PDA

Bekijk Volledige Versie : VB won verkiezingen 2004 niet dankzij proces



AlainC
13-12-05, 12:30
Bron: http://www.blokwatch.be/content/view/599/39/lang,nl/

Bijgedragen door Mark Saey
maandag, 12 december 2005

Een nieuw proces tegen het VB zou de partij slapend rijk maken, beweren nogal wat opiniemakers. Net zoals in 2004, heet het dan. Onderzoek van Stefaan Walgrave en Peter Van Aelst (Universiteit Antwerpen) spreekt dat evenwel tegen. “Het proces heeft geen grote groep kiezers naar het VB geleid.”

Filip Dewinter maakte zich recentelijk in Knack (07.12.2005) nog vrolijk over de poging (http://www.blokwatch.be/content/view/584/39/lang,nl/) van Kif Kif en MRAX om het VB een deel van zijn overheidsdotaties te ontnemen: “Er is een merkwaardige eensgezindheid, zelden meegemaakt, van Luc Van der Kelen over Yves Desmet tot Abou Jahjah, in verband met deze nieuwe klacht, namelijk dat dit het Vlaams Belang geen windeieren zal leggen. Ze hebben ook gelijk als ze zeggen: een ezel stoot zich niet tweemaal aan dezelfde steen. En toch zijn er vandaag mensen die vinden dat ze het proces tegen het Vlaams Blok nog eens moeten overdoen.”

De klacht kan op heel wat steun rekenen

Kif Kif (http://www.kifkif.be/) wijst er dan weer op dat het de eerste keer is dat zowel moslims, joden en vrijzinnigen samen stappen ondernemen om de dotaties van het Vlaams Belang op te schorten. De ondersteunende verenigingen en vertegenwoordigers zijn: vertegenwoordigers van het Executief van de Moslims van België (EMB) de Unie van Moskeeën en Islamitische Verenigingen van Oost-Vlaanderen (UMIVO vzw) de Unie van Moskeeën en Islamitische Verenigingen van Antwerpen (UMIVA vzw) de Unie van Moskeeën en Islamitische Verenigingen van Limburg (UMIVEL vzw) de Union des mosquées de Bruxelles (UMB) het CCOJB, de grootste joodse koepelorganisatie van BelgiëDaarnaast zijn PS, cdH, SP.a en Spirit bereid de klacht naar de Raad van State te brengen en staan Ecolo en Groen! ook achter deze laatste juridische zet (zie ook hier (http://www.blokwatch.be/content/view/589/39/lang,nl/)).

Eerder bewees Blokwatch met onze petitie (Vlaams Burgerinitiatief (http://www.blokwatch.be/index.php?option=com_content&task=view&id=170&Itemid=39)), dat het opzet om het VB zijn dotaties te ontnemen eveneens kan rekenen op de steun van een groot deel van de bevolking. We beschikken dan ook over een dik dossier (http://www.blokwatch.be/index.php?option=com_content&task=view&id=375&Itemid=39).

De kritiek van de opiniemakers

Maar voorlopig zijn enkele opiniemakers (Luc Van der Kelen van Het Laatste Nieuws, Yves Desmet van De Morgen, Bart Brinckman van De Standaard) tegen, omdat de veroordeling van het VB voor racisme op 21 april 2004 de partij electoraal veel winst zou hebben opgeleverd (bij de verkiezing van het Vlaamse parlement in juni 2004 boekte het VB een vooruitgang van 6,3% vergeleken met de federale parlementsverkiezing van 2003). En de huidige juridische zet zou volgens hen tot eenzelfde resultaat leiden…

Die stelling zou gestaafd worden door post-electoraal onderzoek van TNS-Media dat in juli en augustus 2004 werd uitgevoerd in opdracht van De Standaard en de VRT [pdf 99 kb (http://www.blokwatch.be/images/FILES/Wat%20deed%20u%20op%2013%20juni.PDF)].

De “strategische” kritiek van onze opiniemakers is evenwel op zijn minst betwistbaar. In haar boek (http://www.blokwatch.be/index.php?option=com_content&task=view&id=399&Itemid=39) Extreem-rechts in Vlaanderen en Wallonië. Het verschil schrijft VUB-onderzoekster Hilde Coffé op bladzijde 181 het volgende:

“Uit een onderzoek van de Universiteit Antwerpen blijkt dat het arrest en de veroordeling voor racisme geen groot verschil hebben gemaakt voor het verkiezingsresultaat van het Vlaams Blok in 2004. Het heeft niet gezorgd voor een noemenswaardige instroom van nieuwe kiezers en het heeft ook geen kiezers weggejaagd. Wel concludeert de studie dat niet alleen de Vlaams Blok-kiezers van 2003 dit arrest afkeuren, maar ook de mensen die van plan waren in 2004 voor het eerst op het Blok te stemmen. Het arrest op zich heeft hen niet doen veranderen, maar het heeft hen wel gesterkt in hun overtuiging om een stem voor het Vlaams Blok uit te brengen. Het arrest zorgde niet voor nieuwe kiezers, maar maakte de bestaande kiezers waarschijnlijk nog zekerder.”

De studie waarnaar Coffé verwijst is ‘De verkiezingscampagne van 2004. Oorzaken van veranderingen in stemintenties doorheen de campagne’ van Stefaan Walgraeve en Peter Van Aelst van de Onderzoeksgroep Media, Middenveld en Politiek (M2P) van de Antwerpse universiteit. Niet alleen werkten beide onderzoekers met een staal meer dan drie keer zo groot als dat in de TNS-Media enquête, hun onderzoek liep ook gedurende vier maanden (van maart tot en met juni) én betrof niet de rationalisaties van het stemgedrag achteraf, maar wel de zelf opgegeven stemintenties van de kiezer. Uit hun onderzoek blijkt dat de winst van het VB in 2004 al voor de veroordeling een feit was.

Professor Walgraeve in een E-mail aan Blokwatch: “Onze studie is gebaseerd op een emailpanel (we volgen dezelfde kiezers doorheen de tijd). Groot nadeel is dat onze groep niet representatief is. Groot voordeel is dat we veel beter weten welke effecten gebeurtenissen tijdens de campagne op kiezers hebben: we 'zien' ze veranderen van partij of niet veranderen van partij. Gegevens zoals die van TNS-Dimarso zijn wel meer representatief maar zijn gebaseerd op vragen over het verleden en dus minder betrouwbaar en zijn veel meer achteraf-rationalisaties van het eigen gedrag. Waar het eigenlijk op neer komt: we hadden een goede 7000 kiezers net gevraagd voor wie ze zouden stemmen, dan is er de veroordeling van het VB, en tijdens de volgende bevraging zien we eigenlijk nauwelijks beweging: er komt geen stroom naar het VB op gang. Wij beschouwen dat als bewijs van het feit dat het proces geen grote effecten heeft gehad.”

Conclusie

Is dit in onze discussie met de opiniemakers beslissend? Niet helemaal. Maar wat het onderzoek van Walgraeve en Van Aelst wel doet, is de evidentie ondergraven waarmee de klacht van Kif Kif en MRAX in de media wordt neergesabeld (http://www.blokwatch.be/index.php?option=com_content&task=view&id=592&Itemid=39).
Het onderzoek van Stefaan Walgraeve en Peter Van Aelst kan u hier raadplegen [pdf 195 kb (http://www.blokwatch.be/images/FILES/Verkiezingspanel%20onderzoek%20(Walgrave%20Van%20A elst%202004).pdf)].

Marsipulami
13-12-05, 12:36
Het enige juiste middel om de electorale opgang van het Vlaams Belang te stuiten is het Vlaams Belang opnemen in een regeringscoalitie. Moeilijker is het niet.

AlainC
13-12-05, 12:42
Geplaatst door Marsipulami
Het enige juiste middel om de electorale opgang van het Vlaams Belang te stuiten is het Vlaams Belang opnemen in een regeringscoalitie. Moeilijker is het niet.
En waarop baseer je je om dat zo stellig te beweren?

Marsipulami
13-12-05, 12:48
Geplaatst door AlainC
En waarop baseer je je om dat zo stellig te beweren?

Op voorbeelden zoals Nederland en Oostenrijk.

Verder zijn er maar twee mogelijkheden als het Vlaams Blok participeert aan de macht:

a) Ze gaan niet achteruit, ze doen het heel goed en het volk is tevreden. In dat geval laat ze maar wat langer aan de macht.

b) Ze doen het niet goed, lossen geen problemen op, alleen conflicten aanwakkeren en zo. Dan zullen ze weggestemd worden bij de volgende verkiezingen.

AlainC
13-12-05, 13:07
Geplaatst door Marsipulami
Op voorbeelden zoals Nederland en Oostenrijk. Noch in Nederland, noch in Oostenrijk zijn sinds 1945 partijen aan de macht geweest die ook maar een beetje de vergelijking met het VB kunnen doorstaan: niet op inhoudelijk (politiek, ideologische onderbouw) en al helemaal niet op organisatorisch vlak.


Geplaatst door Marsipulami
Verder zijn er maar twee mogelijkheden als het Vlaams Blok participeert aan de macht:

a) Ze gaan niet achteruit, ze doen het heel goed en het volk is tevreden. In dat geval laat ze maar wat langer aan de macht.

b) Ze doen het niet goed, lossen geen problemen op, alleen conflicten aanwakkeren en zo. Dan zullen ze weggestemd worden bij de volgende verkiezingen. Er is natuurlijk nog een derde mogelijkheid, maar die mag je volgens de regels van de nieuwe politieke correctheid nog amper uitspreken:

c) ze gebruiken hun macht om de spelregels van de burgerlijke democratie een voor een uit te schakelen en te omzeilen om er zo voor te zorgen dat ze aan de macht kunnen blijven ongeacht wat het volk ervan vindt.

En er zijn ernstige aanwijzingen dat die laatste mogelijkheid degene is die ze voorbereiden. Het is immers niet voor niets dat ze de vakbonden in België willen lamleggen (rechtspersoonlijkheid zal daar de facto op neerkomen), dat ze de geldkranen voor democratische middenveldorganisaties willen dichtdraaien evenals van cultuurorganisaties die ze te links vinden, dat ze al sinds de jaren '80 linkse en progressieve leerkrachten in kaart brengen (toendertijd nog openlijk via hun inlichtingendienst KOSMOS, sindsdien verdoken maar regelmatig gebeurt er iets waaraan je kan zien dat ze er nog steeds mee bezig zijn), ...

Ik vind het standpunt "laat ze maar eens meeregeren" getuigen van een immens onbegrip van het fascistische karakter van die partij, de organisatorische slagkracht ervan en het reële gevaar dat die twee zaken met zich brengen wanneer ze aan de macht zouden komen.
De vergelijking met schertsfiguren en partijen zoals die in Nederland en Oostenrijk zijn opgedoken (of hoe moet je de LPF-ers of een Jörg Haider anders noemen?) gaat dan ook helemaal niet op.

Marsipulami
13-12-05, 15:32
Geplaatst door AlainC
Noch in Nederland, noch in Oostenrijk zijn sinds 1945 partijen aan de macht geweest die ook maar een beetje de vergelijking met het VB kunnen doorstaan: niet op inhoudelijk (politiek, ideologische onderbouw) en al helemaal niet op organisatorisch vlak.

Jaja, verschillen zullen er altijd wel zijn. Maar het Vlaams Belang is een gewone heel rechtse partij die haar succes te danken heeft aan sluimerende xenofobie onder de bevolking en het inspelen op onveiligheidsgevoelens. Net zoals in andere landen overal wel een vergelijkbare partij te vinden is.



Er is natuurlijk nog een derde mogelijkheid, maar die mag je volgens de regels van de nieuwe politieke correctheid nog amper uitspreken:

c) ze gebruiken hun macht om de spelregels van de burgerlijke democratie een voor een uit te schakelen en te omzeilen om er zo voor te zorgen dat ze aan de macht kunnen blijven ongeacht wat het volk ervan vindt.

