PDA

Bekijk Volledige Versie : Fatwa in Egypte aanleiding tot zwaar kritiek...



Amenzu
20-12-05, 12:27
De inhoud van de Fatwa:

De moslim mag in een niet islamitische samenleving alcohol verkopen aan niet moslims.

Die Mufti van Egypte heeft het geweten, hij werd van alle kanten aangevallen op zijn fatwa, die volgens hun niet klopt en kan.

Alarabiya.net

wat vinden jullie van?

Max Stirner
20-12-05, 12:35
Geplaatst door Amenzu
De inhoud van de Fatwa:

De moslim mag in een niet islamitische samenleving alcohol verkopen aan niet moslims.

Die Mufti van Egypte heeft het geweten, hij werd van alle kanten aangevallen op zijn fatwa, die volgens hun niet klopt en kan.

Alarabiya.net

wat vinden jullie van?


Als de verkoper er een waarschuwings-stickertje op plakt dat degene die de alcohol nuttigt een bovengemiddelde kans heeft om in de hel te komen, moet t kunnen vinnik.

Bofko
20-12-05, 12:54
Geplaatst door Amenzu
De inhoud van de Fatwa:

De moslim mag in een niet islamitische samenleving alcohol verkopen aan niet moslims.

Die Mufti van Egypte heeft het geweten, hij werd van alle kanten aangevallen op zijn fatwa, die volgens hun niet klopt en kan.

Alarabiya.net

wat vinden jullie van?

D'r zitten nogal wat haken en ogen aan.
-Islamitische kassajuffrouwen in het westen moet moslimklanten kunnen herkennen. Moslimhalvemaan-vignet ?
-Supermarkten zitten toch met een derving van hun omzet.
-Accepteren supermarkten inmenging in hun beleid ?
etc. etc.
Ik denk dus niet dat het kan .

mark61
20-12-05, 14:03
De moefti heeft het maar druk.

Victory
20-12-05, 15:21
Het verkopen van iets wat verboden is (haram), mag aan niemand verkocht worden. Zelfs niet aan een ongelovige.

Niet alleen mag het niet verkocht worden, maar een Moslim mag niet meehelpen in wat voor manier dan ook (produceren, bewaring, verkopen, enz).

freya
20-12-05, 15:50
Geplaatst door Amenzu
De inhoud van de Fatwa:

De moslim mag in een niet islamitische samenleving alcohol verkopen aan niet moslims.

Die Mufti van Egypte heeft het geweten, hij werd van alle kanten aangevallen op zijn fatwa, die volgens hun niet klopt en kan.

Alarabiya.net

wat vinden jullie van?

Ik ben benieuwd naar zijn argumenten.

Amenzu
20-12-05, 16:57
Geplaatst door freya
Ik ben benieuwd naar zijn argumenten.

Ik heb het artikel nog eens gelezen speciaal voor jou. Hier een samenvating :

Ten eerst omdat de hanafi stroming volgens geen problemen mee heeft dat de moslims in een niet islamitische landen, zaken die haram zijn wel mogen doen... Dus niet alcohol drinken maar wel verkopen..

Hij ziet het als een oplossing om bijvoorbeeld de werkgelegheid te bevorderen voor moslim minderheden door ook voor de moslims haram werk te doen en daarmee hun sociale positie verbeteren.

Bar
20-12-05, 17:01
Geplaatst door Amenzu
Ik heb het artikel nog eens gelezen speciaal voor jou. Hier een samenvating :

Ten eerst omdat de hanafi stroming volgens geen problemen mee heeft dat de moslims in een niet islamitische landen, zaken die haram zijn wel mogen doen... Dus niet alcohol drinken maar wel verkopen..

Hij ziet het als een oplossing om bijvoorbeeld de werkgelegheid te bevorderen voor moslim minderheden door ook voor de moslims haram werk te doen en daarmee hun sociale positie verbeteren.

Ah, nu zie ik de 'homohoeren' van Julien opeens in een heel ander licht.

