PDA

Bekijk Volledige Versie : Arabisch en Frans verboden op markt Belgie



~Panthera~
20-12-05, 23:15
Arabisch en Frans verboden op markt Belgie


MERCHTEM/BRUSSEL - In België is ophef ontstaan over een verbod op Franse en Arabische reclameteksten op marktkramen. De gemeente Merchtem heeft een dergelijk gebod ingevoerd. Het gemeentebestuur wil zo het Nederlandstalige karakter van de Vlaamse plaats versterken.


Marktkooplui die het taalgebod overtreden, moeten hun zaak direct sluiten. Ze kunnen zelfs een jaar de toegang worden ontzegd.

Enkele Belgische politici vinden dit voorschrift te ver gaan. De gouverneur van de provincie schorste het besluit recent, omdat de wettelijke basis niet deugde. De gemeente heeft maandag het besluit opnieuw genomen, maar nu op een andere basis. De Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden Marino Keulen kan het verbod binnen vijftig dagen teniet doen.


Malloten. :cola:

Rudy
21-12-05, 07:56
Dergelijk verbod is ook absurd. Precies alsof het alleen de Franstaligen zouden zijn die Franstalige opschriften gebruiken. Een handelaar, commerçant probeert zo’n breed mogelijk publiek aan te spreken. Binnenkort moeten de menukaarten op toeristische badplaatsen misschien ook eentalig zijn. Niemand heeft voordeel met dit verbod.

AlainC
21-12-05, 10:27
Niemand Rudy?

Rudy
21-12-05, 11:24
Geplaatst door AlainC
Niemand Rudy?

Alain, wie heeft daar voordeel bij? Dat er Vlaamse extremistische dorpsgenoten zich daaraan ergeren. Oh ja. Je zal altijd onverdraagzame typekes hebben. Je hebt er altijd die er een principekwestie van maken. Maar handelaars hebben daar geen belang bij. Die kijken naar hun geldbeugel.

Ghizlain_e
22-12-05, 10:26
:verward: Belachelijk !!

Sommige Belgen zijn echt narrow-minded. Ik denk dat 80 % van de Belgen met een zuur gezicht de straat op gaat, eet en slaapt !!

mark61
22-12-05, 10:41
Gewoon al die borden in het Turks. Zet bijna iedereen op gelijke achterstand.

Rudy
22-12-05, 17:25
Geplaatst door Ghizlain_e
:verward: Belachelijk !!

Sommige Belgen zijn echt narrow-minded. Ik denk dat 80 % van de Belgen met een zuur gezicht de straat op gaat, eet en slaapt !!

Niet overdrijven met die 80%. Met “sommigen” ga ik akkoord. Het gaat om politieke steekspelletjes. Dat zijn we hier ondertussen gewoon en we proberen ermee te leven. Niet meer dan dat. Heeft niks met racisme te maken.
Maar juist. Als buitenstaander zou je er de slappe lach van krijgen.
Maar Ghizlain, moest je ooit eens de moeite doen om België te bestuderen. Ik leg de nadruk op bestuderen. Wel, dan zal je vaststellen dat er geen complexere gemeenschap bestaat op een oppervlakte van een zakdoek groot. Het is gewoonweg een studieobject.
Niemand heeft meer ministers per vierkante meter dan België.
Ondertussen gaan de Vlamingen graag naar de Ardennen. En trekken de Walen graag naar de “Vlaamse” kust.
Het gaat om Nederlands en Frans. Geen Frans op Nederlands grondgebied en vice versa.
En dat Arabisch? Da’s geen probleem voor separatisten. Daar gaat het niet om.
Allez, een situatieschets in een notendop.

Rudy

Rudy
22-12-05, 17:27
Geplaatst door mark61
Gewoon al die borden in het Turks. Zet bijna iedereen op gelijke achterstand.
Waarom Turks ?

mark61
22-12-05, 17:32
Geplaatst door Rudy
Waarom Turks ?

Tis voor iedereen leesbaar, maar ook weer niet.

Rudy
22-12-05, 17:50
Geplaatst door mark61
Tis voor iedereen leesbaar, maar ook weer niet.
Ik pleit voor Arabisch 'tout court'. We hebben al drie landstalen. Als er dan toch een vierde moet bijkomen, liefst Arabisch. Het is voor ons kindjes al moeilijk genoeg zo :wink:

Julien
22-12-05, 17:57
Veel Fransen weten niet eens dat er in België ook Duits uhum..sorry Nederlands gesproken wordt :hihi:

Najim B
22-12-05, 18:01
Geplaatst door Rudy
Ik pleit voor Arabisch 'tout court'. We hebben al drie landstalen. Als er dan toch een vierde moet bijkomen, liefst Arabisch. Het is voor ons kindjes al moeilijk genoeg zo :wink:


Waarom Arabisch? De overgrote meerderheid van de Marokkanen in België en in Nederland spreekt Tamazight :boogie:




Najim

Rudy
22-12-05, 18:06
Geplaatst door Julien
Veel Fransen weten niet eens dat er in België ook Duits uhum..sorry Nederlands gesproken wordt :hihi:
Jawel, De Fransen weten dat maar al te goed. De Fransen veronderstellen wel dat iedereen Frans begrijpt. Da's geen probleem voor de Vlaming. Een Vlaming is niet zo chauvinistisch en past zich dus wel aan. Maar, het zou me wel verbazen moest een Fransman het verschil kennen tussen Nederlands en Duits.

Rudy
22-12-05, 18:11
Geplaatst door Najim B
Waarom Arabisch? De overgrote meerderheid van de Marokkanen in België en in Nederland spreekt Tamazight :boogie:
Najim

Najim,

Als jij het zegt ... Maar sta mij toe te beweren, na mij bescheiden ervaring in interculturele en multiculturele conversaties, dat Arabisch een gemeenschappelijke taal zou kunnen worden, ... ook al snap ik er geen .. bal .. van.

Of heb ik mijn les slecht geleerd ? :wink:

groetjes,

Rudy

Dolle Fatima
22-12-05, 23:11
Geplaatst door ~Panthera~
Arabisch en Frans verboden op markt Belgie


MERCHTEM/BRUSSEL - In België is ophef ontstaan over een verbod op Franse en Arabische reclameteksten op marktkramen. De gemeente Merchtem heeft een dergelijk gebod ingevoerd. Het gemeentebestuur wil zo het Nederlandstalige karakter van de Vlaamse plaats versterken.


Marktkooplui die het taalgebod overtreden, moeten hun zaak direct sluiten. Ze kunnen zelfs een jaar de toegang worden ontzegd.

Enkele Belgische politici vinden dit voorschrift te ver gaan. De gouverneur van de provincie schorste het besluit recent, omdat de wettelijke basis niet deugde. De gemeente heeft maandag het besluit opnieuw genomen, maar nu op een andere basis. De Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden Marino Keulen kan het verbod binnen vijftig dagen teniet doen.


Malloten. :cola:


Mensen zouden echt eens met hun tijd mee moeten gaan.
Hallo, het is geen jaren 50 meer, deal with it.

Ghizlain_e
23-12-05, 14:54
Arabisch of berbers maakt toch allemaal niet uit mensen!

:stout: Doe niet zo moeilijk om zoiets absurds....

Arabisch wordt zowel door de arabieren gesproken als door de 'meeste' berbers. Terwijl het berbers totaal niet wordt beheerst door de arabieren....

:koppel:

mark61
23-12-05, 14:56
Geplaatst door Ghizlain_e
Arabisch wordt zowel door de arabieren gesproken als door de 'meeste' berbers.

In NL niet. En het wordt steeds minder ook.

Waarom leer jij geen Tamazight? Gewoon, voor de hell of it.

Ghizlain_e
23-12-05, 15:03
Geplaatst door mark61
In NL niet. En het wordt steeds minder ook.

Waarom leer jij geen Tamazight? Gewoon, voor de hell of it.

Mijn ouders beheersen niet de berberse taal, ben enkel met het arabische taal opgevoed geweest.. Trouwens ik zou eerst mijn arabische taal moeten verbeteren alvorens ik Tamazight er bij neem.
Arabisch is gewoon 'de spreektaal' geworden en je bereikt er veel meer mee dan met tamazight. (en is zelfs de schrijftaal! )

Ik zou het enkel leren als ik met een berber-sprekende jongeheer huw...Enkel in deze situatie zou ik me aanzetten tot......zeg nooit NOOIT :rolleyes:

mark61
23-12-05, 15:05
Geplaatst door Ghizlain_e
ik zou het enkel leren als ik met een berber-sprekende jongeheer huw...Enkel in deze situatie zou ik me aanzetten tot......zeg nooit NOOIT :rolleyes:

Kijk, ik zie al een begin van motivatie opdoemen....:hihi:

Ghizlain_e
23-12-05, 15:09
Wat liefde allemaal kan verrichten....ongelooflijk!