PDA

Bekijk Volledige Versie : 100 000 manifestanten steunen oorlogsmisdadiger Ante Gotovina



Marsipulami
11-12-05, 15:29
Tienduizenden Kroaten steunen Gotovina met demonstratie


ZAGREB - In Kroatië zijn zondag tienduizenden mensen op straat gekomen om hun steun te betuigen aan de Kroatische generaal Ante Gotovina. Gotovina werd eerder deze week gearresteerd op Tenerife en zit nu opgesloten in een cel van het Internationaal Strafhof in Den Haag op beschuldiging van oorlogsmisdaden.

De grootste optocht vond plaats in Split, in het zuiden van Kroatië. Daar kwamen tienduizenden aanhangers van de Kroatische generaal op straat. Journalisten ter plaatse spreken van ongeveer 100.000 manifestanten. De slogan van de optocht luidt ,,De waarheid, geen leugens''. In Kroatië wordt Gotovina door velen nog steeds beschouwd als een volksheld.

De 50-jarige Gotovina wordt onder meer beschuldigd van de moord op 150 Serviërs in Knin aan het einde van de oorlog in ex-Joegoslavië (1991-1995). Woensdag werd hij opgepakt in Tenerife en via Madrid overgedragen aan het VN-Joegoslaviëtribunaal in Den Haag.

Maandag zou de Kroatische generaal voor het eerst voor het tribunaal moeten verschijnen om schuldig of onschuldig te pleiten voor de feiten die hem ten laste worden gelegd.

DRL0VE
11-12-05, 22:39
Het is en blijft een Hitlersympatiserend land

Ze zijn als enige land overgebleven die werkelijk etnisch gezuiverd is en dat ook als motief had voor de oorlog

Juliette
11-12-05, 22:44
Geplaatst door DRL0VE
Het is en blijft een Hitlersympatiserend land

Ze zijn als enige land overgebleven die werkelijk etnisch gezuiverd is en dat ook als motief had voor de oorlog

Er zijn nog wel Serven in Oost Slavonië. Maar politiek gezien blijft het een vreemd land. Zelfs oorlogsfiguren (WO II) als Pavelic en Stépinac zijn in zeker, niet bepaald marginale milieus, nog respectabele mensen.

barfly
11-12-05, 22:52
Geplaatst door Juliette
Er zijn nog wel Serven in Oost Slavonië. Maar politiek gezien blijft het een vreemd land. Zelfs oorlogsfiguren (WO II) als Pavelic en Stépinac zijn in zeker, niet bepaald marginale milieus, nog respectabele mensen.
Ik denk dat je dat cultureel en historisch moet zien. Tussen de Ustasja's en de Cetnik's is het al veel langer hommeles dan de eerste of tweede wereldoorlog.

Juliette
11-12-05, 22:59
Geplaatst door barfly
Ik denk dat je dat cultureel en historisch moet zien. Tussen de Ustasja's en de Cetnik's is het al veel langer hommeles dan de eerste of tweede wereldoorlog.

Ja. Weet ik wel. Het gaat veel verder terug. Turken voor de poorten van Wenen enzo.

Maar als je in het land zelf bent blijft het vreemd om in stalletjes langs de kant de beeltenissen van Pavelic en Stepinac te zien. Ben je ooit in de Kathedraal van Zagreb geweest? Die kardinaal is daar een held.

Behalve in bepaalde milieus dweept hier in Belgie niet zoveel volk meer met Degrelle of De Clercq. Majja, die oorlog zit er tussen en dan worden de vreemdste symbolen weer boven gehaald.

DRL0VE
11-12-05, 23:16
Bepaalde milieus zeg je. Maar de invoering van de oude nazimunt. Het massaal groeten tijdens demonstraties met sich heil. Het zit er meer in dan in menig ander land

Marsipulami
11-12-05, 23:16
Men vergeet -zoals gewoonlijk- in de actuele berichtgeving te vermelden dat het Vaticaan m.b.t. Gotovina ten onrechte beschuldigd werd vanuit Den Haag.

