PDA

Bekijk Volledige Versie : Atheïsten roepen op tot boycot film "Koning van Narnia"



Marsipulami
15-12-05, 10:54
Atheïsten roepen op tot boycot film "Koning van Narnia"

Pierce County Democrats bestempelen de film als "christelijke propaganda"

Geplaatst op 14/12 '05 om 22:41u
Door Eric Masseus (Bron: Kath.net)



HOLLYWOOD (RKnieuws.net) – Het grote succes van de film “De Koning van Narnia” in de Amerikaanse bioscopen, heeft in de VS geleid tot heftige reacties van atheïstengroeperingen, aldus het Zwitserse portal “Espace”. De Pierce County Democrats hebben opgeroepen tot een boycot van de C.S. Lewis-film en deze als “christelijke propaganda” gebrandmerkt.

Door de atheïstenvereniging werd op het Internet een campagne gestart, waarop de film vanwege haar “religieuze ondertoon” bekritiseerd wordt. Volgens de Pierce County Democrats zit de film vol met christelijke thema’s. Hierbij wordt gedoeld op onder andere de leeuw Aslan, die symbool staat voor Christus.

Volgens een woordvoerder van de atheïsten is de film niets anders als een promotiefilm voor het christelijke geloof en doet alle andere geloofsrichtingen als tweederangs af.

Marsipulami
15-12-05, 11:15
Trailer (klik) (mms://media.vitalstream.com/bvim_sitestream_com/LionWitchWardrobe/Narnia_LWR_Trailer1_87d2_0300.wmv?media=1914064&package=1839286&event=0)

GiovanniHN
15-12-05, 11:38
Maar The Matrix boycotten ze dan weer niet :kwaad:

AlainC
15-12-05, 12:20
:haha:Atheïstische fundi's, dat ontbrak er nog aan.:haha:

Adonis
15-12-05, 13:18
Geplaatst door AlainC
:haha:Atheïstische fundi's, dat ontbrak er nog aan.:haha:



:haha:!

Sallahddin
15-12-05, 15:22
Geplaatst door Marsipulami
Atheïsten roepen op tot boycot film "Koning van Narnia"

Pierce County Democrats bestempelen de film als "christelijke propaganda"

Geplaatst op 14/12 '05 om 22:41u
Door Eric Masseus (Bron: Kath.net)



HOLLYWOOD (RKnieuws.net) – Het grote succes van de film “De Koning van Narnia” in de Amerikaanse bioscopen, heeft in de VS geleid tot heftige reacties van atheïstengroeperingen, aldus het Zwitserse portal “Espace”. De Pierce County Democrats hebben opgeroepen tot een boycot van de C.S. Lewis-film en deze als “christelijke propaganda” gebrandmerkt.

Door de atheïstenvereniging werd op het Internet een campagne gestart, waarop de film vanwege haar “religieuze ondertoon” bekritiseerd wordt. Volgens de Pierce County Democrats zit de film vol met christelijke thema’s. Hierbij wordt gedoeld op onder andere de leeuw Aslan, die symbool staat voor Christus.

Volgens een woordvoerder van de atheïsten is de film niets anders als een promotiefilm voor het christelijke geloof en doet alle andere geloofsrichtingen als tweederangs af.



Ik dacht dat Atheisten liberaler waren....selectief liberaal dus vooraam as het gaat over religie dus...
Wat denken jullie over de laatste alinea:
".....doet dus alle andere geloofsrichtingen als tweederangsaf."
Geen commentaar dus!

Marsipulami
15-12-05, 20:33
'Nieuwe Disney-film is christelijke propaganda'

Hilversum (Van onze redactie) 15 december 2005 - Volgende week gaat in de Nederlandse bioscopen de fantasy-film The Chronicles of Narnia: The Lion, The Witch and The Wardrobe in première. Deze Hollywood-productie is gebaseerd op het gelijknamige boek van C.S. Lewis, de Iers-Engelse schrijver die zich in 1931 tot het christendom bekeerde. In Amerika hebben bezorgde atheïsten opgeroepen tot een boycot van de film, die in hun ogen schadelijke christelijke propaganda bevat.

Christus als leeuw
Het verhaal gaat over vier spelende kinderen die in het huis van een oude professor een klerenkast ontdekken. Als ze daar instappen komen ze ineens terecht in een land dat Narnia genoemd wordt. Tot hun verrassing komen ze erachter dat ze geroepen zijn het land te bevrijden van de boze heks Swinton. Daarbij worden ze bijgestaan door Aslan, een wijze leeuw die ooit Narnia stichtte. Deze leeuw zou Jezus Christus symboliseren.

