PDA

Bekijk Volledige Versie : Wie is de eigenaar van de maan ?



Marsipulami
07-12-05, 08:10
Stukjes maan mogen niet meer verkocht worden

Een Chinees bedrijf heeft van de handelsautoriteiten het verbod opgelegd gekregen stukken grond op de maan aan te bieden. Dat meldt de krant China Daily. Het bedrijf met de naam "Ambassade van de maan" verkocht stukjes land op de maan voor 298 yuan (37 dollar) per 0,4 hectare. De handelsautoriteiten noemden het bezit van een stuk grond op de maan "een mooie droom", maar spraken ook van "fraude".

De Ambassade had tot dusver 34 personen tot de trotse bezitters van een stukje maan gemaakt. De eigenaar van het bedrijf meent nog altijd in zijn recht te staan, aangezien "geen enkele wet in China de verkoop van grond op de maan verbiedt".

nl-x
07-12-05, 08:50
Dat was een tijd geleden toch ook in Nederland zo? Een bedrijf genaamd ambassade van de maan, dat stukjes verkocht?

Het punt is dat de arrogante Amerikanen de maan claimen. Toen in 1969 Neil Armstrong de vlag van de VS op de maan plempte, is volgenes hen daarmee de claim gemaakt om de maan, en is de maan dus van hen. (A la de VS in haar oprichting.)

Er zijn Amerikaanse bedrijven die echt stukjes van de maan (zeggen) te verkopen, en het lijkt ze juridisch gewoon mogelijk gemaakt door de VS.

Het bedrijf in Nederland dat ik hierboven noemde had geen officiële kanalen met de Amerikaanse bedrijven en werd daarom als fraudulent gezien. Allen gelijk, maar sommigen meer dan anderen ;). Het zijn uiteindelijk allemaal oplichters :D. Een stukje maan, hoe verzin je het...

observer
07-12-05, 14:26
historisch gezien hebben ze nog gelijk ook

denk zelfs dat dat tot aan de bijbelse tijden terug te voeren is, het is ook traditioneel de manier waarop in de vs nieuw verkregen gebieden werden verdeeld

lebanese
07-12-05, 14:31
Geplaatst door observer
historisch gezien hebben ze nog gelijk ook

denk zelfs dat dat tot aan de bijbelse tijden terug te voeren is, het is ook traditioneel de manier waarop in de vs nieuw verkregen gebieden werden verdeeld

zelfs dit probeerd observer voor de amerikanen op te nemen,NIET TE FILMEN!

Bofko
07-12-05, 14:45
Antarctica is het grote voorbeeld hierin.

In een verdrag uit 1959 is bepaald dat Antarctica van de gehele mensheid is. Nucleaire proefnemingen en militaire activiteiten zijn verboden.
Alleen wetenschappelijk onderzoek is toegestaan.

echnaton
07-12-05, 15:22
In historische tijden was het zo dat het land dat het eerst zijn vlag in een bepaald gebied plantte, ook souvereinitietsrechten kon claimen.

De maan is dus van de USA!

En dat is wel logisch ook, want objectief gezien is Amerika het enige land op aarde dat de potentie, de power en de morele kracht heeft om te heersen over een stuk buitenaards grondgebied.

observer
07-12-05, 15:31
Geplaatst door lebanese
zelfs dit probeerd observer voor de amerikanen op te nemen,NIET TE FILMEN! wat nu weer?

het is historisch nu eenmaal zo

bedenk het niet ofzo

Bofko
07-12-05, 15:37
Geplaatst door echnaton
In historische tijden was het zo dat het land dat het eerst zijn vlag in een bepaald gebied plantte, ook souvereinitietsrechten kon claimen.

De maan is dus van de USA!

En dat is wel logisch ook, want objectief gezien is Amerika het enige land op aarde dat de potentie, de power en de morele kracht heeft om te heersen over een stuk buitenaards grondgebied.

