PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Autochtonen kunnen niet tegen kritiek'



Akhenaten
20-12-05, 18:09
'Autochtonen kunnen niet tegen kritiek'

Door: Steven de Jong
Bron: www.politiek-digitaal.nl

"Het Nederlanderschap zou moeten staan voor culturele identiteit, gevoed door historie en onderbouwd met normen en waarden", zegt publicist Mohammed Jabri tegen Politiek-Digitaal. Maar het ontbreekt Nederlanders aan kennis. Dit leidt volgens Jabri tot misplaatste grootheidswaanzin. Volgens de publicist kunnen autochtonen niet tegen kritiek. Al helemaal niet als het van een allochtoon komt.

Volgens Jabri verraadt dat vermeende superioriteitsgevoel een structurele onzekerheid en een minderwaardigheidscomplex. “Men is blijkbaar in Nederland nog niet klaar voor een Marokkaan die zijn eigen normen en waarden perfect laat samengaan met de Nederlandse samenleving, zonder dat een ander daar last van heeft."

Politiek-Digitaal sprak eerder met Mohammed Jabri, nu precies een jaar geleden. Destijds stelde hij dat de zogenaamde anti-islamieten - Verdonk, Hirsi Ali, Wilders en Zalm - alleen maar óver de islam aan het zeuren zijn. Ze zouden een reactiebeleid voeren, omdat ze geen gesprekspartner van formaat hebben die namens de moslimgemeenschap kan spreken. Dat was ook de reden dat hij zich destijds bezig hield met de oprichting van een moslimpartij. Nu richt hij zich op het opzetten van een Nederlandse editie van de The Islam Times. Een papieren tweetalig tijdschrift (Arabisch en Nederlands), dat over de islam in Nederland gaat publiceren.

Van huis uit heeft hij een islamitische opvoeding genoten. Zijn ouders vonden het belangrijk dat hij in Marokko geboren zou worden, en reisden daarvoor apart naar het land af. Toch zette hij zich een tijd lang af tegen die opvoeding en dook de literatuur in. Na een lange zoektocht is hij daar weer als praktiserend moslim uitgekomen. Eén die nu zelf boeken schrijft, waaronder het boek ‘De zeven vloeken’.

In het radio-interview met Simek zei je: "Marokkanen die in Nederland zijn opgegroeid zijn klootzakken en teringlijers, maar Marokkanen die in Marokko zitten dat zijn een heel ander soort mensen." Later nuanceer je dat wel een beetje, maar je probeert er toch iets mee aan te geven. Wat is bijvoorbeeld de oorzaak van het gegeven dat Marokkaanse jongeren hier vaak afglijden naar de criminaliteit? Ligt dat aan de lagere sociaal-economische status van hun ouders, de Marokkaanse cultuur, aan de dominantie van de Nederlandse cultuur of aan een combinatie van dit alles?


Ik zie een combinatie van al deze factoren. Wat betreft criminaliteit onder Marokkaanse jongeren: als je het vaak genoeg herhaalt gaat men alle Marokkanen op een gegeven wel benaderen alsof het allemaal criminelen zijn. Het is inmiddels zo erg dat Marokkanen zelfs geintjes onderling maken, zoals Nederlanders dat doen over Marokkanen. Het bevestigt het negatief zelfbeeld. Dat laatste doet vooral Marokkanen in Marokko fronzen met de wenkbrauwen. Zij zijn zich daar bewust van hun economische situatie, echter, daarnaast ook van hun menselijke waardigheid.

Ik zie echter positieve ontwikkelingen om mij heen, ondanks het politiek, maatschappelijk en economisch klimaat. Steeds meer Marokkaanse jongeren laten zich niet verleiden tot de criminaliteit en gaan iets nuttigs doen met hun leven. Naar ratio zijn er meer Marokkaanse jongeren in het criminele circuit te vinden dan bijvoorbeeld autochtone jongeren, terwijl autochtonen wel de Nederlandse criminaliteit domineren. Je leest nooit over een Marokkaanse crimineel op topniveau, om er maar mee aan te geven: Marokkaanse jongeren die in de criminaliteit belanden blijven dan ook beperkt tot de status van kruimeldief. Het echte ‘kwaad’ zit op een heel ander niveau.

De reden voor criminaliteit onder Marokkaanse jongeren kun je uitleggen in verschillende contexten. Je hebt het ‘aloude’ probleem met Marokkaanse jongeren en discriminatie op de Nederlandse arbeidsmarkt en het negatief zelfbeeld in deze groep. Je merkt aan de actualiteiten dat men zich steeds meer bewust wordt van dit gegeven en op de achtergrond zijn er steeds meer politici en bedrijven die hierin de verantwoordelijkheid nemen om dit probleem het hoofd te bieden. Voor de toekomst ben ik positief gestemd. Ik vraag me alleen af hoe snel het bedrijfsleven en de politiek concreet hierop inspringen en of deze signalen met enthousiasme of met onverschilligheid worden ontvangen door Marokkaanse jongeren. Er is de afgelopen tijd meer kapot gemaakt dan dat er gebouwd is. Wantrouwen vanuit ‘beide kampen’ maakt het extra moeilijk om projecten te laten slagen.

Vanuit Elqalem is een project gestart met een grote Nederlandse bank (ik laat nog even in het midden om welke bank het gaat) om de afstand tussen allochtone (en met name moslim)studenten en deze bank te verkleinen. Ik merk aan beide kanten veel weerstand en veel onduidelijkheid voor wat betreft definiëring van bepaalde zaken. Elqalem probeert daarin als bemiddelaar op te treden om eerst veel zaken duidelijk te krijgen en duidelijk maken waar bepaalde grenzen liggen. Wanneer die consensus bereikt is, kunnen we overgaan tot het matchen tussen profielen van werkzoekenden en de betreffende bank. Overigens wordt dat onderdeel niet door Elqalem gedaan, maar door bevriende werving- en selectiebureaus.
Het feit dat deze bank Elqalem heeft benaderd stemt mij positief over de welwillendheid. Het is maar een voorbeeld, maar deze assertiviteit is naar mijn mening een goede oplossing om deze problemen enigszins aan te pakken. We moeten ergens beginnen.

Wat betreft de cultuur: ik merk dat deze aan verandering onderhevig is. Steeds meer moslimjongeren weten hun religieuze overtuiging steeds beter in balans te brengen met de cultuur die in Nederland geldt, zonder dat dit ten koste gaat van de eigen religieuze overtuiging. Het is onderdeel van een integratieproces waarop iedereen zich heeft verkeken: het gaat niet over 1 nacht ijs waarbij je bepaalde zaken erin ramt, het is een kwestie van generaties. De Nederlandse cultuur is inderdaad de dominerende cultuur en dat is prima, immers, dit is Nederland. Het gaat er ook niet om dat de Nederlandse cultuur plaats moet maken voor een Marokkaanse, of iets anders. Het gaat erom dat je de eigen normen en waarden behoudt, zonder dat dit ten koste gaat van je maatschappelijke participatie. Daar is enkel karakter en mentaal balans voor nodig. Mensen die dan nog moord en brand schreeuwen vanwege het uitblijven van de assimilatie mogen wat mij betreft hoog in een boom gaan zitten.

Een groot deel van het interview gaat over het uitsluiten van een Nederlandse als partner voor jou als Marokkaan. ’Soort zoekt soort’, is ongeveer waar je het op neer laat komen. Daarbij zeg je dat je het belangrijk vindt dat je kinderen volgens een bepaalde ideologie worden opgevoed. Dat is natuurlijk allemaal best, maar net als Simek raakte ik ook de draad kwijt toen je vervolgens verkondigde dat zowel het Nederlanderschap als het Marokkaanschap een lege term is. En dat het individu het enige is wat telt. Enerzijds hecht je dus aan je eigen cultuur, anderzijds wijs je anderen terecht als ze jou op je culturele achtergrond aanspreken. Sla je daarmee niet elk debat dood?

Ik kan me voorstellen dat dit enige verwarring veroorzaakte, echter, op het moment dat ik daar uitleg over wilde geven bleef deze uitgerangeerde tenniscoach er doorheen ratelen en door zijn chaotische manier van interviewen raakte ook ik mijn punt kwijt.
De context waarin Martin Simek mij vroeg welke etniciteit ik in mijn levenspartner prefereer, is een hele andere dan de context waarin wij spraken over het Nederlander/Marokkaanschap. Inderdaad, ik heb alleen een interesse/voorkeur naar een Marokkaanse vrouw. Het is een voorkeur en ik vind niet dat ik voor mijn persoonlijke voorkeuren verantwoording verschuldigd ben aan wie dan ook. Zeker niet aan Martin Simek. Dit punt werd daarna ongelofelijk opgeblazen en ik kan (en wil) maar niet inzien waarom dat gebeurde. Het kwam bij mij bijna over alsof men er niet van gediend is dat ik alleen een Marokkaanse vrouw als levenspartner kies. Mijn buurman heeft niets tegen Marokkanen en ik hoor hem nog zeggen: ‘ik prefereer een Nederlandse vrouw’. Zijn goed recht. Dat geldt ook voor mij.
Echter, ik zoek de reden voor de verontwaardiging meer in de hoek van het integratie/assimilatieproces en alle ogen die daarop gericht zijn. ‘Men’ is blijkbaar in Nederland (nog) niet klaar voor een Marokkaan die zijn eigen normen en waarden perfect laat samengaan met de Nederlandse samenleving, zonder dat een ander daar last van heeft. Dat is echter mijn persoonlijke winst en alle critici die dit niet begrijpen lijden daarmee aan een tekortkoming waar ik geen boodschap aan heb.

Wat betreft het Nederlander/Marokkaanschap: dit staat volledig los van het bovenstaande. Ik vatte de vraagstelling van Simek, aangaande het Nederlanderschap, in een veel meer politieke context op. De uitgekauwde discussie met de dooddoener ‘je hebt een Nederlands paspoort, dus je bent Nederlander’ als argument. Ik noemde het Nederlanderschap een lege term, omdat binnen die discussie men zich beperkt tot het wel of niet hebben van de Nederlandse nationaliteit en daarmee de definitie van het Nederlanderschap in het maatschappelijk debat ophoudt.
Naar mijn mening doe je daarmee het Nederlanderschap toch echt wel tekort. Voor mij hoort het Nederlanderschap om meer te gaan dan alleen het wel of niet hebben van dat paspoort. Het zou moeten staan voor een culturele identiteit, gevoed door de historie van dit land, onderbouwd met bepaalde normen en waarden die nog gelden sinds dat dit land is gesticht. Het zou moeten gaan om ‘iets’ waar iedere andere etnisch/culturele identiteit om draait. In mijn beleving komen al deze aspecten nooit aan bod, wanneer men rept over ‘het Nederlanderschap’.

Ik denk dat Nederland vanuit cultuur en identiteit iets meer te bieden zou moeten hebben dan alleen een paspoort. En dat heeft het ook wel, het wordt alleen helaas niet (meer) ter sprake gebracht. En dat tekent enigszins ook het ‘eigen’ gebrek aan kennis met betrekking tot de Nederlandse historie. En ik ben daar goed van op de hoogte omdat ik mij daarin heb verdiept. Dit land heeft veel meer om trots op te zijn dan alleen een paspoort of het Wilhelmus. Maar dat moet een ieder voor zichzelf maar uitzoeken.

Daarbij, in het huidig maatschappelijk debat vang ik geluiden van grootheidswaanzin op. Ik debatteer met mensen die er prat op gaan Nederlander te zijn en dat iedereen die niet van oorsprong Nederlands is, zich maar ondergeschikt moet maken aan de Nederlander. ‘Op basis waarvan, in Godsnaam?!’, denk ik dan. Ik respecteer Nederland en de historie dat dit land heeft (ondanks de misstappen die in de geschiedenis ook door Nederland zijn begaan) maar dat moet voor mij voldoende zijn. Waar ik geen respect voor kan opbrengen is die misplaatste grootheidswaanzin die dus nooit is gebaseerd op de historie van dit land maar voor mij niet meer dan een structurele onzekerheid en minderwaardigheidscomplex verraadt. In mijn ervaring: autochtonen kunnen niet tegen kritiek. Al helemaal niet als het van een allochtoon komt. Bottom line: we zijn allemaal mensen.

Ik hoop dat hiermee de scheiding tussen de voorkeur naar een levenspartner met een bepaalde etnische achtergrond en mijn persoonlijk besef van het Nederlanderschap (in de politieke context) duidelijk is.

Simek probeerde je verwevenheid met de Marokkaanse cultuur boven tafel te krijgen. Daar was je niet van gediend, zeker niet in de context van een gesprek over integratie. Hoe stel je je een integratiedebat voor zonder dat er op etniciteit of religie wordt gehamerd?

In mijn beleving probeerde Simek zeer persoonlijke zaken boven tafel te krijgen, waar ik zeker niet van gediend ben. Ik ben geen product voor de roddelbladen en hou mijn privé-leven dan ook strikt gescheiden van zowel mijn werk bij Sociale Zaken als mijn publicaties. Mijn privé-leven is iets dat ik met familie en vrienden deel, mijn werk deel ik met collega’s en mijn publicaties zijn niet meer dan persoonlijke, subjectieve constateringen zoals ik die vanuit mijn interpretaties vertaal naar op papier. Het integratiedebat, gevoerd met wie dan ook, is dan niet een platform waar ik mijn werk en mijn privé-leven mee verwikkel.

Het heeft er ook mee te maken dat Simeks redacteur vooraf, telefonisch, puur en alleen vragen stelde over mijn publicaties en duidelijkheid over mijn politieke en maatschappelijke opvattingen zocht. Die gaf en geef ik altijd en overal. Het ging geen seconde over werk en/of privé. Ik verkeerde in de hoedanigheid dat het interview met Martin Simek dan ook daarover zou gaan. De eerste vraag was dan ook zeer verrassend maar bovenal totaal ongepast voor iemand die ik voor het eerst ontmoet. Ik hield mij toen nog in en probeerde er met een beetje boerenkiespijnhumor van af te komen.

Omdat het interview na een half uur nog steeds ging over koetjes en kalfjes, bullshit tot kunst verhief en ik Simek steeds irritanter vond overkomen met nietsbetekenende EN suggestieve vragen, vond ik dat ik mijn tijd aan het verdoen was met iemand die zichzelf liever hoort praten dan zijn gasten en daarom besloot ik het gesprek maar te saboteren. Immers, hij was toch niet geïnteresseerd in hetgeen ik mij schrijvend mee bezig hou. Zelfs het kunstzinnig aspect aan het schrijven bleek voor hem totaal niet interessant. Hij wist niet wat voor artikelen ik schrijf, hoeveel boeken ik op mijn naam heb staan, laat staan de titels, kortom: hij was totaal niet voorbereid, wat mij weer een gebrek aan professioneel interesse weergeeft. Maar ik ging niet bij Simek langs om over mijn liefdeservaringen te praten.

Akhenaten
20-12-05, 18:10
vervolg:

In je gastcolumn op Geenstijl.nl schrijf je: "Ik ben opgegroeid in Nederland en hou van Nederland, want in Nederland heb ik een goed leven. En dat goede leven weiger ik af te staan omdat semi-intellectuele, rechts gedachtegoed etalerende klootviolen hun eigen falen in de schoenen van mensen met een andere etnische of religieuze achtergrond willen schuiven." Dus voor problemen als de hoge criminaliteit onder Marokkaanse jeugd en de lage arbeidsparticipatie van niet-Westerse allochtonen zijn de Nederlanders hoofdzakelijk verantwoordelijk?

Dat is een kort-door-de-bocht conclusie die je trekt. En het is tevens precies de xenofobische reactie die ik bij veel van het rechts gepeupel die zich als intellectuelen voordoen maar eerder als semi-VMBO’ers overkomen, te horen of te lezen krijg (zoals een aantal mislukkelingen dat websites als GeenStijl.nl gijzelt met hun ongezouten rechtse kritiek die kant noch wal raakt). Criminaliteit, in welke etnische vorm dan ook, is het resultaat van een wisselwerking. Enerzijds mensen die niet met bepaalde tegenslagen willen of kunnen omgaan en daarom dan maar te snel grijpen naar een wanhopige manier van het oplossen van hun persoonlijke problemen. Anderzijds, als we het toch over etnische of religieuze achtergronden hebben: ik ontken niet dat er veel Marokkaanse jongeren in de criminaliteit belanden. Ik ontken wel dat iedere Marokkaanse jongere in het crimineel circuit terechtkomt.

Het generaliseren is waar ik me aan stoor (ondanks het feit dat we allemaal wel eens generaliseren). Het wordt geëtaleerd alsof dit probleem enkel en alleen bij allochtonen voorkomt en het is dan ook niet meer dan logisch dat veel mensen bij allochtonen altijd een bittere nasmaak hebben, ongeacht de positieve houding van veel allochtonen. Moslims hebben, deels ook door eigen schuld, hier het meest last van. Daar zet ik mij tegen af, want het is niet de realiteit. De realiteit is dat de een geen haar beter is dan de ander. Een simpele boodschap, die je wel met een omweg lijkt te moeten vertellen omdat de directe aanpak niemand meer gevoelig voor is.

Nederland was van oudsher een tolerant land. Een land van cultuurrelativisme. Maar met de opkomst van het islamitisch terrorisme en de moord op Van Gogh, polariseerde de samenleving in rap tempo. Ayaan Hirsi Ali zette zaken als eerwraak en vrouwenonderdrukking op de politieke agenda, haatprekende imams worden aangepakt en islamcritici vullen de krantenkolommen. Wat voor invloed kan dit hebben op moslimjongeren? Zal al die cultuurkritiek uiteindelijk zijn vruchten af gaan werpen, of wakkert het bij moslimjongeren alleen maar anti-Westerse - en mogelijk zelfs jihadistische - sentimenten aan?

Dat Nederland altijd een tolerant land is geweest, lijkt mij niet iets om trots op te moeten zijn. Tenzij je het vergelijkt met landen die helemaal geen tolerantie kennen. Het lijkt mij een ongezonde zaak om die afwijkingen steeds als vergelijkingsmateriaal aan te halen, om maar je eigen status van ‘tolerant land’ te moeten kunnen romantiseren. Nederland blijft nog altijd dat landje met een zeer achterbakse en xenofobische bevolking. Je weet nooit waar je aan toe bent, en tegelijkertijd ook weer wel. Je moet door alle bullshit heen filteren om tot essenties te komen en dat kost veel tijd en moeite. Voor iemand die hier relatief nieuw is, is dat een bijna onmogelijke opgave. Daarom gaat het ook vaak fout bij veel mensen. Ik wil er maar mee aangeven: het ligt nooit aan 1 partij, er zijn altijd 2 kanten aan een verhaal. De waarheid ligt altijd in het midden. Zie daar maar eens te komen.

Tegen het aankaarten van problemen is geen bezwaar. Het gaat om de manier waarop dit gebeurt. En de manier waarop dit gebeurt, getuigt van weinig kennis van zaken. Wat jij ‘islamitisch terrorisme’ noemt, noem ik terrorisme van bepaalde moslims met een gebrek aan inzicht. En de gevechten die in Irak en in Palestina tegen de bezetters worden geleverd kun je niet als terrorisme bestempelen. Dat is slechts verzet, welk in mijn optiek gerechtvaardigd is. Als je het over onderdrukking hebt, zijn die 2 landen een perfect voorbeeld. Het verhaal van de Palestijnen is bekend. De Irakezen zijn geslingerd van het ene naar het andere extreme. Wij zitten veilig in Nederland met onze koopwoningen en allerlei stress om arbeidsvoorwaarden hoog en droog te oordelen over mensen die in oorlogssituatie verkeren. Het tekent de decadentie waar we aan lijden.

De moord op van Theo van Gogh is een geval op zich, met een eigen verhaal. En Ayaan Hirshi Ali is niet meer dan een overgewaardeerde amateur met overduidelijk veel persoonlijk leed, veroorzaakt vanuit opvattingen die allesbehalve islamitisch zijn, maar als islamitisch naar haar vertaald zijn. Dat zij eerwraak en vrouwenonderdrukking aan de kaak stelt is op zich niet meer dan prijzenswaardig. Echter, zij schuift dit in de schoenen van de Islam, terwijl moslimmannen heel erg duidelijk is gemaakt hoe zij dienen om te gaan met vrouwen. Dat dit nagelaten wordt, kun je wijten aan de interpretatie en uitleg die sommige moslimmannen illustreren, maar om de oorzaak hiervan te zoeken in de Koran vind ik een te simpele oplossing. Het is makkelijk om het punt van Hirshi Ali te onderbouwen met selectief knip- en plakwerk vanuit de Koran, maar daarmee doe je de context van bepaalde geschriften tekort. Het feit dat vele moslima’s totaal niets moet hebben van Ayaan ‘alles-voor-een-stukkie-brood’ Hirshi Ali, zou mij al mijn conclusies hebben doen trekken als ik in haar schoenen stond.

Hirshi Ali is echter in mijn ogen niet meer dan een marionet van seculiere extremisten, en dat is ze in mijn ogen altijd geweest. Ik vind daarom ook dat de focus op de verkeerde persoon wordt gelegd. Al zou Hirshi Ali vandaag stoppen met wat zij doet, er staat alweer een ander klaar om dezelfde seculiere, extremistische agenda uit te voeren. Het zijn maar ‘bagagecarriers’. De ‘breinen’ achter dit geheel zijn hele andere mensen. Daar ben ik van overtuigd. Hirshi Ali is in mijn ogen ook simpelweg te dom om deze herrie zelf te hebben bedacht. Het feit dat zij geen debat aandurft met mensen met kennis van zaken, verraadt ook al heel wat. Het is een aangestuurde robot, die nederig uitvoert wat haar ‘meesters’ haar opdragen. En dan moet zo iemand voor vrouwen opkomen? Ik lach me stuk.

Moslimjongeren zetten zich af tegen deze kritiek en dat doen ze al vanaf het begin dat deze hetze is gestart. Die jongeren willen het liefst niets anders dan gewoon studeren, aan het werk en een leven opbouwen. Als je in die economische rechten al wordt belemmerd omdat hetgeen je als persoon voor staat en in gelooft een probleem is voor ‘andersdenkenden’, dan klopt er duidelijk iets niet. Maar om te denken dat mensen hun geloof zullen laten vallen om de buurvrouw te behagen, zal je nog van een koude kermis doen thuiskomen.

De manier waarop jongeren hiertegen vechten was in eerste instantie jihadistische extremen aangrijpen om een punt te maken. Godzijdank, steeds meer jongeren lijken zich te beseffen dat een fysieke jihad vanuit islamitisch oogpunt niet in de Nederlandse situatie is toegestaan. Er wordt in Nederland een intellectuele en psychologische oorlog gevoerd tegen de Islam en de moslims. Dan dien je die te beantwoorden met een intellectuele en psychologische jihad. Maar de gewelddadige jihad is binnen die Nederlandse context absoluut verboden in de Islam en mag dan ook nooit jihad worden genoemd. De term jihad is verbaal verkracht en misbruikt. Immers, we worden niet fysiek aangevallen dus hoeven we ons niet fysiek te verdedigen.

Waar wij voor moeten waken, zijn de zogenaamde ‘Sith Lords’ onder de moslims. De mensen die jongeren ronselen om aanslagen te plegen of allerlei handelingen uit te voeren die vanuit de zuivere Islam helemaal niet worden gesteund of gepropageerd. Iemand die daar uiterst effectief tegen optreedt is imam Al Fawaz, van de As-Soena Moskee in Den Haag. De kritiek die hij krijgt is werkelijk te stupide voor woorden. Ik vind dat hij juist bijval moet krijgen vanuit de Nederlandse overheid. Als er al iemand in Nederland aanwezig is die de jongeren kan behoeden van de hersenspoelingen van kwaadaardige mensen, is het Al Fawaz wel. Ik noem hem dan ook soms liefkozend ‘imam Obi Wan’. Een bewaker en preker van de rechtvaardigheid die de Islam ons uitlegt en een uitdrager van de boodschap van de Koran en de Soenna. De Nederlandse overheid realiseert zich nog niet wat voor waardevol persoon zij hebben in Al Fawaz. Dat hij hier en daar fel uithaalt naar bepaalde politici vind ik niet meer dan logisch, aangezien deze politici, bewust of onbewust, ook invloed hebben op moslimjongeren. Als niemand zich uitspreekt tegen de frustraties die zij kunnen oproepen bij deze jongeren, dan is er geen uitlaatklep.

Ik probeer dat ook als schrijver, maar mijn invloed is vele malen beperkter dan die van Al Fawaz. Ik vergelijk mezelf ook niet met hem: hij is niet alleen imam maar ook een vertegenwoordiger van de moslimgemeenschap in Nederland. Ik ben slechts een schrijver die schrijft binnen de politieke context. Hij heeft islamitische kennis in huis. Ik reageer slechts op de actualiteiten. Hij ageert visionair, ik reageer slechts. Overigens, grappig dat hij in de hele Deetman-affaire kreeg te horen dat een geestelijke zich niet moet uitlaten over politici. Terwijl die politici uitspraken over religie en al haar geestelijken hebben opgewaardeerd tot een kunst en het lijkt alsof zij die gigantische salarissen opstrijken om alleen maar uitspraken over geestelijken en religie te doen. De idioot die Al Fawaz opriep om geen uitspraken te doen over politici, moet maar eens gauw onderzocht worden op zijn draagvlak in de politiek. Dat zo iemand met die mate van stupiditeit politicus is, gaat er bij mij niet in.

Wat heeft al die kritiek op moslims met jou als persoon gedaan?

Het heeft mij aan het denken gezet. Waar ik in het verleden de Islam en mijn moslimzijn voor vanzelfsprekend nam, leek het ineens niet meer vanzelfsprekend. Het heeft mij doen vragen waar iedereen nou zo over zit te zeiken. “De Islam is vredelievend, rechtvaardig en gaat uit van menselijke waardigheid, geschonken door Allah swt”. Dat was hoe ik in een notendop de Islam altijd in mijn leven heb gehad en hoe mijn vader dat op mij overbracht. ‘Vrouwenonderdrukking?’ De manier waarop mijn moeder wordt behandeld, de positie die mijn 2 jongere zussen innemen in het leven van het gezin waaruit ik voortkom, ik dacht: “wat nou vrouwenonderdrukking?! Die mensen zitten te ijlen uit hun nekharen!’

Ik ben echter niet altijd praktiserend moslim geweest. Ik heb zelfs een tijdlang mij afgezet tegen de islamitische opvoeding die ik van huis uit meekreeg en geloofde een tijdlang niet eens in God of Zijn bestaan. Ik zag zoveel onrecht en leed op tv, in de kranten en overal om mij heen. Ik kon dat niet synchroniseren met de Goddelijke openbaringen die mijn vader mij probeerde bij te brengen vanuit de islamitische overtuiging en had er simpelweg geen geloof in. Ik was enkel en alleen geïnteresseerd in de wereldgeschiedenis en verdiepte mij daarin om tot een werelds besef van alles om mij heen te kunnen komen, las alleen maar geschiedenisboeken. Ik probeerde bepaalde historische gebeurtenissen en ontwikkelingen die door deze gebeurtenissen zijn ingezet goed te interpreteren. Het ‘hoe en waarom’ beantwoord te krijgen. Bijna alles werd gedaan uit behoefte naar macht, aangewakkerd door een onzekerheid bij volkeren die meenden andere volkeren te moeten onderdrukken om hun eigen veiligheid te waarborgen. Een complex waar de Amerikanen en de Israëliërs bijvoorbeeld nu nog steeds last van hebben. Diplomatie lijkt voor hen nog steeds een scheldwoord. Uitgaan van de negatieve benadering. De ‘als dit-en-als dat-mentaliteit’.

Als je de wereldgeschiedenis bestudeert, ontkom je echter niet aan de invloed die religie heeft gehad op de wereldgeschiedenis. Nadat ik deze geschiedenis tot mij heb genomen, verdiepte ik mij in de 3 grootste religiën (Islam, Christendom en Jodendom). Ik kwam tot de conclusie dat de het Christendom en Jodendom min of meer de Islam uitsluiten, terwijl de Islam is geopenbaard als completering van een plan Gods. Een aanvulling op de andere 2. Heel veel aspecten uit het Jodendom en Christendom komen terug in de Islam en worden daarin aangevuld. Het is voor mij een complete religie, die alle facetten van het leven uitlegt. Het verdiepen in de Islam doet je jezelf een aantal vragen stellen: wie ben ik? Waar kom ik vandaan? Waar ben ik mee bezig? Waar ga ik heen? Hoe zou het daar kunnen zijn? Het doet je ook nadenken over hoe alles is ontstaan en wat de reden daar voor is. En dat nadenken dient constant te geschieden, je komt in dit leven niet tot een antwoord.

Maar het najagen van dat antwoord doet je, als het goed is, beseffen dat dit leven ook vraagstukken kent waarop je wel antwoorden kunt vinden. Het is de uitdaging van de mens deze vraagstukken voor zichzelf beantwoord te krijgen. De inhoud van deze vraagstukken verschillen per persoon. Uiteindelijk is alles gericht op het Hiernamaals. Het is een kwestie van wel of niet erin geloven en de mate van je geloof daarin, bepaalt min of meer je succes of je falen. Ik denk dan ook dat discussies over religie tussen gelovigen en niet-gelovigen vaak fout gaat bij het gebrek aan besef van beide kanten: de gelovige redeneert vanuit een context waarin hij alles kan relativeren tot een tijdelijk iets, dat vervolg krijgt in de oneindigheid. De niet-gelovige redeneert vanuit een context waarin hij alles kan relativeren tot een eindig iets en daar houdt het op. Tot op zekere hoogte kunnen die discussies gevoerd worden, maar het houdt op een gegeven moment op. Dan rest er niets anders dan elkaar een hand te geven en van elkaar respecteren dat er consensus is bereikt tot het punt waar geen consensus meer bereikt kan worden. Even goede vrienden, no hard feelings.

Althans, zo zou het moeten zijn. Maar dat is het niet. En die constatering doet mij pijn.
Het heeft mij echter ook doen nadenken over in hoeverre moslims zelf schuldig zijn aan deze devaluatie. Tot mijn spijt moet ik constateren dat de meeste schuld bij de moslims zelf ligt. Een beetje de ‘give a man a fish’-mentaliteit. Vooral de eerste generatie, die grotendeels verantwoordelijk is voor het ontstaan van de zogenaamde ‘volksislam’, die totaal niets lijkt op de Islam in oorspronkelijke openbaringen. Ik hoor soms moslims wel eens roepen dat de inhoud van de Koran in 14 eeuwen intact is gebleven en daarnaast geven ze meteen maar af op de Bijbel en over hoe vaak die herschreven is door mensen. Klopt allemaal wel, maar de praktijk die we collectief tentoonstellen is dus allesbehalve vasthouden aan de Islam zoals deze is geopenbaard. De theorie is inderdaad 14 eeuwen intact gebleven. De praktijk laat echter zien dat wij dagelijks nog steeds veranderingen aanbrengen aan hoe de korannitische uitvoering zou moeten zijn.

Het argument dat de uitvoering van de Islam dus intact is, is bogus. Als dat zo was, dan zouden moslims zich niet in de positie bevinden waarin zij zitten. Ik constateerde tijdens geschiedenislessen dat ‘we’ de mist in gingen nadat het kalifaat in Andalusië omver werd geworpen. Ook dat aspect is te wijten aan misstappen door moslims zelf.
Ontwikkeling van moslims stagneerde toen. Ik zie nu pas weer een soort van ‘herstart’ geschieden, voornamelijk in het Midden-Oosten maar ook zeer zeker in Europa en de VS. Ik ben alleen zo huiverig voor de uitkomsten die deze zogenaamde ‘herstart’ zal brengen. Immers, de Dag des Oordeels (die ik dus niet vrees) zal geschieden op het moment dat er geen moslims meer zijn. En dan bedoel ik niet dat ze dan zijn uitgemoord, maar dat geen enkele moslim meer de Islam zal belijden. Ik snap dat dit onwerkelijk klinkt in de oren van een niet-gelovige, echter, het is een kwestie van wel of niet geloven. Dat laatste moet een ieder voor zichzelf bepalen.

Ben je inderdaad vijfde generatie?

Is dat zo raar? Die vraag heb ik sinds het interview met Simek meermalen voorbij zien komen. Ik weet dat het weinig voorkomend is, maar ik ben echt niet de enige die vijfde generatie is. In tegenstelling tot Martin Simek en zijn accent is de uitspraak dat ik vijfde generatie ben, geen gegeven dat ik cultiveer.

Misschien een wrange vergelijking. Maar na Tsjernobyl kwam milieu zeer hoog op de agenda te staan, nu debatteren we nauwelijks nog over milieu. Na 11 september en Van Gogh leefde het islam- en integratiedebat enorm op. Verwacht je dat dit debat, het bekvechten over allochtonen en autochtonen, ook ooit een keer over zal gaan? Zo ja, wanneer en onder welke omstandigheden.

Ja, het zal waarschijnlijk wel ophouden. Dit land was tot 2001 overduidelijk verveeld. En het geheel waarmee we nu worden geconfronteerd is niets dan sensatie welke wordt uitgemolken totdat er geen kalf meer uit is te krijgen. Dan gebeurt er waarschijnlijk weer eens iets ergs, wat totaal niets te maken heeft met het allochtonen/autochtonendebat. Ik praat dan over iets wat zo extreem is, dat alle duurzame aandacht daarop wordt gegooid. Of het hier in Nederland of elders op de wereld is, maakt dan niet eens veel meer uit. Het gaat om de bezigheidstherapie die de media de kijkers en lezers voorschotelt.

Een belangrijk aspect is mij opgevallen aan Nederland: het is allemaal best, zolang het niet in mijn achtertuin gebeurt. Ik kan me daar best iets bij voorstellen. Maar het is tegelijkertijd ook een bijna onmenselijke blindheid die we hier in Nederland zowel bewust als onbewust opvoeren. We knallen een mus af en de kranten staan vol verontwaardiging. Pim Fortuyn blijkt mogelijk een pedofiel die het bijna tot premier had geschopt en we weten niet hoe snel we de hele zaak in de doofpot moeten stoppen. Zoals ik al zei, men heeft in Nederland korte tenen met betrekking tot kritiek op de binnenlandse vuile was. Als iemand dan roept dat andere bevolkingsgroepen geen zelfkritiek hebben, moet ik dan ook altijd heel hard lachen.

Kun je nog kort wat achtergrondinformatie noemen. Zoals je opleiding en de functie die je bij het ministerie van sociale zaken vervult.

Ik heb Commerciële Economie gestudeerd (Marketing & Sales). Via een kleine omweg ben ik beland bij Sociale Zaken. Wat mijn functie is, laat ik in het midden.





Knap interview, hoor!

Matamores
20-12-05, 21:34
Man, man wat een lap tekst, volgende keer moet je maar het beknopt samenvatten anders is het niet lekker om door te lezen.

Maar goed ik zal proberen te reageren op je bevinding, sommige autochtonen zijn inderdaad snel op hun teentjes getrapt als een allochtoon kritiek geeft, maar dat ligt natuurlijk in elk geval anders.

Ik ben zelf een Westerse-allochtoon van de 2e generatie en van mij pikken de autochtonen de kritiek wel. Ligt er ook aan hoe je het natuurlijk brengt, maak geen verwijten anders schiet de andere persoon in defensie.

Wat ik wel heb gemerkt is dat Surinamers en Somaliers waarmee ik heb samengewerkt, kritiek goed opvatten. Bij Marokkanen heb ik meer het gevoel dat zij meteen in defensief gaan en kritiek opvatten als verwijt.

Maar ja het ligt natuurlijk aan de persoon en zijn karakter niet aan de ras.

_h4T3D_sE7eN
20-12-05, 22:41
Wat een lap tekst, zeg. Kan iemand mij een samenvatting geven ? :strik:


:argwaan: ...

et_2000nl
20-12-05, 23:06
Lang, maar zeer goed stuk, met plezier gelezen.

freya
20-12-05, 23:11
Geplaatst door Matamores

Ik ben zelf een Westerse-allochtoon van de 2e generatie en van mij pikken de autochtonen de kritiek wel.

Nou ik ben autochtoon van de 4e generatie en van mij pikken autochtonen bepaalde kritiek ook niet. :tik:

freya
20-12-05, 23:12
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Wat een lap tekst, zeg. Kan iemand mij een samenvatting geven ? :strik:


:argwaan: ...

Bla bla bla :p





Graag gedaan :strik:

_h4T3D_sE7eN
20-12-05, 23:19
Geplaatst door freya
Bla bla bla :p





Graag gedaan :strik:


Hater. :ego:

nard
21-12-05, 00:11
Geplaatst door freya
Nou ik ben autochtoon van de 4e generatie en van mij pikken autochtonen bepaalde kritiek ook niet. :tik:


Is het gek als ik zeg dat ik niet verbaasd ben?

MaRiaH
21-12-05, 00:15
Geplaatst door freya
Nou ik ben autochtoon van de 4e generatie en van mij pikken autochtonen bepaalde kritiek ook niet. :tik:


Geplaatst door Matamores
Ligt er ook aan hoe je het natuurlijk brengt,

:wink:

MaRiaH
21-12-05, 00:21
Geplaatst door Akhenaten
Door: Steven de Jong
[b]Bron: www.politiek-digitaal.nl

"Het Nederlanderschap zou moeten staan voor culturele identiteit, gevoed door historie en onderbouwd met normen en waarden", zegt publicist Mohammed Jabri tegen Politiek-Digitaal. Maar het ontbreekt Nederlanders aan kennis. Dit leidt volgens Jabri tot misplaatste grootheidswaanzin. Volgens de publicist kunnen autochtonen niet tegen kritiek. Al helemaal niet als het van een allochtoon komt.

Is dit ook niet waar de Belgen de Nederlanders van betichtten: valse superieuriteitsgevoelens?

er zal best een kern van waarheid inzitten.

et_2000nl
21-12-05, 01:09
Geplaatst door BaTTaTaaa
Hier ben ik het 100% mee eens:

Quote:"Politiek-Digitaal sprak eerder met Mohammed Jabri, nu precies een jaar geleden. Destijds stelde hij dat de zogenaamde anti-islamieten - Verdonk, Hirsi Ali, Wilders en Zalm - alleen maar óver de islam aan het zeuren zijn. Ze zouden een reactiebeleid voeren, omdat ze geen gesprekspartner van formaat hebben die namens de moslimgemeenschap kan spreken. "

Inderdaad de moslims hebben geen gesprekspartner van formaat terwijl die er wel zijn..

tot dusver moeten we het doen met losers als die mafkees uit A'dam menehbi ofzoiets er moet iemand opstaan van het kaliber Abou JaJa, ik ben het niet eens met zijn ideologie, maar hij is goed in veel opzichten
en zet sukkels als Barend en van Dorp en veel media op hun plaats...

