PDA

Bekijk Volledige Versie : ,,Marokkaanse editie'' van Monopoly



Marsipulami
02-12-05, 11:33
Kunnen racistische moppen?

01/12/2005
Een leraar werd deze week tot ontslag gedwongen door zijn school. Hij had de ,,Marokkaanse editie'' van Monopoly naar collega's en leerlingen gemaild. ,,Onschuldig, grappig bedoeld'', reageerde de 25-jarige man. ,,Past niet met de opvoedende taak'', zegt de directie. Waar ligt de grens van de humor?

http://onzin.hebberig.be/gewone%20onzin/2marrokaansemonopoly.jpg

Morosian
02-12-05, 11:50
Geplaatst door Marsipulami
Waar ligt de grens van de humor?

Sinds een paar jaar helaas vrij laag.

Ik moest er persoonlijk wel om lachen, maar ik vind dan ook dat je overal grappen over moet kunnen maken.

Ik ga ervan uit dat er weer een hoop mensen zullen zijn die dit soort grapjes als stigmatiserend, discriminered danwel racistisch zullen bestempelen, geheel passend in het huidige paranoïde tijdperk.

Couscousje
02-12-05, 11:55
Alsof die kloof tussen allochtonen en autochtonen niet breed genoeg was...

:jammer:

Zou een Marokkaanse leraar ontslagen zijn geweest als hij dit naar leerlingen en collega's had gemaild?

Cc

freya
02-12-05, 11:57
Ik vind hem wel grappig, maar als die man les geeft aan Marokkaanse leerlingen kan ik me wel voorstellen dat het dan bij sommigen in het verkeerde keelgat schiet. Je zal maar met zo'n leraar te maken hebben die het kennelijk onvermijdelijk vind dat je crimineel zal worden.

Tenzij het als ironische kritiek op stigmatisering was bedoeld, dan is het triest dat hij daarom zijn baan kwijt is.

Heb zo'n idee dat een schoolleiding zoiets wel juist zal weten in te schatten? :nerveus:

Iglo
02-12-05, 12:15
Geplaatst door freya
Ik vind hem wel grappig, maar als die man les geeft aan Marokkaanse leerlingen kan ik me wel voorstellen dat het dan bij sommigen in het verkeerde keelgat schiet. Je zal maar met zo'n leraar te maken hebben die het kennelijk onvermijdelijk vind dat je crimineel zal worden.

Tenzij het als ironische kritiek op stigmatisering was bedoeld, dan is het triest dat hij daarom zijn baan kwijt is.

Heb zo'n idee dat een schoolleiding zoiets wel juist zal weten in te schatten? :nerveus: Als je dit doorstuurd wil dat absoluut niet betekenen dat je vind dat iedere Marokkaan "crimineel zal worden".

freya
02-12-05, 12:23
Geplaatst door Iglo
Als je dit doorstuurd wil dat absoluut niet betekenen dat je vind dat iedere Marokkaan "crimineel zal worden".

Ik had dan ook al enige twijfel uitgesproken.


Maar ik kan me echt wel voorstellen dat dit grapje op een Marokkaanse leerling als beledigend overkomt.

Elien
02-12-05, 12:27
ik lig krom van het lachen hij is gaaf :lol:

Morosian
02-12-05, 12:40
Is mijn laatste berichtje aan de censuur ten prooi gevallen?

freya
02-12-05, 12:48
Geplaatst door Morosian
Is mijn laatste berichtje aan de censuur ten prooi gevallen?

Niet dat ik weet.

Kwam het in aanmerking voor cencuur dan? :argwaan:

Iglo
02-12-05, 13:13
Geplaatst door freya
Ik had dan ook al enige twijfel uitgesproken.


Maar ik kan me echt wel voorstellen dat dit grapje op een Marokkaanse leerling als beledigend overkomt. Vandaar dat ik die twijfel beaamde, opdat je een beter beeld zou kunnen vormen :fplet:.

Dit is natuurlijk een discriminerend plaatje, dat is al snel zo als het over een bevolkingsgroep gaat. Maar met de verwijzing naar onzin.com erop lijkt me er weinig mis mee.

oorlam
02-12-05, 13:24
Geplaatst door freya
Ik had dan ook al enige twijfel uitgesproken.


Maar ik kan me echt wel voorstellen dat dit grapje op een Marokkaanse leerling als beledigend overkomt.

Het is net omdat hij het NIET aan zijn marokkaanse leerlingen, maar wel aan een aantal niet-marokkaanse leerlingen heeft doorgestuurd dat hij verplicht zelf vrijwillig ontslag mocht nemen, met als gevolg geen recht op werkloosheidsvergoeding.

