PDA

Bekijk Volledige Versie : Voltallig stadsbestuur legt klacht neer tegen Marokkaans jeugdhuis Mechelen



Marsipulami
30-11-05, 15:28
Mechelen legt klacht neer tegen allochtoon jeugdhuis


Het voltallige college van burgemeester en schepenen van de stad Mechelen gaat klacht neerleggen bij het Mechels parket wegens laster en eerrof.

Ze doen dit tegen drie mensen van het dagelijks bestuur van het allochtone jeugdhuis "Rzoezie", die in een interview in P-magazine vorige week zwaar uithaalden naar de Mechelse politici.

Burgemeester Bart Somers (foto) staaft de beslissing met harde taal. "Ten eerste bestempelen deze personen in het interveiw de Mechelse politie als racistisch. Dit is niet alleen een vreselijke veralgemening, waardoor alle vroegere inspanningen rond integratie weer in het water vallen, ze plegen door deze uitspraak ook regelrecht contractbreuk. Sinds twee jaar hebben we in samenspraak met het jeugdhuis duidelijke richtlijnen opgesteld rond het integratiebeleid. Voor ons is de maat vol", aldus Somers.

Naast het neerleggen van de klacht bij het parket wil het schepencollege ook dat het drietal uit het bestuur van het jeugdhuis gezet wordt. Juridisch kan de stad dat niet, maar Somers maakt zich sterk dat de stad zal onderzoeken welke stappen ze wel kan ondernemen.

Somers benadrukt uitdrukkelijk dat de stappen enkel gericht zijn tegen de interviewgever en niet tegen de verdere organisatie van het jeugdhuis.

Juliette
30-11-05, 15:35
Geplaatst door Marsipulami
Mechelen legt klacht neer tegen allochtoon jeugdhuis


Het voltallige college van burgemeester en schepenen van de stad Mechelen gaat klacht neerleggen bij het Mechels parket wegens laster en eerrof.

Ze doen dit tegen drie mensen van het dagelijks bestuur van het allochtone jeugdhuis "Rzoezie", die in een interview in P-magazine vorige week zwaar uithaalden naar de Mechelse politici.

Burgemeester Bart Somers (foto) staaft de beslissing met harde taal. "Ten eerste bestempelen deze personen in het interveiw de Mechelse politie als racistisch. Dit is niet alleen een vreselijke veralgemening, waardoor alle vroegere inspanningen rond integratie weer in het water vallen, ze plegen door deze uitspraak ook regelrecht contractbreuk. Sinds twee jaar hebben we in samenspraak met het jeugdhuis duidelijke richtlijnen opgesteld rond het integratiebeleid. Voor ons is de maat vol", aldus Somers.

Naast het neerleggen van de klacht bij het parket wil het schepencollege ook dat het drietal uit het bestuur van het jeugdhuis gezet wordt. Juridisch kan de stad dat niet, maar Somers maakt zich sterk dat de stad zal onderzoeken welke stappen ze wel kan ondernemen.

Somers benadrukt uitdrukkelijk dat de stappen enkel gericht zijn tegen de interviewgever en niet tegen de verdere organisatie van het jeugdhuis.

Waar haalde je dat bericht Mars?

Marsipulami
30-11-05, 15:42
Geplaatst door Juliette
Waar haalde je dat bericht Mars?

http://www.hbvl.be/nieuws/politiek/default.asp?art={8739867B-3307-40C3-AB14-39A0D4CEDCE2}

Wide-O
30-11-05, 15:44
Mechelen, 1983, in een willekeurige discotheek.

2 Marokkaanse jongens zitten voor me iets te drinken.

Politie doet een razzia en gaat als eerste naar die jongens die meteen door elkaar worden geschud.

"Ola mannekes!" roept Wide-O.

Politie draait zich om en komt meteen op me af.

"Hedda goa problème misschienst ?"

"Laat die jongens met rust, die deden niks verkeerd."

"Kalm ei makker, waalle zullen wel zegge wat da kan en wat da nie kan. ALS EKIK MAKAKKEN WIL ONDERVRAGEN DAN ONDERVROAG EKIK MAKAKKEN, BEGREPEH ? EN GEFT AVE PAS MOAR NEKIER ! "

"Heb ik niet bij."

"GA ZET VERPLICHT NE PAS BAA AA TE HEMMEN !"

"Nee hoor, alleen identiteitskaart, toch ?"

Ziedaar: één exploderende agent...

Enfin, 4 uur in de combi, was weer 's iets anders :moe: Eén van de agenten was heel trots op zijn "VMO" tattoo overigens.

Tenzij er iets is veranderd in de laatste jaren, is de Mechelse politie inderdaad niet geheel vrij te pleiten van racisme, nee.

Juliette
30-11-05, 15:52
Geplaatst door Wide-O
Mechelen, 1983, in een willekeurige discotheek.

2 Marokkaanse jongens zitten voor me iets te drinken.

Politie doet een razzia en gaat als eerste naar die jongens die meteen door elkaar worden geschud.

"Ola mannekes!" roept Wide-O.

Politie draait zich om en komt meteen op me af.

"Hedda goa problème misschienst ?"

"Laat die jongens met rust, die deden niks verkeerd."

"Kalm ei makker, waalle zullen wel zegge wat da kan en wat da nie kan. ALS EKIK MAKAKKEN WIL ONDERVRAGEN DAN ONDERVROAG EKIK MAKAKKEN, BEGREPEH ? EN GEFT AVE PAS MOAR NEKIER ! "

"Heb ik niet bij."

"GA ZET VERPLICHT NE PAS BAA AA TE HEMMEN !"

"Nee hoor, alleen identiteitskaart, toch ?"

Ziedaar: één exploderende agent...

Enfin, 4 uur in de combi, was weer 's iets anders :moe: Eén van de agenten was heel trots op zijn "VMO" tattoo overigens.

Tenzij er iets is veranderd in de laatste jaren, is de Mechelse politie inderdaad niet geheel vrij te pleiten van racisme, nee.

Er is iets veranderd. Langzaam. Maar er zitten nog een pak rotte appels tussen. Niet de verdienste van Somers trouwens. Maar van de nieuwe Hoofdcommissaris.

En het allochtoontje pesten zie je nog heel regelmatig in de straten. De kans dat spontaan allochtonen gecontroleerd worden en andere burgers niet is nog erg groot.

Ik begrijp de frustratie van die gasten dus wel.

Bofko
30-11-05, 15:55
Geplaatst door Wide-O
Mechelen, 1983, in een willekeurige discotheek....



Mooi, dat Vlaams. :fpetaf:
Het viel me wel op dat je steeds meer Nederlands ging praten...

Maar die Vlaamse politie is in vergelijking met de Nederlandse politie toch een verhaal apart. Mijn broer, woonachtig in Baarle Nassau kan daarvan meepraten.
Hij reed een keer door Belgie(Belgisch nummerbord !) , overdag met zijn lampen aan, moest stoppen voor d´n gendarme, die intimiderend op hem af kwam stappen :" Allei menier, gij zie-iet nie goed zeker ? ".

Nederlandse politie is zoch over het algemeen meer bewust van zijn dienstbare functie en zijn veel beleefder.

Wide-O
30-11-05, 16:02
Geplaatst door Juliette
Er is iets veranderd. Langzaam. Maar er zitten nog een pak rotte appels tussen. Niet de verdienste van Somers trouwens. Maar van de nieuwe Hoofdcommissaris.

En het allochtoontje pesten zie je nog heel regelmatig in de straten. De kans dat spontaan allochtonen gecontroleerd worden en andere burgers niet is nog erg groot.

Ik begrijp de frustratie van die gasten dus wel.

Des te beter. Nu je het zegt, er staat me iets bij van een commisaris die er genoeg van had.

Op mij maakte dat voorval toen een enorme indruk. Ik ben normaal niet zo stoer, maar ik werd echt boos van de manier waarop er gehandeld werd (en dat was natuurlijk niet de eerste keer).

En dan ben ik nog een bleke autho, dus je moet niet vragen hoezeer zoiets mensen kan verprutsen die wel zelf slachtoffer zijn.

De politie hoort boven alle verdenking te staan. Voor mijn part hard optreden, tot daar aan toe. Maar op basis van feiten, en niet van voorkeuren. Die jongens deden verdikkie geen vlieg kwaad :boos:

Is er geen baantje bij de EU voor Somers ? Of een job ergens op Ijsland ? Of boeven vangen in Chicago ?

freya
30-11-05, 16:06
Geplaatst door Marsipulami
[Burgemeester Bart Somers (foto) staaft de beslissing met harde taal. "Ten eerste bestempelen deze personen in het interveiw de Mechelse politie als racistisch. Dit is niet alleen een vreselijke veralgemening, waardoor alle vroegere inspanningen rond integratie weer in het water vallen, ze plegen door deze uitspraak ook regelrecht contractbreuk. Sinds twee jaar hebben we in samenspraak met het jeugdhuis duidelijke richtlijnen opgesteld rond het integratiebeleid. Voor ons is de maat vol", aldus Somers.



:vreemd: en integratiebeleid houdt in dat je geen kritiek op de politie mag hebben???

:zozo:

Wide-O
30-11-05, 16:09
Geplaatst door Bofko
Mooi, dat Vlaams. :fpetaf:
Het viel me wel op dat je steeds meer Nederlands ging praten...


Dat heb je er van tot je 2 jaar Nederlander geweest te zijn :p



"Allei menier, gij zie-iet nie goed zeker ? ".


Dat machinegeweer in de aanslag doet er ook geen goed aan :maf:



Nederlandse politie is zoch over het algemeen meer bewust van zijn dienstbare functie en zijn veel beleefder.


Het valt me op dat je bijvoorbeeld op deze site weinig leest over een racistische houding bij de politie in NL. Zal wel 's gebeuren, maar het lijkt niet echt een topic te zijn. Ja, de AIVD die al dan niet klooit met would-be terroristen, OK. Eventueel ook het vaker controleren ? Maar verder zie ik niet zo veel topics voorbijkomen.