Een gesprekspartner van formaat zal worden verketterd, zowel door eigen "achterban", als door politiek.

DAJJ zou dat mss kunnen zijn, maar het is toch echt een Belg, mss daarom eerder geaccepteerd, maar zijn dossierkennis is te sumier over een aantal nederlandse zaken.

En van die kut bounties hebben we er al veel te veel, wiens brood men eet, wiens woord men spreekt, subsidie hoeren. :moe:

Het zal nog wel even duren voordat er echt een goede dialog komt. Angst voor elkaar is nooit een goede bakermat voor concensus.

_h4T3D_sE7eN
21-12-05, 08:16
Geplaatst door et_2000nl
En van die kut bounties hebben we er al veel te veel, wiens brood men eet, wiens woord men spreekt, subsidie hoeren. :moe:

:hihi: ...


Het zal nog wel even duren voordat er echt een goede dialog komt. Angst voor elkaar is nooit een goede bakermat voor concensus.

Daar begint alles mee, hé. Die angst ... :strik:

freya
21-12-05, 09:22
Geplaatst door et_2000nl
Een gesprekspartner van formaat zal worden verketterd, zowel door eigen "achterban", als door politiek.

DAJJ zou dat mss kunnen zijn, maar het is toch echt een Belg, mss daarom eerder geaccepteerd, maar zijn dossierkennis is te sumier over een aantal nederlandse zaken.

En van die kut bounties hebben we er al veel te veel, wiens brood men eet, wiens woord men spreekt, subsidie hoeren. :moe:

Het zal nog wel even duren voordat er echt een goede dialog komt. Angst voor elkaar is nooit een goede bakermat voor concensus.

Marcouch deed het een tijdje vrij goed, maar die kiest dan weer voor een carrierre in de pvda :aanwal:

Blijft Rabbae over en die zit veel te veel vastgeroest in oude politieke structuren :jammer:

Nou ja, we hebben altijd Samira Abbos nog :haha:

et_2000nl
21-12-05, 09:48
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
:hihi: ...

Nou ben ik redelijk gematigd aangelegd, ik predik non-violence, maar als ik weer zo'n eikel zie die word ingehuurd om zogenaamd met medewerking van zo'n subsidie hoer een of ander belachelijk voorstel er door heen te drukken, jeuken mijn handen om te gaan slaan.


Daar begint alles mee, hé. Die angst ... :strik:

Een revolutie zal niet uitbreken, al beweren sommige graag anders. Ik vertrouw er op dat de evolutie zal leiden tot de emancipatie van de moslims in Nederland. Sommige veranderings processen in de maatschappij hebben nou eenmaal tijd nodig. De geschiedenis leert ons dat dat meestal zo'n jaar of 10 duurt. Kijk naar de jongeren emancipatie in de 60-er jaren, vrouwen emancipatie in de jaren 70, homo emancipatie.

et_2000nl
21-12-05, 09:55
Geplaatst door freya
Marcouch deed het een tijdje vrij goed, maar die kiest dan weer voor een carrierre in de pvda :aanwal:

Blijft Rabbae over en die zit veel te veel vastgeroest in oude politieke structuren :jammer:

Nou ja, we hebben altijd Samira Abbos nog :haha:

Moeten nog een hoop leren die 'nieuwe Nederlanders'.... :moe: Op de een of andere manier denken we dat als je een mening hebt je als een bezetene je aan een de politiek moet binden. Een of andere kut partij. Daarmee diskwalificeer je je wel als volwaardig gesprekspartner met de politiek omdat je je objectiviteit en onafhankelijkheid verloren hebt. Maar ja, de kachel moet ook branden he. Een nieuwe subsidie hoer geboren, beklemt in partij politiek en partij discipline.

_h4T3D_sE7eN
21-12-05, 10:02
Geplaatst door et_2000nl
Moeten nog een hoop leren die 'nieuwe Nederlanders'.... :moe: Op de een of andere manier denken we dat als je een mening hebt je als een bezetene je aan een de politiek moet binden. Een of andere kut partij. Daarmee diskwalificeer je je wel als volwaardig gesprekspartner met de politiek omdat je je objectiviteit en onafhankelijkheid verloren hebt. Maar ja, de kachel moet ook branden he. Een nieuwe subsidie hoer geboren, beklemt in partij politiek en partij discipline.


Weet je,

in grote lijnen ben ik het wel met je eens. Ook wat betreft je 'revolutie/evolutietheorie' ( :hihi: ). Maar om Marcouch meteen te kwalificeren als subsidiehoer lijkt me toch een stap te ver. De man heeft zich kritisch genoeg bewezen om misschien wel het verschil te kunnen maken. Wat stijgt als een raket valt als een baksteen (zie DAJJ). Marcouch verschilt in wezen niet veel van DAJJ qua debat-technieken. Pluspunt aan Marcouch is dat hij geleidelijker te werk gaat en niet zichzelf omhoog wil schieten. Dat deed DAJJ wel. En die zat nog niet eens in de politiek.

Ja, als je met de politiek wilt praten om dingen aan te pakken, kun je dat het beste van binnenuit doen. Ik zou nog maar even wachten met hem als subsidiehoer te bestempelen. Natuurlijk heeft hij zijn eigen belang, maar niemand doet zoiets als ie ook geen idealen zou hebben. Ik geef Marcouch nog even het voordeel van de twijfel. De man is eigenlijk helemaal niet zo verkeerd bezig. Tot nu toe, dan.

~Panthera~
21-12-05, 10:07
"Wat stijgt als een raket valt als een baksteen."


Die is echt goed. :hihi:

freya
21-12-05, 10:52
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Ik geef Marcouch nog even het voordeel van de twijfel. De man is eigenlijk helemaal niet zo verkeerd bezig. Tot nu toe, dan.

Die man is absoluut niet verkeerd bezig, maar vanaf nu zit hij gebonden aan partijstandpunten en is hij zijn onafhankelijkheid kwijt.

En de pvda is veel te groot en log om door hem als eenling veranderd te kunnen worden. Ben bang dat zijn geluid binnen korte tijd effectief doodgeknuffeld zal zijn.

_h4T3D_sE7eN
21-12-05, 13:20
Geplaatst door freya
Die man is absoluut niet verkeerd bezig, maar vanaf nu zit hij gebonden aan partijstandpunten en is hij zijn onafhankelijkheid kwijt.

En de pvda is veel te groot en log om door hem als eenling veranderd te kunnen worden. Ben bang dat zijn geluid binnen korte tijd effectief doodgeknuffeld zal zijn.

Denk ook niet dat hij de PvdA moet gaan veranderen. Kan ie net zo goed zijn eigen partij gaan oprichten, kost minder moeite.

Denk wel dat hij binnen de PvdA-kaders de nodige ruimte zal krijgen om zijn 'ding' te doen. Ik zie hem die ruimte niet krijgen binnen het CDA of de VVD (om maar iets geks te noemen). Ik heb sowieso de indruk dat de PvdA aan een nieuwe lange-termijn-strategie bezig is, welke mij helemaal niet zo verkeerd lijkt vanuit moslimhoek bekeken. De tijd zal het leren. Insha'Allah.

:)

et_2000nl
21-12-05, 21:21
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Weet je,

in grote lijnen ben ik het wel met je eens. Ook wat betreft je 'revolutie/evolutietheorie' ( :hihi: ). Maar om Marcouch meteen te kwalificeren als subsidiehoer lijkt me toch een stap te ver. De man heeft zich kritisch genoeg bewezen om misschien wel het verschil te kunnen maken. Wat stijgt als een raket valt als een baksteen (zie DAJJ). Marcouch verschilt in wezen niet veel van DAJJ qua debat-technieken. Pluspunt aan Marcouch is dat hij geleidelijker te werk gaat en niet zichzelf omhoog wil schieten. Dat deed DAJJ wel. En die zat nog niet eens in de politiek.

Ja, als je met de politiek wilt praten om dingen aan te pakken, kun je dat het beste van binnenuit doen. Ik zou nog maar even wachten met hem als subsidiehoer te bestempelen. Natuurlijk heeft hij zijn eigen belang, maar niemand doet zoiets als ie ook geen idealen zou hebben. Ik geef Marcouch nog even het voordeel van de twijfel. De man is eigenlijk helemaal niet zo verkeerd bezig. Tot nu toe, dan.

Ach mijn vriend, provocatie is ons niet vreemd. Marcouch heeft idd het voordeel van de twijfel. Politiek verander je echt niet van binnen uit, dat is een utopie, zeker bij de PvdA. OK geen subsidie hoer, totdat het tegendeel bewezen is. T'is in mijn stadsdeel dus we houden m in de gaten. DAJJ is ten positieve verandert, hij roept wat minder vaak rascist tegen iedereen. DAJJ is vooral ook door anderen geparachuteerd.

Darwin theorie is haraam, dat weet je toch wel he.... :hihi: Zolang andere democratische machten, zoals organisaties voor gelijke behandelingen, het europese recht, enz, moslims in hun rechten blijven steunen, tegen populistisch geschreeuw in, zal het wel meevallen met verdere verslechtering. De angst zal vervagen en de echte dialoog starten, en ja, ik ben een geboren optimist.... :hihi:

Rudy
21-12-05, 21:39
Als het even mag: Ik lees dat Marcouch vergeleken wordt met DAJJ. Er is toch geen verwarring met Marmouch van AEL ?

et_2000nl
21-12-05, 21:47
Geplaatst door Rudy
Als het even mag: Ik lees dat Marcouch vergeleken wordt met DAJJ. Er is toch geen verwarring met Marmouch van AEL ?

