties, terwijl alle vriendjes in het buitenland zitten.
Moet ik nog ff doorgaan om het door te laten dringen dat voor mensen op of onder de armoede grens allerlei zaken onbereikbaar zijn die voor anderen tot het volkomen normale dagelijks leven behoren?

Het zal altijd zo blijven dat de een zich meer kan veroorloven dan de ander.
Maar in de jaren dat mijn gezin van een sub-bijstandsinkomen moest rondkomen heb ik mijn kinderen wel geleerd dat je ook trots/tevreden kunt zijn in (betrekkelijk) onvermogende omstandigheden.
Fietstochtjes met de kinderen e.d. kosten niets of weinig en een korte goedkope vakantie doet het ook.

freya
30-11-05, 17:05
Geplaatst door Bar
wel geleerd dat je ook trots/tevreden kunt zijn in (betrekkelijk) onvermogende omstandigheden.


Ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen, maar het is voor een ouder wel frustrerend als je je kind niet de opvoeding kunt geven die andere kinderen wel krijgen, met sport en muzieklessen en professionele hulp bij ernstige leerproblemen.

Daarmee komen je kinderen dus wel op achterstand te staan en dat zou in een beschaafde, welvarende samenleving toch niet mogelijk mogen zijn.
Kenmerk van beschaving vind ik de bereidheid om anderen die het minder hebben te ondersteunen waar dat mogelijk is. Maar in deze maatschappij, maakt men zich meer druk over een paar miljoen bijstandsfraude, dan om miljarden bouwfraude.
Ipv ervoor te zorgen dat het voor bijstandouders niet nodig is om te frauderen, kiest me ervoor om peperdure projecten uit te voeren om toch maar zoveel mogelijk fraudeurs te kunnen pakken.

Het is een schande dat er in een land met zoveel welvaart zo weinig solidariteit en compassie bestaat dat het nodig is om voedselpaketten uit te delen.

Bar
30-11-05, 17:31
Geplaatst door freya
Ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen, maar het is voor een ouder wel frustrerend als je je kind niet de opvoeding kunt geven die andere kinderen wel krijgen, met sport en muzieklessen en professionele hulp bij ernstige leerproblemen.

Daarmee komen je kinderen dus wel op achterstand te staan en dat zou in een beschaafde, welvarende samenleving toch niet mogelijk mogen zijn.


Even afziende van individuele en persoonlijke problematieken is mijn ervaring (in het onderwijs en daarbuiten) wel dat de armere rakkertjes het in het algemeen beter redden in het leven dan de verwende etters. Alles heeft zijn zonzijde.

888
30-11-05, 18:15
Je hebt ook allochtonen die steeds rijker worden.

reallife
30-11-05, 18:28
Geplaatst door Maurice
Ja, velen laten zich slaafs dicteren door de kunstmatig ingevoerde "mode-trendjes-van-de-maand" , "hét-mobieltje-van-de-maand" en "hét kapsel-van-het-jaar" idioterie en consumeert zich scheel aan totaal overbodige zaken als make-up, nicotine, sieraden, dvd spelers, vuurwerk etc.


:loog:

De reclame en sfeer rond veel artikelen die jij nu noemt zijn bijna agressief te noemen. Heel veel mensen trappen hier in.

888
30-11-05, 18:50
Geplaatst door reallife
De reclame en sfeer rond veel artikelen die jij nu noemt zijn bijna agressief te noemen. Heel veel mensen trappen hier in.

Dit omdat sommige mensen niet nadenken en niet met geld om kunnen gaan. Dit heeft namelijk ook met demografie te maken.

reallife
30-11-05, 19:03
Me_Nightwish: bedankt voor je positieve reactie :)

Ik heb ontzettend veel steun aan mijn ouders in alles, leuk werk, leuke collega's, veel vriendinnen. Allemaal dingen die je met geld niet kunt kopen.

Sommige mensen in de bijstand of WAO zitten in een veel uitzichtlozere situatie en nog veel gecompliceerder.
Wat mijn ex betreft, ach, het geld is wel het minste. Toen ik zwanger was van onze jongste (een beetje onverwachts en zoals ze zeggen niet gepland) wilde mijn ex dat ik een abortus liet doen. Daar heb ik nog steeds veel moeite mee en ik ben toen ook een heel stukje vertrouwen in hem kwijtgeraakt. En een relatie zonder vertrouwen loopt vroeg of laat stuk. Psychisch ben ik daar een hele tijd behoorlijk van de kaart door geweest. Hij kon ook niets hebben van de jongste terwijl hij de oudste nog steeds verwent met enorme cadeau's (tja daar is wel geld voor :moe: ) Het was ook voor de oudste niet goed om in zo'n sfeer op te groeien dus nu is het beter.

Zo zijn er zoveel verhalen, het zijn niet alleen de geldproblemen die situaties zo moeilijk kunnen maken maar vaak een heel scala van problemen eromheen. Gezondheid, relaties en noem maar op. We kunnen dan wel makkelijk oordelen maar wat weten we eigenlijk van een ander? Oordelen doen we allemaal maar er heerst op dit moment wel een hele harde mentaliteit in de samenleving. Zo van, dan had je maar moeten nadenken. Voor je die aankoop deed, voor je dat eerste glas dronk, voor je die eerste shot nam, voor je die vent trouwde, voor je die lening afsloot, voor je kinderen 'nam' ... en zo kun je nog wel een tijdje doorgaan en wordt de schuldenlast (en niet alleen financieel) op de schouders van degene die in de problemen zit alleen maar groter en verliezen mensen al hun zelfrespect. En die mensen hebben dan ook nog vaak kinderen die ze op moeten voeden en hoe doe je dat zonder zelfrespect?

