PDA

Bekijk Volledige Versie : ,,Vuile neger'' is niet racistisch



Rudy
08-12-05, 21:23
,,Vuile neger'' is niet racistisch

(c) De Standaard 07/12/05


Iemand ,,vuile neger'' noemen is niet noodzakelijk racisme, zegt het hoogste Italiaanse rechtscollege.

De rechters spraken zich daarmee uit in een zaak over een man die enkele vrouwen uit Colombia had geslagen en beledigd. Hij zette zijn aanval in met de woorden: ,,Vuile negerinnen, wat doen die negerinnen hier?''

Volgens de beklaagde was hij niet racistisch, en de rechters gingen akkoord. Ze menen dat een belediging alleen racistisch is als ,,ze gedreven wordt door echte haat'' of als ze anderen aanzet tot rassenhaat of leidt tot ,,discriminatie op basis van ras, nationaliteit of religie''.

In dit concrete geval, zegt de rechter, was het geen racisme omdat de man met zijn woorden ,,een algemene afkeer, intolerantie of verwerping gebaseerd op ras'' uitte. De vervolging voor slagen en verwondingen blijft wel overeind.

De uitspraak wekt verbazing. De term neger is in het Italiaans al evenmin aanvaard als in het Engels of Nederlands. ,,Hoe moet je dit anders noemen dan racisme'', zei de ngo SOS-Racisme. ,,Iemand wordt aangevallen op basis van fysieke verschillen.''

Ook politici van links en rechts hadden zware kritiek op de uitspraak en zeiden dat ze niet op een slechter moment had kunnen vallen.

Italië is bezig aan een gewetensonderzoek over racisme. Zondag begonnen de voetbalwedstrijden in Italië te laat omdat de spelers overal spandoeken ontplooiden waarop stond: nee tegen racisme. Ze deden dat in een reactie op een incident op 27 november, toen de Ivoriaanse verdediger Marc Zoro van de eersteklasseclub Messina dreigde het veld te verlaten door de aanhoudende racistische koren van de fans van Inter Milaan.

Ook Carlo Fucci, de voorzitter van de Italiaanse bond voor magistraten, waarschuwde dat de uitspraak ,,het wapen dat we tegen racisme kunnen gebruiken, afbot''.

Het is niet de eerste keer dat het hoogste Italiaanse rechtscollege controversiële uitspraken doet. Zo oordeelde het al dat een vrouw niet verkracht kon zijn omdat ze een strakke jeans droeg.

TENACH
08-12-05, 22:35
Ik kan me goed voorstellen dat zwarte organisaties zich kwaad maken.

Woorden als neger en jood zijn buitengewoon kwetsend en gebaseerd op racistische kenmerken. Nederland is uniek om dergelijke namen in zijn taalgebied te hebben. Je kunt het niet zo gemakkelijk uitbannen. Met een naamsverandering ben je er niet. Er is een mentaliteitsverandering nodig. De naam is maar een uitwas.


laatste waarschuwing! kappen met die 'grapjes' van je[freya]

Rudy
09-12-05, 00:01
Die uitspraak van de rechters kan dus wel precedenten scheppen. Die "vuile" zal dus wel de dooddoener zijn. Momenteel zijn er al wat, toch in België voor zover ik weet, die een boete of alternatieve straf hebben gekregen voor misplaatste uitspraken tijdens een escalerende discussie. Racisme indien er sprake is van rassenhaat? Probeer maar eens te bewijzen of het om haatgevoelens gaat. Volgens mij kan je dat moeilijk, en ben je dus steeds verplicht de straf uit te spreken op basis van de gedane uitspraken en/of handelingen.

Shuuk
09-12-05, 01:14
Vuile neger is niet racistich :confused: , Dat meen je niet where Im from krijg je egt wel :stomp: als je dat tegen een donker persoon zegt. But then again het is Italie :fuckit:

Onbek_01
09-12-05, 01:20
Als deze incident gebeurt was in Rusland dan kon ik het begrijpen maar italie.
Een land die ooit geregeerd werd door romeinen en waar men het normaal vond om zwarten(slaven) te zien.
Ze hebben lange tijd gehad om aan te wennen aan zwarte huidskleur en toch heerst er nog racism in dat land :confused: .
Het kan mij niks schelen.
Haatdragende mensen behoren in hel.

