PDA

Bekijk Volledige Versie : Bill Gates 'persoon van het jaar'



Marsipulami
19-12-05, 08:54
Bill Gates 'persoon van het jaar'

Uitgegeven: 18 december 2005 14:58
Laatst gewijzigd: 18 december 2005 16:44

WASHINGTON - Bill Gates is door Time Magazine uitgeroepen tot 'persoonlijkheid van het jaar 2005'. Hij deelt die titel met zijn vrouw Melinda en de rockzanger/vredesactivist Bono van U2.

Microsoft-topman Gates is de rijkste man ter wereld. Het Amerikaanse nieuwsweekblad koos Gates, zijn vrouw en Bono als persoonlijkheden van het jaar wegens hun inspanningen op humanitair gebied, onder meer in de strijd tegen honger in de wereld en tegen aids.


Bill Gates prijkte jarenlang op de eerste plaats van de ranglijst van filantropen van het zakenblad BusinessWeek, maar staat dit jaar tweede. Hij is voorbijgestreefd door Intel-oprichter Gordon Moore. De afgelopen vijf jaar zegden Bill Gates en zijn vrouw Melinda bijna 5,5 miljard dollar toe aan goede doelen.

"Omdat ze scherpzinnig zijn over wereldverbetering, omdat ze de politiek op een nieuwe manier benaderen en gerechtigheid wederopbouwen, omdat ze barmhartigheid bijdehanter maken en hoop strategisch en de rest van ons dan uitdagen hen te volgen, zijn Bill en Melinda Gates en Bono de Time's persoonlijkheden van het jaar", aldus hoofdredacteur Nancy Gibbs in het tijdschrift.

De Ierse U2-leadzanger Bono omschreef in Time het echtpaar Gates als "goed gezelschap". "We zijn verbonden door een diepe nieuwsgierigheid. Dus van stand-up comedy tot quantumfysica, er is geen onderwerp dat we niet bespreken."

Volgens Bono is Bill Gates geloofwaardiger als filantroop dan hijzelf. "Als een Ierse rockster erover begint te praten, zeggen mensen: 'Natuurlijk, hij krijgt betaald om zich uit te leven en dergelijke ideeën te hebben'. Maar als Bill Gates zegt: 'Kun je malaria in tien jaar de wereld uithelpen, dan weten ze dat hij een paar spreadsheets heeft gezien'." Gates prees juist zijn Ierse 'titelgenoot'. "Het gaat hem er niet om zichzelf goed voor het voetlicht te brengen. Hij leest echt alles en trekt zich de gecompliceerdheid aan."

Oeroeboeroe
19-12-05, 11:15
Geplaatst door Marsipulami
Bill Gates prijkte jarenlang op de eerste plaats van de ranglijst van filantropen van het zakenblad BusinessWeek, maar staat dit jaar tweede. Hij is voorbijgestreefd door Intel-oprichter Gordon Moore.

Dat zal 'm leren.

waterfiets
19-12-05, 12:50
Nou ze zijn blijkbaar allebei goed in PR. Maar waarom brengt Bill Gates geen Office Light op de markt, betaalbaar voor gewone stervelingen en derde wereld landen. Of waarom omarmen ze geen standaard voor teksten / spreadsheets / presentatiebestanden die makkelijk onderling compatibel zijn met andere software zodat de consument weer wat te kiezen heeft. In wezen is Bill Gates iemand die zijn monopoliepositie exploiteert en daardoor de filantroop kan uithangen.

observer
19-12-05, 13:39
Geplaatst door waterfiets
Nou ze zijn blijkbaar allebei goed in PR. Maar waarom brengt Bill Gates geen Office Light op de markt, betaalbaar voor gewone stervelingen en derde wereld landen. Of waarom omarmen ze geen standaard voor teksten / spreadsheets / presentatiebestanden die makkelijk onderling compatibel zijn met andere software zodat de consument weer wat te kiezen heeft. In wezen is Bill Gates iemand die zijn monopoliepositie exploiteert en daardoor de filantroop kan uithangen. keuze genoeg ms heeft works je hebt div varianten openoffice die gratis zijn en zelfs wordperfect zwerft nog rond

office 12 zal bestanden hebben op xml basis waarvan de specs publiek en vrij gebruikbaar zijn

kortom valt wel mee

keuze genoeg en als mensen dus allemaal hun geld aan bill geven (en dan tel ik de mensen die bill zijn software illegaal gebruiken niet mee) dan zal het wel kloppen

maar heeft niets te maken met zijn goede doelen, alleen al het feit dat hij (en medefilantropen als ellison, moore en buffet) niet zomaar geld geven maar hun ervaring in de zakenwereld gebruiken om projecten met specifieke doelen op te zetten waar net als in de zakenwereld geevalueerd wordt is al een zegen

veel nuttiger dan dat maar geld geven om te laten zien dat je ook wat doet zoals landen dat vaak doen

waterfiets
19-12-05, 15:42
Geplaatst door observer
keuze genoeg ms heeft works je hebt div varianten openoffice die gratis zijn en zelfs wordperfect zwerft nog rond

office 12 zal bestanden hebben op xml basis waarvan de specs publiek en vrij gebruikbaar zijn

kortom valt wel mee


Het gaat niet om de zogenaamde keuze: Ik heb Wordperfect onder windows op moeten geven omdat mijn klanten een halve dag die bestanden aan het ombouwen waren naar Office. Dat betekent dat ze niet meer met mij wilden werken als ik geen Office ging gebruiken. Maar van dat Officie 12 en XML wist ik niet. Eerst zien dan geloven. Dan zou er wel weer echte competitie op basis van de programma's zelf komen en niet 'noodgedwongen'?

observer
19-12-05, 16:21
Geplaatst door waterfiets
Het gaat niet om de zogenaamde keuze: Ik heb Wordperfect onder windows op moeten geven omdat mijn klanten een halve dag die bestanden aan het ombouwen waren naar Office. Dat betekent dat ze niet meer met mij wilden werken als ik geen Office ging gebruiken. Maar van dat Officie 12 en XML wist ik niet. Eerst zien dan geloven. Dan zou er wel weer echte competitie op basis van de programma's zelf komen en niet 'noodgedwongen'? niet dat de gnu boys er tevreden mee zijn die willen alles maar voor de rest is iedereen tevreden je mag toevoegen aanpassen etc

en dat je klanten je dus dwingen office te gebruiken dat is marktwerking (openoffice kan met de huidige office formats ook overweg volgens mij)

overigens is de gates manier van hulp geven echt iets om eens wat meer over te lezen google maar op de gates foundation

geen ingewikkelde politieke doelen geen zware organisaties gewoon dit willen we bereiken, dat kost het

en dan de bedragen die deze heren geven die zijn fors menig land kan daar niet aan tippen , softwaremonopolie of niet daar mag best wel eens wat krediet en respect voor worden gegeven

waterfiets
19-12-05, 18:40
Geplaatst door observer
softwaremonopolie of niet daar mag best wel eens wat krediet en respect voor worden gegeven

Nou ik vind het echt amerikaans. Nooit een kritisch geluid over de wijze waarop de maatschappij georganiseerd is maar wel aan liefdadigheid doen. Ik snap ook wel dat het beter is dan niks en zeker voor diegenen die de hulp ontvangen. Maar ik moet ook gelijk weer denken aan Ophrah die miljoenen van haar kapitaal geeft aan de slachtoffers in New Orleans. Allemaal prima maar waarom bouwen ze daar geen behoorlijke dijken denk ik dan. Nu zijn er ook zeer rijke ondernemers die wel wat aan het systeem willen doen maar die zijn vrij zeldzaam ...

observer
19-12-05, 22:38
Geplaatst door waterfiets
Nou ik vind het echt amerikaans. Nooit een kritisch geluid over de wijze waarop de maatschappij georganiseerd is maar wel aan liefdadigheid doen. Ik snap ook wel dat het beter is dan niks en zeker voor diegenen die de hulp ontvangen. Maar ik moet ook gelijk weer denken aan Ophrah die miljoenen van haar kapitaal geeft aan de slachtoffers in New Orleans. Allemaal prima maar waarom bouwen ze daar geen behoorlijke dijken denk ik dan. Nu zijn er ook zeer rijke ondernemers die wel wat aan het systeem willen doen maar die zijn vrij zeldzaam ... dat kan je dan bij elke hulpactie ook denken

kijk het voordeel wat deze mensen hebben (behalve dat ze bewezen hebben grote organisaties te kunnen runnen) is dat ze geen bijdoelen hebben, ze hoeven geen politieke of diplomatieke doelen te dienen, zie bv de amerikaanse aids bestrijding waarbij geen condooms mogen worden gegeven ed