PDA

Bekijk Volledige Versie : Vaticaan: priesterambt niet voor 'actieve' homo's



Goodnight
29-11-05, 13:52
Vaticaanstad - 23 november 2005 - Het priesterambt in de Rooms-Katholieke Kerk staat niet open voor seksueel actieve homo's en mannen die een 'gay-cultuur' steunen, tenzij ze hun homoseksuele neigingen al minstens drie jaar hebben "overwonnen". Dit is te lezen in een Vaticaans document dat dinsdag door het Italiaanse katholieke nieuwsagentschap Adista op internet is gepubliceerd, zo meldt 'De Telegraaf'. Het zal naar verwachting komende dinsdag door het Vaticaan worden vrijgegeven. Een kerkelijke functionaris heeft de authenticiteit van het document bevestigd, maar wilde niet bij naam genoemd worden omdat het nog niet is gepubliceerd. Het schrijven stelt dat de Rooms-Katholieke Kerk geen mannen tot de priesteropleiding of het priesterambt kan toelaten die "homoseksualiteit praktiseren, diepgewortelde homoseksuele neigingen vertonen of de zogenoemde gay-cultuur steunen". De kerk maakt een uitzondering indien de homoseksuele neigingen uitingen zijn van een "tijdelijk probleem, bijvoorbeeld een onvoltooide adolescentie", maar dan moeten die neigingen ook minstens drie jaar voor de priesterwijding "duidelijk zijn overwonnen". Het Vaticaanse schrijven herhaalt dat homoseksuele handelingen zware zonden zijn en intrinsiek immoreel en strijdig met de natuur. "Daarom kunnen ze in geen geval worden goedgekeurd."

~Panthera~
29-11-05, 13:55
Helemaal te gek: krijgen ze tenminst ALLEEN nog maar pedofiele priesters. :duim:


:moe:

Mill
29-11-05, 13:55
Rare jongens die Romeinen...

Goodnight
29-11-05, 14:13
Ik vond het frappant dat hier zo weinig aandacht voor was.

Was dit ook het geval als dit het verhaal was?


Mekka - 23 november 2005 - Het imamschap binnen de islamitische gemeenschap staat niet open voor seksueel actieve homo's en mannen die een 'gay-cultuur' steunen, tenzij ze hun homoseksuele neigingen al minstens drie jaar hebben "overwonnen". Dit is te lezen in een Islamitisch document dat dinsdag door de Arabische nieuwszender Al-Jazeera op internet is gepubliceerd, zo meldt 'De Telegraaf'. Het zal naar verwachting komende dinsdag door de islamitische gemeenschap worden vrijgegeven. Een islamitische functionaris heeft de authenticiteit van het document bevestigd, maar wilde niet bij naam genoemd worden omdat het nog niet is gepubliceerd. Het schrijven stelt dat de Islam geen mannen tot de imamopleiding of het imamschap kan toelaten die "homoseksualiteit praktiseren, diepgewortelde homoseksuele neigingen vertonen of de zogenoemde gay-cultuur steunen". De moskee maakt een uitzondering indien de homoseksuele neigingen uitingen zijn van een "tijdelijk probleem, bijvoorbeeld een onvoltooide adolescentie", maar dan moeten die neigingen ook minstens drie jaar voor de imamwijding"duidelijk zijn overwonnen". Het Islamitische schrijven herhaalt dat homoseksuele handelingen zware zonden zijn en intrinsiek immoreel en strijdig met de natuur. "Daarom kunnen ze in geen geval worden goedgekeurd."


:D

echnaton
29-11-05, 14:19
Geplaatst door Goodnight
Ik vond het frappant dat hier zo weinig aandacht voor was.

Was dit ook het geval als dit het verhaal was?


Mekka - 23 november 2005 - Het imamschap binnen de islamitische gemeenschap staat niet open voor seksueel actieve homo's en mannen die een 'gay-cultuur' steunen, tenzij ze hun homoseksuele neigingen al minstens drie jaar hebben "overwonnen". Dit is te lezen in een Islamitisch document dat dinsdag door de Arabische nieuwszender Al-Jazeera op internet is gepubliceerd, zo meldt 'De Telegraaf'. Het zal naar verwachting komende dinsdag door de islamitische gemeenschap worden vrijgegeven. Een islamitische functionaris heeft de authenticiteit van het document bevestigd, maar wilde niet bij naam genoemd worden omdat het nog niet is gepubliceerd. Het schrijven stelt dat de Islam geen mannen tot de imamopleiding of het imamschap kan toelaten die "homoseksualiteit praktiseren, diepgewortelde homoseksuele neigingen vertonen of de zogenoemde gay-cultuur steunen". De moskee maakt een uitzondering indien de homoseksuele neigingen uitingen zijn van een "tijdelijk probleem, bijvoorbeeld een onvoltooide adolescentie", maar dan moeten die neigingen ook minstens drie jaar voor de imamwijding"duidelijk zijn overwonnen". Het Islamitische schrijven herhaalt dat homoseksuele handelingen zware zonden zijn en intrinsiek immoreel en strijdig met de natuur. "Daarom kunnen ze in geen geval worden goedgekeurd."


:D

Het is wel een leuk stukje werk dat je hebt verricht maar de kern van de zaak is dat de RK-kerk een probleem heeft dat al eeuwen voortwoekert. Dat probleem is niet homosexualiteit maar wel het celibaat. Door dat celibaat worden juist homosexuele mannen aangetrokken tot het ambt wat weer tot allerlei problemen leidt (pedofilie etc.)

Goodnight
29-11-05, 14:23
Geplaatst door echnaton
Het is wel een leuk stukje werk dat je hebt verricht maar de kern van de zaak is dat de RK-kerk een probleem heeft dat al eeuwen voortwoekert. Dat probleem is niet homosexualiteit maar wel het celibaat. Door dat celibaat worden juist homosexuele mannen aangetrokken tot het ambt wat weer tot allerlei problemen leidt (pedofilie etc.)

What ever ( ik ga dat maar tot mijn stopwoordje maken als ik iets onzinnigs lees)....

Feit: homosexualiteit wordt als iets onnatuurlijks gezien door het Vaticaan.Bijkomend probleem is dat veel van de priesters pedofilie bedreven.

Maar leuke draai wil je er aan geven :rolleyes:

echnaton
29-11-05, 14:30
Geplaatst door Goodnight
What ever ( ik ga dat maar tot mijn stopwoordje maken als ik iets onzinnigs lees)....

Feit: homosexualiteit wordt als iets onnatuurlijks gezien door het Vaticaan.Bijkomend probleem is dat veel van de priesters pedofilie bedreven.

Maar leuke draai wil je er aan geven :rolleyes:

Ik denk dat het merendeel van de mensen homosexualiteit als iets onnatuurlijks ziet. Dat is toch geen probleem? Ieder zijn mening.

Wortel
29-11-05, 14:33
Met alle respect, maar er zijn van die dagen dat ik toch erg blij ben om Protestant te zijn.

Mill
29-11-05, 14:36
Geplaatst door Goodnight
Ik vond het frappant dat hier zo weinig aandacht voor was.
:D

Weinig aandacht?! Ik kan dat nieuwsbericht niet meer zien man.

echnaton
29-11-05, 14:38
Geplaatst door Wortel
Met alle respect, maar er zijn van die dagen dat ik toch erg blij ben om Protestant te zijn.

Wie meent te staan, zie toe dat hij niet valle!

Wide-O
29-11-05, 14:41
Geplaatst door Mill
Weinig aandacht?! Ik kan dat nieuwsbericht niet meer zien man.

Tis nog maar één keer geweest geloof ik :student:

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=163392&highlight=priesterambt

Wortel
29-11-05, 14:49
Wie meent te staan, zie toe dat hij niet valle!

Een zeer wijs woord van onze Paulus!

echnaton
29-11-05, 14:51
Geplaatst door Wortel
Een zeer wijs woord van onze Paulus!

De grondlegger van het christendom!

Wortel
29-11-05, 14:59
De grondlegger van het christendom!

Daarin staat hij dan nog wel altijd op de schouders van de directe apostelen van Jezus van Nazareth. Maar goed, dat is een andere discussie.

waterfiets
29-11-05, 15:04
Geplaatst door Goodnight
Ik vond het frappant dat hier zo weinig aandacht voor was.


Er is al vrij veel aandacht voor geweest maar er is helemaal geen sprake van nieuw beleid. Eigenlijk is het hier aangekondigde beleid een ontkenning van de pedosexuele problemen binnen de kerk. Als die priesters met elkaar liggen te rollebollen (hetgeen ook gebeurt) heeft daar immers niemand last van en was er helemaal geen sprake van schandalen geweest. Althans niet voor de wereldse gemeenschap hoewel ik geloof dat er wel recent in Oostenrijk een klooster gesloten is door het Vaticaan juist omdat mannen het daar met elkaar deden. Maar dat heeft met de moraal van het Vaticaan te maken die niet altijd aansluit op de moraal van de gelovigen. Maar in opspraak is de kerk daardoor niet gekomen. Met andere woorden: er zullen nog vele pedofilie schandalen volgen in de RK.

Goodnight
29-11-05, 15:04
Geplaatst door echnaton
Ik denk dat het merendeel van de mensen homosexualiteit als iets onnatuurlijks ziet. Dat is toch geen probleem? Ieder zijn mening. Zeg dat maar tegen AHA wanneer Submission 2 uitkomt.

echnaton
29-11-05, 15:11
Geplaatst door Goodnight
Zeg dat maar tegen AHA wanneer Submission 2 uitkomt.

Onze beste Ayaan is een liberaal, dus ze ageert niet tegen de morele overtuiging van mensen, of ze het daar nou mee eens is of niet. Waar zij tegen in het geweer komt is onderdrukking. In Submission I tegen onderdrukking van vrouwen, in Submission 2 tegen onderdrukking van homo's.

