PDA

Bekijk Volledige Versie : Mohammed B. legt verklaringen af



freya
06-12-05, 10:59
Mohammed B. legt verklaringen af
Van onze verslaggeefsters Janny Groen, Annieke Kranenberg

AMSTERDAM - Mohammed B. heeft ontlastende verklaringen afgelegd over een aantal medeverdachten in de Hofstadzaak. Hij deed dit op 17 november tegenover de rechter-commissaris. Hij zei dat hij de moord op Theo van Gogh alleen heeft gepleegd en dat niemand kon weten wat zijn plan was. ‘Ik heb het geheimgehouden voor mijn vrienden’, zei hij. De advocaat van B., Peter Plasman, heeft dit maandagavond bevestigd.

Mohammed B. (27) verklaarde dat hij evenmin in algemene termen met anderen over het doden van de filmmaker had gesproken. Hij wilde alleen antwoord geven op vragen van de rechter-commissaris en de advocaten. Vragen van de officier van justitie negeerde hij.

Tot nog toe wilde B. op geen enkele wijze meewerken aan het strafrechtelijke onderzoek, omdat hij het westerse rechtssysteem niet accepteert. Of hij nu meewerkt omdat hij zijn ‘broeders’ wil vrijpleiten, weet zijn raadsman niet.


‘Ik weet wel dat ik nog nooit heb gehoord dat iemand hem op een leugen heeft betrapt’, aldus Plasman. B. zei tijdens zijn laatste woord (in de rechtszaak van de moord op Van Gogh) dat hij vanwege zijn geloof de cineast heeft gedood, omdat hij de profeet beledigde. B. kreeg levenslang.

Het OM vervolgt B. in het Hofstadproces, dat maandag begon, als een leider van een terroristisch netwerk. Volgens B. was er niet eens sprake van een ‘vriendengroep’. Hij heeft het tegenover de rechter-commissaris over een groepje ‘kennissen’, die discussieerden over ‘politiek, geloof en dagelijkse dingen’.

B. had zich wel gerealiseerd dat veel ‘kennissen’ zouden worden opgepakt na zijn aanslag op 2 november vorig jaar. De AIVD luisterde hen al een paar jaar af, verklaarde hij. B. dacht dat de inlichtingendienst medeverdachte Rachid B. niet in de gaten hield, want die voldeed volgens hem niet aan het AIVD-profiel van een geradicaliseerde jongere.

Rachid, met wie Mohammed B. opgroeide in Amsterdam-West, werkte en verdiepte zich niet echt in het geloof. Daarom had Mohammed B. spullen, waaronder zijn testament en een usb-stick met radicale documenten, vlak voor de moord aan Rachid in bewaring gegeven. Volgens Plasman toont dit aan dat Rachid – die door hetzelfde advocatenkantoor wordt bijgestaan – overal buiten staat.

B. verklaarde verder nog dat hijzelf geen informant of agent van de AIVD is, zoals Katja Schuurman onlangs in haar documentaire over de moord op Van Gogh suggereerde. ‘Een onzinverhaal. Er doen vele mythes de ronde over mij.’

http://www.volkskrant.nl/binnenland/1133762849261.html

freya
06-12-05, 15:13
niemand reageert, wat raar.

Is het hele NVDD hofstadmoe?

TonH
06-12-05, 15:18
Geplaatst door freya
niemand reageert, wat raar.

Is het hele NVDD hofstadmoe?

Ik vond het wel een goede samenvatting van de discussie zoals hij het afgelopen jaar op Maroc gevoerd is. :)

Elien
06-12-05, 15:22
ik begrijp niet zo goed waarom Katja dacht dat Mo B van de AIVD zou zijn :loens: :loens:

freya
06-12-05, 15:23
Geplaatst door TonH
Ik vond het wel een goede samenvatting van de discussie zoals hij het afgelopen jaar op Maroc gevoerd is. :)

:haha:

MohB heeft zelf het laatste woord

zoiets?

observer
06-12-05, 15:24
Geplaatst door freya
niemand reageert, wat raar.

Is het hele NVDD hofstadmoe? ach wat b verklaard kun je direct bij oud papier gooien

wat moet je met de verklaringen van iemand die de rechtgang niet erkent en alleen verklaard om zijn maten te helpen

waterfiets
06-12-05, 15:26
Geplaatst door freya
niemand reageert, wat raar.

Is het hele NVDD hofstadmoe?

Tja wat valt er over te zeggen? Hij zal alles verklaren om zijn maatjes uit het gevang te houden en de aanklager zal alles doen om hem te portretteren als een leider van een netwerk. Alleen de bewijzen en feiten zullen tellen voor de rechter. Ik ben vooral benieuwd wat de nieuwe wetgeving in de praktijk zal betekenen.

Tomas
06-12-05, 15:27
DIe Mo B moet oppassen met zijn laatdunkende uitlatingen over Katja.

Max Stirner
06-12-05, 17:04
Geplaatst door freya
Er doen vele mythes de ronde over mij.’




Klinkt als iemand die zichzelf zeer belangrijk vindt.

freya
06-12-05, 17:07
Geplaatst door Max Stirner
Klinkt als iemand die zichzelf zeer belangrijk vindt.

Klinkt als iemand die dagelijks de krantenkoppen haalt.

Max Stirner
06-12-05, 17:14
Geplaatst door freya
Klinkt als iemand die dagelijks de krantenkoppen haalt.


Tja, dan ga je misschien wel in je eigen mythe geloven. Hij gelooft wel meer. Helaas, tblijft een loser die in een isoleercel zit - net nu ie misschien eindelijk een meisje zou kunnen krijgen.

Waar zijn mijn strafpunten trouwens gebleven? Ik eis een verklaring. :kwaad:

freya
06-12-05, 17:16
Geplaatst door Max Stirner
Tja, dan ga je misschien wel in je eigen mythe geloven. Hij gelooft wel meer. Helaas, tblijft een loser die in een isoleercel zit - net nu ie misschien eindelijk een meisje zou kunnen krijgen.

Waar zijn mijn strafpunten trouwens gebleven? Ik eis een verklaring. :kwaad:

Strafpunten komen en gaan, 't zijn net meisjes :zozo:

Max Stirner
06-12-05, 17:39
Geplaatst door freya
Strafpunten komen en gaan, 't zijn net meisjes :zozo:


De overeenkomsten zijn inderdaad opvallend, maar ik denk dat je n belangrijk verschil over het hoofd ziet:

Meisjes deel je uit aan je vrienden, strafpunten aan je vijanden.


:roker: