PDA

Bekijk Volledige Versie : Anti-Israel?



Siah
20-12-05, 12:38
Anti-Israel?
by Kim Petersen

“Has any People ever been seen to give up their territory of their own free will? In the same way, the Arabs of Palestine will not renounce their sovereignty without violence.”

-- Vladimir Jabotinsky, early-20th Century Zionist

dissidentvoice.org (http://www.dissidentvoice.org/Oct05/Petersen1027.htm)

freya
20-12-05, 12:43
"If I were an Arab leader, I would never sign an agreement with Israel. It is normal; we have taken their country. It is true God promised it to us, but how could that interest them? Our God is not theirs. There has been Anti - Semitism, the Nazis, Hitler, Auschwitz, but was that their fault ? They see but one thing: we have come and we have stolen their country. Why would they accept that?"

David Ben-Gurion - Quoted by Nahum Goldmann in Le Paradoxe Juif (The Jewish Paradox), pp121.

AlainC
20-12-05, 13:34
David Ben Goerion:

"Indien het mogelijk zou zijn om alle [Joodse] kinderen in Duitsland te redden door ze naar Engeland te brengen, en enkel de helft van hen door hen naar Eretz YIsraël te brengen, dan zou ik opteren voor het tweede alternatief. Want we moeten niet enkel aan die kinderen denken, maar ook aan de geschiedenis van het Israëlische volk."
(bijeenkomst van Labor zionisten te Londen, 1938)

"Joodse dorpen werden gebouwd in de plaats van Arabische dorpen. Je kent de namen van die Arabische dorpen niet, en ik neem het je niet kwalijk want er bestaan geen aardrijkskundeboeken meer. Niet alleen bestaan de boeken niet meer, de Arabische dorpen bestaan ook niet meer. Nahlal rees op in de plaats van Mahlul; kibboets Gvat in de plaats van Jibta; kibboets Sarid in de plaats van Huneifis; en Kefer Yehushua in de plaats van Tal al-Shuman. Er is geen enkele plaats in dit land dat voorheen geen Arabische bevolking had."
(The Jewish Paradox, door Nahum Goldmann, Weidenfeld and Nicolson, 1978, p. 99).

Morosian
20-12-05, 14:53
Het is behoorlijk arrogant van een onbeduidend land met een bevolkingspopulatie kleiner dan die van België om te denken dat ze altijd in het middelpunt van de belangstelling moeten staan.

Israël heeft landjepik gedaan, en dat is niet netjes. Zeggen dat het land je beloofd is door een onzichtbaar opperwezen is bepaald geen overtuigend excuus.

reason
20-12-05, 15:26
Geplaatst door Morosian
Het is behoorlijk arrogant van een onbeduidend land met een bevolkingspopulatie kleiner dan die van België om te denken dat ze altijd in het middelpunt van de belangstelling moeten staan.

Hmm. Het zijn vooral anderen die Israel steeds in het middelpunt van de belangstelling plaatsen.
Op deze site zijn er mensen die te pas en te onpas steeds weer Israel overal bijslepen. Alsof er niet veel andere, en grotere, problemen op de wereld bestaan.
Daarmee zeg ik niet dat er geen israelisch-palestijns probleem bestaat. Wel dat ik soms mijn buik vol heb van de enorm overdreven en eenzijdige aandacht voor altijd weer juist dat probleem.


[i]Israël heeft landjepik gedaan, en dat is niet netjes. Zeggen dat het land je beloofd is door een onzichtbaar opperwezen is bepaald geen overtuigend excuus. [/B]

Beetje te ongenuanceerd. Vanaf eind 19e eeuw zijn er joden naar Palestina getrokken. Daar is het begonnen, Israel bestond toen nog niet.

Morosian
20-12-05, 15:55
Geplaatst door reason
Hmm. Het zijn vooral anderen die Israel steeds in het middelpunt van de belangstelling plaatsen.
Op deze site zijn er mensen die te pas en te onpas steeds weer Israel overal bijslepen. Alsof er niet veel andere, en grotere, problemen op de wereld bestaan.
Daarmee zeg ik niet dat er geen israelisch-palestijns probleem bestaat. Wel dat ik soms mijn buik vol heb van de enorm overdreven en eenzijdige aandacht voor altijd weer juist dat probleem.

Eens.

freya
20-12-05, 16:33
Geplaatst door reason

Beetje te ongenuanceerd. Vanaf eind 19e eeuw zijn er joden naar Palestina getrokken. Daar is het begonnen, Israel bestond toen nog niet.

:haha: En met welk doel trokken die Joden naar Palestina?

:duizelig:

Morosian
20-12-05, 16:50
Geplaatst door Duncan
Israël heeft dus al verschillende keren grondgebied opgegeven uit vrije wil. Laatstelijk dit jaar nog, zoals je ongetwijfeld mee hebt gekregen.

Vrije wil? Onder de aanhoudende druk van de internationale publieke opinie zul je bedoelen.

freya
20-12-05, 17:09
Geplaatst door Duncan
Israël heeft dus al verschillende keren grondgebied opgegeven uit vrije wil. Laatstelijk dit jaar nog, zoals je ongetwijfeld mee hebt gekregen.

Dat was geen grondgebied van Israel, maar bezet gebied.

freya
20-12-05, 17:27
Geplaatst door Duncan
Het was grondgebied dat Israël vrijwillig heeft opgegeven. Van geen enkel ander land kun je dat ook zeggen.

Je kunt bezet gebied niet opgeven, alleen maar verlaten.

Israel heeft nooit enige rechtmatige claim op de Gazastrook gehad en heeft dat ook niet op de West Bank.

freya
20-12-05, 17:42
Geplaatst door Duncan
Vergeet niet dat deze gebieden zijn bezet uit zelfverdediging.
Opgeven is de facto hetzelfde als verlaten.

:rolleyes:

AlainC
20-12-05, 20:57
Geplaatst door Duncan
Je hoeft heus niet zo hoog van de toren te blazen hoor! Per slot van rekening hebben de Turken sinds ze uit Centraal-Azië kwamen zo'n beetje hun hele grondgebied bij elkaar gestolen. Hmm, nogal domme vergelijking. Het is nu enkel wachten op iemand die er de Kelten of Vandalen bijsleept om in een totaal belachelijk gesprek terecht te komen.
Bij de Turken ging het om een volksverhuizing: een al bij al geleidelijk proces (weliswaar niet altijd vreedzaam) waarbij hele volkeren door omstandigheden gedwongen werden om andere oorden op te zoeken.
Wat in Palestina is gebeurd is dat een aantal Polen, Duitsers, Russen, ... die omwille van hun geloof vervolgd werden zichzelf tot volk uitriepen en een stuk land uitzochten om te koloniseren. Daarbij werd bijv. ook Oeganda overwogen. Uiteindelijk was er iemand van die in hoge mate geseculiseerde groepering die zich herinnerde dat in het heilig boek van hun geloofsgenoten sprake was van een stukje land bij de Middelandse zee. En dus zijn ze daar maar naartoe getrokken en zijn ze er geleidelijk steeds meer het geloof bij gaan betrekken.
Maar op de keper beschouwd blijft het een typische laat-19de - vroeg-20ste eeuwse koloniseringsbeweging.