PDA

Bekijk Volledige Versie : Bezwaar tegen moslimschool Den Haag



Marsipulami
10-12-05, 16:55
Bezwaar tegen moslimschool Den Haag


Geplaatst op 9/12 '05 om 15:55u
Door Theo Borgermans (Bron: AD , Ikon)


DEN HAAG (RKnieuws.net) - De gemeente Den Haag tekent officieel bezwaar aan tegen het besluit van minister Van der Hoeven (CDA, Onderwijs) over de komst van een islamitische middelbare school.



De Stichting voor Islamitisch Onderwijs Ibn Ghaldoun heeft vorig jaar een aanvraag voor stichting van een school voor atheneum, havo en vmbo in Den Haag ingediend.

Die aanvraag voldoet volgens de gemeente niet aan de wettelijke stichtingsnorm, waardoor de school niet in het Plan van Scholen Voortgezet Onderwijs 2006-2007-2008 kan worden opgenomen.

De gemeente ziet geen ’dekkend netwerk’ van islamitische basisscholen in Den Haag die de leerlingen voor die middelbare school kunnen leveren. De twee moslimscholen die in Den Haag zijn gevestigd, zorgen volgens de gemeente voor onvoldoende doorstroming naar een school voor voortgezet onderwijs. Ook verwacht de gemeente niet dat het aantal leerlingen van die twee scholen dusdanig zal stijgen dat er ineens wel sprake is van dekking.

Bovendien vindt de gemeente Den Haag dat de aanvrager geen rekening houdt met de verschillende orthodoxe of liberale stromingen binnen de islam, waaruit blijkt dat niet iedere moslim naar de nieuwe school zou kunnen of willen gaan.

Wethouder Pierre Heijnen (PvdA, onderwijs) liet al eerder weten dat een nieuwe school in Den Haag geen optie is, omdat die de bestaande infrastructuur van scholen in de war gooit.

Wethouder Heijnen stelt dat veel is geïnvesteerd in die infrastructuur. Nieuwe initiatieven zouden die structuur volgens hem kunnen schaden door leerlingen bij die ’oude’ scholen weg te halen.

Reina
10-12-05, 17:34
OK reina tis leuk geweest, tot over 2 weken :zwaai: [freya]

Rudy
10-12-05, 22:02
Geplaatst door Marsipulami
Bezwaar tegen moslimschool Den Haag
Bovendien vindt de gemeente Den Haag dat de aanvrager geen rekening houdt met de verschillende orthodoxe of liberale stromingen binnen de islam, waaruit blijkt dat niet iedere moslim naar de nieuwe school zou kunnen of willen gaan.

Waar bemoeit de gemeente zich eigenlijk mee?
Ik dacht trouwens dat islamitische scholen privéscholen zijn.

ronald
10-12-05, 22:10
Geplaatst door Rudy
Waar bemoeit de gemeente zich eigenlijk mee?
Ik dacht trouwens dat islamitische scholen privéscholen zijn.


Net als katholieke, protestantse, vrije en joodse scholen zijn dit bijzondere scholen die een bepaalde geloofsrichting aan hangen. Binnen hun onderwijs geven zij ook naast het reguliere profane onderwijs, onderwijs over hun geloof. Dit bekostigen zij zelf. De rest is voor de rekening van de Staat en de inspectie draagt zorg dat dat goed wordt uit gevoerd. Hier hebben we dus meer te maken of zo'n middelbare school levenskansen heeft en dat niet na een paar jaar de hele boel moet worden gesloten alleen al vanwege het leerlingen aantal.

Marsipulami
10-12-05, 22:20
Geplaatst door Marsipulami


De gemeente ziet geen ’dekkend netwerk’ van islamitische basisscholen in Den Haag die de leerlingen voor die middelbare school kunnen leveren. De twee moslimscholen die in Den Haag zijn gevestigd, zorgen volgens de gemeente voor onvoldoende doorstroming naar een school voor voortgezet onderwijs. Ook verwacht de gemeente niet dat het aantal leerlingen van die twee scholen dusdanig zal stijgen dat er ineens wel sprake is van dekking.


:maf2:

Blijkbaar mogen ouders of leerlingen niet veranderen van mening inzake schoolkeuze -van de Nederlandse overheden. Ik denk dat een islamitische middelbare school wel een succes zou zijn en beantwoordt aan een behoefte. Waarom zegt men niet gewoon dat ordinair racisme en islamofobie het voornaamste argument is om de oprichting van die school te verhinderen.

ronald
10-12-05, 22:22
Geplaatst door Marsipulami
:maf2:

Blijkbaar mogen ouders of leerlingen niet veranderen van mening inzake schoolkeuze -van de Nederlandse overheden. Ik denk dat een islamitische middelbare school wel een succes zou zijn en beantwoordt aan een behoefte. Waarom zegt men niet gewoon dat ordinair racisme en islamofobie het voornaamste argument is om de oprichting van die school te verhinderen.


Dit is onzin. In Nederland draait alles gewoon om geld.

Marsipulami
10-12-05, 22:26
Geplaatst door ronald
Dit is onzin. In Nederland draait alles gewoon om geld.

Nee hoor. Als dat zo was dan waren er helemaal geen etnische, religieuze of culturele spanningen in Nederland. De doorsnee moslim is net zo hongerig naar een dik pak geld als de gemiddelde Nederlander. Dus op dat vlak verstaan niet-islamitische Nederlanders en moslims elkaar heel erg goed.

waterfiets
10-12-05, 22:32
Laatst was er een olijk item op AT5 over een school in amsterdam-zuid met 6 leerlingen. In een soort omgebouwd woonhuis. Dat was wel een privé school overigens want je moest 20.000 euro per jaar betalen om daar naar school te mogen. Dus wellicht gaat het de gemeente Den Haag om gemeenschapsgeld wat in een infrastructuur wordt gestopt die niet rendabel is.

