PDA

Bekijk Volledige Versie : België werkt aan een legaal statuut voor economisch vluchtelingen



Marsipulami
18-12-05, 20:59
Grootjans wil voorlopig statuut voor economische vluchtelingen

Antwerps schepen van Integrale Veiligheid Dirk Grootjans (VLD) pleit er voor om economische vluchtelingen een eigen voorlopig statuut te geven. Dat zei hij zondag in Wakker op Zondag op de Antwerpse regionale televisiezender ATV.

Na een soort proefperiode zouden betrokken personen dan een permanent verblijfsstatuut kunnen krijgen. Volgens de VLD-politicus creëer je met een nieuw statuut naast de politieke vluchtelingen en de "valse" asielzoekers een derde categorie, die beantwoordt aan een maatschappelijke realiteit. Het statuut haalt de betrokkenen uit de illegaliteit en zorgt dat ze werken tegen marktprijzen, belastingen betalen en in orde zijn met de sociale zekerheid. Volgens hem wordt er op federaal niveau aan een dergelijk statuut gesleuteld.

mark61
18-12-05, 21:36
Zelfs met mijn beperkte kennis van de Belgische staatsinrichting meen ik te kunnen vaststellen dat schepens? schepenen? geen deel uit maken van de federale regering.

Marsipulami
18-12-05, 21:58
Geplaatst door mark61
Zelfs met mijn beperkte kennis van de Belgische staatsinrichting meen ik te kunnen vaststellen dat schepens? schepenen? geen deel uit maken van de federale regering.

Het Nederlandse woord voor "schepen" is denk ik "wethouder". Maar let op de volgende quote:


Volgens hem wordt er op federaal niveau aan een dergelijk statuut gesleuteld.

Wellicht is hij hier te loslippig en zal men het officieel nooit in zulke termen stellen.

Maar het is goed om weten en hoopgevend dat een donkerblauwe schepen van de grootste en meest racistische stad van Vlaanderen belast met veiligheid en vreemdelingenproblematiek en het achternalopen van het Vlaams Belang de pijp aan Maarten geeft.

Lees dit:


Creëer.....een derde categorie, die beantwoordt aan een maatschappelijke realiteit

Dat er een pak mensen rondlopen in België/Europa die er officieel niet zouden mogen zijn weet iedereen. Zowel (extreem) links als (extreem) rechts namen het 'echte' en 'valse' politieke vluchtelingenverhaal -volgens de conventie van Geneve- als uitgangspunt voor hun stellingnamen. Maar daar gaat het niet over.

Het komt er op aan om migratiestromen op een constructieve wijze te kanaliseren. Vluchtelingen kunnen door hun arbeid een positieve bijdrage aan het Bruto Nationaal Product en het Bruto Nationaal Geluk (term Steve Stevaert).