PDA

Bekijk Volledige Versie : Verschil in capaciteiten tussen etnische groepen?



salinger
16-12-05, 08:41
Als je sociale wetenschappers hoort praten over de achterstand van allochtonen, dringt zich al snel de vraag op: zijn ze nu werkelijk zo suf of doen ze maar alsof?


Waarom alleen interesse voor zaken als discriminatie, sociaal-economische achtergrond en de invloed van zwarte scholen? Waarom ontbreekt iedere interesse voor verschillen in capaciteiten tussen verschillende etnische groepen? Waarom horen we bijvoorbeeld nooit de term IQ vallen? Een onthullend interview met hoogleraar Jaap Dronkers in NRC Handelsblad (4 december 2005) werpt meer licht op deze zaak.

Dronkers doet onderzoek naar de schoolprestaties van migrantenkinderen in de landen van de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling). Daaruit blijkt dat leerlingen uit Oost-Azië het beter doen dan leerlingen uit Noord-Afrika en Zuid-Amerika, ook als gecorrigeerd wordt voor economische achtergrond en schooltype. Dergelijk onderzoek naar verschillen tussen migrantengroepen doet de OESO zelf niet omdat dit ‘politiek gevoelig’ ligt, aldus Dronkers. Met dit onderzoek begeeft hij zich dus al op glad ijs.

Waarom doen Oost-Aziatische leerlingen het beter dan Noord-Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse leerlingen? De verklaring daarvoor heeft Dronkers nog niet, ‘en daar waag ik me ook niet aan, want ik wil niet de Buikhuisen van de onderwijssociologie worden’. De criminoloog Wouter Buikhuisen wilde destijds onderzoek doen naar biologische factoren die bij misdaad een rol zouden kunnen spelen. Het is niet helemaal duidelijk waarnaar Dronkers precies onderzoek zou willen doen, want hij durft dat niet hardop te zeggen. Maar je kunt er wel naar raden.

Hier is een Nederlandse hoogleraar die openlijk toegeeft dat hij geen onderzoek wil doen dat de achterstand van migrantenkinderen zou kunnen verklaren omdat hij vreest voor een hetze van weldenkend Nederland. De Nederlandse belastingbetaler wordt wel gedwongen het salaris van onze sociale wetenschappers op te hoesten, maar naar een eerlijk antwoord op de vragen die worden onderzocht kan hij fluiten: vrij wetenschappelijk onderzoek is te ‘politiek gevoelig’. Wetenschap mag niet in strijd zijn met de progressieve ideologie.

Maar alleen Dronkers in de beklaagdenbank plaatsen zou onrechtvaardig zijn. Hij is weliswaar ongeschikt als wetenschapper, maar hij geeft dit tenminste hardop toe. Zijn collega’s doen zelfs dat niet.

Bart Croughs

Deze column verscheen eerder in HP/De Tijd

TonH
16-12-05, 09:37
Waarom is een onderzoek als deze "in strijd met "de progressieve ideologie"?

salinger
16-12-05, 09:41
Ik gok dat er best onderzoek gedaan mag worden, zolang de resultaten maar niet strijdig zijn met de progressieve ideologie, ergo: er is geen verschil tussen etnische groepen anders dan omgevingsgerelateerde factoren. Dat maakt wetenschap bedrijven niet zo erg interessant.

TonH
16-12-05, 09:49
Geplaatst door salinger
Ik gok dat er best onderzoek gedaan mag worden, zolang de resultaten maar niet strijdig zijn met de progressieve ideologie, ergo: er is geen verschil tussen etnische groepen. Dat maakt wetenschap bedrijven niet zo erg interessant.

Dus er mag wél onderzoek gedaan worden? En de rest wordt maar gegokt?

AlainC
16-12-05, 09:50
IQ testen zijn zo onwetenschappelijk dat ze verboden zouden moeten worden.

Ze zijn ten eerste cultureel gekleurd. Het is de culturele achtergrond van degene die de vragen opstelt die bepaald welke socio-economische of etnische groep het beste zal scoren.

In het verleden zijn tal van IQ onderzoeken gebeurd die uitwezen dat een bepaalde bevolkingsgroep "minder intelligent" zou zijn dan andere. Bij nader onderzoek bleken zowel die tests als de conclusies die eruit getrokken werden onnoemelijk veel meer te zeggen over de intelligentie van de onderzoekers dan over die van de deelnemers.

In de VS is er zo lang geleden (ik zal proberen terug te vinden wanneer precies) een IQ test geweest waaruit moest blijken dat arbeiders(kinderen) nu eenmaal minder intelligent waren dan (kinderen van) mensen met een hogere opleiding. Achteraf bleek dat een groot deel van de vragen ging over... golf en/of tennis. In die tijd waren dat nog zeer elitaire sporten waarmee arbeiders nooit in aanraking kwamen.

IQ tests geven trouwens maar een momentopname die van een heleboel externe factoren afhankelijk is: heeft de deelnemer een goede nachtrust gehad; is hij of zij iemand die last heeft van examenstress (en is hij/zij dus bij elke test die hij/zij moet ondergaan sowieso extra zenuwachtig); heeft de deelnemer al eerder vergelijkbare tests afgelegd en is hij/zij dus bekend met de manier van vragen stellen, ...

Vooral dat laatste laat toe om perfect aan te tonen hoe belachelijk zo'n tests zijn: wie dat wil kan vandaag de dag immers via internet honderden tests invullen. De kans is groot dat wanneer hij/zij zich op die manier traint voor een "echte" test zal blijken dat hij/zij een genie is.

