PDA

Bekijk Volledige Versie : CIDI wil snoepje verbieden



S@deeQ
29-11-05, 18:23
Jodenvet is kwetsend, jodenkoek niet
Door FRED KRAMER



http://www.ad.nl/multimedia/archive/00024/Leo_Smetsers_laat_ee_24191h.jpg
Leo Smetsers laat een klant een stukje jodenvet proeven. Hij is gezwicht voor de kritiek op de naam. FOTO GÉRARD DAMOISEAUX

OIRSCHOT



Ronnie Naftaniel, directeur van het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI), is duidelijk in zijn afschuw over de naam van een oud-Hollands snoepje, dat enkele maanden terug

opnieuw is geïntroduceerd in de Nederlandse snoepwinkels. ,,De naam jodenvet voor snoepgoed doet denken aan het uitbraden van joden. Dit kan dus echt niet.’’

Het gaat om een ouderwetse lekkernij, gemaakt van aardappelzetmeel, die onder de grote rivieren bekend staat onder de naam jodenvet en in het noorden borsthoning heet. Het snoepje is een hype geworden en roept bij de koper nostalgische herinneringen op.

Alleen die naam, die deugt niet, zegt Naftaniel. ,,Toen Jamin in Amsterdam jodenvet ging verkopen, kregen we tientallen telefoontjes van mensen die zeer geëmotioneerd reageerden. Het is een buitengewoon kwaadaardige en onsympathieke benaming.''

Het CIDI trok bij Jamin aan de bel. die de naam van het snoepgoed terstond veranderde in borsthoning.

Ook importeur Leo Smetsers uit Oirschot is nu overstag gegaan en heeft jodenvet omgezet in borsthoning. Als importeur van het snoepje voor de Benelux merkte hij bij zijn afnemers steeds meer weerzin tegen het gebruik van de naam jodenvet.

,,Toen we het zelf in de winkel introduceerden, werden er opmerkingen gemaakt in de trant van: zo’n benaming kan tegenwoordig niet meer. We kregen op een gegeven moment zelfs brieven van boze klanten. Van andere winkeliers hoorden we dat ze werden bedreigd, omdat ze jodenvet in de etalage hadden liggen. Tja. dan is de maat wel vol.’’

Desondanks is het snoepgoed een succes. Smetsers zit na twee maanden verkoop bijna tegen de 30.000 kilo aan. Hij haalde het uit Roemenië, waar het nog op ambachtelijke wijze wordt gemaakt. Jodenvet was bijna vijftien jaar niet meer te krijgen. Naftaniel is blij met de naamsverandering. Overigens heeft hij geen moeite met de naam jodenkoek, een andere lekkernij. ,,Dat is niet kwetsend. Jodenkoek vindt zijn oorsprong in Enkhuizen, waar vóór de oorlog een Joodse bakker met boterkoeken de straat opging. Later is boterkoek verbasterd tot jodenkoek.’’

:slapen:

Joesoef
29-11-05, 18:47
Gadverdamme, jodevet.

Don Vito
29-11-05, 18:52
Ze hebben een laag incasseringsvermogen, die Joduh

observer
29-11-05, 20:07
nu nog de moorkop!

zijn er eingelijk geen snoepjes met leuke moslimnamen

wordt wel tijd eigenlijk

mischien kan mora ofzo een snack bedenken

S@deeQ
29-11-05, 20:19
Geplaatst door observer
nu nog de moorkop!

zijn er eingelijk geen snoepjes met leuke moslimnamen

wordt wel tijd eigenlijk

mischien kan mora ofzo een snack bedenken

Maroc Zebi-snoepje zul je heel lekker vinden om af te likken :giechel:

freya
29-11-05, 21:37
Geplaatst door S@deeQ
Van andere winkeliers hoorden we dat ze werden bedreigd, omdat ze jodenvet in de etalage hadden liggen.

:argwaan: :zozo: :vreemd:



Heeft iedereen hier overheen gelezen, of is het gewoon niet interessant omdat het geen marokkanen betreft?

