PDA

Bekijk Volledige Versie : Meer zelfmoordpogingen Turkse en Surinaamse vrouwen



vlegeltje
02-12-05, 16:31
Meer zelfmoordpogingen Turkse en Surinaamse vrouwen

Uitgegeven: 2 december 2005 15:01
Laatst gewijzigd: 2 december 2005 16:11

Nu.nl

DEN HAAG - Surinaamse en Turkse meisjes en vrouwen tussen de 15 en 24 jaar in Den Haag doen twee tot drie keer vaker een poging tot zelfdoding dan hun van oorsprong Nederlandse leeftijdgenoten. Dat blijkt uit een vrijdag gepresenteerd onderzoek van de GGD Den Haag en het psycho-medisch centrum Parnassia.

Volgens de GGD zijn de gegevens uniek omdat er in Nederland nog nauwelijks onderzoek naar is gedaan. Uit het onderzoek blijkt dat vier op de duizend Surinaamse meisjes en vrouwen tussen de 15 en 24 jaar jaarlijks een poging doen om zichzelf van het leven te beroven.


Bij Turkse vrouwen tussen de 20 en de 24 jaar gaat het zelfs om zeven op de duizend vrouwen. Bij de van oorsprong Nederlandse meisjes en vrouwen tussen 15 en 24 gaat het om twee op de duizend. Tussen Marokkaanse en Nederlandse vrouwen in Den Haag blijkt nauwelijks verschil.
Gebrek aan vrijheid

De exacte oorzaken van het hoge aantal pogingen tot zelfdodingen bij jonge Turkse vrouwen zijn in het onderzoek niet naar voren gekomen. De gemeente Den Haag wil hier de komende tijd onderzoek naar doen. Uit eerder onderzoek naar het hoge aantal Surinaams/Hindoestaanse meisjes dat zichzelf van het leven tracht te beroven, bleek al dat zij vaak een gebrek aan vrijheid en familiedwang ervaren en dat gebrekkige communicatie met de ouders een rol speelt. Ook het gedwongen behoud van de maagdelijkheid speelt mee.

Uit een beperkte steekproef onder 67 allochtone meisjes en vrouwen die na een zelfmoordpoging in het ziekenhuis terechtkwamen, bleek dat relatieproblemen met of hun partner of hun ouders de belangrijkste oorzaak was. "In 28 gevallen kwam de poging voort uit problemen met de partner en in veertien gevallen door problemen met de ouders", aldus het hoofd van de GGD, B. Middelkoop.

Cultuurverschillen

Volgens de Haagse wethouder van Volksgezondheid J. Klijnsma kunnen ook cultuurverschillen meespelen. "Deze jonge vrouwen zitten vaak tussen twee culturen in. "Aan de ene kant willen ze met alles in Nederland meedoen, maar aan de andere kant hebben ze diepe wortels in hun familie die vaak vasthoudt aan een andere cultuur." Volgens de gemeente benadrukken de resultaten van het onderzoek al eerder genomen initiatieven om suïcide tegen te gaan. Zo begon de gemeente in 2002 met het project 'Aan de grenzen'. Hieronder vallen onder meer dialogen met ouders en gespreksgroepen op school.

Om de allochtone risicogroepen aan te spreken, probeert de gemeente de boodschap vooral via hun eigen organisaties door te geven.

Imams

Klijnsma: "We proberen dit via vertrouwenspersonen, zoals imams, bespreekbaar te maken". Volgende week opent de gemeente een speciale telefoonlijn waarop Haagse jongeren met zelfmoordgedachten 24 uur per dag terechtkunnen voor een gesprek.

Het onderzoek is gestoeld op analyses van meldingen van zelfmoordpogingen die de afgelopen jaren bij de vier Haagse algemene ziekenhuizen en bij Parnassia binnenkwamen. De laatste instelling onderzocht dit vanaf de tweede helft van 2002 tot eind 2003 terwijl de ziekenhuizen tussen januari 2002 en 31 december 2004 gegevens verzamelden.

