PDA

Bekijk Volledige Versie : Eugen Drewermann stapt uit RK Kerk (als verjaardagscadeau aan zichzelf)



Marsipulami
15-12-05, 11:29
Eugen Drewermann stapt uit Kerk (UPDATE)
Verjaardagscadeau aan zichzelf

Geplaatst op 14/12 '05 om 18:46u
Door Ton Huitink (Bron: RKnieuws.net, Kath.net , AFP)


Eugen Drewermann
PADERBORN (RKnieuws.net) - Eugen Drewermann heeft de Rooms Katholieke kerk verlaten. De Duitse theoloog en psychotherapeut maakte dit bekend tijdens een televisieuitzending afgelopen dinsdag.

In het ARD televisieprogramma „Menschen bei Maischberger“ vertelde Drewermann dat hij zichzelf op zijn 65e verjaardag (20 juni) een ’Geschenk van eigen vrijheid’ had geschonken. "Mijn beslissing betekent echter niet dat ik het geloof afzweer", aldus Drewemann.

Drewermann verloor in 1991 op grond van aanhoudende verkondiging van ’dwaalleer’ zijn kerkelijke onderwijsbevoegheid. De toenmalige aartsbisschop van Paderborn Joachim Degenhardt legde Drewermann in 1992 een preekverbod op, waarna hij ook werd gesuspendeerd uit het priesterambt.

Boeken

Eugeen Drewermann schreef tal van boeken waarvan er verscheidene in het nederlands zijn vertaald. Men heeft Drewermann vaak verweten dat hij de hele inhoud van het geloof psychologiseerde en dat hij een handige beoefenaar was van psycho-analytische technieken. Ook het feit dat hij het recht op zelfmoord verdedigde en stelde dat aan elke priesterroeping een neurose ten grondslag lag werden hem niet in dank afgenomen.

Drewermann heeft in theologische kringen echter ook felle aanhangers, onder meer om zijn visie op de wonderverhalen in de bijbel en zijn inzichten over goed en kwaad.

Kritiek

Recent leverde Drewermann zware kritiek op de ’homo-instructie’ van het Vaticaan. Ook de persoonlijkheidscultus rond Johannes Paulus II nam hij zwaar op de korrel. Eerder pleitte hij er al voor dat priesters zouden mogen trouwen.

Drewerman woont in Paderborn. Hij beschikt over geen telefoon of pc. Hij kan maar bereikt worden via een naburig hotel. (th/tb)

Wortel
15-12-05, 12:39
Deze stap van Drewermann zat er -wat mij betreft: helaas- al in sinds de publicatie van zijn "Tiefenpsychologie und Exegese" in 1991. Dat werk is door voorstanders verslonden en geplunderd als het summum van de narratieve theologie, en verguisd door tegenstanders als op zijn best een psychologisch plankje leggen voor de dogmatiek en op zijn slechtst dieptepsychologie zonder enige exegese.
Naar mijn idee botsen hier weer de aloude standpunten tussen de Petrinische interpretatie van het geloof en de meer vrije mystieke interpretatie van het geloof.

Marsipulami
15-12-05, 12:57
Geplaatst door Wortel
Deze stap van Drewermann zat er -wat mij betreft: helaas- al in sinds de publicatie van zijn "Tiefenpsychologie und Exegese" in 1991. Dat werk is door voorstanders verslonden en geplunderd als het summum van de narratieve theologie, en verguisd door tegenstanders als op zijn best een psychologisch plankje leggen voor de dogmatiek en op zijn slechtst dieptepsychologie zonder enige exegese.
Naar mijn idee botsen hier weer de aloude standpunten tussen de Petrinische interpretatie van het geloof en de meer vrije mystieke interpretatie van het geloof.

Dat ie maar vertrekt. Dan blijven er nog egotrippers genoeg over in de RK kerk. Misschien kan één of andere protestantse unief in Nederland hem een leerstoel aanbieden, dan kan ie voorzien in zijn eigen levensonderhoud. In Nederland kickt men toch op anti-roomse theologen.

Wortel
15-12-05, 14:42
Nou, nou, Mars. Dat klinkt als: opgeruimd staat netjes. Wat betreft die egotrippers heb je zeker gelijk, maar daar hebben aardig wat geestelijken binnen alle godsdiensten wel een handje van. Zeggen God te dienen en stiekem voor jezelf begonnen zijn...
Men kickt in Nederland trouwens niet zozeer op anti-roomse theologen alswel op non-institutionele theologen. Tenzij je het hebt over de kerk van onderop, natuurlijk :wink: