PDA

Bekijk Volledige Versie : Verblijfsrecht: Deur naar België gaat op een kier



Rudy
08-12-05, 16:03
Deur naar België gaat op een kier

(c) De Standaard 08/12/05

http://www.standaard.be/Assets/Images_Upload/zz_archief32.MM.jpg
Een verblijfsvergunning krijgen via een huwelijk kan alleen voor wie minstens 21 jaar is.



Gezinshereniging wordt in de toekomst iets moeilijker. Je moet kunnen bewijzen dat je voldoende inkomsten hebt om je (groot)ouders te onderhouden. Wie fraudeert, riskeert gedurende drie jaar uitwijzing.

Een Belgische man van Marokkaanse afkomst wil trouwen met een Marokkaans meisje uit Marokko, waardoor ze ook de Belgische nationaliteit krijgt. Een Turkse vrouw die in België woont, wil haar ouders en grootouders laten overkomen. Een Russisch echtpaar wil zijn kinderen naar België brengen.

Heel wat buitenlanders komen naar België in het kader van gezinsvorming en gezinshereniging. En niet zelden wordt de procedure misbruikt als migratiemiddel om België binnen te komen. Maar in de toekomst zal dat iets moeilijker worden.

Aan de leeftijd waarop men mag huwen, wordt niet geraakt. Maar om dankzij een huwelijk een verblijfsvergunning te krijgen, moet men wel 21 jaar in plaats van 18 zijn.

De persoon die aan de basis ligt van een gezinshereniging, moet over voldoende, regelmatige en stabiele bestaansmiddelen beschikken. Althans, als het gaat om gezinshereniging met ouders of grootouders. Als het gaat om kinderen of om de partner, dan geldt dat niet. Dan zijn de enige twee voorwaarden dat de persoon die al in België verblijft, een ziekteverzekering heeft en een aangepaste woning.

Volgens de huidige wetgeving geldt na het verwerven van het verblijfsrecht een controleperiode van vijftien maanden. Die periode wordt nu verlengd tot drie jaar. Als tijdens de eerste twee jaar wordt vastgesteld dat er geen samenwoonst is, kan een einde worden gemaakt aan het verblijfsrecht. Tijdens het derde jaar kan er ook een einde komen aan het verblijfsrecht als blijkt dat er geen samenwoonst is en dat er aanwijzingen zijn dat het om een schijntoestand gaat, of dat er fraude in het spel is.

De verstrenging moet schijnhuwelijken tegengaan en vermijden dat (groot)ouders die naar België worden gehaald, gedumpt worden in de sociale zekerheid. Maar volgens kamerlid Nahima Lanjri (CD&V) gaan de maatregelen nog niet ver genoeg.

,,Ook als het gaat om een huwelijk zou de partner die al in België woont voldoende inkomsten moeten hebben. Bovendien moet het een inkomen uit werk zijn. De gezinsherenigers én gezinsvormers zouden verplicht moeten worden een inburgeringstraject te volgen. De Vlaamse overheid, met Vlaams minister van Inburgering Marino Keulen (VLD), wil dat en is er ook vragende partij voor dat de federale overheid dat in deze wet zou voorzien.''

Lanjri wil ook maatregelen om de cascade van gezinsherenigingen tegen te gaan. ,,Ik vind ook dat je mag huwen met iemand uit het buitenland, maar wel maar één keer. En wie zelf in het kader van een huwelijk hierheen is gehaald, kan op zijn of haar beurt, na een mislukt huwelijk, niet op zijn beurt iemand naar hier halen om te trouwen.''

Lanjri waarschuwt er ook voor dat we de nieuwe wet niet mogen uithollen door allerlei internationale akkoorden. ,,Door akkoorden te sluiten met andere landen, zijn er uitzonderingen mogelijk. We moeten die akkoorden eens goed bekijken, zodat de wet geen maat voor niets wordt.''

Van onze redactrice Inge Ghijs




Gezinshereniging

Nederland . De minimumleeftijd voor gezinshereniging is opgetrokken van 18 naar 21 jaar. Wie naar Nederland komt in het kader van gezinshereniging, moet een verplichte inburgering volgen. Niet-EU-burgers moeten in hun eigen land Nederlands leren en zelfstandig een cursus maatschappelijke vorming instuderen. In de Nederlandse ambassade in hun land kunnen ze telefonisch examen afleggen. Iedereen krijgt drie kansen. Alleen wie slaagt, mag komen.

Frankrijk. Tot nu toe kan iemand die één jaar in Frankrijk woont, zijn familie laten overkomen. Die periode wil de regering verlengen tot twee jaar. Ze wil ook laten onderzoeken of er geen sprake is van polygamie. Volgens officiële cijfers wonen er tot 15.000 polygame gezinnen in Frankrijk.

Denemarken. Om gearrangeerde huwelijken tegen te gaan wordt gezinshereniging beperkt tot partners die minstens 24 jaar oud zijn. Minderjarige kinderen komen in aanmerking, de ouders niet. Een niet-Deen moet 7.000 euro hebben voor hij een partner naar het land kan halen. Er is een maximumleeftijd voor asielaanvragers van 60 jaar om te beletten dat buitenlanders hun ouders of bejaarde verwanten overbrengen. Pas na zeven jaar volgt een permanente verblijfsvergunning die recht geeft op een uitkering.