Overigens snap ik niet dat er niet meer multi-religieuze scholen zijn. Ik zag deze avond een documentaire over SriLanka waar na de tsunami een dergelijke school is opgezet. Heel doelbewust. Nu zal je wellicht zeggen dat we daar openbaar onderwijs voor hebben maar dat noem ik geen multi-religieuze school. Op deze school in Sri Lanka was men zeer actief met geloof bezig. Maar misschien is daar een ramp voor nodig?

Marsipulami
10-12-05, 22:44
Geplaatst door waterfiets
Overigens snap ik niet dat er niet meer multi-religieuze scholen zijn. Ik zag deze avond een documentaire over SriLanka waar na de tsunami een dergelijke school is opgezet. Heel doelbewust. Nu zal je wellicht zeggen dat we daar openbaar onderwijs voor hebben maar dat noem ik geen multi-religieuze school. Op deze school in Sri Lanka was men zeer actief met geloof bezig. Maar misschien is daar een ramp voor nodig?

Das een heel goed idee. Er moeten meer multi-religieuze scholen komen. Scholen waar men heel actief met het (eigen) geloof bezig is en toch de kans heeft om het geloof van de ander te leren kennen en vriendschap te sluiten met andersgelovigen. Openbare scholen zijn slechts oorden van verderf waar kinderen een nihilistische grootste gemene deler omtrent levensbeschouwing door de strot geduwd wordt. Laat ons van mening verschillen zolang de seculiere overheid dat nog wil toestaan.

ronald
10-12-05, 23:20
Geplaatst door Marsipulami
Nee hoor. Als dat zo was dan waren er helemaal geen etnische, religieuze of culturele spanningen in Nederland. De doorsnee moslim is net zo hongerig naar een dik pak geld als de gemiddelde Nederlander. Dus op dat vlak verstaan niet-islamitische Nederlanders en moslims elkaar heel erg goed.


Je begrijpt me verkeerd. Het Ministerie van Onderwijs is echt niet van plan een dure school voor een handje vol leerlingen in stand te houden. In zoverre steunt het Rijk ook niet de start van zo'n school. Er is te weinig draagvlak.
Dat er etnische spanningen zijn is iedereen wel duidelijk. Misschien is dat de drang om een "eigen" school op te richten. De vraag was echter het bezwaar van de gemeente Den Haag.

Een voorbeeldschool in Sri Lanka lijkt een mooi resultaat. Nood breekt wet zal waarschijnlijk een grotere inbreng hebben. Zodra het enigszins kan, zullen naar mijn mening de diverse groepen zich toch weer opdelen.
In wezen hebbeb zij het Openbaar onderwijs hier in Nederland. Te veel en te vaak is zo'n school anti-religieus geworden. Zo heeft het Openbaar onderwijs in ieder geval zijn eigen "religieuze" poten onderuit gezaagd. Er is geen protocol, geen instelling, geen drijfveer vanuit de besturen, directie en teams...en dus ook niet vanuit de leerlingen, om anders gelovigen te reapecteren. Te veel moest de school niet-religieus zijn.

Marsipulami
10-12-05, 23:34
Geplaatst door ronald
Je begrijpt me verkeerd. Het Ministerie van Onderwijs is echt niet van plan een dure school voor een handje vol leerlingen in stand te houden. In zoverre steunt het Rijk ook niet de start van zo'n school. Er is te weinig draagvlak.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een islamitische middelbare school geen succes zou zijn in een stad als Den Haag. Belgische moslims sturen hun kinderen in Nederland naar islamitische basisscholen. (Terwijl de authochtone Nederlanders hun kinderen dan weer naar België sturen).




Dat er etnische spanningen zijn is iedereen wel duidelijk. Misschien is dat de drang om een "eigen" school op te richten. De vraag was echter het bezwaar van de gemeente Den Haag.

Het is belangrijk dat jongeren op een positieve manier leren leven met hun etnische en levensbeschouwelijke achtergrond. Dat levert een positief zelfbeeld. Mensen die zich goed voelen in hun vel leveren over het algemeen een grotere bijdrage aan de (pluralistische) samenleving in haar geheel.


Een voorbeeldschool in Sri Lanka lijkt een mooi resultaat. Nood breekt wet zal waarschijnlijk een grotere inbreng hebben. Zodra het enigszins kan, zullen naar mijn mening de diverse groepen zich toch weer opdelen.

Diversiteit is een rijkdom. Dat groepen hun eigen culturele en levensbeschouwelijke identiteit koesteren is zeker niet noodzakelijk negatief te beoordelen.


In wezen hebbeb zij het Openbaar onderwijs hier in Nederland. Te veel en te vaak is zo'n school anti-religieus geworden. Zo heeft het Openbaar onderwijs in ieder geval zijn eigen "religieuze" poten onderuit gezaagd. Er is geen protocol, geen instelling, geen drijfveer vanuit de besturen, directie en teams...en dus ook niet vanuit de leerlingen, om anders gelovigen te reapecteren. Te veel moest de school niet-religieus zijn.

Helemaal mee eens. Indirect wordt leerlingen op dergelijke scholen een niet beleden, maar beleefd atheïsme door de strot geduwd.

rja2
10-12-05, 23:35
Geplaatst door Marsipulami
:maf2:

Blijkbaar mogen ouders of leerlingen niet veranderen van mening inzake schoolkeuze -van de Nederlandse overheden. Ik denk dat een islamitische middelbare school wel een succes zou zijn en beantwoordt aan een behoefte. Waarom zegt men niet gewoon dat ordinair racisme en islamofobie het voornaamste argument is om de oprichting van die school te verhinderen.
Van middelbare scholen is de achtergrond niet belangrijk.

