PDA

Bekijk Volledige Versie : Kerry verwijt Bush negeren van realiteit in Irak



Alim
01-12-05, 17:30
Kerry verwijt Bush negeren van realiteit in Irak
Uitgegeven op donderdag 01 december 2005 om 16:40:08, bijgewerkt om 17:10:21

(Novum/AP) - De Amerikaanse senator John Kerry heeft donderdag naar aanleiding van een toespraak van president George Bush over de vorderingen van het Amerikaanse leger in Irak gezegd dat Bush 'de realiteit op de grond' negeert.


Kerry zei dat de grote aanwezigheid van Amerikaanse militairen in Irak -160.000 manschappen- 'geloofwaardigheid verleent aan de notie van een bezetting'. Hij wees erop dat het beeld van bezetting het voor de Iraakse militairen en ordetroepen moeilijk maakt op te treden tegen de rebellen. 'Totdat de president werkelijk erkent dat die grote aanwezigheid een deel van het probleem vormt', is er weinig hoop op vooruitgang, aldus Kerry tegenover NBC.

De Democraat uit Massachusetts zei dat Bush in zijn toespraak had nagelaten antwoord te geven op de vragen van de Amerikaanse bevolking met betrekking tot de kosten van de operatie in Irak in termen van mensenlevens en financiën. Hij riep Bush op een tijdschema voor machtsoverdracht aan de Irakezen vast te stellen.

Bush ontvouwde woensdag in een toespraak tot de Amerikaanse Marine Academie in Annapolis, Maryland, zijn strategie voor 'een complete overwinning in Irak'. Zijn redevoering bevatte evenwel niets nieuws en Bush weigerde opnieuw een tijdschema voor terugtrekking te noemen. De Amerikaanse president riep op tot geduld en claimde geleidelijke vooruitgang.

Voor de toespraak van Bush publiceerde het Witte Huis een rapport met de titel 'National Strategy for Victory in Iraq'. Een andere Democratische criticus van Bush, senator Edward Kennedy, concludeerde naar aanleiding van dit rapport dat 'zelfs op grond van de eigen documenten van het Witte Huis wij ver verwijderd zijn van een overwinning'.

Bush zei dat de Amerikaanse legerleiding in Irak verwacht volgend jaar het Iraakse leger en de Iraakse ordetroepen meer te kunnen inschakelen bij de veiligheidsoperaties. Hij voorspelde dat de Amerikanen zich steeds meer zullen kunnen terugtrekken uit de Iraakse steden en het aantal militaire bases kunnen verminderen.

Terwijl Bush zijn strategie assertief verdedigde, erkende hij dat de Iraakse veiligheidstroepen tot dusver 'geen partij' waren gebleken tegenover de rebellen. "Hun optreden is in sommige gebieden onevenwichtig", zei Bush.

Het optreden van Bush is het eerste in een reeks spreekbeurten die de publieke steun voor de oorlog in Irak moeten opvijzelen. De regering erkent dat de oorlog veel langer duurt en veel meer slachtoffers kost dan aanvankelijk werd gedacht. Er zijn inmiddels ruim 2100 Amerikaanse militairen in Irak gesneuveld of verongelukt

Dolle Fatima
01-12-05, 18:09
Goed dat het gezegd word

Maar of het veel zin heeft is een andere vraag.

Soldim
01-12-05, 18:18
Geplaatst door Dolle Fatima
Goed dat het gezegd word

Maar of het veel zin heeft is een andere vraag.

Probleem is dat Kerry vooral zegt wat hij zegt om voor zichzelf te scoren. Zo riep hij onder andere op om een gebaar te maken en 20.000 man terug te trekken. Het staat echter al vast dat die 20.000 man terug komen na de verkiezingen over een paar weken in Irak. Over een maand zal Kerry roepen dat de president zijn advies heeft opgevolgt, en dat het positieve effecten heeft (indien dat niet het geval is, hoor je hem er natuurlijk nooit meer over ;) ).

Verder laat het Kerry koud wat de Irakezen denken, of wat er in/met Irak gebeurt, zolang de Amerikaanse kiezers maar de indruk krijgen dat hij zinnige dingen zegt.

mark61
01-12-05, 18:26
Tis gewoon Vietnam met dezelfde wanhopige exit-'strategie'. Hoe trek ik me terug uit een wespennest zonder af te gaan als een gieter. En te moeten toegeven dat het all along een stom idee was.

Dolle Fatima
01-12-05, 19:15
Geplaatst door mark61
Tis gewoon Vietnam met dezelfde wanhopige exit-'strategie'. Hoe trek ik me terug uit een wespennest zonder af te gaan als een gieter. En te moeten toegeven dat het all along een stom idee was.


:lole:
Dat is het precies


En Soldim, je hebt zeker gelijk als je zegt dat Kerry in feite geen haar beter is als Bush. Eenmaal aan de macht zal ook hij het roer snel omgooien en zijn iegen plan trekken. het schijnt een eigenschap te zijn die inherent is aan het hebben van macht.

jan1974
01-12-05, 20:09
Bush heeft op dit moment alle schijn tegen. Ik vond de laatste toespraak ook mager. Ik snap niet waar Bush heen wil, op dit moment daalt zijn populariteit steeds verder.