Goodnight
29-11-05, 15:29
Geplaatst door echnaton
Onze beste Ayaan is een liberaal, dus ze ageert niet tegen de morele overtuiging van mensen, of ze het daar nou mee eens is of niet. Waar zij tegen in het geweer komt is onderdrukking. In Submission I tegen onderdrukking van vrouwen, in Submission 2 tegen onderdrukking van homo's.

heb je de boodschap toch niet begrepen.

AHA ageert tegen het zogenaamde 'feit' dat de Islam deze onderdrukking goed zou keuren.

Had ze geageerd tegen onderdrukking en discriminatie door wie of wat dan ook had zij zich geloofwaardiger gemaakt.Nee, zij spitste zich toe op de Islam als onderdrukker van homo's en vrouwen.

Wel, ik ben benieuwd of er nu ook een Submission 3 komt over de discriminatie van homo's door het Vaticaan.

Maar laat ik hier geen AHA discussie van maken.Waar het mij om te doen is bovenstaand nieuwsbericht wat minder stof op doet waaien.

Dus blijkbaar gaat het de meesten niet om discriminatie van homo's etc.
Iets wat allang duidelijk was offcourse :wink:


Eh, echnaton...doe aub geen moeite om er weer een leuke draai aan te geven.....i don't buy that :blij:

reallife
29-11-05, 15:44
Geplaatst door echnaton
Het is wel een leuk stukje werk dat je hebt verricht maar de kern van de zaak is dat de RK-kerk een probleem heeft dat al eeuwen voortwoekert. Dat probleem is niet homosexualiteit maar wel het celibaat. Door dat celibaat worden juist homosexuele mannen aangetrokken tot het ambt wat weer tot allerlei problemen leidt (pedofilie etc.)

Daarmee beweer je eigelijk dat een homofiel die zijn gevoelens niet in praktijk kan brengen een pedofiel in de dop is?

Goodnight
29-11-05, 15:48
Geplaatst door reallife
Daarmee beweer je eigelijk dat een homofiel die zijn gevoelens niet in praktijk kan brengen een pedofiel in de dop is?

Echnaton lult een eindje weg om te verbloemen dat het Vaticaan gewoon discrimineert.

~Panthera~
29-11-05, 15:56
Ze zouden juist MEER homo's als priester moeten hebben: die vermaken zich waarschijnlijk wel met elkaar, en hebben daar geen kleine kinderen voor nodig.
Misschien een tip voor het Vaticaan ? :stout:

reallife
29-11-05, 15:58
Geplaatst door Goodnight
Echnaton lult een eindje weg om te verbloemen dat het Vaticaan gewoon discrimineert.

Ik denk niet dat dit onder discriminatie valt omdat het Vaticaan ook niet wil dat priesters trouwen. Een 'aardse' relatie wordt in het algemeen niet toegestaan. De meeste protestandse gemeenten zullen ook geen homofiele voorganger willen beroepen.

et_2000nl
29-11-05, 16:01
Ik denk dat het vaticaan goed bezig is, het celibaat voor priesters geld niet alleen voor hetero's maar ook voor homo's. Die konden zich vroeger helemaal suf .... Ah ik heb het politiek correcte woord, praktiseren.

Nu nog een toevoeging dat het priesterambt ook open staat voor niet-actieve pedo's en het vak van priester zal een eenzame dood sterven.

Echt wel goed zo'n Vaticaan :duim:

David
29-11-05, 16:24
Iedereen weet toch al jaren dat het Vaticaan een achterlijk, onnozel en totaal vermolmd instituut is. Ik ben dol op dit soort mededelingen - daardoor komt de kerk alleen maar verder van de mensen af te staan en verliest ze nog meer aan invloed. De paus, het zal wel, die Jan Jurk.

echnaton
29-11-05, 17:10
Geplaatst door Goodnight
heb je de boodschap toch niet begrepen.

AHA ageert tegen het zogenaamde 'feit' dat de Islam deze onderdrukking goed zou keuren.

Had ze geageerd tegen onderdrukking en discriminatie door wie of wat dan ook had zij zich geloofwaardiger gemaakt.Nee, zij spitste zich toe op de Islam als onderdrukker van homo's en vrouwen.

Wel, ik ben benieuwd of er nu ook een Submission 3 komt over de discriminatie van homo's door het Vaticaan.

Maar laat ik hier geen AHA discussie van maken.Waar het mij om te doen is bovenstaand nieuwsbericht wat minder stof op doet waaien.

Dus blijkbaar gaat het de meesten niet om discriminatie van homo's etc.
Iets wat allang duidelijk was offcourse :wink:


Eh, echnaton...doe aub geen moeite om er weer een leuke draai aan te geven.....i don't buy that :blij:

Tsja, Goodnight, ik had speciaal voor jou nog wel moeite willen doen om me nader te verklaren maar ik zie nu dat dat kansloos is. Misschien de volgende keer beter?

echnaton
29-11-05, 17:13
Geplaatst door reallife
Daarmee beweer je eigelijk dat een homofiel die zijn gevoelens niet in praktijk kan brengen een pedofiel in de dop is?

