PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Folteringen erger dan in tijd Saddam'



Alim
29-11-05, 09:51
Ex-premier Allawi:


BAGDAD, 28 NOV. In Irak wordt even erg of erger gemarteld dan ten tijde van Saddam Hussein. Shi'ieten in de regering zijn verantwoordelijk voor doodseskaders en geheime foltercentra.

Dat heeft de vroegere interim-premier van Irak, Ayad Allawi, gezegd tegen de Britse krant The Observer. ,,De mensen herinneren zich de dagen van Saddam Hussein. Dat was precies de reden waarom we tegen Saddam hebben gevochten. Nu zien we precies hetzelfde'', aldus Allawi. Zijn beschuldigingen komen kort na de ontdekking van 173 mishandelde en uitgehongerde gevangenen in een detentiecentrum van het ministerie van Binnenlandse Zaken in Bagdad. ,,De mensen doen hetzelfde als in de tijd van Saddam Hussein en erger. Dat is een passende vergelijking'', aldus Allawi.

Waarnemers brengen zijn kritische opmerkingen mede in verband met de parlementsverkiezingen van 15 december. Allawi zou met zijn kritiek proberen de gunst te verwerven van de sunnitische minderheid en van gematigde shi'ieten. Hij doet aan de verkiezingen mee als kandidaat op een seculiere lijst waarop ook een aantal prominente sunnieten staat. Toen hij interim-premier was verloor Allawi de steun van veel shi'ieten door vroegere leden van het door de sunnieten gedomineerde regime van Saddam Hussein op te nemen in de leiding van de veiligheidsdiensten.

Op Allawi's kritiek is door woordvoerders van de regering niet gereageerd. Shi'itische leiders hebben eerder beschuldigingen over folteringen gebagatelliseerd en gezegd dat ze ten doel hebben de aandacht af te leiden van het proces tegen Saddam Hussein, dat vandaag wordt hervat. Gisteren zei de leider van de grootste shi'itische partij, Abdul-Aziz al-Hakim, dat berichten over foltercentra in het Irak van vandaag worden ,,overdreven'' en dat ,,niemand nog praat over de misdaden die Saddam tientallen jaren lang heeft gepleegd, misdaden die miljoenen mensen hebben getroffen.''

In Bagdad zijn vandaag twee moslims met de Britse nationaliteit gedood en drie anderen gewond toen een bus met moslim-pelgrims werd aangevallen die op weg was naar een shi'itisch heiligdom. Het ging bij de slachtoffers om uit India afkomstige moslims met Britse paspoorten.

Dit weekeinde werden in Irak vier buitenlandse hulpverleners ontvoerd, onder wie volgens onbevestigde berichten twee Canadezen en een Brit. De Britse ambassade stelt een onderzoek in. In de VS wordt onderzocht of de vierde ontvoerde een Amerikaan is. De vier werkten voor een niet nader geïdentificeerde hulporganisatie.

Het Amerikaanse leger meldde zaterdag dat een Amerikaanse marinier is omgekomen toen zijn auto op een mijn reed.

In Bagdad kwam vanochtend een granaat terecht in de Groene Zone, kort voordat daar het proces tegen Saddam zou worden hervat. Niemand werd gewond. In de Groene Zone bevinden zich ook de Amerikaanse ambassade en de gebouwen van de Iraakse regering. (AP, Reuters)
Bron: NRC

Mark
29-11-05, 09:52
Ik stel ook voor om alle andere dictators in de wereld lekker te laten zitten.

delirious
29-11-05, 10:10
Geplaatst door Mark
Ik stel ook voor om alle andere dictators in de wereld lekker te laten zitten.

Bush is met zijn laatste termijn bezig.

amOer
29-11-05, 14:59
die klote Iyad Allawi !!

hij zelf gaf de bevelen om fallujah te vernietegen .. en nu zegt hij dit alleen om stemmen te winnen bij de volgende verkiezingen !! wat zijn het toch bloedzuigers !! hoewel hij gelijk heeft dat ene keer maar zijn bedoelingen zijn net zo evil als de duivel zelf !!

en dan nog blijf ik bij mijn mening ... zet Saddam aan de macht weer .. irak is binnen een maand weer de ouwe ( electra .. water en voorzieningen + het belangrijkste ... VEILIGHEID !! )

jan1974
29-11-05, 15:22
Folteringen zijn erg, ze kunnen niet.

Maar er kan nu wel meer over gesproken worden. Openheid over misstanden leidt uiteindelijk altijd tot verbetering.