PDA

Bekijk Volledige Versie : Imperialistisch koloniaal kofschip



Orakel
11-12-05, 17:36
Hellup.
D'r prikt hier een hoop onderwijzers geloof ik, maar anderen mogen zich er ook rustig tegen an bemoeien.

Weet iemand een beetje goed en simpel programma (voor op de kompjoeter) om iemand de werkwoordvervoegingen bij te brengen?
Een programma dat dus niet gelijk begint over het imperatief en de directieve infinitief?

Glacias.

mark61
11-12-05, 17:41
Wat is er mis met een boekie?

David
11-12-05, 17:48
Ik weet het, ik maak veel fouten. Ik ben hulpeloos zonder eindredactie. :tranen:

ronald
11-12-05, 17:53
gewoon....je hebt zwakke ww en sterke ww. Sterke veranderen van klinker in de vt. Niks aan de hand.
Zwakke ww....:laatste letter STAM een van de letters t ko fschi p ....-te(n) achter de STAM in de vt....anders: -de(n) achter de STAM. Einde.

Orakel
11-12-05, 17:56
Geplaatst door mark61
Wat is er mis met een boekie?

Boekies bint suf a sahbi. E-learning, spelenderwijs, digi-generatie... als het niet op de computer kan, komt het spul niet in beweging. Dat was in jouw tijd wel anders, huh?

Orakel
11-12-05, 17:59
Geplaatst door ronald
gewoon....je hebt zwakke ww en sterke ww. Sterke veranderen van klinker in de vt. Niks aan de hand.
Zwakke ww....laatsteletter STAM een t ko fschi p ....-te(en achter de STAM in de vt....ander -de(n). Einde.

Weet je wat het is, als ik over sterke en zwakke werkwoorden begin, dan zien ze werkwoorden met spierballen of woorden als vaatdoeken voor zich.
Kwam trouwens deze uitleg tegen op wikipedia. Let op 'leven':


Haal van het hele werkwoord de uitgang -en af; de vorm die overblijft wordt de stam genoemd.
maak-, blaf-, krab-, leev-

Is de laatste letter van de stam een medeklinker uit 't kofschip?
maak-, blaf- (ja); krab-, leev- (nee)

ronald
11-12-05, 18:04
Geplaatst door Orakel
Weet je wat het is, als ik over sterke en zwakke werkwoorden begin, dan zien ze werkwoorden met spierballen of woorden als vaatdoeken voor zich.
Kwam trouwens deze uitleg tegen op wikipedia. Let op 'leven':



De STAM is dat wat over blijft als je -en van het ww weg haalt.....leven...leev (vis laatste letter om te bepalen voor de -te of -de....v = niet in t kofschip: dus leefde Zo ook iets al reizen....reiz....z = niet t kofschip letter dus: reisde.