Maar veel moslims in dit land streven naar segratie, ze hebben al eigen wijken en stichten nu scholen, een groot verschil met christelijke scholen in dit land die midden in de samenleving staan , zetten veel Islamitsche scholen zich tegen onze cultuur en onze levenswijze. Op die scholen zitten geen autochone kinderen, dus ze komen niet in contact met autochone kinderen.

Nog een paar jaar en de moslims hebben scholen van het lager onderwijs tot het hoge onderwijs , die moslims komen pas in echt in contact met autochone Nederlanders als ze
een baan zoeken, laten ze dan ook maar baan zoeken bij een Islamitsche baas.
Tijd om artikel 23 in de grondwet af te schaffen, de 2 / 3 meerderheid is te vinden in eerste en tweede kamer, als het CDA niet in regering zit.

De meeste moslims zijn er toch alleen voor de poen, misschien is het op de lange termijn goedkoper en om problemen te voorkomen , om die moslims een zak geld te geven als ze aan de grens hun paspoort en hun verblijfsgunning inleveren.

Marsipulami
10-12-05, 23:52
Geplaatst door rja2
Van middelbare scholen is de achtergrond niet belangrijk.

Maar veel moslims in dit land streven naar segratie, ze hebben al eigen wijken en stichten nu scholen, een groot verschil met christelijke scholen in dit land die midden in de samenleving staan , zetten veel Islamitsche scholen zich tegen onze cultuur en onze levenswijze. Op die scholen zitten geen autochone kinderen, dus ze komen niet in contact met autochone kinderen.




Moslims in Europa willen geen segregatie. Ze willen alleen de ruimte krijgen om zichzelf te mogen zijn. Diversiteit is een rijkdom voor een samenleving.


Nog een paar jaar en de moslims hebben scholen van het lager onderwijs tot het hoge onderwijs

Dat is voor katholieken, protestanten of niet gelovigen ook mogelijk. Waarom gunt men de moslims niet de ruimte om een eigen pedagogische structuur in stand te houden om zo sterker te staan in de dialoog met andersdenkenden ?


, die moslims komen pas in echt in contact met autochone Nederlanders als ze
een baan zoeken, laten ze dan ook maar baan zoeken bij een Islamitsche baas.

Je zegt eigenlijk: "als moslims niet bereid zijn om hun geloof te verwerpen dan krijgen ze van mij geen werk meer".


Tijd om artikel 23 in de grondwet af te schaffen, de 2 / 3 meerderheid is te vinden in eerste en tweede kamer, als het CDA niet in regering zit.

Je zit duidelijk op dezelfde lijn als de taliban destijds in Afghanistan. Weg met de godsdienstvrijheid.


De meeste moslims zijn er toch alleen voor de poen, misschien is het op de lange termijn goedkoper en om problemen te voorkomen , om die moslims een zak geld te geven als ze aan de grens hun paspoort en hun verblijfsgunning inleveren.

De toekomst van Europa zal een veelkleurige en multireligieuze toekomst zijn. Een andere weg is er niet. De mensen die niet met hun tijd meekunnen kan men best met een zak geld naar een ander land sturen.

rja2
11-12-05, 00:47
Geplaatst door Marsipulami
Moslims in Europa willen geen segregatie. Ze willen alleen de ruimte krijgen om zichzelf te mogen zijn. Diversiteit is een rijkdom voor een samenleving.

Wat voor godsdienst iemand heeft moet iedereen zelf weten.

Maar zelfs de derde generatie Marokkanen, zijn in de eerste plaats Marokkaan dan pas Nederlander, ze hebben een permanente verblijfsgunning en komen ze zonder problemen Nederland weer in, na een vakantie Marokko. Ze zijn niet echt betrokken bij Nederland, dus als burgers van Nederland die Nederland beter willen maken hebben we weinig aan ze, die zitten via hun sateliet onvangen in het Midden Oosten, wat daar gebeurd is veel belangrijkeer als Nederlander.

De segratie is nu al een feit, moslims hebben hun eigen wijken en met hun eigen winkels en hun orginisaties, er zijn wijken in Nederland waar met je Berbers of Arabische of Turks verder komt dan met Nederlands. Geen wonder dat die eerste generatie de taal nooit hebben, dat is gewoon onwil, ze willen gewoon zo weinig mogelijk te maken met hebben met auto chone Nederlanders, we zijn maar voor een ding goed, dat is geld.

Er is segratie, punt. Dat is in Belgie nog veel erger volgens mij. In Amersfoort is meer dan vijf jaar een beleid, dat je zelf kunt kiezen waar je woont, je krijgt de woning als je genoeg punten hebt, in m'n wijk staan genoeg huurwoningen, maar wonen bijna geen allochtonen, dus die kiezen voor het bij elkaar wonen.





Je zegt eigenlijk: "als moslims niet bereid zijn om hun geloof te verwerpen dan krijgen ze van mij geen werk meer".

Moslims discrimineren bij het leven, als er twee sollicitanten zijn een moslim en niet moslim, mag jij vragen wie aangenomen wordt bij een Islamitsche baas, dat vinden veel moslims ook doodnormaal ook.

Het discmineren van homo's en vrouwen is gemeengoed in de moslim gemeenschap.



Je zit duidelijk op dezelfde lijn als de taliban destijds in Afghanistan. Weg met de godsdienstvrijheid.

Werkelijk, waarom zou ik via mijn belasting geld financieren, dat ik een onlovige bent die brand in de hel, dat leren gelovigen van veel godsdiensten.

Godsdienst is iets van het prive leven.


Ik hoef niet mee te betalen aan godsdienstige scholen, daar heb ik niks mee en in Nederland hebben overheden weinig te zeggen over de scholen, daar is een overblijfsel van verzuilling in negentiende eeuw, toen Katholieken en Protestanten mekaar de hersens konden inslaan, die verzuiling heeft geen betekeniis meer in de huidige tijd, moslims proberen de wetten die zijn ontstaan in die tijd te misbruiken voor hun eigen doel de segratie.