"Vaticaan beschermt Kroatische oorlogsmisdadiger"


De door de internationale gemeenschap op beschuldiging van oorlogsmisdaden gezochte Kroatische generaal Ante Gotovina geniet bescherming van de rooms-katholieke kerk en het Vaticaan. Dat heeft de VN-aanklaagster voor voormalig Joegoslavië Carla del Ponte gezegd in een interview met de Britse krant Daily Telegraph.

Vaticaan weigert alle medewerking
Del Ponte, hoofdaanklaagster van de Verenigde Naties bij het in Den Haag gevestigde internationale strafhof, zegt over "informatie" te beschikken dat Gotovina onderdak heeft gekregen in een Franciscaans klooster in eigen land. Het Vaticaan, dat "in amper enkele dagen zou kunnen zeggen in welk van de 80 Kroatische kloosters Gotovina verblijft, "weigert in deze zaak alle medewerking", aldus del Ponte, die het heeft over een Vaticaanse "muur van stilte".

De Zwitserse advocate zei de zaak openbaar te willen maken nadat zij maandenlang vruchteloos hoge functionarissen bij het Vaticaan, onder wie paus Benedictus XVI, om medewerking en inlichtingen heeft verzocht. Zij is zelf ook rooms-katholiek, wat haar "dubbel ontgoocheld" maakt over het gebrek aan medewerking van de Heilige Stoel.

Nog steeds 'oorlogsheld'
Voor vele Kroaten is de nu 49-jarige Gotovina nog steeds een "oorlogsheld". Hij is, samen met de Servische leiders Radovan Karadzic en Ratko Mladic, de belangrijkste onder de van oorlogsmisdaden verdachte gezochte leiders. Hij is voortvluchtig sedert hij in 2001 beschuldigd werd van misdaden tegen de menselijkheid en oorlogsmisdaden.

De VS hebben een buit van ruim vier miljoen euro op zijn hoofd gezet, en de Europese Unie heeft van "volledige samenwerking" van Zagreb met het oorlogstribunaal een breekpunt gemaakt voor Kroatische toetreding tot de EU.

Juliette
11-12-05, 23:25
Geplaatst door DRL0VE
Bepaalde milieus zeg je. Maar de invoering van de oude nazimunt. Het massaal groeten tijdens demonstraties met sich heil. Het zit er meer in dan in menig ander land

Geloof ik niet. Door omstandigheden komt het meer naar buiten. Dat wel.

mark61
11-12-05, 23:26
Geplaatst door Marsipulami
Men vergeet -zoals gewoonlijk- in de actuele berichtgeving te vermelden dat het Vaticaan m.b.t. Gotovina ten onrechte beschuldigd werd vanuit Den Haag.

Fantastisch hoe je het zo weet te draaien alsof NL wat met die beschuldigingen te maken zou hebben. Echte riooljournalistiek, ik zou bij het VB solliciteren. :duim:

Dat Gotovina uiteindelijk op de Can. eilanden is gevonden zegt nog niks over wat daarvoor gebeurde. Dat in Kroatië het fascisme en de kerk 2 handen op 1 buik zijn is daarentegen een feit.

Juliette
11-12-05, 23:28
Geplaatst door mark61
Dat in Kroatië het fascisme en de kerk 2 handen op 1 buik zijn is daarentegen een feit.

Da's een tikje overdreven maar niet heel veel.

Marsipulami
11-12-05, 23:28
Geplaatst door mark61
Fantastisch hoe je het zo weet te draaien alsof NL wat met die beschuldigingen te maken zou hebben. Echte riooljournalistiek, ik zou bij het VB solliciteren. :duim:

Dat Gotovina uiteindelijk op de Can. eilanden is gevonden zegt nog niks over wat daarvoor gebeurde. Dat in Kroatië het fascisme en de kerk 2 handen op 1 buik zijn is daarentegen een feit.

Bedankt voor je reactie, maar ze is zo voorspelbaar dat je ze echt niet hoefde te schrijven hoor. :duim:

barfly
11-12-05, 23:30
Geplaatst door Juliette
Ja. Weet ik wel. Het gaat veel verder terug. Turken voor de poorten van Wenen enzo.