Het lijkt - vanop afstand - dat de politie in NL zich een stuk correcter gedraagt, ja.

Ik denk niet dat de dingen die ik in Mechelen gezien heb in NL mogelijk zouden zijn. Maggoed, ik had Pim enzo ook nooit mogelijk geacht, dus what do I know...

Wide-O
30-11-05, 16:14
Geplaatst door freya
:vreemd: en integratiebeleid houdt in dat je geen kritiek op de politie mag hebben???

:zozo:

Somers ziet dat zo. Het stadsbestuur pompt relatief veel geld in Rzoezi als ik me niet vergis. Waardoor zij plots als een soort "verlengstuk" van het stadsbestuur worden gezien.

Tegelijk zijn veel autochtonen tegen dat beleid en vinden ze dat weggegooid geld.

Mechelen is zonder twijfel stad in B. met de meeste raciale spanningen. Veel meer nog dan Antwerpen of Brussel.

sabitra
30-11-05, 16:43
INTERVIEW IN P MAGAZINE

In het laatste nummer van P magazine ( 22.11.2005) is een interview weergeven met een aantal verantwoordelijken van vzw Rzoezie.

Het artikel is volgens ons zeer tendentieus, zwart wit geschreven en de journalist heeft elke nuance of diepgaandere toelichting weggelaten. Ook heeft hij na lezing niet alle door ons aangebrachte verbeteringen weergegeven. Hij heeft het gelaten bij veralgemeningen die niet bijdragen de kern van de door ons aangebrachte problematiek te verduidelijken.

We stellen vast dat hierdoor weeral het eigenlijke debat niet kan gevoerd worden en de essentie van onze boodschap verdwijnt in verwijten aan de boodschapper.

Vzw Rzoezie

http://www.rzoezie.be/home/index.htm

Wide-O
30-11-05, 17:35
Geplaatst door sabitra
INTERVIEW IN P MAGAZINE

In het laatste nummer van P magazine ( 22.11.2005) is een interview weergeven met een aantal verantwoordelijken van vzw Rzoezie.

Het artikel is volgens ons zeer tendentieus, zwart wit geschreven en de journalist heeft elke nuance of diepgaandere toelichting weggelaten. Ook heeft hij na lezing niet alle door ons aangebrachte verbeteringen weergegeven. Hij heeft het gelaten bij veralgemeningen die niet bijdragen de kern van de door ons aangebrachte problematiek te verduidelijken.

We stellen vast dat hierdoor weeral het eigenlijke debat niet kan gevoerd worden en de essentie van onze boodschap verdwijnt in verwijten aan de boodschapper.

Vzw Rzoezie

http://www.rzoezie.be/home/index.htm

Hoi Sabitra,

Ik heb het artikel nog niet gelezen (geen badpakkenspecial denk ik ;) ), maar ga dat zeker doen.

Is het voor jou mogelijk om je bedenkingen bij dat artikel hier te plaatsen ?

Juliette
30-11-05, 21:59
Geplaatst door Wide-O
Hoi Sabitra,

Ik heb het artikel nog niet gelezen (geen badpakkenspecial denk ik ;) ), maar ga dat zeker doen.

Is het voor jou mogelijk om je bedenkingen bij dat artikel hier te plaatsen ?

Ik ga er een wilde gooi naar doen Wide-O.

Ik heb het artikel in de P nog niet gelezen.

(tadaradaaa... heeft Julie helderziende gaven... - het is voor mij ook een spel)

Ik vermoed dat dat artikel is geschreven door Joris Vander Aa. Ex journalist bij de regionale redactie van HLN en de man die met z'n vuilspuiterij en Somersverering voor een groot deel mede verantwoordelijk was voor de verkiezing van Somers tot burgemeester in Mechelen.

Het is nu 22u56 en ik ga het checken.

Marsipulami
30-11-05, 23:10
Het valt wel mee

24.11.2005 10.07u - De stadsguerrilla die Frankrijk wekenlang in de ban hield, werd ook in dit land druk becommentarieerd. In dit verband verscheen deze week in P-magazine nog een verhelderend interview met enkele verantwoordelijken van het allochtone jeugdhuis Rzoezie, dat gevestigd is in Mechelen.

In het interview stelt ene Rudi Possemiers, “jeugdcoördinator”, zonder blikken of blozen dat de ‘uitbarstingen’ niet belangrijk zijn. Letterlijk stelt hij daarbij dat “die schade” wel meevalt, er meteen aan toevoegend dat de schade die in onze gemeenschap ‘elke dag’ wordt toegebracht aan allochtone jongeren, oneindig veel groter is.

Even verderop weet Possemiers dat ‘we’ blijkbaar zeer veel problemen hebben om het racisme in onze maatschappij toe te geven. M’Hamed Ouali, de beheerder, repliceert daarop dat politici die toegeven dat “iets gedaan wordt uit racistische motieven” een recent verschijnsel zijn, alhoewel zulks wel gewaardeerd wordt door de allochtonen (dat zal wel, nvdr).

Terugkomend op de rellen stelt ene Mohamed Megnouzi, een andere medewerker, dat allochtone jongeren niet uit zijn op rellen, maar dat dit “jammer genoeg” soms de enige manier is om hun problemen kenbaar te maken. Possemiers vult aan dat het toch ironisch is dat men in Frankrijk nu wel opnieuw over integratie wil praten: “de rellen hebben dus wel degelijk iets opgeleverd”.

Geconfronteerd met de opmerking dat er ook autochtone werkloze jongeren zijn die zich niet te buiten gaan aan gewelddadigheden, luidt het antwoord dat het verschil erin bestaat dat allochtone jongeren vanaf het onderwijs worden ‘ontmoedigd’ en ‘aangevallen’. Het probleem van moegetergde leerkrachten die hun klas niet meer durven binnen gaan uit angst voor de agressie bij hun allochtone leerlingen, is volgens Possemiers dan weer op te lossen door “toekomstige leerkrachten op te leiden om met allochtone jongeren te werken”.

Het racisme zit natuurlijk niet alleen in het onderwijs, het zit overal, en uiteraard ook bij de politiek. Zo mogen we vernemen dat het niet onbegrijpelijk is dat ‘jongeren’ een afkeer hebben van de politie “waar ze meestal maar negatieve ervaringen mee hebben”. En dan hebben we het nog niet over de discriminatie op de werkvloer natuurlijk. Hier eist El Ouali niet minder dan dat de overheid zichzelf en de bedrijven quota zou opleggen. En dat, aldus nog El Ouali, is niet eens “positieve discriminatie”, “dat is geven wat ons rechtmatig toekomst”. Voilà!

Ook over de verschillende allochtone politici die dit land ondertussen telt, hebben de ‘jongeren’ volgens Rzoezie geen hoge dunk: “Ze verwachten er misschien wel veel van, maar komen altijd bedrogen uit. Allochtone politici zijn zeer goed geïntegreerd. Eenmaal ze een postje hebben, hoor je er eigenlijk niets meer van.” Bij momenten zijn ze zelfs schadelijk, menen ze bij Rzoezie, en dan meer bepaald wanneer ze zichzelf gaan profileren als perfect geïntegreerde voorbeelden, waarvan de autochtonen dan tegen ons kunnen zeggen: “Die doet dat goed, waarom kan jij dat niet?” Tja…

Op de vraag of ‘de jongeren’ zich kunnen voorstellen dat de Vlaming bang is van de islam en allochtone jongeren, antwoordt Possemiers koudweg: “Neen, dat is niet te begrijpen.” En verder: “Ik denk dat deze maatschappij heel goed weet wat ze die jongeren aandoet. Dat is de reden waarom ze angst hebben.” Zo, dat weten we dan ook weer.

Samengevat: het racisme is enorm en zit werkelijk overal, en het ergste is nog dat deze maatschappij heel goed weet wat ze ‘de jongeren’ aandoet. Op de vraag of er misschien iets is dat de allochtone gemeenschap zelf kan doen, luidt het antwoord tenslotte sec: “Er zijn individuele verantwoordelijkheden, maar zolang de allochtonen op maatschappelijk vlak niet als gelijke erkend worden, moet je die niet aankaarten.”

Voor de volledigheid voegen we er nog aan toe dat Rzoezie voor haar ‘jongerenwerking’ kan rekenen op subsidies van de stad Mechelen, de Vlaamse gemeenschap en de EU. Het vervloekte racisme blijkt dan toch nog niet overal te zijn doorgedrongen…


http://www.vlaamsbelang.org/index.php?p=0&id=1188

Rudy
01-12-05, 14:28
Tja, Het jeugdhuis is al enkele jaren een doorn in het oog van het stadsbestuur, maar ik denk dat onze burgemeester nu toch de stok gevonden heeft. Ergens las ik ook dat het enige wat het stadsbestuur weerhoudt om de zaak te sluiten een kans op rellen is.

Klacht Mechels stadsbestuur tegen Rzoezie

Stad beschuldigt jeugdhuis Rzoezie van laster en eerroof

(c) De Standaard 01/12/05

Het Mechelse stadsbestuur legt klacht neer tegen medewerkers van het Marokkaanse jeugdhuis Rzoezie wegens laster en eerroof.

DE stad neemt het niet dat de betrokkenen de Mechelse politie in een interview met P-Magazine afschilderen als een bende racisten. ,,Rzoezie jut de allochtone jongeren op. Ze maken onze stad kapot. De maat is vol'', zegt burgemeester Bart Somers (VLD). De politiebonden hadden eerder al scherp gereageerd.

In het interview met P-Magazine dat vorige week woensdag verscheen, beschuldigen drie Rzoezie-medewerkers, onder wie jeugdcoördinator Rudi Possemiers, de Mechelse politie van racisme. Volgens het artikel is het aantal politieagenten met een uitgesproken voorkeur voor het Vlaams Belang, niet te tellen in Mechelen. Heel wat allochtone politieagenten zouden afhaken omdat ze niet kunnen leven met het racisme binnen het korps.