Homofilie en pedofilie gaan wel eens samen. Bij de oude Grieken al.

vlegeltje
29-11-05, 18:17
Geplaatst door echnaton
Homofilie en pedofilie gaan wel eens samen. Bij de oude Grieken al.

guilty by association


Incest en protestantisme gaan wel eens samen.

Goodnight
29-11-05, 18:19
Geplaatst door reallife
Ik denk niet dat dit onder discriminatie valt omdat het Vaticaan ook niet wil dat priesters trouwen. Een 'aardse' relatie wordt in het algemeen niet toegestaan. De meeste protestandse gemeenten zullen ook geen homofiele voorganger willen beroepen. Ja, dat weet ik en de Islam hanteert dezelfde principes wat betreft homosexualiteit.Echter hoe er op beide religies wordt gereageerd is verschillend.

Was het bijvoorbeeld een verbod geweest wat was uitgevaardigd door een opper imam ( die overigens niet bestaat) dan was Nederland te klein geweest.Waren er allerlei kamervragen gesteld.Nu is het muisstil...en dat vind ik op zich zeer merkwaardig...dit schouder ophalen....geen commotie niets....

En hypocriet ook zeker als je stelt dat diverse politici ervoor pleiten dat de acceptatie van homosexualiteit door moslims onderdeel moet zijn van de integratie.....


De argumentatie dat de regels die het Vaticaan niet in Nederland gelden veeg ik bij voorbaat al van de tafel.....op tv was er gisteren een bekende priester ( of zoiets, weet ff zijn naam niet) die positief reageerde op dit bericht.Hij begreep wel waarom het Vaticaan hiertoe besloot.

Owee als een imam dat probeert....

Goodnight
29-11-05, 18:21
Geplaatst door echnaton
Tsja, Goodnight, ik had speciaal voor jou nog wel moeite willen doen om me nader te verklaren maar ik zie nu dat dat kansloos is. Misschien de volgende keer beter?

Je eerste kans had je al vanaf begin verspeeld beste echnaton...volgende keer beter?

Wide-O
29-11-05, 18:37
Geplaatst door Goodnight
Was het bijvoorbeeld een verbod geweest wat was uitgevaardigd door een opper imam ( die overigens niet bestaat) dan was Nederland te klein geweest.Waren er allerlei kamervragen gesteld.Nu is het muisstil...en dat vind ik op zich zeer merkwaardig...dit schouder ophalen....geen commotie niets....


Ah, nu zie ik wat je bedoelt.

Poging.

Ten eerste: Islam is "hot" in de media. Ik volg hier graag de discussies, maar zelfs ik denk soms "heh, niet WEER een programma over Islam." Katholieken komen nog zelden in het nieuws, behalve bij heel speciale gelegenheden of als er weer met kindjes wordt gesold. Verder hoor je er niets over, terwijl je in de gids elke dag wel een aantal programma's kunt aanstippen die op één of andere manier over Islam gaan.

In België zou er in principe meer commotie moeten zijn, aangezien de meeste Christenen hier Katholiek zijn - in NL heb je al veel langer de grote invloed van de Protestanten die zowiezo niets op hebben met die Paus.

Maar ook hier wordt veeleen "berustend" gereageerd. De paus heeft minder invloed dan men vaak denkt, ook bij serieuze gelovigen. De breuk tussen de strikte standpunten van het Vaticaan en de dagelijkse gang van zaken in de kerk is enorm.

Verder gaat het belang van die kerk steeds verder achteruit. Men is nog "vaag" Katholiek, in die zin dat men nog gedoopt wordt, vormsel krijgt, eventueel trouwt voor de kerk, en begraven wordt. En zelfs dat wordt steeds minder.

Dat vertaalt zich ook bijvoorbeeld in steeds minder roepingen. In een school waar ik vroeger ging was er een seminarie-afdeling waar priesters werden opgeleid (ik niet hoor :hihi: ) In 1976 (ongeveer) waren daar 150 leerlingen in dat seminarie. Nu nog 3...

Ik spreek daar geen oordeel over uit, ik ben zelf niet gelovig, maar ben wel verbaasd door die evolutie. Het leeft niet meer, het maakt geen deel meer uit van de samenleving op dit moment. Mensen zoeken nog wel naar zingeving, vaak in allerlei vage new age toestanden, of zelfs Boeddhisme. Maar de kerk - het is geen item meer.

Vandaar volgens mij het vage schouder ophalen, denk ik.

David
29-11-05, 18:42
Geplaatst door Wide-O
Ah, nu zie ik wat je bedoelt.

Poging.

Ten eerste: Islam is "hot" in de media. Ik volg hier graag de discussies, maar zelfs ik denk soms "heh, niet WEER een programma over Islam." Katholieken komen nog zelden in het nieuws, behalve bij heel speciale gelegenheden of als er weer met kindjes wordt gesold. Verder hoor je er niets over, terwijl je in de gids elke dag wel een aantal programma's kunt aanstippen die op één of andere manier over Islam gaan.

