PDA

Bekijk Volledige Versie : Te laag schooladvies voor 'allochtonen'



TonH
14-12-05, 11:48
Jonge migrant onderschat

http://krux.nl/uploadedImgs/NEWS/allochtone_scholieren.jpg

AMSTERDAM - Veel allochtone leerlingen van vmbo-scholen vinden dat zij een te laag schooladvies van hun basisschool hebben gekregen. De helft van deze leerlingen uit de lagere afdeling vmbo-basis stroomt door naar een hogere.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 220 vmbo-scholieren dat in opdracht van de Amsterdamse Adviesraad Diversiteit en Integratie is verricht. Het onderzoek is afgenomen onder derde- en vierdeklassers van het vmbo op het Wellant College, het Bernard Nieuwentijt College, het Islamitisch College, het Huygens College en de OSB in Zuidoost.

Van ondervraagden (Turks, Marokkaans en Surinaams) acht 75 procent zich te laag 'ingeschaald'. Volgens het onderzoek heeft een groot deel van deze groep gelijk. Vijftig procent van de leerlingen van het vmbo-basis stroomt namelijk door naar een hogere afdeling, het vmbo-kader.

Onderzoeker Chan van de Bunt: ''De autochtone Nederlandse vmbo-scholier scoorde gemiddeld 533 punten op de Cito-toets. De Marokkaanse, Turkse of Surinaamse vmbo'er kwam uit op een gemiddelde van 530. Het is een klein verschil. Toch gingen er aanzienlijk meer witte kinderen naar het vmbo-t, de vroegere mavo. Onderwijskrachten blijken allochtone kinderen sneller naar een lagere afdeling te sturen. Ze vinden dat je beter laag kunt beginnen: begin je te hoog, dan kun je gedemotiveerd worden, met schooluitval als gevolg.''

De Adviesraad Diversiteit en Integratie, die vorig jaar door het b. en w. is ingesteld, vindt ook dat allochtone leerlingen onderschat worden. En ze moeten beter ondersteund worden,'' zegt woordvoerder Bülent Okyay.

De raad vindt dat er voor laag scorende allochtone scholieren die net de basisschool hebben verlaten, meer zogeheten kopklassen moeten komen, waarin zij een jaar lang intensief onderwijs krijgen met het accent op Nederlands. Het doel van zo'n kopklas is de doorstroming naar vmbo-t, havo en vwo te vergroten. Momenteel is er slechts een, gefinancierd door de stadsdelen Zeeburg, en Oost/Watergraafsmeer en de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling. De raad wil er minimaal vier.

Ook ziet de raad graag dat meer allochtone leerlingen al vanaf de groepen zeven en acht worden begeleid door een mentor, een student van de pabo of een andere hogere opleiding.

© Het Parool, 14-12-2005

mulan
14-12-05, 11:55
Ik weet niet wat de redenatie daarachter is. Ik had een cito score waarmee je zeker naar het VWO kon en ben naar de MAVO gestuurd.Toen vond ik het wel vreemd aangezien er maar een ander meisje was die even hoog als mij had gescoord en zij werd wel naar het VWO gestuurd. Mijn pa was al blij dat ik naar een Mavo/Havo/Vwo school kon :p dus niemand zei er wat over maar achteraf gezien is het eigenlijk belachelijk.

AlainC
14-12-05, 12:50
Was daar nu geen term voor, voor het verschillend behandelen van mensen op basis van hun afkomst? Het ligt op het puntje van m'n tong hoor. Hmmm.... :denk:

Victory
14-12-05, 13:51
de smerige racist van een leraares die ik had stuurde mij ook naar een vmbo... maar anyway... het bleek dat ik hoogbegaafd ben....

but whatever you know... ik ben nu heel veel verder in mijn studies en het kan me niks meer schelen.

freya
14-12-05, 14:02
Geplaatst door TonH
Ze vinden dat je beter laag kunt beginnen: begin je te hoog, dan kun je gedemotiveerd worden, met schooluitval als gevolg.''



Dat is zo'n BULSHIT :mad:


Kinderen die op een te laag nivo zitten raken net zo goed en mss nog wel eerder gedemotiveerd. Wie houdt het lang vol om te worden behandeld alsof je een randdebiel bent, terwijl je een gemiddelde of mss zelfs bovengemiddelde intelligentie hebt? Dat is niet vol te houden, daar wordt je gek en op den duur depressief en/of agressief van.

En dan maar dikke raporten schrijven over de hoge uitval van allochtone leerlingen :rolleyes:


Voor de duidelijkheid: ik spreek uit persoonlijke ervaring. Ik heb zelf ooit, lang geleden, geprobeerd een opleiding ver beneden mijn nivo te doen, omdat die wel werd vergoed en andere niet. Dat was een ramp :(
En nu zit mijn zoon, vanwege enrstige dyslectie, op een veel te laag nivo en hij vindt het verschrikkelijk. Zijn woorden: 'ik wordt daar gek, er hangt een wolk van domheid in dat hele gebouw" Gelukkig hoeft hij nog maar 1 dag per week :moe:

tr_imparator
14-12-05, 17:02
had mavo advies gekregen :moe:

Kiekeboe
14-12-05, 18:12
k ben dan een uitzondering hoog gescoord en naar het hoogste gestuurd....

TENACH
14-12-05, 20:55
Geplaatst door TonH
Jonge migrant onderschat

Van ondervraagden (Turks, Marokkaans en Surinaams) acht 75 procent zich te laag 'ingeschaald'. Volgens het onderzoek heeft een groot deel van deze groep gelijk.

De Adviesraad Diversiteit en Integratie, die vorig jaar door het b. en w. is ingesteld, vindt ook dat allochtone leerlingen onderschat worden. En ze moeten beter ondersteund worden,'' zegt woordvoerder Bülent Okyay.

De raad vindt dat er voor laag scorende allochtone scholieren die net de basisschool hebben verlaten, meer zogeheten kopklassen moeten komen, ...........De raad wil er minimaal vier.

Ook ziet de raad graag dat meer allochtone leerlingen al vanaf de groepen zeven en acht worden begeleid door een mentor, een student van de pabo of een andere hogere opleiding.

© Het Parool, 14-12-2005

Uit mijn onderzoek is gebleken dat 90% van de allochtonen te laag worden ingeschat. Sterker nog, dat vinden ze zelf niet, maar dat zijn ze!!
Je hoeft daar echt geen professor voor te zijn.

Er zijn nog genoeg leraren die vinden dat het allochtone meisje naar de huishoudschool moeten en de jongen naar de vmbo om een vak te leren.

In de jaren 70 en 80 was dat veel erger. De VVD heeft altijd, zonder enige schaam op de kaken, volgehouden dat bovenstaande bewering niet bestaat en dat de allochtonen juist niet willen studeren.

De bovenstaande pseudo raad, stelletje zakkenvullers, hoeven ook geen papegaaien te zijn om e.e.a. na te praten. Ze hadden na een kleine onderzoek e.e.a. zelf ook wel kunnen ontdekken en vaststellen.

Om nu allochtonen weer apart te gaan behandelen is ook dikke BULSHIT! Zorg dat ze gelijkwaardig worden behandeld en laat de rest over aan de leerlingen zelf. Knikker die vieze racisten eruit, and everybody wil be happy.

Stop met het verslinden van de subsidiegelden. Hiervan zijn er maar 2 partijen die er beter van worden, nl. de scholen en de gemeenten.

:vlammen:

Najim B
14-12-05, 21:11
Bij ons is het net hetzelfde verhaal, de overgrote meerderheid van allochtone kinderen wordt naar de 'vakschool' gestuurd.

Leerlingen van Marokkaanse herkomst hebben gemiddeld drie jaar (ja hoor, 3 jaar) leerachterstand.

Slecht 2% van de allochtone leerlingen in België beginnen aan hogere studies; hogeschool of universiteit.

In sommige regio's in Antwerpen is meer dan 60% van de allochtone beroepsactieve bevolking werkloos.

Niet zo echt een prettige samenleving. Maar de scholen en tewerkstellingsbureau's krijgen wel hopen poen voor diversiteitsplannen en diversiteitscursussen. En de leerling of de werkzoekende, die is vaak bijzaak.

Najim

papol
15-12-05, 09:28
Geplaatst door TonH
Onderzoeker Chan van de Bunt: ''De autochtone Nederlandse vmbo-scholier scoorde gemiddeld 533 punten op de Cito-toets. De Marokkaanse, Turkse of Surinaamse vmbo'er kwam uit op een gemiddelde van 530. Het is een klein verschil.


Op een schaal van 501-550 is het verschil wel 6% !
Aangezien de laagste score nooit en de hoogste slechts door een enkeling, ligt de marge tussen 520 en 545, maakt het percentage wel anders.
De gemiddelde score van 2005 is 534,5 (2004 535,2). Er word dus tot 10% LAGER gecored dan gemiddeld.

Overigens, HAVO/VWO eisen een minimale score ...


Toch gingen er aanzienlijk meer witte kinderen naar het vmbo-t, de vroegere mavo. Onderwijskrachten blijken allochtone kinderen sneller naar een lagere afdeling te sturen.

Idd kan dit wel kloppen, niet de cito bepaald doch de leerkracht.


Ze vinden dat je beter laag kunt beginnen: begin je te hoog, dan kun je gedemotiveerd worden, met schooluitval als gevolg.''


'Te' is nooit goed ....

Gr.P

Couscousje
15-12-05, 09:29
Geplaatst door Victory
de smerige racist van een leraares die ik had stuurde mij ook naar een vmbo... maar anyway... het bleek dat ik hoogbegaafd ben....

but whatever you know... ik ben nu heel veel verder in mijn studies en het kan me niks meer schelen.

:lol:

Cc

freya
15-12-05, 10:40
Geplaatst door papol

Overigens, HAVO/VWO eisen een minimale score ...


De citotest is veel te beperkt om de werkelijke mogelijkheden van een kind te kunnen testen. Elk kind met een taalprobleem kan niet anders dan er heel slecht uitkomen.

Er bestaan wel andere testen, waarbij er veel minder gelezen hoeft te worden, maar die zijn tijdrovend en dus duur.
Ik denk dat de meeste ouders niet eens op de hoogte zijn van deze testen en als ze het wel weten, dan is de kans ook nog eens groot dat ze er geen geld voor hebben.


niet de cito bepaald doch de leerkracht

En de leerkracht hanteert allerlei subjectieve criteria.
Ik weet van vrienden in het onderwijs dat bij het inschatten van de kansen van een kind ook wordt meegewogen, hoe de begeleiding thuis wordt ingeschat. Als ouders zich nooit op school laten zien, dan dalen de kansen van hun kinderen meteen aanzienlijk. Maar dit zegt natuurlijk niks over de intelligentie van het kind.
Opleiding van de ouders telt ook mee.

Een superintelligent kind, met analfabete ouders en een taalachterstand, zal dus vrijwel zeker op het VMBO terecht komen, met alle demotiverende gevolgen van dien :moe:

papol
15-12-05, 11:30
Geplaatst door freya
De citotest is veel te beperkt om de werkelijke mogelijkheden van een kind te kunnen testen. Elk kind met een taalprobleem kan niet anders dan er heel slecht uitkomen.

Taalachterstand is het probleem van een individu, zegt niets over de toets.



Een superintelligent kind, met analfabete ouders en een taalachterstand, zal dus vrijwel zeker op het VMBO terecht komen, met alle demotiverende gevolgen van dien

Dat bestrijd ik uit eigen ervaring ....

Gr.P

freya
15-12-05, 11:35
Geplaatst door papol
Taalachterstand is het probleem van een individu, zegt niets over de toets.


Die toets is helemaal opgebouwd rond taal!

Zonder begrijpend lezen en voldoende woordenschat is het onmogelijk om die toets goed te maken.

Karin.N
15-12-05, 13:11
Begrijpend lezen en een voldoende woordenschat zijn m.i. van groot belang bij de verdere studie.
Kinderen die het Nederlands onvoldoende beheersen en/of beschikken over een te geringe woordenschat zullen op problemen stuiten.
De vraag is hoe je de taalachterstand moet gaan oplossen. Is dit een taak van uitsluitend de overheid en/of de school. Of mag je van ouders ook een behoorlijke inspanning vergen en zo ja, kunnen deze ouders dat dan waar maken.
Ook lijkt het mij van belang dat er bij taalachterstand niet uitsluitend naar allochtone kinderen wordt gekeken. Er is daar een behoorlijke groep die het Nederlands wel voldoende beheerst, terwijl er ook autochtone kinderen rondlopen met een taalachterstand en/of een te geringe woordenschat.

Wat mij betreft mogen de Cito toetsen afgeschaft worden. Het is een momentopname. Een kind dat zenuwachtig is of zich die dag niet lekker voelt kan al een stuk slechter presteren.

Ik zou het absoluut toejuichen wanneer er naar ieder kind individueel wordt gekeken in nauw overleg met de ouders en er serieus naar alle mogelijkheden wordt gekeken zonder absoluut enig vooroordeel!

freya
15-12-05, 14:10
Geplaatst door Karin.N
Begrijpend lezen en een voldoende woordenschat zijn m.i. van groot belang bij de verdere studie.


Absoluut, maar je kunt kindreen die op het moment van zo'n toets met zo'n achterstand kampen, niet zomaar 'afschrijven' naar het VMBO.

Een extra jaar voordat de overstap naar middelbare school wordt gemaakt, kan al een enorm verschil betekenen. ( van VMBO laagste nivo tot HAVO/VWO advies, weet ik uit ervaring met mijn zoon.)


Er is wel aandacht voor hoogbegaafde (autochtone) kindertjes, die zwaar gaan onderpresteren bij onvoldoende stimulans. Maar kinderen met een taalachterstand daar maakt verder niemand zich echt druk om.
Maar dan is wel weer iedereen reuze verbaasd over de hoge schooluitval bij allochtone jongeren :rolleyes:

Rourchid
15-12-05, 14:28
Geplaatst door freya

De citotest is veel te beperkt om de werkelijke mogelijkheden van een kind te kunnen testen. Elk kind met een taalprobleem kan niet anders dan er heel slecht uitkomen.


Dat klopt.
Ook IQ-tests beginnen met een onderzoek naar je taalvaardigheid.
Scoor je met de taal heel slecht en weet je dat jezelf dan ben je al zo gedemotiveerd dat een eventuele compenserende technische aanleg ook niet uit de verf komt.

papol
15-12-05, 15:23
Geplaatst door freya
Absoluut, maar je kunt kindreen die op het moment van zo'n toets met zo'n achterstand kampen, niet zomaar 'afschrijven' naar het VMBO.

Een extra jaar voordat de overstap naar middelbare school wordt gemaakt, kan al een enorm verschil betekenen. ( van VMBO laagste nivo tot HAVO/VWO advies, weet ik uit ervaring met mijn zoon.)

Aangezien jij die mogelijkheid had, wat let anderen dan???

Neemt nog steeds niet weg dat vnml de leerkracht/basisschool bepaald welk onderwijs geschikt is. De cito-toets is slechts een toevoeging. Je kunt altijd met een goede referentie en een slechte(?) cito naar wel geschikt onderwijs.



Er is wel aandacht voor hoogbegaafde (autochtone) kindertjes, die zwaar gaan onderpresteren bij onvoldoende stimulans. Maar kinderen met een taalachterstand daar maakt verder niemand zich echt druk om.
Maar dan is wel weer iedereen reuze verbaasd over de hoge schooluitval bij allochtone jongeren

Onzin! Je gaat me toch niet vertellen dat al die allochtonen kinderen zich vervelen omdat het niveau te laag is ?? Keep dreaming...

Gr.P

miis_ilhem
15-12-05, 15:26
ja wollah se hebben gelijk... se denken safie alee marokanen hebben geen hersens... maar dee mensen die ht wel kunnen verpesten het als het ware voor de mensen die het willen..

papol
15-12-05, 15:29
Geplaatst door Joacim
Dat klopt.
Ook IQ-tests beginnen met een onderzoek naar je taalvaardigheid.
Scoor je met de taal heel slecht en weet je dat jezelf dan ben je al zo gedemotiveerd dat een eventuele compenserende technische aanleg ook niet uit de verf komt.

Absoluut niet. Ik heb zelf een zeer slechte taalvaardigheid, maar scoor gemiddeld 130 bij IQ testen.
Overigens, IQ testen waar taalvaardigheid word getoetst, zijn per definitie fout. Het gaat niet om parate kennis maar inzicht.

Gr.P

Rourchid
15-12-05, 15:36
Geplaatst door papol

Overigens, IQ testen waar taalvaardigheid word getoetst, zijn per definitie fout. Het gaat niet om parate kennis maar inzicht.

Gr.P
Helaas wordt er nog steeds op verkeerde wijze getest.
Bijvoorbeeld de Nationale IQ-test begint met het toetsen van de taalvaardigheid en veel (eventueel aanvullende) tests op scholen idem dito.

freya
15-12-05, 16:15
Geplaatst door papol
Aangezien jij die mogelijkheid had, wat let anderen dan???

Neemt nog steeds niet weg dat vnml de leerkracht/basisschool bepaald welk onderwijs geschikt is. De cito-toets is slechts een toevoeging. Je kunt altijd met een goede referentie en een slechte(?) cito naar wel geschikt onderwijs.


dream on!

Naar een lager schootype kan een leerkracht je wel sturen, maar naar een hoger schooltype dan waar je citoscore naar verwijst dat kan je echt wel schudden.




Onzin! Je gaat me toch niet vertellen dat al die allochtonen kinderen zich vervelen omdat het niveau te laag is ?? Keep dreaming...

Als je 1 en 1 bij elkaar optelt dan zou dat heel goed kunnen ja.