Dus afschaffen artikel 23 van de grondwet, als kinderen godsdienst onderwijs nodig, mogen de gelovigen dit zelf betalen en niet de overheid.


De toekomst van Europa zal een veelkleurige en multireligieuze toekomst zijn. Een andere weg is er niet. De mensen die niet met hun tijd meekunnen kan men best met een zak geld naar een ander land sturen.
De toekomst van Europa zie ik somber in, met zoveel moslims die niets zien in onze cultuur en onze democratie.

Ik denk dat binnen een aantal generaties de moslims en niet moslims mekaar de hersens inslaan, omdat de moslims een dictatuur willen vestigen.

mark61
11-12-05, 13:06
Geplaatst door Marsipulami
Blijkbaar mogen ouders of leerlingen niet veranderen van mening inzake schoolkeuze -van de Nederlandse overheden.

Kan je nog lezen lees dan nog s. De minister heeft het initiatief genomen, de gemeente is tegen.

Marsipulami
11-12-05, 13:09
Geplaatst door mark61
Kan je nog lezen lees dan nog s. De minister heeft het initiatief genomen, de gemeente is tegen.

Geef me een seintje als je ooit wat inhoudelijks te melden zou hebben. :rolleyes:

Marsipulami
11-12-05, 13:47
Geplaatst door rja2
Maar zelfs de derde generatie Marokkanen, zijn in de eerste plaats Marokkaan dan pas Nederlander, ze hebben een permanente verblijfsgunning en komen ze zonder problemen Nederland weer in, na een vakantie Marokko. Ze zijn niet echt betrokken bij Nederland,

Als men zich niet thuisvoelt in Nederland dan komt dat mogelijks door het feit dat de autochtonen hen op subtiele en minder subtiele wijze laten weten dat ze er niet echt bijhoren.



dus als burgers van Nederland die Nederland beter willen maken hebben we weinig aan ze, die zitten via hun sateliet onvangen in het Midden Oosten, wat daar gebeurd is veel belangrijkeer als Nederlander.

Het is maar heel normaal dat allochtonen zich meer dan autochtone Nederlanders betrokken voelen bij wat er gebeurt in hun herkomstlanden.


De segratie is nu al een feit, moslims hebben hun eigen wijken en met hun eigen winkels en hun orginisaties, er zijn wijken in Nederland waar met je Berbers of Arabische of Turks verder komt dan met Nederlands.

De concentratie van allochtonen van eenzelfde origine is ook het gevolg van gevoerd beleid. Er zijn genoeg allochtonen die graag zouden wonen in een chique buurt.


Geen wonder dat die eerste generatie de taal nooit hebben, dat is gewoon onwil,

97 % van de eerste generatie spreekt voldoende Nederlands om zichzelf te behelpen. Voor mensen zonder talenknobbel kan het echter heel moeilijk zijn om een taal te leren die hun moedertaal niet is. Het heeft zeker niets met onwil te maken.


ze willen gewoon zo weinig mogelijk te maken met hebben met autochtone Nederlanders,

Daar geloof ik niks van.


we zijn maar voor een ding goed, dat is geld.

Geld verdienen aan migranten was ook de reden waarom de eerste generatie naar hier gehaald werd. Geld (besparen) is ook de reden waarom men actueel geen nieuwe migranten wil toelaten.


Er is segratie, punt. Dat is in Belgie nog veel erger volgens mij.

Oh ?


In Amersfoort is meer dan vijf jaar een beleid, dat je zelf kunt kiezen waar je woont, je krijgt de woning als je genoeg punten hebt, in m'n wijk staan genoeg huurwoningen, maar wonen bijna geen allochtonen, dus die kiezen voor het bij elkaar wonen.

Merkwaardig.



Moslims discrimineren bij het leven, als er twee sollicitanten zijn een moslim en niet moslim, mag jij vragen wie aangenomen wordt bij een Islamitsche baas, dat vinden veel moslims ook doodnormaal ook.

Ik ben nog niet zo heel zeker van het resultaat van dat sollicitatiegesprek.


Het discmineren van homo's en vrouwen is gemeengoed in de moslim gemeenschap.

Dat meen je niet.


Werkelijk, waarom zou ik via mijn belasting geld financieren, dat ik een onlovige bent die brand in de hel, dat leren gelovigen van veel godsdiensten.

Waarom moet het belastinggeld van gelovigen dienen om scholen in stand te houden die hun geloof belachelijk maakt.


Godsdienst is iets van het prive leven.

Dat zouden ongelovigen graag willen. Maar dat is helaas niet zo.


Ik hoef niet mee te betalen aan godsdienstige scholen, daar heb ik niks mee

Akkoord, maar gelovigen hoeven dan ook niet langer mee te betalen voor ongodsdienstige scholen, want daar hebben ze niks mee.


en in Nederland hebben overheden weinig te zeggen over de scholen, daar is een overblijfsel van verzuilling in negentiende eeuw, toen Katholieken en Protestanten mekaar de hersens konden inslaan, die verzuiling heeft geen betekeniis meer in de huidige tijd, moslims proberen de wetten die zijn ontstaan in die tijd te misbruiken voor hun eigen doel de segratie.

De verzuiling was een zinvolle manier om een sociale pacificatie te bewerken m.b.t. maatschappelijke tegenstellingen op politieke en/of levensbeschouwelijke gronden.

De rijkdom van de levensbeschouwelijke diversiteit wordt thans geofferd op het altaar van de verstikkende eenheidsworstcultuur waar niemand nog het recht heeft op een eigen geloof, eigen levenstijl, een eigen mening, die anders is dan wat de kudde als waarheid koestert.


Dus afschaffen artikel 23 van de grondwet.

Het standpunt van de taliban dus.


De toekomst van Europa zie ik somber in, met zoveel moslims die niets zien in onze cultuur en onze democratie.

Ik denk dat niet-EU'ers oneindig veel meer respect hebben voor onze cultuur dan omgekeerd ooit het geval zal zijn.


Ik denk dat binnen een aantal generaties de moslims en niet moslims mekaar de hersens inslaan, omdat de moslims een dictatuur willen vestigen.

Het komt wel goed zodra iedereen inziet dat een ander dezelfde rechten moet krijgen als men voor zichzelf opeist.

mark61
11-12-05, 15:07
Geplaatst door Marsipulami
Geef me een seintje als je ooit wat inhoudelijks te melden zou hebben. :rolleyes:

Je lult uit je nek; ik wijs je erop. Hoe inhoudelijk kan ik worden?

Terug naar school en leren lezen.

Rudy
11-12-05, 22:59
Geplaatst door waterfiets
Overigens snap ik niet dat er niet meer multi-religieuze scholen zijn. Ik zag deze avond een documentaire over SriLanka waar na de tsunami een dergelijke school is opgezet. Heel doelbewust. Nu zal je wellicht zeggen dat we daar openbaar onderwijs voor hebben maar dat noem ik geen multi-religieuze school. Op deze school in Sri Lanka was men zeer actief met geloof bezig. Maar misschien is daar een ramp voor nodig?

Actiever met geloof bezig zijn? Als er meer tijd in geloof wordt gestoken is dit wel ten koste van de andere vakken. Ik opteer eerder voor het aanleren van cultuur, de verschillen in het bijzonder. Dat kan volgens mij perfect in lessen geschiedenis of wereldorientatie of hoe die vakken ook mogen noemen. En toegegeven, daar zou de gemeenschap volgens mij ook iets beter van worden, door de onwetendheid wat weg te werken.

Rudy
11-12-05, 23:04
Geplaatst door Marsipulami
Helemaal mee eens. Indirect wordt leerlingen op dergelijke scholen een niet beleden, maar beleefd atheïsme door de strot geduwd.
Mars, of ik heb het totaal begrepen, maar in een openbare school (gemeenschapsschool in België) mag je toch kiezen welke godsdienstlessen of levensbeschouwing je volgt. Of is dit in Nederland niet zo?

mark61
11-12-05, 23:16
Geplaatst door Rudy
Mars, of ik heb het totaal begrepen, maar in een openbare school (gemeenschapsschool in België) mag je toch kiezen welke godsdienstlessen of levensbeschouwing je volgt. Of is dit in Nederland niet zo?

Die lessen zijn er hier niet, voorzover ik weet. We hebben wel iets dat maatschappijleer heet, maar dat schiet niet op qua inhoud.

Er wordt hier ook geen atheïsme gepropageerd op openbare scholen; die laten zich gewoon niet over godsdienst uit, das alles. Laat Mars de Hollanderdoder maar kleppen.

Op mijn (openbare) basisschool (primair onderwijs dus) heb ik nog wel facultatieve godsdienstlessen gehad. Kan me er niet veel van herinneren.

Marsipulami
11-12-05, 23:18
Geplaatst door Rudy
Mars, of ik heb het totaal begrepen, maar in een openbare school (gemeenschapsschool in België) mag je toch kiezen welke godsdienstlessen of levensbeschouwing je volgt. Of is dit in Nederland niet zo?

Nee, je begrijpt het helemaal niet. Moslims, christenen, atheïsten, enz. hebben een eigen opvoedingsproject. Kinderen opvoeden gaat veel verder dan het vrijblijvend theoretisch naast elkaar van verschillende levensbeschouwingen met als conclusie dat ze geen van allen waardevol zijn.

De betekenis van een religieus geloof begrijpen kan niet vanop de zijlijn. Net zoals je niet kan leren zwemmen als je op de oever blijft staan. Geloof kan je alleen maar leren als je eraan participeert. Dat is niet mogelijk op een school die het relativisme als uitgangspunt heeft.

mark61
11-12-05, 23:21
Geplaatst door Marsipulami
Nee, je begrijpt het helemaal niet. Moslims, christenen, atheïsten, enz. hebben een eigen opvoedingsproject.

Iedereen krijgt het zelfde Engels en wiskunde. Voor de rest hangen er wat rituelen rond de lessen. Openingsgebed des ochtends en zo.


Kinderen opvoeden gaat veel verder dan het vrijblijvend theoretisch naast elkaar van verschillende levensbeschouwingen met als conclusie dat ze geen van allen waardevol zijn. Wa..

Je begint weer te wauwelen. Of je moest het over Belgisch openbaar onderwijs hebben, da weet ik niet.

Wa?

Marsipulami
11-12-05, 23:30
Geplaatst door mark61
Iedereen krijgt het zelfde Engels en wiskunde.


Nee, klopt niet. Kinderen zijn geen computers waarnaar men programma's en gegevensbestanden kan downloaden. De persoon van de wiskundeleraar heeft ook een opvoedende functie of hij/zij zich daarvan bewust is of niet. De manier waarop leerkrachten omgaan met hun leerlingen, collega's, ouders, enz. Daarvan leren leerlingen ook heel veel, ook al is het geen wiskunde in strikte zin.



Voor de rest hangen er wat rituelen rond de lessen. Openingsgebed des ochtends en zo.

Dat is niet zo belangrijk.

mark61
11-12-05, 23:34
Geplaatst door Marsipulami
Nee, klopt niet. Kinderen zijn geen computers waarnaar men programma's en gegevensbestanden kan downloaden. De persoon van de wiskundeleraar heeft ook een opvoedende functie of hij/zij zich daarvan bewust is of niet. De manier waarop leerkrachten omgaan met hun leerlingen, collega's, ouders, enz. Daarvan leren leerlingen ook heel veel, ook al is het geen wiskunde in strikte zin.

Niks van de atheïstische dan wel religieuze inslag van mijn leraren gemerkt. Na, we hadden een katholieke rector. Die werd wat nerveus toen hij moest uitleggen wat die fresco's in Tarquinia en Pompeï voorstelden. :hihi:


Dat is niet zo belangrijk.

Das het enige waar in NL confessionele scholen zich in onderscheiden van openbare. En de kwaliteit natuurlijk. :)

Rourchid
11-12-05, 23:35
Geplaatst door Rudy

Actiever met geloof bezig zijn? Als er meer tijd in geloof wordt gestoken is dit wel ten koste van de andere vakken.


Actief met geloof bezig zijn betekent niet intellectuele hoogstandjes aanleren in een schoolgebouw, met de woorden van Tariq Ramadan:
"Al naar gelang de leeftijd moeten wij, vanuit schoolprogramma's en rekening houdend met wat de jongeren beleven (na naar hen te hebben geluisterd), een religieus onderwijsprogramma opstellen dat actueel is: niet alleen de klassieke en noodzakelijke les in koranrecitatie. De bestudering van passages en van commentatoren op de koran moet toegesneden zijn op de werkelijkheid, net als de voorstelling van leven en tradities van de profeet. Het gaat erom bronnen tot leven te brengen (in het bewustzijn van jongeren en tieners) door de nadruk te leggen op de doeltreffende en praktische zijde van die kennis, en niet alleen op droge theoretische kwantiteit. Het ethisch onderwijs gaat altijd dieper als het uitgaat van een simulatie van de werkelijkheid. Het gaat er dus niet om uitsluitend intellectuele studieprogramma's voor te stellen, maar ook om daar sociale, culturele en sportieve activiteiten aan vast te knopen. Het islamitisch onderwijs integreren in de werkelijkheid van het leven, midden in de stad, in de betrekkingen met vrouwen, mannen en de natuur, die onze omgeving vormen, dat is zeer noodzakelijk. Alleen zo kunnen wij een echte 'pedagogie van de solidariteit' aankweken door ondersteunende activiteiten te organiseren voor zieken, bejaarden, gehandicapten en jongeren vanaf een bepaalde leeftijd, voor gevangenen en drugsverslaafden. Politieke en sociale instellingen bezoeken brengt jongeren burgerzin bij en betrekt hen bij het leven van de stad. Ten slotte laten een aanbod van diverse culturele activiteiten die passen in een westers referentiekader en ze koppelen aan belevenissen van betrokkenen, zien dat moslim zijn niet betekent een oosterse, en in elk geval altijd vreemde cultuur hebben, maar dat het wel degelijk om gaat hier aanwezig te zijn en van meet af aan onderscheid te maken tussen wat strookt met onze waarden en wat niet."

Tomas
11-12-05, 23:35
Geplaatst door Marsipulami
Nee, klopt niet. Kinderen zijn geen computers waarnaar men programma's en gegevensbestanden kan downloaden. De persoon van de wiskundeleraar heeft ook een opvoedende functie of hij/zij zich daarvan bewust is of niet. De manier waarop leerkrachten omgaan met hun leerlingen, collega's, ouders, enz. Daarvan leren leerlingen ook heel veel, ook al is het geen wiskunde in strikte zin.




Dat is niet zo belangrijk.

Met beiden ben ik het eens. Wiskunde leeraren zijn inderdaad over 't algemeen wat maffer en wereldvreemder. Maar wat het met godsdienst te maken heeft ontgaat me even.

Rourchid
11-12-05, 23:39
Geplaatst door Marsipulami
Nee, klopt niet. Kinderen zijn geen computers waarnaar men programma's en gegevensbestanden kan downloaden. De persoon van de wiskundeleraar heeft ook een opvoedende functie of hij/zij zich daarvan bewust is of niet. De manier waarop leerkrachten omgaan met hun leerlingen, collega's, ouders, enz. Daarvan leren leerlingen ook heel veel, ook al is het geen wiskunde in strikte zin.




Dat is niet zo belangrijk.
Helemaal mee eens.
Kennisoverdracht staat niet gelijk aan vorming.

mark61
11-12-05, 23:39
Geplaatst door Tomas
Met beiden ben ik het eens. Wiskunde leeraren zijn inderdaad over 't algemeen wat maffer en wereldvreemder. Maar wat het met godsdienst te maken heeft ontgaat me even.

Ik ben ook benieuwd naar katholieke meetkunde. Zou dat anti-Euclidisch zijn?

Rudy
11-12-05, 23:51
Geplaatst door Marsipulami
Nee, klopt niet. Kinderen zijn geen computers waarnaar men programma's en gegevensbestanden kan downloaden. De persoon van de wiskundeleraar heeft ook een opvoedende functie of hij/zij zich daarvan bewust is of niet. De manier waarop leerkrachten omgaan met hun leerlingen, collega's, ouders, enz. Daarvan leren leerlingen ook heel veel, ook al is het geen wiskunde in strikte zin.

Mars, daarvoor heb je nog geen opvoedingsproject nodig op school. Leerkrachten zijn opvoeders en oefenen een voorbeeldfunctie uit. Als de school dan ook nog de eindtermen haalt en wat goeie contacten onderhoudt met de ouders dan hebben we kwalitatief een goeie school. Maar opvoeden is voor mij op de eerste plaats een taak van ouders.
Dat we toevallig in een kennismaatschappij leven met een kenniseconomie die steeds belangrijker wordt, is een feit. Scholen moeten dus op de eerste plaats kennis overbrengen.
Maar, ook vaardigheden, en waarden. Respect voor de medemens bijvoorbeeld. Ik ben ervan overtuigd dat kennis over diverse culturen, met zijn verschillen, wat kan leiden tot meer begrip, meer zal opbrengen dan zich te gaan verdiepen in de diverse godsdiensten op zich.
Ik merk nu al dat zelfs in wat een goeie katholieke school genoemd wordt, de godsdienst al serieus wordt afgevlakt. En eerlijk gezegd het hoeft voor mijn part ook niet meer zoals vroeger te zijn zoals bij de paterkes bijvoorbeeld.

