PDA

Bekijk Volledige Versie : Internet opnieuw stukje gevaarlijker



Juliette
08-12-05, 15:12
"Het aantal nieuwe internetdreigingen is in 2005 met 48 procent toegenomen. Dat blijkt uit het Security Threat Management Report 2005 van Sophos. De antivirusfabrikant maakte ook een lijstje van de tien meest voorkomende virussen. Die top tien wordt aangevoerd door de worm W32/Zafi-D met 16,7 procent.

De topper van vorig jaar, W32/Netsky-P, viel terug naar de tweede plaats (15,7 pct). Op drie staat het virus W32/Sober-Z, wat opmerkelijk is aangezien de worm pas in november ontdekt werd. Het lijstje wordt vervolledigd door W32/Sober-N (4,3 pct), W32/Zafi-B (4,0 pct), W32/mytob-BE (3,9 pct), W32/Mytob-AS (3,8 pct), W32/Netsky-D (3 pct), W32/Mytob-GH (1,9 pct) en W32/Mytob-EP (1,8 pct).

Uit het rapport blijkt voorts dat onbeschermde computers 40 procent kans lopen om binnen de tien minuten besmet te raken en omgevormd te worden tot zombie (een computer die gebruikt wordt door hackers, vaak om grote websites aanb te vallen). De onderzoekers brachten ook aan het licht dat 1 op 44 e-mails een virus bevat.

In totaal werden dit jaar 15.907 nieuwe dreigingen en virussen ontdekt, aldus het rapport. (Belga 14:27) "



:verward: En dan gaat het nog niet eens over de inhoudelijke bijdragen op dit PB. :hihi:

et_2000nl
08-12-05, 15:15
Het word tijd dat de hele wereld overstapt op Linux ipv van dat zuigende windows.... :moe:

Rudy
08-12-05, 16:21
Geplaatst door et_2000nl
Het word tijd dat de hele wereld overstapt op Linux ipv van dat zuigende windows.... :moe:
Op zich al een discussie waard ... Biedt Linux de oplossing tegen virussen?

Tomas
08-12-05, 17:33
Geplaatst door Rudy
Op zich al een discussie waard ... Biedt Linux de oplossing tegen virussen?

Nog minder dan windows. Maar om een of andere reden worden er bijna geen virussen gemaakt voor linux. Heeft geloof ik iets te maken met de hoeveelheden aan beschikbare computers op een bepaald o.s. En dat verandert dus in ene als we allemaal op linux zouden overstappen.

Paul_SchijnDel
08-12-05, 18:01
Geplaatst door Tomas
Nog minder dan windows. Maar om een of andere reden worden er bijna geen virussen gemaakt voor linux. Heeft geloof ik iets te maken met de hoeveelheden aan beschikbare computers op een bepaald o.s. En dat verandert dus in ene als we allemaal op linux zouden overstappen.

Yep.
Me Mac heeft er ook vrijwel geen last van trouwens. :boogjes:

_h4T3D_sE7eN
08-12-05, 18:19
Geplaatst door Tomas
Nog minder dan windows. Maar om een of andere reden worden er bijna geen virussen gemaakt voor linux. Heeft geloof ik iets te maken met de hoeveelheden aan beschikbare computers op een bepaald o.s. En dat verandert dus in ene als we allemaal op linux zouden overstappen.

Nog een mogelijke complottheorie: Linux maakt dus al die k*t-virussen. :maf3:

Rudy
08-12-05, 20:07
Geplaatst door Juliette
Uit het rapport blijkt voorts dat onbeschermde computers 40 procent kans lopen om binnen de tien minuten besmet te raken en omgevormd te worden tot zombie (een computer die gebruikt wordt door hackers, vaak om grote websites aanb te vallen). De onderzoekers brachten ook aan het licht dat 1 op 44 e-mails een virus bevat.
Niet te geloven hoeveel er nog het net opgaan zonder een antivirus en firewall. Zojuist zag ik nog een uitzending op Canvas over draadloos internet en beveiliging. Een kleine ramp, en niet alleen bij particulieren.

barfly
08-12-05, 20:33
Geplaatst door BiL@L
Het heeft er o.a. mee te maken dat linux meestal door computer deskundigen gedraait wordt, en die gebruiken de beste firewall die er bestaat, iptables. Het zijn meestal webservers op linux die gehackt worden.

Er is nog een kleine nuance. Als je als gewone Linux gebruiker een virus oploopt dan heeft dat virus alleen rechten in de homedir van die gebruiker en is niet zomaar admin, mits je niet als root werkt uiteraard. Bij Windows is het admin recht kennelijk veel makkelijker verkregen, ook omdat de meeste mensen admin rechten hebben standaard.

Er is btw een tijd geweest dat met name Redhat-Linux 6.x machines makkelijker te kraken waren dan Windows...

barfly
08-12-05, 21:12
Geplaatst door BiL@L
Daar heb je wel een punt. Ik dacht dat ik laatst had gelezen dat Debian flink in trek is. Dat is wel mooi om te horen, aangezien zij niet zo commercieel zijn als Redhat maar wel tot de grote jongens behoort, volgens mij zijn ze zelfs helemaal niet commercieel, maar ik kan me vergissen. Weet jij dat?

Volgens mij is Debian gratis. Of ze commercieel zijn kan ik niet antwoorden want ze verdienen misschien wel ergens hun geld mee. Met support misschien, zoals Redhat.

Ik ben http://www.allbootdisks.com/Images/slackware.jpg lackware liefhebber :)