PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Hier, schiet', zei El F. en ik schoot'



MO_NL
19-12-05, 11:32
'Hier, schiet', zei El F. en ik schoot'


Op dag acht van het proces tegen de Hofstadgroep getuigden drie mensen tegen verdachte El F. ,,Het lijkt of u een ideologie bij geweld heeft gezocht''.


Door Ahmet Olgun

AMSTERDAM, 17 DEC. Het stel Lahbib B. (27) en Hanan S. (24) zijn zo te zien, twee moderne mensen. Hij is fors en gespierd. Zij draagt een strakke hippe jurk, geen hoofddoek. Ze zijn doodsbang voor de iele man op de verdachtenbank. Hanan weigert hem aan te kijken. ,,Hij is manipulatief, dominant en gewetenloos'', zegt ze. ,,Ik durfde geen nee te zeggen'', vertelt haar man Lahbib.

De iele man op de verdachtenbank is niemand minder dan Noureddine El F. (23), volgens justitie een van de voornaamste leden van het vermeende terroristisch netwerk de Hofstadgroep. Sinds de moord op Theo van Gogh wist hij uit de handen van de Nederlandse politie te blijven, totdat hij in juni samen met zijn nieuwe vrouw Soumaya S. werd aangehouden op het metrostation Lelylaan in Amsterdam-West. Met een schietklaar machinepistool in de rugtas en een mediaplayer met daarop onder meer een foto van Osama Bin Laden en filmpjes van mannen die, zoals een van de rechters het formuleert, ,,als schapen werden geslacht''. Op de dag van zijn aanhouding was hij op weg naar Hirsi Ali en Wilders, vertrouwde El F. in het huis van bewaring een medegedetineerde toe.

Uit angst lieten Hanan en Lahbib El F. tot hun woning toe. Ze huurden een woning voor hem in Brussel, lieten hem zijn wapens in hun huis bewaren of smokkelden die zelf mee naar België. Zonder vragen te stellen. ,,Misschien was ik bang voor het antwoord'', vertelt Lahbib in de rechtbank. ,,Ik was bang dat ze mij en mijn vrouw tot ongelovige zouden verklaren'', zegt Lahbib. Meerdere keren zei El F. tegen hem dat je als moslim elk contact met ongelovigen moest mijden en van hen mocht stelen. Lahbib was bang dat hij als ongelovige gedood zou worden door El F. Één keer had hij het lef een opmerking te maken. ,,Waar is dat voor nodig?'', vroeg hij El F., doelend op een 'Rambo-mes'. ,,Om ongelovigen te doden'', zei El F. terug. Daarbij maakte hij ,,bewegingen alsof hij iemand z'n keel doorsneed''.

Hanan S. vertelt snikkend over een wandeling in het Amsterdamse Bos. Plotseling haalde El F. een vuurwapen tevoorschijn en schoot op een boom. ,,Hier, schiet'', beval El F. Lahbib en Hanan. ,,Ik zag dat hij het meende. Ik schoot'', vertelt Lahbib. ,,Ik was verschrikkelijk bang'', zegt Hanan geëmotioneerd. ,,Ook dat ik zou worden afgeschoten.'' El F. zit te grijnzen. El F. zei dat naar de televisie kijken uit den boze was voor 'ware moslims'. ,,Televisie is een Satan in huis.'' Echte moslims hadden ook geen westerse, decadente spullen nodig, zei EL F. Het bankstel, de radio en ander huisraad moesten Hanan en Lahbib van hem de deur uit doen. ,,Mijn cliënte was in die tijd zoekende'', verklaart Th. Carli, de raadsman van Hanan S. ,,Zij was bezig met de vraag: mag ik in Nederland moslim zijn? Ze droeg ook een hoofddoek in die tijd.''

In een internetwinkel kreeg hij, zo vertelt Lahbib, een paar stencils van de eveneens van terreur verdachte Samir A. mee voor El F. Lahbib mocht er niet naar kijken. Later zou El F. de velletjes zelf aan hem tonen. HIj zag er namen van politici als Verdonk, Hirsi Ali, Balkenende, Bos, Wilders, Zalm en Griffith op staan. Sommige namen waren doorgestreept, andere omcirkeld. Zo vertelde El F. ook dingen aan Lahbib die hij aan niemand mocht doorvertellen. ,,Ik had de indruk dat ik telkens werd getest'', verklaart Lahbib. ,,Ze wilden me bij hun clubje hebben.''

Lahbib vertelt ook dat hij Redouan Al I., de Syriër die wordt gezien als de geestelijk leider van de Hofstadgroep, deze zomer nog heeft gezien in een woning in Den Haag. Hij zag de Syriër alias Abu Khaled zitten op de bank toen hij diens schoonzoon bezocht. Tot nu toe werd aangenomen dat de Syriër is gedetineerd in Syrië. De Syrische autoriteiten hebben dat altijd ontkend. Sinds de moord op Theo van Gogh staat de man ook internationaal gesignaleerd.

Lahbib en zijn vrouw Hanan zitten momenteel zelf ook vast. Ze werden in oktober aangehouden in een nieuw terreuronderzoek. Ze zouden deel uitmaken van een terreurgroep rond Samir A.

Minstens even belangrijk is ook het relaas van een derde getuige. Abdelhakim A., de ex-echtgenoot van de laatste vrouw van Noureddine El F., vertelt over een urenlang gesprek dat hij voerde met El F. Tegen hem zei El F. dat hij lid was van de Hofstadgroep en dat hij samen met de Syriër Abu Khaled een leidersrol vervulde. ,,Hij was de emir, de leider'', verklaart A. El F. vertelde die avond ook dat hij Mohammed B. gestimuleerd en gemotiveerd had de moord op Theo van Gogh te plegen. Hij vertrouwde A. toe dat hij werd gezocht door de politie, maar dat hij zich nooit levend zou laten oppakken. ,,Hij wilde een martelaarsdood sterven'', verklaart A.

,,Het lijkt of u geniet van geweld'', merkt rechter R. Elkerbout aan het eind van de zitting op tegen El F. ,,Het lijkt erop alsof u een kick krijgt van geweld en dat u daar een ideologie bij heeft gezocht.''

bron: NRC-Handelsblad

gelderse
19-12-05, 11:42
Wat ik niet snap is dat hanan en lahbib zich laten leiden door nouredinne omdat zij zoekende zijn.(en zogenaamd bang)

Er is er maar een waar je bang voor moet zijn en die je moet volgen en dat is Allah.

Marsipulami
19-12-05, 11:42
Geplaatst door MO_NL
'Hier, schiet', zei El F. en ik schoot'

Hanan S. vertelt snikkend over een wandeling in het Amsterdamse Bos. Plotseling haalde El F. een vuurwapen tevoorschijn en schoot op een boom. ,,Hier, schiet'', beval El F. Lahbib en Hanan. ,,Ik zag dat hij het meende. Ik schoot'', vertelt Lahbib.

Welke straf krijg je in Nederland voor het neerschieten van een boom ?

mulan
19-12-05, 11:58
Geplaatst door Marsipulami
Welke straf krijg je in Nederland voor het neerschieten van een boom ?

Het is wel een moslim die dat gedaan heeft dus ik schat min 10 jaar de bak in. Zeker als ze kunnen bewijzen dat hij met een terroristisch oogmerk die boom beschoot. (ik ben blij dat ze niet oefende op schattige konijntjes in het bos).