PDA

Bekijk Volledige Versie : Vervoersmaatschappij De Lijn is racistisch



Rudy
20-12-05, 10:19
De Lijn moet controles van illegalen stoppen

(c) De Standaard 20/12/05


De Lijn mag reizigers niet meer laten controleren op het bezit van een identiteitsbewijs. Controle van een ticket mag geen jacht op illegalen betekenen. Vreemdelingenzaken is niet meer welkom op tram en bus.

VLAAMS minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A) maakte maandag een einde aan een praktijk in Antwerpen, waartegen het protest met de dag groeide. Controleurs van De Lijn waren altijd vergezeld van de politie, die op haar beurt een beroep deed op de Dienst Vreemdelingenzaken. Aangekondigd als een gecoördineerde actie tegen het zwartrijden, werden de controles op die manier ook een middel om illegalen op te sporen en vast te zetten.

Van Brempt zegt te aanvaarden dat De Lijn-controleurs zich laten assisteren door de stedelijke politie, als vorm van bescherming, maar stelt dat de controles moeten blijven wat ze zijn: controles op het zwartrijden. Het kan volgens haar niet de bedoeling zijn om de identiteit te controleren van reizigers die in het bezit zijn van een geldig vervoersbewijs. Van Brempt zegt daarover een gesprek te zullen aangaan met de stedelijke politie.

De Lijn organiseerde het voorbije jaar acht acties, twee op lijn 12, zes in de metro. Volgens de Vlaamse vervoersmaatschappij was niet zij het, maar wel de politie die telkens ook Vreemdelingenzaken meebracht. De Lijn stelde bij de laatste acties op lijn 12 wel een autobus ter beschikking van de Dienst Vreemdelingenzaken, en in die bus werden de identiteitsdocumenten gecontroleerd. De combi van de politie reed intussen diverse keren heen en weer naar het politiebureau Luchtbal, waar personen werden opgesloten.

De praktijk leidde tijdens de controles zelf al tot heel wat commotie aan boord van de trams. De actiegroep BastA! zette het ongenoegen om in een open brief aan Kathleen Van Brempt. ,,De Lijn kan nooit een instrument zijn in het systematisch opsporen van mensen zonder papieren en het voeren van een sluipend uitwijzingsbeleid: dit gaat haar opdracht en bevoegdheid ver te buiten. Daarbij worden eerlijke, integere De Lijn-medewerkers, incluis een aantal controleurs, gedwongen om deel te zijn van dit mensonwaardig beleid'', aldus de briefschrijvers.

Zij hekelen ook het feit dat De Lijn bleef beweren alleen op het bezit van tickets te controleren. ,,Deze formele stelling wordt ontkracht door de feiten: verschillende mensen, met een donkere huidskleur of andere 'on-Vlaamse' uiterlijke kenmerken, die over een geldig ticket beschikten, werden van de tram gehaald en moesten hun identiteitsgegevens laten controleren door de ambtenaren van de Dienst Vreemdelingenzaken.''

TonH
20-12-05, 11:03
Geplaatst door Rudy
'on-Vlaamse' uiterlijke kenmerken

Wat zijn dat? En wat zijn dan Vlaamse uiterlijke kenmerken?

Rudy
20-12-05, 11:39
Geplaatst door TonH
Wat zijn dat? En wat zijn dan Vlaamse uiterlijke kenmerken?

:) Dat vroeg ik mij ook af. Eerlijk gezegd, 'k zou het echt niet weten.

Maar, je brengt mij wel op een idee. Ik zal de vraag eens stellen aan de redactie.