Maar als je in het land zelf bent blijft het vreemd om in stalletjes langs de kant de beeltenissen van Pavelic en Stepinac te zien. Ben je ooit in de Kathedraal van Zagreb geweest? Die kardinaal is daar een held.

Behalve in bepaalde milieus dweept hier in Belgie niet zoveel volk meer met Degrelle of De Clercq. Majja, die oorlog zit er tussen en dan worden de vreemdste symbolen weer boven gehaald.

Jan Pieterz Coen en Generaal van Heutsz., zijn in Nederland ook grote helden...

mark61
11-12-05, 23:34
Geplaatst door Juliette
Da's een tikje overdreven maar niet heel veel.

Only slightly, inderdaad. Tis dat de pausen er wellicht mee verlegen zitten.

In heel Zuid-Europa konden en kunnen de prelaten het prima vinden met het verkeerde politieke volk. Dat geldt voor katholieken en orthodoxen. Hadden ze protestanten gehad, dan was dat ws. net zo gegaan.

mark61
11-12-05, 23:35
Geplaatst door Marsipulami
Bedankt voor je reactie, maar ze is zo voorspelbaar dat je ze echt niet hoefde te schrijven hoor. :duim:

Oh ik heb een automatische stand voor elke keer dat je van die ranzige posts doet.

Fantastisch hoe je elke keer zorgvuldig vermijdt inhoudelijk op mijn posts in te gaan. Mr. Inhoudelijk himself.

Juliette
11-12-05, 23:36
Geplaatst door barfly
Jan Pieterz Coen en Generaal van Heutsz., zijn in Nederland ook grote helden...

Wie zijn dat? :zakoverkopsmiley:

Belgen breken al hun helden af. :droef: :hihi: Zelfs grote staatsmannen als Leopold II. Gezonde instelling! :duim:

DRL0VE
11-12-05, 23:37
Geplaatst door barfly
Jan Pieterz Coen en Generaal van Heutsz., zijn in Nederland ook grote helden...

Laten we de Oranjes niet vergeten

mark61
11-12-05, 23:38
Geplaatst door barfly
Jan Pieterz Coen en Generaal van Heutsz., zijn in Nederland ook grote helden...

Die hadden de kiesheid hun slachtingen ah andere eind van de wereld te begaan op some unnamed wogs, en de here zij dank buiten het zicht van de camera's. :hihi:

mark61
11-12-05, 23:39
Geplaatst door Juliette
Wie zijn dat? :zakoverkopsmiley:

Belgen breken al hun helden af. :droef: :hihi: Zelfs grote staatsmannen als Leopold II. Gezonde instelling! :duim:

Indonesiërslachters.

EDIT. Ook zo lastig om al die lui uit elkaar te houden. Ze krijgen altijd aanpalende wijken voor hun straatnamen.

Juliette
11-12-05, 23:42
Geplaatst door mark61
Only slightly, inderdaad. Tis dat de pausen er wellicht mee verlegen zitten.

In heel Zuid-Europa konden en kunnen de prelaten het prima vinden met het verkeerde politieke volk. Dat geldt voor katholieken en orthodoxen. Hadden ze protestanten gehad, dan was dat ws. net zo gegaan.

Niet alleen in Zuid-Europa. Lees er 'Het verdriet van België' maar op na.

Latijns-Amerika met z'n bevrijdingstheologen is volgens mij het enige voorbeeld waar gezaghebbende kerkleiders de kant van 'de mensen' kozen.

mark61
11-12-05, 23:45
Geplaatst door Juliette
Niet alleen in Zuid-Europa. Lees er 'Het verdriet van België' maar op na.

Dat is toch Zuid-Europa? :confused:

:)


Latijns-Amerika met z'n bevrijdingstheologen is volgens mij het enige voorbeeld waar gezaghebbende kerkleiders de kant van 'de mensen' kozen.

En ongestraft de kogel kregen. Alleen nu laatstelijk een bejaarde Amerikaanse non vermoord werd zijn er 2 daders veroordeeld. Niet de opdrachtgevers, natuurlijk.

