PDA

Bekijk Volledige Versie : Hinderlijk volgen 'radicale' moslima door rechter verboden



S@deeQ
01-12-05, 16:27
Politie mag moslima niet meer 'verstoren'

AMSTERDAM - De politie in Amsterdam mag een jonge, tot de islam bekeerde vrouw niet meer hinderlijk volgen. Dit is de uitkomst van een kort geding dat de vrouw had aangespannen tegen de gemeente Amsterdam. De rechter oordeelde donderdag dat „de zogeheten verstoringsmaatregelen een inbreuk zijn op de persoonlijke levenssfeer van de vrouw”.


Volgens de politie zou de vrouw radicaliseren. Ze is streng gelovig, draagt traditionele islamitische gewaden en geeft mannen geen hand. Ook zou ze met een man omgaan die banden heeft met de Hofstadgroep. Dit 'patroon' is reden tot zorg. Op basis van deze indicatoren kreeg de politie toestemming de vrouw te 'verstoren', hinderlijk volgen, surveilleren in haar straat en haar huis observeren.

„De streng islamitische geloofsovertuiging kan alleen een bijkomende onstandigheid vormen en mag op zichzelf geen reden tot verstoring zijn”, aldus de toelichting op de uitspraak. „De belangrijkste redenen waarop het besluit is gebaseerd de vrouw te verstoren, doen zich niet meer voor en er zijn geen concrete aanwijzingen dat dit binnen afzienbare tijd verandert.”

De politie zei cassettebandjes met teksten die oproepen tot de Jihad te hebben gevonden in het huis van de vrouw. Aangezien hier geen proces-verbaal van is opgemaakt en aangezien de vrouw ontkent de bandjes te bezitten, oordeelde de rechter dat ook dit geen reden kan zijn om de vrouw te verstoren.

Bij de inval in het huis van de vrouw werden geen explosieven gevonden. Bovendien blijkt uit niets dat de vrouw nog steeds contact zou hebben met een man die banden heeft met de Hofstadgroep, aldus het vonnis. De rechter noemde de verstoring van de vrouw „buitenproportioneel en dus onrechtmatig”.

De raadsman van de moslima, mr. S. Jaasma, reageerde verheugd op het vonnis. „Verstoren is inbreuk maken op iemands leven en dat mag niet zomaar.” De raadsman hoopt dat zijn cliënte en de buurt wat rust krijgen.

Dolle Fatima
01-12-05, 17:18
:duim:

Joesoef
01-12-05, 18:20
Ben toch benieuwd met welke reden men toen toch besloten heeft om haar te hinderen terwijl men had kunnen bedenken dat een rechter dit zou kunnen verbieden. Zou justitie en de AIVD ism Cohen uit zijn op jurispedentie?

Bar
01-12-05, 18:31
Geplaatst door Joesoef
...uit zijn op jurispedentie?

Jurisprudentie is altijd goed.

Joesoef
01-12-05, 18:53
Geplaatst door Bar
Jurisprudentie is altijd goed.

:student:

Dolle Fatima
01-12-05, 19:24
Geplaatst door Joesoef
Ben toch benieuwd met welke reden men toen toch besloten heeft om haar te hinderen terwijl men had kunnen bedenken dat een rechter dit zou kunnen verbieden. Zou justitie en de AIVD ism Cohen uit zijn op jurispedentie?

Ik denk niet dat ze er rekening mee hielden dat deze dame wel eens voor zichzelf op zou kunnen komen door naar de rechter te stappen.

Ik bedoel, dat is toch niet het heersende beeld van 'de moslimvrouw' of ze nou nederlandse is of niet.

Joesoef
01-12-05, 19:28
Geplaatst door Dolle Fatima
Ik denk niet dat ze er rekening mee hielden dat deze dame wel eens voor zichzelf op zou kunnen komen door naar de rechter te stappen.

Ik bedoel, dat is toch niet het heersende beeld van 'de moslimvrouw' of ze nou nederlandse is of niet.


Hoorde net op de radio Cohen. Die gaf aan dat dit een uitspraak is waarop hij zat te wachten zodat ze in de toekomst kunnen bepalen wanneer ze dat wel en wanneer niet mogen doen.

Jurisprudentie dus...

TENACH
01-12-05, 20:42
Geplaatst door S@deeQ
Politie mag moslima niet meer 'verstoren'
AMSTERDAM - De politie in Amsterdam mag een jonge, tot de islam bekeerde vrouw niet meer hinderlijk volgen. Dit is de uitkomst van een kort geding dat de vrouw had aangespannen tegen de gemeente Amsterdam.

Leve het nederlandse rechtssysteem.

Ben benieuwd hoe Wilders, Hirsi Ali en de overige hypocriete politici hierop reageren. :D

barfly
01-12-05, 21:13
Ik ben blij dat ik de democratie en het Nederlandse rechtssysteem weer eens goed aan het werk zie.

Je bent onschuldig tot tegendeel etc. Dus die mevrouw dien je met rust te laten. Stalken noem je dat enzo...

GiovanniHN
01-12-05, 21:25
Politie en terreurbestrijding gaat nou eenmaal niet samen.

Mogelijke terroristen moeten gestopt worden voordat ze ernstige strafbare feiten plegen. Dan zijn ze ook nog niet schuldig en geen crimineel. Politie kan dan niks doen en moet dus ook niks doen.

Als er strafbare feiten zijn gepleegd, dan kan de politie in actie komen. Maar dat leidt vaak tot een paar maandjes cel voor kleine misdaden, of het is al te laat.

Laat het voorkomen van aanslagen dus over aan de AIVD (en niet de Wijkagent :stomp: )

Rudy
01-12-05, 22:15
Geplaatst door GiovanniHN
Politie en terreurbestrijding gaat nou eenmaal niet samen.
Laat het voorkomen van aanslagen dus over aan de AIVD (en niet de Wijkagent :stomp: )
Dat zal volgens mij ook het resultaat zijn. Minder opvallend, minder provocerend vooral en professioneler.

Elien
02-12-05, 07:45
heerlijk goed nieuws :jumping:

waterfiets
02-12-05, 08:14
Geplaatst door GiovanniHN

Laat het voorkomen van aanslagen dus over aan de AIVD (en niet de Wijkagent :stomp: )

Ik denk niet dat ze daar de capaciteit toe hebben. Maar goed, deze uitspraak zegt volgens mij alleen maar wat over dit specifieke geval en niet over het verstoren van bijvoorbeeld een ... Samir A..

Derrick
02-12-05, 08:18
in het licht van de bereidwilligheid van de echtgenotes van belgische moslimterreurverdachten is het niet zo erg dat deze radicale moslima nadrukkelijk gevolgd werd

et_2000nl
02-12-05, 08:21
Hey die vrouw woont in de buurt, wel eens gezien. Altijd leuk om je buren op de televie te zien. Wonen inmiddels allemaal bekende nederlanders in Amsterdam west. Ik moet zeggen, geeft wel altijd een veilig gevoel, veel politie in de buurt. :moe:

Ik denk wel in algemene zin dat als het rechts systeem bescherming geeft aan mensen waarvan het met vrij grote zekerheid aannemelijk is te maken dat ze bezig zijn met voorbereidingen voor extreem crimineel gedrag, we moeten constateren dat we ons op een hellend vlak gaan begeven. Het signaal dat mensen in de gaten worden gehouden kan al voldoende effect hebben. Daar zijn meerdere methodes voor. Ik vraag me echter af of deze methode de juiste is.

Wel veel islam en moslims gezien op TV gisteren. Vraag me af hoeveel burger doden zijn gevallen in Irak, hoeveel mensen gestorven aan honger, kinderen thuis tot moes geslagen, vrouwen mishandeld, maar vrees dat die stand een taak is van de bean counters en statistici. Angst is altijd veel erger dan realiteit, niet waar. :moe: