PDA

Bekijk Volledige Versie : Donner: alle scholen godsdienstles



MO_NL
19-12-05, 11:26
Donner: alle scholen godsdienstles

http://krux.nl/uploadedImgs/NEWS/godverdonner.jpg

AMSTERDAM - Minister Donner (CDA, Justitie) is voorstander van het invoeren van godsdienstonderwijs op alle scholen. Door dat onderwijs kunnen kinderen leren om om te gaan met geloofsverscheidenheid in Nederland. Dat is volgens hem een voorwaarde voor integratie. Donner zei dit afgelopen zaterdag op een CDA-bijeenkomst in Amsterdam die ging over de vraag of religie een integrerende kracht is in de samenleving of een splijtzwam.

Donner zei in zijn betoog dat er door de snelle opkomst van de islam en de dreiging die velen daardoor voelen voor onze leefwijze, een nieuw antwoord gevonden moet worden op de vraag wat de rol van religie in de samenleving is. Volgens Donner heeft het 'moderne denken' als nieuw antwoord gevonden om godsdienst tot een prive-zaak te verklaren. Donner noemde dat struisvogelgedrag. ,,De kop in het zand steken voor de problematiek van religie en samenleving.''

Donner benadrukte juist de belangrijke rol van geloof en religie in de samenleving. Een andere voorwaarde voor integratie is volgens Donner dat Nederland aanvaardt dat de islam hier blijvend een van de grootste godsdiensten is. Een woordvoerster van het ministerie van Justitie benadrukte zaterdag dat Donner sprak als CDA-lid en zijn persoonlijke mening ventileerde.

bron: NRC-Handelsblad

Goed idee? Of niet?

gelderse
19-12-05, 11:32
Door godsdienstles te krijgen.

krijg je volgens mij meer respect voor elkaar.

En laat je mensen ook in hun waarde.

Marsipulami
19-12-05, 11:49
In België is dat altijd zo geweest. Leerlingen op openbare scholen kunnen kiezen in welke godsdienst of levensbeschouwing ze onderwezen willen worden. Sedert 1975 staat ook de islam op dat keuzeformulier. Men krijgt dan twee lesuren per week islamles door een islamleerkracht die -net als andere leerkrachten- betaald wordt door de Belgische overheid. Op bijzondere scholen kan men enkel de godsdienst kiezen van de school zelf. (Op enkele katholieke scholen na, die ook islamleerkrachten inschakelen.)

Bar
19-12-05, 11:58
Volgens mij gebeurt dit al bij wereldorientatie op de basisschool en bij maatschappijleer in het VO.
Als apart vak (specifiek voor religie) lijkt me niet nodig.
Wat m.i. wel urgent is: het afschaffen van onderwijs in 1 religie op een school.

Gerard074
19-12-05, 12:31
Geplaatst door gelderse
Door godsdienstles te krijgen.

krijg je volgens mij meer respect voor elkaar.

En laat je mensen ook in hun waarde.


waar baseer jij dat op?

Gerard074
19-12-05, 12:33
Geplaatst door Bar
Volgens mij gebeurt dit al bij wereldorientatie op de basisschool en bij maatschappijleer in het VO.
Als apart vak (specifiek voor religie) lijkt me niet nodig.
Wat m.i. wel urgent is: het afschaffen van onderwijs in 1 religie op een school.


mee eens.

cugel
19-12-05, 15:43
Scholen zijn voor het onderwijzen van feiten. Je kunt dan wel lessen organiseren over het FEIT dat veel mensen in sprookjes geloven, maar je moet niet de sprookjes zelf gaan onderwijzen. Daar zijn de kerken voor.

knuppeltje
19-12-05, 17:20
Geplaatst door MO_NL
Donner: alle scholen godsdienstles

http://krux.nl/uploadedImgs/NEWS/godverdonner.jpg

AMSTERDAM - Minister Donner (CDA, Justitie) is voorstander van het invoeren van godsdienstonderwijs op alle scholen. Door dat onderwijs kunnen kinderen leren om om te gaan met geloofsverscheidenheid in Nederland. Dat is volgens hem een voorwaarde voor integratie. Donner zei dit afgelopen zaterdag op een CDA-bijeenkomst in Amsterdam die ging over de vraag of religie een integrerende kracht is in de samenleving of een splijtzwam.

Donner zei in zijn betoog dat er door de snelle opkomst van de islam en de dreiging die velen daardoor voelen voor onze leefwijze, een nieuw antwoord gevonden moet worden op de vraag wat de rol van religie in de samenleving is. Volgens Donner heeft het 'moderne denken' als nieuw antwoord gevonden om godsdienst tot een prive-zaak te verklaren. Donner noemde dat struisvogelgedrag. ,,De kop in het zand steken voor de problematiek van religie en samenleving.''

Donner benadrukte juist de belangrijke rol van geloof en religie in de samenleving. Een andere voorwaarde voor integratie is volgens Donner dat Nederland aanvaardt dat de islam hier blijvend een van de grootste godsdiensten is. Een woordvoerster van het ministerie van Justitie benadrukte zaterdag dat Donner sprak als CDA-lid en zijn persoonlijke mening ventileerde.

bron: NRC-Handelsblad

Goed idee? Of niet?



Dat god dat moge verhoeden.

888
19-12-05, 18:16
Ik heb zelf op openbare scholen gezeten op 1 na, en godsdienstles was toch wel verplicht. Zo nieuw is dit idee ook al niet.

TonH
19-12-05, 18:25
Geplaatst door MO_NL
Een andere voorwaarde voor integratie is volgens Donner dat Nederland aanvaardt dat de islam hier blijvend een van de grootste godsdiensten is. Een woordvoerster van het ministerie van Justitie benadrukte zaterdag dat Donner sprak als CDA-lid en zijn persoonlijke mening ventileerde.

Hier staat het eigenlijke nieuws: Donner neemt pontificaal afstand van Minister Verdonk, AHA en de 'elite van de opiniemakers' in Nederland...

Olive Yao
19-12-05, 19:45
Onderwijs waarin vele levens- en wereldbeschouwingen en ideologieën aan de orde komen - daar ben ik voor.

Maar dat zijn lang niet allemaal godsdiensten. Donners voorstel geeft het onjuiste beeld dat godsdiensten de levensbeschouwingen bij uitstek zijn, en dat is niet zo.

Futbolista_fem
19-12-05, 20:39
Geplaatst door TonH
Hier staat het eigenlijke nieuws: Donner neemt pontificaal afstand van Minister Verdonk, AHA en de 'elite van de opiniemakers' in Nederland...

Werd tijd, verdomme.

:duim:

Goed voorstel, btw.

Rudy
19-12-05, 22:22
Geplaatst door Bar
Wat m.i. wel urgent is: het afschaffen van onderwijs in 1 religie op een school.
Principieel ben ik het daar mee eens.

Nu weet ik niet hoe het zit met de reputatie van religieus getinte scholen in Nederland.
Tegenwoordig een riskante uitspraak, maar in België hebben de katholieke scholen hun goeie reputatie bewaard. Heeft op zich niet zozeer met de religie te maken, eerder met afhankelijkheid in de religieuze hiërarchie. Die reputatie is niet alleen bij de katholieken bekend, ook bij heel wat moslims gaat de voorkeur naar een katholieke school terwijl het gemeenschapsonderwijs ook lessen Islamitische godsdienst voorziet.

jan1974
19-12-05, 22:29
@Rudy: In Nederland is dat precies hetzelfde. Katholieke scholen halen de beste resultaten.

sjaen
19-12-05, 23:25
Geplaatst door Olive Yao
Onderwijs waarin vele levens- en wereldbeschouwingen en ideologieën aan de orde komen - daar ben ik voor.

Maar dat zijn lang niet allemaal godsdiensten. Donners voorstel geeft het onjuiste beeld dat godsdiensten de levensbeschouwingen bij uitstek zijn, en dat is niet zo.

:handbang:

Rudy
19-12-05, 23:37
Geplaatst door jan1974
@Rudy: In Nederland is dat precies hetzelfde. Katholieke scholen halen de beste resultaten.
ok, bedankt Jan. Onlangs haalde een rechter de actualiteit omdat ze dit als argument gebruikte tijdens de uitspraak van het vonnis.

mark61
20-12-05, 00:30
Geplaatst door Rudy
ok, bedankt Jan. Onlangs haalde een rechter de actualiteit omdat ze dit als argument gebruikte tijdens de uitspraak van het vonnis.

Dat was een hij en dat werd subiet weersproken door een onderzoeker van ik dacht de KUL. Zag ik ooit op het VRT-journaal. joernaal. whatever.

In NL staan zowel katholieke als protestantse scholen goed bekend. Protestantse nog eerder, denk ik. Die katholieken zijn niet meer zo serieus hier.

hayet
20-12-05, 10:15
Geplaatst door Marsipulami
In België is dat altijd zo geweest. Leerlingen op openbare scholen kunnen kiezen in welke godsdienst of levensbeschouwing ze onderwezen willen worden. Sedert 1975 staat ook de islam op dat keuzeformulier. Men krijgt dan twee lesuren per week islamles door een islamleerkracht die -net als andere leerkrachten- betaald wordt door de Belgische overheid. Op bijzondere scholen kan men enkel de godsdienst kiezen van de school zelf. (Op enkele katholieke scholen na, die ook islamleerkrachten inschakelen.)

Dat gebeurt hier in Nederland ook

op mijn school tenminste :argwaan: gebeurde dat wel dat je tussen die twee kon kiezen

Morosian
20-12-05, 10:22
Geplaatst door cugel
Scholen zijn voor het onderwijzen van feiten. Je kunt dan wel lessen organiseren over het FEIT dat veel mensen in sprookjes geloven, maar je moet niet de sprookjes zelf gaan onderwijzen. Daar zijn de kerken voor.

Helaas gelooft het merendeel van de aarde in sprookjes en slaan ze elkaar voortdurend de hersens in over wie in het enige juiste sprookje gelooft. Daarmee is de invloed van sprookjes op het dagelijks leven enorm. Het zou op zich een goed idee zijn om, bijvoorbeeld als onderdeel van een vak als maatschappijleer, voor zover dat nog bestaat, les te geven over de 15 grote sprookjes waarin wereldwijd wordt geloofd.

Van scholen waar slechts een sprookje wordt gedoceerd komen mensen met tunnelvisie en oogkleppen.

Beware the man with one book.

Rudy
20-12-05, 10:49
Geplaatst door Morosian
Helaas gelooft het merendeel van de aarde in sprookjes en slaan ze elkaar voortdurend de hersens in over wie in het enige juiste sprookje gelooft. Daarmee is de invloed van sprookjes op het dagelijks leven enorm. Het zou op zich een goed idee zijn om, bijvoorbeeld als onderdeel van een vak als maatschappijleer, voor zover dat nog bestaat, les te geven over de 15 grote sprookjes waarin wereldwijd wordt geloofd.

Van scholen waar slechts een sprookje wordt gedoceerd komen mensen met tunnelvisie en oogkleppen.

Beware the man with one book.

Religie vergelijken met sprookjes is wat overdreven.
Feit is wel dat de invloed van godsdiensten toeneemt.
Ik heb er totaal geen probleem mee dat er keuzevak godsdienst bestaat. Maar, een pakket uren binnen een gemeenschappelijk vak zoals maatschappijleer waar wordt kennisgemaakt met diverse godsdiensten gekoppeld aan wat cultuurverschillen zou ook geen overbodige luxe zijn.

Morosian
20-12-05, 11:19
Geplaatst door Rudy
Religie vergelijken met sprookjes is wat overdreven.

Er zijn vijftien grote wereldgodsdiensten en een paar honderd kleinere. Als het waar is dat er een God is, en dat er maar één is, dan betekent dat dat de rest in sprookjes gelooft.


Feit is wel dat de invloed van godsdiensten toeneemt.

Helaas is dat inderdaad het geval.


Maar, een pakket uren binnen een gemeenschappelijk vak zoals maatschappijleer waar wordt kennisgemaakt met diverse godsdiensten gekoppeld aan wat cultuurverschillen zou ook geen overbodige luxe zijn.

Eens.

Juliette
20-12-05, 12:25
Als het gaat om alle godsdiensten en levensbeschouwingen en niet 1 enkele ben ik het ermee eens.

Hawa
20-12-05, 13:47
AMSTERDAM - Minister Donner (CDA, Justitie) is voorstander van het invoeren van godsdienstonderwijs op alle scholen. Door dat onderwijs kunnen kinderen leren om om te gaan met geloofsverscheidenheid in Nederland. Dat is volgens hem een voorwaarde voor integratie. Donner zei dit afgelopen zaterdag op een CDA-bijeenkomst in Amsterdam die ging over de vraag of religie een integrerende kracht is in de samenleving of een splijtzwam.

Integratie is volgens mij alles wat bind. Maar een voorgeschreven regel in dit kabinet,zet bij mij behoorlijke vraagtekens.
Voor mij is geloof geen sprookje. Maar ook niet een dwingende faktor.
Ten eerste moet men eerst maar eens de geschiedenis lessen herschrijven.,
Ik, toen ik nog kind was,ben ik groot gebracht met Israel!! Dat deze joden,verdreven door de holocaust,een bizondere land creeerden,en nog wel met een kiboedsjin!
Ik zong de liedjes van Hawa Niqula Hawa in volle borst mee.
Sorry! Maar ik wist in die tijd nog niet,dat de oorspronkelijke bevolking,de Palestijnen van huis en haard werden verdreven.

Dus! Ik weet niet wat Donner voor oog heeft. Ik denk zijn eigen christelijke geloof,die weer predikt dat Islam geloof weer zo geweldadig is.
Zo komen we er nooit uit!
Een voorgeschreven regel op godsdienstgebied is eeen waardeloze achterhaalde stelling.
Nee!
Eeerst die geschiednis lessen veranderen,en dan kan iiedereen mee doen in sprookjes geloof,zowaar ik dit zeg, in alle vrede,gelijkgerechtigheid,en voorspoed...
Er zijn genoeg mensen die niks met geloof te maken willen hebben, voor deze mensen kan het een openbaring zijn,maar die Angst Essen Seelen Aus~!!~
Ik ben altijd voorstander geweest van geestelijke stromingen....
Daar dient ieder van ons iets van te weten. Niks meeer of minder. Maar een dwangmatige geloof,van politici,geeft bij mij,gevaarlijke vraaagtekens,zijn we weer terug bij af!!
Ik zie dat gekonkel al voor mij,diit mag wel en dit mag weer niet, als je geloof wil belijden doe het dan in stilte.
Ik wil een keer af van al die vooroordelen,kwaadsprekerij. Ik haal nog maar een keer Karin Armstrong aan,die al twintig jaar studie doet naar religie!! Er is niks mis mee met geloof!~Alleen politici maken er een puinhoop van!!
En als we zeggen dat we kerk en staat gescheiden houden dan liegen we tot hetgedrukt staat.
Al die oorlogen die nog gevoerd worden is toch in mijn ogen..Bush(christen hond) tervergelijking Sadaam Hussein...Mar dit is niet onze geloof!!!

Rudy
20-12-05, 14:22
Geplaatst door Hawa
AMSTERDAM - Minister Donner (CDA, Justitie) is voorstander van het invoeren van godsdienstonderwijs op alle scholen. Door dat onderwijs kunnen kinderen leren om om te gaan met geloofsverscheidenheid in Nederland.
Het is niet alleen een kwestie van geloofsverscheidenheid. Godsdienst op school laat ook toe dat godsdienst aangepast aan de huidige tijdsgeest wordt aangeleerd. Indien het kind z'n godsdienst door de ouders wordt ingelepeld, wordt het risico groot dat het kind blijft steken in een voorbijgestreefde visie.

Spitsboef
21-12-05, 11:41
Is halal toch! :stout:

Rudy
21-12-05, 11:45
Geplaatst door Spitsboef
Is halal toch! :stout:
Wie zegt dat ?

Spitsboef
21-12-05, 11:46
Geplaatst door Rudy
Wie zegt dat ?
Weet ik niej:(





















Rudy iig niej...

tr_imparator
21-12-05, 21:32
Ik vind dat elke school verplicht godsdient moet onderwijzen. Goed voor je algemene kennis. (het is overigens 1 uurtje per week, dat is weinig, terwijl de lessen toch wel heel leuk en zeker leerzaam zijn, is mijn ervaring). Het is zeker geen weggegooid tijd/geld.

zat op een christelijk hervormde school(calvinisme, prostentantisme) :ego:

mark61
21-12-05, 22:35
Geplaatst door tr_imparator
(prostentantisme) :ego:

Je bent niet in de war met je colleges prostaatkankerbehandeling? Of waren het vieze oude protestantjes?

tr_imparator
21-12-05, 23:07
Geplaatst door mark61
Je bent niet in de war met je colleges prostaatkankerbehandeling? Of waren het vieze oude protestantjes?

Ik geef hier geen antwoord op.

Rudy
21-12-05, 23:19
Geplaatst door mark61
Je bent niet in de war met je colleges prostaatkankerbehandeling? Of waren het vieze oude protestantjes?
Die lessen worden niet noodzakelijk gegeven door geestelijken. 'k Weet het, er is een link tussen de Kerk en pedofilie, als het dit is wat je bedoelde.
En nogmaals, godsdienstlessen hoeven niet meer zo strikt gegeven te worden als vroeger. Ik merk dat er tijdens de lessen ondertussen al heel wat ruimte is voor algemene normen en waarden. En tegenwoordig hoeven de leerlingen het ook niet altijd eens te zijn met wat de lesgever verkondigt.

mark61
21-12-05, 23:36
Geplaatst door Rudy
Die lessen worden niet noodzakelijk gegeven door geestelijken. 'k Weet het, er is een link tussen de Kerk en pedofilie, als het dit is wat je bedoelde.
En nogmaals, godsdienstlessen hoeven niet meer zo strikt gegeven te worden als vroeger. Ik merk dat er tijdens de lessen ondertussen al heel wat ruimte is voor algemene normen en waarden. En tegenwoordig hoeven de leerlingen het ook niet altijd eens te zijn met wat de lesgever verkondigt.

Nou zo diep was het allemaal niet bedoeld. Enfin in mijn tijd vertelden ze de bijbel nog s na, dat was het wel zo'n beetje. Maar dat was dan ook de lagere school.

mark61
21-12-05, 23:36
Geplaatst door tr_imparator
Ik geef hier geen antwoord op.

Tabii ki. Tam 'soru' olmadi da. Takilma...

tr_imparator
22-12-05, 13:49
Geplaatst door mark61
Tabii ki. Tam 'soru' olmadi da. Takilma...

Ben Laz degilim a kaaaardesim.

Hawa
22-12-05, 14:08
Ik heb een vraagje.
Waarom mag het leven van Mohammed,vrede zij met hem,niet verfilmd worden,althans als er een goede geregiiseerde versie in de aanbieding lligt.
Dat zou ik enorm waarderen,zoals ik ook naar de film Jezus Christ Super Star heb gekeken.

Tegenwoordig moeten we alles maar slikken.

En nu van onze Donner van onze regering.

Ik ben alleen zo vreselijk bang dat de Nederlandse staat de regie volledig verkeerd beheerst,dat doet zij nu al alom..

Wie heeft antwoord op mijn vragen,ik ben zo benieuwd!!

Alvast bedankt,soukran,salaam!!

Rudy
22-12-05, 14:34
Geplaatst door Hawa
Ik heb een vraagje.
Waarom mag het leven van Mohammed,vrede zij met hem,niet verfilmd worden,althans als er een goede geregiiseerde versie in de aanbieding lligt.
Dat zou ik enorm waarderen,zoals ik ook naar de film Jezus Christ Super Star heb gekeken.

Ik denk niet dat het met “mogen” te maken heeft.
Nog niet zo lang geleden is er een tekenfilmversie over het leven van Mohammed verschenen. Een moslima wist mij te vertellen dat die perfect kan gebruikt worden als didactisch materiaal tijdens de lessen Islam.
Meer kan ik er niet over vertellen. Blijkt wel een zeer goede film te zijn.

Hawa
22-12-05, 15:01
Nou,dat is tenminste iets,dankje wel,Rudy voor je informatie. Laat dan aub die moslima Mohammed<s tekenversie,zo spoedig mogelijk,laten verschijnen..Dit filmpje kan alleen al zoveel harten bekoren. Laat het aub zo zijn.
Er zijn al zoveel karikaturen verspreidt over moslim geloof.
Kijk maar naar Alladin. Een Amerikaanse versie.
Nou,niet te filmen,zo karakterloos en gewelddadig.
Dus!
Laat je zien.
Ik ben benieuwd!!

groeten......

Rudy
23-12-05, 09:04
Geplaatst door Hawa
Nou,dat is tenminste iets,dankje wel,Rudy voor je informatie. Laat dan aub die moslima Mohammed<s tekenversie,zo spoedig mogelijk,laten verschijnen..Dit filmpje kan alleen al zoveel harten bekoren. Laat het aub zo zijn.
Er zijn al zoveel karikaturen verspreidt over moslim geloof.
Kijk maar naar Alladin. Een Amerikaanse versie.
Nou,niet te filmen,zo karakterloos en gewelddadig.
Dus!
Laat je zien.
Ik ben benieuwd!!

groeten......

Hawa,

Het gaat om de film "Muhammad, the last prophet".

Moest het je interesseren, de commentaren verschenen in NRC Handelsblad en De Standaard kan je lezen op de volgende pagina.

http://www.kifkif.be/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=3090

Rudy

PM volgt

mark61
23-12-05, 14:22
Geplaatst door tr_imparator
Ben Laz degilim a kaaaardesim.

Bilom Temel koçuuuum.