S@deeQ
29-11-05, 21:40
Geplaatst door freya
:argwaan: :zozo: :vreemd:



Heeft iedereen hier overheen gelezen, of is het gewoon niet interessant omdat het geen marokkanen betreft?

antisemiet' :gechoquee

delirious
29-11-05, 21:46
Geplaatst door S@deeQ
Maroc Zebi-snoepje zul je heel lekker vinden om af te likken :giechel:

:haha:

~Panthera~
29-11-05, 21:54
Geplaatst door delirious
:haha:

T zal wel zijn, wat ik denk dat het is ? :stout:

S@deeQ
29-11-05, 22:05
Geplaatst door ~Panthera~
T zal wel zijn, wat ik denk dat het is ? :stout:

kijk uit poes :stomp:

angkor
29-11-05, 22:08
:fplet:

delirious
29-11-05, 22:11
Geplaatst door angkor
:fplet:

:hihi: angkor wordt wakker.

assassijn
29-11-05, 22:38
Sorry, ik stopte hier;


Ronnie Naftaniel, directeur van het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI), is duidelijk

:wijs:

ronald
29-11-05, 22:48
Geplaatst door freya
:argwaan: :zozo: :vreemd:



Heeft iedereen hier overheen gelezen, of is het gewoon niet interessant omdat het geen marokkanen betreft?


Wat een pathetische opmerking weer. Denk jij soms dat alleen het Cidi en joden ongecharmeerd zijn van deze benaming? Heel veel niet-joden zijn dat zeker ook. En waaruit bestonden die bedreigingen dan? Dat die mensen niet meer in die winkel zouden komen? Wat een gezeur.
Pas als marokanenk*tten in de vorm een fallus op de schalen in de winkels komen te liggen in de kleuren blauw, bruin en zwart, mag jij een actie voeren, ok? Ik zal bij zo'n winkel echter niets meer kopen.

Orakel
29-11-05, 23:17
Geplaatst door ronald
Wat een pathetische opmerking weer. Denk jij soms dat alleen het Cidi en joden ongecharmeerd zijn van deze benaming? Heel veel niet-joden zijn dat zeker ook. En waaruit bestonden die bedreigingen dan? Dat die mensen niet meer in die winkel zouden komen? Wat een gezeur.
Pas als marokanenk*tten in de vorm een fallus op de schalen in de winkels komen te liggen in de kleuren blauw, bruin en zwart, mag jij een actie voeren, ok? Ik zal bij zo'n winkel echter niets meer kopen.

Marokkanenk*tten in de vorm van een fallus?? :fparty:
But you missed the point, het gaat om de (selectieve) verontwaardiging die even selectief opdoemt of achterwege blijft.
Protest tegen de benaming negerzoen is belachelijk en bedreigingen door Marokkanen worden gesynonimiseerd als 'terreur'.

ronald
29-11-05, 23:27
Geplaatst door Orakel
Marokkanenk*tten in de vorm van een fallus?? :fparty:
But you missed the point, het gaat om de (selectieve) verontwaardiging die even selectief opdoemt of achterwege blijft.
Protest tegen de benaming negerzoen is belachelijk en bedreigingen door Marokkanen worden gesynonimiseerd als 'terreur'.


Zoals het je waarschijnlijk niet is ontgaan, worden bepaalde jongeren k*tmarokkanen genoemd....het zijn wel jochies weet je wel....

De selectieve verontwaardiging speelt in dit geval helemaal geen rol. Turken protesteren tegen een "Turk-uitdrukking" en het Cidi tegen "Jodenvet". So what? Waarom moet het cidi nu meteen alle andere uitheemse lekkernijen met een rotnaam gaan proberen uit te bannen? Zoals ik al zei, zijn er volgens mij geen "dat soort" Marokkaanse lekkernijen. En waarom jij dan opeens terreur hier naar voren brengt ...?? Dat is een heel andere discussie.

Bofko
29-11-05, 23:28
Geplaatst door S@deeQ
Jodenvet is kwetsend, jodenkoek niet


" Als Verdonk-spandoeken niet mogen, mag dit ook niet" :mad:

Was getekend, Jo de Vet.

Orakel
29-11-05, 23:41
Geplaatst door ronald
Zoals het je waarschijnlijk niet is ontgaan, worden bepaalde jongeren k*tmarokkanen genoemd....het zijn wel jochies weet je wel....

De selectieve verontwaardiging speelt in dit geval helemaal geen rol. Turken protesteren tegen een "Turk-uitdrukking" en het Cidi tegen "Jodenvet". So what? Waarom moet het cidi nu meteen alle andere uitheemse lekkernijen met een rotnaam gaan proberen uit te bannen? Zoals ik al zei, zijn er volgens mij geen "dat soort" Marokkaanse lekkernijen. En waarom jij dan opeens terreur hier naar voren brengt ...?? Dat is een heel andere discussie.

Ja maar, ik heb toch al eerder gezegd dat ik keigaaf kan puntlassen, echt heel strak. Wrom jij dan in ene begint over draaien en freezen snap ik eigenlijk niet.
Ik zal een boon zijn als ik nog een touw aan deze klepel kan knopen.
Ik ga Orfeus vragen wrom ie zo hard staat te gillen op zijn vroege stok.
:mad:

brammetje
29-11-05, 23:58
Geplaatst door Bofko
" Als Verdonk-spandoeken niet mogen, mag dit ook niet" :mad:

Was getekend, Jo de Vet.

Ach het is allemaal wat ver gezocht ,mij zou het niet storen.
misschien speelt het gegeven een rol dat de NAZIE,S het vet wat na de lijken verbranding van de Joden in de ovens achterbleef nog hergebruikten , maar met punktlicheid werd alles gebruikt zelf de as resten voor lijm en mest en haar als schoenvoering.
Overigens barst het van de bijnamen voor snoepgoed en koek in Nederland ook had elke stad wel een bijnaam en als je daar geboren was behield je die naam je leven lang ,denk maar eens aan MOKUMMER of kAMPER STEUREN enz .

freya
30-11-05, 00:19
Geplaatst door ronald
En waaruit bestonden die bedreigingen dan? Dat die mensen niet meer in die winkel zouden komen?

Ah, jij weet er meer van? :zozo:

freya
30-11-05, 00:21
Geplaatst door Orakel
Ja maar, ik heb toch al eerder gezegd dat ik keigaaf kan puntlassen, echt heel strak. Wrom jij dan in ene begint over draaien en freezen snap ik eigenlijk niet.
Ik zal een boon zijn als ik nog een touw aan deze klepel kan knopen.
Ik ga Orfeus vragen wrom ie zo hard staat te gillen op zijn vroege stok.
:mad:

:lol:

freya
30-11-05, 00:25
Geplaatst door ronald
De selectieve verontwaardiging speelt in dit geval helemaal geen rol. Turken protesteren tegen een "Turk-uitdrukking" en het Cidi tegen "Jodenvet". So what? Waarom moet het cidi nu meteen alle andere uitheemse lekkernijen met een rotnaam gaan proberen uit te bannen? Zoals ik al zei, zijn er volgens mij geen "dat soort" Marokkaanse lekkernijen. En waarom jij dan opeens terreur hier naar voren brengt ...?? Dat is een heel andere discussie.

Je snapt het echt niet he?

Ik val over het feit dat er kennelijk bedreigingen zijn geuit.
En dat niemand hierover valt, maakt niet uit of deze bedreigingen nu van joden, chinezen, fransen, polen of australiers kwamen, 1 ding is zeker: het waren geen marokkanen. Anders was het land weer eens te klein geweest en was het terreuralarm op gloeiend rood gezet.


Je moet hier ook echt alles uitspellen voor sommigen :verward:

ronald
30-11-05, 01:12
Geplaatst door freya
Je snapt het echt niet he?

Ik val over het feit dat er kennelijk bedreigingen zijn geuit.
En dat niemand hierover valt, maakt niet uit of deze bedreigingen nu van joden, chinezen, fransen, polen of australiers kwamen, 1 ding is zeker: het waren geen marokkanen. Anders was het land weer eens te klein geweest en was het terreuralarm op gloeiend rood gezet.


Je moet hier ook echt alles uitspellen voor sommigen :verward:


Ik weet niet waar jouw geest zit hoor. Last van een slecht geweten of zo? Kun jij niet lezen dat die "bedreigingen" veelal uit niet-joodse hoek kwam. Er zijn wel meer soorten mensen dan joden die van zo'n naam walgen.
,,Toen we het zelf in de winkel introduceerden, werden er opmerkingen gemaakt in de trant van: zo’n benaming kan tegenwoordig niet meer. We kregen op een gegeven moment zelfs brieven van boze klanten. Van andere winkeliers hoorden we dat ze werden bedreigd, omdat ze jodenvet in de etalage hadden liggen. Tja. dan is de maat wel vol.’’

De "bedreiging" was dat ze er niet zouden kopen. Waar jous geest zit weet ik niet...maar je draaft wel pathetisch door.

ronald
30-11-05, 01:12
Geplaatst door freya
Ah, jij weet er meer van? :zozo:


Nee...jij dan?

vlegeltje
30-11-05, 01:21
Geplaatst door Joesoef
Gadverdamme, jodevet.

Lekker is dat. Je weet niet wat je mist. Heb ik vroegah vaak gegeten. Heerlijk snoepgoed. Al heel lang niet meer gehad. Ik zal eens op zoek gaan.

Maar jodenvet is iets heel anders dan borsthoning (wat een naam trouwens). Heel andere receptuur.

Belachelijk zo'n naamsverandering.

Jodenvet is ook ooit door een joods iemand voor het eerst gemaakt en op de markt gebracht. Net als die jodenkoek. Dat ze dat boven de grote rivieren niet kennen...

Krijg je dit soort gezeik weer. Alsof die naam iets te maken heeft met anti-semitisme. Onzin.

Wortel
30-11-05, 07:16
Om deze discussie ook een hartige weg in te doen slaan: Als witte autochtoon heb ik moeite met de term Blauw-ader kaas.

Mark
30-11-05, 07:26
Geplaatst door freya
:argwaan: :zozo: :vreemd:



Heeft iedereen hier overheen gelezen, of is het gewoon niet interessant omdat het geen marokkanen betreft?

Klinkt als een Marokkaans complot om de joden te stigmatiseren :)

Elien
30-11-05, 07:55
Geplaatst door observer
nu nog de moorkop!

zijn er eingelijk geen snoepjes met leuke moslimnamen

wordt wel tijd eigenlijk

mischien kan mora ofzo een snack bedenken


wat een humor...haat bij jou zit erg diep he?

Morosian
30-11-05, 08:26
Geplaatst door freya
1 ding is zeker: het waren geen marokkanen. Anders was het land weer eens te klein geweest en was het terreuralarm op gloeiend rood gezet.

Misschien kun je nog even de passage citeren waar staat dat het geen Marokkanen waren?

Het zonder kennis van de feiten beschuldigen van een groep mensen is net zo kortzichtig als het zonder kennis van de feiten bij voorbaat uitsluiten van een groep mensen.

Eerst nadenken, dan typen.

nl-x
30-11-05, 08:34
Geplaatst door ronald
Wat een pathetische opmerking weer. Denk jij soms dat alleen het Cidi en joden ongecharmeerd zijn van deze benaming? Heel veel niet-joden zijn dat zeker ook. En waaruit bestonden die bedreigingen dan? Dat die mensen niet meer in die winkel zouden komen? Wat een gezeur.
Pas als marokanenk*tten in de vorm een fallus op de schalen in de winkels komen te liggen in de kleuren blauw, bruin en zwart, mag jij een actie voeren, ok? Ik zal bij zo'n winkel echter niets meer kopen.
Hoe haal je het in je botte hoofd om zo die bedreigingen goed te praten? Doe dat lekker in Israel ofzo.

Nelis70
30-11-05, 08:40
Geplaatst door freya
:argwaan: :zozo: :vreemd:



Heeft iedereen hier overheen gelezen, of is het gewoon niet interessant omdat het geen marokkanen betreft?

Iemand een idee om wat voor soort bedreigingen het ging, en door wie?

freya
30-11-05, 11:01
Geplaatst door Nelis70
Iemand een idee om wat voor soort bedreigingen het ging, en door wie?

Nou Ronald schijnt dat precies te weten.

Als ik lees dat een winkel bedreigd wordt vanwege iets in de etalage dan denk ik aan " weghalen, of je krijgt een steen door de ruit!" of "nu weghalen, anders timmer ik je op je bek!"

Maar Ronald ziet dat heel anders, die weet A/ precies dat het geen joden waren en B/ dat er alleen maar gezegd is dat men de winkel zal boycotten.

Dat laatste valt in mijn woordenboek niet onder bedreiging, maar Ronald schijnt expert te zijn :strik:

Zwarte Schaap
30-11-05, 13:13
kutmarokkaan is met het grootste gemak opgenomen in het woordenboek.

Amenzu
30-11-05, 13:24
Geplaatst door S@deeQ
Maroc Zebi-snoepje zul je heel lekker vinden om af te likken :giechel:

Dat noemen we in Marokko Ddarija van de straat.

Wat heeft Zebb k te maken met moslimnamen?

ZwYgStErr
30-11-05, 14:50
Wat vinden ze dan van de 'jodenstreek'?

:cheefbek:









[Of is de waarheid moeilijker tegen te spreken? :zegniets:]