_h4T3D_sE7eN
20-12-05, 17:42
Ik ga een fatwa over die moefti samenstellen. **********

Hoe gevat de reacties van spoetnik en joesoef ook waren, dit kan echt niet [freya]

freya
20-12-05, 18:38
Geplaatst door Amenzu
Ik heb het artikel nog eens gelezen speciaal voor jou. Hier een samenvating :

:fpetaf:

Ik ga echt nog wel een keer zelf Arabisch leren hoor .......... ooit.............. echt waar......... :strik:



Ten eerst omdat de hanafi stroming volgens geen problemen mee heeft dat de moslims in een niet islamitische landen, zaken die haram zijn wel mogen doen... Dus niet alcohol drinken maar wel verkopen..

Interessant


Hij ziet het als een oplossing om bijvoorbeeld de werkgelegheid te bevorderen voor moslim minderheden door ook voor de moslims haram werk te doen en daarmee hun sociale positie verbeteren.

Is dat soms dezelfde mufti als van die "hoofddoeken in Europa fatwa" ?

Amenzu
20-12-05, 20:02
Geplaatst door Bar
Ah, nu zie ik de 'homohoeren' van Julien opeens in een heel ander licht.

het zijn niet mijn homo hoeren. Het zijn jongentjes die hun lichaam verkopen voor geld. Die keuze maken ze zelf.

Amenzu
20-12-05, 20:08
Geplaatst door freya
:fpetaf:

Ik ga echt nog wel een keer zelf Arabisch leren hoor .......... ooit.............. echt waar......... :strik:




Interessant



Is dat soms dezelfde mufti als van die "hoofddoeken in Europa fatwa" ?

In het berber zegt men:
ieder taal maakt een mens meer van jou.


----
We zijn er trots op dat onze kinderen in hun eigen taal kunnen lezen en schrijven - Sadia Bussta
tawiza.nl
De zes-jarigen op de dorpsschool maken onderdeel uit van het programma om in de komende tien jaar het berbers op alle scholen verplicht te stellen. Dit is een grote stap in de richting van het erkennen van de rechten van de Imazighen.

Orale taal

Arabisch is de officiële taal van Marokko en Frans is de tweede taal, terwijl de Imazighen zo'n 60% van de Marokkaanse bevolking uitmaken, wat neer komt op 18 miljoen mensen.



De zes-jarige Oussayn is er trots op dat hij het berber-schrift nu kan lezen. "Ik vind het leuk om berbers te leren omdat het makkelijker is, ik spreek het ook thuis,"zegt hij.

Traditionele Noord-Afrikaanse gemeenschappen bekeerden zich tot de islam en werden zo in de Arabische cultuur geassimileerd. Ondanks de overheersing van de Arabische taal heeft het berbers toch stand weten te houden.

_h4T3D_sE7eN
20-12-05, 23:43
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Ik ga een fatwa over die moefti samenstellen. **********

Hoe gevat de reacties van spoetnik en joesoef ook waren, dit kan echt niet [freya]


ja ok, maar geef toe: je ging stuk van het lachen ! :ego:


(Vooral die bier-reactie van Joesoef :hihi: )

freya
20-12-05, 23:57
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
ja ok, maar geef toe: je ging stuk van het lachen ! :ego:


(Vooral die bier-reactie van Joesoef :hihi: )


:engel:

Najim B
21-12-05, 12:34
Geplaatst door Victory
Het verkopen van iets wat verboden is (haram), mag aan niemand verkocht worden. Zelfs niet aan een ongelovige.

Niet alleen mag het niet verkocht worden, maar een Moslim mag niet meehelpen in wat voor manier dan ook (produceren, bewaring, verkopen, enz).

Hé we zijn het dan toch nog 100% eens over iets ondanks onze verschillende strekkingen en gedachten.

najim

Spitsboef
21-12-05, 12:40
Oh Mocht ik dus niej in AH Bieries verkopen? :engel:
Oh!