Dronkers... what's in a name...

sjaen
16-12-05, 09:51
Geplaatst door TonH
Waarom is een onderzoek als deze "in strijd met "de progressieve ideologie"?

Nice try! :giechel:

TonH
16-12-05, 10:02
Geplaatst door sjaen
Nice try! :giechel:

Hoezo?

sjaen
16-12-05, 10:11
Geplaatst door TonH
Hoezo?

Doe eens een gooi!

:giechel:

TonH
16-12-05, 10:25
Geplaatst door sjaen
Doe eens een gooi!

:giechel:

Waarnaar?

sjaen
16-12-05, 10:32
Geplaatst door TonH
Waarnaar?

Waarom een onderzoek als deze in strijd met "de progressieve ideologie" is!

TonH
16-12-05, 10:38
Geplaatst door sjaen
Waarom een onderzoek als deze in strijd met "de progressieve ideologie" is!

Nou, waarom is dat in strijd met "de progressieve ideologie"?

Marsipulami
16-12-05, 10:39
Geplaatst door salinger
....Waarom ontbreekt iedere interesse voor verschillen in capaciteiten tussen verschillende etnische groepen? Waarom horen we bijvoorbeeld nooit de term IQ vallen? .....

Hollands kind dommer dan Vlaams


Vlaamse kinderen scoren veel beter op een intelligentietest dan Nederlandse.

Door onze redactie onderwijs

AMSTERDAM, 19 JUNI. Zijn Vlaamse kinderen slimmer dan Nederlandse? Of zijn de scholen in Vlaanderen beter? Zeker is dat Vlaamse kinderen beter scoren op de Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC), een mondiaal gebruikte intelligentietest die toetst op zaken als redeneerkunst, opnemen en verwerken van informatie en logisch denken. De WISC-test werd onlangs door een Vlaams-Nederlands onderzoeksteam afgenomen onder 1.700 Vlaamse en Nederlandse kinderen tussen zes en zestien jaar.

Het bleek dat de Vlaamse kinderen in vrijwel alle testonderdelen het best scoren, vooral als het om feitenkennis gaat. Zo weet bijvoorbeeld veertig procent van de Vlaamse kinderen in welke richting de zon ondergaat. Van de Nederlandse kinderen weet maar 23 procent dat. Ook weten twee keer zoveel Vlaamse kinderen waarom je donderslagen hoort bij een onweersbui. En wie Copernicus was.

De Nederlandstalige WISC-test is door onderzoekers van de Universiteit van Gent en het Nederlands Instituut van Psychologen gemoderniseerd: de vorige versie was twintig jaar oud. De test bevat praktische vraagstukken als doolhoven en puzzels en 'talige opdrachten'.

Bij het uitproberen van de gemoderniseerde test bleek dat de Vlaamse kinderen over een grotere woordenschat beschikken. Een moeilijk woord als 'mecenas' kent zes procent van de Vlaamse kinderen. Geen enkel Nederlands kind kent het. Het woord 'ezel' is bij tien procent van de Vlaamse kinderen onbekend. Bij de Nederlandse kinderen is dat twintig procent.

Van de dertien testonderdelen is er maar één waarop de Nederlandse kinderen beter scoren: 'doolhoven'. Volgens de onderzoekers kan dat te maken hebben met de grotere verstedelijking van Nederland.

Er is ook één testonderdeel waarop de Nederlandse kinderen bijna even goed scoren als de Vlaamse. Dat is het onderdeel 'begrijpen', met vragen als 'waarom hebben we parlementsleden?' De Vlaamse kinderen beantwoordden dit soort vragen alleen als het zeker wisten. Zoniet, dan gaven ze geen antwoord en kregen ze dus ook geen punt. De Nederlandse kinderen gaven ook antwoord als ze het maar half wisten.

De onderzoekers schrijven dit soort verschillen toe aan de wederzijdse schoolsystemen. Marc Schittekatte, docent psychologie aan de Universiteit Gent: ,,Het lesprogramma op Vlaamse scholen is meer gericht op het verwerven van kennis. Nederlandse kinderen worden gestimuleerd hun mening te geven. Ze zijn mondiger. Dat zie je terug in de testresultaten.''

Zijn de Vlaamse scholen ook beter dan de Nederlandse? Die vraag vindt de onderzoeker lastiger te beantwoorden. Schittekatte: ,,Zelf vind ik feitenkennis belangrijk, je hebt als kind een zekere bagage nodig. Op Nederlandse scholen blijft die achter.'' Maar assertiviteit is ook belangrijk, vindt Schittekatte: ,,Als ik voor een collegezaal met 500 Vlaamse studenten en tien Nederlanders sta, komen alle vragen van de Nederlanders. Soms is dat een beetje veel. Maar wij Vlamingen zijn misschien ook wel een beetje doorgeschoten.''



http://www.nrc.nl/nieuws/binnenland/1024464431158.html

Joesoef
16-12-05, 10:51
Geplaatst door Marsipulami
[I]Hollands kind dommer dan Vlaams


Vlaamse kinderen scoren veel beter op een intelligentietest dan Nederlandse.


Dat komt door jullie wegen. Jullie wegen vergen zoveel aandacht dat Vlaamse kinderen veel allerter reageren en veel verder vooruit kijken. Tevens hebben de vele hobbels en kuilen in de wegen een positief stimulerend effect op de hersendelen.

sjaen
16-12-05, 10:52
Geplaatst door TonH
Nou, waarom is dat in strijd met "de progressieve ideologie"?

