PDA

Bekijk Volledige Versie : Parlement verkwanselt de democratie



TonH
16-12-05, 00:14
http://img14.imageshack.us/img14/7335/nrc20051215020280058aa.jpg

Politieke doodzonde is niet bestraft
Door een onzer redacteuren
‘Zo verzwakt het parlement zelf het eigen stelsel’
Een minister mag fouten maken, maar hij moet altijd de Tweede Kamer juist voorlichten. Tot dusverre gold schending daarvan als een politieke doodzonde.
ROTTERDAM, 15 DEC. Onder verantwoordelijkheid van de minister voor vreemdelingenzaken ,,is in de uitvoering anders gehandeld dan conform het beleid is toegestaan”, erkende minister Verdonk gisteren.
Dit betekende, voegde zij hieraan toe, dat zij als minister het parlement ,,onvolledig en feitelijk onjuist [had) geïnformeerd”.
Met deze uitspraak gaf de minister twee fouten toe. De eerste fout (‘onvolledig’) komt vaker voor. De tweede fout (‘feitelijk onjuist’) geldt van oudsher als een politieke doodzonde.
De beginopmerking van de minister, over het anders uitvoeren van beleid dan toegestaan, houdt in dat zij gezondigd heeft tegen het leerstuk van de ministeriële verantwoordelijkheid. Deze verantwoordelijkheid bestaat sinds Thorbecke in 1848.
,,Iemand moet verantwoordelijk zijn — en een ambtenaar is dat niet.
Dus is de minister het”, zegt Bert van den Braak, redacteur van parlement.com. Maar de ministeriële verantwoordelijkheid is een ingewikkeld leerstuk. ,,De vraag is altijd of een minister kon weten wat onder zijn verantwoordelijkheid gebeurde en zo ja, of hij het had kunnen voorkomen”, aldus Van den Braak.
Deze vraag speelt bijvoorbeeld wanneer minister Donner (Justitie) zich in de Tweede Kamer moet verantwoorden voor een ontsnapte TBS’er. Van den Braak: ,,Als je de Grondwetsherziening van regel van de ministeriële verantwoordelijkheid strikt toepast, zou je bij wijze van spreken elke drie maanden een nieuwe minister van justitie nodig hebben.”
Om de ingewikkeldheid van de ministeriële verantwoordelijkheid (die nog is toegenomen door de verzelfstandiging van honderden bestuursorganen) te beperken, hebben parlement en regering er vijf jaar geleden een afspraak over gemaakt.
De afspraak houdt in dat ,,de ministeriële verantwoordelijkheid geldt voor de formulering en uitvoering van overheidsbeleid”. Met haar eerste opmerking refereerde minister Verdonk aan deze afspraak.
Dat ook de opmerking over het onjuist informeren van het parlement onbestraft bleef, is echter ,,zeer uitzonderlijk in de parlementaire geschiedenis”, zegt voormalig hoogleraar staatsrecht Jan Vis, oud-lid van
Eerste Kamer en Raad van State. ,,Het onjuist informeren van het parlement is een doodzonde. En die doodzonde is nu niet bestraft.”
Waarom is het juist informeren van het parlement zo belangrijk?
Vis: ,,Het is de essentie van het parlementaire stelsel. Het uitgangspunt is: de minister informeert het parlement correct. Als hij dat niet doet, kan het parlement hem niet controleren.”
Deze regel ,,werkt alleen” als het parlement de minister bij gebleken leugenachtigheid ,,weg kan sturen”.
Waarom is dat gisteren dan niet gebeurd? Jan Vis: ,,De redenering was waarschijnlijk: dan zou je een kabinetscrisis krijgen, met vervroegde verkiezingen tot gevolg.
En dat wilde niemand. Bovendien ging het om een populaire minister en een onderwerp, asielzoekers, waar weinig mensen zich druk om maken.”
Maar deze ,,op zich begrijpelijke redenering” leidt er wel toe dat ,,het parlement nu weigert rechter in eigen zaak te zijn”.
Vis: ,,Vorige week zei minister Verdonk: ik heb u juist geïnformeerd.
Deze week zegt ze: ik heb u onjuist geïnformeerd. Dat kan tegenwoordig dus. Zo verzwakt het parlement zélf het parlementaire stelsel”


NRC Handelsblad

~Panthera~
16-12-05, 00:55
"En dat wilde niemand. Bovendien ging het om een populaire minister en een onderwerp, asielzoekers, waar weinig mensen zich druk om maken.”


:kotsen:

AlainC
16-12-05, 10:13
Arm Nederland ... :droef:

reason
16-12-05, 10:30
Een minister stuur je weg als er ernstige fouten zijn gemaakt.
Uit het rapport van de commissie Havermans blijkt dat dat niet het geval was.

De onjuiste informatie had betrekking op een detail, namelijk dat er administratieve fouten zijn gemaakt. Er was geen sprake van structureel verstrekken van uitgebreide informatie over afgewezen asielzoekers.

Het verwijt waar het aanvankelijk toch allemaal om ging, bleek dus niet te kloppen.
Vervolgens blijkt er wel een andere, veel kleinere fout te zijn gemaakt, en dan roepen nog steeds velen dat de minister weg moet.

Het is niet zo gek dat op deze manier het instrument van het wegsturen van een minister word ondergraven.
Zo’n instrument moet je op deugdelijke gronden willen inzetten. Niet om opportunistische redenen, omdat je de minister nu eenmaal niet mot.

TonH
16-12-05, 12:04
Geplaatst door reason
Een minister stuur je weg als er ernstige fouten zijn gemaakt.
Uit het rapport van de commissie Havermans blijkt dat dat niet het geval was.

De onjuiste informatie had betrekking op een detail, namelijk dat er administratieve fouten zijn gemaakt. Er was geen sprake van structureel verstrekken van uitgebreide informatie over afgewezen asielzoekers.

Het verwijt waar het aanvankelijk toch allemaal om ging, bleek dus niet te kloppen.
Vervolgens blijkt er wel een andere, veel kleinere fout te zijn gemaakt, en dan roepen nog steeds velen dat de minister weg moet.

Het is niet zo gek dat op deze manier het instrument van het wegsturen van een minister word ondergraven.
Zo’n instrument moet je op deugdelijke gronden willen inzetten. Niet om opportunistische redenen, omdat je de minister nu eenmaal niet mot.


Het gaat hier om het niet wegsturen van een minister die heeft volhard in het ,,onvolledig en feitelijk onjuist” informeren van het Parlement om electorale reden. Daar hebben de regeringspartijen het volste recht toe ook als dat het parlementair stelsel verzwakt. Dat is hun prioriteitsstelling: een populaire minister weg, of democratische zuiverheid. En dan moet je de zaak niet omdraaien.

jan1974
16-12-05, 14:20
Ministriele verantwoordelijkheid is een juridische term. In de praktijk gaat het erom of de regeringspartijen nog vertrouwen hebben in de minister.

Verdonk doet ferme uitspraken, dat heeft als nadeel dat ze dit keer op zaken terug moest komen. Maar in het algemeen vind ik dat positief omdat het duidelijkheid geeft.

Waar Donner vaak mee te maken krijgt zijn veelal fouten in beleidslijnen van vorige regeringen. Donner wegsturen zou ik zonde vinden, ik vind het de beste minister.

TonH
16-12-05, 23:03
Geplaatst door jan1974
Ministriele verantwoordelijkheid is een juridische term. In de praktijk gaat het erom of de regeringspartijen nog vertrouwen hebben in de minister.

Verdonk doet ferme uitspraken, dat heeft als nadeel dat ze dit keer op zaken terug moest komen. Maar in het algemeen vind ik dat positief omdat het duidelijkheid geeft.

Waar Donner vaak mee te maken krijgt zijn veelal fouten in beleidslijnen van vorige regeringen. Donner wegsturen zou ik zonde vinden, ik vind het de beste minister.

Ministriële verantwoordelijkheid is volgens mij een parlementaire term. Voor de rest ben ik het wel met je eens.

Verdonk blaast hoog van de toren. Prima. Ook heel positief dat een bewindspersoon erkent dat er fouten zijn gemaakt, omdat dat zeker helderheid geeft tegenover de verkrampte houding die er nu vaak aangenomen wordt.
Alleen presteerde deze minister het om zelfs ná het verschijnen van het rapport nog te zeggen dat alles ok was. Pas in het weekend is haar, doordat D66 op haar strepen ging staan, aan het verstand gepeuterd dat DAT nu écht niet meer kon. Dat is zo oogklepperig dat het bijna lachwekkend is.

Ik had Donner ergens ook wel hoog zitten. Een minister die nogal 'stijl' was, maar zeer fair in de justitiële leer en in het geheel niet geneigd om met allerlei winden mee te waaien.
Donner heeft met Hoofddorp echter zijn masker laten vallen en misbruikt zijn macht om een lagere overheid volledig buiten spel te zetten, omdat het politiek beter uit komt. Daarbij is hij nog achterbaks ook door het besluit niet te laten vernietigen door de Kroon, maar alleen te schorsen. Bij vernietiging kon de gemeente direct naar de Raad van State. Bij schorsing kan zij dat niet. Vandaar de poging om via een 'normale' rechter de minister tot de orde te roepen. Ik had dat van Donner echt nooit verwacht.