PDA

Bekijk Volledige Versie : Moeten we Mohammed B. vergeven?



Marsipulami
21-12-05, 20:55
Moeten we Mohammed B. vergeven?


starttijd=00:00:00&speelduur=00:00:00



Soeterbeeck 20/12/05
00:06:05


Soeterbeeck Winterontmoetingen, 20 december 2005

Personificatie van het Kwaad
Mohammed B. is voor veel Nederlanders de personificatie van het Kwaad. Kunnen we hem ooit vergeven? Wilfred Kemp vraagt het aan de Zuid-Afrikaanse Pumla Gobodo-Madikizela. Pumla is psychologe en maakte deel uit van de Waarheidscommissie, die in Zuid-Afrika de wandaden van het blanke apartheidsregime onderzocht. Bedachtzaam formuleert Pumla een antwoord op de vraag. Ze gaat daarbij in op het belang van berouw, dat bij Mohammed B. zo duidelijk ontbreekt.

Eugene de Kock
Het gesprek komt op de figuur van Eugene de Kock, de beruchte leider van de geheime Zuid-Afrikaanse politie tijdens het apartheidsbewind. Voor veel Zuid-Afrikanen is deze man de verpersoonlijking van het kwaad. Hij heeft wél berouw getoond voor zijn daden, en de weduwen van de door hem vermoorde mannen hebben hem tijdens een emotioneel gesprek vergeven. Het berouw van De Kock, aldus Pumla, symboliseert hoop: de hoop namelijk dat de Zuid-Afrikaanse samenleving, ondanks het verschrikkelijke verleden, een toekomst heeft.

Integrale versie van het gesprek
Bekijk het integrale gesprek van Wilfred Kemp met Pumla bij Soeterbeeck >> http://www.katholieknederland.nl/soeterbeeck/archief/2005/detail_objectID6562.html

tr_imparator
21-12-05, 22:07
Vergeving is volgens haar dus mogelijk wanneer

a) je oprechte excuses aanbiedt en spijt betuigt

b) berouw toont


Bij MB is dit niet het geval, dus dan zou je volgens haar hem niet vergeven.


Ik vind dit een foute gedachte. Als iemand al spijt heeft van zijn daad, waarom zou je hem dan vergeven?

Vergeving is voormij iets vanjezelf en niet iets van de persoon die bestraft is. Door te vergeven verheven je jezelf boven de bestrafte persoon, en 'hoop' je dat hij door jou tot inzicht komt. Als dat niet lukt, is het jammer voor je, and not more.

Marsipulami
21-12-05, 22:21
Geplaatst door tr_imparator


Vergeving is voormij iets vanjezelf en niet iets van de persoon die bestraft is.

Misschien zijn allebei -dader(s) en slachtoffer(s)- belangrijk.


Door te vergeven verheven je jezelf boven de bestrafte persoon,

Volgens mij heeft vergeving ook met nederigheid te maken. Wie zijn eigen fouten kan zien en erkennen is meestal een mild persoon als het gaat over anderen.

mark61
21-12-05, 22:41
Als je knetter bent kan je ook geen berouw hebben, technisch gezien.

Ik begrijp nooit zo goed wat vergeven betekent. Tis geloof ik inderdaad iets dat je in jezelf doet en waar je niemand bij nodig hebt. Het betekent ws. dat je niet in wrok blijft hangen. Doorgaat, of zoiets.

Marsipulami
21-12-05, 22:44
Geplaatst door mark61
Als je knetter bent kan je ook geen berouw hebben, technisch gezien.

Ik begrijp nooit zo goed wat vergeven betekent. Tis geloof ik inderdaad iets dat je in jezelf doet en waar je niemand bij nodig hebt. Het betekent ws. dat je niet in wrok blijft hangen. Doorgaat, of zoiets.

Het vermogen tot vergeven is een geschenk van God in het hart van de mens.

waterfiets
22-12-05, 08:18
Het lijkt mij belangrijker Mohammed B. te vergeten. Iemand vergeven die je helemaal niet kent zegt mij niks. Vergeven doe je een naaste die je iets misdaan heeft.

Cherry Bo
22-12-05, 08:51
Vergeving dient geen enkel nut als de te vergeven persoon niet minstens berouw toont.

Het heeft totaal geen nut een geestezieke moordenaar als Mo B. te vergeven. Behalve dan het opkrikken van het eigen 'vergevingsgezinde' ego.

mark61
22-12-05, 08:52
Geplaatst door Cherry Bo
Vergeving dient geen enkel nut als de te vergeven persoon niet minstens berouw toont.

Volgens mij staat het een los van het ander. Anders heeft het geen zin, dan is het een deal.

Cherry Bo
22-12-05, 08:59
Geplaatst door mark61
Volgens mij staat het een los van het ander. Anders heeft het geen zin, dan is het een deal.

Wat bedoel je met 'anders heeft het geen zin'? Hoe dient vergeving er eigenlijk uit te zien?
Ik denk dat je bij het bovenstaande uitgaat van wat je aangeleerd hebt gekregen over wat vergeving is.
Er is wat mij betreft niks mis met 'een deal', als je het zo wilt noemen.

Tomas
22-12-05, 09:20
Geplaatst door mark61
Tis geloof ik inderdaad iets dat je in jezelf doet en waar je niemand bij nodig hebt. Het betekent ws. dat je niet in wrok blijft hangen. Doorgaat, of zoiets.

Dat is de ene kant van het verhaal, dat kan je zo doen in jezelf zonder de ander. Maar de dader kan ook om vergeving vragen of er naar verlangen. Dat gaat natuurlijk samen met berouw en heb je je deal. Het kan dus zowel een innerlijke beslissing zijn als een deal tussen twee personen.

Marsipulami
22-12-05, 09:28
Geplaatst door Tomas
Het kan dus zowel een innerlijke beslissing zijn als een deal tussen twee personen.

Ik vraag me af waar we God moeten plaatsen in dit schema. Effe wachten tot Wortel eens reageert op deze thread.

Tomas
22-12-05, 09:32
Geplaatst door Marsipulami
Ik vraag me af waar we God moeten plaatsen in dit schema. Effe wachten tot Wortel eens reageert op deze thread.

Gewoon, achter de big bang waar ie al decennia zit.

Cherry Bo
22-12-05, 09:35
Geplaatst door Marsipulami
Ik vraag me af waar we God moeten plaatsen in dit schema. Effe wachten tot Wortel eens reageert op deze thread.

Laat God zelf kiezen waar-ie aanschuift.

Cherry Bo
22-12-05, 09:36
Geplaatst door Tomas
Gewoon, achter de big bang waar ie al decennia zit.

Decennia? :D

Marsipulami
22-12-05, 09:38
Geplaatst door Tomas
Gewoon, achter de big bang waar ie al decennia zit.

U bedoelt ?

Tomas
22-12-05, 09:39
Geplaatst door Cherry Bo
Decennia? :D

Ja, zo oud is die theorie nog niet. En daarvoor zat ie heel wat jaartjes en kilometers dichterbij.

Bofko
22-12-05, 09:39
Geplaatst door Cherry Bo
Laat God zelf kiezen waar-ie aanschuift.

Normaal had Mars hem al aan het hoofdeinde geplaatst. Nu weet ie het ff niet en heeftie Wortel nodig dus het gaat de goede kant op.

Cherry Bo
22-12-05, 09:40
Geplaatst door Tomas
Ja, zo oud is die theorie nog niet. En daarvoor zat ie heel wat jaartjes en kilometers dichterbij.

Oh wissik nie.

Goh wat zonde nou.

Tomas
22-12-05, 09:42
Geplaatst door Cherry Bo

Goh wat zonde nou.

Hoezo?

mark61
22-12-05, 09:45
Geplaatst door Tomas
Dat is de ene kant van het verhaal, dat kan je zo doen in jezelf zonder de ander. Maar de dader kan ook om vergeving vragen of er naar verlangen. Dat gaat natuurlijk samen met berouw en heb je je deal. Het kan dus zowel een innerlijke beslissing zijn als een deal tussen twee personen.

OK, van de dader uit. Maar als het slachtoffer zegt: ik vergeef jou pas als je berouw hebt, zit er volgens mij wat scheef. Maar weet ik veel.

Cherry Bo
22-12-05, 09:45
Geplaatst door Bofko
Normaal had Mars hem al aan het hoofdeinde geplaatst. Nu weet ie het ff niet en heeftie Wortel nodig dus het gaat de goede kant op.

:haha:

Cherry Bo
22-12-05, 09:47
Geplaatst door Tomas
Hoezo?

Dat-ie nou zover weg moest gaan wonen.

Cherry Bo
22-12-05, 09:49
Geplaatst door mark61
Maar weet ik veel.

Ik zeg ook maar wat hoor.
Vergeven doe je als je dur zin an hebt.
Je kunt het ook altijd weer terugnemen, als je d'r klaar mee bent, met dat vergevingsgezinde. :wijs:

Tomas
22-12-05, 09:49
Geplaatst door mark61
OK, van de dader uit. Maar als het slachtoffer zegt: ik vergeef jou pas als je berouw hebt, zit er volgens mij wat scheef. Maar weet ik veel.

Meestal blijft het ook scheef. Echt vergeven en echt geloven dat je vergeven bent is geloof ik heel erg moeilijk. In dat soort situaties wil een religie nog wel eens helpen. Of een anonieme moderne samenleving, dat kan ook.

Tomas
22-12-05, 09:50
Geplaatst door Cherry Bo
Dat-ie nou zover weg moest gaan wonen.

Wat je jammer vind. In de middeleeuwen woonde ie nog midden in europa en wil je daar naar terug?

Cherry Bo
22-12-05, 09:53
Geplaatst door Tomas
Wat je jammer vind. In de middeleeuwen woonde ie nog midden in europa en wil je daar naar terug?

Hij leek me wel lief. :staart:

Tomas
22-12-05, 09:55
Geplaatst door Cherry Bo
Hij leek me wel lief. :staart:

Oh ja, dat is ie ook. Maar hij is ontzettend onhandig in het besturen van een samenleving. Enige afstand nemen was z'n beste beslissing tot nu toe.

Bar
22-12-05, 09:58
Geplaatst door Marsipulami
Wie zijn eigen fouten kan zien en erkennen is meestal een mild persoon als het gaat over anderen.

Zo ongeveer de mildheid die jij tentoonspreidt t.a.v. nederlanders?

Marsipulami
22-12-05, 10:02
Let eens op de reactie van de zoon van het slachtoffer tgo één van de daders die zijn vader hebben vermoord. (achteraan clip)


Video (klik) (http://212.113.81.34/play.asp?file=20040623-027-8212.wmv&onderwerp=Assisen&datum=23/06/2004&type=HQ&intro=30,%2028%20en%2025%20jaar%20opsluiting:%20da t%20zijn%20de%20straffen%20in%20de%20villamoord%20 in%20Houthalen.%20De%203%20jongeren%20uit%20de%20w ijk%20Meulenberg,%20die%20terechtstonden%20voor%20 het%20gewelddadig%20ombrengen%20van%20René%20Tripp aers,%20zijn%20schuldig%20bevonden%20aan%20roofmoo rd.%20De%20openbare%20aanklager%20had%20levenslang %20geëist.%20De%20weduwe%20en%20de%20zoon%20van%20 het%20slachtoffer%20leggen%20zich%20neer%20bij%20d e%20uitspraak.%20BBW)

tr_imparator
22-12-05, 10:24
Geplaatst door Cherry Bo

Het heeft totaal geen nut een geestezieke moordenaar als Mo B. te vergeven.

Ik zou een geesteszieke juist eerder vergeven.

Marsipulami
23-12-05, 22:53
Geplaatst door Bofko
Normaal had Mars hem al aan het hoofdeinde geplaatst. Nu weet ie het ff niet en heeftie Wortel nodig dus het gaat de goede kant op.

Het duurt wel erg lang voordat Wortel de moeite neemt om te reageren op deze topic.

Orakel
24-12-05, 11:57
Geplaatst door Marsipulami
[B]Moeten we Mohammed B. vergeven?

Zit ie daar op te wachten dan? Of is dit de projectie van een emotiecratie op drift?
Vergeving is waar liefde en gerechtigheid elkaar vinden. Gerechtigheid is in juridische zin voltrokken middels het vonnis.
Die liefde in deze formule is ver te zoeken, omdat mensen geen klap geven om MoB, maar veeleer met hun eigen traumata bezig zijn.


The weak can never forgive. Forgiveness is the attribute of the strong.
--Mahatma Gandhi

mark61
24-12-05, 12:05
Geplaatst door Orakel
Zit ie daar op te wachten dan? Of is dit de projectie van een emotiecratie op drift?

Nee, tis een Christen- en met name katholieke plicht. Dat is alles.

reallife
24-12-05, 12:06
Geplaatst door Marsipulami
Moeten we Mohammed B. vergeven?


[






Personificatie van het Kwaad
Mohammed B. is voor veel Nederlanders de personificatie van het Kwaad. Kunnen we hem ooit vergeven? http://www.katholieknederland.nl/soeterbeeck/archief/2005/detail_objectID6562.html[/url]

Ze heeft gelijk dat het iets is tussen de familie van het slachtoffer en de dader.

Personificatie van het kwaad? Voor mij zou dat eerder iemand zijn die een kind op vreselijke wijze vermoord, of iemand die er echt een sadistisch genoegen in schept om anderen pijn te doen. Dit was hoe erg ook een volwassene tegenover een volwassene, op klaarlichte dag, door iemand die gedreven werd door een, hoe misplaatst ook(voor zijn gevoel) verplichting in zijn religie.

Ik wilde dat het zo makkelijk was om het 'kwaad' aan te duiden, maar het kwaad is iets wat op een dynamische manier vertegenwoordigd is in de wereld en wat ook in ons eigen hart wel een stekje heeft. Ik denk dat vergeving ook alleen vanuit dat bewustzijn mogelijk is. Ik weet niet of ik het zelf zou kunnen als iemand vermoord zou worden om wie ik geef. Maar ik hoop het wel. Bitterheid en haat zijn zware lasten om mee te dragen.

Orakel
24-12-05, 12:26
Geplaatst door mark61
Nee, tis een Christen- en met name katholieke plicht. Dat is alles.

Aah, aardse transacties en voorschotten in vooruitzicht op postume boetes dus.
MoB als Aneas op een modern vlot. Zo ie het "schipper mag ik over varen" kennen?

mark61
24-12-05, 12:38
Geplaatst door Orakel
Aah, aardse transacties en voorschotten in vooruitzicht op postume boetes dus.
MoB als Aneas op een modern vlot. Zo ie het "schipper mag ik over varen" kennen?

Ik geloof dat dit er zo eentje is van facultatief. Je krijgt geen last als je het niet doet. Islamitische categorie: 'aangeraden'. Maar vraag het Mars, die weet dat stukken beter.

MoB speelt hier geen rol in; christelijke vergevensgezindheid negeert de rol van de te vergeven persoon. Die is willoos object, geen subject. Stilzitten als je geschoren wordt, is het devies.