PDA

Bekijk Volledige Versie : Amerikanen beledigen Marokkaanse arbeidsethos of Marokko is geen pretpark voor kids



observer
22-12-05, 09:45
in Marokko komt volgens de Amerikaanse mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch op grote schaal kinderarbeid voor. Zo werken er tienduizenden Marokkaanse meisjes onder erbarmelijke omstandigheden als huishoudster. Sommigen zijn nog maar 5 jaar oud en werken voor een paar euro meer dan 100 uur per week. De kinderen worden door hun arme familie gedwongen om te gaan werken.

Volgens de organisatie is het moeilijk om onderzoek te doen naar de kinderarbeid in Marokko. De Marokkaanse wet zegt bovendien weinig over het te werk stellen van kinderen als dienstmeisje. In totaal werken er in het Noord-Afrikaanse land meer dan 600.000 jonge kinderen. Het merendeel is actief in de landbouw of in de tapijtindustrie. Veel kinderen worden volgens Human Rights Watch misbruikt en lopen vaak blijvende lichamelijke en geestelijke schade op door het werk. treurig

GTV
22-12-05, 10:08
RABAT (ANP/RTR) – Tienduizenden Marokkaanse meisjes moeten onder erbarmelijke omstandigheden als huishoudster werken.
De kinderen worden door hun arme familie gedwongen om op jonge leeftijd te gaan werken.
Mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch maakte dinsdag bekend dat sommige dienstmeisjes maar vijf jaar oud zijn en voor omgerekend een paar euro meer dan 100 uur per week moeten werken.

De Marokkaanse wet zegt weinig over de dienstmeisjes en bovendien is het moeilijk om onderzoek te doen naar de kinderarbeid, aldus de Amerikaanse mensenrechtenorganisatie.

In Marokko werken meer dan 600.000 jonge kinderen, de meesten in de landbouw of in de tapijtindustrie. Veel kinderen worden volgens Human Rights Watch misbruikt. Zij lopen vaak blijvende lichamelijke en geestelijke schade op door het werk.

http://www.refdag.nl/artikel/1242844/%26bdquo%3BTienduizenden+Marokkaanse+kinderen+in+h uisarbeid%26quot%3B.html

Cherry Bo
22-12-05, 10:19
Is heel normaal daar.

Heb ooit een jaar in Marokko gewoond.
De familie bij wie ik woonde hadden een zoon en een dochter die naar school gingen.
Ze hadden ook een nichtje 'geadopteerd', van arme familie die niet voor haar konden zorgen. Dat nichtje (die net zou oud was als hun eigen zoon) mocht niet naar school maar moest van jongsafaan meehelpen in het huishouden.
Ze is tot nu toe analfabeet.

Natuurlijk heb ik er wel eens wat over gevraagd. Maar het antwoord was dan altijd 'dat ze het niet erg vond'. En 'dat is bij ons heel normaal'.
Er waren meerdere families die zo'n vaag meisje in huis hadden wonen.

Onvoorstelbaar ja.

Ghizlain_e
22-12-05, 10:20
Geplaatst door observer
treurig


:hihi: Die Amerikanen laten me echt lachen....


Ze zoeken verder naar andere problemen op deze aarde, terwijl ze de problemen die ze zelf hebben veroorzaakt niet eens kunnen oplossen....ziekelijk!


:fplet: Tip: Precies of er in Amerika zelf geen 'kinderarbeid' voorkomt :ergleuk: Los dit eerst op, alvorens ge een ander land de vinger wijst!

Cherry Bo
22-12-05, 10:21
Geplaatst door Ghizlain_e
:hihi: Die Amerikanen laten me echt lachen....


Ze zoeken verder naar andere problemen op deze aarde, terwijl ze de problemen die ze zelf hebben veroorzaakt niet eens kunnen oplossen....ziekelijk!


:fplet: Tip: Precies of er in Amerika zelf geen 'kinderarbeid' voorkomt :ergleuk: Los dit eerst op, alvorens ge een ander land de vinger wijst!

Two wrongs don't make a right. :o

Ghizlain_e
22-12-05, 10:29
Geplaatst door Cherry Bo
Two wrongs don't make a right. :o



Just One wrong don't make it right ! :gek:

mulan
22-12-05, 10:42
Observer maakt er Amerikanen van (jaahaa in t stukje staat dat ook maar totaal anders dan de manier waarop jij het in de titel plaatst) terwijl Human Rights Watch helemaal niet redeneert vanuit die optiek.
"More than 150 dedicated professionals work for Human Rights Watch around the world. We are lawyers, journalists, academics, and country experts of many nationalities and diverse backgrounds. We often join forces with human rights groups from other countries to further our common goals. A growing cadre of volunteers supports us."

Dus naar alle waarschijnlijkheid lachen we niet om de Amerikanen maar om Marokkanen die dat onderzoek gedaan hebben.

freya
22-12-05, 10:46
In feite worden die kinderen gewoon verkocht :(

Er komen mensen die een dienstmeisje nodig hebben, betalen de ouders een bedragje en nemen het kind honderden kilometers ver weg mee. Alleen als het toevallig een keer zo uitkomt kan het kind de eigen familie nog eens bezoeken :(
Slapen op de grond en moeten 24 uur per dag klaar staan.

Overblijfsel van de slavernij?

Couscousje
22-12-05, 11:50
Geplaatst door freya
In feite worden die kinderen gewoon verkocht :(

Er komen mensen die een dienstmeisje nodig hebben, betalen de ouders een bedragje en nemen het kind honderden kilometers ver weg mee. Alleen als het toevallig een keer zo uitkomt kan het kind de eigen familie nog eens bezoeken :(
Slapen op de grond en moeten 24 uur per dag klaar staan.

Overblijfsel van de slavernij?

Wat is je bron voor deze informatie?

Cc

freya
22-12-05, 11:54
Geplaatst door Couscousje
Wat is je bron voor deze informatie?

Cc

Mijn eigen verblijf in Marokko bij een familie waar 2 van deze meisjes in huis waren en een 3e net was 'aangekocht' om mij in het huishouden te gaan helpen. (wat ik geweigerd heb :moe: ) Alle familie waarbij we op bezoek gingen had ook zo'n kind in huis.

Dit was wel ca 20 jaar geleden, maar ik weet het allemaal nog alsof het gister was.

freya
22-12-05, 12:06
Geplaatst door BiL@L
Eerder een mooie sprong terug naar al Djaahiliyyah (Pre-Islamitische Tijd van Onwetendheid).

Mag ik even bezwaar maken tegen het woord 'mooi' in dit verband?

Realiteit
22-12-05, 12:20
Ze hebben het hier over mensen rechten??. ik neem liever iemand in dienst dan hem of haar vermoorden tijdens een oorlog!!

observer
22-12-05, 13:43
Geplaatst door mulan
Observer maakt er Amerikanen van (jaahaa in t stukje staat dat ook maar totaal anders dan de manier waarop jij het in de titel plaatst) terwijl Human Rights Watch helemaal niet redeneert vanuit die optiek.
"More than 150 dedicated professionals work for Human Rights Watch around the world. We are lawyers, journalists, academics, and country experts of many nationalities and diverse backgrounds. We often join forces with human rights groups from other countries to further our common goals. A growing cadre of volunteers supports us."

Dus naar alle waarschijnlijkheid lachen we niet om de Amerikanen maar om Marokkanen die dat onderzoek gedaan hebben. weet ik human right watch is een serieuse betrouwbare organisatie maar het helpt nu een maal mensen te laten lezen als je ik de titel suggereerd dat A de amerikanen het gedaan hebben of B de amerikanen de schuld dragen of C de amerikanen het lef hebben om kritiek te hebben

amerikabashing is de beste reclame :engel:

freya
22-12-05, 14:45
Geplaatst door BiL@L

Ps. Mijn opmerking slaat trouwens nergens op. Ws. staan veel van deze meisjes te "trappelen", hoe vervelend dat ook is, om zo'n "baan" te krijgen. Een stukje dieper Afrika in komen dit soort meisjes om van de honger.

Kinderen van 7 á 8 jaar staan te trappelen om bij hun familie vandaan gehaald te worden om ergens ver weg in hun eentje de huishouding te doen van een familie die zelf te beroerd is om op te staan om het licht aan, of het raam open te doen?!

observer
22-12-05, 17:51
Geplaatst door Marruecos
Maw: het was je nooit te doen om de 'kids', maar om de provocatie. Ik geloof dat daar een strafpunt op staat.

Daarnaast is het de verantwoordelijkheid van de lezer om een bron te eisen. Overigens staat in de spelregels vermeld dat je de bron van een nieuwsbericht erbij dient te zetten.

Om op het inhoudelijke in te gaan. Het is inderdaad treurig dat wereldwijd miljoenen kinderen uitgebuit worden. Ook in Nederland. Of is de kindertelefoon voor de Indiase 'kids'? nee hoor maar dit onderwerp verdient alle aandacht die het kan krijgen

dat is geen provoceren maar introduceren

komt van anp en reuters maar de info zelf van human rights watch

Amenzu
22-12-05, 18:01
Geplaatst door Ghizlain_e
:hihi: Die Amerikanen laten me echt lachen....


Ze zoeken verder naar andere problemen op deze aarde, terwijl ze de problemen die ze zelf hebben veroorzaakt niet eens kunnen oplossen....ziekelijk!


:fplet: Tip: Precies of er in Amerika zelf geen 'kinderarbeid' voorkomt :ergleuk: Los dit eerst op, alvorens ge een ander land de vinger wijst!

het is niet de essentie van het verhaal. Wat de Amerikanen zelf wel of niet doen is niet van belang.

Het gaat hier om het misbruik van de kinderen. In feite doe je hetzelfde waar van jij die Amerikanen beschuldigt.

Human rights Watch, is geen Bush en zijn conservatieven. Het is een onafhankelijke organisatie, die de schendingen van de rechten van de mens in de wereld aan de kaak stelt. Zij hebben ook vaak het beleid van Bush bekritiseerd.

Wat vind jij van het misbruik van de rechten van het kind? En het ontnemen van hun elementaire rechten, zoals het recht op onderwijs.




schendingen

Al Sawt
22-12-05, 23:45
Geplaatst door observer
weet ik human right watch is een serieuse betrouwbare organisatie maar het helpt nu een maal mensen te laten lezen als je ik de titel suggereerd dat A de amerikanen het gedaan hebben of B de amerikanen de schuld dragen of C de amerikanen het lef hebben om kritiek te hebben

amerikabashing is de beste reclame :engel: Onze 2 Islamofoben; Observer en GTV gaan meteen hun geveinsde emoties uiten.

Die 2 vergeten dat in landen als Italie, Griekenland, Balkan en entiteiten als Israel, kinderarbeid heel gewoon is.
Maar wijzen naar een land als Marokko gaat ons allemaal gemakkelijk af en het demoniseert lekker.

MaRiaH
22-12-05, 23:58
Wat gek dat sommigen hier gelijk de defensie induiken en de schuld afschuiven op andere vermeende kinderarbeid landen..

Is het niet gewoon dieptriest dat dit in Marokko (ook) gebeurt? :confused:

Moeilijk he? kritiek? :corcky:

mark61
23-12-05, 00:19
Geplaatst door MaRiaH
Wat gek dat sommigen hier gelijk de defensie induiken en de schuld afschuiven op andere vermeende kinderarbeid landen..

Is het niet gewoon dieptriest dat dit in Marokko (ook) gebeurt? :confused:

Moeilijk he? kritiek? :corcky:

Dit onderwerp komt met enige regelmaat terug. Het gaat eigenlijk niet over kinderarbeid, maar over lijfeigenschap. En aangezien het voor de overgrote meerderheid om meisjes gaat laten de 'complicaties' zich raden. Veel van die meisjes eindigen dan ook als straathoer. Overigens zijn er in Marokko al een aantal initiatieven om daar wat aan te doen. Maar zoals alles verandert de mentaliteit langzaam.

