PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Bellen op de fiets wordt bestraft'



Joesoef
07-12-05, 20:53
'Bellen op de fiets wordt bestraft'

Uitgegeven: 7 december 2005 15:48
Laatst gewijzigd: 7 december 2005 18:39

DEN HAAG - Handen aan het stuur en alleen handsfree bellen. Bestuurders van auto's zijn op straffe van een fikse boete van minimaal 140 euro (tot maximaal twee maanden cel of 2000 euro boete) ruimschoots bekend met deze regel. De fietsers bellen er al slingerend met mobieltje aan het oor nog altijd vrolijk op los. Minister Peijs van Verkeer gaat bekijken of dat wel terecht is.

Rondrijden in de auto of op de fiets en bellen tegelijk is gevaarlijk. Buiten het feit dat deze bestuurder een hand tekort komt om richting aan te geven of te schakelen, dwaalt de aandacht van het rijden af naar het telefoongesprek.


Weliswaar in verschillende mate gelden deze gevaren voor fietsers bestuurders van auto's, erkende Peijs in woensdag een brief aan de Tweede Kamer. Omdat de risico's van het mobiel bellen op de fiets nog nooit zijn onderzocht, zal de minister in kaart laten brengen bij hoeveel ongelukken de bellende fietsers jaarlijks betrokken zijn. Kamerlid Slob (christenunie) had deze kwestie aan de kaak gesteld in het debat over de verkeersbegroting voor 2006.

Of fietsers straks net als autobestuurders op de bon gaan wanneer zij betrapt worden op het niet-handsfree bellen, weet de verkeersminister nog niet. "We gaan eerst kijken wat er aan de hand is." Aan de hand van dat onderzoek zal Peijs besluiten of maatregelen nodig zijn. Op dit moment is het niet bij wet verboden met mobieltje aan het oor door het verkeer te fietsen.

~Panthera~
07-12-05, 21:07
http://www.unmc.edu/nursing/images/ani_bell_ringing.gif :hihi:

Joesoef
07-12-05, 21:21
Geplaatst door ~Panthera~
http://www.unmc.edu/nursing/images/ani_bell_ringing.gif :hihi:

Ik las het vanmiddag nadat ik uit een pittige en zware meeting kwam. Moest aan zoiets denken.....http://www.jerrycarbike.com/92925.jpg :confused:

~Panthera~
07-12-05, 21:29
Geplaatst door Joesoef
Ik las het vanmiddag nadat ik uit een pittige en zware meeting kwam. Moest aan zoiets denken.....http://www.jerrycarbike.com/92925.jpg :confused:


Nou moet ik wel zeggen, als je sommige oenen ziet fietsen, met die mobiel aan hun oren, dan houd je je hart vast zeg. :schok:

Juliette
07-12-05, 21:36
Geplaatst door ~Panthera~
Nou moet ik wel zeggen, als je sommige oenen ziet fietsen, met die mobiel aan hun oren, dan houd je je hart vast zeg. :schok:

http://www.cse.iitb.ac.in/~sudarsha/madhur/nov00/madhur3.jpg

:D

barfly
07-12-05, 21:40
Ik bel zelf wel es fietsend rond, maar ik moet zeggen dat fietsen wel ontzettend afleidt. Terecht dat je dan gewoon ff een oortje moet kopen trouwens.

Joesoef
07-12-05, 21:49
Geplaatst door barfly
Ik bel zelf wel es fietsend rond, maar ik moet zeggen dat fietsen wel ontzettend afleidt. Terecht dat je dan gewoon ff een oortje moet kopen trouwens.

Intressante benadering. Ik dacht aan "ik fiets zelf wel een bellend rond". Ik spreak sleg nedelands?

Woon vlakbij de UvA. Moet altijd mn best doen om dat al bellend fietsende grut dat zich op het gesprek concentreerd ipv de weg niet te raken.

et_2000nl
07-12-05, 21:52
Ik ben benieuwd hoe de eerste handsfree kit voor fietsen er gaat uit zien. Dat moet een nederlandse uitvinding worden.

barfly
07-12-05, 21:54
Geplaatst door Joesoef
Intressante benadering. Ik dacht aan "ik fiets zelf wel een bellend rond". Ik spreak sleg nedelands?

