PDA

Bekijk Volledige Versie : Kerstmis vieren terwijl moslim-medeburgers in de kou blijven staan



Marsipulami
17-12-05, 00:15
Stadspastoraat Antwerpen: we kunnen geen kerstmis vieren als medeburgers in de kou blijven staan


Geplaatst op 16/12 '05 om 17:20u
Door Theo Borgermans


ANTWERPEN (RKnieuws.net) - In een open brief in verband met regularisatie van asielzoekers en recente acties op bussen en trams in Antwerpen stelt Stadspastoraat Antwerpen dat men geen Kerstmis kan vieren als men elke dag constateert dat medeburgers in de kou blijven staan. Daarom formuleert het drie concrete eisen.


Allereerst wordt gevraagd dat personen die zonder vergunning op het grondgebied verblijven, die geen verblijfsprocedure meer hebben lopen en die hun banden met onze samenleving kunnen aantonen, een redelijke kans tot regularisatie krijgen. Stadspastoraat Antwerpen noemt het ook onaanvaardbaar dat mensen overgebracht worden naar gesloten centra, alsof ze misdadigers zijn en kant zich tegen het feit dat ouders gescheiden worden van hun kinderen. Ten slotte vraagt het de stopzetting van de valse controles op bussen en trams van de Lijn onder het mom van controle van vervoersbewijzen, die uitgevoerd worden in aanwezigheid van politie en de Dienst Vreemdelingenzaken: “Vele vluchtelingen die meewerken in onze parochies zijn doodsbang en durven bijna niet meer met het openbaar vervoer rijden”, zo luidt het.

“In naam van de vele mensen die in de pastoraal en in allerhande vrijwilligersinitiatieven in de stad werkzaam zijn, vragen wij aan al wie met beleidswerk bezig is, creatief te zoeken naar ándere oplossingen dan uitdrijving en terreur zaaien… Een gastvrije en multiculturele stad waar iedereen uitgenodigd wordt mee Kerstmis te vieren (zoals het in alle stadspublicaties staat) heeft wel iets anders te bieden!”. “Kerkasiel heeft in juni 2004 bij de kerkasielwakes die in gans het land gehouden werden, duidelijk gevraagd, alle personen die reeds gedurende drie jaar of meer in een ‘precaire procedure’ verwikkeld zijn (procedure artikel 9-3, gezinshereniging, Raad van State) te regulariseren en onmiddellijk in te schrijven in het vreemdelingenregister voor een verblijf van onbepaalde duur”, aldus het Antwerpse Stadspastoraat. (tb)

Bar
17-12-05, 10:14
Geplaatst door Marsipulami

Stadspastoraat Antwerpen noemt het ook onaanvaardbaar dat mensen overgebracht worden naar gesloten centra, alsof ze misdadigers zijn en kant zich tegen het feit dat ouders gescheiden worden van hun kinderen.

Nederlandse toestanden in Belgenland. Goh, dat maant tot enige bescheidenheid t.o.v. Nederland.

Waar staat trouwens dat het om moslims gaat? Het lijkt me dat het grootste contingent illegalen tegenwoordig uit Oost-Europa komt.

Maar verder vind ik het wel prima dat kerken tegen de stroom ingaan.

Wortel
17-12-05, 12:11
Maar verder vind ik het wel prima dat kerken tegen de stroom ingaan.

Word.

Ik memoreer nog maar eens dat we een paar jaar geleden hier op Rotterdam-Zuid een kerststal hadden waarin, behalve de namen voor de Eeuwige uit de Bijbel, ook de 99 namen van Allah in de kerststal figureerden.