Marsipulami
12-12-05, 00:00
Geplaatst door Tomas
. Maar wat het met godsdienst te maken heeft ontgaat me even.

Het heeft alles met godsdienst te maken. Gods-dienst mondt uit in, en is onlosmakelijk verbonden met mensen-dienst. Een humanisme zonder God herleidt mensen tot zielloze objecten in dienst van het eigenbelang. Een mens wordt meer mens in de mate dat hij zichzelf en anderen leert zien als een gave -schepping of kind- van God. De zorg en de aandacht die leerkrachten besteden aan de eigen attitude en de attitudes van hun leerlingen gaat voorbij de louter cognitieve kennisoverdracht.

Tomas
12-12-05, 00:03
Geplaatst door Marsipulami
Het heeft alles met godsdienst te maken. Gods-dienst mondt uit in, en is onlosmakelijk verbonden met mensen-dienst. Een humanisme zonder God herleidt mensen tot zielloze objecten in dienst van het eigenbelang. Een mens wordt meer mens in de mate dat hij zichzelf en anderen leert zien als een gave -schepping of kind- van God. De zorg en de aandacht die leerkrachten besteden aan de eigen attitude en de attitudes van hun leerlingen gaat voorbij de louter cognitieve kennisoverdracht.

Oh ja, da's waar ook. Als iemand zegt zich aan een geloof te conformeren is het een beter mens. Vergeet ik steeds. Stom.

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=165552

Marsipulami
12-12-05, 00:22
Geplaatst door Tomas
Oh ja, da's waar ook. Als iemand zegt zich aan een geloof te conformeren is het een beter mens. Vergeet ik steeds. Stom.

Wat iemand zegt over het eigen geloof (of ongeloof) is niet zo belangrijk. Veel belangrijker is wat er werkelijk leeft in het hart van mensen waarvan ze door hun doen en laten getuigen.

"[19] Wij hebben lief, omdat Hij ons het eerst heeft liefgehad. [20] Maar* als iemand zegt dat hij God liefheeft, terwijl hij zijn broeder haat, is hij een leugenaar. Want als hij zijn broeder, die hij ziet, niet liefheeft, kan hij God niet liefhebben, die hij nooit heeft gezien. [21] Dit gebod hebben wij dan ook van Hem gekregen: wie God liefheeft, moet ook zijn broeder liefhebben." (Joh 1, 19-21)

mark61
12-12-05, 07:16
Geplaatst door Marsipulami
Het heeft alles met godsdienst te maken. Gods-dienst mondt uit in, en is onlosmakelijk verbonden met mensen-dienst. Een humanisme zonder God herleidt mensen tot zielloze objecten in dienst van het eigenbelang. Een mens wordt meer mens in de mate dat hij zichzelf en anderen leert zien als een gave -schepping of kind- van God. De zorg en de aandacht die leerkrachten besteden aan de eigen attitude en de attitudes van hun leerlingen gaat voorbij de louter cognitieve kennisoverdracht.

Kan me haast niet voorstellen dat je het zelf gelooft. If so, dan ben je debiel.

In NL is het aan katholieke leraren niet te merken dat ze net zo stom zijn als jij.

Victory
12-12-05, 08:41
Er zijn 7314 scholen in het primaire onderwijs. Meer dan 75% van de kinderen in dit land zitten op een school binnen het bijzonder onderwijs. De meeste bijzondere scholen zijn rooms-katholiek of protestants-christelijk. En op veel van deze christelijke scholen is de meerderheid Moslim. En als ik zeg, "de meerderheid", dan bedoel ik echt dat sommige christelijke scholen bijna 100% Moslim leerlingen heeft.

Als jij denkt dat de Moslims geen intresse hebben voor een eigen school, dan ben je of blind of je hebt andere redenen (gewoon anti-Moslim zoals de meeste Nederlanders). De racistische Nederlanders grijpen elk excuus om onze vooruitgang in dit land te voorkomen.

Van handtekeningen acties die gehouden worden om een turkse familie tegen te houden van het openen van een groentewinkel (hier in mijn buurt), tot aan politici die opeens artikel 23 in twijfel nemen.

Nee mensen, netzoals mijn mededorpelingen de turkse groentewinkel niet konden tegenhouden, kunnen jullie ook niet onze vooruitgang op andere gebieden voorkomen.

En ga vooral niet stoer tegen mij praten want dit is mijn studiegebied, en ik heb er nog veel meer over te zeggen.

PS: We hebben nu drie turkse winkels. :D

mark61
12-12-05, 08:52
Geplaatst door Victory
Als jij denkt dat de Moslims geen intresse hebben voor een eigen school, dan ben je of blind of je hebt andere redenen (gewoon anti-Moslim zoals de meeste Nederlanders).

Wie is 'jij'? Are you tokking to me?

Waar lees je dat ik bezwaar maak tegen de komst van die school? Of heb je het tegen een denkbeeldige NLer? Of burg Deetman?

Victory
12-12-05, 09:03
Geplaatst door mark61
Wie is 'jij'? Are you tokking to me?

Waar lees je dat ik bezwaar maak tegen de komst van die school? Of heb je het tegen een denkbeeldige NLer? Of burg Deetman?

Ik praat tegen de meerderheid van de Nederlanders die voor PEDO Pim Fortuyn hadden gestemd. bwhahahaa :D

"de poep was tot aan het plafon" :D

mark61
12-12-05, 09:28
Geplaatst door Victory
Ik praat tegen de meerderheid van de Nederlanders die voor PEDO Pim Fortuyn hadden gestemd. bwhahahaa :D

"de poep was tot aan het plafon" :D

Is goed. :D

rja2
14-12-05, 20:20
Geplaatst door Marsipulami
De concentratie van allochtonen van eenzelfde origine is ook het gevolg van gevoerd beleid. Er zijn genoeg allochtonen die graag zouden wonen in een chique buurt.

Dat is niet wat ik in Amersfoort zie, er is bijna tien jaar een vrij toewijzingsbeleid voor huur woningen, je kunt wonen waar je wilt en in de woning die je wilt, als je genoeg punten hebt krijg je de woning, in mijn wijk staan genoeg huurwoningen, maar er wonen bijna geen allochtonen, die wonen schijnbaar liever in hun eigen wijken.



97 % van de eerste generatie spreekt voldoende Nederlands om zichzelf te behelpen. Voor mensen zonder talenknobbel kan het echter heel moeilijk zijn om een taal te leren die hun moedertaal niet is. Het heeft zeker niets met onwil te maken.

Nu sinds het verplicht is moeten die eerste generatie allochtonen wel, ze moesten gedwongen worden, dat zegt genoeg over hun instelling.

Ik ben ook wel met eerste generatie allochtonen in aanraking gekomen, die spraken geen woord Nederlands, de kinderen moesten vertalen.




Geld verdienen aan migranten was ook de reden waarom de eerste generatie naar hier gehaald werd. Geld (besparen) is ook de reden waarom men actueel geen nieuwe migranten wil toelaten.

Die Marokkanen en Turken hebben alleen geld gekost en kosten in de toekomst nog meer geld.

Ik heb weinig tegen immigranten, maar dan moeten we wel hun eigen broek ophouden.


Waarom moet het belastinggeld van gelovigen dienen om scholen in stand te houden die hun geloof belachelijk maakt.

Werkelijk maken ze op openbare scholen, gelovigen belachelijk, daar geloof ik niets van, ik heb zelfs godsdienstles gehad op een openbare school, werd niet betaald door de school, maar door die kerkelijke organisatie.

Net zo als in Frankrijk, alleen openbare scholen die worden betaald door de overheid.

Veel bijzondere scholen ontlopen hun verantwoordelijk om allochtone leerlingen op te vangen met een beroep op hun christelijk achtergrond, openbare scholen zijn bijna allemaal zwart.

Als alle scholen openbaar zijn, kun je zulke kinderen verdelen als de ouders willen, zodat er geen scholen zijn waar alle kinderen allochtoon zijn, wordt moeilijk in de grote steden, maar de buiten de grote steden moet dit kunnen, autochonen zijn nog ver in de meerderheid in Nederland.

Afschaffen die artikel 23.

Waar bemoei je mee als Belg, je betaald geen belasting in Nederland ?

Marsipulami
14-12-05, 23:53
Geplaatst door rja2
Dat is niet wat ik in Amersfoort zie, er is bijna tien jaar een vrij toewijzingsbeleid voor huur woningen, je kunt wonen waar je wilt en in de woning die je wilt, als je genoeg punten hebt krijg je de woning, in mijn wijk staan genoeg huurwoningen, maar er wonen bijna geen allochtonen, die wonen schijnbaar liever in hun eigen wijken.

Geef eens de criteria van dat puntensysteem, dan kan ik je uitleggen waarom dat systeem racistisch is.


(Nederlands leren) Nu sinds het verplicht is moeten die eerste generatie allochtonen wel, ze moesten gedwongen worden, dat zegt genoeg over hun instelling.

Je bent een idioot. Van een gebrekkige kennis van het Nederlands hebben de allochtonen veel meer last dan de autochtonen. Het is allemaal veel ingewikkelder.


Ik ben ook wel met eerste generatie allochtonen in aanraking gekomen, die spraken geen woord Nederlands, de kinderen moesten vertalen.

Als jij in een Arabisch land zou wonen dan zouden jouw kinderen ook moeten vertalen.


Die Marokkanen en Turken hebben alleen geld gekost en kosten in de toekomst nog meer geld.

Het waren goedkope werkkrachten die actief naar europa werden gehaald om het werk te doen dat autochtonen niet wilden doen en dat tegen te lage lonen. Actueel zijn de allochtonen de hoop van de autochtonen op een pensioen.


Ik heb weinig tegen immigranten, maar dan moeten we wel hun eigen broek ophouden.

Zonder migranten zal het openlucht bejaardenhuis dat Nederland actueel is snel een derdewereldland worden.


Werkelijk maken ze op openbare scholen, gelovigen belachelijk, daar geloof ik niets van, ik heb zelfs godsdienstles gehad op een openbare school, werd niet betaald door de school, maar door die kerkelijke organisatie.

Jah, je ben het dus wel eens met de taliban dat andersdenkende ideologieën (dan staatsideologieën) moeten uitgeroeid worden. Lang leve het dynamieteren van boeddhabeelden en andere symbolen van mentale dissidentie.


Net zo als in Frankrijk, alleen openbare scholen die worden betaald door de overheid.

Jaja.


Veel bijzondere scholen ontlopen hun verantwoordelijk om allochtone leerlingen op te vangen met een beroep op hun christelijk achtergrond, openbare scholen zijn bijna allemaal zwart.

Dat beweren ze dan toch. Mogelijks klopt je stelling in Nederland. In België loopt de meerderheid van de allochtonen school in bijzondere (katholieke) scholen.


Afschaffen die artikel 23.

"Dat" artikel niet "die".


Waar bemoei je mee als Belg, je betaald geen belasting in Nederland ?

Nee ik betaal geen belasting voor Nederland (val nog liever dood). Ik geef allleen maar deskundig advies aan mijn Nederlandse vrienden.