Echt niet.... Waar is ZbaqZbaq eigenlijk? :hihi:

freya
21-12-05, 21:52
Geplaatst door et_2000nl
Echt niet.... Waar is ZbaqZbaq eigenlijk? :hihi:

Die stond vandaag voor de rechter denk ik, ivm die A10 actie van 2 jaar geleden.

et_2000nl
21-12-05, 21:54
Geplaatst door freya
Die stond vandaag voor de rechter denk ik, ivm die A10 actie van 2 jaar geleden.

Wat een flauwekul, klassenjustitie! 2 jaar geleden :moe:

freya
21-12-05, 21:57
Kijk Rudy

Marcouch

http://www.planet.nl/upload_mm/3/e/8/1992965025_1999998157_marcouch337.jpg

heeft in tegenstelling tot Marmouch

http://www.netwerk.tv/images/152881

Nog wel een beetje haar op z'n kop

:hihi:

Rudy
21-12-05, 22:10
Geplaatst door freya
Kijk Rudy

Marcouch

heeft in tegenstelling tot Marmouch

Nog wel een beetje haar op z'n kop

:hihi:

Nu je het zegt Freya. Marmouch hadden we een tijd geleden als forumgast op kifkif, net zoals DAJJ maar dan veel langer geleden.

De reden waarom ik de vraag stelde is een opmerking die werd gemaakt op de volgende weblog (zie de eerste twee reacties)
http://anjameulenbelt.sp.nl/weblog/index.php?p=787

sjo
21-12-05, 22:35
Geplaatst door freya
Kijk Rudy

Marcouch

http://www.planet.nl/upload_mm/3/e/8/1992965025_1999998157_marcouch337.jpg

heeft in tegenstelling tot Marmouch

http://www.netwerk.tv/images/152881

Nog wel een beetje haar op z'n kop

:hihi:

Het zal wel , maar ze hebben duidelijk dezelfde kapper.....

gr.
sjo

Mill
22-12-05, 10:47
Geplaatst door freya
Kijk Rudy

Marcouch

http://www.planet.nl/upload_mm/3/e/8/1992965025_1999998157_marcouch337.jpg

heeft in tegenstelling tot Marmouch

http://www.netwerk.tv/images/152881

Nog wel een beetje haar op z'n kop

:hihi:

Hey, Marmouch is een conehead.

http://www.kinomarkt.ch/BilderRequisiten/Coneheads/Plakat.jpg

freya
22-12-05, 10:51
Zeg Mill, heb je ook nog een mening over dat interview met Jabri? :zozo:

uberhaubt gelezen?

Mill
22-12-05, 11:18
Geplaatst door freya
Zeg Mill, heb je ook nog een mening over dat interview met Jabri? :zozo:

uberhaubt gelezen?

Pfff. Ja hoor. Helemaal gelezen. Lijkt me een goeie jongen. Heeft geen zin om zich nederig op te stellen. Dat vind ik wel aardig. Neemt verstandige common sense standpunten in, zoals de stelling dat moslims gewone mensen zijn die het liefst huisje, boompje, beestje hebben.

Kan alleen niet zo mooi schrijven maar denkt volgens mij zelf van wel. Dat is licht pijnlijk.

Hawa
22-12-05, 14:32
Het is schandalig wat ik als (Friezin)-Nederlands staaatsburger te horen krijg,of gewoon meemaak over andere culturen!!

Deze mijnheer,zijn tekst was zeker groot,

Nood breekt wet!!

Mijn advies!! Elk mens is uniek! Je kan zoveeel vanelkaar leren...

Maarja...Als je mooi kunt schrijven op basisschool,mag je met vulpen!!

Dat is mooi! Grandioos!

Maar ik zeg je, dat de maatschappelijke vulpen een kwaaddaardig iets is.
Mijn leergang met super visors tov allachtonen ..deed mijn hart pijn.

Ze vulden alles in! Ze regeleden alles! Ze gingen de lieve meisjes afbekken!!
Ze leerden ze niks,
En dan als iemand iemand dood heeft gemaakt en zichzelf van het balkon heeft gesmeten en dood neerviel,dan ga ik dood van ellende!!
Een verdriet,een leven,van een dierbare van andere nationaliteit,die er nu niet meer is,en ook nog iemand anders leven heeft ontnomen.
Is de schuld van onze mentaliteit.
Mijn schuld is er net,ik werkte daar niet meer,subsidiegelden raakten op,een vaste aanstelling was er niet meer bij!
Maar die manier waarop. Het kleineren,niet begrijpen,andere,volstrekte andere instelling,dit doetmij zo vreselijke pijn.
Inderdaad zijn er mensen die zich altijd de zondebok voelen,maar zorg ervoor dat je open blijft in je gedachten,je leven en je eigen zelf!!
Niemand pakt je af,zowaar je gekoestert bent door je leven,niemand niet,en daarom,schaam ik mij weer eens.
Wanneer houdt dit klote invul systeem nu eens op!
Het iis zo verschrikkelijk leuk om met iedereen om te gaan,vertrouwen,zuster en broeder,zo mooi,zo respektvol,en dat wil ik koesteren,niet die VULPEN!!

Coolassprov MC
23-12-05, 06:49
Geplaatst door freya
Marcouch deed het een tijdje vrij goed, maar die kiest dan weer voor een carrierre in de pvda :aanwal:

Blijft Rabbae over en die zit veel te veel vastgeroest in oude politieke structuren :jammer:

Nou ja, we hebben altijd Samira Abbos nog :haha:

Het is niet dat er geen ''waardig tegenstander is''; het is niet de bedoeling dat er tegenstand geboden wordt en dat is in eerste instantie de reden dat men moslims als doelwit kiest:

1. Makkelijk herkenbaar;
2. Niet in staat zich te verweren via dezelfde wegen;
3. Niet in staat gebleken om politieke of economische wraak te leveren;

Kortom het ideale prooi om de woede van de menigte op af te ketsen; als je de massa geen dromen kunt beloven, beloof je ze te behoeden voor nachtmerries.

Het is niet de bedoeling dat er teruggeslagen wordt; media en journalistiek zouden in een democratie dienen om te informeren; nu zijn ze er om agenda's door te drukken.

Zo kweekt men meer haat-zombies dan men zich ooit in z'n eentje tegen kan verweren.

Coolassprov MC
23-12-05, 07:06
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Denk ook niet dat hij de PvdA moet gaan veranderen. Kan ie net zo goed zijn eigen partij gaan oprichten, kost minder moeite.

Denk wel dat hij binnen de PvdA-kaders de nodige ruimte zal krijgen om zijn 'ding' te doen. Ik zie hem die ruimte niet krijgen binnen het CDA of de VVD (om maar iets geks te noemen). Ik heb sowieso de indruk dat de PvdA aan een nieuwe lange-termijn-strategie bezig is, welke mij helemaal niet zo verkeerd lijkt vanuit moslimhoek bekeken. De tijd zal het leren.

http://www.democracynow.org/static/Arundhati_Trans.shtml

Monday, August 23rd, 2004
Public Power in the Age of Empire:
Arundhati Roy on War, Resistance and the Presidency

''...The (U.S.) political system has been carefully crafted to ensure that no one who questions the natural goodness of the (military-industrial-)corporate power structure will be allowed through the portals of power ....''

Remco
23-12-05, 07:15
Een lang verhaal, waar interessante dingen in staan.

Alleen "de autochtoon" is wel een beetje generaliserend.

Als een stuk zou gaan over "de moslim" zou de rook nu van mijn scherm spatten. (grapje.)

Ik zou zeggen: "kom maar op met die kritiek."

_h4T3D_sE7eN
23-12-05, 13:05
Geplaatst door Remco
Ik zou zeggen: "kom maar op met die kritiek."

Ehm ... :vreemd:

Volgens mij was dat de kritiek. Dat 'ze' er dus niet tegen kunnen. :argwaan:


Ik vind dat de titel de lading van het interview niet dekt. :jammer:

freya
23-12-05, 18:32
Coolassprov MC en h4T3D_sE7eN kunnen jullie elkaar verder per PM voor rotte vis uitmaken? graag :moe: [freya]

Ik bedoel dus: NU KAPPEN!

Remco
23-12-05, 20:18
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Ehm ... :vreemd:

Volgens mij was dat de kritiek. Dat 'ze' er dus niet tegen kunnen. :argwaan:


Ik vind dat de titel de lading van het interview niet dekt. :jammer:

Ik ben autochdinges of zoiets, maar voel me niet zo aangesproken.

Remco
23-12-05, 20:20
Geplaatst door MuMu
En zo is het.

De media is verworden tot een kneed-instrument om de massa's bepaalde richting op te laten denken. Democratie heeft in werkelijkheid nooit bestaan.

Prettige Kerstdagen. :cool:

Toch prettig dat je de vrijheid hebt om dit te kunnen zeggen.

Remco
23-12-05, 20:26
Geplaatst door MuMu
Schijnvrijheid.

Het kan ieder moment worden gecensureerd en/of geëdit.

Dat zal je dan wel vaak meegemaakt hebben.

Bovendien, wat zou mij tewachten staan in een moslimstaat?

Dolle Fatima
23-12-05, 20:31
Geplaatst door Remco
Dat zal je dan wel vaak meegemaakt hebben.

Bovendien, wat zou mij tewachten staan in een moslimstaat?

in principe hetzelfde

jan1974
23-12-05, 20:32
Geplaatst door MuMu
Schijnvrijheid.

Het kan ieder moment worden gecensureerd en/of ge�dit.
Niet jammeren. Er zijn genoeg forums, waar je "meer" mag zeggen. Dan ga je daar maar heen.

Het is niet zo dat er na een tijdje op de deur geklopt wordt als je "foute" dingen zegt.

Maroc.nl is tenminste voor een deel verantwoordelijk voor de inhoud hier, dus mogen ze ook "censureren".

Het is hun site, wij zijn maar te gast.

Remco
23-12-05, 20:52
Geplaatst door Dolle Fatima
in principe hetzelfde

Thnx

Remco
23-12-05, 21:01
Geplaatst door MuMu
Iedereen die een beetje maatschappijkritisch is, ruggegraat heeft, ergens voor staat, niet bang is voor repressailles en uitkomt voor zijn eigen ware identiteit maakt dat in deze corrupte, achterbakse "samenleving" vaak mee.
Ja, daar heb je dus gelijk in.

Doe je (daarentegen) lekker kritiekloos mee met de rest van de schaapjes, dan zul je er weinig last van ondervinden. :giechel:

Dat lijkt mij nou precies de omschrijving van een ideale moslim.

Moslimstaat?

Waar heb jij het nu ineens over? :maf2:

Vertel, kan jij mij vertellen waar ik jouw ideale plek kan vinden op deze aardkloot? Een plek waar je meer mag zeggen en uiten als hier?


Ik ben benieuwd.

Groet

Rudy
23-12-05, 21:28
De kunst is zonder schelden je onderbouwde mening, zonder de wet te overtreden, hoe extreem ook, aan de man te brengen.
Vooral het schelden. Wie scheldt is gezien. Maar je hebt mensen die op een zeer beleefde, eventuele subtiele, zelfs zeer beschaafde manier, de grootste racistische praat kunnen verkopen.

jan1974
23-12-05, 23:02
Geplaatst door MuMu
Daar ga jij niet over. ....
Ik heb hem nu door MuMu. Ik las Dit kan ieder moment worden gecensureerd en/of geedit. maar er staat idd Het ....

Coolassprov MC
24-12-05, 00:21
Geplaatst door Remco
Toch prettig dat je de vrijheid hebt om dit te kunnen zeggen.

Het gaat er niet om dat MuMu, of ik, of wie dan ook, de vrijheid niet zou krijgen om te zeggen wat ze vindt.

Zo makkelijk werkt het niet en daar ging de discussie in eerste instantie niet over.

Door het doelloze wiswerk van freya, en het dichtgooien van een topic, die ironisch gezien als stelling draagt dat autochtonen niet tegen kritiek kunnen, hebben deze discussie er niet duidelijker opgemaakt.

Het gaat hier niet om mensen die gemarginaliseerd worden; het gaat hier om een systeem dat ontworpen is om te vormen en te sturen en je een bepaald hapklaar beeld voor te schotelen.

Dat heeft niets van doen met mij, MuMu of Mohamed Jabri; het heeft van doen met het marginaliseren van het volk en het ervoor zorgen dat zij niet op het pad komen van hen die aangesteld zijn om zaken te leiden zonder invloed van het volk.

Jouw beeld van de ideale Moslim is een perfect voorbeeld van zo'n hapklaar beeld dat jij je gewillig laat instralen door je meesters en waar je nog trots op bent ook.

Je bent zo gehersenspoeld je over te geven aan angsten voor de islam, de moslim en de zogenaamde moslimstaat, dat je blind, doof en stom ben gemaakt voor ieder ander (kritisch) geluid.

De kans dat je in dit leven onderdrukt gaat worden door mensen uit naam van de islam is vele malen kleiner dan onderdukt te gaan worden door al die bullshit die je om de seconde aangemeten krijgt in dit land waar je je acties en non-acties op baseert.

Wat geweld is voor een dictatuur is propaganda voor een democratie.


Geplaatst door Akhenaten
Omdat het interview na een half uur nog steeds ging over koetjes en kalfjes, bullshit tot kunst verhief en ik Simek steeds irritanter vond overkomen met nietsbetekenende EN suggestieve vragen, vond ik dat ik mijn tijd aan het verdoen was met iemand die zichzelf liever hoort praten dan zijn gasten en daarom besloot ik het gesprek maar te saboteren. Immers, hij was toch niet geïnteresseerd in hetgeen ik mij schrijvend mee bezig hou. Zelfs het kunstzinnig aspect aan het schrijven bleek voor hem totaal niet interessant. Hij wist niet wat voor artikelen ik schrijf, hoeveel boeken ik op mijn naam heb staan, laat staan de titels, kortom: hij was totaal niet voorbereid, wat mij weer een gebrek aan professioneel interesse weergeeft. Maar ik ging niet bij Simek langs om over mijn liefdeservaringen te praten.


Geplaatst door Coolassprov MC
Het is niet dat er geen ''waardig tegenstander is''; het is niet de bedoeling dat er tegenstand geboden wordt en dat is in eerste instantie de reden dat men moslims als doelwit kiest:

1. Makkelijk herkenbaar;
2. Niet in staat zich te verweren via dezelfde wegen;
3. Niet in staat gebleken om politieke of economische wraak te leveren;

Kortom het ideale prooi om de woede van de menigte op af te ketsen; als je de massa geen dromen kunt beloven, beloof je ze te behoeden voor nachtmerries.

Het is niet de bedoeling dat er teruggeslagen wordt; media en journalistiek zouden in een democratie dienen om te informeren; nu zijn ze er om agenda's door te drukken.

Zo kweekt men meer haat-zombies dan men zich ooit in z'n eentje tegen kan verweren.

Remco
24-12-05, 02:06
Geplaatst door MuMu
Ik heb alles al gezegd wat ik te zeggen heb over de schijnvrijheid en schijndemocratie die we hier hebben.
Iedere goede verstaander heeft daar genoeg aan.

En voor de ingeslapen kuddes heb ik nog een leuke spreuk in de aanbieding:

None so enslaved as those who falsely believe they are not!

Sleep tight!!

Het is inderdaad slaapverwekkend wat je zegt.

Coolassprov MC
24-12-05, 08:14
Geplaatst door Remco
Het is inderdaad slaapverwekkend wat je zegt.

Stay on the farm with the other animals.

Coolassprov MC
24-12-05, 10:03
Geplaatst door freya
Ik bedoel dus: NU KAPPEN!

:verward:

Coolassprov MC
24-12-05, 10:09
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Maar om Marcouch meteen te kwalificeren als subsidiehoer lijkt me toch een stap te ver.

Wethouder AbouTaleb een subisidiehoer en huisneger noemen is een stap in de goede richting geweest?

_h4T3D_sE7eN
24-12-05, 13:03
Geplaatst door Coolassprov MC
Wethouder AbouTaleb een subisidiehoer en huisneger noemen is een stap in de goede richting geweest?


En wie heeft hem ook alweer zo genoemd ? Niemand. Aboutaleb is door ex-Elqalemcolumnist Abdelhakim 1 keer voor NSB'er uitgemaakt en stond bij wijze van grap een paar jaar terug als Meeloper v/d Maand op Elqalem. Dat Elqalem Aboutaleb niet vertrouwt is een publiek geheim. Get your facts straight.

Coolassprov MC
24-12-05, 17:09
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Aboutaleb is door ex-Elqalemcolumnist Abdelhakim 1 keer voor NSB'er uitgemaakt en stond bij wijze van grap een paar jaar terug als Meeloper v/d Maand op Elqalem.

Is dat diezelfde Gilles-de-la-Tourette-patient die Aboutaleb in een Wat-Bezielt-Die-Marokkanen-Ineens-Special van Witteman en co. uitmaakte voor NSB'er; maar helaas niet verder kwam dan het scanderen van onverstaanbare wartaal, waarna hij van papa Aboutaleb een draai om de oren kreeg?


Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Dat Elqalem Aboutaleb niet vertrouwt is een publiek geheim.

Een politicus vertrouwen zou nog stommer geweest zijn dan Aboutaleb, zonder het te kunnen staven, uit te maken voor NSB'er.

Vertrouwen is iets wat je reserveert voor familie en vrienden; niet voor een politicus of autoverkoper; zelfs die vrienden en familie moet je van tijd tot tijd toetsen op kredietwaardigheid als het gaat om je vertrouwen.


Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Get your facts straight.

Ik weet dat el qalem en haar agenten tol betalen voor het maken van onvolmaakte acties; dat zijn de feiten.

Ik zou trouwens, als ik groot ben, best willen schrijven voor el qalem.

Remco
24-12-05, 20:11
Geplaatst door MuMu
Volgens mij maak je me nu onbedoeld een compliment. :hihi:

Als jij dat zo interpreteert, toppy.

Vredige dagen toegewenst.

Remco
25-12-05, 02:41
Geplaatst door MuMu
:dood:


Fijne feestdagen.

Het laatste kan ik waarderen. Maar waar dat poppetje met de naam "dood"op slaat vraag ik me af. Maar gelukkig zegt het meer over jou als over mij. Suc6.

Remco
25-12-05, 02:50
Geplaatst door Coolassprov MC
Stay on the farm with the other animals.

Dit getuigt van je eigen niveau. Eigenlijk deze reactie al niet waard.

Remco
25-12-05, 07:54
Geplaatst door Rudy
De kunst is zonder schelden je onderbouwde mening, zonder de wet te overtreden, hoe extreem ook, aan de man te brengen.
Vooral het schelden. Wie scheldt is gezien. Maar je hebt mensen die op een zeer beleefde, eventuele subtiele, zelfs zeer beschaafde manier, de grootste racistische praat kunnen verkopen.

Geef hier eens een voorbeeld van.

?

Dolle Fatima
26-12-05, 09:59
Geplaatst door Remco
Geef hier eens een voorbeeld van.

?

Jan Maat? Nee......

Pimmie natuurlijk.

_h4T3D_sE7eN
26-12-05, 11:37
Geplaatst door Coolassprov MC
Is dat diezelfde Gilles-de-la-Tourette-patient die Aboutaleb in een Wat-Bezielt-Die-Marokkanen-Ineens-Special van Witteman en co. uitmaakte voor NSB'er; maar helaas niet verder kwam dan het scanderen van onverstaanbare wartaal, waarna hij van papa Aboutaleb een draai om de oren kreeg?

Is dit nou een retorische vraag ?


Een politicus vertrouwen zou nog stommer geweest zijn dan Aboutaleb, zonder het te kunnen staven, uit te maken voor NSB'er.

Het merendeel in Nederland IS stom.


Vertrouwen is iets wat je reserveert voor familie en vrienden; niet voor een politicus of autoverkoper; zelfs die vrienden en familie moet je van tijd tot tijd toetsen op kredietwaardigheid als het gaat om je vertrouwen.

Eens.


Ik weet dat el qalem en haar agenten tol betalen voor het maken van onvolmaakte acties; dat zijn de feiten.

Dat zijn niet de feiten. Dat is een mening.


Ik zou trouwens, als ik groot ben, best willen schrijven voor el qalem.

Stuur een sollicitatie. Ze hebben nog 1 vacature voor een artikelenschrijver.

Mark
26-12-05, 11:39
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN

Stuur een sollicitatie. Ze hebben nog 1 vacature voor een artikelenschrijver.

cool, is er ook nog plek voor een one liner columnist die niet in jullie profiel past? :handbang:

_h4T3D_sE7eN
26-12-05, 11:42
Geplaatst door Mark
cool, is er ook nog plek voor een one liner columnist die niet in jullie profiel past? :handbang:


Ja, waarom niet ...

Probleem is alleen dat die redactie het niet zo op heeft met Duitsers. Dat kan dan voor 'complexe' werksituaties zorgen. :hihi:

Mark
26-12-05, 11:45
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Ja, waarom niet ...

Probleem is alleen dat die redactie het niet zo op heeft met Duitsers. Dat kan dan voor 'complexe' werksituaties zorgen. :hihi:

Iedereen is bang voor duitsers: omdat ze superieur zijn :ego:


Maak je geen zorgen in het dagelijks leven lul ik met iedereen mee en verstop mijn waanzinnig extreme denkbeelden voor iedereen :cool:

Rudy
26-12-05, 11:51
Geplaatst door Dolle Fatima
Jan Maat? Nee......

Pimmie natuurlijk.

Voilà.

Coolassprov MC
26-12-05, 11:59
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Is dit nou een retorische vraag ?

Serieuze vraag voor een ja- of nee-antwoord.


Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Het merendeel in Nederland IS stom.

Mijn ‘mening’ is dat ze er genoegen mee nemen stom te blijven.


Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Dat zijn niet de feiten. Dat is een mening.

Je kan modder blijven gooien en hopen dat er wat blijft plakken of hangen; niet echt tactvol noch bewonderenswaardig; dat is ook ‘mening’.


Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Stuur een sollicitatie. Ze hebben nog 1 vacature voor een artikelenschrijver.

Ik wacht tot mijn schrijven enig niveau bereikt heeft.

_h4T3D_sE7eN
26-12-05, 14:33
Geplaatst door Coolassprov MC
Serieuze vraag voor een ja- of nee-antwoord.

Probeer een andere formulering van de vraag.


Mijn ‘mening’ is dat ze er genoegen mee nemen stom te blijven.

Dat is ook de mening van menig Elqalemer. Zit je toch nog op 1 lijn met ze, wat dat betreft.


Je kan modder blijven gooien en hopen dat er wat blijft plakken of hangen; niet echt tactvol noch bewonderenswaardig; dat is ook ‘mening’.

Het is maar net hoe je het interpreteert. Tact en bewondering is het ze naar mijn weten niet om te doen. Wel dat er wat modder blijft hangen. Als je een standpunt inneemt en daar openlijk voor uitkomt, wordt je in deze samenleving nou eenmaal verketterd (zie post MuMu). Zowel door je 'tegenstanders' als door de mensen waarmee je jezelf identificeert. Wat je ook doet, het is nooit goed. But don't get it confused: het is ze niet te doen om de waardering en de complimenten. Dat kan ik je verzekeren.


Ik wacht tot mijn schrijven enig niveau bereikt heeft.

Schrijf gewoon wat er in je opkomt, zolang je het maar meent. Sta nooit stil bij wie het er wel of niet mee eens zou kunnen zijn. Maar dat hoef ik jou eigenlijk niet eens te vertellen. Denk ik.

Coolassprov MC
26-12-05, 20:10
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Als je een standpunt inneemt..

Daar ga ik dus niet in mee; dat jullie daar bij L-K-L-M een standpunt innemen; ik zie jullie meer als satiristen.

Het uiterlijk van de website reflecteert dat ook; zo van neem me vooral niet serieus.

Maar dat is dan weer mijn mening.

Remco
27-12-05, 13:41
Ik heb als autochtoon nog geen gerichte kritiek met inhoud gehoord mensen. Komt het nog?

_h4T3D_sE7eN
27-12-05, 14:08
Geplaatst door Coolassprov MC
Maar dat is dan weer mijn mening.

Laten we het daar maar op houden.



Geplaatst door Remco
Ik heb als autochtoon nog geen gerichte kritiek met inhoud gehoord mensen. Komt het nog?

Je eet varkensvlees.

Remco
27-12-05, 14:11
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Laten we het daar maar op houden.




Je eet varkensvlees.

Goh, ik begin al te rillen. Maar alle gekheid op een stokje. Was dat het?

Remco
28-12-05, 00:22
Geplaatst door MuMu
Kijk Remco,

Binnen de Islam is het Varken heilig, moet je weten.
Daarom worden deze dieren niet gegeten.

Binnen het Hindoeïsme is de Koe weer het heilige dier.
Daar eten ze dus absoluut geen koe.

:student:

By the way. Mijn vriendin komt uit Somalie.

:wink:

Remco
28-12-05, 00:44
Geplaatst door MuMu
Apart! :lol:

Heb dus de laatste tijd niet zo veel varken genuttigd. hihi

Coolassprov MC
28-12-05, 11:06
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Laten we het daar maar op houden. `

Als ik het ''kritiek'' zou noemen i.p.v. ''mijn mening''; hoe ontvangklijk zou je er dan voor worden?

_h4T3D_sE7eN
28-12-05, 11:14
Geplaatst door Coolassprov MC
`

Als ik het ''kritiek'' zou noemen i.p.v. ''mijn mening''; hoe ontvangklijk zou je er dan voor worden?

Als je het opbouwend zou brengen, zou er over die ontvankelijkheid te onderhandelen zijn. Nu, gewoon niet ontvankelijk. Net zoals autochtonen hoogstwaarschijnlijk niet ontvankelijk zijn voor de kritiek in dit interview. Alleen lijkt me dat omdat het van een allochtoon komt.

Coolassprov MC
28-12-05, 11:49
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Als je het opbouwend zou brengen, zou er over die ontvankelijkheid te onderhandelen zijn. Nu, gewoon niet ontvankelijk. Net zoals autochtonen hoogstwaarschijnlijk niet ontvankelijk zijn voor de kritiek in dit interview. Alleen lijkt me dat omdat het van een allochtoon komt.

Je blijft grappig en bovenal inconsequent.

Succes en het beste!

_h4T3D_sE7eN
28-12-05, 12:48
Geplaatst door Coolassprov MC
Je blijft grappig en bovenal inconsequent.

Succes en het beste!


Eigenlijk ben jij incompetent om de scheidingen te zien tussen bepaalde zaken. Zoals zoveel mensen.

Jij ook, knakker!

Coolassprov MC
28-12-05, 13:10
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Eigenlijk ben jij incompetent om de scheidingen te zien tussen bepaalde zaken.

Ik houd het erop dat we van mening verschillen.

Nawarra
28-12-05, 13:34
pffffffff...wat een ge-dis-cus-sie wat een ge-brab-bel allemaal :slaap:

(...absoluut autochtonen kunnen niet tegen kritiek!

Remco
28-12-05, 13:47
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Eigenlijk ben jij incompetent om de scheidingen te zien tussen bepaalde zaken. Zoals zoveel mensen.

Jij ook, knakker!

Zo zie je maar weer dat moddergevechten hier zeer gewaardeerd worden, en dat iedereen elkaar denkt te kennen.

Je zal je geld er mee moeten verdienen. :wink:

Remco
28-12-05, 13:48
Geplaatst door Nawarra
pffffffff...wat een ge-dis-cus-sie wat een ge-brab-bel allemaal :slaap:

(...absoluut autochtonen kunnen niet tegen kritiek!

Bedankt joh. :melig:

_h4T3D_sE7eN
28-12-05, 13:52
Geplaatst door Remco
Zo zie je maar weer dat moddergevechten hier zeer gewaardeerd worden, en dat iedereen elkaar denkt te kennen.

Je zal je geld er mee moeten verdienen. :wink:


Ach ja, dit forum staat er een beetje om bekend. Ondertussen slaat iedereen de plank wel zo'n beetje mis, denk ik. Ook ik.

Remco
28-12-05, 13:59
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Ach ja, dit forum staat er een beetje om bekend. Ondertussen slaat iedereen de plank wel zo'n beetje mis, denk ik. Ook ik.

:cool:

Nawarra
28-12-05, 14:08
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Ach ja, dit forum staat er een beetje om bekend. Ondertussen slaat iedereen de plank wel zo'n beetje mis, denk ik. Ook ik.


....nou ik niet hoor :ego:

_h4T3D_sE7eN
28-12-05, 14:11
Geplaatst door Nawarra
....nou ik niet hoor :ego:

Nee jij niet, pop.