Theoretisch kan alles natuurlijk. Maar ik ga er van uit dat Vlaams Belangers ook maar gewone mensen zijn. Je hebt ook geen garantie dat bestaande partijen de democratie niet zullen proberen afschaffen.


En er zijn ernstige aanwijzingen dat die laatste mogelijkheid degene is die ze voorbereiden. Het is immers niet voor niets dat ze de vakbonden in België willen lamleggen (rechtspersoonlijkheid zal daar de facto op neerkomen),

Jah, maar de vakbonden hebben zelf ook macht. Het lamleggen van vakbonden is niet makkelijk, ook niet voor een regering.


dat ze de geldkranen voor democratische middenveldorganisaties willen dichtdraaien evenals van cultuurorganisaties die ze te links vinden,

Het subsidiëren van bevriende organisaties is zo oud als de Belgische politiek oud is. Zowat alle partijen doen dat als ze aan de macht zijn.


dat ze al sinds de jaren '80 linkse en progressieve leerkrachten in kaart brengen (toendertijd nog openlijk via hun inlichtingendienst KOSMOS, sindsdien verdoken maar regelmatig gebeurt er iets waaraan je kan zien dat ze er nog steeds mee bezig zijn), ...

Alle partijen verzamelen informatie over andere organisaties.


Ik vind het standpunt "laat ze maar eens meeregeren" getuigen van een immens onbegrip van het fascistische karakter van die partij, de organisatorische slagkracht ervan en het reële gevaar dat die twee zaken met zich brengen wanneer ze aan de macht zouden komen.

Je overdrijft. Eén keer het Vlaams Belang aan de macht zal er helemaal niks gebeuren. Een wetje hier of daar om allochtonen te pesten en een paar politieagenten meer op straat, dat is alles.


De vergelijking met schertsfiguren en partijen zoals die in Nederland en Oostenrijk zijn opgedoken (of hoe moet je de LPF-ers of een Jörg Haider anders noemen?) gaat dan ook helemaal niet op.

Toch wel. Het succes van LPF en VB heeft dezelfde voedingsbodem. Maar je hebt wel gelijk dat LPF een ééndagsvlieg was, terwijl het VB 25 jaar de tijd heeft gehad om een goed geoliede partijstructuur uit te bouwen. Ik verwacht niet dat het VB zo snel zal imploderen als LPF, maar een gestage electorale achteruitgang vanaf het moment van de machtsparticipatie zie ik wel als mogelijkheid.

AlainC
13-12-05, 15:51
Geplaatst door Marsipulami
Jaja, verschillen zullen er altijd wel zijn. Maar het Vlaams Belang is een gewone heel rechtse partij die haar succes te danken heeft aan sluimerende xenofobie onder de bevolking en het inspelen op onveiligheidsgevoelens. Net zoals in andere landen overal wel een vergelijkbare partij te vinden is.Ik weet niet of er in Europa zoveel politieke partijen van vergelijkbare sterkte zijn die werden opgericht door oud-collaborateurs en (neo-)nazi's die al heel snel een nieuwe lichting hebben opgeleid die het ideeëngoed van de "Alte Kameraden" koppelden aan de mediatechnieken van het einde van de twintigste eeuw.


Geplaatst door Marsipulami
Theoretisch kan alles natuurlijk. Maar ik ga er van uit dat Vlaams Belangers ook maar gewone mensen zijn. Je hebt ook geen garantie dat bestaande partijen de democratie niet zullen proberen afschaffen.VB-ers zijn inderdaad mensen. Maar wel mensen met een fascistische ideologie. Wat betreft de andere partijen heb je gedeeltelijk gelijk. Maar het grote verschil blijft die basisideologie.


Geplaatst door Marsipulami
Jah, maar de vakbonden hebben zelf ook macht. Het lamleggen van vakbonden is niet makkelijk, ook niet voor een regering.Inderdaad, de vakbonden hebben zelf ook macht. En ze verdedigen belangen die lijnrecht ingaan tegen de doelstellingen van het VB. Vandaar ook hun gebetenheid op die vakbonden. Het is overigens vrij makkelijk om de vakbonden te kortwieken. Hen rechtspersoonlijkheid geven zou dat de facto doen. Waarmee niet gezegd is dat dat door de vakbonden en hun leden zomaar toegelaten zou worden. Maar het hier voorstellen als een enorm zware taak is niet correct. Het VB dient trouwens al 20 jaar bij het begin van elke legislatuur een wetsvoorstel in die zin in.


Geplaatst door Marsipulami
Het subsidiëren van bevriende organisaties is zo oud als de Belgische politiek oud is. Zowat alle partijen doen dat als ze aan de macht zijn.Ik heb het niet over het subsidiëren van bevriende organisaties. Ik heb het over volledig wegnemen van de subsidies van niet-bevriende organisaties. Iets wat de andere partijen misschien ook doen, maar niet in de mate als het VB van plan is te doen. Zij zullen het hele culturele middenveld donkerbruin tot zwart kleuren.


Geplaatst door Marsipulami
Alle partijen verzamelen informatie over andere organisaties.En opnieuw antwoordt je met een nietszeggende veralgemening. Het VB doet dat systematisch. Ze verzamelen trouwens niet enkel politieke informatie over politieke tegenstanders, maar roepen de leden van hun jongerenorganisaties op om zoveel mogelijk progressieve en/of anti-racistische leerkrachten te rapporteren.
Hun inlichtingendienst KOSMOS is bij mijn weten trouwens nooit echt ontbonden. De activiteiten ervan zijn gewoon stopgezet toen de privacy-wetgeving in België verstrengd werd. Andere partijen hebben trouwens geen vergelijkbare dienst.


Geplaatst door Marsipulami
Je overdrijft. Eén keer het Vlaams Belang aan de macht zal er helemaal niks gebeuren. Een wetje hier of daar om allochtonen te pesten en een paar politieagenten meer op straat, dat is alles.En jij minimaliseert. Dat van dat overdrijven hoor ik nu al twintig jaar. In de jaren '80 beweren dat het VB ooit de grootste politieke partij zou worden werd ook afgedaan als overdrijving. Ik stel vast dat ze het nu zo ongeveer zijn en dat er aan hun ideeën geen komma veranderd is. Ze worden wat handiger geformuleerd, maar that's it.


Geplaatst door Marsipulami
Toch wel. Het succes van LPF en VB heeft dezelfde voedingsbodem. Maar je hebt wel gelijk dat LPF een ééndagsvlieg was, terwijl het VB 25 jaar de tijd heeft gehad om een goed geoliede partijstructuur uit te bouwen. Ik verwacht niet dat het VB zo snel zal imploderen als LPF, maar een gestage electorale achteruitgang vanaf het moment van de machtsparticipatie zie ik wel als mogelijkheid. De voedingsbodem is misschien wel hetzelfde, maar dat maakt van twee partijen nog geen vergelijkbare organisaties. Ik ben verder niet bereid om het mogelijke risico te lopen van in een land te leven dat door het VB wordt geregeerd. En inhoudelijk kun je de twee partijen m.i. ook niet echt vergelijken. Het LPF heeft weliswaar een aantal verwerpelijke standpunten, maar een fascistische partij zou ik dat nog lang niet noemen.

Marsipulami
13-12-05, 16:06
Geplaatst door AlainC
Ik weet niet of er in Europa zoveel politieke partijen van vergelijkbare sterkte zijn die werden opgericht door oud-collaborateurs en (neo-)nazi's die al heel snel een nieuwe lichting hebben opgeleid die het ideeëngoed van de "Alte Kameraden" koppelden aan de mediatechnieken van het einde van de twintigste eeuw.

VB-ers zijn inderdaad mensen. Maar wel mensen met een fascistische ideologie. Wat betreft de andere partijen heb je gedeeltelijk gelijk. Maar het grote verschil blijft die basisideologie.

