PDA

Bekijk Volledige Versie : Geil Doel.



~Panthera~
10-12-05, 22:06
Geil Doel


Youp van 't Hek


Zomaar even een wandelgangenverhaal. Er bestaat een stichting die de laatste wens vervult van doodzieke kinderen. Het gaat om kinderen die nog maar heel kort te leven hebben. Een mevrouw van die stichting belde de manager van een zeer bekende Nederlandse artiest en vroeg of het mogelijk was dat een ten dode opgeschreven jongen, die een groot fan was van deze zanger, hem kon ontmoeten.

De manager vroeg of er publiciteit bij was. De mevrouw vertelde dat dat niet de bedoeling was. Dan had de artiest geen tijd. Omdat de betreffende zanger in de media nogal veel menselijkheid uitstraalt, begreep de stichtingmevrouw de afwijzing niet helemaal en drong toch nog even voorzichtig aan. Het bleek zinloos en de manager eindigde met de prachtige woorden: ,,Ach mevrouwtje, er gaan zoveel kinderen dood!''

Dat de manager zijn artiest beschermt tegen een te overvolle agenda, snap ik. Dat hij zegt dat zijn artiest hier niet aan begint, begrijp ik ook. Maar de vraag of er publiciteit bij is, vind ik zo grappig. En ook zo tekenend. Niet alleen voor de man, maar ook voor deze tijd.

Afgelopen zondag werd ik in de rust van de wedstrijd Ajax-RKC heftig gehinderd door een overspannen Katja Schuurman, die door veertigduizend man spontaan werd uitgefloten. Wat ze kwam doen? Schreeuwen dat ik naar een bepaald nummer een sms moest sturen. Dat kostte mij één euro vijftig en van dat bedrag ging een euro naar iets zieligs in Pakistan.

,,Wat doe die Schuurdoos met die vijftig cent?'' schamperde een cynische Amsterdammer achter me.

,,D'r tieten bijpompen'', opperde zijn vriend.

Ik zag niets anders dan een intens treurige vertoning en begreep er eerlijk gezegd niks van. Ik zag wel aan alles dat het die Katja een zorg zou zijn hoe het met die mensen in Pakistan ging. Het ging hier om Katja en niks anders dan Katja.

De volgende dag werd het me duidelijk. Toen las ik in de krant dat er een of ander kinderprogramma van BNN is en daarin doet zij een wedstrijdje met een andere dame wie het meeste geld voor een goed doel ophaalt. De andere mevrouw is bereid om voor zielige zwerfpuppies in het Oostblok in haar niksie in de Playboy te gaan liggen. Begrijp ook dat ze er een beetje opgewonden bij zal kijken. Ik verheug me nu al en heb diverse mails richting Rusland gestuurd met de vraag of ze in godsnaam willen doorgaan met het doodmartelen van babyhondjes. Dan gaan misschien nog meer lekkere wijven in hun blote hupsakee in het mannenblad staan. Voor ons jongens een mooi excuus om te loeren. Een erectie voor het goede doel.

Wat mijn bezwaar is? Dat er van de schrijnende situatie in Kashmir stuitend amusement wordt gemaakt. Vorig jaar rond deze tijd gingen de VARA-diskjockeys Giel Beelen, Claudia de Brey en Wouter van der Goes in hongerstaking in een glazen huis in Utrecht. Ze maakten vijf dagen lang non-stop radio en nodigden luisteraars uit om naar Utrecht te komen en geld te storten. Zij vestigden met hun marathonuitzendingen de aandacht op Darfur en stelden er met hun hongerstaking nogal wat tegenover. Ik vond het een bewonderenswaardige actie omdat je aan alles voelde dat het niet om de deejays, maar om Darfur ging.

En dat is in dit geval niet zo. Nu gaat het om Katja en die blote mevrouw. Het zal ze jeuken hoe die mensen in de bergen van Kashmir ingesneeuwd doodvriezen. Kijkcijfers! En niks anders dan dat!

Mijn voorstel? Beide dames in hun blote reet in de sneeuw in een vluchtelingenkamp in Kashmir. De in schamele lappen gehulde tandeloze mannen en vrouwen met hun hongerbaby's kijken wanhopig in de lens en de twee BNN-opblaaspopjes liggen er geil kijkend naakt tussen. Toefje sneeuw op de tepels lijkt me heerlijk!

Die foto veilen we op de Miljonairs Fair en hangen we daarna massaal op billboards door ons land. Heerlijk. BNN wenst op die manier iedereen een vrolijk kerstfeest. En vooral veel vrede. Heel veel vrede. Daar zijn Katja en die blote hondjesmevrouw namelijk ook heel erg voor. En misschien wil die zanger er nog wel een liedje bij zingen!


:duim:

mark61
11-12-05, 14:19
:duim: indeed