Rabi'ah.
02-12-05, 16:43
Inderdaad, diep treurig.

Met dit belangrijke gegeven, dat het gaat om Hindoestaans -Surinaamse meiden, dus Surinaamse meisjes die van Indiase contractarbeiders afstammen.

Van de Hindoestanen ongeveer is 80% hindoe en 20% moslim.

Afro-Surinaamse meisjes hebben zeker ook hun problematiek, met name op het gebied van huiselijk geweld en tienerzwangerschappen, maar om helder te hebben waar het in dit topic over gaat en ook om de problemen aan te pakken, moet dat wel even duidelijk gesteld worden.

Zwarte Schaap
02-12-05, 17:18
Geplaatst door vlegeltje
Tussen Marokkaanse en Nederlandse vrouwen in Den Haag blijkt nauwelijks verschil.


Zo de mond is gesnoerd van de domme napraters en sukkels die Marokkanen willen criminaliseren.

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?postid=2459125#post2459125

jan1974
02-12-05, 17:28
Er is ooit een keer een onderzoek geweest waaruit bleek dat er onder katholieken minder zelfmoord was dan onder protestanten.

De conclusies die de onderzoekers toen trokken was dat het kwam door het bestaan van een katholieke biechtcultuur.

In vroegere protesantse stromingen was er wel een biechtmogelijkheid en tegenwoordig komt het zelfs hier en daar ook nog voor.

Er zijn geluiden in kerken om de protestantse biecht weer nieuw leven in te blazen.

Mark
02-12-05, 17:30
Cool, ik ga gelijk emigreren naar www.hindoe-surinamers.nl om ze daar de les te lezen.

vlegeltje
03-12-05, 13:06
Geplaatst door Rabi'ah.
Inderdaad, diep treurig.

Met dit belangrijke gegeven, dat het gaat om Hindoestaans -Surinaamse meiden, dus Surinaamse meisjes die van Indiase contractarbeiders afstammen.

Van de Hindoestanen ongeveer is 80% hindoe en 20% moslim.

Afro-Surinaamse meisjes hebben zeker ook hun problematiek, met name op het gebied van huiselijk geweld en tienerzwangerschappen, maar om helder te hebben waar het in dit topic over gaat en ook om de problemen aan te pakken, moet dat wel even duidelijk gesteld worden.

Het is vreselijk triest. Niet alleen gaat het om pogingen tot zelfdoding, maar vaak willen die vrouwen ook echt dood.

En als zelfdoding de enige uitweg is die iemand nog ziet om uit de problemen te komen...

Het verbaast me niet dat het met de Marokkaanse vrouwen, wat dit probleem betreft, niet erger is dan met de NL vrouwen. Die kunnen redelijk goed voor zichzelf opkomen.

Rabi'ah.
03-12-05, 13:08
Geplaatst door vlegeltje
Het is vreselijk triest. Niet alleen gaat het om pogingen tot zelfdoding, maar vaak willen die vrouwen ook echt dood.

En als zelfdoding de enige uitweg is die iemand nog ziet om uit de problemen te komen...

Het verbaast me niet dat het met de Marokkaanse vrouwen, wat dit probleem betreft, niet erger is dan met de NL vrouwen. Die kunnen redelijk goed voor zichzelf opkomen.

Inderdaad.

En de Marokkaanse cultuur kan vrouwen ook grote beperkingen opleggen, maar de consequenties zijn minder groot.

Op zijn ergst een pak rammel van pa of broer (wat OOK erg is natuurlijk), maar eerwraak: Nee, dat is toch echt iets van de Turkse en Hindoestaanse cultuur, die beiden nog veel verstikkender zijn dan de Marokkaanse.

MaRiaH
03-12-05, 13:16
Geplaatst door Rabi'ah.
Inderdaad.

En de Marokkaanse cultuur kan vrouwen ook grote beperkingen opleggen, maar de consequenties zijn minder groot.