Kinderen die niet gestimuleerd worden, verliezen hun motivatie en gaan uit verveling en verzet zwaar onderpresteren. En hebben sowieso totaal geen lol in school, grote kans dat ze gaan spijbelen enz.

Veel allochtone leerlingen komen terecht op scholen onder hun nivo.

Veel allochtonen leerlingen geven er de brui aan.


Lijkt me niet zo moeilijk om verbanden tussen e.e.a. te vinden.

papol
15-12-05, 17:17
Geplaatst door freya

Naar een lager schootype kan een leerkracht je wel sturen, maar naar een hoger schooltype dan waar je citoscore naar verwijst dat kan je echt wel schudden.


wellus


Als je 1 en 1 bij elkaar optelt dan zou dat heel goed kunnen ja.
Kinderen die niet gestimuleerd worden, verliezen hun motivatie en gaan uit verveling en verzet zwaar onderpresteren. En hebben sowieso totaal geen lol in school, grote kans dat ze gaan spijbelen enz.
Veel allochtone leerlingen komen terecht op scholen onder hun nivo.
Veel allochtonen leerlingen geven er de brui aan.
Lijkt me niet zo moeilijk om verbanden tussen e.e.a. te vinden.

Nu heb ik zowel verbandleer als een diploma verbandmeester gehaald, maar voor deze verbanden moet je een volkomen fantast zijn ... of VMBO gedaan hebben natuurlijk.
Wat ik van menig VMBO school gezien heb, is dat geen enkele leerling gehinderd word door enige vorm van intelligentie....


Gr.P

tr_imparator
15-12-05, 20:02
NRC/Handelsblad: 26 februari 2005

'School overschat waarde IQ-test'

Door onze redacteur Guus Valk

Intelligentietesten voor kinderen zijn onbetrouwbaar,
zegt de maker van zo'n test.



GRONINGEN, 26 FEBR. Hij weet nog precies wat hem aan het denken zette. Twee jaar geleden kreeg dr. Peter Tellegen, psycholoog en docent aan de Rijksuniversiteit Groningen, een wanhopig mailtje. Een vader wilde zijn zoon met leerproblemen inschrijven op een school met een speciaal lesprogramma. De school ging akkoord, maar bij inschrijving bleek dat het kind eerder op een intelligentietest een IQ-score van 69 punten had gehaald.
Sorry, zei de school, wij accepteren geen kinderen met een IQ lager dan 70 punten
Dit voorval deed Tellegen beseffen dat de intelligentietests die hij maakt, soms op heel andere wijze gebruikt worden dan waar hij ze voor bedoeld heeft. "Ik vond dit zo schandalig dat ik me erin ben gaan verdiepen." En wat blijkt? "Psychologen en scholen houden vaak geen enkele slag meer om de arm. De uitkomst van tests worden als een vaststaand gegeven gebruikt."

Sterker nog, scholen moeten intelligentietests gebruiken. In 1999 ging het speciaal onderwijs op in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs, het vmbo. Ook kinderen met leer- en gedragsproblemen gaan daar nu heen. Ze kunnen op het vmbo wel aangepaste lesprogramma's volgen. Maar om daarvoor in aanmerking te komen, moeten ze eerst een intelligentietest doen. Afhankelijk van hun IQ-score komen ze op een van de drie aangepaste niveaus. In 2003 ging het om ruim 100.000 leerlingen.

Twee van de vijf toegestane tests zijn mede door Peter Tellegen gemaakt. Het gaat hem commercieel dus voor de wind, geeft hij toe. “Deze tests zijn enorm populair geworden. Maar het circus is volkomen doorgeslagen.” Tellegen is verbijsterd over de manier waarop door de overheid wordt voorgeschreven hoe tests moeten worden gebruikt: “Pure volksverlakkerij.”

Voor een goed gebruik van een intelligentietest, zegt hij in zijn werkkamer, zijn drie voorwaarden vereist. “De test moet allereerst alleen worden afgenomen in het belang van het kind. Daarbij moet hij zo goed mogelijk ontworpen zijn én moet de uitkomst gerelativeerd worden.” Want een mens, zegt Tellegen keer op keer, “hééft geen IQ.” “Ja, een mens heeft een lengte. Ja, hij heeft een schoenmaat. Maar geen IQ.”

Een groot bezwaar is voor Tellegen de onnauwkeurigheid die per definitie bij een intelligentietest hoort. “Ik heb uitgezocht dat als je een kind twee goede tests afneemt, er in 30 procent van de gevallen een verschil in uitkomst is van minimaal tien punten. In circa 5 procent is het verschil zelfs twintig IQ-punten of meer. Let wel, dat is nog meer dan het verschil tussen een gemiddelde leerling in de gemengde leerweg in het vmbo en in het vwo.”

De gevolgen laten zich raden. Voor leerlingen die extra zorg nodig hebben is er het 'leerwegondersteunend onderwijs' en het 'praktijkonderwijs', het voormalige speciaal onderwijs. Maar, zegt Tellegen: “Er komen nu kinderen in het praktijkonderwijs die daar helemaal niet thuishoren. Als een kind daar terechtkomt, is het over het algemeen heel moeilijk daar weer uit te komen. En dan laat ik de carrièremogelijkheden na school nog buiten beschouwing.” Het omgekeerde gebeurt ook - kinderen die alleen het niveau van het praktijkonderwijs aankunnen, komen in het reguliere onderwijs terecht. “Allemaal omdat te zeer op de IQ-score wordt afgegaan, waardoor de verkeerde diagnose wordt gesteld.”

Bij hoeveel kinderen door het afnemen van de IQ-test een fout schooltype wordt gekozen, is vrijwel niet na te gaan, zegt Tellegen. “Maar als je in de derde klas van het voortgezet onderwijs een goede intelligentietest zou afnemen, en je zou de leerlingen alleen op grond van deze score in een niveau willen onderbrengen, dan zou ongeveer de helft van de leerlingen naar een ander schooltype moeten.”

Maar niemand heeft er toch belang bij dat leerlingen op een verkeerd schooltype terecht komen?

“Het is een politieke keuze. De overheid is gaan geloven in de abolute waarde van het getal. Doelstellingen moeten in cijfers worden uitgedrukt. Dat zie je bijvoorbeeld bij de politie, in de zorg. Getallen geven houvast en de schijn van wetenschappelijkheid. De minister wil een kleutertoets invoeren om die later naast de Cito-score van dezelfde leerling in groep 8 te leggen. Dan zou je kunnen berekenen wat de kwaliteit van een school is. Dat is net zo onzinnig als het misbruik van een intelligentietest, want zo'n score zegt helemaal niets. Je zou er ook het functioneren van de ouders mee kunnen beoordelen, of de kwaliteit van de supermarkt.”

Bovendien zijn allochtone leerlingen vaak sterk in het nadeel als zij een intelligentietest moeten maken, zegt Tellegen. Daardoor komen er te veel allochtone kinderen in het vmbo en praktijkonderwijs terecht. Hij baseert zich op een recent onderzoek waarbij leerlingen uit de eerste klas van het voortgezet onderwijs een intelligentietest moesten maken. In de derde klas werd nagegaan wat hun onderwijsniveau was. Niet-westerse allochtone leerlingen bleken onderwijs op een hoger niveau te volgen dan op grond van de IQ-scores kon worden verwacht.

Tellegen: “Allochtone vwo-scholieren presteren op school over het algemeen prima, maar hebben een gemiddelde IQ-score die bij autochtone kinderen overeenkomt met havo-niveau. Dat betekent dat als alleen de test wordt gebruikt bij de toelating voor het schooltype, allochtone leerlingen sterk benadeeld worden.”

De reden van de mindere testprestaties is volgens Tellegen het feit dat intelligentietests doorgaans sterk gericht zijn op taalvaardigheid. “Omdat Nederlands voor veel allochtone kinderen niet de moedertaal is, komt er dus al snel een lagere score uit. Ik vind dat je allochtone kinderen alleen kan testen met een niet-verbale test, bijvoorbeeld het redeneervermogen of ruimtelijk inzicht.”

Maar de nuances van Tellegen zijn niet langer vanzelfsprekend, zegt hij. Vorige week kwam de discussie los over de pil voor verstandelijk gehandicapten, nadat staatssecretaris Ross (CDA, Volksgezondheid) aangaf in principe wel voor zo'n maatregel te voelen. De Gezondheidsraad heeft een paar jaar geleden geadviseerd de IQ-score te laten uitmaken of iemand verstandelijk gehandicapt genoeg is. Tellegen: “En de raad dacht aan een grensscore van 60. Stel je voor! De werkelijkheid is niet in mooie ronde cijfers te vangen. Dit is een vorm van schijnwetenschap met enorme gevolgen voor grote groepen mensen. Voor hetzelfde geld mogen zij geen kinderen meer


meer hoef ik niet te weten..

Chida!
15-12-05, 20:59
Grappig van de week moest k er ook aan denken.

K kreeg na aanleiding van de cito-toets het advies om naar het vbo te gaan. K wou heel graag naar de mavo toe. Maar mijn leraar stond daar niet achter. Nu zit k op het HBO, als k er aan terug denk. Vindt het werkelijk belachelijk hoe ze je onderschatten, maar goed daardoor werd mijn motivatie om hoger op te komen wel groter. Wat mij misschien wel een uitzondering maakt..

Marsipulami
15-12-05, 21:27
Het blijft natuurlijk wel een feit dat veel Marokkanen zichzelf meestal geweldig intelligent vinden, maar als het op examens aankomt dat ze er in veel gevallen niet zo heel veel van bakken.

Een diploma behalen is niet alleen een zaak van intelligentie, maar ook van karakter, doorzettingsvermogen en mentaliteit.

De hoge schooluitval van Marokkaanse jongeren en het lage percentage dat een diploma behaalt is niet alleen de schuld van racistische autochtone leerkrachten. Het probleem is veel ingewikkelder.

tr_imparator
15-12-05, 21:39
Geplaatst door Marsipulami
Het blijft natuurlijk wel een feit dat veel Marokkanen zichzelf meestal geweldig intelligent vinden, maar als het op examens aankomt dat ze er in veel gevallen niet zo heel veel van bakken.

feit?




Een diploma behalen is niet alleen een zaak van intelligentie, maar ook van karakter, doorzettingsvermogen en mentaliteit.

karakter, doorzettingsvermogen en mentaliteit zijn zaken die niet verbonden zijn met etniciteit.



De hoge schooluitval van Marokkaanse jongeren en het lage percentage dat een diploma behaalt is niet alleen de schuld van racistische autochtone leerkrachten. Het probleem is veel ingewikkelder.

Je eigen falen is ook voor een deel aan jezelf te wijten inderdaad.

TonH
15-12-05, 23:01
Geplaatst door TonH
Jonge migrant onderschat

http://krux.nl/uploadedImgs/NEWS/allochtone_scholieren.jpg

AMSTERDAM - Veel allochtone leerlingen van vmbo-scholen vinden dat zij een te laag schooladvies van hun basisschool hebben gekregen. De helft van deze leerlingen uit de lagere afdeling vmbo-basis stroomt door naar een hogere.

Wat is er eigenlijk mis met de originel titel van dit stuk? :verward:

"Scholen adviseren allochtone leerlingen in helft van de gevallen te lage opleiding"

TonH
15-12-05, 23:13
Geplaatst door Marsipulami
Het blijft natuurlijk wel een feit dat veel Marokkanen zichzelf meestal geweldig intelligent vinden, maar als het op examens aankomt dat ze er in veel gevallen niet zo heel veel van bakken.

Een diploma behalen is niet alleen een zaak van intelligentie, maar ook van karakter, doorzettingsvermogen en mentaliteit.

De hoge schooluitval van Marokkaanse jongeren en het lage percentage dat een diploma behaalt is niet alleen de schuld van racistische autochtone leerkrachten. Het probleem is veel ingewikkelder.

Hier gaat het juist om jongeren die er WEL in slaagden zich omhoog te werken uit het bij hen niet passende niveau.

Of het rascisme is? Mogelijk wel zoiets. Vroeger, ja opa spreekt, werden kinderen van de dokter, of de notaris bijne zonder uitzondering naar de HBS gestuurd. De kinderen van de agent en de 'betere' middenstander naar de Mulo en de kinderen van arbeiders en ander 'schorum' moesten naar een vakopleiding.
Alleen wanneer je op een zgn. 'verlichte school' zat of een leraar had die zich voor je inzette lukte het voor sommigen om 'hun milieu' te ontstijgen.
Dit onderscheid was tot voor een paar jaar nog steeds goed in de statistieken terug te vinden (van de laatste jaren heb ik het nooit meer bekeken). Maar het zou me niet verbazen wanneer dit nog steeds in een of andere vorm speelt.

Ander punt is het volgende: veel autochtone ouders van tegenwoordig gaan over alle grenzen van fatsoen e.d. om hun kind op een zo hoog mogelijke school te krijgen. Een advies van Havo is al een doodzonde en wordt uit alle macht bestreden. Het moet en zal toch minstens VWO moeten zijn. Allochtone ouders zijn vaak sneller bereid om het gezag van het studie-advies te aanvaarden.

tr_imparator
15-12-05, 23:30
Geplaatst door TonH
Allochtone ouders zijn vaak sneller bereid om het gezag van het studie-advies te aanvaarden.


Ja en broers en zussen worden niet serieus genomen :moe:

Ik had bijna alles gedaan om een hogere advies te krijgen voor me broertje. Heb er een hele scriptie van gemaakt, maar nee hoor....geen verandering was er mogelijk. Btw me zaak loopt nog, heb er eigenlijk ook geen zin meer: maar als ik nog even doorga, verandert het hele systeem hopelijk :D

ronald
15-12-05, 23:59
Geplaatst door tr_imparator
Ja en broers en zussen worden niet serieus genomen :moe:

Ik had bijna alles gedaan om een hogere advies te krijgen voor me broertje. Heb er een hele scriptie van gemaakt, maar nee hoor....geen verandering was er mogelijk. Btw me zaak loopt nog, heb er eigenlijk ook geen zin meer: maar als ik nog even doorga, verandert het hele systeem hopelijk :D


Ik ben bang dat het systeem niet zo snel zal veranderen. Het Ministerie en ook de Inspectie hechten veel waarde aan cijfertjes. Het is beter om na te gaan welke marges er zijn om als "twijfel geval" door te gaan en vandaaruit de 8ste groeps leerkracht te overtuigen dat jij inziet dat je broertje in een andere onderwijszetting als het Voortgezet Onderwijs is beter zal floreren. Zijn eigen "positieve" toekomst verwachting speelt natuurlijk ook een rol. Daarnaast zou je een onafhankelijk een pedagogisch-didactisch onderzoek kunnen aanvragen bij een school-advies dienst. Het schijn bij een aantal ook te werken dat er veel "Cito" wordt geoefend, hoewel dat eigenlijk niet de bedoeling is. Een bepaalde gewenning is altijd wel gewenst.

Pytaghoras
16-12-05, 10:04
Ik ben zelf opgegroeid in Marokko en kwam op een oude leeftijd naar Nederland. Na een jaar van mijn verblijf in Nederland, kreeg ik een schooladvies van decaan(wat heb ik een hekel aan dat kut wijf) om iets te gaan doen in horeca, terwijl ik hoge cijfers had. Toen ik haar vroeg hoe ze aan die conclusie kwam, zei zei: ik heb je vaak gezien met een witte blouse en een ober past echt goed bij je. Ik zei: ik wil een opleiding volgen op een hogeschool. Ze keek me aan en zei: luister! je bent nu bijna 17 jaar, en als je de havo af hebt, dan ben je rond 20 jaar en als je met geluk je hbo diploma op tijd haalt dan ben je 24. Dan ben je dus oud en bovendien je bent een allochtoon, je komt echt niet aan een baan.

Gelukkig heb ik niet naar haar geluisterd. Ik heb meteen na dat gesprek met haar mij ingeschreven in een andere school en nu heb ik mijn universitair diploma. Ik ben nog na het behalen van mijn diploma gezocht naar dat kut wijf om haar te confronteren, maar helaas werkt ze niet meer op die school. Ik kreeg te horen dat ze nu iets doet met meubel design!

DEMOcraat
16-12-05, 10:09
Geplaatst door Joacim
Dat klopt.
Ook IQ-tests beginnen met een onderzoek naar je taalvaardigheid.
Scoor je met de taal heel slecht en weet je dat jezelf dan ben je al zo gedemotiveerd dat een eventuele compenserende technische aanleg ook niet uit de verf komt.
die IQ testen deugen niet zoals nio of givo toets..
elke school huurt een of andere instantie om die toets af te nemen..en het gekste is dat die instanties niet hetzelfde criteria hanteren..bij de eene instantie is het makkelijker dan het bij andere,afgaande daarvan hebben dit jaar (op een school waar mijn zoon op zit)veel kinderen de toets ergens anders afgenomen en dat zijn allemaal autochtone kinderen..

Dolle Fatima
16-12-05, 10:17
Geplaatst door TonH
Jonge migrant onderschat

http://krux.nl/uploadedImgs/NEWS/allochtone_scholieren.jpg

AMSTERDAM - Veel allochtone leerlingen van vmbo-scholen vinden dat zij een te laag schooladvies van hun basisschool hebben gekregen. De helft van deze leerlingen uit de lagere afdeling vmbo-basis stroomt door naar een hogere.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 220 vmbo-scholieren dat in opdracht van de Amsterdamse Adviesraad Diversiteit en Integratie is verricht. Het onderzoek is afgenomen onder derde- en vierdeklassers van het vmbo op het Wellant College, het Bernard Nieuwentijt College, het Islamitisch College, het Huygens College en de OSB in Zuidoost.

Van ondervraagden (Turks, Marokkaans en Surinaams) acht 75 procent zich te laag 'ingeschaald'. Volgens het onderzoek heeft een groot deel van deze groep gelijk. Vijftig procent van de leerlingen van het vmbo-basis stroomt namelijk door naar een hogere afdeling, het vmbo-kader.

Onderzoeker Chan van de Bunt: ''De autochtone Nederlandse vmbo-scholier scoorde gemiddeld 533 punten op de Cito-toets. De Marokkaanse, Turkse of Surinaamse vmbo'er kwam uit op een gemiddelde van 530. Het is een klein verschil. Toch gingen er aanzienlijk meer witte kinderen naar het vmbo-t, de vroegere mavo. Onderwijskrachten blijken allochtone kinderen sneller naar een lagere afdeling te sturen. Ze vinden dat je beter laag kunt beginnen: begin je te hoog, dan kun je gedemotiveerd worden, met schooluitval als gevolg.''

De Adviesraad Diversiteit en Integratie, die vorig jaar door het b. en w. is ingesteld, vindt ook dat allochtone leerlingen onderschat worden. En ze moeten beter ondersteund worden,'' zegt woordvoerder Bülent Okyay.

De raad vindt dat er voor laag scorende allochtone scholieren die net de basisschool hebben verlaten, meer zogeheten kopklassen moeten komen, waarin zij een jaar lang intensief onderwijs krijgen met het accent op Nederlands. Het doel van zo'n kopklas is de doorstroming naar vmbo-t, havo en vwo te vergroten. Momenteel is er slechts een, gefinancierd door de stadsdelen Zeeburg, en Oost/Watergraafsmeer en de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling. De raad wil er minimaal vier.

Ook ziet de raad graag dat meer allochtone leerlingen al vanaf de groepen zeven en acht worden begeleid door een mentor, een student van de pabo of een andere hogere opleiding.

© Het Parool, 14-12-2005

Bekend verhaal he
Om eem havo of VWO af te maken is zo'n kunst niet, de kunst is om er op te komen
das mijn ervaring

ik vind het trouwens wel demotiverend als je laag word ingeschaald. weet je hoveel jaar je erover doet om van het vmbo op de universiteit te komen????

Marsipulami
16-12-05, 10:21
Wat is dat voor onzin over dat 'inschalen'. In België kan een kind (of zijn ouders) kiezen welke studierichting het zelf wil. Als die studierichting te moeilijk is dan merkt men dat wel vanzelf op termijn.

Dolle Fatima
16-12-05, 10:22
Geplaatst door Pytaghoras
Ik ben zelf opgegroeid in Marokko en kwam op een oude leeftijd naar Nederland. Na een jaar van mijn verblijf in Nederland, kreeg ik een schooladvies van decaan(wat heb ik een hekel aan dat kut wijf) om iets te gaan doen in horeca, terwijl ik hoge cijfers had. Toen ik haar vroeg hoe ze aan die conclusie kwam, zei zei: ik heb je vaak gezien met een witte blouse en een ober past echt goed bij je. Ik zei: ik wil een opleiding volgen op een hogeschool. Ze keek me aan en zei: luister! je bent nu bijna 17 jaar, en als je de havo af hebt, dan ben je rond 20 jaar en als je met geluk je hbo diploma op tijd haalt dan ben je 24. Dan ben je dus oud en bovendien je bent een allochtoon, je komt echt niet aan een baan.

Gelukkig heb ik niet naar haar geluisterd. Ik heb meteen na dat gesprek met haar mij ingeschreven in een andere school en nu heb ik mijn universitair diploma. Ik ben nog na het behalen van mijn diploma gezocht naar dat kut wijf om haar te confronteren, maar helaas werkt ze niet meer op die school. Ik kreeg te horen dat ze nu iets doet met meubel design!

wat een stom wijf zeg

zo ben ik ooit eens geweigerd voor hetgeen ik wilde doen omdat ik 1 jaar geen scheikunde had gehad. ik zei 'ik haal dat wel in, dat jaar', want ik had een 9,8 als eindcijfer voor scheikunde, maar dat vonden ze op school van niet. helaas pindakaas dus, daar ging de opleiding die ik voor ogen had, omdat ik zonder scheikunde niet het goede pakket had.

tr_imparator
16-12-05, 11:11
Geplaatst door Marsipulami
Wat is dat voor onzin over dat 'inschalen'. In België kan een kind (of zijn ouders) kiezen welke studierichting het zelf wil. Als die studierichting te moeilijk is dan merkt men dat wel vanzelf op termijn.


Dat lijkt mij ook het meest logische. IK begrijp ook niet waarom men moeite moet doen om een kind een 'vooroordeel' mee te geven wat hij/zij kan. Dat merk je toch wel in de zgn. `basisvorming`?

tr_imparator
16-12-05, 11:12
Geplaatst door Dolle Fatima

Om eem havo of VWO af te maken is zo'n kunst niet, de kunst is om er op te komen



volledig mee eens

mark61
16-12-05, 11:12
Geplaatst door Pytaghoras
Toen ik haar vroeg hoe ze aan die conclusie kwam, zei zei: ik heb je vaak gezien met een witte blouse en een ober past echt goed bij je.

:haha: Wat een idioten heb je op de wereld. Schunnig.


Gelukkig heb ik niet naar haar geluisterd. Ik heb meteen na dat gesprek met haar mij ingeschreven in een andere school en nu heb ik mijn universitair diploma.

Good for you. Eigenwijs zijn loont. :)

Pytaghoras
16-12-05, 11:26
Alleen uit mijn eigen omgeving ken ik genoeg verhalen. Mijn broertje heeft gekozen voor o.a. frans en natuurkunde voor zijn vakkenpakket. Nadat hij terukkwam van zomervakantie, kreeg hij te horen dat hij ingedeeld is voor duitsch en geschiedenis. Zijn mentor gaf als excuus dat er geen ruimte meer over is.

Mijn broer werd elke keer gevraagd om na een paar maanden terug te komen om zijn dochter en zoon te kunnen inschrijven in een niet zwarte school. Elke keer als hij teruggaat, kreeg hij te horen dat de inschrijfperiode nog niet begonnen is. Uiteindelijk kreeg hij te horen van dezelfde persoon dat hij te laat is en dat er geen ruimte meer is voor zijn kinderen. Hij mocht pas zijn kinderen inschrijven nadat hij de directeur had bedreigt een advocaat in de arm te nemen.

mark61
16-12-05, 13:26
Geplaatst door Pytaghoras
Alleen uit mijn eigen omgeving ken ik genoeg verhalen. Mijn broertje heeft gekozen voor o.a. frans en natuurkunde voor zijn vakkenpakket. Nadat hij terukkwam van zomervakantie, kreeg hij te horen dat hij ingedeeld is voor duitsch en geschiedenis. Zijn mentor gaf als excuus dat er geen ruimte meer over is.

Mijn broer werd elke keer gevraagd om na een paar maanden terug te komen om zijn dochter en zoon te kunnen inschrijven in een niet zwarte school. Elke keer als hij teruggaat, kreeg hij te horen dat de inschrijfperiode nog niet begonnen is. Uiteindelijk kreeg hij te horen van dezelfde persoon dat hij te laat is en dat er geen ruimte meer is voor zijn kinderen. Hij mocht pas zijn kinderen inschrijven nadat hij de directeur had bedreigt een advocaat in de arm te nemen.

Ziekelijk. En ik weet dat het zo gaat. Vreemd dat dat geen politiek onderwerp is. Dan is het opeens heel stil.

salinger
16-12-05, 13:43
Mag ik dan zo vrij zijn een lans te breken voor een IQ-test? Deze is objectief, kijkt niet naar de kleur van je huid, niet of je juf je leuk vindt of niet, en niet waar je geboren bent.

Een zogeheten waardenvrije IQ test (dat zijn ze, toegegeven, niet allemaal en nooit helemaal) geeft je capaciteit aan om nieuwe problemen te begrijpen. Bovendien geeft IQmeting op 12 jarige leeftijd verreweg de beste voorspelling (zij het niet 100%) voor je toekomstige leerprestaties.

(en, mnr. Tellegen uit Groningen, is iemand die tot in den treure statistiekjes met alle gemak aan zn laars lapt, waarmee ie uiteindelijk met goede bedoelingen de boel alleen maar ellendiger maakt)

TonH
16-12-05, 14:00
Geplaatst door mark61
Ziekelijk. En ik weet dat het zo gaat. Vreemd dat dat geen politiek onderwerp is. Dan is het opeens heel stil.

Er mag vast niet over gepraat worden...

~Panthera~
16-12-05, 14:02
Geplaatst door mark61
Ziekelijk. En ik weet dat het zo gaat. Vreemd dat dat geen politiek onderwerp is. Dan is het opeens heel stil.


Dat heet toch gewoon discriminatie ? of ben ik gek ?

O nee, dat hebben we niet in Nederland. :moe:

mark61
16-12-05, 14:05
Geplaatst door ~Panthera~
Dat heet toch gewoon discriminatie ? of ben ik gek ?

O nee, dat hebben we niet in Nederland. :moe:

Jaha, maar dat mag het niet heten. Het onderwerp is ws. politiek niet 'opportuun'. Zo heet dat. Punt.

~Panthera~
16-12-05, 14:20
Geplaatst door mark61
Jaha, maar dat mag het niet heten. Het onderwerp is ws. politiek niet 'opportuun'. Zo heet dat. Punt.


Geweldig. :moe:

Juliette
16-12-05, 15:56
Geplaatst door ~Panthera~
Dat heet toch gewoon discriminatie ? of ben ik gek ?

O nee, dat hebben we niet in Nederland. :moe:

In België ook niet. Bestaat niet. Racisme ook niet trouwens. :moe: Als het aangeklaagd wordt heet het dat 'ze zich wentelen in een klaagcultuur'. Anders is het wel 'hun eigen schuld.' :moe:

Orakel
16-12-05, 17:46
Geplaatst door Karin.N

Wat mij betreft mogen de Cito toetsen afgeschaft worden. Het is een momentopname. Een kind dat zenuwachtig is of zich die dag niet lekker voelt kan al een stuk slechter presteren.


Zo is dat! Want dit soort factoren, en b.v. faalangst, wordt inderdaad niet meegewogen.
Over IQ-testen gesproken, las vandaag over een jongen die een periode moeilijk in ze vel zat en zich moeilijk gedroeg op school.
Ondanks z'n IQ van 95 kreeg hij het predikaat zwakbegaafd opgeplakt. Dan kan de school namelijk een zogenaamde cluster-4-indicatie voor 'm aanvragen en dat levert meer geld op.
Ter vergelijk: cluster 1 is voor doven en cluster 2 is voor blinden. Of andersom. 3 week niemeer.

tr_imparator
16-12-05, 18:55
Geplaatst door Orakel
Zo is dat! Want dit soort factoren, en b.v. faalangst, wordt inderdaad niet meegewogen.
Over IQ-testen gesproken, las vandaag over een jongen die een periode moeilijk in ze vel zat en zich moeilijk gedroeg op school.
Ondanks z'n IQ van 95 kreeg hij het predikaat zwakbegaafd opgeplakt. Dan kan de school namelijk een zogenaamde cluster-4-indicatie voor 'm aanvragen en dat levert meer geld op.
Ter vergelijk: cluster 1 is voor doven en cluster 2 is voor blinden. Of andersom. 3 week niemeer.



Als je 50-70 scoort ben je licht verstandelijk gehandicapt.. :vierkant:

TonH
16-12-05, 23:15
Geplaatst door Juliette
In België ook niet. Bestaat niet. Racisme ook niet trouwens. :moe: Als het aangeklaagd wordt heet het dat 'ze zich wentelen in een klaagcultuur'. Anders is het wel 'hun eigen schuld.' :moe:

"Een kort lontje", noemt minister Verdonk dat hier...