Juliette
11-12-05, 23:52
Geplaatst door mark61
Dat is toch Zuid-Europa? :confused:

:)



:fplet: :hihi:


Geplaatst door mark61

En ongestraft de kogel kregen. Alleen nu laatstelijk een bejaarde Amerikaanse non vermoord werd zijn er 2 daders veroordeeld. Niet de opdrachtgevers, natuurlijk.

OK. Het waren tenminste niet 'enkele priesters'. 't was een aanzet tot meer. Vakkundig en bloedig in de kiem gesmoord met medeweten van 'de stoel' enzo. Dat wel.

mark61
11-12-05, 23:56
Geplaatst door Juliette
OK. Het waren tenminste niet 'enkele priesters'. 't was een aanzet tot meer. Vakkundig en bloedig in de kiem gesmoord met medeweten van 'de stoel' enzo. Dat wel.

Gelukkig heeft JPII de bezem erdoorheen gehaald. Dr valt niet gauw meer een onvertogen woord in een L.A. kerk.

Marsipulami
12-12-05, 00:40
Geplaatst door mark61
Gelukkig heeft JPII de bezem erdoorheen gehaald. Dr valt niet gauw meer een onvertogen woord in een L.A. kerk.

Wanneer men de rijkdom van het christelijk geloof probeert te herleiden tot wat marxistische stellingen omtrent klassenstrijd, kapitalisme en blablabla.., dan is het de hoogste tijd dat een gezaghebbende tegenstem de moed heeft om te spreken.

Juliette
12-12-05, 00:44
Geplaatst door Marsipulami
Wanneer men de rijkdom van het christelijk geloof probeert te herleiden tot wat marxistische stellingen omtrent klassenstrijd, kapitalisme en blablabla.., dan is het de hoogste tijd dat een gezaghebbende tegenstem de moed heeft om te spreken.

En bloedig weg te vegen. Precies. :duim: Het ontbrekende aan die te eenzijdig geïnterpreteerde katholieke boodschap ff in de praktijk brengen.

mark61
12-12-05, 00:48
Geplaatst door Marsipulami
Wanneer men de rijkdom van het christelijk geloof probeert te herleiden tot wat marxistische stellingen omtrent klassenstrijd, kapitalisme en blablabla.., dan is het de hoogste tijd dat een gezaghebbende tegenstem de moed heeft om te spreken.

Zo is dat. Preekt het woord van de Heer terwijl je gelovigen liggen te creperen.

Marsipulami
12-12-05, 01:32
Geplaatst door Juliette
En bloedig weg te vegen.

Oh ? Waar en wanneer precies heeft de RKK iets 'bloedig weggeveegd' ? Het enige wat men de RKK kan verwijten is dat ze op tactvolle wijze heeft gezegd dat een mens veel meer is dan een factor in een economisch productieproces en dat christenen beter niet meegaan in de spiraal van haat en geweld en zich beter niet engageren in een -gewapende- Marxistische klassenstrijd. Waarom zou de RKK kerk groepen moeten steunen die een boodschap verkondigen die diametraal ingaat tegen de vredesboodschap van het christendom ? Katholicisme staat voor een geweldloze strijd voor meer gerechtigheid en liefde op deze wereld.

Soldim
12-12-05, 01:39
Geplaatst door Marsipulami
Katholicisme staat voor een geweldloze strijd voor meer gerechtigheid en liefde op deze wereld.

Nu de praktische invulling nog :droef:

Marsipulami
12-12-05, 01:49
Geplaatst door Soldim
Nu de praktische invulling nog :droef:

Ik kan misschien verwijzen naar het onweerlegbare historisch gegeven dat in de tijd toen subsidies voor de non-profit sector nog niet bestonden, de zorg voor onderwijs, armen, zieken, wezen, bejaarden, enz voor het volle honderd procent de bekommernis was van religieus geïnspireerde christenen.

Wat betreft het recente verleden kunnen we misschien verwijzen naar het uitdrukkelijke verzet van JPII tegen de oorlog in Irak -wat in Nederland natuurlijk op hoongelach werd onthaald-, enz.

mark61
12-12-05, 08:27
Geplaatst door Marsipulami
Wat betreft het recente verleden kunnen we misschien verwijzen naar het uitdrukkelijke verzet van JPII tegen de oorlog in Irak -wat in Nederland natuurlijk op hoongelach werd onthaald-, enz.

Gek, ik wilde net verwijzen naar de onvoorwaardelijke steun van de katholieke kerk aan Salazar, Franco en nog wat types overzee. Sanctioneren voor massamoord en martelingen.

reason
12-12-05, 16:26
Geplaatst door barfly
Jan Pieterz Coen en Generaal van Heutsz., zijn in Nederland ook grote helden...

Jan Pieterszoon Coen leefde in een tijd waarin oorlog, moord en doodslag aan de orde van de dag was.
Voor een juist beeld: zijn tijd was de tijd van de tachtig-jarige oorlog. Overal op de wereld heersten conflicten, waarbij het gebruik van bloedig geweld heel normaal was.
Het geweld dat Coen toepaste, was niet uitzonderlijk wreed, in zijn tijd bezien.
Nu zou dat natuurlijk heel anders zijn.
Als je Coen neerzet als een massamoordenaar, moet je dat met de meeste leiders uit die periode doen.
Lijkt me niet erg zinvol.
Trouwens, Coen krijgt wel waardering, maar de omschrijving ‘grote held’ is lichtelijk overdreven…

Bij Van Heutsz ligt het weer anders. In zijn tijd – zo’n honderd jaar geleden – was het begrip verder doorgedrongen dat het misdadig is om bloedbaden aan te richten om je politieke doelen te bereiken.
Bij de campagne tegen de opstand op Atjeh in de periode 1898-1903 kwamen 70.000 Atjehers om het leven. Van Heutsz was toen gouverneur van Atjeh.
De voornaamste uitvoerder van de campagne, kapitein Van Dale, werd tot gouverneur benoemd.
Toen in Nederland bekend werd hoe bloedig er tekeer was gegaan, moest Van Heutsz – inmiddels gouverneur-generaal van heel Indië - in 1904 Van Dale ontslaan.

Van Heutsz wordt niet als een held vereerd in Nederland. De oprichting van het Van Heutsz-monument was in 1935 al omstreden.
Dat je zaken toch in zijn tijd moet bezien, blijkt wel uit het feit dat de beeldhouwer Frits van Hall was, een communist en in de oorlog verzetsstrijder. Die bleek ondanks de omstredenheid bereid het monument te maken.
Later zijn er vaak protesten tegen dat monument geweest.
In 2004 is het omgevormd tot een Monument Nederland-Indië, en is alles wat aan Van Heutsz refereert weggehaald.
Van Heutsz wordt niet als een grote held vereerd, en zelfs al lang niet meer als een held.

reason
12-12-05, 16:31
Geplaatst door mark61
Zo is dat. Preekt het woord van de Heer terwijl je gelovigen liggen te creperen.

Buitengewoon kwaadaardige benadering van de rk kerk.
Er is best kritiek te geven op de rol van de rk kerk,
maar die kerk onderneemt tal van initiatieven om het lot van de allerslechtst bedeelden op deze wereld te verbeteren.
Heel wat mensen die voor en namens dat geloof werken voor hun medemensen, doen vermoedelijk ontzaglijk veel meer dan jij zelf doet.
Enige bescheidenheid zou je sieren.

reason
12-12-05, 16:33
Geplaatst door Soldim
Nu de praktische invulling nog :droef:

Dat gebeurt al; veelvuldig en op grote schaal.

Soldim
12-12-05, 16:34
Geplaatst door Marsipulami
Ik kan misschien verwijzen naar het onweerlegbare historisch gegeven dat in de tijd toen subsidies voor de non-profit sector nog niet bestonden, de zorg voor onderwijs, armen, zieken, wezen, bejaarden, enz voor het volle honderd procent de bekommernis was van religieus geïnspireerde christenen.


Met als logisch gevolg dat het Vaticaan op een berg goud zat, terwijl de armen, zieken, wezen en bejaarden verhongerden in de straten van de meeste Europesche steden.

reason
12-12-05, 16:42
Geplaatst door Soldim
Met als logisch gevolg dat het Vaticaan op een berg goud zat, terwijl de armen, zieken, wezen en bejaarden verhongerden in de straten van de meeste Europesche steden.