Iemand die vanaf nu nog een mop over domme blondjes durft maken krijgt van mij persoonlijk een aanklacht bij het CGKR aan zijn/haar been! Liefst een autochtoon, als het een allochtoon is maak ik totaal geen kans voor de moeite die ik moet doen.

bamajob.nl
02-12-05, 13:52
Als hij dat alleen naar zijn autochtone collega's en leerlingen heeft gestuurd, dan is het een beetje verdacht. Ik vind dat hij niet ontslagen wordt als hij dat ook naar zijn Marokkaanse collega's/leerlingen heeft gestuurd. In dat laatste geval is er sprake van humor, maar in eerste geval, geeft me het gevoel dat het hier gaat om een racistische motief.

oorlam
02-12-05, 14:06
Geplaatst door bamajob.nl
Als hij dat alleen naar zijn autochtone collega's en leerlingen heeft gestuurd, dan is het een beetje verdacht. Ik vind dat hij niet ontslagen wordt als hij dat ook naar zijn Marokkaanse collega's/leerlingen heeft gestuurd. In dat laatste geval is er sprake van humor, maar in eerste geval, geeft me het gevoel dat het hier gaat om een racistische motief.

hij zei dat hij het zomaar wat naar een aantal mensen had rondgestuurd. Misschien had hij niet van alle leerlingen een email? misschien stuurde hij meer door naar sommige leerlingen dan naar anderen?

Is een leerkracht verplicht om zijn leerlingen te onderscheiden naargelang hun afkomst?
Kan een leerkacht van sommige leerlingen het email adres hebben en van anderen niet?
Is het een leerkracht toegestaan om aan sommige leerlingen iets door te sturen zonder het aan anderen door te sturen
Is het sowieso toegelaten om een email door te sturen naar niet alle leerlingen?
Mag de leerkracht mopjes over domme blondjes doorsturen?
Is de leerkracht verplicht om mopjes over domme blondjes zeker naar de blondjes in de klas door te sturen?
Moet de leerkacht eerst even checken of de blondjes in zijn klas wel natuurlijke blondjes zijn en geen geverfde blondjes alvorens het mopje over de domme blondjes naar zijn leerlingen door te sturen?

Snap je hoe ridicuul men tegenwoordig bezig is?

TonH
02-12-05, 14:08
Even de vraag omdraaien:

Leerlingen met foto's van MoB. en Osama BL in hun portemonee... stuur je die van school?




Oh ja en dit plaatje op zich heb ik geen moeite mee... je kunt hem zelfs twee kanten op bekijken. :D

Tomas
02-12-05, 15:29
Geplaatst door TonH
Even de vraag omdraaien:

Leerlingen met foto's van MoB. en Osama BL in hun portemonee... stuur je die van school?




Oh ja en dit plaatje op zich heb ik geen moeite mee... je kunt hem zelfs twee kanten op bekijken. :D

Twee? Wat is er dan nog meer in te zien dan een belediging aan het adres van de politie?

Amenzu
02-12-05, 15:58
Geplaatst door Couscousje
Alsof die kloof tussen allochtonen en autochtonen niet breed genoeg was...

:jammer:

Zou een Marokkaanse leraar ontslagen zijn geweest als hij dit naar leerlingen en collega's had gemaild?

Cc

Dan waren verdonk en ali als de kippen bij om de zogenaamde vrijheid van meninguiting te verdedigen.

Er circuleren ergere plaatjes, teksten en vooral grapjes op het net.

TonH
02-12-05, 16:50
Geplaatst door Tomas
Twee? Wat is er dan nog meer in te zien dan een belediging aan het adres van de politie?

Drie... :roker:

Rudy
03-12-05, 18:20
" (...) In Brussel wordt een leraar tot ontslag gedwongen omdat hij een bijzonder smakeloze Marokkanengrap via e-mail heeft verspreid. Een welsprekendheidtornooi in Leuven eindigt in chaos omdat publiek en jury het niet nemen dat een deelnemer platte clichés over allochtonen debiteert. De knaap had kennelijk een fraaie oratorische bocht in gedachten, maar zover geraakte hij niet. In Gent mag de Franse FN-leider Jean-Marie Le Pen niet in de universiteitsaula spreken, maar wordt hij naar een achterafzaaltje verbannen.

In geen van die gevallen gaat de discussie over de goede smaak, de politieke wenselijkheid of het maatschappelijke nut van de gewraakte activiteiten. Geen ervan draagt bij tot een verdraagzamere samenleving. De kritiek erop is dus terecht.

Maar is dat voldoende om ze te verbieden? Er zijn ongetwijfeld grenzen aan het democratische debat. De democratie moet het lef hebben zichzelf tegen haar vijanden - van haatzaaiers tot terroristen - te verdedigen. Maar de kleinzerigheid neemt wel een erg hoge vlucht. Tussen een mening verwerpen en ze buiten de wet stellen, ligt een waaier aan actiemogelijkheden. Die kan gaan van negeren over afkeuren tot hartstochtelijk bestrijden. Het gemak waarmee men naar het wapen van de repressie grijpt, wordt stilaan huiveringwekkend. Op deze manier is de gedachtepolitie niet ver meer af.

Hoe sterk is het geloof in onze democratie eigenlijk nog als we vrezen dat ze niet tegen een kwalijke grap, een ongepaste retorische truc of zelfs een foute mening bestand is? Wat is ze nog waard als ze als een kasplantje moet worden beschermd tegen flauwe plezanteriken, provocateurs en ophitsers? En hoe evenwichtig is ze als er naar hartelust mag worden gespuwd op wat sommige mensen voor heilig houden, terwijl anderen om één verkeerd woord naar het schavot worden geleid?

Het beangstigende aan dit politiek correcte zelotisme is dat ook mensen die zich met iedere vezel in hun lijf verzetten tegen discriminatie en haat, zich moeten afvragen wanneer voor hen de klop op de deur komt."

(c) De Standaard 02/12/05

Marsipulami
04-12-05, 16:37
Grapjes en ‘racisme’

03.12.2005 07.58u - In haar column in Het Laatste Nieuws trapt Hilde Sabbe naar goede – of is het slechte?- gewoonte wild om zich heen. De wraakgodin van de politieke correctheid vergist zich wel eens van dader en slachtoffer en schreeuwde onlangs nog bittere tranen omdat de Franse minister van Binnenlandse Zaken het uitschot dat in Frankrijk duizenden auto’s, tientallen scholen én een gehandicapte vrouw in brand hadden gestoken ook met zoveel woorden “uitschot” had genoemd. Dat Sarkozy bovendien liet verstaan dat hij het tuig dat zich schuldig maakte aan die zware criminele feiten zonder pardon het land wou uitbonjouren, kon voor de rode furie al helemaal niet door de beugel. Deze week spijkert ze Tim Glorieux genadeloos aan de schandpaal.

Want stel je voor, de arme leraar beging de onvergeeflijke dwaasheid om een internetmopje over criminele Marokkanen dat hij per mail toegezonden kreeg op zijn computer, door te sturen. De man werd door zijn directrice op staande voet ontslagen. Alsof dat nog niet volstond, krijgt hij nu ook nog een woedende Hilde Sabbe over zich heen. “Wat verwacht ik van een leraar? Dat hij zijn leerstof beheerst, het goed voorheeft met zijn kind, zijn handen thuishoudt en een aantal universele waarden hoog in het vaandel draagt. Zoals daar zijn: verdraagzaamheid, en respect voor de ander, ongeacht huidskleur, afkomst of nationaliteit. Als het met één van die zaken niet goed zit, stap ik zelf naar de directie”, schrijft Sabbe kwaad.

Kijk, het is niet aan ons om de arme man te verdedigen. En dit is ook geen pleidooi voor racisme of soms inderdaad vulgaire grappen, maar was al die heisa nu echt nodig. Zou er – zoals nuchtere lezers opmerkten in de krant – ook maar één haan naar gekraaid hebben, als de bewuste grap over ‘Hollanders’ of Zwitsers was gegaan, en niet over Marokkanen? Dat er een probleem is met criminele jongeren van Marokkaanse afkomst, weten we intussen allemaal, dat is géén vooroordeel maar een feit. Waarom mogen daar dan geen grapjes over gemaakt of verteld worden? Dat maakt het probleem misschien bespreekbaar.

Maar volgens Sabbe is “de verruwing van de sfeer waarin het discours wordt gevoerd, een stap achteruit”. “Soms lijkt de slinger nu toch doorgeslagen naar de andere kant.” Jammer voor Sabbe hoor, maar het debat is nog maar pas begonnen en moet nog veel scherper gevoerd worden. Dat de linkse kerk moord en brand schreeuwt over een al bij al onschuldige grap, terwijl Belgische fundamentalistische moslims een netwerk van zelfmoordterroristen op poten hebben gezet, is toch te gek voor woorden. Maar ja, we leven nu eenmaal in een gek landje.

Hilde Sabbe: “Het is goed dat bepaalde problemen die vroeger onder de mat werden geschoven, nu bespreekbaar zijn. Het is alleen maar winst dat er mag gezegd worden dat de integratie van allochtonen niet vlekkeloos verloopt, dat er knelpunten zijn, dat er (soms) sprake is van overlast en criminaliteit.” De integratie verloopt “niet vlekkeloos”. En “soms” is er sprake van overlast en criminaliteit. Wat een understatement. Wat een giller! Als Sabbe stopt met schrijven, kan ze het nog altijd proberen als cabaretier… Intussen stellen we voor dat ze eens gaat wandelen in Brussel, Schaarbeek, Molenbeek of Sint-Joost. Want daar – zo zegt Brigitte Grouwels, in dezelfde krant van dezelfde dag – durven autochtone vrouwen de straat niet meer op omdat ze door allochtone jongeren worden uitgescholden voor hoer, geïntimideerd of lastig gevallen. Misschien moet ze dáár maar eens een stukje over schrijven…

http://www.vlaamsbelang.org/index.php?p=0&id=1224