Op zijn ergst een pak rammel van pa of broer (wat OOK erg is natuurlijk), maar eerwraak: Nee, dat is toch echt iets van de Turkse en Hindoestaanse cultuur, die beiden nog veel verstikkender zijn dan de Marokkaanse.

Ja de groepscohesie in die beide groepen is veel groter..

Als ik dit soort berichten lees dan denk ik ook aan dat onderzoek wat enkele jaren geleden is gehouden. Hieruit bleek dat marokkanen veel beter geintegreerd waren dan die die andere groepen. Dat ging wel met veel horten en stoten gepaard, maar de sociale controle en de binding met de eigen cultuur in de groep bij bijv. Turken zou vele malen sterker zijn dan bij Marokkanen. Enerzijds zou dat verklaren waarom er binnen de Turkse gemeenschap minder jongens ontsporen, anderzijds verklaart het die verstikkng waar Rabi'ah over spreekt.

vlegeltje
03-12-05, 13:20
Geplaatst door Rabi'ah.
Inderdaad.

En de Marokkaanse cultuur kan vrouwen ook grote beperkingen opleggen, maar de consequenties zijn minder groot.

Op zijn ergst een pak rammel van pa of broer (wat OOK erg is natuurlijk), maar eerwraak: Nee, dat is toch echt iets van de Turkse en Hindoestaanse cultuur, die beiden nog veel verstikkender zijn dan de Marokkaanse.

Dat is wel waar, maar die nadruk op cultuurverschillen vind ik een beetje overdreven. Het is maar 1 aspect van het probleem, en zelfs niet het belangrijkste denk ik. Het kan toch niet zo zijn dat een bepaalde cultuur vrouwen tot zelfmoord dwingt?

Daarom vind ik zo'n onderzoek veel te beperkt. Waarom niet ook andere factoren meenemen in zo'n onderzoek?

Rabi'ah.
03-12-05, 13:21
Geplaatst door MaRiaH
Ja de groepscohesie in die beide groepen is veel groter..

Als ik dit soort berichten lees dan denk ik ook aan dat onderzoek wat enkele jaren geleden is gehouden. Hieruit bleek dat marokkanen veel beter geintegreerd waren dan die die andere groepen. Dat ging wel met veel horten en stoten gepaard, maar de sociale controle en de binding met de eigen cultuur in de groep bij bijv. Turken zou vele malen sterker zijn dan bij Marokkanen. Enerzijds zou dat verklaren waarom er binnen de Turkse gemeenschap minder jongens ontsporen, anderzijds verklaart het die verstikkng waar Rabi'ah over spreekt.

Precies. Overigens denk ik dat de sociale controle onder veel Marokkanen ook wel groot is, maar dat de Marokkaanse cultuur gewoon veel meer naar buiten gericht is en open staat voor andere invloeden, dan de Turkse en de Hindoestaanse, die erg naar binnen gericht zijn.

Rabi'ah.
03-12-05, 13:23
Geplaatst door vlegeltje
Dat is wel waar, maar die nadruk op cultuurverschillen vind ik een beetje overdreven. Het is maar 1 aspect van het probleem, en zelfs niet het belangrijkste denk ik. Het kan toch niet zo zijn dat een bepaalde cultuur vrouwen tot zelfmoord dwingt?

Niet de cultuur an sich, maar bepaalde aspecten van die cultuur die leiden tot zulke ellende, en uiteraard het sociaal-economische element.


Geplaatst door vlegeltje

Daarom vind ik zo'n onderzoek veel te beperkt. Waarom niet ook andere factoren meenemen in zo'n onderzoek?

Dat zou ook moeten gebeuren, maar het culturele element moet ook niet onderschat worden. Het is 1 van de factoren en mijns inziens een belangrijke, maar natuurlijk niet de enige.

vlegeltje
03-12-05, 13:27
Een poging tot zelfdoding is meestal een schreeuw om aandacht. Hoe kan het dat vrouwen die zo in de problemen zitten niet eerder gesignaleerd worden?