Lees het artikel nog maar eens!
(het antwoord staat er met grote koeieletters)

:zegniets:

Marsipulami
16-12-05, 10:54
Geplaatst door Joesoef
Dat komt door jullie wegen. Jullie wegen vergen zoveel aandacht dat Vlaamse kinderen veel allerter reageren en veel verder vooruit kijken. Tevens hebben de vele hobbels en kuilen in de wegen een positief stimulerend effect op de hersendelen.

:lole: :lole: :lol:

mark61
16-12-05, 10:58
Geplaatst door Marsipulami
[I]Hollands kind dommer dan Vlaams

Das een domme kop voor het artikel. Het blijkt dat het vnl. over feitenkennis gaat. Dat heeft niets te maken met intelligentie. Dat het Belgische onderwijs beter is dan het Nederlandse is al eeuwen bekend. Al is die opvatting weer afhankelijk van wat je van onderwijs verwacht.

Marsipulami
16-12-05, 11:04
Geplaatst door mark61
Das een domme kop voor het artikel. Het blijkt dat het vnl. over feitenkennis gaat. Dat heeft niets te maken met intelligentie.

Lezen is ook een vak. Ik help je even omdat ik wel begrip kan opbrengen voor de intellectuele achterstand van een doorsnee Nederlander.

Uit het artikeltje van NRC:

"Het bleek dat de Vlaamse kinderen in vrijwel alle testonderdelen het best scoren, .... Van de dertien testonderdelen is er maar één waarop de Nederlandse kinderen beter scoren : 'doolhoven'. Volgens de onderzoekers kan dat te maken hebben met de grotere verstedelijking van Nederland."

sjaen
16-12-05, 11:21
Geplaatst door Marsipulami
Lezen is ook een vak. Ik help je even omdat ik wel begrip kan opbrengen voor de intellectuele achterstand van een doorsnee Nederlander.

Uit het artikeltje van NRC:

"Het bleek dat de Vlaamse kinderen in vrijwel alle testonderdelen het best scoren, .... Van de dertien testonderdelen is er maar één waarop de Nederlandse kinderen beter scoren : 'doolhoven'. Volgens de onderzoekers kan dat te maken hebben met de grotere verstedelijking van Nederland."

Ik help je ook even omdat ik wel begrip kan opbrengen voor de emotionele achterstand van een doorsnee Belg.

Uit het artikeltje van NRC:

Zijn de Vlaamse scholen ook beter dan de Nederlandse? Die vraag vindt de onderzoeker lastiger te beantwoorden. Schittekatte: ,,Zelf vind ik feitenkennis belangrijk, je hebt als kind een zekere bagage nodig. Op Nederlandse scholen blijft die achter.'' Maar assertiviteit is ook belangrijk, vindt Schittekatte: ,,Als ik voor een collegezaal met 500 Vlaamse studenten en tien Nederlanders sta, komen alle vragen van de Nederlanders. Soms is dat een beetje veel. Maar wij Vlamingen zijn misschien ook wel een beetje doorgeschoten.''

mark61
16-12-05, 11:24
Geplaatst door Marsipulami
Lezen is ook een vak.

Ik help je ook even:

Het bleek dat de Vlaamse kinderen in vrijwel alle testonderdelen het best scoren, vooral als het om feitenkennis gaat. Zo weet bijvoorbeeld veertig procent van de Vlaamse kinderen in welke richting de zon ondergaat. Van de Nederlandse kinderen weet maar 23 procent dat. Ook weten twee keer zoveel Vlaamse kinderen waarom je donderslagen hoort bij een onweersbui. En wie Copernicus was.

De Nederlandstalige WISC-test is door onderzoekers van de Universiteit van Gent en het Nederlands Instituut van Psychologen gemoderniseerd: de vorige versie was twintig jaar oud. De test bevat praktische vraagstukken als doolhoven en puzzels en 'talige opdrachten'.

Bij het uitproberen van de gemoderniseerde test bleek dat de Vlaamse kinderen over een grotere woordenschat beschikken. Een moeilijk woord als 'mecenas' kent zes procent van de Vlaamse kinderen. Geen enkel Nederlands kind kent het. Het woord 'ezel' is bij tien procent van de Vlaamse kinderen onbekend. Bij de Nederlandse kinderen is dat twintig procent.

Apart dat 20% van de Vlaamse kinderen niet weet wat een ezel is. 10% vind ik ook al waanzinnig veel. Maar er staat dan ook niets over de leeftijdsverdeling, dus dat schiet niet op. Juist in de leeftijd 6 tot 16 zijn er natuurlijk enorme verschillen in kennis.

Het grootste deel van de tekst gaat dus over kennisvragen, hoewel in de inleiding wordt gesuggereerd dat het een intelligentietest is. Dat roept al vragen op. Wat voor een test was het nou eigenlijk? Kunnen die lui intelligentie niet van kennis en vaardigheden onderscheiden?

Verder zijn intelligentietests enorm cultuurgebonden, zie post AlainC, dus het onderzoek lijkt me nog dommer dan de NL kinderen in kwestie.


"Het bleek dat de Vlaamse kinderen in vrijwel alle testonderdelen het best scoren, .... Van de dertien testonderdelen is er maar één waarop de Nederlandse kinderen beter scoren : 'doolhoven'. Volgens de onderzoekers kan dat te maken hebben met de grotere verstedelijking van Nederland."