De vanzelfsprekendheid van de correctheid van een historische benadering bevalt me niet.
Ik opteer hier voor een 21e-eeuwse benadering ipv een benadering die al 1000 jaar geldt.
Maar ook uit praktische overweging is de ruimtevaart na de NAVO toe aan globalisering. Tijdperk van de nationalistische ruimtevaart lijkt mij voorbij.

echnaton
07-12-05, 17:29
Geplaatst door Bofko
De vanzelfsprekendheid van de correctheid van een historische benadering bevalt me niet.
Ik opteer hier voor een 21e-eeuwse benadering ipv een benadering die al 1000 jaar geldt.
Maar ook uit praktische overweging is de ruimtevaart na de NAVO toe aan globalisering. Tijdperk van de nationalistische ruimtevaart lijkt mij voorbij.

Moet er dan weer een internationaal orgaan in het leven geroepen worden waarin verschillende landen vertegenwoordigd zijn? Dat zal dan weer een hoop politiek getouwtrek en gekonkel opleveren.

Het lijkt mij nog steeds het beste de souvereiniteit over de maan in handen van de VS te geven.

papol
07-12-05, 18:17
Van wie is de maan?

Van de mensheid.

Het ruimteverdrag uit 1967 stelt dit al. Vergelijkbaar met Antartica.
Geen enkele staat of individu kan aanspraak maken op de ruimte buiten de aarde of datgene wat zich daarin bevind.

Maar goed ook, anders was er tijdens de koude oorlog nogal wat militaire rotzooi aan satelieten gehangen, doeltreffender dan al die gaten in de grond met kernwapens.

Grappig, de NASA is aangeklaagd wegens illegaal parkeren(?) op een asteroide die iemand zich eigen gemaakt had (30 dollar) ....... :hihi:

Gr.P

nl-x
07-12-05, 18:31
Aan de historici. Dus in de VS was een tijd terug de eerste die de vlag plantte ineens de eigenaar van HEEL de VS?

Waarom vergeet je nu ineens dat er wat stappen aan vooraf gingen:
- Het land toeëigenen en dit internationaal erkend krijgen
- Opdelen in kavels
- Vooraf bekend maken dat burgers kunnen gaan claimen
- Op een bepaalde datum alles van start laten gaan en notarieel afhandelen.

Lukraak het voor de VS opnemen is een ding. Maar dit slaat alles.

Soldim
07-12-05, 19:02
Van mij mogen ze de maan hebben, vooral als ze er allemaal naar toe gaan :stout:

prikkerd
07-12-05, 19:05
Ze mogen van mij allemaal een stukje hebben het wordt toch iedere keer weer volle maan :hihi:

Juliette
07-12-05, 20:00
Geplaatst door echnaton
In historische tijden was het zo dat het land dat het eerst zijn vlag in een bepaald gebied plantte, ook souvereinitietsrechten kon claimen.

De maan is dus van de USA!

En dat is wel logisch ook, want objectief gezien is Amerika het enige land op aarde dat de potentie, de power en de morele kracht heeft om te heersen over een stuk buitenaards grondgebied.

Als je het vanuit een hele enge, etnocentrische visie bekijkt heb je nog gelijk ook.

In dat soort denken is Galileo Galileï ook ooit eens aan de schandpaal genageld. De aarde niet het midden van het heelal. Wat een boefje.

MusicManiac
07-12-05, 20:20
Je afvragen van wie de maan is , is net zo dom als je afvragen van wie de aarde is .. van niemand dus ! Ok, historisch is het nu eenmaal zo gegroeid dat ieder z'n eigen plekkie opeist, maar zelf vind ik het denkbeeld van de Indianen de meest juiste : wij zijn allemaal kinderen van Moeder Aarde, en dienen haar te respecteren ..

Marsipulami
07-12-05, 21:09
Geplaatst door MusicManiac
Je afvragen van wie de maan is, is net zo dom als je afvragen van wie de aarde is .. van niemand dus !

God is de eigenaar van de maan en van de aarde en van alle planeten en melkwegstelsels (Alle Lof zij Allah, de Heer der Werelden - Soera al Fatiha). De mens bezit slechts het rentmeesterschap.

Juliette
07-12-05, 21:11
Geplaatst door Marsipulami
God is de eigenaar van de maan en van de aarde en van alle planeten en melkwegstelsels (Alle Lof zij Allah, de Heer der Werelden - Soera al Fatiha). De mens bezit slechts het rentmeesterschap.

Eens.
Religieuze versie van "we hebben de aarde in bruikleen van onze kinderen."