Misschien vinden jullie dat ik vreselijk zit te zwammen maar zo voel ik het.

Couscousje
30-11-05, 19:14
Als ik hier lees met wat voor bedragen mensen moeten leven, dan schaam ik me diep dat ik met mijn netto inkomen (wat rond de 2,5 keer is van wat sommigen op deze thread verdienen) nog iedere dag loop te klagen en te zeuren dat ik niet rond kom.

:jammer:

Cc

brammetje
30-11-05, 20:45
Geplaatst door ~Panthera~
Yep, en als je geen warme maaltijden meer eet, dan scheelt dat ook weer 50 euro. :duim:
En donder de kat er ook maar uit, want je ZOU nog een beetje plezier KUNNEN hebben, nee dat mag ook niet, eruit met dat beest, scheelt ook weer 10 euro. :duim:
En de kachel NIET aan doen, scheelt al gaauw 60 euro, uit dat ding !

En zo kun je nog een uur doorgaan. :moe:

Oftewel: je zult ook wel moeten voelen, dat je in de bijstand zit, en ook niets meer hebt dan : rekeningen betalen en eten, want daarna houdt het op, meer heb je geen recht op. klaar.

Dat is de doorsnee denkwijze geworden.

:kotsen:

Dan is jou denkwijze eerder om van te kotsen , zolang jij tabak en alcohol als noodzakelijke bron van voedsel en genot gaat noemen ,
en dan noemde ik nog een getal dat aan de lage kant zit , daar kun je best twee katten van voeren , maar ook kan ik er vijf dagen van eten en zelfs meer. Maar kijk straks ff in de zgn ,,armoede wijken " liefst op 1januari s, morgens dan kun je door de rode papier troep de straattegels niet meer zien en staan de lege sekt en champagne flessen nog op straat waar voor duizenden aan nutteloos vuurwerk is afgestoken , en maar klagen ,ondertussen is er ook nog voor honderden euro,s verbelt met het mobieltje . En neem dan ook nog ff een kijkje in de kliko of vuilnis container , daar liggen de half opgevreten salades en ander voedsel ., en de oliebollen gooi sport niet te vergeten leuk joh enig voor de kinderen bij gebrek aan sneeuw .
Zielig he ik gun die stakkers ook niks , dat is pas om te :kotsen: :zwaai: nu we het er tog over hebben

brammetje
30-11-05, 20:50
Geplaatst door Me_Nightwish
Ben ik helemaal met je eens (en nou ssst hoor...
morgen zit ik te slapen op mn werk hihi)

Dat anders gaan denken is echt DE oplossing bij alle problemen,
zelfs financiele.
Ik ben zelf heel bewust bijstandsmoeder geweest.
Ik wilde bij mijn kind zijn en het niet dumpen in een chreche
of opvang (met alle respect voor mensen die daarvoor kiezen,
persoonlijk vond ik dan dat ik net zo goed geen kinderen
had kunnen hebben)
en door het als bewuste keuze te zien was ik ook heel dankbaar
dat ons land mij daarvoor de kans gaf.
Dat de belastingbetalers ertoe bereid waren daaraan bij te dragen.
Dan hoefde ik geen vlees bij mijn eten.. een eitje is net zo lekker..
Ik kreeg het maar!!!!

Als ik een kindje in afrika het handje zie ophouden voor
een handje rijst dan denk ik: kregen zij het maar.

Nu kies ik er bewust voor te werken..
een net zo heerlijke keuze hihi

Ik hoop echt dat het lukt haar zover te krijgen,
weet je, het zijn vaak de kleine dingen die het doen.

TOPPY !
:duim:

brammetje
30-11-05, 21:34
Geplaatst door MaRiaH
Je ziet een essentieel verschil over het hoofd...
jij hebt geen kinderen. En ik bedoel dat niet belerend of zo.

Alleen rondkomen is veel makkelijker dan met kinderen.
weet je wat luiers kosten en kleding en schoenen en .. en .. en..

Voor jezelf hoef je dat niet steeds te kopen, je schoenmaat blijft het zelfde en kleding kun je nog wel een paar jaar aan. Maar kinderen groeien er erg snel uit.
Vaak krijgt men wel veel 2e hands kinderkleding.. maar schoenen moet je wel nieuw kopen en een goedkoop schoentje met voetbed is zo 60,-
maar als ik nu bijv. naar mezelf kijk.. Nu ik een kind heb kost mijn onderhoud me het dubbele..

en dan heb ik het alleen over eten.
Ik koop nu melk (ik lust geen melk) pap en veel meer vers fruit, groente, luiers (goedkoop merk) verzorgingsproducten, peuterspeelzaal etc.

Nu wil ik maar zeggen dat bijstandsgezinnen misschien ook nog schoolgeld etc betalen.. hobbies, sporten van de kinderen.
en alleen voor jezelf zorgen is zoveel goedkoper en makkelijker dan voor kinderen.

Om dat te weten hoef je niet eens in de bijstand te zitten.
Toen ik alleen woonde kon ik makkelijk met 800 euro rondkomen bwvs. maar met een kind zou me dat niet lukken.