Rabi'ah.
03-12-05, 13:29
Geplaatst door vlegeltje
Een poging tot zelfdoding is meestal een schreeuw om aandacht. Hoe kan het dat vrouwen die zo in de problemen zitten niet eerder gesignaleerd worden?

Omdat ze er niet over praten, uit schaamte of angst voor ongegrip of veroordeling. Het slaat dan naar binnen en omdat ze geen hulp krijgen, gaat het van kwaad tot erger.

Heb er trouwens een tijd terug een erg interessant programma over gezien bij de NMO.

vlegeltje
03-12-05, 13:36
Geplaatst door Rabi'ah.
Niet de cultuur an sich, maar bepaalde aspecten van die cultuur die leiden tot zulke ellende, en uiteraard het sociaal-economische element.



Dat zou ook moeten gebeuren, maar het culturele element moet ook niet onderschat worden. Het is 1 van de factoren en mijns inziens een belangrijke, maar natuurlijk niet de enige.

Dat is allemaal waar. Maar ik zit meer te denken aan oorzaken die in de bredere omgeving van zulke vrouwen liggen. Niet alleen kijken naar die vrouwen zelf, of alleen hun gezinssituatie.

We hebben grote onderwijsfabrieken, waar leerlingen totaal geanonimiseerd zijn. Gezinnen leven geisoleerd in een gesegregeerde samenleving. Zo'n vrouw heeft ook buren, medeleerlingen en docenten. Een huisarts. Waar faalt de omgeving van zo'n vrouw? En ligt daar dan niet ook een oorzaak.?

MaRiaH
03-12-05, 14:30
Geplaatst door vlegeltje
Dat is allemaal waar. Maar ik zit meer te denken aan oorzaken die in de bredere omgeving van zulke vrouwen liggen. Niet alleen kijken naar die vrouwen zelf, of alleen hun gezinssituatie.

We hebben grote onderwijsfabrieken, waar leerlingen totaal geanonimiseerd zijn. Gezinnen leven geisoleerd in een gesegregeerde samenleving. Zo'n vrouw heeft ook buren, medeleerlingen en docenten. Een huisarts. Waar faalt de omgeving van zo'n vrouw? En ligt daar dan niet ook een oorzaak.?

Die vrouwen gaan niet naar de huisarts... en erover praten is schande voor de familie..

Juist door die cultuurelementen zoeken ze geen hulp.

Zwarte Schaap
03-12-05, 15:34
Geplaatst door Rabi'ah.
Inderdaad.

En de Marokkaanse cultuur kan vrouwen ook grote beperkingen opleggen, maar de consequenties zijn minder groot.

Op zijn ergst een pak rammel van pa of broer (wat OOK erg is natuurlijk), maar eerwraak: Nee, dat is toch echt iets van de Turkse en Hindoestaanse cultuur, die beiden nog veel verstikkender zijn dan de Marokkaanse.

Bij de surinaamse **** cultuur leidt die vrijheid tot meer verkrachtingen, meer abortussen, meer geslachtsziektes en aids, meer een-ouder gezinnen en een overschot aan tienermoeders. En ondanks die vrijheid worden de surinaamse ******* vrouwtjes nog altijd ook vollop in elkaar geschopt.

Schaap let op je woordgebruik [freya]

Zwarte Schaap
03-12-05, 16:06
Geplaatst door Zwarte Schaap
Bij de surinaamse **** cultuur leidt die vrijheid tot meer verkrachtingen, meer abortussen, meer geslachtsziektes en aids, meer een-ouder gezinnen en een overschot aan tienermoeders. En ondanks die vrijheid worden de surinaamse ******* vrouwtjes nog altijd ook vollop in elkaar geschopt.

Schaap let op je woordgebruik [freya]

Get lost Freya, dat autochtonen beven bij het woord neger is jouw probleem. Maar de surinaamse cultuur bestaat uit verschillende volkeren. De negers, de hindoestanen, de javanen, de indianen en de moxi-meties. Om aan te geven welke bevolkingsgroep ik bedoel is het noodzakelijk om dat te benoemen.

