PDA

Bekijk Volledige Versie : Remmery krijgt Britse islamprijs



Marsipulami
19-12-05, 18:50
Remmery krijgt Britse islamprijs

belga


LEDEGEM - Rik Van Nieuwenhuyse, de zaakvoerder van het delicatessenbedrijf Remmery in Ledegem, heeft een 'award' gewonnen van de Islamic Human Rights Commission, een internationale moslimorganisatie met basis in London. Van Nieuwenhuyse krijgt de prijs voor zijn strijd tegen de vooroordelen over de islam.

De ondernemer kwam herhaaldelijk in het nieuws toen hij weigerde in te gaan op de eis van een anonieme briefschrijver. Die wou dat Van Nieuwenhuyse zijn werkneemster Naïma Amzil ontsloeg omdat de vrouw, van Marokkaanse afkomst, een hoofddoek draagt op het werk.

Van Nieuwenhuyse en zijn familie werden zelfs met de dood bedreigd en de briefschrijver zette een prijs op het hoofd van de ondernemer. De anonieme dader werd tot dusver niet ontmaskerd, maar aan de reeks dreigbrieven is intussen wel een tijd een einde gekomen.

Van Nieuwenhuyse reageerde blij verrast op het nieuws over de onderscheiding. Vorige week werd Naïma Amzil door het weekblad Knack nog uitgeroepen tot 'Mens van het Jaar'. kld

Rudy
19-12-05, 22:04
Naïma Amzil Knack-mens van het jaar

(c) De Standaard 15/12/05

http://www.standaard.be/Assets/Images_Upload/ff030305b.jpg
Naïma: 'Allochtonen moeten veel moed hebben'


Naïma Amzil, de allochtone werkneemster van het delicatessenbedrijf Remmery uit Ledegem, is door de redactie van Knack verkozen tot ,,Mens van het Jaar''. Knack prijst de serene manier waarop de 32-jarige moslimvrouw reageerde op de islamofobe dreigbrieven die haar baas ontving.


Vanaf eind november 2004 tot maart 2005 ontving bedrijfsleider Rik Vannieuwenhuyse van het West-Vlaamse delicatessenbedrijf Remmery zeven dreigbrieven. Daarin werd telkens het ontslag geëist van inpakster Naïma Amzil, omdat ze een hoofddoek droeg, ook tijdens het werk.

De vrouw is van Marokkaanse afkomst en woont al negen jaar in Ledegem. Ze is enorm verrast en tegelijk vereerd met de keuze van de Knack -redactie.

,,Ik waardeer dit enorm. Het is een erkenning voor het feit dat een jonge moslimvrouw met hoofddoek perfect kan samenwerken in een bedrijf met autochtone collega's'', aldus Naïma Amzil.

Ze vindt dat haar werkgever ook lof verdient, want zonder zijn steun zou ze dit naar eigen zeggen niet gekund hebben.

(belga)

Marsipulami
19-12-05, 22:10
Ik kijk met de grootste reserves uit naar deze prijsuitreikingen. Het is nog altijd niet bekend wie de anonieme dreigbriefschrijver is. Mogelijks gaat het om een Marokkaan waarvan de integratie een beetje doorgeschoten is. Verder kondigde Remmery een informatiestop af toen geruchten opdoken dat Remmery en Naïma Amzil mogelijks een buitenechtelijke relatie hadden.

Rudy
19-12-05, 22:47
Ik ben niet zo zeker of die geruchten de oorzaak zijn van de informatiestop. Het zou mij trouwens ten zeerste verbazen dat er iets van die geruchten zou kloppen.

Het lijkt er wel meer en meer op dat het een doofpotoperatie wordt. Wie de briefschrijver is zullen we volgens mij nooit te weten komen, ook al is die ondertussen gekend.
Vergeet niet dat het koningspaar ooit het bedrijf heeft bezocht en het duo heeft gefeliciteerd. De waarheid zou niemand goed doen.

Marsipulami
19-12-05, 22:52
Geplaatst door Rudy
Ik ben niet zo zeker of die geruchten de oorzaak zijn van de informatiestop. Het zou mij trouwens ten zeerste verbazen dat er iets van die geruchten zou kloppen.

Het lijkt er wel meer en meer op dat het een doofpotoperatie wordt. Wie de briefschrijver is zullen we volgens mij nooit te weten komen, ook al is die ondertussen gekend.
Vergeet niet dat het koningspaar ooit het bedrijf heeft bezocht en het duo heeft gefeliciteerd. De waarheid zou niemand goed doen.

Heel juist ! Dus laten we nog maar wat wachten met het verlenen van heldenstatussen aan de betrokkenen.

mark61
19-12-05, 23:15
Geplaatst door Marsipulami
Verder kondigde Remmery een informatiestop af toen geruchten opdoken dat Remmery en Naïma Amzil mogelijks een buitenechtelijke relatie hadden.

Das inderdaad een misdrijf van de eerste orde, een laureaat onwaardig.

mark61
19-12-05, 23:17
Geplaatst door Marsipulami
Heel juist ! Dus laten we nog maar wat wachten met het verlenen van heldenstatussen aan de betrokkenen.

Nonkel Rik heeft die brieven zelf geschreven omdat ie zat te azen op een Britse moeslimprijs? :vreemd:

mark61
19-12-05, 23:18
Geplaatst door Rudy
Ik ben niet zo zeker of die geruchten de oorzaak zijn van de informatiestop. Het zou mij trouwens ten zeerste verbazen dat er iets van die geruchten zou kloppen.

Het lijkt er wel meer en meer op dat het een doofpotoperatie wordt. Wie de briefschrijver is zullen we volgens mij nooit te weten komen, ook al is die ondertussen gekend.
Vergeet niet dat het koningspaar ooit het bedrijf heeft bezocht en het duo heeft gefeliciteerd. De waarheid zou niemand goed doen.

Gek, zo schijnt het in België altijd te eindigen. :)

Bedoel je nou dat iemand anders dan de dader wel weet wie het was? Waarom zou de waarheid niemand goed doen?

Rudy
19-12-05, 23:57
Geplaatst door mark61
Gek, zo schijnt het in België altijd te eindigen. :)

Bedoel je nou dat iemand anders dan de dader wel weet wie het was? Waarom zou de waarheid niemand goed doen?
Het zou wel eens best kunnen dat de gehuldigde bedrijfsleider van meer weet. Ik vraag mij trouwens af in hoeverre de identiteit van de briefschrijver nog belangrijk is. Het motief zou wel best eens een onderdeel kunnen zijn van een interne soap. En dit na hoog bezoek aan het bedrijf. Stel je voor.
Trouwens, voor zover ik weet is er niets meer gezegd geweest over DNA-onderzoek bij alle werknemers, positief noch negatief.

Oeroeboeroe
20-12-05, 01:23
Geplaatst door Marsipulami
De ondernemer kwam herhaaldelijk in het nieuws toen hij weigerde in te gaan op de eis van een anonieme briefschrijver.

Goed zo. Dat zal 'm leren, die nare scribent.

mark61
20-12-05, 07:44
Geplaatst door Rudy
Het zou wel eens best kunnen dat de gehuldigde bedrijfsleider van meer weet.

Waarom?