PDA

Bekijk Volledige Versie : VS voltrekt 1000ste executie sinds 1976



Elien
02-12-05, 09:12
VS voltrekt 1000ste executie sinds 1976
In de Amerikaanse staat North Carolina is Kenneth Lee Boyd geëxecuteerd. Het is de 1000ste keer sinds 1976 dat de doodstraf in de VS is uitgevoerd.

Doodstraf
Het Hooggerechtshof bepaalde in dat jaar dat de doodstraf weer mocht worden uitgevoerd. Sindsdien hebben 38 van de 50 Amerikaanse staten de doodstraf ingevoerd. Volgens Amnesty International wordt de doodstraf alleen in China, Iran en Vietnam vaker uitgevoerd dan in de VS.

Moord
Boyd kreeg de doodstraf voor de moord op zijn vrouw en schoonvader in 1988. Hij vermoordde hen tijdens een woedeaanval voor de ogen van twee van zijn kinderen. Boyd was een Vietnam-veteraan en alcoholist. Gouverneur Easley wees kort voor de executie het laatste verzoek om gratie af.

'Geen tweede kans'
Volgens een zoon van Boyd verdient iedereen een tweede kans, en heeft zijn vader die door de doodstraf niet gekregen. Boyd kon zijn scheiding na 13 jaar huwelijk niet verkroppen, en bleef zijn vrouw Julie stalken. Tijdens de schietpartij belde hij alarmnummer 911, met de woorden: "Ik heb mijn vrouw en haar vader vermoord. Kom me maar halen." De jury veroordeelde Boyd unaniem.

1001ste executie
Later vandaag wordt in South Carolina de 1001ste executie verwacht: Shawn Hamphries kreeg de doodstraf voor een moord in 1994.