In België zou er in principe meer commotie moeten zijn, aangezien de meeste Christenen hier Katholiek zijn - in NL heb je al veel langer de grote invloed van de Protestanten die zowiezo niets op hebben met die Paus.

Maar ook hier wordt veeleen "berustend" gereageerd. De paus heeft minder invloed dan men vaak denkt, ook bij serieuze gelovigen. De breuk tussen de strikte standpunten van het Vaticaan en de dagelijkse gang van zaken in de kerk is enorm.

Verder gaat het belang van die kerk steeds verder achteruit. Men is nog "vaag" Katholiek, in die zin dat men nog gedoopt wordt, vormsel krijgt, eventueel trouwt voor de kerk, en begraven wordt. En zelfs dat wordt steeds minder.

Dat vertaalt zich ook bijvoorbeeld in steeds minder roepingen. In een school waar ik vroeger ging was er een seminarie-afdeling waar priesters werden opgeleid (ik niet hoor :hihi: ) In 1976 (ongeveer) waren daar 150 leerlingen in dat seminarie. Nu nog 3...

Ik spreek daar geen oordeel over uit, ik ben zelf niet gelovig, maar ben wel verbaasd door die evolutie. Het leeft niet meer, het maakt geen deel meer uit van de samenleving op dit moment. Mensen zoeken nog wel naar zingeving, vaak in allerlei vage new age toestanden, of zelfs Boeddhisme. Maar de kerk - het is geen item meer.

Vandaar volgens mij het vage schouder ophalen, denk ik.


Goede poging, weinig aan toe te voegen. Niemand neemt de paus nog echt serieus. Men is al zo lang gewend aan zijn mededelingen, en aan het feit dat ze amper of geen gevolgen hebben. Wie maakt zich in West Europa nog druk over het standpunt van het Vaticaan over homo's? Geen hond. Zelfs de oude pastoor van m'n dorp feliciteerde me toen hij hoorde dat ik getrouwd was.

Rabi'ah.
29-11-05, 18:49
Geplaatst door David
Goede poging, weinig aan toe te voegen. Niemand neemt de paus nog echt serieus. Men is al zo lang gewend aan zijn mededelingen, en aan het feit dat ze amper of geen gevolgen hebben. Wie maakt zich in West Europa nog druk over het standpunt van het Vaticaan over homo's? Geen hond. Zelfs de oude pastoor van m'n dorp feliciteerde me toen hij hoorde dat ik getrouwd was.

..........

Goodnight
29-11-05, 18:49
Geplaatst door Wide-O
Ah, nu zie ik wat je bedoelt.

Poging.

Ten eerste: Islam is "hot" in de media. Ik volg hier graag de discussies, maar zelfs ik denk soms "heh, niet WEER een programma over Islam." Katholieken komen nog zelden in het nieuws, behalve bij heel speciale gelegenheden of als er weer met kindjes wordt gesold. Verder hoor je er niets over, terwijl je in de gids elke dag wel een aantal programma's kunt aanstippen die op één of andere manier over Islam gaan.

In België zou er in principe meer commotie moeten zijn, aangezien de meeste Christenen hier Katholiek zijn - in NL heb je al veel langer de grote invloed van de Protestanten die zowiezo niets op hebben met die Paus.

Maar ook hier wordt veeleen "berustend" gereageerd. De paus heeft minder invloed dan men vaak denkt, ook bij serieuze gelovigen. De breuk tussen de strikte standpunten van het Vaticaan en de dagelijkse gang van zaken in de kerk is enorm.

Verder gaat het belang van die kerk steeds verder achteruit. Men is nog "vaag" Katholiek, in die zin dat men nog gedoopt wordt, vormsel krijgt, eventueel trouwt voor de kerk, en begraven wordt. En zelfs dat wordt steeds minder.

Dat vertaalt zich ook bijvoorbeeld in steeds minder roepingen. In een school waar ik vroeger ging was er een seminarie-afdeling waar priesters werden opgeleid (ik niet hoor :hihi: ) In 1976 (ongeveer) waren daar 150 leerlingen in dat seminarie. Nu nog 3...

Ik spreek daar geen oordeel over uit, ik ben zelf niet gelovig, maar ben wel verbaasd door die evolutie. Het leeft niet meer, het maakt geen deel meer uit van de samenleving op dit moment. Mensen zoeken nog wel naar zingeving, vaak in allerlei vage new age toestanden, of zelfs Boeddhisme. Maar de kerk - het is geen item meer.

Vandaar volgens mij het vage schouder ophalen, denk ik.

Ik snap denk ik wel wat je bedoelt,maar ben het er niet mee eens.Het Katholicisme is misschien niet erg aanwezig in NL en Belgie,maar genoeg landen waar dit wel het geval is.Bovendien gaat het er niet eens om of het wel of weinig aanhang heeft, feit is dat er een groep gediscrimineerd wordt.

Maar ik denk dat het inderdaad komt door het feit dat Islam 'hot' is.....dan is er gewoon weinig aandacjt voor dit soort zaken.
Maar vreemd blijf ik het vinden.....

Goodnight
29-11-05, 18:50
Geplaatst door Rabi'ah.
..........


:wink:

He meiske.

Rabi'ah.
29-11-05, 18:51
Geplaatst door Goodnight
Het Katholicisme is misschien niet erg aanwezig in NL en Belgie,maar genoeg landen waar dit wel het geval is.



Precies. Denk maar eens aan Latijns-Amerika en Afrika.

Dat men in West-Europa niet meer zo naar de Kerk luistert, wil niet zeggen dat dat in de rest van de wereld niet zo is.

Bovendien is het gelijkstellen van "DE wereld" aan West-Europa sowieso erg kortzichtig.

Rabi'ah.
29-11-05, 18:52
Geplaatst door Goodnight
:wink:

He meiske.

Hello there.

Alles goed?

Wide-O
29-11-05, 18:56
Geplaatst door David
Niemand neemt de paus nog echt serieus. Men is al zo lang gewend aan zijn mededelingen, en aan het feit dat ze amper of geen gevolgen hebben.


Tsja, men hoopt soms nog wel op een ommekeer hoor. In België zijn er een aantal priesters die verdomd goed werk verrichten. Ik ging zelf wel 's een kaarsje branden in een kerk in Brussel, als athé. Gewoon omdat die man zo onzettend klaarstond voor jan & alleman, gelovig of niet, illegaal of niet. Een echte Christen denk ik dan, maar dat is mijn mening.



Wie maakt zich in West Europa nog druk over het standpunt van het Vaticaan over homo's? Geen hond.


"In het zuiiiiden." :hih: Spanje. Zapatero krijgt meer en meer tegenwind van het nog redelijk strikt Katholieke volk. De wittebroodsweken zijn daar over, zo blijkt. Maar verder, buiten misschien Italië, gaat het niet denk ik.


Zelfs de oude pastoor van m'n dorp feliciteerde me toen hij hoorde dat ik getrouwd was.

Ach wat leuk :)

et_2000nl
29-11-05, 18:57
Geplaatst door Wide-O
Ah, nu zie ik wat je bedoelt.

Poging.

Ten eerste: Islam is "hot" in de media. Ik volg hier graag de discussies, maar zelfs ik denk soms "heh, niet WEER een programma over Islam." Katholieken komen nog zelden in het nieuws, behalve bij heel speciale gelegenheden of als er weer met kindjes wordt gesold. Verder hoor je er niets over, terwijl je in de gids elke dag wel een aantal programma's kunt aanstippen die op één of andere manier over Islam gaan.

In België zou er in principe meer commotie moeten zijn, aangezien de meeste Christenen hier Katholiek zijn - in NL heb je al veel langer de grote invloed van de Protestanten die zowiezo niets op hebben met die Paus.

Maar ook hier wordt veeleen "berustend" gereageerd. De paus heeft minder invloed dan men vaak denkt, ook bij serieuze gelovigen. De breuk tussen de strikte standpunten van het Vaticaan en de dagelijkse gang van zaken in de kerk is enorm.

Verder gaat het belang van die kerk steeds verder achteruit. Men is nog "vaag" Katholiek, in die zin dat men nog gedoopt wordt, vormsel krijgt, eventueel trouwt voor de kerk, en begraven wordt. En zelfs dat wordt steeds minder.

Dat vertaalt zich ook bijvoorbeeld in steeds minder roepingen. In een school waar ik vroeger ging was er een seminarie-afdeling waar priesters werden opgeleid (ik niet hoor :hihi: ) In 1976 (ongeveer) waren daar 150 leerlingen in dat seminarie. Nu nog 3...

Ik spreek daar geen oordeel over uit, ik ben zelf niet gelovig, maar ben wel verbaasd door die evolutie. Het leeft niet meer, het maakt geen deel meer uit van de samenleving op dit moment. Mensen zoeken nog wel naar zingeving, vaak in allerlei vage new age toestanden, of zelfs Boeddhisme. Maar de kerk - het is geen item meer.

Vandaar volgens mij het vage schouder ophalen, denk ik.

Psies, ik denk, maar dat moet ze eigenlijk maar zelf zeggen, dat Goodnight's, in ieder geval de mijne, dat een Imam word gezien als de woordvoerder van de moslims, en de paus niet als de woordvoerder van de katholieken.

Een imam of een boek die oproept alle homo's met hun hoofd naar beneden van een flat te pleuren, word compleet genegeerd door alle moslims.

Moslims zijn geen volgzame schapen. De angst voor sommige uitspraken van imams word geprojecteerd op alle moslims. Dat is geen reeele presentatie van de moslims in Nederland.

David
29-11-05, 19:07
Geplaatst door Rabi'ah.
..........


Inderdaad, wat erg kort door de bocht van me.

Wide-O
29-11-05, 19:08
Geplaatst door Goodnight
Ik snap denk ik wel wat je bedoelt,maar ben het er niet mee eens.Het Katholicisme is misschien niet erg aanwezig in NL en Belgie,maar genoeg landen waar dit wel het geval is.Bovendien gaat het er niet eens om of het wel of weinig aanhang heeft, feit is dat er een groep gediscrimineerd wordt.

Doe'k gewoon nog een poging :D

Vergis je niet hoor, tot voor kort had de kerk meer macht in België dan in een gemiddeld "Islamitisch" land. En meer bezittingen.

Dat het discriminerend is, is een feit. Het is overigens nog discriminerender voor vrouwen, want "afgekoelde homo's mag nog, maar in hemelsnaam geen wijven in de Kerk". Terwijl er echt wel een aantal katholieke vrouwen een rol zouden willen spelen, anders dan wegkwijnen in het Begijnhof.

Affijn, discriminerend, ja.

Maar de boodschap is niet nieuw, en is altijd verkondigd. En daarbij komt dat de hier zo vaak besproken scheiding tussen kerk en staat toch redelijk ver gevorderd is, ondanks alle hypocrisie daarrond. Als paus mag je dat zeggen, maar als werkgever krijg je op je lazer van de wet, zoiets.

Ik heb een leuk idee: probeer eens opnames vast te krijgen van Wim Kan. Die deed een aantal decennia geleden de eindejaarsconferences.

"Waarom moest ik uit de troonrede, Joop ?"

En ook:

"Emancipatie ? Die is er pas als de deuren van het balkon op het St. Pietersplein openzwaaien, en wat zien we ? Een enorrrme negerin."

Dat legt het beter uit dan ik het kan :)

Lachen met de paus was ooit cabaret, en is nu al voorbij dat stadium.

Ik tik dit allemaal niet om te zeggen "dit is beter". Vergis je niet, ook onder zogenaamde beschaafde ontkerkelijkten is de haat tegenover homo's vaak groot, erg groot. Respect voor andersdenkenden of minderheden is ver te zoeken, ook in ons zogenaamd "verlichte" westen.

Wide-O
29-11-05, 19:10
Geplaatst door David
Inderdaad, wat erg kort door de bocht van me.

Ja, maar ik had het zelf ook over NL en bij uitbreiding België. Ik dacht ook dat Goodnight daar naar vroeg ?

et_2000nl
29-11-05, 19:16
Geplaatst door Wide-O
Doe'k gewoon nog een poging :D

Vergis je niet hoor, tot voor kort had de kerk meer macht in België dan in een gemiddeld "Islamitisch" land. En meer bezittingen.

Dat het discriminerend is, is een feit. Het is overigens nog discriminerender voor vrouwen, want "afgekoelde homo's mag nog, maar in hemelsnaam geen wijven in de Kerk". Terwijl er echt wel een aantal katholieke vrouwen een rol zouden willen spelen, anders dan wegkwijnen in het Begijnhof.

Affijn, discriminerend, ja.

Maar de boodschap is niet nieuw, en is altijd verkondigd. En daarbij komt dat de hier zo vaak besproken scheiding tussen kerk en staat toch redelijk ver gevorderd is, ondanks alle hypocrisie daarrond. Als paus mag je dat zeggen, maar als werkgever krijg je op je lazer van de wet, zoiets.

Ik heb een leuk idee: probeer eens opnames vast te krijgen van Wim Kan. Die deed een aantal decennia geleden de eindejaarsconferences.

"Waarom moest ik uit de troonrede, Joop ?"

En ook:

"Emancipatie ? Die is er pas als de deuren van het balkon op het St. Pietersplein openzwaaien, en wat zien we ? Een enorrrme negerin."

Dat legt het beter uit dan ik het kan :)

Lachen met de paus was ooit cabaret, en is nu al voorbij dat stadium.

Ik tik dit allemaal niet om te zeggen "dit is beter". Vergis je niet, ook onder zogenaamde beschaafde ontkerkelijkten is de haat tegenover homo's vaak groot, erg groot. Respect voor andersdenkenden of minderheden is ver te zoeken, ook in ons zogenaamd "verlichte" westen.

Ik denk dat je pogingen dicht in de buurt zijn van een genuanceerde werkelijkheid. Discriminatie, en volgens definitie van het woord betekend het onderscheid maken ten ongunstige van andere, overal voorkomt. Er is geen dit is beter of slechter, discriminatie is van alle gezindten en dient te allen tijde bestreden te worden, ook de instituten die het verdedigen.

Verlichting is ook zo'n lekker verheerlijkt begrip, 60-70 jaar geleden hebben de fundamenten van de verlichte krachten geleid tot een verlicht feestje in Duitsland.

Wide-O
29-11-05, 19:19
Geplaatst door et_2000nl
Psies, ik denk, maar dat moet ze eigenlijk maar zelf zeggen, dat Goodnight's, in ieder geval de mijne, dat een Imam word gezien als de woordvoerder van de moslims, en de paus niet als de woordvoerder van de katholieken.

Een imam of een boek die oproept alle homo's met hun hoofd naar beneden van een flat te pleuren, word compleet genegeerd door alle moslims.

Moslims zijn geen volgzame schapen. De angst voor sommige uitspraken van imams word geprojecteerd op alle moslims. Dat is geen reeele presentatie van de moslims in Nederland.

Heel sterk punt, en ik denk de reden waarom er zo veel irrationaliteit is t.o.v. de Islam denk ik.

Men heeft echt het beeld geschapen dat als morgen Imam X tegen jou zegt "die Westerlingen moeten dood" dat jij dan ook al je AKA-47 hebt klaarliggen, bij wijze van spreken. Nou ja, eerst uitslapen :hihi: en dan hoppa :D

Voornamelijk omdat men elkaar nooit ontmoet, nooit de nuances durft te zien, niet snapt dat ook moslims maar gewone mensen zijn, met verlangens, vragen, aspiraties. De moslim is een mythe geworden, een machine, een dodelijke machine. Dat ook een moslim wel 's denkt "ja maar, ho maar", dat gaat er bij een groot gedeelte van onze bevolking niet in.

Eén boekkie lezen over bijvoorbeeld Ierland en de IRA, doet je snappen dat het allemaal wat complexer ligt.

Ik persoonlijk maak me meer zorgen over Boesj dan over geflipte Imams, om het zo cru maar 's te stellen. Het afglijden van een staat als de USA (goddank komt er intern nu wat tegenwind) is volgens mij voor de wereldgeschiedenis wat invloedrijker en nefaster.

knuppeltje
29-11-05, 19:19
Geplaatst door Wide-O
Tsja, men hoopt soms nog wel op een ommekeer hoor. In België zijn er een aantal priesters die verdomd goed werk verrichten. Ik ging zelf wel 's een kaarsje branden in een kerk in Brussel, als athé. Gewoon omdat die man zo onzettend klaarstond voor jan & alleman, gelovig of niet, illegaal of niet. Een echte Christen denk ik dan, maar dat is mijn mening.



"In het zuiiiiden." :hih: Spanje. Zapatero krijgt meer en meer tegenwind van het nog redelijk strikt Katholieke volk. De wittebroodsweken zijn daar over, zo blijkt. Maar verder, buiten misschien Italië, gaat het niet denk ik.



Ach wat leuk :)


In rond om tien zei nog niet zo heel lang geleden iemand die in Portugal woonde- dat als je het zelfde over het katholicisme zou zeggen als van Gogh deed over de islam- je leven dan niet meer verzekerd was.

Maurice
29-11-05, 19:28
Geplaatst door echnaton
Homofilie en pedofilie gaan wel eens samen. Bij de oude Grieken al.


Heterofiele gezinsvorming en incest gaan wel eens samen. Heden ten dage nog steeds.

reallife
29-11-05, 21:09
Geplaatst door Goodnight
Ja, dat weet ik en de Islam hanteert dezelfde principes wat betreft homosexualiteit.Echter hoe er op beide religies wordt gereageerd is verschillend.

Was het bijvoorbeeld een verbod geweest wat was uitgevaardigd door een opper imam ( die overigens niet bestaat) dan was Nederland te klein geweest.Waren er allerlei kamervragen gesteld.Nu is het muisstil...en dat vind ik op zich zeer merkwaardig...dit schouder ophalen....geen commotie niets....

En hypocriet ook zeker als je stelt dat diverse politici ervoor pleiten dat de acceptatie van homosexualiteit door moslims onderdeel moet zijn van de integratie.....


De argumentatie dat de regels die het Vaticaan niet in Nederland gelden veeg ik bij voorbaat al van de tafel.....op tv was er gisteren een bekende priester ( of zoiets, weet ff zijn naam niet) die positief reageerde op dit bericht.Hij begreep wel waarom het Vaticaan hiertoe besloot.

Owee als een imam dat probeert....

Daar heb je gelijk in.
Er wordt momenteel erg negatief naar de islam gekeken en we kunnen alleen maar hopen dat er andere tijden zullen komen. Het is een cirkel van wantrouwen en angst die moeilijk te doorbreken is.

Liefde versus Angst

Liefde bouwt op
Angst breekt af

Liefde laat los
Angst houdt vast

Liefde heelt
Angst maakt ziek

Liefde opent je handen
Angst laat je vuisten ballen

Liefde is vertrouwen
Angst is wantrouwen

Liefde heeft een zachte stem
Angst schreeuwt

Liefde is zien
Angst maakt blind

Liefde is horen
Angst is doof

Liefde accepteert
Angst wijst af

Liefde is geestelijke rijkdom
Angst is geestelijke armoede

Liefde is liefde
Angst is haat

Wortel
29-11-05, 22:57
Moslims zijn geen volgzame schapen. De angst voor sommige uitspraken van imams word geprojecteerd op alle moslims. Dat is geen reeele presentatie van de moslims in Nederland.

Dit mogen sommigen in Nederland wel eens boven hun bed hangen.
Liefst in Delfts Blauw...

echnaton
29-11-05, 23:24
Geplaatst door Goodnight
Je eerste kans had je al vanaf begin verspeeld beste echnaton...volgende keer beter?

Op een keer komen we tot overeenstemming!