Zowel jouw benadering als die van marsipulami bevat een deel van de waarheid.
Overigens had ik het over de huidige tijd, niet over de historie.

888
12-12-05, 20:15
Geplaatst door DRL0VE
Het is en blijft een Hitlersympatiserend land

Ze zijn als enige land overgebleven die werkelijk etnisch gezuiverd is en dat ook als motief had voor de oorlog

Helemaal met je eens, want dit zei ik toen daar de oorlog uitbrak ook al tegen mijn kennissen en vrienden. Maar ze waren niet met mij eens.
Ik heb nooit achter de Kroaten(Hrvatska) gestaan.

mark61
12-12-05, 20:27
Geplaatst door reason
Buitengewoon kwaadaardige benadering van de rk kerk.

Kan wel wezen, is absoluut niet bezijden de waarheid. De geschiedenis van de rk kerk te Latijns Amerika is er een van rechtse dictatoren steunen, geen woord kritiek uiten op mensenrechtenschendingen, en linkse dictatoren verketteren. Nog iets te nuanceren?

In Europa waren Salazar en Franco toffe peren, wat de kerk betrof. Alles beter dan dat republikeinse tuig. Of ben je het allemaal al weer vergeten?


Er is best kritiek te geven op de rol van de rk kerk,
maar die kerk onderneemt tal van initiatieven om het lot van de allerslechtst bedeelden op deze wereld te verbeteren.

Je bedoelt dweilen met de kraan open. Als ze die monsterlijke leiders niet zouden steunen waren die bedeelden niet zo allerslechtst bedeeld.


Heel wat mensen die voor en namens dat geloof werken voor hun medemensen, doen vermoedelijk ontzaglijk veel meer dan jij zelf doet.
Enige bescheidenheid zou je sieren.

Enige bescheidenheid aangaande je wilde voorstellingen van wat ik wel niet doe zou je sieren.

Juliette
12-12-05, 20:43
Geplaatst door mark61

Je bedoelt dweilen met de kraan open. Als ze die monsterlijke leiders niet zouden steunen waren die bedeelden niet zo allerslechtst bedeeld.



Eens. Maar dat heb je als je rechterhand niet weet wat de linker uitspookt.

mark61
12-12-05, 20:45
Geplaatst door Juliette
Eens. Maar dat heb je als je rechterhand niet weet wat de linker uitspookt.

Zou het? Volgens mij zit die schizofrenie welbewust ingebakken in het systeem. Ik begrijp het niet, maar zelf zullen ze er wel een sluitende redenering voor hebben.

Juliette
12-12-05, 20:50
Geplaatst door mark61
Zou het? Volgens mij zit die schizofrenie welbewust ingebakken in het systeem. Ik begrijp het niet, maar zelf zullen ze er wel een sluitende redenering voor hebben.

Als het er al niet bewust ingebakken zit (dat wil ik nog geloven) wordt er toch handig gebruik van gemaakt wanneer dat goed van pas komt.

barfly
12-12-05, 20:53
Geplaatst door reason
Jan Pieterszoon Coen leefde in een tijd waarin oorlog, moord en doodslag aan de orde van de dag was.
Voor een juist beeld: zijn tijd was de tijd van de tachtig-jarige oorlog. Overal op de wereld heersten conflicten, waarbij het gebruik van bloedig geweld heel normaal was.
Het geweld dat Coen toepaste, was niet uitzonderlijk wreed, in zijn tijd bezien.
Nu zou dat natuurlijk heel anders zijn.
Als je Coen neerzet als een massamoordenaar, moet je dat met de meeste leiders uit die periode doen.
Lijkt me niet erg zinvol.
Trouwens, Coen krijgt wel waardering, maar de omschrijving ‘grote held’ is lichtelijk overdreven…

Bij Van Heutsz ligt het weer anders. In zijn tijd – zo’n honderd jaar geleden – was het begrip verder doorgedrongen dat het misdadig is om bloedbaden aan te richten om je politieke doelen te bereiken.
Bij de campagne tegen de opstand op Atjeh in de periode 1898-1903 kwamen 70.000 Atjehers om het leven. Van Heutsz was toen gouverneur van Atjeh.
De voornaamste uitvoerder van de campagne, kapitein Van Dale, werd tot gouverneur benoemd.
Toen in Nederland bekend werd hoe bloedig er tekeer was gegaan, moest Van Heutsz – inmiddels gouverneur-generaal van heel Indië - in 1904 Van Dale ontslaan.