Alleen al omdat ik - toen ik alleen woonde- vaak 'makkelijk' at.
nu moeten er volwaardige maaltijden op tafel komen.. :haha:

Natuurlijk kost een kindje handen vol geld , ze groeien als kool en net wat jij zegt er zijn bepaalde dingen , die moet je wel nieuw kopen ,maar ik heb zelf kennissen die het wat je noemt goed hebben , zelfs die hebben een oude rieten wieg zelf opgeknapt omdat ze het leuk vonden .
En alleen is het ook makkelijker ,van een andere kant brand bij mij de kachel net zo hard als bij een 4 pers huishouden , en dat geld ook voor licht ,koken enz enz , maar ook met kopen, heb laatst drie dagen bloemkool gegeten , en sommige aanbiedingen zijn allen maar voordelig als je maar veel koopt ,en als je het in kunt vriezen .
Al met al hoor je mij niet klagen , ik heb het heel , heel erg veel beter gehad , zeg maar rijk en heb er behoorlijk van genoten , maar kan me makkelijk aanpassen met minder, het is maar hoe je het bekijkt .
Ik vind fietsen nu leuker als auto rijden , heb geen auto meer maar pakte dat ding om een brief te posten op het einde van de straat , ik bedoel maar.
:)

reallife
30-11-05, 21:50
Geplaatst door Couscousje
Als ik hier lees met wat voor bedragen mensen moeten leven, dan schaam ik me diep dat ik met mijn netto inkomen (wat rond de 2,5 keer is van wat sommigen op deze thread verdienen) nog iedere dag loop te klagen en te zeuren dat ik niet rond kom.

:jammer:

Cc

Een mens gaat leven naar wat hij heeft. Dat gaat vanzelf denk ik. Maar dat geeft toch niet meid. Geniet ervan zou ik zeggen en tel je zegeningen. Je zult vast ook wel met anderen delen wat je hebt.

reallife
30-11-05, 21:51
Geplaatst door MuMu
Precies, dat is heel goed en leuk om te doen en het kost niks. Zeker wanneer je zelf je boterhammen meeneemt en/of een eigen samengestelde picknickmand met drinken en lekkers erin. Scheelt je klauwen met geld en het is nog veel gezelliger ook, want je kunt op een kleed neerstrijken in het weiland tussen de koeien of midden in het bos onder de verkoelende bomen. Wat wil je nog meer?

Kamperen vinden kinderen geweldig leuk en het kost haast niks.
Grote tweedehands familie-tenten zijn al voor een habbekrats te koop.
Me zus gaat ieder jaar met haar zoontje twee weken kamperen, samen met nog 2 kinderen van andere ouders die het ook niet zo breed hebben.
Ze hebben de tijd van hun leven op de Drentse hei of de Utrechtse heuvelrug met hun eigen fietsjes en visnetten!
Iedere dag worden de maaltijden gekookt op een camping-gasstel, dat bespaart enorm veel geld. Al met al lopen de kosten op tot ca. 300 euro. Gedeeld door 4 personen is dat heel erg fijn voor ieders vakantieportemonnee.
Meubilair knapt zij zelf op, soms doen wij dat samen. Gordijnen naait ze zelf van stof van 2 euro p. meter. Ze zijn veel mooier dan de gemiddelde stijve horkengordijnen die je in de winkels ziet hangen.

Crossfietsjes voor haar zoontje knapt ze zelf prachtig op met spuitverf en hij wordt echt nooit en te nimmer gepest of veracht door klasgenoten o.i.d. Er mogen altijd vriendjes komen spelen en ze mogen ook blijven eten als het zo uitkomt en natuurlijk is dat andersom ook vaak genoeg het geval. Mijn zus is ook niet het type dat zwicht voor onzinnig consumentisme om krampachtig deel uit te moeten maken van de "grote groep" om haar een gevoel van identiteit te verschaffen en haar zoontje wordt ook dienovereenkomstig opgevoed. Er valt gewoon niet met hen te sollen vanwege hun nuchtere "no bullshit" houding.

Maargoed, tot zover wat mededelingen over hoe mijn zus haar financiele situatie goed de baas weet te blijven, waarvan ik, zonder haar meteen te consulteren, wel weet hoe zij dat doet.

Creatief zijn is een enorme bron van rijkdom.

:duim:

sjaen
30-11-05, 21:57
Geplaatst door MuMu
Creatief zijn is een enorme bron van rijkdom.

http://www.cosgan.de/images/more/bigs/c014.gif

brammetje
30-11-05, 22:12
Geplaatst door reallife
Een mens gaat leven naar wat hij heeft. Dat gaat vanzelf denk ik. Maar dat geeft toch niet meid. Geniet ervan zou ik zeggen en tel je zegeningen. Je zult vast ook wel met anderen delen wat je hebt.

Dat heeft Couscousje zelf al gezegd , en je gaat leven naar je inkomen .
Als ik morgen een miljoen euro win b.v zal ik eerder geneigd zijn om een onsje paling te kopen , dat vind ik nu te duur ,daar heb ik zowat een pond vlees voor of kipfilet .

reallife
30-11-05, 22:16
Geplaatst door brammetje
Dat heeft Couscousje zelf al gezegd , en je gaat leven naar je inkomen .
Als ik morgen een miljoen euro win b.v zal ik eerder geneigd zijn om een onsje paling te kopen , dat vind ik nu te duur ,daar heb ik zowat een pond vlees voor of kipfilet .

