PDA

Bekijk Volledige Versie : Iedereen behalve de liberalen: Tel uw liberaliserings zegeningingen...



Wizdom
09-12-05, 22:02
Huishoudens betalen fors meer voor gas en stroom

Uitgegeven: 9 december 2005 13:36
Laatst gewijzigd: 9 december 2005 16:42

DEN HAAG - Nederlandse huishoudens moeten volgend jaar gemiddeld tussen de 15 en 16 procent meer betalen voor de levering van elektriciteit en gas door de drie grootste energiebedrijven. Dat komt neer op een bedrag van tussen de 135 en 150 euro. Dit blijkt de leveringstarieven van Nuon, Essent en Eneco voor 2006. Zij hebben samen nog altijd het grootste deel van de Nederlandse markt in handen.

De prijsverhogingen betreffen de leveringskosten, inclusief BTW. Andere toeslagen, zoals energiebelasting, zijn niet meegerekend. De drie energiebedrijven gaan uit van het verbruik van een gemiddeld huishouden voor stroom van 3500 kWh. Voor gas hanteren Essent en Eneco een gemiddeld verbruik per huishouden van 2000 kubieke meter, Nuon gaat uit van 1820 kubieke meter.


Uitgesplitst naar gas en stroom, stijgt het leveringstarief voor gas bij Essent met 14,4 procent, bij Nuon met 14 procent en bij Eneco met 15 procent. Voor elektriciteit is dat respectievelijk 17 procent, 18 procent en 15 procent.

Rudy
09-12-05, 22:14
Geplaatst door Wizdom
Huishoudens betalen fors meer voor gas en stroom

Dit ervaar ik al ongeveer 20 jaar.

Bar
09-12-05, 22:14
Stijging olieprijzen is kennelijk onbekend.
De oliestaten kunnen de extra miljarden niet meer bergen.

Ga eens bij hen klagen, zou ik zeggen.

Wizdom
10-12-05, 14:15
Geplaatst door Bar
Stijging olieprijzen is kennelijk onbekend.
De oliestaten kunnen de extra miljarden niet meer bergen.

Ga eens bij hen klagen, zou ik zeggen.

Leveringskosten hebben op zich niets met de grondstof prijs te maken....

jan1974
10-12-05, 14:30
Geplaatst door Wizdom
Leveringskosten hebben op zich niets met de grondstof prijs te maken....
De leveringsprijs is de prijs die je betaald exclusief de mileuheffing. Dus inclusief al het andere.

Het is dus wel degelijk de prijs inclusief grondstofprijs.

De olieprijs is een soort energieprijs.

Het grote voordeel van een hoge energieprijs is dat energiebesparing lucratiever wordt.