,,Dat is een onaanvaardbare veralgemening. Alle agenten worden over dezelfde kam geschoren. Rzoezie bezondigt zich dus zélf aan racisme. Het imago van onze stad en van ons politiekorps staan op het spel. Dat neem ik niet'', zegt Bart Somers. ,,Deze stad doet talloze inspanningen om de problemen van de allochtone gemeenschap aan te pakken, onder meer op het vlak van onderwijs en tewerkstelling. We hebben een meldpunt racisme. De Stad en de politie onderhouden goede contacten met de mensen van de moskee. We laten dat niet allemaal kapotmaken door de ideologische hersenschimmen van enkelingen, die trouwens de allochtone gemeenschap helemaal niet vertegenwoordigen.''

De leiding van jeugdhuis Rzoezie wilde gisteren niet reageren. ,,Onze woorden worden in de pers toch altijd verdraaid'', aldus coördinator Rudi Possemiers. Volgens Possemiers is het interview in P- Magazine geen correcte weergave van het gesprek dat hij en twee andere Rzoezie-medewerkers met de journalist in kwestie hadden.

,,Ons verhaal is tendentieus weergegeven. We hebben het artikel mogen nalezen, maar onze wijzigingen zijn niet opgenomen. Ik begrijp dat er bij stad en politie commotie is ontstaan'', zie hij eind vorige week al.

Maar het stadsbestuur heeft geen oren naar de verontschuldiging. ,,De mensen van Rzoezie zijn gepokt en gemazeld in het omgaan met de media. Ze weten maar al te goed hoe die werken. Hun excuses maken geen enkele indruk. Ze zijn te ver gegaan, punt uit'', aldus Bart Somers.

Somers besliste gisteren samen met het voltallige schepencollege om klacht neer te leggen tegen de drie medewerkers wegens laster en eerroof. Hij wil ook dat de betrokkenen geweerd worden uit het dagelijks bestuur van het jeugdhuis.

,,De personen die in het interview aan het woord komen, hebben elk moreel gezag verloren. In plaats van werk te maken van integratie, jutten ze met hun scheldtirades tegen politie en overheid de allochtone jongeren op. Dat is contractbreuk en pedagogisch compleet onverantwoord'', zegt Somers.

Het stadsbestuur heeft de verantwoordelijken van Rzoezie ontboden voor een gesprek. Pas daarna worden verdere stappen overwogen. ,,Rzoezie is een particuliere vzw. We kunnen niemand juridisch dwingen tot ontslag. Maar we gaan onderzoeken welke maatregelen we wél kunnen nemen'', zegt Somers, die zich nog niet wil uitspreken over een mogelijke vermindering van de subsidies voor het jeugdhuis.

(scs)

Juliette
01-12-05, 15:16
Geplaatst door Rudy
Tja, Het jeugdhuis is al enkele jaren een doorn in het oog van het stadsbestuur, maar ik denk dat onze burgemeester nu toch de stok gevonden heeft. Ergens las ik ook dat het enige wat het stadsbestuur weerhoudt om de zaak te sluiten een kans op rellen is.



Ze zoeken al jaren naar een stok. Maar zelf met een alternatief komen doen ze ook niet.
Ik denk dat ze eigenlijk blij zijn dat Rzoezie bestaat. Kunnen ze zeggen dat alle problemen met allochtonen hun fout is.

Rudy
01-12-05, 15:57
Geplaatst door Juliette
Ze zoeken al jaren naar een stok. Maar zelf met een alternatief komen doen ze ook niet.
Ik denk dat ze eigenlijk blij zijn dat Rzoezie bestaat. Kunnen ze zeggen dat alle problemen met allochtonen hun fout is.

Wat Somers vooral wil is dat allochtonen en autochtonen met elkaar leven en niet naast elkaar. Het doel heiligt voor hem de middelen, wat zich uit in nogal ondiplomatische drastische maatregelen. Voor de zomer dreigde hij de subsidies tvv het jeugdhuis Rzoezie in te trekken indien ze niet bereid waren toegang te verlenen aan iedereen. In theorie is iedereen er welkom. Toen ontstond er ook een discussie met de minister van Cultuur Anciaux. Deze laatste wou quota invoeren voor jeugdhuizen, zowel allo als auto. Daar is niets van in huis gekomen. Trouwens ook onmogelijk uit te voeren. In ieder geval, onze burgervader zou enkel nog subsidies willen toekennen aan multiculturele jeugdverenigingen waar iedereen zich thuis voelt.
Ik denk ook dat het jeugdhuis Rzoezie tot nu toe nog werd getolereerd als een soort trefpunt van allochtone minderjarige jongens zodat ze niet op straat rondslenteren. Maar ondertussen heeft onze Somers ook de overlasttaks ingevoerd waarbij een boete wordt uitgeschreven aan ouders van minderjarige jongeren die op onmogelijke uren overlast veroorzaken.

Juliette
01-12-05, 16:05
Geplaatst door Rudy
Wat Somers vooral wil is dat allochtonen en autochtonen met elkaar leven en niet naast elkaar. Het doel heiligt voor hem de middelen, wat zich uit in nogal ondiplomatische drastische maatregelen. Voor de zomer dreigde hij de subsidies tvv het jeugdhuis Rzoezie in te trekken indien ze niet bereid waren toegang te verlenen aan iedereen. In theorie is iedereen er welkom. Toen ontstond er ook een discussie met de minister van Cultuur Anciaux. Deze laatste wou quota invoeren voor jeugdhuizen, zowel allo als auto. Daar is niets van in huis gekomen. Trouwens ook onmogelijk uit te voeren. In ieder geval, onze burgervader zou enkel nog subsidies willen toekennen aan multiculturele jeugdverenigingen waar iedereen zich thuis voelt.
Ik denk ook dat het jeugdhuis Rzoezie tot nu toe nog werd getolereerd als een soort trefpunt van allochtone minderjarige jongens zodat ze niet op straat rondslenteren. Maar ondertussen heeft onze Somers ook de overlasttaks ingevoerd waarbij een boete wordt uitgeschreven aan ouders van minderjarige jongeren die op onmogelijke uren overlast veroorzaken.

Ik ken het verhaal wel Rudy. Ik ben van Mechelen.

freya
01-12-05, 17:17
Ik volg de soap nu een paar jaar vanaf een afstandje, via het web en krijg de indruk dat Rzoezie gewoon het privé pispaaltje van die Somers is :moe:

Rudy
01-12-05, 20:18
Geplaatst door Juliette
Ik ken het verhaal wel Rudy. Ik ben van Mechelen.
ok Juliette

Marsipulami
01-12-05, 21:07
Ik ben nog couscous gaan eten vorige week in Rzoezie. Toen was er nog niks aan de hand. :fpiraat:

Rudy
01-12-05, 22:42
Geplaatst door Marsipulami
Ik ben nog couscous gaan eten vorige week in Rzoezie. Toen was er nog niks aan de hand. :fpiraat:
Die blijkt daar zeer goed te zijn.
Daar is ook niets aan de hand. Er zijn volgend jaar gemeenteraadsverkiezingen, en de extreem-rechtse concurrentie is bikkelhard. Wat wil je met het hoofdkwartie van het Vlaams Belang naast je stadhuis? Kwestie van ze een beetje achterna te hollen. 't Geraakt "bon ton" maar het zijn altijd dezelfde die daar het slachtoffer van zijn.

Marsipulami
01-12-05, 22:52
Geplaatst door Rudy
Die blijkt daar zeer goed te zijn.
Daar is ook niets aan de hand. Er zijn volgend jaar gemeenteraadsverkiezingen, en de extreem-rechtse concurrentie is bikkelhard. Wat wil je met het hoofdkwartie van het Vlaams Belang naast je stadhuis? Kwestie van ze een beetje achterna te hollen. 't Geraakt "bon ton" maar het zijn altijd dezelfde die daar het slachtoffer van zijn.

Over de prijs/kwaliteit verhouding m.b.t. couscous kan gediscussieerd worden, maar voor de rest: Rzoezie is top en het juiste antwoord op de actuele samenlevingsproblemen die zich stellen. :duim:

(vanwege een 100 km verder wonende sympathisant van jeugdhuis Rzoezie).

Rudy
01-12-05, 23:46
Allez, 'k zal der dan ook maar eens binnen springen. Eigenlijk schandalig dat 'k dat na tien jaar nog niet heb gedaan terwijl het voor mij maar twee boogscheuten ver is.

Juliette
02-12-05, 08:52
Geplaatst door freya
Ik volg de soap nu een paar jaar vanaf een afstandje, via het web en krijg de indruk dat Rzoezie gewoon het privé pispaaltje van die Somers is :moe:

Voor Bart Somers zal de allochtone Mechelse bevolking pas geintegreerd zijn als er in Rzoezie bier getapt wordt en er op de eetdagen biefstuk friet geserveerd wordt. :moe:

Rudy
02-12-05, 10:26
Geplaatst door Juliette
Voor Bart Somers zal de allochtone Mechelse bevolking pas geintegreerd zijn als er in Rzoezie bier getapt wordt en er op de eetdagen biefstuk friet geserveerd wordt. :moe:
Nochtans Juliette, waren dit ook ongeveer de woorden van Yves Desmedt tijdens een forumsessie op kifkif. Toch zeker wat dat bier tappen betreft.
En, waarom niet eigenlijk?

Juliette
02-12-05, 16:33
Geplaatst door Rudy
Nochtans Juliette, waren dit ook ongeveer de woorden van Yves Desmedt tijdens een forumsessie op kifkif. Toch zeker wat dat bier tappen betreft.
En, waarom niet eigenlijk?

Ik wil daar later wel eens op in gaan. Toch even dit:

In grote lijnen omdat het onderwerp 'alcohol in Rzoezie' is verworden tot een symbooldiscussie die nergens heen gaat. Een symbool dat regelmatig misbruikt wordt om een vermeend gebrek aan openheid aan te tonen.

De deuren van het JH staan open voor iedereen die daar binnen wil gaan. Zo bieden ze bv gratis vergaderruimte, repetitieruimte en open speelruimte aan alle organisaties en groepen die daar gebruik van willen maken.

Met de hypocrisie heb ik ook een probleem. Ik kan me geen andere organisatie indenken waarbij een subsidierende overheid zich gaat moeien met wat er moet geschonken worden.

Rudy
02-12-05, 20:58
Geplaatst door Juliette
Ik wil daar later wel eens op in gaan. Toch even dit:

In grote lijnen omdat het onderwerp 'alcohol in Rzoezie' is verworden tot een symbooldiscussie die nergens heen gaat. Een symbool dat regelmatig misbruikt wordt om een vermeend gebrek aan openheid aan te tonen.

De deuren van het JH staan open voor iedereen die daar binnen wil gaan. Zo bieden ze bv gratis vergaderruimte, repetitieruimte en open speelruimte aan alle organisaties en groepen die daar gebruik van willen maken.

Met de hypocrisie heb ik ook een probleem. Ik kan me geen andere organisatie indenken waarbij een subsidierende overheid zich gaat moeien met wat er moet geschonken worden.

Ik begrijp wat je bedoelt hoor. “symbooldiscussie” is wel iets te ver gegrepen. Ik zou gerust durven beweren dat een liberaal stadsbestuur het ondertussen beu is dat groepen zich krampachtig blijven vasthouden aan zeer traditionele waarden. Waarden waar zelfs in het land van herkomst een loopje mee wordt genomen. Ik ben zeker niet de eerste om te beweren dat binnen de allochtone gemeenschap de tijd hier is blijven stilstaan. De vraag wordt uiteindelijk of een gesubsidieerde organisatie niet moet openstaan voor de volledige lokale bevolking.
De discussies over wat haraam en halaal is vind ik boeiend. Ik ben het niet met alles eens maar toch zie ik binnen de Islam een gezondere levensstijl. Zo ook wat alcohol betreft. Juist ja, moslims mogen geen alcoholische dranken verbruiken. Bezitten en transporteren is blijkbaar ook verboden. Dat het niet zo echt verantwoord is om een pint te tappen voor een autochtone klant, daar kan ik enigszins nog mee leven. Hoewel. Ik vind dat er consequent moet worden opgetreden. En ik weet ook wel, niet ieder restaurant heeft couscous of tangine op het menu.
Maar toch, vind je nu ook niet dat een jeugdhuis eens mag afstappen van z’n traditionele waarden en wel eens mag meegaan met zijn tijd, vooral, en dat is zeker niet het minst belangrijk, indien er subsidies worden toegekend ?

Juliette
02-12-05, 21:11
Geplaatst door Rudy
Ik begrijp wat je bedoelt hoor. “symbooldiscussie” is wel iets te ver gegrepen. Ik zou gerust durven beweren dat een liberaal stadsbestuur het ondertussen beu is dat groepen zich krampachtig blijven vasthouden aan zeer traditionele waarden. Waarden waar zelfs in het land van herkomst een loopje mee wordt genomen. Ik ben zeker niet de eerste om te beweren dat binnen de allochtone gemeenschap de tijd hier is blijven stilstaan. De vraag wordt uiteindelijk of een gesubsidieerde organisatie niet moet openstaan voor de volledige lokale bevolking.
De discussies over wat haraam en halaal is vind ik boeiend. Ik ben het niet met alles eens maar toch zie ik binnen de Islam een gezondere levensstijl. Zo ook wat alcohol betreft. Juist ja, moslims mogen geen alcoholische dranken verbruiken. Bezitten en transporteren is blijkbaar ook verboden. Dat het niet zo echt verantwoord is om een pint te tappen voor een autochtone klant, daar kan ik enigszins nog mee leven. Hoewel. Ik vind dat er consequent moet worden opgetreden. En ik weet ook wel, niet ieder restaurant heeft couscous of tangine op het menu.
Maar toch, vind je nu ook niet dat een jeugdhuis eens mag afstappen van z’n traditionele waarden en wel eens mag meegaan met zijn tijd, vooral, en dat is zeker niet het minst belangrijk, indien er subsidies worden toegekend ?


Het is al wel een symbooldiscussie geworden. Omdat elk gesprek over openheid daarmee eindigt. Als Rzoezie een serie initiatieven voorlegt om hun werking naar anderen open te trekken volgt altijd de vraag 'En de alcohol?' Volgens mij wordt bart Somers gesponsord door Maes Pils.

Maar wat ik daarvan denk doet niet terzake. Wanneer de stad Mechelen subsidies aan verenigingen toekent is dat idd aan een aantal voorwaarden gebonden. Die staan ook duidelijk op papier. Wat voor dranken een organisatie moet schenken staat daar bij mijn weten niet tussen. Als Rzoezie daar niet aan zou voldoen waren ze hun subsidie al heel lang geleden kwijt gespeeld. En ik denk niet dat het een goed idee is om die voorwaarden 'a la tete du client' te gaan aanpassen.

En ik zou Bart Somers en z'n kliek geen liberalen noemen. Eerder een bende platte populisten. (ik ken het wereldje in Mechelen redelijk goed).

Wat me eraan doet denken dat ik de visie van Liberales helemaal kan onderschrijven. :duim: Daar komt je onderschrift toch van?

Marsipulami
03-12-05, 13:38
Somers wil meer politie op straat in Mechelen

http://www.hln.be/hln/artikels/foto/large_86161.jpg

Vanaf januari 2006 komt er in Mechelen meer blauw op straat. Burgemeester Bart Somers wil zijn politiekorps uitbreiden zodat er meer agenten per fiets kunnen patrouilleren in de woonwijken rond het stadscentrum. Met de toekomstige uitbreiding gaat een kwart van het budget van het Mechelse stadsbestuur naar de organisatie van het politiekorps. Dat veiligheid en leefbaarheid een prioriteit is in het Mechelse stadsbeleid, daar maakte Somers nooit een geheim van. "In augustus al lanceerden we het V+-plan waarin we duidelijk maakten dat we naast de invoering van de overlasttaks ons korps nog extra wilden uitbreiden", zegt Somers.

Administratie verlichten
"Officieel moeten we maar 217 agenten hebben, maar in Mechelen hebben we ons minimumkader zelf gesteld op 268 agenten en 47 administratieve medewerkers. Momenteel zitten we effectief al aan 283 agenten en 56 medewerkers, dat zijn er 70 meer dan het federaal kader verreist en we willen er nog meer", aldus Somers. "We hebben 15 extra agenten gevraagd uit de reserves van de federale politie. Het gaat hier grotendeels om net afgestudeerden, die in Mechelen opgeleid en eveneens door ons betaald zullen worden. Daarnaast hebben we aan Defensie 31 van de 250 beschikbare militairen gevraagd om in Mechelen de administratieve diensten van de agenten te verlichten. Zij zullen ook mee instaan voor de bemanning van de meldkamer en om permanent de beelden van de veiligheidscamera's in Mechelen te volgen. Als we krijgen wat we vragen, zou de eindbalans moeten komen op 295 agenten en 56 administratieve medewerkers" vertelt Somers.

Fietspatrouilles
Van alle agenten die zullen vrijkomen door het inzetten van extra en militair personeel, zullen er 12 permanent een fietsteam vormen en 3 ingezet worden ter ondersteuning van dat team. "Het team zal volledig vrij zijn voor fietspatrouilles op invalswegen vlakbij het stadscentrum en in de woonwijken. De ploegen kunnen makkelijker komen op plaatsen waar de gewone patrouilles niet snel genoeg geraken", besluit Somers.

Juliette
04-12-05, 19:23
:regie: Rudy! Reageren! Hiero aub! http://www.cosgan.de/images/smilie/boese/e015.gif

Rudy
04-12-05, 20:45
Geplaatst door Juliette
:regie: Rudy! Reageren! Hiero aub! http://www.cosgan.de/images/smilie/boese/e015.gif

Juliette, niet zo luid roepen. Ik ben niet doof hoor. :blij:

Bon, het verhaal is mij bekend. Somers moet opletten dat hij van Mechelen geen politiestad maakt. Wat normaal gezien procentueel het budget is dat naar veiligheid gaat is mij onbekend, maar een kwart is veel. De vraag wordt dan of dit wel nodig is. Binnenkort hebben we in iedere straat een politieagent.
Ik woon nu ondertussen een tiental jaren in Mechelen. Ik herinner mij dat er enkele jaren geleden nogal veel gesproken werd over het onveiligheidsgevoel in onze stad. Ook de nationale media had er nogal de mond van vol. Om een cliché te citeren: blijkbaar durfde geen enkele vrouw zich na zeven uur ’s avonds nog op straat begeven. Links en rechts hoorden we verhaaltjes over mensen die op straat werden lastiggevallen. Wat is er allemaal van waar? Persoonlijk kan ik de reële situatie niet inschatten. Ik ben wel toen wel getuige geweest van enkele spijtige incidenten, in de winkelstraat.
Eén ding was duidelijk. De Mechelse allochtone bevolking werd geviseerd. Dit werd nog duidelijker toen het stadsbestuur beroep begon te doen op oudere Marokkaanse vaders die instonden als een soort burgerwacht. Ze moesten ervoor zorgen dat hun zonen s’ avonds van straat bleven en zeker geen kabaal begonnen te maken. Over het resultaat weet ik niets. Van het project hoor ik ook niets meer. Volgens mij is het een stille dood gestorven.
Ondertussen werd de overlasttaks ingevoerd. Als ik het goed voorheb is het de bedoeling de ouders van minderjarigen te penaliseren indien die minderjarige jongeren te veel amok maken op straat, s’ avonds, s’ nachts vooral. Opvallend is dat de geviseerde doelgroep dit keer niet etnisch wordt omschreven. In ieder geval, wie iets of wat z’n oor te luisteren legt heeft vlug begrepen dat het toch maar weer eens de Marokkaanse jongeren zijn die worden geviseerd. Hoeveel ouders er al werden beboet weet ik niet.
Somers wil dus een dertigtal militairen aanwerven die het administratief politiewerk moeten uitvoeren. Op zich is daar niet veel verkeerds aan. Het kadert in een project van de minister van landsverdediging, de vergrijzing, waarbij oudere werknemers militairen elders worden tewerkgesteld. Wat niet belet dat we dus zeer binnenkort nogal wat politie op straat zullen zien.
Voor de rest kan ik daar niet veel meer over zeggen. Is dit allemaal verantwoord ? Is dit nodig ? Eerlijk gezegd had ik graag eens jou mening gehoord. Ik vermoed dat je hier al langer woont dan ik.
Persoonlijk voel ik mij zeer veilig in Mechelen.