Morosian
09-12-05, 09:01
'Schelden doet geen pijn' hebben mijn ouders mij vroeger geleerd. En inderdaad, dat doet het niet. Het kwalijke effect van schelden wordt wat mij betreft dan ook schromelijk overdreven. Persoonlijk zal het me jeuken hoe iemand mij uitscheldt, zeker waar het iemand betreft die ik niet ken. Daarbij snap ik niet wat er kwetsend is aan een woord als Jood. Een Jood is namelijk ook een Jood. Een neger is een neger. Een boer is een boer. Een blanke is een blanke. Een ongelovige is een ongelovige.

Als iemand mij vuile blanke, tering blanke of kanker blanke noemt, dan zal ik hooguit wat meewarig opkijken.

Waar het meestal mis gaat, is dat mensen om een of andere reden altijd blijk te moeten geven van historisch besef; de negers zijn vroeger slaven geweest, de joden zijn vroeger vervolgd geweest. Ongelovigen zijn door de eeuwen heen ook met honderdduizenden de dood in gejaagd. Moet ik dus beledigd zijn als iemand mij Vuile Ongelovige noemt?

waterfiets
09-12-05, 13:04
Ik vrees dat het hoogste rechtscollege in Italië zelf racistisch is want dit is een onbegrijpelijke uitspraak.

et_2000nl
09-12-05, 13:10
Is "mooie negerin" ook rascistisch of gewoon sexistisch?

Ik hoor in een zwarte kroeg in Adam nog wel eens wat engelse begroetingen onderling en die zijn niet zo lief tegen elkaar, maar ze blijven lachen....

Mill
09-12-05, 14:28
Welke vuile neger is niet racistisch?

freya
09-12-05, 14:35
Geplaatst door Mill
Welke vuile neger is niet racistisch?

Mill is hier bijzonder grappig de grenzen van het toelaatbare aan het verkennen :moe:



:slapen:

Bofko
09-12-05, 14:43
Geplaatst door freya
Mill is hier bijzonder grappig de grenzen van het toelaatbare aan het verkennen :moe:



:slapen:

Kom op Freya. je ként Mill toch ? Dit is spelen met taal . En idd grappig.

Freek de Jonge is er groot mee geworden.

freya
09-12-05, 14:45
Geplaatst door Bofko
je ként Mill toch ?

Precies :moe:

Mill
09-12-05, 14:51
Geplaatst door freya
Mill is hier bijzonder grappig de grenzen van het toelaatbare aan het verkennen :moe:



:slapen:

Ken je die hoofdverpleegster uit One Flew over the Cuckoo's Nest?

Rudy
09-12-05, 15:10
Geplaatst door et_2000nl
[B]Is "mooie negerin" ook rascistisch of gewoon sexistisch?

Zeker niet seksistisch.

Neger en negerin zijn binnen het Nederlands taalgebruik erkende woorden. Een neger is volgens Van Dale iemand die behoort tot één van de zwarte rassen in Afrika. Is dus op zich niet racistisch maar heeft gezien het koloniaal verleden wel een paternalistische connotatie.
“Vuile” klinkt beledigend. In combinatie met “neger” dus eerder zeer beledigend.

In ieder geval, indien mijn oog zou vallen op een zwarte Afrikaanse schoonheid, zou ik haar toch nooit aanspreken met “dag mooie negerin”.

Prlwytzkofski
09-12-05, 15:15
Geplaatst door Mill
Ken je die hoofdverpleegster uit One Flew over the Cuckoo's Nest?

:)

Onbek_01
09-12-05, 16:26
Geplaatst door Rudy
Zeker niet seksistisch.

Neger en negerin zijn binnen het Nederlands taalgebruik erkende woorden. Een neger is volgens Van Dale iemand die behoort tot één van de zwarte rassen in Afrika. Is dus op zich niet racistisch maar heeft gezien het koloniaal verleden wel een paternalistische connotatie.
“Vuile” klinkt beledigend. In combinatie met “neger” dus eerder zeer beledigend.

In ieder geval, indien mijn oog zou vallen op een zwarte Afrikaanse schoonheid, zou ik haar toch nooit aanspreken met “dag mooie negerin”.

Ik zou dat niet zeggen als je geen klap wilt ontvangen.
:zweep: