PDA

Bekijk Volledige Versie : Nog meer Belgische kamikazes voor Irak



Rudy
01-12-05, 16:21
Nog meer Belgische kamikazes voor Irak

(c) De Standaard 01/12/05

http://www.standaard.be/Assets/Images_Upload/fhtammanvrouw.jpg

RABAT - De echtgenotes van enkele terroristen die in Belgische gevangenissen zitten opgesloten, staan klaar om een zelfmoordaanslag te plegen in Marokko. Dat zegt Mohamed Reha, een Belg van Marokkaanse afkomst die in november in Marokko werd opgepakt, aan de speurders die hem verhoorden. Dat blijkt uit een proces-verbaal waarvan het Franse persagentschap AFP een kopie bezit.

Mohamed Reha studeerde in Syrië aan een koranschool maar werd in juni 2005, op zijn achttiende, uit dat land gezet en kwam terug naar België. Daar zou hij door de echtgenote van een zekere Rachid Iba zijn opgebeld. ,,Ze vroeg me om naar Brussel te komen. We spraken af in een station'', zo vertelde hij aan de Marokkaanse politie. ,,Ze vertelde me dat vele moslimvrouwen, van wie de mannen aangehouden zijn in België, om het even wat willen doen in het kader van de jihad, de heilige oorlog. Ze vroeg me om hen te helpen door iemand te zoeken om hen te begeleiden en hen explosieven te bezorgen'', gaat hij verder.

Hij benadrukt dat het hele gesprek gevoerd werd via kleine briefjes. Reha bekende dat hij de vrouw had beloofd om al het mogelijke te doen opdat ze in hun opzet zouden slagen.

Mohamed Reha bracht de Algerijn Khalid Abou Bassir, volgens hem de coördinator van Al-Qaeda in Europa, op de hoogte van de plannen en meldde aan Rachid Iba dat de leider van de kamikazes deze Abou Bassir werd. Reha trok daarop naar Nederland waar hij Samir Azzouz ontmoette. Deze laatste werd door het hof van beroep in Den Haag vrijgesproken. Azzouz stelde Reha voor om mee te werken aan een zelfmoordaanslag tegen de Nederlandse inlichtingendiensten. Mohamed Reha biedt meteen de kamikazes aan maar Azzouz weigert, hij wil mannen voor deze daad.

Op 28 september vertrekt Reha naar Marokko waar hij in november samen met 16 anderen wordt opgepakt. Ze worden verdacht van aanslagen te hebben willen plegen tegen Amerikaanse en Israëlische instellingen in Marokko.

Het federaal parket bevestigde vanmorgen dat van de veertien personen die woensdag werden opgepakt bij huiszoekingen er vijf blijven aangehouden. De vijf zijn aangehouden ,,wegens inbreuken op de terrorismewet, valsheid in geschrifte en het gebruik ervan''.

jan1974
01-12-05, 17:12
Geplaatst door Rudy
Nog meer Belgische kamikazes voor Irak
.........
Aan de ene kant is dit een goede zaak. Dat zal ik uitleggen.

Als vrouwen toetreden tot een bepaalde beroepsgroep werkt dat statusverlagend.

Rudy
01-12-05, 18:14
Geplaatst door jan1974
Aan de ene kant is dit een goede zaak. Dat zal ik uitleggen.

Als vrouwen toetreden tot een bepaalde beroepsgroep werkt dat statusverlagend.

Hoezo ?

jan1974
01-12-05, 19:47
Geplaatst door jan1974
Aan de ene kant is dit een goede zaak. Dat zal ik uitleggen....
Laat ik vooropstellen dat het een drama is. Mensen die bereid zijn zelfmoord te plegen zijn ver heen.

Ik meen dat het in het algemeen zo was (ook in Nederland) dat als er meer vrouwen in een bepaalde beroepsgroep komen dat de status dan afneemt. (hoe dat komt weet ik eigenlijk niet precies)

Ik weet trouwens niet zeker of je dit wel een op een kunt doortrekken naar het terroristengilde.

Rudy
01-12-05, 20:09
Geplaatst door jan1974
Laat ik vooropstellen dat het een drama is. Mensen die bereid zijn zelfmoord te plegen zijn ver heen.

Ik meen dat het in het algemeen zo was (ook in Nederland) dat als er meer vrouwen in een bepaalde beroepsgroep komen dat de status dan afneemt. (hoe dat komt weet ik eigenlijk niet precies)

Ik weet trouwens niet zeker of je dit wel een op een kunt doortrekken naar het terroristengilde.

Zou kunnen Jan, toch zeker in bepaalde tijdsvakken, maar dan zijn we bezig over iets als emancipatie.
Neen, voor zover ik ondertussen heb begrepen worden vrouwen als zelfmoordterrorist gerecruteerd, eerder (mis)gebruikt omdat ze gewoonweg minder worden gecontroleerd op wat ze op het lichaam dragen. Dit is het uitgangspunt.
Plus, in de meeste gevallen gaat het om herstel van de schending van de eer van de familie, een keuze tussen zelfmoord of vermoord worden. Bij zelfmoord voor de goeie zaak heeft de zuster zich nog nuttig gemaakt.

Onbek_01
01-12-05, 22:00
Best wel jammer dat er geen amerikaanse soldaten de dood vonden toen de belgische vrouw zich opblies.

Rudy
01-12-05, 22:03
Geplaatst door Onbek_01
Best wel jammer dat er geen amerikaanse soldaten de dood vonden toen de belgische vrouw zich opblies.

mmm .... jammer? Waarom?

Onbek_01
01-12-05, 22:06
Er vielen geen doden.
Ze stierf voor niks!
Ze kwam naar irak om paar amerikanen af te maken toch?

Onbek_01
01-12-05, 22:06
Z'n mislukte aanslag wens ik niemand toe!!!

Soldim
01-12-05, 22:27
Geplaatst door Onbek_01
Er vielen geen doden.
Ze stierf voor niks!
Ze kwam naar irak om paar amerikanen af te maken toch?

Zou het nou Allahs wil zijn geweest dat er geen dode Amerikanen vielen, of Gods wil? :engel:

Iglo
01-12-05, 23:31
Geplaatst door Onbek_01
Z'n mislukte aanslag wens ik niemand toe!!! Wat dacht je ervan om de slachtoffers die niet vallen zo'n mislukte aanslag toe te wensen?