Groetjes,

sabitra
09-12-05, 08:42
Voor diegenen die nog geïnteresseert zijn in het gehele interview!

P-Magazine van 22/11/05 - GETUIGENIS

Wie is er bang van 'de boze Marokkaan’

“Zolang de Belg niet erkent dat hij racistisch is zullen de spanningen blijven bestaan”

De opstand van de Franse allochtonen heeft ook hier een diepe indruk en angst nagelaten. De hamvragen waren en zijn: Kan dit hier ook gebeuren? Waarom gebeurt het (niet)? En wat kunnen we eraan doen? Wij zochten het antwoord bij de verantwoordelijken van het Mechels-Marokkaans jeugdhuis Rzoezie.

Gebrek aan (de juiste) opleiding, werkloosheid, criminaliteit en vergrijzing: in een notendop zijn dat de problemen waar we als maatschappij vandaag mee te kampen hebben. De drie eerste elementen uit dit lijstje worden verpersoonlijkt door een en dezelfde bevolkingsgroep: dé allochtoon. Het vierde element, vergrijzing, slaat helemaal niet op allochtonen. Integendeel. Tot spijt van wie het benijdt, de allochtonen hebben de toekomst in onze steden. -In Mechelen is de helft van de -12-jarigen van allochtoon-islamitische afkomst. Om maar te zeggen: het falen van de integratiepolitiek in Europa is geen klein probleem. In Frankrijk zijn ze daar ondertussen pijnlijk op gewezen. Of ze ook dichter staan bij oplossingen, is zeer de vraag. De overheid gooide er veel repressie en een nieuwe set vage beloften tegen aan. In België wil men evenmin lessen trekken uit de gebeurtenissen in Frankrijk. Onze minister van Binnenlandse Zaken noemde de relletjes en uitgebrande auto's in België "geïsoleerde gevallen ,van mensen met kopieerdrang". En anders waren het mensen die een kans zagen om de premie van hun goed verzekerde wagen op te strijken.

We kunnen dus met een gerust hart voort. In het jeugdhuis Rzoezie (Arabisch voor 'wesp') zijn ze daar niet van overtuigd. Rzoezie is al meer dan 25 jaar een toevluchtsoord voor Marokkaanse jongeren en een klankbord voor wat er bij hen leeft. De boodschappen die Rzoezie gedurende al die jaren de wereld instuurde, zijn niet altijd op gejuich onthaald in de goegemeente. De mensen willen de waarheid niet zien. Zolang daar geen verandering in komt, zullen de spanningen blijven:

RUDI POSSEMIERS (49, jeugdcoördinator): "De gebeurtenissen in Frankrijk krijgen veel aandacht van onze politici. Jammer genoeg wordt er alleen gekeken naar beveiligingsmaatregelen en de ordediensten die in hoogste staat van paraatheid worden gebracht. Niet naar wat er al jaren scheefloopt inzake onderwijs, tewerkstelling, politie en samenleving.

"De situatie in Frankrijk is anders dan hier. De problemen verschillen. In België hebben jongeren misschien iets meer kansen en worden ze meer gerespecteerd. Hier hebben jongeren bijvoorbeeld de mogelijkheid tot het volgen van islamonderwijs, wat in Frankrijk uitgesloten is. Al is er zeker een gemeenschappelijke basis van racisme bij de autochtone bevolking. U gaat mij dus niet horen zeggen dat dergelijke rellen hier ook gaan uitbreken. Dat weet ik niet.”

Invoeging: "Mijn grootvader, die naar België is gekomen om er te werken, had geen last van racisme. Het is pas wanneer je wil meedingen een job die een Belg ook wil, dat het racisme begint."

Hebben de jongeren hier begrip of sympathie voor de acties van de Franse jongeren?

POSSEMIERS:"Ze hebben weinig begrip voor het in brand steken van een wagen of een bedrijf. Ze hebben wel begrip voor de oorzaken die ertoe geleid hebben. Daarvoor is die gemeenschappelijke basis groot genoeg. Maar nogmaals, de uitbarstingen zijn niet belangrijk. Die schade valt wel mee. De schade die elke dag wordt toegebracht aan allochtone jongeren in onze gemeenschap,is oneindig veel groter. Dat is een structureel probleem."

M'HAMED EL OUALI (35, beheerder): "Veel van die onlusten zijn rechtstreeks terug te brengen tot het gedrag van politici. Neem nu de rellen in Antwerpen na de moord op een moslimleraar (Mohammed Achrak werd vermoord door een bejaarde Vlaming die later geestesgestoord bleek te zijn; red.). De burgemeester zei meteen dat racisme niet het motief was voor de moord. Terwijl iedereen die de dader kende, wist dat hij extreem-rechtse sympathieën had. Als je dagelijks geconfronteerd wordt met racisme en een beleidsmaker ontkent het evidente na een moord, dan slaan de stoppen door.

"In Frankrijk was het minister van Binnenlandse Zaken Sarkozy die de allochtonen uitmaakte voor uitschot dat moest opgekuist worden met een hogedrukreiniger. Wie dan een analyse maakt van de maatschappelijke realiteit, kan zich moeilijk beheersen. Zeker als het om jongeren gaat. Alleen zou die woede beter gekanaliseerd moeten worden. We schieten niks op met vernielingen. Er zouden andere acties uit moeten voortvloeien. Een maatschappelijke beweging die door positieve acties veranderingen in gang kan zetten”

Maakt u nu een vergelijking met de Amerikaanse burgerrechtenbeweging van '" de jaren '50 en '60?

EL OUALI:"Onder andere. Die is ook door de overheid heel zwaar aangepakt en geprovoceerd. Alleen door het hoofd koel te houden en het uitwerken van een lange termijnvisie, is ze vooruitgekomen."

Mensen als Martin Luther King en wijlen Rosa Parks vochten tegen zeer duidelijke problemen: gescheiden bussen, gescheiden restaurants... De autochtone Belg vindt zichzelf geen racist.

POSSEMIERS: "Dat gaat zo blijven zolang onze politieke leiders de hand niet in eigen boezem steken. Blijkbaar hebben we zeer veel problemen om het racisme in onze maatschappij toe te geven."

EL OUALI: "Politici die toegeven dat iets gedaan wordt uit racistische motieven, zijn een recent fenomeen. Het wordt echter wel gewaardeerd door de allochtonen. Na de moord op een Marokkaanse familie in Schaarbeek (een bejaarde man vermoordde een koppel en verwondde twee van de vijf kinderen in 2002; red.) heeft de burgemeester meteen het woord racisme in de mond genomen en de rellen zijn uitgebleven”

MOHAMED MEGNOUZI (18, medewerker): "Allochtone jongeren zijn niet uit op rellen. Het is jammer genoeg soms de enige manier om hun problemen kenbaar te maken. Als ze gewoon willen praten, luistert er niemand. Tenzij ze net een winkel in brand hebben gestoken. Helaas heb je op dat moment al een verloren generatie gecreëerd en is het eigenlijk te laat”

POSSEMIERS: "Het is toch ironisch dat men in Frankrijk nu wel opnieuw over integratie en middelen wil praten? De rellen hebben dus wel degelijk iets opgeleverd. Daarmee praat ik ze niet goed. Ik stel alleen vàst dat de politici in, actie zijn geschoten. Ze doen zoals steeds aan symptoombestrijdingen, dat geeft de boze jongeren het idee dat hun acties wel degelijk nut hadden:”

EL OUALI: "Nu willen de Franse beleidsmakers plots werk maken van toekomstcontracten en jeugdcentra. Zaken die ze in de jaren '80 en '90 hebben teruggetrokken, worden nu weer als oplossingen naar voor geschoven. Een goede zaak, maar de timing is gevaarlijk. Bovendien dreigen dergelijke beloftes vergeten te worden als de vrede terugkeert”

Scoren op de kap van de hoofddoek

POSSEMIERS:"Eigenlijk zijn de politici crimineler dan de jongeren. Ze maken van de allochtonen een speelbal op het politiek voetbalveld”

EL OUALI: "Sarkozy zal in dit verhaal beschouwd worden als de held die hard durfde op te treden. Terwijl hij met zijn uitspraken net de oorzaak was voor de omvang van de rellen. Hij had er belang bij. Waarom denk je dat hij ineens onderzoeken wou starten naar betrokkenheid van fundamentalisten en al-Qaeda bij de rellen? Om angst te zaaien en zelf de sterke man te kunnen spelen. De Bush-tactiek”

MEGNOUZI: "Politici hebben minstens evenveel last van kopieergedrag als Marokkaanse jongeren. Neem nu dat hele zinloze hoofddoekendebat in Frankrijk (over het al dan niet dragen van de hoofddoek in openbare gebouwen; red.). Patriek Dewael heeft dat overgenomen op het moment dat hij dacht dat hij daarmee kon scoren. En onmiddellijk weer laten vallen toen dat niet zo bleek te zijn."

POSSEMIERS: "Dat is een probleem creëren dat niet bestaat. Dat is misdadig”

Invoeging: "Autochtone kinderen willen randweerman of politieagent worden. Veel Marokkaanse kinderen zullen zeggen dat ze niks willen worden. Ze weten dat ze werkloos zullen zijn."