Andere geloven tweederangs
Volgens een groep van Californische atheïsten onder leiding van de Pierce County Democrats is de film zwaar religieus van aard. “De film is niet meer dan een wervingsfilm voor het christelijk geloof, die alle andere geloofsrichtingen als tweederangs afdoet”, aldus een woordvoerder van de groepering tegenover het persagentschap WENN.

Kerken enthousiast
In Groot-Brittannië, waar de The Lion, The Witch and The Wardrobe op 7 december in première is gegaan, hebben kerken van verschillende denominaties de nieuwe film enthousiast verwelkomd. Een Anglicaanse parochie doet alleenstaande ouders zelfs bioscoopkaartjes cadeau. Een evangelische uitgeverij verspreidt met toestemming van productiemaatschappij Walt Disney speciale Narnia-rugzakjes. Reuters meldde dat een aantal gemeenten en parochies promotiemateriaal van de film heeft besteld ter ondersteuning van hun evangelisatieactiviteiten


Bekeerd na gesprek met Tolkien
C.S. Lewis (1898-1963) schreef in 1950 The Lion, the Witch, and the Wardrobe. Het was het eerste deel van wat uiteindelijk de zevendelige Chronicles of Narnia zou worden. Lewis, een letterkundige in Oxford, was lange tijd atheïst. Na een lang gesprek met onder anderen de katholieke J.R.R. Tolkien, schrijver van de Lord of the Rings-cyclus, in september 1931, bekeerde hij zich tot het geloof in Jezus Christus en werd lid van de Anglicaanse kerk. Later werd hij één van de meest gelezen verdedigers van het christendom.

reallife
15-12-05, 20:51
Een geweldige schrijver :duim:

Ben heel benieuwd naar de film. :) Ik hoop dat ie snel op DVD uitkomt. Het is trouwens niet verplicht om naar de bioscoop te gaan dus de Atheïsten hoeven zich niet bedreigd te voelen.

Hoe vonden ze trouwens LOTR?

barfly
15-12-05, 21:09
En sommige gristelijke scholen gaan niet met de klas naar Harry Potter want magie is haram.

Prlwytzkofski
15-12-05, 22:25
Geplaatst door Marsipulami
[B Later werd hij één van de meest gelezen verdedigers van het christendom. [/B]

Als het dan toch moet, dan lees ik maar liever Chesterton. Erg ?

reallife
16-12-05, 09:51
Geplaatst door barfly
En sommige gristelijke scholen gaan niet met de klas naar Harry Potter want magie is haram.

Tja, zelf denk ik dan dat je 80% van de Disney films ook niet moet kijken omdat er magie in voorkomt en die worden als zoete koek geslikt. Persoonlijk heb ik nog niet het idee dat Rowling te ver gaat met haar verhalen maar dat kan misschien nog veranderen.


Narnia zit ook vol magie net als LOTR.

Dolle Fatima
16-12-05, 10:00
Geplaatst door Marsipulami
'Nieuwe Disney-film is christelijke propaganda'

Hilversum (Van onze redactie) 15 december 2005 - Volgende week gaat in de Nederlandse bioscopen de fantasy-film The Chronicles of Narnia: The Lion, The Witch and The Wardrobe in première. Deze Hollywood-productie is gebaseerd op het gelijknamige boek van C.S. Lewis, de Iers-Engelse schrijver die zich in 1931 tot het christendom bekeerde. In Amerika hebben bezorgde atheïsten opgeroepen tot een boycot van de film, die in hun ogen schadelijke christelijke propaganda bevat.

Christus als leeuw
Het verhaal gaat over vier spelende kinderen die in het huis van een oude professor een klerenkast ontdekken. Als ze daar instappen komen ze ineens terecht in een land dat Narnia genoemd wordt. Tot hun verrassing komen ze erachter dat ze geroepen zijn het land te bevrijden van de boze heks Swinton. Daarbij worden ze bijgestaan door Aslan, een wijze leeuw die ooit Narnia stichtte. Deze leeuw zou Jezus Christus symboliseren.

Andere geloven tweederangs
Volgens een groep van Californische atheïsten onder leiding van de Pierce County Democrats is de film zwaar religieus van aard. “De film is niet meer dan een wervingsfilm voor het christelijk geloof, die alle andere geloofsrichtingen als tweederangs afdoet”, aldus een woordvoerder van de groepering tegenover het persagentschap WENN.

Kerken enthousiast
In Groot-Brittannië, waar de The Lion, The Witch and The Wardrobe op 7 december in première is gegaan, hebben kerken van verschillende denominaties de nieuwe film enthousiast verwelkomd. Een Anglicaanse parochie doet alleenstaande ouders zelfs bioscoopkaartjes cadeau. Een evangelische uitgeverij verspreidt met toestemming van productiemaatschappij Walt Disney speciale Narnia-rugzakjes. Reuters meldde dat een aantal gemeenten en parochies promotiemateriaal van de film heeft besteld ter ondersteuning van hun evangelisatieactiviteiten


Bekeerd na gesprek met Tolkien
C.S. Lewis (1898-1963) schreef in 1950 The Lion, the Witch, and the Wardrobe. Het was het eerste deel van wat uiteindelijk de zevendelige Chronicles of Narnia zou worden. Lewis, een letterkundige in Oxford, was lange tijd atheïst. Na een lang gesprek met onder anderen de katholieke J.R.R. Tolkien, schrijver van de Lord of the Rings-cyclus, in september 1931, bekeerde hij zich tot het geloof in Jezus Christus en werd lid van de Anglicaanse kerk. Later werd hij één van de meest gelezen verdedigers van het christendom.

Ik mis het waarom even
waarom is die leeuw christes en wat maakt het verder tot een propagandafilm??
Trouwens, lord of the rings zit toch duidelijk ook meer in, en dat vind ik echt een superfilm. en het boek is nog beter

GiovanniHN
16-12-05, 12:55
Geplaatst door Dolle Fatima
Ik mis het waarom even
waarom is die leeuw christes en wat maakt het verder tot een propagandafilm??
Trouwens, lord of the rings zit toch duidelijk ook meer in, en dat vind ik echt een superfilm. en het boek is nog beter


Volgens mij omdat de leeuw sterft en weer herboren wordt.

mark61
16-12-05, 13:15
Geplaatst door Dolle Fatima
Ik mis het waarom even
waarom is die leeuw christes en wat maakt het verder tot een propagandafilm??
Trouwens, lord of the rings zit toch duidelijk ook meer in, en dat vind ik echt een superfilm. en het boek is nog beter

De schrijver had dat zelf ooit al s gezegd.

~Panthera~
16-12-05, 13:18
Hoe harder men schreeuwt, hoe meer mensen kijken. :hihi:

mark61
16-12-05, 13:28
Geplaatst door ~Panthera~
Hoe harder men schreeuwt, hoe meer mensen kijken. :hihi:

Ikke niet! :fucyc:

reallife
16-12-05, 13:29
Geplaatst door Dolle Fatima
Ik mis het waarom even
waarom is die leeuw christes en wat maakt het verder tot een propagandafilm??
Trouwens, lord of the rings zit toch duidelijk ook meer in, en dat vind ik echt een superfilm. en het boek is nog beter

De leeuw in het verhaal en het lam zijn één.

Narnia is bedoeld als kinderverhaal en dat kan je van LOTR niet zeggen. Je kunt de verhalen niet écht met elkaar vergelijken.

reallife
16-12-05, 13:31
Geplaatst door mark61
Ikke niet! :fucyc:

Ik wilde je nog wel uitnodigen. Propaganda maken enzo. :p

jan1974
16-12-05, 14:59
Geplaatst door ~Panthera~
Hoe harder men schreeuwt, hoe meer mensen kijken. :hihi:
Als je echt publiciteit wil, dan moet je de regisseur van de film omleggen.

Succes verzekerd!!

~Panthera~
16-12-05, 15:04
Geplaatst door mark61
Ikke niet! :fucyc:


http://members.ams.chello.nl/b.lameris/out.gif afwassen! :hihi:

mark61
16-12-05, 16:26
Geplaatst door ~Panthera~
http://members.ams.chello.nl/b.lameris/out.gif afwassen! :hihi:

Is al gebeurd. Doe jij je eigen wedgewood maar.

mark61
16-12-05, 16:29
Geplaatst door reallife
Ik wilde je nog wel uitnodigen. Propaganda maken enzo. :p

Wat aardig van je! :staart:

~Panthera~
16-12-05, 18:22
Geplaatst door mark61
Is al gebeurd. Doe jij je eigen wedgewood maar.

Wedgewood ? :schok:

Toch niet echt he ? http://members.ams.chello.nl/b.lameris/WA.GIF


:hihi:

David
16-12-05, 18:34
Doe mij maar Emanuelle 4. Met name de symbolische ondertoon.

_h4T3D_sE7eN
16-12-05, 18:38
Boek was goed, film lijkt me ook wel ok. Ga 'm zeker kijken (via Torrent ofzo :hihi: )

Die atheïsten moeten hun extremistische bekkUh houwe.

Marsipulami
14-01-06, 17:16
Narnia in VS succesvoller dan King Kong


Hilversum (Van onze redactie/KerkNet/CNA) 14 januari 2006 - Al twijfelden sommigen In de Verenigde Staten eraan of de verfilming van de verhalen van C.S. Lewis wel zou aanslaan bij het brede publiek, ondertussen is de film Narnia zowel in de VS als internationaal een succes. In de VS is de prent zelfs succesvoller dan de nieuwe King Kong.

Hoog gewaardeerd
De film wordt niet alleen goed bezocht maar ook hoog gewaardeerd, al verwijten sommigen dat de boodschap onvoldoende universeel is en te uitdrukkelijk verwijst naar de christelijke heilsgeschiedenis. Fundamentalistische groepen in de VS noemen de film inderdaad 'het christelijke antwoord op Harry Potter'. Kenners zeggen dan weer dat het succes van Narnia mogelijk is gemaakt door het succes van de verfilming van de drie delen van 'Lord of the Rings' van Tolkien.

Opmars van christelijke thematiek
Door het succes van Tolkien- en Lewisfilms en eerder ook al het onverwachte succes van The Passion of The Christ, is volgens sommigen nu de weg vrij gemaakt voor andere films waarin een christelijke thematiek (nog) expliciet(er) ter sprake kan komen.

Marsipulami
14-01-06, 17:18
Filmrecensie: Narnia, een fantastische belevenis
door Rolf Deen

Beproeving door verbeelding
Vier Britse kinderen uit het gezin Pevensie worden tijdens de Blitzkrieg uit Londen geëvacueerd. Veilig voor de Duitse bommen, staan ze in het grote donkere landhuis waar ze worden ondergebracht bloot aan een nieuwe beproeving: hun verbeelding. De strijd die ieder mens moet voeren met schuld, verraad, vergeving en zelfopoffering beleven zij in de fantasiewereld van Narnia.

Kerstmisloze winter
Door verstoppertje te spelen komen zij in Narnia terecht. Via de achterkant van de kast waarin zij schuilen tuimelen ze een wereld binnen vol sprookjeswezens en mythologische dieren. De Messiasfiguur Aslan de leeuw, staat daar aan het hoofd van een leger van manpaarden, faunen en andere goedaardige wezens. Een stoet krijgshaftige monsters en gedrochten wordt aangevoerd door de IJskoningin. Door haar toedoen verkeert Narnia al meer dan een eeuw in een kerstmisloze winter.

Elia-rol
Zonder dat zij het weten blijken Lucy, Edmund, Peter en Susan de bijbelse rol van Elia te vervullen in het geloof van de bewoners van Narnia: als kinderen van Adam en Eva is hun komst de voorbode van de verlossing uit de eeuwige winter. Maar voor het zover is moet er veel worden geleden en gestreden. De talloze special effects, de adembenemende massascènes en de prachtige, verzadigde kleuren maken van de film een fantastische belevenis. The Lion, The Witch and The Wardrobe is een goede nieuwkomer in het fantasy-genre dat de laatste jaren ongekend populair is bij het bioscooppubliek.

Lewis en Tolkien
Het verhaal is gebaseerd op het eerste boek van het zevendelige De Kronieken van Narnia, een cyclus fantasieboeken geschreven in de jaren ‘40 en ‘50 van de vorige eeuw door de Britse wetenschapper en schrijver C.S. Lewis. De populariteit van Lewis’ Kronieken toen is te vergelijken met die van de Harry Potter cyclus nu en ze vertonen inhoudelijk verwantschap met het werk van zijn geestverwant en vriend J.R.R. Tolkien.

Via sprookjes en mythen naar geloof
Lewis en Tolkien groeiden als kind op met de grote sprookjesverzamelingen van die tijd (Gebroeders Grimm, Andrew Lang en H.C. Andersen). Als literatuurwetenschappers wilden zij het sprookje en de mythe teruggeven aan de volwassenen. Zij zagen het fantasieverhaal dat spreekt over de zoektocht, beproeving, goed en kwaad, schuld, verzoening en verlossing door heldenmoed en zelfopoffering als een middel om de moderne mens die vervreemd is van het christelijk geloof daarmee opnieuw in contact te brengen.

Via Aslan naar Christus
In het vijfde deel van de Kronieken (‘De reis van het drakenschip’) vertelt Aslan aan de kinderen dat hoewel zij uit Narnia naar hun eigen wereld moeten terugkeren, zij hem daar ook kunnen vinden. “Daar draag ik een andere naam. Jullie moeten mij bij die naam leren kennen. Juist daarom zijn jullie naar Narnia gebracht, door mij hier voor een deel te kennen zullen jullie mij daar beter kennen.” Lewis hoopte dat zijn lezers zouden begrijpen dat Christus de ware naam van Aslan is.


De leeuw Aslan (still van bioscooptrailer op adisney.co.com)

Critici
Er waren onder critici in hoofdzaak twee angsten vóór het uitkomen van deze film. De Lewis-adepten hoopten dat regisseur Andrew ‘Shrek’ Anderson de boeken van hun idool niet teveel geweld aan zou doen en bij liefhebbers van de fantasiefilm leefde de hoop dat Anderson niet te veel werk zou maken van de christelijke lading van het verhaal. Beide groepen lijken tevreden gesteld. Hoewel Anderson de reistijden in het uitgestrekte Narnia terugbrengt tot de loopafstand tussen verschillende attracties in een Disney-pretpark en hij de kinderen veel sneller dan in het boek in Narnia laat aankomen, volgt hij het verhaal redelijk trouw.

Spirituele kruipolie
Dat Anderson niet al te veel opheeft met de spirituele achtergrond van Lewis, blijkt uit de figuur van Aslan. Aslan doet meer denken aan koning Mufasa uit The Lion King dan aan de krachtige en overweldigende Messiaanse figuur die Lewis in zijn Kronieken beschreef. Maar hier toont het verhaal zich sterker dan de cineast misschien wilde. Als er een altaar is waarop de held wordt geofferd voor de schuld van anderen, en dat is er in deze film; als dan de held de dood overwint, en dat doet hij in deze film, en als de bioscoopbezoeker meegesleept wordt door dit drama, en dat wordt hij, dan bereikt op den duur de spirituele kruipolie van The Lion, The Witch and The Wardrobe zeker de ziel van de bioscoopganger. Want dat was de vaste overtuiging van Lewis én Tolkien: óf God spreekt tot de verbeelding van mensen of hij spreekt niet.

Tekst: Rolf Deen, voorzitter KFA Filmbeschouwing
Datum: 12 januari 2006
'Narnia: The Lion, The Witch and The Wardrobe' draait nu in de Nederlandse bioscopen.

Omroep.nl TV gids Radio gids Uitzendinggemist.nl Zoek

observer
14-01-06, 20:46
ik ben geweest (werd uitgenodigd) slecht nee zeker niet is wel aardige film, een kind zou de verwijzingen naar geloof niet oppikken en dan nog pratende bevers en leeuwen euh geen 6 jarige die daar intrapt (al prefereer ik ze tegen de sommige gelovigen die ik in het dagelijks leven tegenkom)

het is wel een suikerverhaal, heel zwart wit buiten de 1e jongen

geen lotr maar acceptabel

enige was weer dat de bios duur was, het drinken aso geprijst en de bios vol zat met 13 14 jarigen die als het mijn kinderen waren allang in de kelder aan de ketting lagen

barfly
14-01-06, 21:41
Ik heb de film in het Engels gezien en tis een beetje zoetsappig idd. Ik heb de film ook in het Nederlands weten bemachtigen voor mijn jongste zoon en die is de hele film zoet geweest, 8 jaar oud. Ik denk dat het gewoon een leuke avonturenfilm is.

~Panthera~
14-01-06, 21:49
Inderdaad een heel zoetsappig verhaal, en totaal niet te vergelijken met LOTH.
Tolkien is stukken beter. :)

observer
14-01-06, 22:25
ik heb altijd een beetje tegenstrijdig gevoel bij geweld in kinderfilms ed ik noem het altijd maar het a-team gevoel

is het wel een goed idee om kinderen geweld te laten zien zonder te laten zien hoe bruut en ongenadig het is

bij het a-team schoten x mensen op elkaar geen doden granaten gingen af maar mensen vlogen alleen door de lucht

je kweekt zo het idee dat dat kind wat geraakt wordt in het journaal straks weer opstaat

en dat is niet zo