Dus nog een keer ik heb het over de surinaamse negercultuur.

Marokkaanse cultuur, surinaams hindoestaanse cultuur kan allemaal maar als je schrijft surinaamse negercultuur is het fout, wat is er mis in jullie hoofd?

freya
03-12-05, 16:16
Geplaatst door Zwarte Schaap
Get lost Freya, dat autochtonen beven bij het woord neger is jouw probleem. Maar de surinaamse cultuur bestaat uit verschillende volkeren. De negers, de hindoestanen, de javanen, de indianen en de moxi-meties. Om aan te geven welke bevolkingsgroep ik bedoel is het noodzakelijk om dat te benoemen.

Dus nog een keer ik heb het over de surinaamse negercultuur.

De mensen die jij hiermee bedoelt aan te duiden noemen zichzelf creolen :moe: En maken zelf groot bezwaar tegen het gebruik van het woord neger vanwege de negatieve connotatie ervan. :moe: :moe: :moe:

Jij out of all people zou daarin moeten kunnen meevoelen :jammer:

Zwarte Schaap
03-12-05, 16:18
Geplaatst door BiL@L
Ej jij moet gewoon je toon matigen kerel!

Hhhhhhh. Nee maar ik vind dat je mensen gewoon moet noemen zoals ze zelf genoemd willen worden. Hebben de "negers" zichzelf neger genoemd toen ze voor het eerst op dat idee kwamen?

Vriend, ik ga dag in dag uit met negers om. Sterker nog ze noemen zichzelf gewoon nigger, gekopieerd van de Amerikaase neger-straat cultuur. Jullie kennen de surinaamse cultuur niet om te snappen waarom ik er negers bij zeg. Alles wat ik daar beweerde wordt in onderzoeken ook zo onderscheiden. Daar maakt men duidelijk onderscheid tussen hindoestaanse surinamers en surinaamse negers.

Zwarte Schaap
03-12-05, 16:20
Geplaatst door freya
De mensen die jij hiermee bedoelt aan te duiden noemen zichzelf creolen :moe: En maken zelf groot bezwaar tegen het gebruik van het woord neger vanwege de negatieve connotatie ervan. :moe: :moe: :moe:

Jij out of all people zou daarin moeten kunnen meevoelen :jammer:

Sterker nog, ik zocht in eerste instantie naar het woord creool maar ik kon er niet op komen en egbruikte het andere alternatief neger. In iedere geval ik ervaar totaal geen discriminatie bij het woord neger en mijn surinaamse vrienden ook niet.

Het zijn echt jullie vooroordelen waar jullie meezitten.

freya
03-12-05, 16:26
Geplaatst door Zwarte Schaap
Vriend, ik ga dag in dag uit met negers om. Sterker nog ze noemen zichzelf gewoon nigger, gekopieerd van de Amerikaase neger-straat cultuur. Jullie kennen de surinaamse cultuur niet om te snappen waarom ik er negers bij zeg. Alles wat ik daar beweerde wordt in onderzoeken ook zo onderscheiden. Daar maakt men duidelijk onderscheid tussen hindoestaanse surinamers en surinaamse negers.

Begrijp jij echt niet het verschil tussen jezelf kut-marokkaan noemen en door iemand anders kut-marokkaan genoemd worden?

:duizelig:

freya
03-12-05, 16:28
Geplaatst door Zwarte Schaap

Het zijn echt jullie vooroordelen waar jullie meezitten.

Zullen we even op de reactie van onze creools Surinaamse Rabiah wachten? :vreemd:


Of zullen we het allemaal meteen maar weghalen? :moe:

freya
03-12-05, 16:36
Geplaatst door BiL@L


[1]
http://www.airsoftpacific.com/news/ak17.jpg

Sinds wanneer loop jij met wapens te schermen? :cheefbek:

Zwarte Schaap
03-12-05, 16:36
Ik ga kappen met deze onzin, het zit echt in jullie hoofd dat jullie bang zijn voor het woord neger. Nog nooit en dan ook echt nog nooit heeft een surinaamse neger mij daar op aangesproken, sterker nog wij, ik e mij negervriendjes gebruiken het woord gewoon in onze gesprekken om aan te geven wat we ermee bedoelen. Sommigen gebruiken zelfs het woord nigger als geuzennaam.

Potverdrie dubbeltjes nog aan toe dat ik mij hier nog over moet verantwoorden.

freya
03-12-05, 16:53
Geplaatst door Zwarte Schaap

Potverdrie dubbeltjes nog aan toe

Doe niet zo walgelijk geassimileerd zeg! :hihi:


:p

vlegeltje
03-12-05, 16:53
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het zijn echt jullie vooroordelen waar jullie meezitten.

ZS, er is echt een onderscheid tussen het gebruik van namen als Geuzennaam of als belediging. Als Marokkanen elkaar geitenneuker noemen, betekent dat nog niet dat een niet-Marokkaan dat ook zo maar kan doen.

Als jij je vrienden neger noemt en zij hebben er geen probleem mee, dan is er ook geen probleem. Maar als jij op een prikbord mensen neger noemt, terwijl je zelf geen 'neger' bent, dan kan er een verkeerde indruk ontstaan. Dat zie je nu ook wel.

Maar je moet t natuurlijk zelf weten.

@Bil@l he, prikbordverslaafde, ben je er weer ;)

MaRiaH
03-12-05, 17:07
wat is er mis met het woord neger?
wat een ophef om niks...

tis gewoon een aanduiding van een ras.. niks meer niets minder.
de term negroide kenmerken is zelfs een medische..

ik vind het ECHT zwaar overdreven en ben het eens helemaal met ZS eens.

ik zat me al af te vragen wat hij op die op die puntjes had gezet en ik kwam op hele aandere termen.

freya
03-12-05, 17:18
Geplaatst door MaRiaH
wat is er mis met het woord neger?
wat een ophef om niks... .


Van Dale wijzigt 'neger'


Door Ewoud Sanders


ROTTERDAM, 17 OKT. In de veertiende druk van de Grote Van Dale, die vanmiddag in Amsterdam is gepresenteerd, is onder meer de definitie van het woord neger aangepast. Toegevoegd is dat dit woord, in de betekenis 'afstammeling van de in vroeger tijd in Amerika ingevoerde negerslaven', door sommigen als scheldwoord wordt ervaren. In 2002 dreigde een actiegroep nog Van Dales op de brandstapel te gooien als het beledigende neger niet werd geschrapt.

http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1129525094035.html


Als de v dale ervoor wordt aangepast, dan zal ik wel niet de enige zijn die over dat woord valt :vreemd:

Zwarte Schaap
03-12-05, 17:19
Geplaatst door freya
Doe niet zo walgelijk geassimileerd zeg! :hihi:


:p

Ik kan het ook op zijn Rotterdams zeggen als je wilt.

freya
03-12-05, 17:31
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik kan het ook op zijn Rotterdams zeggen als je wilt.

Doe maar niet, ben bang dat het dan strafpunten wordt :hihi:

Rabi'ah.
04-12-05, 11:31
Geplaatst door Zwarte Schaap
Bij de surinaamse neger cultuur leidt die vrijheid tot meer verkrachtingen, meer abortussen, meer geslachtsziektes en aids, meer een-ouder gezinnen en een overschot aan tienermoeders. En ondanks die vrijheid worden de surinaamse negervrouwtjes nog altijd ook vollop in elkaar geschopt.



Geplaatst door Rabi'ah.
Bij de Marokkaanse Berbercultuur leidt die sociale controle tot meer onderdrukking, meer huiselijk geweld, meer gedwongen huwelijken, meer huisterreur en een overschot aan ongelukkige gezinnen. En dankzij die sociale controle worden de Marokkaanse Berbervrouwtjes nog steeds volop onderdrukt.