Even een De Crem-original(CD&V-fractieleider) er tussen gooien die in het parlement verwoordde hoe veel Vlamingen erover denken: Iedereen zegt: het is allemaal onze eigen schuld. Maar ik zeg: nee. In België kregen de allochtonen alle mogelijke kansen op tewerkstelling, onderwijs en huisvesting, op pensioenrechten en ziekteverzekering. De liefde moet van twee kanten komen.

MEGNOUZI en ELOUALI: (zucht) "In welk land leeft die man?"

POSSEMIERS: "Dat is toch een heel domme uitspraak? Ga hier in Mechelen gewoon eens op café met een paar allochtonen. De kans bestaat dat je onmiddellijk moet vertrekken omdat ze geen Marokkanen bedienen. Als je de politie erbij haalt omdat je rechten geschonden worden, sturen die de jongeren naar huis. En dat gaat alleen nog maar over een tas koffie. Niet over discriminatie in het onderwijs, op de arbeidsmarkt, bij de politie... Wie heeft het dan over gelijke kansen en liefde die van twee kanten moet komen? Onzin”

MEGNOUZI: "Het is heel raar om al op je 12de te weten dat je niets gaat worden. Autochtone kinderen willen brandweerman of politieagent worden. Veel Marokkaanse kinderen zullen zeggen dat ze niks willen worden. Ze weten dat ze werkloos zullen zijn. Net als hun vader en oom”

POSSEMIERS: "Het is die radeloosheid die een minderheid van de jongeren naar geweld drijft." Het gebrek aan toekomstperspectief en werk geldt voor veel jongeren, allochtoon en autochtoon. De helft van de jongeren in Charleroi...”

POSSEMIERS: "En die halen net zo goed stommiteiten uit. Wie geen band heeft met de samenleving omdat die samenleving hem discrimineert, zal die niet respecteren. Of je nu wit of zwart bent, maakt daarbij niet uit. Het verschil is dat allochtone jongeren vanaf het onderwijs ontmoedigd en aangevallen worden. Scholen die allochtonen weigeren omdat ze er al genoeg hebben, leraren die openlijk racistisch zijn. Denkt u dat leraren zich inhouden ten opzichte van allochtonen? Helemaal niet."

De kip en het (gouden) ei?

Voor ieder verhaal dat u ophangt van racisme in de klas, is er een verhaal van moegetergde leerkrachten die hun klas niet meer binnen durven uit angst voor de
agressie bij hun allochtone leerlingen.
POSSEMIERS: "Dat probleem kan je oplossen door toekomstige leerkrachten op te leiden om met allochtone jongeren te werken. Daar zijn cursussen voor die standaard in het lessenpakket zouden moeten zitten. Je moet mensen leren omgaan met hun vooroordelen. En desnoods moet je leerkrachten weigeren als ze blijk geven van dat niet aan te kunnen. Net zoals je politieagenten met racistische neigingen zou moeten weigeren”

EL OUALI: "Het aantal politieagenten in Mechelen dat een uitgesproken voorkeur heeft voor het Vlaams Belang, is niet te tellen."

Opnieuw de vraag van de kip of het ei: waren die agenten racistisch op hun eerste werkdag? Of zijn die agenten racistisch geworden door hun contact met allochtonen?
MEGNOUZI: "Van een agent mag je minstens kunnen verwachten dat hij zich professioneel gedraagt. Ongeacht of hij problemen heeft met een bepaalde bevolkingsgroep."
POSSEMIERS: "Waar hij die gevoelens vandaan haalt, is van geen belang. Hij mag ze niet in de praktijk brengen. Dat is de wet. En die wordt systematisch overtreden."

Invoeging: De Franse allochtoon is perfect geassimileerd. Hij doet wat Fransen heel hun geschiedenis gedaan hebben: Revolteren. De Belgische allochtoon heeft nog voelingmet de Islam, die wil overleg en vrede.

Campagnes om allochtonen te rekruteren voor de politie zijn zelden succesvol.
EL OUALI: "Het zou helpen als de politie naast de campagnes ook een positief signaal zou geven. Door bijvoorbeeld intern hard op te treden tegen racisten. Ik heb nog nooit gehoord van één veroordeling of schorsing in het korps. Ik ken wel tientallen gevallen van racisme:'

POSSEMIERS: "En als wij die aanklagen vanuit Rzoezie, wordt op de gemeenteraad gediscussieerd over de vraag: Moeten wij wel een instelling subsidiëren die onze politie aanvalt?"

De weinige allochtonen die er wel op ingaan, worden door jongeren beschouwd als verraders en hielenlikkers.
EL OUALI: "Jongeren die dat zeggen zijn puberale heethoofden. Die draaien wel bij als ze wat ouder zijn. Anderzijds is het niet onbegrijpelijk dat jongeren een afkeer hebben van de politie, waar ze meestal alleen maar negatieve ervaringen mee hebben, Zelfs met allochtone agenten, die net veel strenger zijn om hun collega’s te bewijzen dat ze de Marokkanen niet voortrekken. Daar hebben we niks aan. Maar eigenlijk hebben we als gemeenschap inderdaad nood aan goede, allochtone politie. Dat geef ik grif toe,"

POSSEMIERS: "Veel allochtone politieagenten haken ook af omdat ze niet kunnen leven met het racisme binnen het korps. Het zou kunnen werken als je ineens twintig allochtone agenten binnenhaalt. Wij hebben met Rzoezie toen actief meegezocht om dat te bereiken, maar dat is mislukt. Je moet ook geschikt zijn voor de job. Slechts 20 procent van de jongeren hier haalt een middelbaar diploma. Een basisvereiste voor de job:'

Verwachten de jongeren veel van allochtone politici?
MEGNOUZI: "Ze verwachten er misschien wel veel van, maar komen altijd bedrogen uit. Allochtone politici zijn zeer goed geïntegreerd. Eenmaal ze een postje hebben, hoor je er eigenlijk niks meer van. Of ze houden zich met alles en nog wat bezig, behalve met de allochtone gemeenschap.”

EL OUALI: "Ga eens na wie op die allochtone politici stemmen? Niet de allochtonen. Dat zijn meestal progressieve autochtonen, middenstanders die vanuit een zeker goedmenend paternalisme voor die Marokkaanse kandidaten stemmen. Die mannen beseffen dat zeer goed en maken dus geen enkele analyse die hun achterban zou kunnen shockeren. Daar zijn het politiekers voor. Je krijgt dus lieve, kleinburgerlijke politici die brave dingen zeggen. Met andere woorden: ze zijn compleet ongeschikt om een voortrekkersrol te spelen in de strijd voor gelijke rechten voor onze gemeenschap.
“Het wordt pas vervelend wanneer ze hun persoonlijk leven en ervaringen gaan verwarren met die van onze gemeenschap en menen een spreekbuis te moeten zijn. En bij momenten zijn ze zelfs ronduit schadelijk als ze zichzelf gaan profileren als perfect geïntegreerde voorbeelden, waarvan de autochtoon dan tegen ons kan zeggen: die doet dat goed, waarom kan jij dat niet?"

Hoe erg is het om u niet vertegenwoordigd te voelen?
EL OUALI: "Dat is nog maar eens een vorm van uitsluiting. Niet de ergste, want de allochtonen geloven amper in dat systeem. België doet er ook alles aan om het geloof in democratische waarden de nek om te draaien. Een mooi voorbeeld daarvan is de Moslimexecutieve. Na een hele rompslomp komen er verkiezingen. En vlak daarna komt de Staatsveiligheid er bepaalde verkozenen uitgooien op een willekeurige basis. Zogezegd omdat ze staatsgevaarlijk zijn, maar eigenlijk gaat het om gematigde moslims."

POSSEMIERS: "Nog iets: de islam is sinds 1974 door het parlement erkend als godsdienst.
We zijn 31 jaar verder en op islamleerkrachten na, is die erkenning een lege doos. We zijn dus niet eens in staat om eigen democratisch genomen beslissingen uit te voeren. Hoe wil je dan dat die jongeren in democratie gaan geloven?"

Islamitische boerinnenbond

Het moge duidelijk zijn dat het integratiebeleid niet echt geslaagd is. Waaraan is dat te wijten?
EL OUALI: "De basis zat en zit fout. De Belgen zijn er vanaf dag 1 van uitgegaan dat wij alles fout deden en moesten gecorrigeerd worden. Wij zijn overal schuldig aan: we willen niet werken, hebben de verkeerde mentaliteit, slaan onze vrouwen, onderhouden onze huizen niet, voeden onze kinderen niet op... Elk integratieconcept start vanuit die allochtone 'schuld' aan iets. Een positieve benadering van onze cultuur, de bijdrage die die cultuur zou kunnen leveren aan het land, die is compleet genegeerd en wordt bedolven onder 'schuld'."

POSSEMIERS: "Eigenlijk is het verkeerd beginnen te lopen toen migranten hun rechten zijn gaan opeisen."
MEGNOUZI: "Ik heb mijn grootvader, die naar België is gekomen om te werken, nooit horen praten over racisme. Hij had daar geen last van. Het is pas wanneer je wil meedingen naar een job die een Belg ook wil, of als je een moskee wil bouwen, dat het racisme begint te groeien. Als je gelijkheid vraagt."
EL OUALI: "De oude Vlaming is nog steeds niet in staat gebleken om de nieuwe Vlaming als zijn gelijke te erkennen”

Begrijpen de jongeren dat de Vlaming bang is van de islam en allochtone jongeren?
POSSEMIERS: "Nee, dat is niet te begrijpen. Ik denk dat deze maatschappij heel goed weet wat ze die jongeren aandoet. Dat is de reden waarom ze die angst hebben. Het is een vicieuze cirkel. Meer angst zorgt voor meer racisme, wat tot meer repressie leidt:”
MEGNOUZI: "Mensen willen maar niet begrijpen dat je én een goede Belg kan zijn én een goede moslim. Voor mij is dat nochtans logisch. Islam is vrede.”
POSSEMIERS: "In dit jeugdhuis accentueren we de eigen cultuur van de jongeren. In de ogen van de buitenwereld maakt dat hen gevaarlijk, terwijl zij net perfect geïntegreerd en volwaardige burgers zijn."
EL OUALI: "De Franse allochtonen zijn compleet geassimileerd. Ze kennen de islam niet, ze kennen hun eigen taal niet. Helemaal zoals men het graag zou hebben volgens de Vlaamse integratiegedachte. Je ziet het resultaat: geweld. Dat is misschien wel het belangrijkste verschil met de Belgische allochtonen. Wij hebben nog voeling met onze cultuur en de islam. Wie die voeling heeft, zal minder snel naar geweld grijpen. Die is meer bezig met zijn persoonlijk streven om een goede mens te zijn dan met maatschappijkritiek. De Franse allochtonen zijn zo Frans als Jeanne d'Arc en beseffen heel goed dat ze de onderlaag van de maatschappij vormen. Ze zijn het proletariaat. Wat dat betreft doen ze perfect wat Fransen heel hun geschiedenis gedaan hebben: revolteren. Ze gaan in het verzet en starten een revolutie tegen de machthebbers. Dit is gewoon een nieuwe Franse revolutie in klassieke Franse stijl. De geassimileerde allochtoon is gevaarlijk. Niet de islamitische. Die wil overleg en vrede.”

Invoeging: “Wij zijn niet weg te krijgen. Vlaanderen wordt niet opnieuw wit! Over dertig jaar mag u allochtonen verwachten omdat ze de pensioenen van de ouwe zakken moeten betalen”

Als België de islam en de Arabisch-Berberse cultuur omarmt, zal de allochtoon België omarmen. Is het zo simpel?
EL OUALI: "Dat is niet simpel, maar het is wel de enige oplossing. Eigenlijk willen wij een islamitische zuil zoals er een liberale zuil bestaat, een christelijke zuil en een socialistische zuil. Wij willen jeugdbewegingen, een boerinnenbond, een vakbond,een middenstand... De hele zooi. Het alternatief is dat de volgende generatie Belgische allochtonen wel eens de Franse allochtone jongeren van vandaag zouden kunnen worden. Dat is geen dreigement. Dat is een terechte vrees."
POSSEMIERS: "Dat zijn het soort organisaties die de Vlamingen "'goede burgers” hebben gemaakt. Gelijkaardige organisaties kunnen hetzelfde doen voor jonge islamieten. Een basisvoorwaarde is echter dat racisme wordt bestreden en er eindelijk werk wordt gemaakt van gelijke rechten.”

De staat kan gelijke rechten niet opleggen, net zo min als ze racisme kan uitroeien.
EL OUALI:"Dat kan ze wel! Op vlak van tewerkstelling kan ze zichzelf en de bedrijven in het land quota opleggen. Dat is niet eens positieve discriminatie, dat is geven wat ons rechtmatig toekomt. Dat vraagt politieke moed. Iets wat vandaag niet voorhanden is. In andere landen heeft dit al gewerkt. De werkloosheid onder allochtonen oplossen is een eerste noodzakelijke stap om racisme in te dijken:'

Frustratie van zoon op vader.

Nog even terug naar het creëren van een islamitisch middenveld. De staat zou dat eventueel kunnen ondersteunen, maar het initiatief zal toch van de allochtonen moeten komen. Eerlijk gezegd: ik zie geen initiatieven.
EL OUALI: "Organisatie vergt nu eenmaal geld. Wij beschikken, niet over een kapitaalkrachtige groep die dat kan financieren. Zelfs niet over een middenstand die initiatieven zou kunnen steunen. Zolang Marokkaanse gezinnen in armoede leven of moeten knokken om te overleven, is dat gewoon niet mogelijk. De Turkse gemeenschap is wat dat betreft iets - niet veel - beter af. En daar zie je meer pogingen tot organisatie. Zij hebben ook voor een stuk hun verenigingsleven uit Turkije meegenomen. Net als de Italianen en de Spanjaarden. De Marokkaanse gemeenschap heeft dat nooit kunnen doen. Daarvoor was haar migratie te versnipperd.”

Zijn de allochtonen niet te versnipperd om hun grieven duidelijk te maken? De allochtone parlementsleden rijden voor eigen rekening en een partij als de Moslim Democratische Partij (opgericht door de AEL van Abou Jahjah) raakt maar niet van de grond. Terwijl die toch analyses maakt die gelijklopen met de uwe.
EL OUALI:"Die analyses zijn correct. En wat heeft de overheid gedaan? Ze heeft Abou Jahjah en de AEL aangevallen en gecriminaliseerd.”

Dat geldt ook voor de socialistische, liberale en Vlaams-nationale partijen in hun beginjaren. Het heeft hen niet verhinderd om door te breken.
POSSEMIERS: "Dat is een andere periode. Dat is niet te vergelijken. Bovendien zijn veel allochtonen heel conservatieve, gezagsgetrouwe mensen."

Die liever Verhofstadt geloven dan Abou Jahjah?
EL OUALI: "Ja. Als Verhofstadt het concept van een moslimpartij zou toejuichen, was dat helemaal anders verlopen. Veel ouderen denken nog steeds dat het de schuld van de eigen jongeren is dat Marokkanen het hier niet goed hebben. Maar dat is aan het veranderen. Een voorbeeld daarvan is het verhaal van een vader die al dertig jaar voor een baas werkt. In die tijd heeft hij verscheidene collega's gezien die hun zoon het bedrijf hebben binnengebracht. Dus probeert hij dat op een goede dag ook te doen voor zijn eigen werkloze zoon. En dan krijgt hij het deksel op de neus. Hij mag niet wat Jef en Pol mogen. Dat dringt nu pas door. Frustraties gaan over van zoon op vader.
“Tegenwoordig roepen politici op dat de vaders hun kinderen in bedwang moeten houden. Akkoord, maar ondertussen wordt er niks gedaan tegen het racisme dat die jongeren zo kwaad maakt."

POSSEMIERS: "Mensen moeten daar eens over nadenken: je kan je kind niet beschermen tegen het racisme in de samenleving:'

Tot slot is het misschien een goed idee om ook in eigen hart te kijken. Is er iets dat de allochtone gemeenschap zelf kan doen?
EL OUALI: "Er zijn individuele verantwoordelijkheden, maar zolang de allochtonen op maatschappelijk vlak niet als gelijke erkend worden, moet je die niet aankaarten:'
POSSEMIERS: "Je kan het pas over plichten en verantwoordelijkheden hebben als de gesprekspartners gelijkwaardig zijn."
EL OUALI: "En voor de rest: we zijn niet weg te krijgen. Vlaanderen wordt nooit meer opnieuw wit! De dertigers van nu mogen zich over dertig jaar allochtonen verwachten die gaan klagen omdat ze het pensioen van die oude zakken moeten betalen:'

En tot die tijd gaan we jullie en de Walen maar onderhouden, zeker? Iemand moet het doen.

Tekst: Michaël Lescroart
Foto's: Filip Naudts

http://www.indymedia.be/nl/node/578

Rudy
09-12-05, 14:38
Geplaatst door sabitra
Voor diegenen die nog geïnteresseert zijn in het gehele interview!

P-Magazine van 22/11/05 - GETUIGENIS

Wie is er bang van 'de boze Marokkaan’

“Zolang de Belg niet erkent dat hij racistisch is zullen de spanningen blijven bestaan”

enz ...

http://www.indymedia.be/nl/node/578

Van harte bedankt Sabitra.

Hoogtijd dat de Mechelse politici zich eens bezinnen. Zij niet alleen trouwens. De vraag die ik mij stel is wie uiteindelijk best de eerste stap zet naar een toenadering. Ik heb zo de indruk dat de lokale politiek wel goed beseft wat verkeerd gaat maar in bepaald opzicht ook machteloos is gezien de publieke opinie.

Zou het dus geen goed idee zijn moest het jeugdhuis een ludieke activiteit organiseren, binnen de muren van Rzoezie, eventueel met wat steun van het stadsbestuur? Ik denk dat iedere burger daar belang bij zou hebben. Onbekend maakt uiteindelijk onbemind.

Marsipulami
09-12-05, 23:57
Geplaatst door Rudy
De vraag die ik mij stel is wie uiteindelijk best de eerste stap zet naar een toenadering. Ik heb zo de indruk dat de lokale politiek wel goed beseft wat verkeerd gaat maar in bepaald opzicht ook machteloos is gezien de publieke opinie.

Zou het dus geen goed idee zijn moest het jeugdhuis een ludieke activiteit organiseren, binnen de muren van Rzoezie, eventueel met wat steun van het stadsbestuur? Ik denk dat iedere burger daar belang bij zou hebben. Onbekend maakt uiteindelijk onbemind.


Uit een ouder interview:

Ondertussen verwijt de politieke wereld jullie wel dat Rzoezie een 'Marokkaans clubje' geworden is waar autochtone jongeren niet welkom zijn.

Dat wij een exclusief Marokkaanse club zouden zijn, is een grote misvatting. Rzoezie wil absoluut geen eiland zijn voor allochtonen. Integendeel, wij hebben ons vanaf het begin tot alle kansarme Mechelse jongeren gericht en organiseren al een kwarteeuw lang uitwisselingsprojecten met andere, autochtone jeugdverenigingen. Spijtig genoeg botsen wij daarbij steeds op een muur. Bij de jeugdhuizen-tournee op de 'Nacht van de Mechelse Jeugdhuizen' weigerde een aanzienlijk aantal Mechelse jongeren bijvoorbeeld steevast om bij ons binnen te komen. Ze bleven nog liever op de bus zitten dan een Marokkaans jeugdhuis te bezoeken. Bij elke toenaderingspoging krijgen wij het deksel op de neus. ''

http://www.kifkif.be/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=392&mode=thread&order=0&thold=0

(Als ik goed geînformeerd ben over betreffende activiteit, dan bleef 95 % van de -autochtone- deelnemers aan de 'Nacht van de Mechelse jeugdhuizen' op de bus zitten tijdens het bezoek aan jeugdhuis Rzoezie. )

Juliette
10-12-05, 14:45
Geplaatst door Marsipulami

(Als ik goed geînformeerd ben over betreffende activiteit, dan bleef 95 % van de -autochtone- deelnemers aan de 'Nacht van de Mechelse jeugdhuizen' op de bus zitten tijdens het bezoek aan jeugdhuis Rzoezie. )

Klopt wel.