Woon vlakbij de UvA. Moet altijd mn best doen om dat al bellend fietsende grut dat zich op het gesprek concentreerd ipv de weg niet te raken.

Aan de andere kant, als je passagiers in je auto hebt? Dan lul je toch ook met ze? Ik ken mensen die je uit beleefdheid aan willen blijven kijken. :eek:

Juliette
07-12-05, 21:57
Geplaatst door barfly
Aan de andere kant, als je passagiers in je auto hebt? Dan lul je toch ook met ze? Ik ken mensen die je uit beleefdheid aan willen blijven kijken. :eek:

Of de radio op? Even goed afleidend.

Juliette
07-12-05, 21:59
Geplaatst door barfly
Ik bel zelf wel es fietsend rond, maar ik moet zeggen dat fietsen wel ontzettend afleidt. Terecht dat je dan gewoon ff een oortje moet kopen trouwens.

Ik ook. Ik heb nog geen oortje. Maar als ik fiets en ze bellen me ga ik wel altijd ff aan de kant staan.

Joesoef
07-12-05, 22:00
Geplaatst door barfly
Aan de andere kant, als je passagiers in je auto hebt? Dan lul je toch ook met ze? Ik ken mensen die je uit beleefdheid aan willen blijven kijken. :eek:

Ik heb in de auto wel eens doven naast me zitten :handbang:

TonH
08-12-05, 01:06
Geplaatst door Joesoef
Ik heb in de auto wel eens doven naast me zitten :handbang:

Ik reed vanmiddag tussen een hoop blinden op de A9 :moe:

Verder zie ik elke dag bij bosjes: op de fiets, telefoon aan oor, linksaf, door rood, geen richting aangevend, kruising met tram taxi en veel ander verkeer, kind voor EN achterop...

Ik heb steeds meer de neiging om die mensen van de fiets te meppen. :duivels:

~Panthera~
08-12-05, 01:08
Geplaatst door TonH
Ik heb steeds meer de neiging om die mensen van de fiets te meppen. :duivels:

Hou je in, Cor ! :fplet:


:hihi:

TonH
08-12-05, 01:14
Geplaatst door ~Panthera~
Hou je in, Cor ! :fplet:


:hihi:

...of van die moeders die hun kind in kinderwagen snel voor de tram duwen om over te steken...
...of vaders met zo'n modieuse bakfiets waar 2 kinderen inkunnen, en dan hard door rood nog net voor die taxi langs...

Het gaat me echt boven de pet.

~Panthera~
08-12-05, 01:17
Geplaatst door TonH
...of van die moeders die hun kind in kinderwagen snel voor de tram duwen om over te steken...
...of vaders met zo'n modieuse bakfiets waar 2 kinderen inkunnen, en dan hard door rood nog net voor die taxi langs...

Het gaat me echt boven de pet.


Das waar, hebben OF allemaal haast, OF allemaal een verscholen deathwish. :verward:

Ik ga tukken. Truste! :zwaai:

Joesoef
08-12-05, 06:40
Geplaatst door TonH
Ik reed vanmiddag tussen een hoop blinden op de A9 :moe:

Verder zie ik elke dag bij bosjes: op de fiets, telefoon aan oor, linksaf, door rood, geen richting aangevend, kruising met tram taxi en veel ander verkeer, kind voor EN achterop...

Ik heb steeds meer de neiging om die mensen van de fiets te meppen. :duivels:


Wel opmerkelijk dat je "automobilistengedrag" ook gewoon ziet bij fietsers. Ik woon boven een creche en ouders lief moeten allemaal perse hun fietsje zo vlak mogelijk voor de deur parkeren.

TonH
08-12-05, 08:49
Geplaatst door Joesoef
Wel opmerkelijk dat je "automobilistengedrag" ook gewoon ziet bij fietsers. Ik woon boven een creche en ouders lief moeten allemaal perse hun fietsje zo vlak mogelijk voor de deur parkeren.

...en fietsgedrag bij automobilisten: door rood, geen richting aangeven...