Van Heutsz wordt niet als een held vereerd in Nederland. De oprichting van het Van Heutsz-monument was in 1935 al omstreden.
Dat je zaken toch in zijn tijd moet bezien, blijkt wel uit het feit dat de beeldhouwer Frits van Hall was, een communist en in de oorlog verzetsstrijder. Die bleek ondanks de omstredenheid bereid het monument te maken.
Later zijn er vaak protesten tegen dat monument geweest.
In 2004 is het omgevormd tot een Monument Nederland-Indië, en is alles wat aan Van Heutsz refereert weggehaald.
Van Heutsz wordt niet als een grote held vereerd, en zelfs al lang niet meer als een held.

Zodra ik dit soort zaken maar even in de tijd ga plaatsen valt me ineens op dat Janmaat nu door gaat als gemiddelde linkse Pvda/SP'er....

JP Coen heeft Batavia gebouwd op de smeulende resten van de vorige stad die hij persoonlijk met de grond gelijk heeft gemaakt. Van Heutsz heeft zelfs zijn eigen regiment bij de K-landmacht...

reason
13-12-05, 12:17
Geplaatst door mark61
Kan wel wezen, is absoluut niet bezijden de waarheid. De geschiedenis van de rk kerk te Latijns Amerika is er een van rechtse dictatoren steunen, geen woord kritiek uiten op mensenrechtenschendingen, en linkse dictatoren verketteren. Nog iets te nuanceren?
In Europa waren Salazar en Franco toffe peren, wat de kerk betrof. Alles beter dan dat republikeinse tuig. Of ben je het allemaal al weer vergeten?

Je bedoelt dweilen met de kraan open. Als ze die monsterlijke leiders niet zouden steunen waren die bedeelden niet zo allerslechtst bedeeld.

Enige bescheidenheid aangaande je wilde voorstellingen van wat ik wel niet doe zou je sieren.

Het probleem met jouw benadering is dat die zo eenzijdig, beperkt en dus oneerlijk is.
In de rk kerk hebben velen zich verzet tegen kwalijke regimes. Ook zijn er helaas veel voorbeelden te noemen waar dat verzet er niet was, en waar kerkleiders een bewind actief steunden.
Het beeld dat monsterlijke leiders er zijn dankzij de kerk, is niet correct.
Waar kerkleiders te veel onderdeel waren van het establishment, en niet kritisch durfden/wilden zijn, hebben zij niet de rol vervuld die vanuit de christelijke boodschap eigenlijk had gemoeten.
Desondanks is ook daar via die kerk wel de christelijke boodschap verkondigd. Dat heeft ongetwijfeld in zekere mate zijn werking bij mensen die die boodschap horen.
En hoe dan ook zijn er vele initiatieven vanuit de kerk die werken aan een betere wereld, waar vele mensen veel voor over hebben, soms hun leven daaraan wijden.
Die boodschap en dat werk zijn heel belangrijk om te betrekken bij een rechtvaardige beoordeling van d rk kerk.

mark61
13-12-05, 12:31
Geplaatst door reason
Het probleem met jouw benadering is dat die zo eenzijdig, beperkt en dus oneerlijk is.

Je bedoelt dat het niet eerlijk is dat ik kritiek lever zonder meteen wat positiefs erbij te vertellen?

Waarom moet dat? Ik doe geen geschiedenis van de rk kerk schrijven, ik heb commentaar op bepaalde misstanden. Maar dat mag niet van de afdeling agitprop, begrijp ik.


In de rk kerk hebben velen zich verzet tegen kwalijke regimes.

Yep, ondanks of tegen de uitdrukkelijke orders van de bazen in.


Het beeld dat monsterlijke leiders er zijn dankzij de kerk, is niet correct.

Waar kennen we die van? Succes heeft vele vaders; mislukking is een wees.