Duitsland . Een partner die overkomt, kan een tijdelijke verblijfsvergunning van een jaar krijgen. Na vijf jaar kan die permanent worden. Kinderen onder de zestien mogen het land in als beide ouders een verblijfsvergunning hebben. Afwijkingen zijn mogelijk voor kinderen die bewijzen Duits te kennen. Ouders mogen komen als er gezondheidsredenen spelen. De aanvragers moeten hun onderdak kunnen bieden en in hun levensonderhoud voorzien.

Marsipulami
08-12-05, 18:09
Geplaatst door Rudy
Maar volgens kamerlid Nahima Lanjri (CD&V) gaan de maatregelen nog niet ver genoeg.


Naar alle waarschijnlijkheid zal onze Marokkaanse Nahima de volgende keer opnieuw een verkiesbare plaats krijgen op de CDenV lijst.

mark61
08-12-05, 18:15
Geplaatst door Marsipulami
Naar alle waarschijnlijkheid zal onze Marokkaanse Nahima de volgende keer opnieuw een verkiesbare plaats krijgen op de CDenV lijst.

Hé, je bent volledig geïntegreerd in het NVDD-Marokkaanse 'als iemand's mening je niet aanstaat verzin je kwade trouw en verdachte motivatie'.

Rudy
08-12-05, 20:37
Geplaatst door Marsipulami
Naar alle waarschijnlijkheid zal onze Marokkaanse Nahima de volgende keer opnieuw een verkiesbare plaats krijgen op de CDenV lijst.
'k Weet nie. Ik denk dat de Marokkanen zich geen tweede keer zullen laten vangen. Eigenlijk moet je als partij toch maar durven; een Marokkaanse politica voor je kar spannen om het Vlaams Belang achterna te hollen.

Marsipulami
08-12-05, 21:19
Geplaatst door Rudy
Eigenlijk moet je als partij toch maar durven; een Marokkaanse politica voor je kar spannen om het Vlaams Belang achterna te hollen.

Juist, en in feite is dat nog veel perverser dan alle VB standpunten bij elkaar.

Rudy
08-12-05, 21:34
Geplaatst door Marsipulami
Juist, en in feite is dat nog veel perverser dan alle VB standpunten bij elkaar.

Pas op, 't is nog nie gedaan. Dees vind ik de beste van de dag. Je mag tegenwoordig van niets meer verschieten. Binnenkort is er nog één partij die geen Marokkanen in huis heeft.

Marokkaanse bijna-Belg op Antwerpse VLD-lijst

(c) De Standaard 08/12/05


Hij moet eerst nog even Belg worden, maar als dat achter de rug is, wil de De Marokkaan Hicham El Mzairh op de Antwerpse VLD-lijst.

,,Maar als de VLD gaat samenwerken met het racistische en fascistische Vlaams Belang, stap ik onmiddellijk uit de partij'', zegt El Mzairh resoluut.

,,Het cordon heeft nooit gewerkt. Het heeft het VB in een slachtofferrol geduwd en alleen maar groter gemaakt. De democratische partijen moeten een nieuwe strategie ontwikkelen, voor de fascistische en racistische partij ergens de meerderheid behaalt. Tegen het cordon pleiten is een taboe, ook binnen mijn partij, de VLD. Ik wil dat dit bespreekbaar wordt gemaakt'', zegt Hicham El Mzairh.

,,Ik heb respect voor het miljoen VB-kiezers, al hebben zij dat niet voor mij en mijn geloof. Ik wil met hen in debat gaan. Hen tonen dat ik een product van de integratie ben.''

En dat is hij. El Mzairh arriveerde zeven jaar geleden uit het Marokkaanse Agadir in ons land. Over zijn statuut toen wil hij niets kwijt, maar de wannabe VLD-kandidaat werd geregulariseerd. Hij zou nog dit jaar de Belgische nationaliteit krijgen. El Mzairh spreekt perfect Nederlands en werkt als buschauffeur bij De Lijn. Eens hij Belg is, wil hij kandidaat zijn op de VLD-gemeenteraadslijst voor de stad Antwerpen en het district. De Antwerpse VLD wil Mazairh ook op de lijst, maar het is natuurlijk eerst nog even afwachten tot hij ook echt Belg is, een minimumvereiste om te kunnen kandideren.

Het zou meteen de eerste VLD-kandidaat van Marokkaanse origine zijn in de Scheldestad. ,,Toch kies ik voor de VLD. Het is een partij die niet alleen respect heeft voor ons en ons geloof, maar ook de Vlaamse identiteit wil bewaren. Ik sta voor honderd procent achter minister Marino Keulen ( onder meer bevoegd voor Inburgering, nvdr ), en de manier waarop hij een oplossing zoekt voor onze problemen'', zegt El Mzairh.

Islamofoob

De Marokkaan is dan wel tegen het cordon sanitaire, maar welke partij zou er dan met het VB in zee moeten gaan? ,,Als de VLD het doet, stap ik er meteen uit. De stichter van het VB was een fascist en het is nog steeds een fascistische partij. Ze is islamofoob en zij hebben geen enkel respect voor minderheden en ontkennen zelfs de holocaust. Al is Gerolf Annemans Filip Dewinter niet. Die eerste is toch veel gematigder.''

(krg)