Je hebt gelijk, ik zit al half te slapen geloof ik.

Truste...

Paling jakkie. Wat dacht je van verrukkelijke Co 'd or chocolade hmm.

(veel te duur! Dus wie weet moet ik mijn schoen maar gaan zetten voor de sint ;)

brammetje
30-11-05, 22:21
Geplaatst door MuMu
Word! :duim:

Men hoeft niet altijd zelf te bellen , je kunt ook gebelt worden , maar dat wist ik al.
:wink:

Couscousje
30-11-05, 22:25
Geplaatst door MuMu
Als ik jou was, zou ik me het meest schamen dat ik dan nog niet eens een doppensetje in huis heb!!! :melig:

Dat hoort toch bij je basis-inventaris! :hihi:

Dat ligt eerder aan het feit dat ik niet wist dat het bestond en niet dat ik het me niet kan veroorloven. ;)

Plus ik krijg hem al van et_2000nl voor mijn verjaardag. :ego:

Over budgetteren gesproken. :hihi:

Cc

brammetje
30-11-05, 22:25
Geplaatst door reallife
Je hebt gelijk, ik zit al half te slapen geloof ik.

Truste...

Paling jakkie. Wat dacht je van verrukkelijke Co 'd or chocolade hmm.

(veel te duur! Dus wie weet moet ik mijn schoen maar gaan zetten voor de sint ;)

Als je bij me in de buurt woonde ,had ik op z,n minst een goed woordje voor je kunnen doen , ken n.l div zwarte pieten .

brammetje
30-11-05, 23:04
Geplaatst door MuMu
Je bent niet vermogend, maar je weet wel wat lekker is he?

Maar komaan zeg.. een onsje..?

kan het eraf, van die miljoen??

Een pondje paling is zo weg hoor! :melig2:

Dat weet ik , maar daarom koop ik het ook niet , ik heb me ooit eens misslijk gegeten vandaar .
:hihi: :kotsen2:

echnaton
30-11-05, 23:11
Geplaatst door freya
Met mensen die 20 jaar in de bijstand zitten is iets goed mis. waarschijnlijk zijn ze ziek of op een andere manier arbeidsongeschikt, anders waren ze nu al lang weer aan het werk.


Inderdaad is er iets goed mis met zulke mensen. Waarschijnlijk zouden ze al lang weer aan het werk zijn als de mogelijkheid van bijstand niet zou bestaan.

Zwarte Kat
30-11-05, 23:51
Geplaatst door MuMu
Dat ook nog ja.
Jemig wat ben ik toch steenrijk! :hihi:

Omdat ik met weinig geld al toe kan, houd ik bovendien nog veel vrije tijd over ook! :knipoog:

Ik vind het knap dat je het kan en ook van je zus!!
Dat soort verhalen horen we veel te weinig.
:duim:

brammetje
30-11-05, 23:58
Geplaatst door MuMu
Het klinkt als een tranendal waarin je jezelf hebt gestort.
Als het leven je toen zo goed en gemakkelijk afging ten opzichte van nu, waarom heb je dan überhaupt een kind genomen?

Ik weet vrij precies wat ik aankan, wat ik nodig heb en wat ik wil. En ik overweeg dingen van tevoren, die anderen pas overwegen als ze het kind al geworpen hebben, zo lijkt het wel.

Ik kan het juist zo goed redden zoals ik het nu heb en ik ga dat kind niet aandoen dat het even een impuls-uitprobeerseltje van mij is en dan maar kijken of het financieel te behalen is...

Een levend wezen is me daar eerlijk gezegd iets te kostbaar voor.

Daar moet elke vrouw zelf over beslissen , en MarRiaH lijkt me verstandig genoeg , ze klaagt ook niet echt maar somt de verschillen op.
Het is net een klein beetje het zelfde , als een huisdier nemen je weet dat je een stuk vrijheid kwijt bent ,maar daar staat het geluk en de aandacht die je krijgt weer tegenover , een nadeel is het verdriet om dat je als regel je huisdier overleefd, tenzij je een schildpad neemt.

:slaap: trusten

MaRiaH
30-11-05, 23:58
Geplaatst door MuMu
Het klinkt als een tranendal waarin je jezelf hebt gestort.
Als het leven je toen zo goed en gemakkelijk afging ten opzichte van nu, waarom heb je dan überhaupt een kind genomen?

Ik weet vrij precies wat ik aankan, wat ik nodig heb en wat ik wil. En ik overweeg dingen van tevoren, die anderen pas overwegen als ze het kind al geworpen hebben, zo lijkt het wel.

Ik kan het juist zo goed redden zoals ik het nu heb en ik ga dat kind niet aandoen dat het even een impuls-uitprobeerseltje van mij is en dan maar kijken of het financieel te behalen is...

Een levend wezen is me daar eerlijk gezegd iets te kostbaar voor.

tranendal? waar lees je dat?
ik noem gewoon feiten over andere reele kosten.

Bespaar me je insinuaties over kinderen en mijn keuzes..
Vul zeker niet voor mij in hoe dat zou zijn en hoe ik tot keuzes kom..

Ik was al gelukkig met mijn leven en met kind is dit een extra dimensie.
Dat is rijkdom en heeft niets met mijn inkomen te maken.
Over MIJN inkomen heb ik trouwens met geen woord gerept..

Als ik het heb over inkomen en rondkomen, dan heb ik het zeker niet over mijn "leven". Inkomen is slechts een fractie van dat leven.

Misschien is voor jou de site van het NIBUD wat objectiever.
daar kun je de kosten van gezin met/zonder kinderen keurig OBJECTIEF op een rijtje Zien, Zonder dat je hoeft te fantaseren over mijn persoon.

MaRiaH
01-12-05, 00:07
Geplaatst door brammetje
Daar moet elke vrouw zelf over beslissen , en MarRiaH lijkt me verstandig genoeg , ze klaagt ook niet echt maar somt de verschillen op.

Precies, thnx.
ik heb ook niks te klagen


Het is net een klein beetje het zelfde , als een huisdier nemen je weet dat je een stuk vrijheid kwijt bent ,maar daar staat het geluk en de aandacht die je krijgt weer tegenover , een nadeel is het verdriet om dat je als regel je huisdier overleefd, tenzij je een schildpad neemt.

:slaap: trusten

ehm tja.. huisdieren heb ik ook.. ;)
Dat is toch niet te vergelijken hoor.. :P

als ouder hoop je dat je kinderen je overleven, that's a fact.
En.. zolang ze nog klein zijn hoop je ook dat jezelf niets gebeurt.
Niet voor jezelf maar voor de kinderen.
In die zin maken je kinderen je wel kwetsbaar, als mens.
Maar daar ging de discussie niet over..

Zwarte Kat
01-12-05, 00:11
Geplaatst door MuMu
Thnx. :blij:
Nu ben ik wel een extreem doorgewinterde zunige schrapert hoor, :rolleyes: maar je ziet in deze topic wel hoeveel mensen er heel creatief kunnen omgaan met financiële krapte en er het beste van weten te maken.

Het is, zoals iemand al eerder verkondigde, soms een sport om zo zuinig mogelijk te leven. :boer:

Je bent zoals je zelf al zegt een doorgewinterde zunige schapert. zal wel een trekje zijn van west-Friesen:D
Volgens mij ligt daar wel de kern van het probleem.
Geef iemand 80 euro en hij/zij komt ervan rond en geef een ander 8000 euro en die zal nog schulden hebben.

Zelf leef ik ook zuinig. Heb een laag inkomen maar mn hobbies kosten geld. Daar zit de gat in mn hand. :verdriet:

Ik vond het wel mooi van Anton Heyboer. Die was vroeger totaal niet in geld geïnteresseerd. Ging zonder inkomen op het platteland leven en werd vervolgens langzaam miljonair :roker:

MaRiaH
01-12-05, 00:14
Geplaatst door MuMu
Ik vond de opgenoemde verschillen nogal schrijnend. Niet misselijk.

yup, meer boodschappen, kosten voor kinderopvang, etc.
Dat kan behoorlijk in de papieren lopen..

Maar daarmee is niks gezegd over de emotionele kant ervan.
Slechts dat leven met 2-3-4 of meer duurder is dan alleen..
klaar als een klontje toch? :stout:

Dus waar jij (alleen) rondkomt met 800 euro zijn er ook gezinnen van 3 of 4 personen die van datzelfde bedrag rond moeten komen.
Al ben je nog zo creabea.. dat is geen makkie.

Hoe ouder de kinderen hoe hoger de kosten.
Mijn dochter is net twee.. dan valt het allemaal nog reuze mee.

sjaen
01-12-05, 00:15
Het kostbaarste wat je kunt schenken is .......... tijd.

Zwarte Kat
01-12-05, 00:16
Geplaatst door brammetje

Het is net een klein beetje het zelfde , als een huisdier nemen je weet dat je een stuk vrijheid kwijt bent ,maar daar staat het geluk en de aandacht die je krijgt weer tegenover , een nadeel is het verdriet om dat je als regel je huisdier overleefd,

Daar kan ik over meepraten. Ik mis mn lieve zwarte kat elke dag :huil2:

Zwarte Kat
01-12-05, 00:19
Geplaatst door MaRiaH
ehm tja.. huisdieren heb ik ook.. ;)
Dat is toch niet te vergelijken hoor.. :P



:vreemd: Dat is idd niet te vergelijken. Ik heb 10x liever een kat dan een vervelend zeurderig kind om me heen.

MaRiaH
01-12-05, 00:32
Geplaatst door Zwarte Kat
:vreemd: Dat is idd niet te vergelijken. Ik heb 10x liever een kat dan een vervelend zeurderig kind om me heen.

ik ken anders hele vervelende zeurderige katten.. :D

dat over kinderen is een vooroordeel..
zowel bij dieren als kinderen is opvoeding een cruciale factor.
:knipoog:

Zwarte Kat
01-12-05, 00:49
Geplaatst door MaRiaH
ik ken anders hele vervelende zeurderige katten.. :D

dat over kinderen is een vooroordeel..
zowel bij dieren als kinderen is opvoeding een cruciale factor.
:knipoog:

De achterkant van mn woning grenst aan een grote binnenplaats en zomers doen de meeste mensen hun deuren en ramen open net als ik. Met als gevolg dat ik de hele zomer lang getrakeerd werd op gejank, gebrul, geschreeuw en gekrijs van een handvol kinderen. Dag in dag uit. Ik werd er af en toe gek van. Daarintegen heeft niemand last gehad van mijn katten. Ook heb ik geen enkele last gehad van de katten vd buren.
:o

MaRiaH
01-12-05, 01:08
Geplaatst door MuMu
Ga je nu je vorige reactie weer willen bagetelliseren?
De verschillen die je opnoemde, die liegen er toch niet om?
Toen je nog alleen was, ging het allemaal veel gemakkelijker en kon je gewoon makkelijk rondkomen, toch? :verward:

:wtf:
Waarom zie je mijn reactie als een aanval?
Ik vul juist niets in, want ik stel een open vraag.
Jij komt zelf met dat hele lijstje met behoorlijke verschillen tussen de tijd van voor en na de geboorte van je kind. Als je dat leest, is dat financieel geen positieve verandering geweest en behoorlijk nijpend.

Ik vraag me n.a.v. je eigen verhaal af waarom je een kind hebt genomen. Das toch een logische vraag, vooral vanwege het feit dat het geen verplichting is maar een vrijwillige keuze ?

Je veronderstelt teveel.
Ik neem mezelf als meest betrouwbaar, empirisch uitgangspunt.

bla bla bla, je kan het leuk draaien.. :giechel:
maar daar gaat het me niet om.

Even wat uitspraken van jou waar ik wel op ga reageren:

- Toen je nog alleen was, ging het allemaal veel gemakkelijker en kon je gewoon makkelijk rondkomen, toch?
-Jij komt zelf met dat hele lijstje met behoorlijke verschillen tussen de tijd van voor en na de geboorte van je kind. Als je dat leest, is dat financieel geen positieve verandering geweest en behoorlijk nijpend.

Tis eenvoudig, ik zei het hierboven al..
onderhoud van 1 persoon of van meerdere personen- betekent met hetzelfde inkomen voor die laatste: hogere lasten.
NIET nijpend, Niet Moeilijker of makkelijker.
GEEN subjectieve waardes, slechts objectief bezien.

Ik nam mezelf als voorbeeld om aan te geven waar extra kostenposten verschijnen. Ik kan nog steeds goed rondkomen, ik geef het alleen aan andere dingen uit, je krijgt (objectief gezien) andere prioriteiten.

Ik zou alleen makkelijk kunnen leven van 800 euro. (en dus geld overhouden)
Maar de kosten inschattend die een of meerdere kinderen met zich meebrengen, wordt dat, naar gelang je financiele situatie, steeds moeilijker, ook weer objectief gezien.

Voor mij -persoonlijk- was de geboorte van mijn kind een financieel voordeel, ik zal je vertellen waarom:
- ik kreeg kinderbijslag 176,- euro per kwartaal
- ik kreeg ouderkorting, kinderkorting en alleenstaande ouderkorting 190,- per maand.

Dit alles bovenop het inkomen wat ik al had.
Desondanks voel je die meevaller niet omdat je ook meer uitgeeft.

Echter, ben je nu bijstandsmoeder dan wordt deze ouderkorting/ kinderkorting etc. afgetrokken van je bijstand.

De subjectieve waardes die je noemt zijn niet de mijne.
ik heb het krijgen van een kind louter ervaren als positief, maar dat staat weer los van financien.

MaRiaH
01-12-05, 01:17
Geplaatst door MuMu
Ik zit bijna op het landelijke bestaansminimum van een alleenstaande. Dat is namelijk 750 euro.
Een alleenstaande ouder heeft recht op aardig wat meer geld dan dat hoor. Zij hoeven niet rond te komen van 800 euro, echt niet! :jammer:

Een alleenstaande bijstandsmoeder heeft ongeveer 900 euro netto
soms met 2-3 kinderen.

Bar
01-12-05, 09:38
Geplaatst door MaRiaH
Een alleenstaande bijstandsmoeder heeft ongeveer 900 euro netto
soms met 2-3 kinderen.

Nou, dat is toch wel erg naar beneden afgerond.

Per 1 april 2005 krijgt een alleenstaande ouder 1039 euro netto per maand.

http://home.szw.nl/navigatie/rubriek/dsp_rubriek.cfm?rubriek_id=4&subrubriek_id=401&link_id=65456

Daarbij kan worden opgeteld:

-maximale huursubsidie (afh. van huur tot plm. 200 euro pm
-kwijtschelding gemeentelijke belastingen
-kwijtschelding schoolbijdragen
-kwijtschelding lesgeld c.q. bijdrage overheid schooluitgaven
-kinderbijslag
-eventueel de langdurigheidstoeslag
-
-

freya
01-12-05, 09:47
Geplaatst door Bar
Nou, dat is toch wel erg naar beneden afgerond.

Per 1 april 2005 krijgt een alleenstaande ouder 1039 euro netto per maand.



O ja ?!

Waar is dat?

Ik ken een aantal bijstandmoeders die dan structureel een paar honderd euro te weinig krijgen :moe:

MaRiaH
01-12-05, 09:54
Geplaatst door freya
O ja ?!

Waar is dat?

Ik ken een aantal bijstandmoeders die dan structureel een paar honderd euro te weinig krijgen :moe:

Je haalt me de woorden uit de mond.
Ik heb net ff gechecked (bij een bekende die ze toekent) en tis 950,- netto per maand..

Bar
01-12-05, 09:57
Geplaatst door freya
O ja ?!

Waar is dat?