Rudy
10-12-05, 18:58
Geplaatst door Marsipulami
Uit een ouder interview:

Ondertussen verwijt de politieke wereld jullie wel dat Rzoezie een 'Marokkaans clubje' geworden is waar autochtone jongeren niet welkom zijn.

Dat wij een exclusief Marokkaanse club zouden zijn, is een grote misvatting. Rzoezie wil absoluut geen eiland zijn voor allochtonen. Integendeel, wij hebben ons vanaf het begin tot alle kansarme Mechelse jongeren gericht en organiseren al een kwarteeuw lang uitwisselingsprojecten met andere, autochtone jeugdverenigingen. Spijtig genoeg botsen wij daarbij steeds op een muur. Bij de jeugdhuizen-tournee op de 'Nacht van de Mechelse Jeugdhuizen' weigerde een aanzienlijk aantal Mechelse jongeren bijvoorbeeld steevast om bij ons binnen te komen. Ze bleven nog liever op de bus zitten dan een Marokkaans jeugdhuis te bezoeken. Bij elke toenaderingspoging krijgen wij het deksel op de neus. ''

http://www.kifkif.be/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=392&mode=thread&order=0&thold=0

(Als ik goed geînformeerd ben over betreffende activiteit, dan bleef 95 % van de -autochtone- deelnemers aan de 'Nacht van de Mechelse jeugdhuizen' op de bus zitten tijdens het bezoek aan jeugdhuis Rzoezie. )
Het interview met Saïd Bouazza en gepubliceerd in De Standaard dateert van 2003. Ik vertrek van de veronderstelling dat 95% van die jongeren inderdaad in de bus bleef zitten. Het tegendeel kan ik toch niet bewijzen. Wie wel? De vraag is alleen wie dit heeft vastgesteld. Saïd zelf? Maar goed, laten we voor de rust en de vrede maar aanvaarden dat het cijfer strookt met de werkelijkheid.
Wat illustreert deze vaststelling? Er zijn twee mogelijkheden. Of er was bij de autochtone jongeren geen belangstelling om het jeugdhuis te bezoeken. Of er werd door jeugdhuis weinig inspanning geleverd om wat interesse op te wekken. Eveneens moeilijk te achterhalen. Zinloos om te beginnen speculeren. Als 95% van de autochtonen op de bus blijft zitten dan is er in ieder geval iets mis met de organisatie en moest de begeleiding alleszins eens op de vingers worden getikt. Er staat ook nergens geschreven hoe het bezoek verliep aan de andere jeugdhuizen. Ik vind dat het wat naar natrapperij ruikt door simpelweg te insinueren dat er geen belangstelling is bij de autochtone jongeren voor een bezoek aan een allochtoon jeugdhuis. Ging het om een uitstap op vrijwillige basis? Er klopt toch iets niet in dit verhaal.
Maakt niets uit. Feit is dat er momenteel een bepaald beeld wordt verspreid over het jeugdhuis naar de buitenwereld. Een beeld dat niet overeenstemt met de werkelijkheid. Ik ben de laatste om te beweren dat het huis geen goed werk levert. Aan dat beeld moet er worden gewerkt en ik blijf erbij dat er een initiatief van het jeugdhuis zelf moet komen.
Tot slot. Zojuist heb ik de website van Rzoezie nog eens bezocht. Ik zou mij totaal moeten vergissen maar ik dacht dat de site zich vroeger vooral richtte tot de Marokkaanse jeugd, toch zeker op het moment dat het interview werd afgenomen.

Juliette
11-12-05, 16:31
Geplaatst door Rudy
Het interview met Saïd Bouazza en gepubliceerd in De Standaard dateert van 2003. Ik vertrek van de veronderstelling dat 95% van die jongeren inderdaad in de bus bleef zitten. Het tegendeel kan ik toch niet bewijzen. Wie wel? De vraag is alleen wie dit heeft vastgesteld. Saïd zelf? Maar goed, laten we voor de rust en de vrede maar aanvaarden dat het cijfer strookt met de werkelijkheid.
Wat illustreert deze vaststelling? Er zijn twee mogelijkheden. Of er was bij de autochtone jongeren geen belangstelling om het jeugdhuis te bezoeken. Of er werd door jeugdhuis weinig inspanning geleverd om wat interesse op te wekken. Eveneens moeilijk te achterhalen. Zinloos om te beginnen speculeren. Als 95% van de autochtonen op de bus blijft zitten dan is er in ieder geval iets mis met de organisatie en moest de begeleiding alleszins eens op de vingers worden getikt. Er staat ook nergens geschreven hoe het bezoek verliep aan de andere jeugdhuizen. Ik vind dat het wat naar natrapperij ruikt door simpelweg te insinueren dat er geen belangstelling is bij de autochtone jongeren voor een bezoek aan een allochtoon jeugdhuis. Ging het om een uitstap op vrijwillige basis? Er klopt toch iets niet in dit verhaal.
Maakt niets uit. Feit is dat er momenteel een bepaald beeld wordt verspreid over het jeugdhuis naar de buitenwereld. Een beeld dat niet overeenstemt met de werkelijkheid. Ik ben de laatste om te beweren dat het huis geen goed werk levert. Aan dat beeld moet er worden gewerkt en ik blijf erbij dat er een initiatief van het jeugdhuis zelf moet komen.
Tot slot. Zojuist heb ik de website van Rzoezie nog eens bezocht. Ik zou mij totaal moeten vergissen maar ik dacht dat de site zich vroeger vooral richtte tot de Marokkaanse jeugd, toch zeker op het moment dat het interview werd afgenomen.

Er is een enorm groot verschil tussen JH Rzoezie en de andere JH in het Mechelse. Er komen in Rzoezie vooral allochtone jongeren. Dat klopt maar da's maar een deel van het verhaal. Het overgrote deel (meer dan 90 %) van de jongeren volgt beroepsonderwijs, deeltijds onderwijs of heeft z'n opleiding niet afgemaakt. De anderen die TSO of ASO volgen tref je vooral aan bij bij de jongeren onder de 14 jaar. Een patroon dat je in heel het Vlaams onderwijs aantreft.

In de klassiek 'witte' jeugdhuizen tref je dan vooral jongeren die ASO of TSO volgen en een enkeling beroeps. Op dat vlak (onderwijsniveau) zijn de jongeren van Rzoezie en die van de andere JH ongeveer volledig tegengesteld.

Met daaruit voortvloeiend compleet verschillende belevingswerelden, interesses, muzieksmaken, (commercieel vs alternatief enzo) ...
Autochtone jongeren uit het beroeps tref je ook niet aan in de JH en Jeugdbewegingen. Wel in discotheken en in de grote filmzalen.

Da's voor mij een veel verklarender factor dan het verschil autochtoon alllochtoon.

Rudy
12-12-05, 09:30
Geplaatst door Juliette
Da's voor mij een veel verklarender factor dan het verschil autochtoon alllochtoon.

Dat verklaart idd het een en 't ander.

Ben ondertussen eens benieuwd hoe die klacht van Somers afloopt.

Juliette
12-12-05, 12:50
Geplaatst door Rudy
Dat verklaart idd het een en 't ander.

Ben ondertussen eens benieuwd hoe die klacht van Somers afloopt.

Die sterft een stille dood. Waarschijnlijk niet eens ontvankelijk. Maar ach, het was Somers toch enkel om de media aandacht te doen. :moe:

Rudy
13-12-05, 22:49
Geplaatst door Juliette
Die sterft een stille dood. Waarschijnlijk niet eens ontvankelijk. Maar ach, het was Somers toch enkel om de media aandacht te doen. :moe:
*up*
Juliette, ik stop met reageren want ik heb zo de indruk dat discussies verwateren, een stille dood sterven, tussen de meest idiote woordenwisselingen. Na 2 dagen vond ik je reactie op de derde pagina.

R.

Juliette
13-12-05, 22:51
Geplaatst door Rudy
*up*
Juliette, ik stop met reageren want ik heb zo de indruk dat discussies verwateren, een stille dood sterven, tussen de meest idiote woordenwisselingen. Na 2 dagen vond ik je reactie op de derde pagina.

R.

Geeft niks. We komen elkaar nog wel tegen op het PB.

mark61
14-12-05, 07:38
Kom kom, niet zo snel opgegeven.

Dr is altijd wat te doen in Mechelen toch:

Voor 2005 is het thema Stad in Vrouwenhanden gekozen. Van 17 september t/m 18 december 2005 staat de stad gedurende drie maanden lang in het teken van twee historische, blauwbloedige en dappere vrouwen die hun stempel hebben gedrukt op de politieke en culturele ontwikkelingen van hun tijd: Margareta van York en Margareta van Oostenrijk.

Was gisteren nog een programma over op de BBC Worldservice. Jaja.

Rwina doen.....

Theaterproject van jongeren van diverse origine, maar allen geboren en getogen in Mechelen. De voorstelling gaat over "het leven zoals het is" in de Multiculturele stad Mechelen. Een eigenzinnig artistiek project met theater, dans en live muziek. 16 mechelse jongeren van diverse origine, bruisend van energie en enthousiasme vertellen over hun leefwereld, hun twijfels en verlangens

Kortom, zo erg is het nou ook weer niet allemaal. :hihi: