PDA

Bekijk Volledige Versie : Bush gelooft bijna in eigen leugens over Irak



MO_NL
19-12-05, 10:49
Bush gelooft bijna in eigen leugens over Irak

starttijd=00:00:00&speelduur=00:00:00

WASHINGTON - De Verenigde Staten zijn aan de winnende hand in Irak, maar er staan de Amerikanen nog meer beproevingen en offers te wachten. Dat heeft de Amerikaanse president George Bush zondagavond (Amerikaanse tijd) gezegd in een rechtstreeks op televisie uitgezonden toespraak.

Volgens Bush, die erkende dat de taak in Irak zwaarder is dan vooraf was ingeschat, kan het aantal Amerikaanse militairen in Irak binnen afzienbare tijd worden teruggebracht. Hij waarschuwde echter dat het land bij een te snelle Amerikaanse aftocht in handen zal vallen van "vijanden van de VS".

"Ik verwacht niet dat u mij in alles steunt, maar vanavond heb ik een verzoek: geef niet toe aan wanhoop, en verlies niet het vertrouwen in deze strijd voor vrijheid", zei Bush. Hij sprak zijn afkeuring uit over het "defaitisme" van zijn politieke tegenstanders en zei vooruitgang te zien in Irak.

Parlementsverkiezingen

Bush zei dat de grote opkomst bij de Iraakse parlementsverkiezingen vorige week aantoont dat de Irakezen de democratie hebben omarmd. Hij zei dat deze vooruitgang in het democratiseringsproces uiteindelijk zal leiden tot een betere veiligheidssituatie, en een geleidelijke terugkeer van Amerikaanse troepen. Hij weigerde echter een tijdschema te noemen.

11 september

Opnieuw legde Bush in zijn toespraak het omstreden verband tussen de strijd in Irak en de aanslagen in de Verenigde Staten op 11 september 2001. Hij zei er meer dan ooit van overtuigd te zijn dat de verwijdering van het Iraakse regime, dat volgens hem prima in staat was om massavernietigingswapens te maken al zijn die nooit gevonden, de wereld en de VS veiliger heeft gemaakt.

Bush sprak het Amerikaanse volk toe vanuit de Oval Office in het Witte Huis. De laatste keer dat hij dat deed was in maart 2003, toen hij de Amerikaanse invasie in Irak bekendmaakte. Hij hield de afgelopen weken al vier grote toespraken over Irak. Daarin gaf hij voor het eerst toe dat in de aanloop naar de oorlog in het Arabische land fouten zijn gemaakt.

bron: NU.NL

Elbaskue
19-12-05, 15:29
http://img50.imageshack.us/img50/1293/cartoon560gx.gif (http://imageshack.us)