Ik ken een aantal bijstandmoeders die dan structureel een paar honderd euro te weinig krijgen :moe:

Je kunt het in de link vinden:

Alleenstaande ouders (ouder dan 18 jaar) 807,77
Toeslag (zelfstandig wonend) 230,73

MaRiaH
01-12-05, 10:04
Geplaatst door Bar
Je kunt het in de link vinden:

Alleenstaande ouders (ouder dan 18 jaar) 807,77
Toeslag (zelfstandig wonend) 230,73

ja bruto!

niet netto.. :fpetaf:

Bar
01-12-05, 10:07
Geplaatst door MaRiaH
ja bruto!

niet netto.. :fpetaf:

Er staat in koeieletters boven:

NETTO NORMBEDRAGEN

MaRiaH
01-12-05, 10:11
Geplaatst door Bar
Er staat in koeieletters boven:

NETTO NORMBEDRAGEN

Dan kloppen ze niet!
Of iedereen krijgt structureel te weinig

ja ff narekenen :cheefbek:

Alleenstaande ouders

per maand

769,00

vakantie- uitkering ---> wordt niet per maand uitgekeerd.

38,77

Totaal

807,77


Maximale toeslag:

Alleenstaande ouders en Alleenstaanden

per maand

219,71
_______________

769,- + 219 is nog altijd 988,- per maand

Volgens jouw link komt men dus op 988,- per maand
want het vakantie geld heb je niet per maand te besteden.
dat is dus geen 1035??

Bar
01-12-05, 10:18
Geplaatst door MaRiaH
Dan kloppen ze niet!
Of iedereen krijgt structureel te weinig

Misschien spaart jouw SD de 50 euro vakantiegeld per maand voor je op. En misschien betalen ze je 35 euro ziekenfondspremie voor je?

De mensen die ik ken (hier in de provincie) krijgen in ieder geval gewoon de normbedragen zoals SZW die aangeeft.

MaRiaH
01-12-05, 10:20
Geplaatst door Bar
Misschien spaart jouw SD de 50 euro vakantiegeld per maand voor je op. En misschien betalen ze je 35 euro ziekenfondspremie voor je?

De mensen die ik ken (hier in de provincie) krijgen in ieder geval gewoon de normbedragen zoals SZW die aangeeft.

Ik heb geen SD.

Jouw berekening klopt niet!

Bar
01-12-05, 10:37
Geplaatst door MaRiaH
Ik heb geen SD.

Jouw berekening klopt niet!

In ieder geval ben je al binnen enkele posts van de oorspronkelijke 900 nu naar 988 gestegen. Dat is al een fikse inkomensstijging voor 1 ochtend.

Zelf kom je nu op 988 + 50 (vakantiegeld) = 1038

Dat men vakantiegeld niet als structureel inkomen wenst te beschouwen is een administratief besluit van betrokkene. In de praktijk gebruikt bijna elke bijstandsgerechtigde de vakantie-uitkering als onderdeel van het maandelijks inkomen. We praten hier toch over gepostuleerde armoede? Daarbij hoort dat men alle mogelijke bronnen inzet.

MaRiaH
01-12-05, 11:22
Geplaatst door Bar
In ieder geval ben je al binnen enkele posts van de oorspronkelijke 900 nu naar 988 gestegen. Dat is al een fikse inkomensstijging voor 1 ochtend.

Zelf kom je nu op 988 + 50 (vakantiegeld) = 1038

Dat men vakantiegeld niet als structureel inkomen wenst te beschouwen is een administratief besluit van betrokkene. In de praktijk gebruikt bijna elke bijstandsgerechtigde de vakantie-uitkering als onderdeel van het maandelijks inkomen. We praten hier toch over gepostuleerde armoede? Daarbij hoort dat men alle mogelijke bronnen inzet.

wat je zegt is onwaar.
vakantiegeld wordt in de praktijk niet maandelijks uitgekeerd.
vroeger wel, maar al heel lang niet meer.
Ik zei dat de uitkering rond de 950 was, dus dat klopt dan aardig.
geen enkele bijstandsmoeder krijgt maandelijks 1035 gestort op haar armzalige rekeningetje. Dat bedrag is voor volledige gezinnen.

Dan nog blijft het armoede-probleem bestaan.
Alhoewel armoede een relatief begrip is, we hebben in NL altijd nog te eten allemaal..
Ik zou niet graag in de schoenen van mensen staan die de helft van de maand geen geld voor boodschappen hebben..

Overigens ken ik dat soort verhalen ook van alleenstaanden die dan voorschotten komen vragen en zo van de wal in het schip raken...
en wallah.. ze geven het echt niet uit aan rare dingen..
je hoeft er maar één overwachtse rekening bij te hebben en dan is het gebeurd.

Mijn grootste bezwaar tegen de uitkeringen is niet de hoogte ervan, maar de hoge lasten die men blijkbaar heeft.
Zelfs al redden ze het redelijk met dit bedrag.. men heeft geen buffertje om onvoorziene zaken op te vangen..

Vroeger was hier de bijzondere bijstand voor gereserveerd..
later kon dat allemaal niet meer. Sinds dit jaar is de bijzondere bijstand voorzieningen regel weer actief.. ook voor mensen met een laag inkomen uit werk.
Dat lijkt me een goede zaak..
je wasmachine zal maar kapot gaan als je 3 kinderen hebt.. :vreemd:

Couscousje
01-12-05, 12:10
Ik heb net 2100 euro overgemaakt, 2 maanden borg + 1 maand huur.

*zucht*

Dat is pas armoe.

Cc

Zwarte Kat
01-12-05, 12:56
Geplaatst door Bar
Nou, dat is toch wel erg naar beneden afgerond.

Per 1 april 2005 krijgt een alleenstaande ouder 1039 euro netto per maand.

http://home.szw.nl/navigatie/rubriek/dsp_rubriek.cfm?rubriek_id=4&subrubriek_id=401&link_id=65456

Daarbij kan worden opgeteld:

-maximale huursubsidie (afh. van huur tot plm. 200 euro pm
-kwijtschelding gemeentelijke belastingen
-kwijtschelding schoolbijdragen
-kwijtschelding lesgeld c.q. bijdrage overheid schooluitgaven
-kinderbijslag
-eventueel de langdurigheidstoeslag
-
-

Al met al ben je dus met een kind beter af dan alleenstaand zo te zien.

Waarom krijg je eigenlijk geen toeslag voor je huisdieren? Die kosten ook geld.

freya
01-12-05, 14:30
Geplaatst door MaRiaH
Dan kloppen ze niet!
Of iedereen krijgt structureel te weinig

ja ff narekenen :cheefbek:

Alleenstaande ouders

per maand

769,00

vakantie- uitkering ---> wordt niet per maand uitgekeerd.

38,77

Totaal

807,77


Maximale toeslag:

Alleenstaande ouders en Alleenstaanden

per maand

219,71
_______________

769,- + 219 is nog altijd 988,- per maand

Volgens jouw link komt men dus op 988,- per maand
want het vakantie geld heb je niet per maand te besteden.
dat is dus geen 1035??

Nee klopt niet die toeslag zit in het bijstands bedrag ofzo.

Een alleenstaande ouder krijgt netto ca 880,- netto per maand

Elien
02-12-05, 07:43
van armoe naar honden voer?, deze topic is goed verkracht door sommige :traan2: :traan2:

freya
02-12-05, 08:37
Ik heb de hele zooi over Heyboer en hondenvoer verwijderd. Als er per ongeluk ook een bijdrage die wel ontopic was is verdwenen excuses daarvoor.

[freya]

Elien
02-12-05, 08:42
Geplaatst door freya
Ik heb de hele zooi over Heyboer en hondenvoer verwijderd. Als er per ongeluk ook een bijdrage die wel ontopic was is verdwenen excuses daarvoor.

[freya]


mijn dank

semper fi
02-12-05, 08:48
ik ben een jongen van 21 jaar met een netto inkomen per maand van 2400 euro ik woon bij mijn vader dus merk er vrij weinig van dus het zal me allemaal een zorg zijn

zolang ik maar op tijd mijn biertje kan kopen

Elien
02-12-05, 08:53
Geplaatst door semper fi
ik ben een jongen van 21 jaar met een netto inkomen per maand van 2400 euro ik woon bij mijn vader dus merk er vrij weinig van dus het zal me allemaal een zorg zijn

zolang ik maar op tijd mijn biertje kan kopen


leuk voor je!!!

freya
02-12-05, 08:53
Geplaatst door semper fi
ik ben een jongen van 21 jaar met een netto inkomen per maand van 2400 euro ik woon bij mijn vader dus merk er vrij weinig van dus het zal me allemaal een zorg zijn

zolang ik maar op tijd mijn biertje kan kopen

Goh :zozo:

En je komt speciaal hier aanmelden om dat even te zeggen? :cheefbek:

Bofko
02-12-05, 10:02
Geplaatst door semper fi
ik ben een jongen van 21 jaar met een netto inkomen per maand van 2400 euro ik woon bij mijn vader dus merk er vrij weinig van dus het zal me allemaal een zorg zijn

zolang ik maar op tijd mijn biertje kan kopen

" Hi, I´m semper fi and I´m worth 2400" .

Elien
02-12-05, 10:07
Geplaatst door Bofko
" Hi, I´m semper fi and I´m worth 2400" .

and a beer

~Panthera~
02-12-05, 10:17
Geplaatst door semper fi

zolang ik maar op tijd mijn biertje kan kopen


Dat is nu precies die teringmentaliteit waardoor dit land naar de kloten gaat. :moe:

Ga zo door. :duim:

Derrick
02-12-05, 10:43
Geplaatst door semper fi
ik ben een jongen van 21 jaar met een netto inkomen per maand van 2400 euro ik woon bij mijn vader dus merk er vrij weinig van dus het zal me allemaal een zorg zijn

zolang ik maar op tijd mijn biertje kan kopen

heel lullig voor je dat je op je 21ste nog steeds niet zelfstandig door het leven gaat.

liever zonder een cent in vrijheid dan met je jan-modaal loonzakje bij papa

MaRiaH
02-12-05, 14:22
Geplaatst door freya
Ik heb de hele zooi over Heyboer en hondenvoer verwijderd. Als er per ongeluk ook een bijdrage die wel ontopic was is verdwenen excuses daarvoor.

[freya]

:duim:

het was te walgelijk voor woorden en regelrechte topicvervuiling.

freya
02-12-05, 14:52
Mumu, als je nu niet ophoud met die ongein krijg je 3 strafpunten achter elkaar wegens herhaaldelijke provocatie [freya]


Ik ben het nu ff spuugzat dat jennen van jou :moe:

Maurice
02-12-05, 17:05
.

Maurice
02-12-05, 23:13
Geplaatst door MuMu
Ken je die reclame van de C1000??


Nee, geloof het niet... vertel?


:stout: