PDA

Bekijk Volledige Versie : Fobiala: Moeilijke tijden voor antiracisten



Rudy
17-12-05, 21:48
Fobiala

een column door Tom Naegels

(c) De Standaard 17/12/05


TWAALF werknemers van Electrabel zijn ontslagen omdat ze racistische grappen op hun werkcomputer hadden staan. Twee weken geleden onderging een leraar op een middelbare school hetzelfde lot. We leven in een merkwaardig land. Enerzijds zien we in banale gevallen een haast hysterische opstoot van antiracisme, waarbij gewone burgers ontzettend zware sancties opgelegd krijgen. Anderzijds durft men de grootste speler, het Vlaams Belang, nauwelijks nog aanpakken. Die moet je ,,politiek bevechten, met argumenten''. En als dat niet lukt, jammer, dan mogen ze voor altijd hun gif blijven spuwen.


De mensen van www.kifkif.be, die de fel bekritiseerde klacht tegen het Belang indienden, proberen al een hele tijd uit te leggen dat die klacht niet over islamofobie gaat. Toch niet als islamofobie betekent: angst voor de islam. Maar dat is moeilijk als iedereen beslist heeft dat dat wel zo is. Yves Desmet in De Morgen : ,,Islamofobie betekent bang zijn voor de islam. Wel, een aantal van mijn buurvrouwen is dat ook. Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt hen te criminaliseren wegens racisme, alleen omdat ze bang zijn.'' Luc Vander Kelen in Het Laatste Nieuws : ,,Een fobie is een 'irreële angst'." Lezersbrief in Het Nieuwsblad : ,,Het hebben van een emotie wordt strafbaar gemaakt.'' Kortom: de politiek-correcte gedachtepolitie wil nu ook onze emoties controleren. Mogen we nog bang zijn, ja?

Mijn schrijvershart jubelt bij zoveel aandacht voor woordbetekenis, alleen gaat het helaas om het verkeerde woord. Deze klacht gaat niet over angst. Ze gaat ook niet over kritiek mogen hebben op een godsdienst, zoals Mia Doornaert het vorige week voorstelde (DS 9 december) . De klacht gaat over het aanzetten tot haat tussen twee geloofsgroepen, de joodse en de islamitische, die alvast in Antwerpen naast en tussen elkaar leven. Dewinter wordt niet aangewreven dat hij zelf bang is, maar dat hij de joden bang máákt. Sterker: hij houdt hen voor dat de moslims, hun buren, hen willen uitroeien. ,,Het jodendom en de islam zijn vijanden. Men moet een kant kiezen.'' ,,Als de islamisering van Europa verder gaat, dan zullen de joden de eerste slachtoffers zijn.'' ,,Ik verdedig zowel de joodse diaspora in Europa als de joden in Israël. Ze worden allebei bedreigd. Ze hebben dezelfde vijand: de militante islam met zijn antisemitische kern.'' (Dat laatste zou als een nuance gezien kunnen worden: het gaat om de militante islam. Helaas: ,,Ik geloof niet in een gematigde islam.'') Zeggen de buurvrouwen van Yves Desmet zulke dingen? In een veelgelezen joods tijdschrift?

Als een imam ergens in een garagemoskee Israël de kleine Satan noemt en de Antwerpse joden Lucifers voorhoede, dan wordt dat terecht fel veroordeeld. In Nederland worden zulke imams het land uitgezet. Zou zo'n imam die uitwijzing kunnen beletten door aan te voeren dat hij niet antisemitisch is, maar 'semitofoob'? Hij heeft gewoon een irreële angst geuit. Weliswaar ten overstaan van enkele honderden aanhangers die die angst overnemen en ze op hun beurt weer overdragen op anderen, maar hey , als dat al niet meer mag! Die gedachtepolitie altijd!

Het zijn inderdaad moeilijke tijden voor antiracisten. Niet zozeer door de vele morele en maatschappelijke dilemma's waarmee we geconfronteerd worden. We leven in een complexe wereld, en de meeste verstandige antiracisten zijn zich daar terdege van bewust. Wel omdat antiracisme geen maatschappelijk draagvlak meer heeft. De kruistocht tegen de politieke correctheid heeft dat verwoest. Er is altijd wel een excuus om racisme weg te redeneren: die man houdt rekening met zijn klanten, hij uit een irreële angst, wat verwacht je met die terroristen? Wie iets anders durft te zeggen: gedachtepolitie! (De excommunicerende reflex zit al een tijdje aan de andere kant. Of misschien aan beide kanten.)

Bovendien: hoe kun je iets aanpakken dat zo vaak en in zoveel gedaantes opduikt? Waarom zou je één leraar ontslaan voor het doorsturen van een racistisch grapje, als er honderden van die grappen op het internet circuleren? Waarom zou je één fitnesscentrum aanpakken? Ziehier het probleem van de racismewet: een misdrijf wordt pas als misdrijf aanvaard als het gepleegd wordt door een minderheid. In principe zet Dewinter aan tot haat en kan hij daarvoor vervolgd worden, maar hoe ga je dat doen als zoveel mensen hem gelijk geven? (Tweede probleem: een misdrijf wordt pas aanvaard als men zich kan inleven in de slachtoffers. Hoeveel Vlamingen kennen genoeg allochtonen om dat te kunnen?)

Ik ben geen voorstander van een nieuw proces tegen het Belang. Ik geloof, zoals zovelen, dat het strategisch een slechte zet is. Maar ik snap wel dat sommigen wanhopig worden, omdat àlles wat men probeert op een muur stuit. Alles is strategisch dom. Geen enkele maatregel wordt aanvaard door de publieke opinie. Het leidt tot een machteloosheid waar ik de gevolgen niet van durf in te schatten.

Tom Naegels

www.standaard.be/spijkerschrift

Rudy
18-12-05, 12:50
Geplaatst door BaTTaTaaa
wat een haat ....
Is niet Islam eigen...

sukkels..

De sukkels zijn wie de Islam niet begrijpen.
Over wie heb je het nu eigenlijk?
De aanklacht of vaststelling in de column is wel terecht. Maar wel eerst goed lezen. Door wie is het geschreven, en aan welk adres is het gericht?
Een stuk om over na te denken. De sukkels waar je het over hebt zijn inderdaad sukkels. Neen, het zijn sukkelaars. Maar het blijven onwetenden. En wie niet weet oordeelt en veroordeelt op basis van vooroordelen.
Dus ... wat is de kunst? Probeer die onwetenden beter te overtuigen, of te informeren. Onze maatschappij zal daar meer aan hebben.

Rudy

mark61
18-12-05, 13:18
Tis wel een interessante vraag of angst islamofobie schept of islamofobie angst. Allebei, denk ik.

Het gekke is inderdaad dat incidenten zwaar worden 'bestraft', maar discriminatie aan de poort van een school of bedrijf niet. Lastig.

Rudy
18-12-05, 14:02
Geplaatst door mark61
Tis wel een interessante vraag of angst islamofobie schept of islamofobie angst. Allebei, denk ik.

Het gekke is inderdaad dat incidenten zwaar worden 'bestraft', maar discriminatie aan de poort van een school of bedrijf niet. Lastig.

Mark,

Het gaat om een proces gebaseerd op woordspelingen. Centraal woord is "fobie". Fobie betekent angst. Alle ultra-linkse antiracistische groeperingen maken gebruik van "fobie". Punt is dat "fobie" geen misdrijf is. Angst kan je niet bestraffen. Terecht wordt beseft dat een fobie niet noodzakelijkerwijs strafbaar is. Het kind moet dus een andere naam krijgen. Met man en macht wordt gezocht naar haatgevoelens. Gaat het dus om een “fobie” of wordt het "haat".
"haat" kan je beter associëren met racisme. "haat" kan je ook moeilijker bewijzen, en onze extreem-rechtse landgenoten zijn ook niet van plan hun vingers daaraan te verbranden.

Daar gaat dus de discussie om: "fobie" versus "haat".

Mark, uw onderscheid tussen incidenten en discriminatie aan de poort of in het bedrijf is mij niet duidelijk.

Bedoel je nu dat er eerst ongelukken moeten gebeuren vooraleer er wordt gereageerd?

Groeten,

Rudy

mark61
18-12-05, 15:41
Geplaatst door Rudy
[B]Mark,

Daar gaat dus de discussie om: "fobie" versus "haat".

Dat had ik wel begrepen, maar ik had zo mijn eigen gedachten erbij. Met uw welnemen. :)


Mark, uw onderscheid tussen incidenten en discriminatie aan de poort of in het bedrijf is mij niet duidelijk.

Doe maar gewoon jij hoor. Ik bedoelde dat incidenten wel worden aangepakt, maar de algemenere, verborgen discriminatie bij, ehm jullie noemen dat geloof ik tewerkstelling, en acceptatie van leerlingen op scholen niet wordt aangepakt, en haast niet besproken.

Nou heb ik het vnl. over Nederland; in Vlaanderen / op federaal niveau (?) is alvast een begin gemaakt met een poging discriminatie bij sollicitaties te voorkomen. In NL zijn we zelfs daar nog niet toe gekomen. Snappie?

AlainC
19-12-05, 08:59
Rudy,

Het proces gaat helemaal niet over islamofobie. Als trouwe bezoeker van www.kifkif.be heb je ongetwijfeld dit artikel (http://www.kifkif.be/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=4144) gelezen waarin de mensen van Kif Kif uitleggen wat hun klacht inhoudt en hoe die in de media verdraaid werd.

Als ultra-linkse antiracist stoor ik me er trouwens aan dat je Kif Kif zomaar op mijn hoop gooit. De ultra-linkse anti-racisten die ik ken proberen het fascistische karakter van het VB uit te leggen eerder dan te focussen op een van de deelaspecten daarvan (racisme, nationalisme, anti-syndicalisme, ...).

Mvg,

Alain

oorlam
19-12-05, 14:06
Terug naar de feiten, essentieel en onmisbaar voor elk vrij en redelijk onderzoek. We citeren Dewinter letterlijk uit Jewish Week: “The islamisation of Europe is a frightening thing. ... If this historical process continues, the Jews will be the first victims. Europe will became as dangerous for them as Egypt or Algeria. So, I return your question. Should Jews vote for a party that wants to stop the spread of Islam in Europe?”


De klacht van Kif Kif en Mrax gaat niet over de ‘islamofobie’ van Filip Dewinter of van zijn tot racisme veroordeelde partij, hoewel ook over de term islamofobie veel te zeggen valt. Het gaat over het aanzetten van haat tussen twee grote geloofsgemeenschappen in onze democratische Vlaamse samenleving. Aanzetten tot haat jegens een groep op basis van bepaalde kenmerken is strafbaar (Wet van 30 juli 1981 tot bestraffing van bepaalde door racisme of xenofobie ingegeven daden, art. 1 par. 1 & 2). Naast strafbaar, zijn deze uitlatingen onaanvaardbaar in onze democratische samenleving. Voor Kif Kif staan ze op gelijke voet met de haatboodschappen van sommige geestelijke leiders binnen de islam, of de haatboodschappen die verspreid werden voor de genocide in Rwanda, tijdens het nazi-regime in Duitsland en de oorlogen in de Balkan. Aanzetten tot haat dus, daarom de klacht.

Ik lees waarschijnlijk verkeerd, maar ik kan in de tekst van Dewinter nergens een aanzet tot haat vinden! En zeker geen aanzet tot haat tot de joodse bevolking, dus waarom dient dat joodse platform dan een klacht in wegens aanzetten tot haat tot de joodse gemeenschap?

Het volledige stukje zegt:


Asked about those who say that Jews should not vote for a party that espouses xenophobia, Dewinter replied: “Xenophobia is not the word I would use. If it absolutely must be a ‘phobia,’ let it be ‘Islamophobia.’


Yes, we’re afraid of Islam. The Islamization of Europe is a frightening thing. Even distinguished Jewish scholars as Bat Ye’or and Bernard Lewis warned of this . If this historical process continues, the Jews will be the first victims. Europe will become as dangerous for them as Egypt or Algeria. So, I return your question. Should Jews vote for a party that wants to stop the spread of Islam in Europe?”

Waarom moet dat stukje over Bat Y'or en Bernard Lewis er vantussen worden gehaald? om toch maar de indruk te willen wekken dat het enkel FDW is die zoiets zegt?


Waar vindt kifkif bovendien een aanzet tot haat tot de islamitische gemeenschap?

spijtig genoeg is de originele aanklacht van kifkif nergens meer te bespeuren: misschien werd het dan iets duidelijker.

Rudy
20-12-05, 00:25
Geplaatst door AlainC
Rudy,

Het proces gaat helemaal niet over islamofobie. Als trouwe bezoeker van www.kifkif.be heb je ongetwijfeld dit artikel (http://www.kifkif.be/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=4144) gelezen waarin de mensen van Kif Kif uitleggen wat hun klacht inhoudt en hoe die in de media verdraaid werd.

Als ultra-linkse antiracist stoor ik me er trouwens aan dat je Kif Kif zomaar op mijn hoop gooit. De ultra-linkse anti-racisten die ik ken proberen het fascistische karakter van het VB uit te leggen eerder dan te focussen op een van de deelaspecten daarvan (racisme, nationalisme, anti-syndicalisme, ...).

Mvg,

Alain

Akkoord Alain.
Ik twijfel ook niet aan het fascistisch karakter van het VB. Ook de traditionele partijen weten dat het gaat om wolven in schaapskleren. Maar die partijen houden zich afzijdig omdat het resultaat van de klacht voor hen anders wel eens heel nadelig zou kunnen zijn wegens geen gefundeerde argumentatie. Alleen de PS springt op de kar en dan nog om separatistische motieven. Die hebben in deze zaak electoraal niets te verliezen.
Het is zoals Tom Naegels zegt. Wat ben je nu met een aanklacht als de meerderheid van de bevolking de mening van de beklaagde deelt. Klinkt misschien wat overdreven, maar toch, daar komt het op neer. De meerderheid van de bevolking ziet gewoonweg geen graten in die uitspraken. FDW heeft het voor hen over angst. De onderliggende gedachte ontgaat hen.
Ik hoop dat kifkif deze zaak wint. Dat meen ik. De tijd dringt wel want het dossier moet tegen 27 december bij de Raad van State zijn. En als het gebeurt zal het wel op de valreep zijn.
Dus, zoveelste beter als ze dit winnen, maar het blijft electoraal een zeer riskante onderneming, wat de intenties ook mogen zijn.

groeten,

Rudy

Oeroeboeroe
20-12-05, 01:20
Geplaatst door Rudy
TWAALF werknemers van Electrabel zijn ontslagen omdat ze racistische grappen op hun werkcomputer hadden staan. Twee weken geleden onderging een leraar op een middelbare school hetzelfde lot.

Zeer terecht. Dat zal ze leren.

Rudy
20-12-05, 07:38
Geplaatst door BaTTaTaaa
welnu, haat is gerelateerd aan angst..,

goeiemorgen.

Klopt als een bus. Daar ben ik het volledig mee eens.

AlainC
20-12-05, 12:19
Geplaatst door oorlam
Ik lees waarschijnlijk verkeerd, maar ik kan in de tekst van Dewinter nergens een aanzet tot haat vinden! En zeker geen aanzet tot haat tot de joodse bevolking, dus waarom dient dat joodse platform dan een klacht in wegens aanzetten tot haat tot de joodse gemeenschap?

Het volledige stukje zegt:



Waarom moet dat stukje over Bat Y'or en Bernard Lewis er vantussen worden gehaald? om toch maar de indruk te willen wekken dat het enkel FDW is die zoiets zegt?


Waar vindt kifkif bovendien een aanzet tot haat tot de islamitische gemeenschap?

spijtig genoeg is de originele aanklacht van kifkif nergens meer te bespeuren: misschien werd het dan iets duidelijker.
Originele klacht Kif Kif: http://www.kifkif.be/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=4081

Staat gewoon op hun website, hoor.

AlainC
20-12-05, 12:23
Geplaatst door BaTTaTaaa
welnu, haat is gerelateerd aan angst..,

goeiemorgen. Maar die relatie is daarom niet absoluut.
Bijvoorbeeld: ik ben niet bang van fascisten, maar haat ze wel.
Omgekeerd: in een kooi vol leeuwen zou ik serieus wat angst voelen, maar geen haat ...

De haat zowel als de angst waarover in deze context sprake zijn echter wel gerelateerd. Ze worden namelijk beiden georganiseerd en kunstmatig in leven gehouden. Niet alleen door de fascisten van het VB overigens: er kan niet genoeg gewezen worden op de verpletterende verantwoordelijkheid van de traditionele burgerlijke partijen in deze.

Rudy
20-12-05, 14:11
Meer dan juist.

Weet je waar ik een probleem mee heb Alain? Dat er meer aandacht besteed wordt aan de gevolgen dan aan de oorzaken. Een partij wordt niet groot en machtig zonder kiezers. Toch zeker niet in een democratie.

Er bestaat nog altijd iets als een voedingsbodem. Het hoeft geen betoog dat er juist aan die voedingsbodem moet gewerkt worden. Dat gebeurt ook, langzaam maar zeker, het blijft iets van lange adem. De doorstroming in het onderwijs betert maar loopt nog mank, wat resulteert in een leger laaggeschoolden die niet aan de bak geraken. De modale Vlaming vindt dat de schuld bij de laaggeschoolden of hun ouders ligt, vindt dat het nu maar eens moet gedaan zijn waarbij z’n keuze in het stemhokje vlug gemaakt is. Doe daar nog een dosis discriminatie en racisme bovenop, wat leidt tot spanningen, en zo geraken we in een vicieuze cirkel waar uiteindelijk extreem-rechts alsmaar beter van wordt. En dus ja, misschien moet ik beginnen toegeven dat maatregelen op korte termijn noodzakelijk worden: quota op de arbeidsmarkt bijvoorbeeld.

Maar een proces aanspannen tegen de gevolgen van dit alles? Ik vrees voor een averechts effect. Maar, laten we blijven duimen dat Kifkif en MRAX hun doel bereiken.

Rudy

Morosian
20-12-05, 16:46
Geplaatst door Rudy
[COLOR=darkblue][B]Fobiala

een column door Tom Naegels

(c) De Standaard 17/12/05


TWAALF werknemers van Electrabel zijn ontslagen omdat ze racistische grappen op hun werkcomputer hadden staan.

Het woord zegt het al: grappen.

Grappen zijn bedoeld om om te lachen. Niet iedereen heeft hetzelfde gevoel voor humor, dus niet iedereen vindt dezelfde grapjes leuk.

Ik begrijp niet waar iedereen zich zo druk over maakt. In een vrij land moet je overal grappen over kunnen maken. Over blondjes, over Belgen, over Marokkanen, over religie. Mensen verwarren grappen nog wel eens met beledigingen, vooral als ze tot de groep behoren waarover gegrapt wordt.

AlainC
21-12-05, 10:35
Geplaatst door Morosian
Mensen verwarren grappen nog wel eens met beledigingen, vooral als ze tot de groep behoren waarover gegrapt wordt.Mensen verwarren beledigingen nogal eens met grappen, vooral als ze de groep waarover de "grap" gaat als minderwaardig beschouwen.

jan1974
21-12-05, 10:53
Geplaatst door AlainC
Mensen verwarren beledigingen nogal eens met grappen, vooral als ze de groep waarover de "grap" gaat als minderwaardig beschouwen.
Nee, jullie Belgen hebben een minderwaardigheidscomplex, daar kunnen wij toch niets aan doen. Over Nederlanders kun ook genoeg grappen maken als je zou willen.

Rudy
21-12-05, 10:56
Geplaatst door AlainC
Mensen verwarren beledigingen nogal eens met grappen, vooral als ze de groep waarover de "grap" gaat als minderwaardig beschouwen.
Met de nadruk op “als”. Er circuleren massa’s van die grappen op het internet, over de huidige paus bijvoorbeeld. Uiteindelijk zijn ze maar beledigend vanaf het moment dat iemand aanstoot neemt aan de grap. Aangezien organisaties minder en minder autochtone bastions worden, wordt de kans ook groter dat iemand van de organisatie zich daaraan ergert.
De kwestie is ook dat werkgevers, bedrijfsleiders goed genoeg beseffen dat er nogal wat tijd verprutst wordt met het verspreiden, lezen en bekijken van grappen via email, en dus worden alle argumenten aangewend om iets te doen aan het rendement.

amadeus
21-12-05, 15:05
Geplaatst door Rudy
Met de nadruk op “als”. Er circuleren massa’s van die grappen op het internet, over de huidige paus bijvoorbeeld. Uiteindelijk zijn ze maar beledigend vanaf het moment dat iemand aanstoot neemt aan de grap. Aangezien organisaties minder en minder autochtone bastions worden, wordt de kans ook groter dat iemand van de organisatie zich daaraan ergert.
De kwestie is ook dat werkgevers, bedrijfsleiders goed genoeg beseffen dat er nogal wat tijd verprutst wordt met het verspreiden, lezen en bekijken van grappen via email, en dus worden alle argumenten aangewend om iets te doen aan het rendement.

In dat geval wordt er weldegelijk misbruik gemaakt van de wet op antiracisme. En als gevolg daarvan wordt die wet nog maar eens volkomen uitgehold. Door alles wat je niet zint als "racisme" te bestempelen verjaag je het racisme niet, maar verlaag je het tot een fait-divers.

Indien die 12 werknemers geen probleem hadden met de inhoud van de grapjes, maar indien enkel de werkgever vond dat ze geen grapjes moeten doormailen op het werk valt dit niet onder de term racisme. Bovendien kunnen andere werknemers in dit geval niet-racistische grapjes blijven doormailen, waarbij de werkgever weer een nieuw ekskuus moet bedenken.

Wat met "domme Belgen" moppen? volgens de belgische wet valt dit volkomen onder de anti-racisme-wet. Zullen we dan ineens maar alle Nederlanders verplichten om schadevergoedingen te betalen?

Zelf heb ik het verboden Marokkaanse Monopolyspel doorgestuurd naar alle leerkrachten die ik ken, met de bedoeling hen te verwittigen: de titel was dus: "niet doorsturen" en in de tekst nogmaals: "let op! zeker niet doorsturen". Zijn zijn nu schuldig aan racisme omdat dit bericht op hun computer staat?

amadeus
21-12-05, 15:11
Geplaatst door AlainC
Rudy,

Het proces gaat helemaal niet over islamofobie. Als trouwe bezoeker van www.kifkif.be heb je ongetwijfeld dit artikel (http://www.kifkif.be/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=4144) gelezen waarin de mensen van Kif Kif uitleggen wat hun klacht inhoudt en hoe die in de media verdraaid werd.

Als ultra-linkse antiracist stoor ik me er trouwens aan dat je Kif Kif zomaar op mijn hoop gooit. De ultra-linkse anti-racisten die ik ken proberen het fascistische karakter van het VB uit te leggen eerder dan te focussen op een van de deelaspecten daarvan (racisme, nationalisme, anti-syndicalisme, ...).

Mvg,

Alain

ik ben even gaan kijken en vond het volgende:

QUOTE:
Coördinator Dany Neudt: ‘Wij herinneren ons goed de terechte verontwaardiging die er in Vlaanderen heerste naar aanleiding van de homofobe uitspraken van wijlen Kardinaal Joost. Wij hadden eerlijk gezegd gehoopt dat er een gelijkaardige reactie ging komen tegen de uitspraken van Dewinter, maar helaas. Daarom hebben we besloten om als kleine organisaties onze verantwoordelijkheid op te nemen en deze gang van zaken aan te klagen. In een democratie kan en mag er niet met verschillende maten en gewichten worden gewerkt’. Tarik Fraihi: ‘We roepen ook het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding op om actiever te reageren op deze misdadige uitspraken. Het CGKR moet in deze zijn verantwoordelijkheid opnemen. Als kleine en jonge organisatie moeten wij nu opbotsen tegen het hele apparaat van de grootste partij van Vlaanderen. Terwijl het toch overduidelijk moet zijn dat antisemitisme, homofobie, islamofobie en xenofobie op dezelfde lijn staan . Wij zijn wel verheugd door de vele steunbetuigingen die we vanuit het middenveld al hebben mogen ontvangen. Hopelijk kan dit voor een nieuwe dynamiek zorgen.


Zo te zien gaat het toch wèl over islamofobie, vermits het op dezelfde lijn wordt gezet met homofobie en xenofobie.

Deze laatste twee fobieën zijn mijns inziens toch ook niet strafbaar an sich?

Rudy
21-12-05, 23:11
Geplaatst door amadeus
Zo te zien gaat het toch wèl over islamofobie, vermits het op dezelfde lijn wordt gezet met homofobie en xenofobie.

Deze laatste twee fobieën zijn mijns inziens toch ook niet strafbaar an sich?
Fobieën kunstmatig opwekken kan wel leiden tot het stigmatiseren en demoniseren van een bevolkingsgroep. En dat hebben we al eens meegemaakt, denk ik.

AlainC
23-12-05, 09:41
Geplaatst door amadeus
ik ben even gaan kijkenDat is wel duidelijk ja ...

Geplaatst door amadeus
Zo te zien gaat het toch wèl over islamofobie, vermits het op dezelfde lijn wordt gezet met homofobie en xenofobie.

Deze laatste twee fobieën zijn mijns inziens toch ook niet strafbaar an sich?
Op http://www.kifkif.be/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=4081 kun je de brief aan de Procureur des Konings in Antwerpen nalezen waarmee de klacht werd ingediend.

Ik citeer daaruit:


In de uitgave van 28.10.2005 van het Engelstalige tijdschrift “Jewish Week” dat door betrokkene op zijn website (http://www.filipdewinter.be/page.php?linkID=238) geplaatst werd en daar nog steeds kan worden geconsulteerd, verklaart hij, bijvoorbeeld, dat judaïsme en islam als vijanden (‘foes’) tegenover elkaar staan. Als antwoord op de vraag waarom joden zouden stemmen voor een xenofobe partij (d.i. de partij Vlaams Belang), antwoordt Filip DEWINTER (eigen vertaling): “Xenofobie is niet het woord dat ik zou gebruiken. Indien het absoluut een “fobie” moet zijn, laat het dan “islamofobie” zijn. Ja wij zijn bevreesd voor de islam. De islamisering van Europa is een huiveringwekkend ding. Ook uitstekende joodse intellectuelen zoals Bat Ye’or en Bernard Lewis hebben hiervoor gewaarschuwd. Indien dit historisch proces voortgang vindt, zullen de joden de eerste slachtoffers zijn. Europa zal voor hen even gevaarlijk worden als Egypte of Algerijë”.

Verder heeft betrokkene het in het interview over het feit dat alle aanvallen tegen joden in Antwerpen gedurende de jongste jaren het werk waren van moslimjongeren of vreemde moslimterroristen, om te besluiten dat de joden in de Europese diaspora dezelfde vijand hebben als in Israël: de militante islam met zijn anti-semitische kern.

Zoals de heer Filip DEWINTER het zelf toegeeft, zijn deze uitlatingen ingegeven door “islamofobie”. Deze term komt niet voor in Van Dale’s Groot Woordenboek van de Nederlandse taal. Het woord “xenofobie”, waarnaar betrokkene expliciet verwijst, wordt in voormelde uitgave gedefiniëerd als:

“xenfobie (v.), vrees voor, afkeer jegens alles wat vreemd is; ....fobisch (bn.) xenofoob: een hele reeks negatieve, xenofobische vergelijkingen
xenofoob (m.; xenofoben), iem. die vreemdelingen, buitenlanders haat, syn. Vreemdelingenhater, tgov. xenofiel”.

De term islamofobie is dan ook gelijk te stellen met “islamhaat” of “moslimhaat”.

Uit de context blijkt dat de heer Filip DEWINTER hierbij niet alleen zijn eigen haat tegenover de islam bekendmaakt, doch ook de joodse gemeenschap (tot wie hij zich uitdrukkelijk richt door de publicatie in een joods weekblad), aanzet deze haat en vrees te delen. Het gaat hier dus om meer dan een eenvoudige bekentenis, doch om het opzetten van de joodse tegen de moslimgemeenschap.

Letterlijk is er in het gewraakte interview alleen sprake van een bepaalde godsdienst en niet van een bepaalde gemeenschap. Het is echter duidelijk dat de moslimgemeenschap in Europa en meer bepaald in België in haar geheel ook een allochtone achtergrond heeft, zodat onder het mom van haat tegen een bepaalde godsdienst, in feite een hele bevolkingsgroep omwille van haar ethnische en nationale afkomst wordt geviseerd. In die zin kunnen de feiten zelfs worden beschouwd als een overtreding van de wet van 31.07.1981 ter bestrijding van door racisme en xenofobie ingegeven daden.Zoals je ziet behoren Kif Kif en MRAX gelukkig niet tot degenen die zich laten meesleuren in de woordspelletjes van het VB.

AlainC
23-12-05, 09:43
Geplaatst door jan1974
Nee, jullie Belgen hebben een minderwaardigheidscomplex, daar kunnen wij toch niets aan doen. Over Nederlanders kun ook genoeg grappen maken als je zou willen. Ken je trouwens die over die Hollander die op een discussieforum totaal naast de kwestie begon te praten ...