Zo'n verklaring vind ik pas stom.

Enfin, het enige wat duidelijk wordt is wat al bekend was: dat de onderwijsdoelen enorm verschillen. Persoonlijk voel ik meer voor de Vlaamse doelen, magoed, das conservatief.

Weet jij waarom je donderslagen hoort? Ik heb geen idee. Dom.

salinger
16-12-05, 11:29
Geplaatst door AlainC

Ze zijn ten eerste cultureel gekleurd. Het is de culturele achtergrond van degene die de vragen opstelt die bepaald welke socio-economische of etnische groep het beste zal scoren.



echt? In ieder geval: op een IQ test samengesteld door amerikanen wordt beter gescoord door oost-aziaten dan door amerikanen zelf. Je bedoelt wellicht iets als: Oost-aziatische cultuur stimuleert betere prestaties op een IQ-test. Maar helaas: Oost-aziaten opgegroeid in een totaal andere cultuur,tonen dezelfde scores als hun landgenoten.





In de VS is er zo lang geleden (ik zal proberen terug te vinden wanneer precies) een IQ test geweest waaruit moest blijken dat arbeiders(kinderen) nu eenmaal minder intelligent waren dan (kinderen van) mensen met een hogere opleiding. Achteraf bleek dat een groot deel van de vragen ging over... golf en/of tennis. In die tijd waren dat nog zeer elitaire sporten waarmee arbeiders nooit in aanraking kwamen.


Geen van de IQ testen die ik ken, zijn zo opgesteld. Als dit waar is, dan lijkt het me een absolute uitzondering.




IQ tests geven trouwens maar een momentopname die van een heleboel externe factoren afhankelijk is: heeft de deelnemer een goede nachtrust gehad; is hij of zij iemand die last heeft van examenstress (en is hij/zij dus bij elke test die hij/zij moet ondergaan sowieso extra zenuwachtig); , ...

Dat klopt - je hebt een bias van pakhembeet plusminus 8 iq-punten. Met vele deelnemers uit verschillende groepen mag je aannemen dat dat uitmiddelt, mits elk van de groepen onder dezelfde omstandigheden wordt getoetst.



heeft de deelnemer al eerder vergelijkbare tests afgelegd en is hij/zij dus bekend met de manier van vragen stellen

Dat is slechts ten dele waar: het lukt je echt niet om substantieel je IQ op IQ testen te verhogen met meer dan een paar punten.

Veelal worden bij testen op kinderen al verschillen gemeten tussen groepen: deze zijn allen niet eerder in aanmerking gekomen met dit soort toetsen.


De kans is groot dat wanneer hij/zij zich op die manier traint voor een "echte" test zal blijken dat hij/zij een genie is.

Ik zou zeggen: probeer het - en trek je conclusies.

Marsipulami
16-12-05, 11:36
Geplaatst door mark61
.

Het grootste deel van de tekst gaat dus over kennisvragen, hoewel in de inleiding wordt gesuggereerd dat het een intelligentietest is. Dat roept al vragen op. Wat voor een test was het nou eigenlijk? Kunnen die lui intelligentie niet van kennis en vaardigheden onderscheiden?

Verder zijn intelligentietests enorm cultuurgebonden, zie post AlainC, dus het onderzoek lijkt me nog dommer dan de NL kinderen in kwestie.

"Zeker is dat Vlaamse kinderen beter scoren op de Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC), een mondiaal gebruikte intelligentietest die toetst op zaken als redeneerkunst, opnemen en verwerken van informatie en logisch denken . "


Wechsler Intelligence Scale for Children, 3rd. ed. (WISC-III)

The WISC-III is an individual test that does not require reading or writing. Verbal subtests are oral questions without time limits except for Arithmetic. Performance subtests are nonverbal problems, all of which are timed and some of which allow bonus points for extra fast work. One criticism of the WISC-III is that older students must earn speed bonuses to obtain better-than-average scores. Subtest scores, IQ scores, and factor index scores are based on the scores of the 2,200 children originally tested in a very carefully designed, nationwide sample, but still must be interpreted very cautiously for any individual, especially one who may have somewhat unusual patterns of strengths and weaknesses. As with any test, influences such as anxiety, motivation, fatigue, rapport, and experience may invalidate test scores. Because U. S. children are improving in the skills tapped by intelligence tests, the 1991 WISC-III usually gives lower scores than did the 1974 WISC-R to the same student.

Information: oral, "trivia"-style. general information questions. Scoring is pass/fail.
Similarities: explaining how two different things (e.g., horse and cow) or concepts (e.g., hope and fear) could be alike. Scoring is 2-1-0, according to the quality of the responses.
Arithmetic*: oral, verbally framed math applications problems without paper or, for most problems, any visual aids at all. Scoring is pass/fail.
Vocabulary: giving oral definitions of words. Scoring is 2-1-0, according to the quality of the responses.
Comprehension: oral questions of social and practical understanding. Scoring is 2-1-0, based on quality.
Digit Span: repeating dictated series of digits (e.g., 4 1 7 9) forwards and other series backwards. Series begin with two digits and keep increasing in length, with two trials at each length.

Verbal IQ is based on Information, Similarities, Arithmetic, Vocabulary, and Comprehension.
Verbal Comprehension Factor is based on Information, Similarities, Vocabulary, and Comprehension.
Freedom from Distractibility Factor (a misnomer -- attention, concentration, and working memory describe it better) includes Arithmetic and Digit Span.

Picture Completion*: identifying missing parts of pictures.
Coding A**: marking rows of shapes with different lines according to a code as quickly as possible for 2 minutes (under age 8)
Coding B**: transcribing a digit-symbol code as quickly as possible for two minutes (eight and older).
Picture Arrangement**: sequencing cartoon pictures to make sensible stories.
Block Design**: copying small geometric designs with four or nine larger plastic cubes.
Object Assembly**: puzzles of cut-apart silhouette objects with no outline pieces.
Symbol Search**: deciding if target symbols appear in a row of symbols and marking YES or NO accordingly.
Mazes*: no pencil lifting, points off for entering blind alleys.

Performance (nonverbal) IQ is based on Picture Completion, Coding, Picture Arrangement, Block
Design, and Object Assembly.
Perceptual Organization (nonverbal) Factor is based on Picture Completion, Picture Arrangement, Block Design, and Object Assembly.
Processing Speed Factor, or visual-motor, clerical speed and accuracy, includes Coding & Symbol Search.

Full Scale IQ is based on the ten tests included in the Verbal and Performance (nonverbal) IQ scales.

mark61
16-12-05, 11:39
Geplaatst door salinger
echt?

Ja, echt.


In ieder geval: op een IQ test samengesteld door amerikanen wordt beter gescoord door oost-aziaten dan door amerikanen zelf. Je bedoelt wellicht iets als: Oost-aziatische cultuur stimuleert betere prestaties op een IQ-test. Maar helaas: Oost-aziaten opgegroeid in een totaal andere cultuur,tonen dezelfde scores als hun landgenoten.

Dat bewijst niks anders dan dat die IQ-tests toevalligerwijze biased zijn in Oostaziatische richting.

Niemand kan een andere definitie van IQ geven dan 'datgene wat een IQ-test meet.' Tis dus een cirkelredenering.

Vervolgens zegt dat gemeten IQ niets over wat dan ook. Kans op slagen in de maatschappij, zindelijk denken, criminaliteit, goed burgerschap, whatever. Zie bijvoorbeeld iq139-Victory.

tr_imparator
16-12-05, 11:48
Men weet (nog) niet of IQ wel/niet rasgebonden is.


Daar gaat deze discussie heen denk ik. Mag er onderzoek naar gedaan worden? Ja, maar de kans is groot dat deze biased is.

sjaen
16-12-05, 12:02
Geplaatst door mark61

Vervolgens zegt dat gemeten IQ niets over wat dan ook. Kans op slagen in de maatschappij, zindelijk denken, criminaliteit, goed burgerschap, whatever. Zie bijvoorbeeld iq139-Victory.


:gniffel: :fpetaf:

Seif
16-12-05, 12:08
Geplaatst door Marsipulami
[B]Hollands kind dommer dan Vlaams


Vlaamse kinderen scoren veel beter op een intelligentietest dan Nederlandse.

Ach Mars, weer dat ene onderzoek. In het verleden heb ik je een wagonlading ander onderzoek getoond, met precies de tegenovergestelde conclusie. Nu laat ik het er maar bij, want we weten allemaal dat dat bij jou toch geen zin heeft.

Belgie Boven!

salinger
16-12-05, 12:08
Geplaatst door mark61

Dat bewijst niks anders dan dat die IQ-tests toevalligerwijze biased zijn in Oostaziatische richting.


Je vergeet dat oost-aziaten overal ter wereld, in welke omgeving en cultuur ze ook zitten, hoger scoren op iq testen en in dezelfde mate hoger scoren t.o.v hun medemens.



Niemand kan een andere definitie van IQ geven dan 'datgene wat een IQ-test meet.' Tis dus een cirkelredenering.


Wat is exact een cirkelredenering? IQ is inderdaad wat je meet met IQ testen. De resultaten van een IQ test correleren met andere variabelen, zoals schoolprestaties of interessegebieden.



Vervolgens zegt dat gemeten IQ niets over wat dan ook. Kans op slagen in de maatschappij, zindelijk denken, criminaliteit, goed burgerschap, whatever. Zie bijvoorbeeld iq139-Victory.

Dat klopt voor het overgrote deel. Mensen die bijvoorbeeld meer geld verdienen, hebben in het algemeen ook een hoger IQ, zij het dat de correlatie niet erg sterk is. Maar bijvoorbeeld schoolprestaties zijn sterk afhankelijk van IQ.

TonH
16-12-05, 12:33
Geplaatst door sjaen
Lees het artikel nog maar eens!
(het antwoord staat er met grote koeieletters)

:zegniets:

Ik lees dat een Hoogleraar vreest voor een hetze en een columnist die zegt dat dit zou gebeuren omdat "Wetenschap mag niet in strijd zijn met de progressieve ideologie."

Mijn vraag is niet zo moeilijk hoor, dacht ik? Waarom zou zo'n onderzoek nou in strijd zijn met een "progressieve ideologie"?
Salinger komt niet verder dan een gok. Heeft dan iemand anders iets beters?

sjaen
16-12-05, 12:47
Geplaatst door TonH
Ik lees dat een Hoogleraar vreest voor een hetze en een columnist die zegt dat dit zou gebeuren omdat "Wetenschap mag niet in strijd zijn met de progressieve ideologie."

Mijn vraag is niet zo moeilijk hoor, dacht ik? Waarom zou zo'n onderzoek nou in strijd zijn met een "progressieve ideologie"?
Salinger komt niet verder dan een gok. Heeft dan iemand anders iets beters?

*zucht*:

http://reporter.kro.nl/uitzending.asp?uitzending=profielen%5Cuitzendingbu ikhuisen.XML

TonH
16-12-05, 12:55
Geplaatst door sjaen
*zucht*:

http://reporter.kro.nl/uitzending.asp?uitzending=profielen%5Cuitzendingbu ikhuisen.XML

Jammer, de link doet het niet. Maar het is een reportage over Buikhuisen?

Was niet het laatste wetenschappelijk onderzoek dat tot in het parlement verketterd werd dat van het Verwey Jonker-instituut over de multiculturele samenleving?

Ik meen me te herinneren dat dat onderzoek nooit had gemogen etc. Waren dat ook de "progressief ideologen" die dat stelden?

sjaen
16-12-05, 13:06
http://reporter.kro.nl/profielartikel.asp?dossier=profielen%5Cbuikhuisen. XML


probeer deze eens

salinger
16-12-05, 13:20
Geplaatst door TonH
Ik lees dat een Hoogleraar vreest voor een hetze en een columnist die zegt dat dit zou gebeuren omdat "Wetenschap mag niet in strijd zijn met de progressieve ideologie."

Mijn vraag is niet zo moeilijk hoor, dacht ik? Waarom zou zo'n onderzoek nou in strijd zijn met een "progressieve ideologie"?
Salinger komt niet verder dan een gok. Heeft dan iemand anders iets beters?

een progressieve ideologie, hier wordt in dit kader mee bedoeld: 'het idee dat er geen genetische verschilen zijn tussen mensen die leiden tot verschil in capaciteiten. Het maatschappelijk systeem is verantwoordelijk voor de positie van een individu in deze. Verschillen tussen mensen en groepen van mensen zijn enkel tot stand gekomen door de samenleving\cultuur waarin zij leven. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze ideologie uitgaat van een maakbare samenleving. Het vaststellen van gemiddelde genetische verschillen tussen groepen in capaciteiten (fysische kracht, IQ, karakter) is ontoelaatbaar.

sjaen
16-12-05, 13:37
Geplaatst door salinger
een progressieve ideologie, hier wordt in dit kader mee bedoeld: 'het idee dat er geen genetische verschilen zijn tussen mensen die leiden tot verschil in capaciteiten. Het maatschappelijk systeem is verantwoordelijk voor de positie van een individu in deze. Verschillen tussen mensen en groepen van mensen zijn enkel tot stand gekomen door de samenleving\cultuur waarin zij leven. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze ideologie uitgaat van een maakbare samenleving. Het vaststellen van gemiddelde genetische verschillen tussen groepen in capaciteiten (fysische kracht, IQ, karakter) is ontoelaatbaar.

edit:
politiek gevoelig

:denk:

TonH
16-12-05, 13:42
Geplaatst door sjaen
http://reporter.kro.nl/profielartikel.asp?dossier=profielen%5Cbuikhuisen. XML


probeer deze eens

:fpetaf:

Die ken ik. En dat betreft een gebeurtenis uit het verleden. Een verhaal van oude mensen, de dingen die voorbij gaan (zijn?). Wat heeft dat met deze column te maken?

mark61
16-12-05, 13:45
Geplaatst door Marsipulami
"Zeker is dat Vlaamse kinderen beter scoren op de Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC), een mondiaal gebruikte intelligentietest die toetst op zaken als redeneerkunst, opnemen en verwerken van informatie en logisch denken . "

Dit blijkt nog dommer dan ik verwacht had. De HELE TEST blijkt talig. Dat zegt dus ABSOLUUT NIETS over intelligentie.

Wat een onzin, werkelijk.

Er bestaat overigens nog steeds geen interculturele test voor wat dan ook, al wordt er aan gewerkt.

TonH
16-12-05, 13:45
Geplaatst door salinger
een progressieve ideologie, hier wordt in dit kader mee bedoeld: 'het idee dat er geen genetische verschilen zijn tussen mensen die leiden tot verschil in capaciteiten. Het maatschappelijk systeem is verantwoordelijk voor de positie van een individu in deze. Verschillen tussen mensen en groepen van mensen zijn enkel tot stand gekomen door de samenleving\cultuur waarin zij leven. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze ideologie uitgaat van een maakbare samenleving. Het vaststellen van gemiddelde genetische verschillen tussen groepen in capaciteiten (fysische kracht, IQ, karakter) is ontoelaatbaar.

Stel dat er daadwerkelijk geen genetische verschillen zijn, wat zou daar dan progressief aan zijn?
En een conservatieve ideologie is dan de mening dat je geen vat zult hebben op mens en samenleving omdat alles genetisch bepaald is? De dief steelt omdat hij een bepaalde genetische structuur heeft?

mark61
16-12-05, 13:46
Enfin, nature-nurture. Extremisten van beide zijden zijn niet lekker.

mark61
16-12-05, 13:48
Geplaatst door TonH
Stel dat er daadwerkelijk geen genetische verschillen zijn, wat zou daar dan progressief aan zijn?

Het idee dat 'alle mensen hetzelfde zijn', wat een onverantwoorde extrapolatie is van 'alle mensen zijn (politiek) gelijkwaardig'.


En een conservatieve ideologie is dan de mening dat je geen vat zult hebben op mens en samenleving omdat alles genetisch bepaald is? De dief steelt omdat hij een bepaalde genetische structuur heeft?

Yep. Vandaar dat Amerikanen ook altijd zo druk in de weer zijn met 'bewijzen' dat homofilie aangeboren is. De kerk ook, dacht ik.

mark61
16-12-05, 13:51
Geplaatst door tr_imparator
Men weet (nog) niet of IQ wel/niet rasgebonden is.

Ik zal je het nog sterker vertellen, niemand weet wat IQ is. Rassen bestaan niet.


Daar gaat deze discussie heen denk ik. Mag er onderzoek naar gedaan worden? Ja, maar de kans is groot dat deze biased is.

Onderzoek naar een niet-gedefiniëerd begrip is zinloos. Weer zo'n intelligent design-verhaal.

mark61
16-12-05, 13:56
Geplaatst door salinger
Je vergeet dat oost-aziaten overal ter wereld, in welke omgeving en cultuur ze ook zitten, hoger scoren op iq testen en in dezelfde mate hoger scoren t.o.v hun medemens.

Ook dat zegt geen ruk. Emigranten zijn geen aselecte groep. Bovendien worden bij mijn weten zulke onderzoeken altijd uitgevoerd onder studenten, niet onder tjap-tjoy-bakkers.


Wat is exact een cirkelredenering? IQ is inderdaad wat je meet met IQ testen.

Precies, dat is de cirkelredenering. Wat IS een IQ? Graag definitie.


De resultaten van een IQ test correleren met andere variabelen, zoals schoolprestaties of interessegebieden.

Geloof je het zelf?


Dat klopt voor het overgrote deel. Mensen die bijvoorbeeld meer geld verdienen, hebben in het algemeen ook een hoger IQ, zij het dat de correlatie niet erg sterk is. Maar bijvoorbeeld schoolprestaties zijn sterk afhankelijk van IQ.

Heppie daar studies van? Veel miljonairs hebben de lagere school niet afgemaakt.

In any case, aangezien je me gelijk geeft voor de rest van mijn verhaal, zijn geïsoleerde schoolprestaties dus volkomen oninteressant voor de verdere ontwikkeling van de persoon.

Dus waar wil je nou eigenlijk heen, uiteindelijk?

TonH
16-12-05, 13:56
Geplaatst door mark61
Yep. Vandaar dat Amerikanen ook altijd zo druk in de weer zijn met 'bewijzen' dat homofilie aangeboren is. De kerk ook, dacht ik.

Is natuurlijk ook HET perfecte argument voor de doodstraf. Een moordenaar heeft 't in z'n genen dus zal hij het weer doen. Ergo: dood.

Maar hebben ze in de VS daar dan wél bewijzen voor gevonden of mag je daar ook geen onderzoek doen naar dit soort zaken omdat de Nederlandse Linkse Kerk dan boos wordt?

mark61
16-12-05, 14:01
Geplaatst door TonH
Is natuurlijk ook HET perfecte argument voor de doodstraf. Een moordenaar heeft 't in z'n genen dus zal hij het weer doen. Ergo: dood.

Maar hebben ze in de VS daar dan wél bewijzen voor gevonden of mag je daar ook geen onderzoek doen naar dit soort zaken omdat de Nederlandse Linkse Kerk dan boos wordt?

De Amerikaanse linkse kerk wordt ook boos. Maar die heeft geen politieke macht.

Tsja, dan zeggen ze: homofielen hebben hersenactiviteit op een plek waar normale ( :hihi: ) mensen dat niet hebben. Tsja, en dan? Elke serieuze wetenschapper weet dat je niet exclusief op nature of nurture kan varen.

tr_imparator
16-12-05, 14:55
Geplaatst door mark61
Ik zal je het nog sterker vertellen, niemand weet wat IQ is. Rassen bestaan niet.



Onderzoek naar een niet-gedefiniëerd begrip is zinloos. Weer zo'n intelligent design-verhaal.


Intelligence quotient: (behav) The score on an inteligence test. In Early versions it was obtained by multiplying by 100 the ratio of mental age to chronical age to find out whether a child's mental age was ahead or behind its chronical age; in newer versions it is read off a table contstucted from norms for individuals of the same age.


bron: chambers dictionary of science and technology

David
16-12-05, 15:01
Drukte om niks. Ik ben slim, jullie dom. Heel eenvoudig. :ego:

Marsipulami
16-12-05, 15:05
Geplaatst door David
Drukte om niks. Ik ben slim, jullie dom. Heel eenvoudig. :ego:

Heppie daar studies van ? :p

David
16-12-05, 15:07
Geplaatst door Marsipulami
Heppie daar studies van ? :p


Die snappen jullie toch niet.

Juliette
16-12-05, 15:12
Geplaatst door TonH
Waarom is een onderzoek als deze "in strijd met "de progressieve ideologie"?

In strijd met de progressieve ideologie weet ik niet. Als die al zou bestaan natuurlijk. Die term is al zo'n vuilbakbegrip geworden als 'politieke correctheid'.

Maar ik denk omdat de stelling hier teruggrijpt naar een geloof dat negers dommer zijn dan blanken. Of dat de intelligentie van de mens kan gemeten worden aan de vorm van de schedel?

Terug naar dat soort primitieve dingen. Maar van zo'n engerd als Bart Croughs kan je niet veel anders verwachten.

mark61
16-12-05, 16:18
Geplaatst door tr_imparator
Intelligence quotient: (behav) The score on an inteligence test.

Zie je, precies wat ik zei all along.

Juliette
16-12-05, 16:30
Geplaatst door TonH
Is natuurlijk ook HET perfecte argument voor de doodstraf. Een moordenaar heeft 't in z'n genen dus zal hij het weer doen. Ergo: dood.



Je trekt de redenering niet ver genoeg door Ton. Meeste terdood veroordeelden zijn zwarten. En het zit in hun genen. DUS. Zwarten hebben meer kans om crimineel gedrag te vertonen. Met alle onfrisse conclusies die daaruit kunnen voortvloeien.

Nu nog toepassen op Arabieren en moslims. :moe:

Kan je ineens alle culturele en sociale theorieën van de 'linkse kerk' van tafel vegen. Overbodig. Het zit toch in de genen.

catch28
16-12-05, 17:20
Geplaatst door mark61
Ik zal je het nog sterker vertellen, niemand weet wat IQ is. Rassen bestaan niet.

Rassen\etnische groepen bestaan wel, zij het dat er geen harde grenzen zijn. Desalniettemin is er genetisch een duidelijke onderscheid te maken naar wat je voorouders waren. (Zo stammen alle europeanen af van slechts 7 vrouwen). Er is met een dna test perfect vast te stellen waar jij bij hoort. Verschillen in uiterlijke kenmerken van etnische groepen komen overeen met wanneer de genetische splitsing tussen groepen mensen is geweest (grofweg van 200.000 jaar tot 20.000 jaar geleden)
zie ook : http://www.geo cities.com/racial_reality/genetics.html


Ook dat zegt geen ruk. Emigranten zijn geen aselecte groep. Bovendien worden bij mijn weten zulke onderzoeken altijd uitgevoerd onder studenten, niet onder tjap-tjoy-bakkers.

Een onderzoek naar geadopteerde kinderen vanuit verschillende landen.
zoek op trans-racial adoption studies. B.v. Sandra's scarr's Minnesota project. Misschien staat er iets van op het internet.

catch28
16-12-05, 17:29
Geplaatst door mark61
Enfin, nature-nurture. Extremisten van beide zijden zijn niet lekker.

Niemand zal zeggen dat IQ 100% nature based is. Dat snapt iedereen wel. Er is in de jaren 60 en 70 echter wel degelijk geschreven dat verschillen tussen mensen 100% nurture is.

catch28
16-12-05, 17:31
Geplaatst door Juliette
Je trekt de redenering niet ver genoeg door Ton. Meeste terdood veroordeelden zijn zwarten. En het zit in hun genen. DUS. Zwarten hebben meer kans om crimineel gedrag te vertonen. Met alle onfrisse conclusies die daaruit kunnen voortvloeien.

Nu nog toepassen op Arabieren en moslims. :moe:

Kan je ineens alle culturele en sociale theorieën van de 'linkse kerk' van tafel vegen. Overbodig. Het zit toch in de genen.

onzin. het toepassen van doodstraf en straffen in het algemeen is niet bepaald aan de hand van een naturenurture debat.

catch28
16-12-05, 17:34
Geplaatst door mark61


Heppie daar studies van? Veel miljonairs hebben de lagere school niet afgemaakt.

In any case, aangezien je me gelijk geeft voor de rest van mijn verhaal, zijn geïsoleerde schoolprestaties dus volkomen oninteressant voor de verdere ontwikkeling van de persoon.

Dus waar wil je nou eigenlijk heen, uiteindelijk?

kijk voor de grap ook es bij de bnn iq test resultaten - niet wetenschappelijk, wel inzichtelijk.

AlainC
17-12-05, 01:19
This scale properly speaking does not permit the measure of the intelligence, because intellectual qualities are not superposable, and therefore cannot be measured as linear surfaces are measured, but are on the contrary, a classification, a hierarchy among diverse intelligences; and for the necessities of practice this classification is equivalent to a measure.Alfred Binet (http://en.wikipedia.org/wiki/Alfred_Binet), New Methods for the Diagnosis of the Intellectual Level of Subnormals (http://psychclassics.yorku.ca/Binet/binet1.htm), 1905

catch28
17-12-05, 09:40
Geplaatst door AlainC
Alfred Binet (http://en.wikipedia.org/wiki/Alfred_Binet), New Methods for the Diagnosis of the Intellectual Level of Subnormals (http://psychclassics.yorku.ca/Binet/binet1.htm), 1905

Me dunkt. De IQ test bedacht hij om meer inzicht te krijgen in de oorzaken van slechte schoolprestaties bij kinderen.

Lees het hele forum, if het begin artikel: het woord intelligentie of intellectuele kwaliteiten lees je niet.

jochie
21-12-05, 17:49
Geplaatst door salinger
Als je sociale wetenschappers hoort praten over de achterstand van allochtonen, dringt zich al snel de vraag op: zijn ze nu werkelijk zo suf of doen ze maar alsof?

doe de mensa-test en je weet of je bovengemiddeld bent... :) ik mocht door naar de volgende ronde.... had twee foutjes...

http://www.mensa.be/nl/toelatingstest.html

mark61
21-12-05, 17:51
Geplaatst door jochie
doe de mensa-test en je weet of je bovengemiddeld bent... :) ik mocht door naar de volgende ronde.... had twee foutjes...

http://www.mensa.be/nl/toelatingstest.html

Das voor Belgen, dus dat telt hier niet.

jochie
21-12-05, 18:01
Geplaatst door mark61
Das voor Belgen, dus dat telt hier niet.

http://www.mensa.nl/thuistest/ voor de nl-ers