Inderdaad, de vakbonden hebben zelf ook macht. En ze verdedigen belangen die lijnrecht ingaan tegen de doelstellingen van het VB. Vandaar ook hun gebetenheid op die vakbonden. Het is overigens vrij makkelijk om de vakbonden te kortwieken. Hen rechtspersoonlijkheid geven zou dat de facto doen. Waarmee niet gezegd is dat dat door de vakbonden en hun leden zomaar toegelaten zou worden. Maar het hier voorstellen als een enorm zware taak is niet correct. Het VB dient trouwens al 20 jaar bij het begin van elke legislatuur een wetsvoorstel in die zin in.

Ik heb het niet over het subsidiëren van bevriende organisaties. Ik heb het over volledig wegnemen van de subsidies van niet-bevriende organisaties. Iets wat de andere partijen misschien ook doen, maar niet in de mate als het VB van plan is te doen. Zij zullen het hele culturele middenveld donkerbruin tot zwart kleuren.

En opnieuw antwoordt je met een nietszeggende veralgemening. Het VB doet dat systematisch. Ze verzamelen trouwens niet enkel politieke informatie over politieke tegenstanders, maar roepen de leden van hun jongerenorganisaties op om zoveel mogelijk progressieve en/of anti-racistische leerkrachten te rapporteren.
Hun inlichtingendienst KOSMOS is bij mijn weten trouwens nooit echt ontbonden. De activiteiten ervan zijn gewoon stopgezet toen de privacy-wetgeving in België verstrengd werd. Andere partijen hebben trouwens geen vergelijkbare dienst.

En jij minimaliseert. Dat van dat overdrijven hoor ik nu al twintig jaar. In de jaren '80 beweren dat het VB ooit de grootste politieke partij zou worden werd ook afgedaan als overdrijving. Ik stel vast dat ze het nu zo ongeveer zijn en dat er aan hun ideeën geen komma veranderd is. Ze worden wat handiger geformuleerd, maar that's it.

De voedingsbodem is misschien wel hetzelfde, maar dat maakt van twee partijen nog geen vergelijkbare organisaties. Ik ben verder niet bereid om het mogelijke risico te lopen van in een land te leven dat door het VB wordt geregeerd. En inhoudelijk kun je de twee partijen m.i. ook niet echt vergelijken. Het LPF heeft weliswaar een aantal verwerpelijke standpunten, maar een fascistische partij zou ik dat nog lang niet noemen.

Het komt wel goed. Geloof me nu maar. En het Vlaams Belang zal binnenkort aan de macht komen of men daar nu gelukkig mee is of niet. Het springen van het cordon sanitair zal wellicht geen vijf jaar meer duren.

AlainC
14-12-05, 08:52
Geplaatst door Marsipulami
Het komt wel goed. Geloof me nu maar.Niet dus.
Geplaatst door Marsipulami
En het Vlaams Belang zal binnenkort aan de macht komen of men daar nu gelukkig mee is of niet. Het springen van het cordon sanitair zal wellicht geen vijf jaar meer duren. Helaas heb je hier gelijk. Vraag is enkel welke dominosteen eerst valt. Ik ben trouwens benieuwd naar de manier waarop de nationale partijbesturen zich in allerlei bochten zullen wringen om het doorbreken van het cordon op lokaal vlak goed te praten na de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar.

Marsipulami
14-12-05, 09:22
Geplaatst door AlainC
Helaas heb je hier gelijk. Vraag is enkel welke dominosteen eerst valt.

Bij de gemeenteraadsverkiezingen zullen er wellicht in een aantal gemeenten bestuursakkoorden komen met het Vlaams Belang. In de jaren die volgen op het niveau van de Vlaamse en/of federale regering. Ik gok op de VLD die als eerste een bestuursakkoord zal sluiten.


Ik ben trouwens benieuwd naar de manier waarop de nationale partijbesturen zich in allerlei bochten zullen wringen om het doorbreken van het cordon op lokaal vlak goed te praten na de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar.

Waarschijnlijk zullen er wat voorzitterswissels komen (bv. Somers vervangen door J.M. Dedecker, bij de CDenV zouden ze Pieter De Crem voorzitter kunnen maken. Sp.a en alles wat links van Sp.a het politieke landschap kleurt kan gewoon consequent blijven met zijn vroegere standpunten (vanuit de oppositie welliswaar).