Tis trouwens een verschijnsel dat overal voorkomt, maar ik geloof vooral in Afrika. In Suriname had je het ook. Of misschien nog wel. En in Turkije. Daar is een soort van islamitische term voor. In het gunstige geval gaat het om een tijdelijk pleegkind dat zo in de gelegenheid is naar school te gaan.

MaRiaH
23-12-05, 00:29
Geplaatst door mark61
Dit onderwerp komt met enige regelmaat terug. Het gaat eigenlijk niet over kinderarbeid, maar over lijfeigenschap. En aangezien het voor de overgrote meerderheid om meisjes gaat laten de 'complicaties' zich raden. Veel van die meisjes eindigen dan ook als straathoer. Overigens zijn er in Marokko al een aantal initiatieven om daar wat aan te doen. Maar zoals alles verandert de mentaliteit langzaam.

Tis trouwens een verschijnsel dat overal voorkomt, maar ik geloof vooral in Afrika. In Suriname had je het ook. Of misschien nog wel. En in Turkije. Daar is een soort van islamitische term voor. In het gunstige geval gaat het om een tijdelijk pleegkind dat zo in de gelegenheid is naar school te gaan.

Feit dat het lijfeigenschap zou betreffen maakt het nog triester en meer beladen. Ik begrijp niet dat mensen dan de vinger gaan wijzen naar Israel of Griekenland of de VS.

Ergerlijk gewoon ! :moe:

In sommige gevallen kan ik kinderarbeid nog zien als alternatief voor een hongerdood.

Overigens gebruikte ik de term kinderarbeid omdat de mensen waar ik op doelde juist die term hadden uitgekozen.. ;)

mark61
23-12-05, 00:31
Geplaatst door MaRiaH
Feit dat het lijfeigenschap zou betreffen maakt het nog triester en meer beladen. Ik begrijp niet dat mensen dan de vinger gaan wijzen naar Israel of Griekenland of de VS.

Ergerlijk gewoon ! :moe:

In sommige gevallen kan ik kinderarbeid nog zien als alternatief voor een hongerdood.

Overigens gebruikte ik de term kinderarbeid omdat de mensen waar ik op doelde juist die term hadden uitgekozen.. ;)

Kinderarbeid is een economische relatie. Geld tegen arbeid. Daar kan je uitstappen.

MaRiaH
23-12-05, 00:41
Geplaatst door mark61
Kinderarbeid is een economische relatie. Geld tegen arbeid. Daar kan je uitstappen.

Denk niet dat die kinderen veel keus hebben. Maar goed, in theorie wel ja..

mark61
23-12-05, 00:56
Geplaatst door MaRiaH
Denk niet dat die kinderen veel keus hebben. Maar goed, in theorie wel ja..

Jah, dat is natuurlijk het hele punt. Veel keus hebben. Dat hebben kinderen per definitie niet.

~Panthera~
23-12-05, 01:02
Geplaatst door mark61
Jah, dat is natuurlijk het hele punt. Veel keus hebben. Dat hebben kinderen per definitie niet.


Niet alleen kinderen hoor, veel mensen niet, das ook zo'n mythe.

mark61
23-12-05, 01:06
Geplaatst door ~Panthera~
Niet alleen kinderen hoor, veel mensen niet, das ook zo'n mythe.

Kan je nagaan hoe het met hun kinderen zit.

MaRiaH
23-12-05, 01:19
Geplaatst door mark61
Kan je nagaan hoe het met hun kinderen zit.

Yup, kinderen zijn overgeleverd aan hun ouders/verzorgers..

daar ben ik me iedere dag van bewust.. een hele verantwoordelijkheid.

Al Sawt
23-12-05, 11:56
Geplaatst door MaRiaH
Wat gek dat sommigen hier gelijk de defensie induiken en de schuld afschuiven op andere vermeende kinderarbeid landen..

Is het niet gewoon dieptriest dat dit in Marokko (ook) gebeurt? :confused:

Moeilijk he? kritiek? :corcky: Het zou je sieren als je ook mijn tekst quote. Inplaats om een reactie te plaatsen en zonder specifieke prikker te benoemen.


Voorts hoef je bij mij niet aan te komen met in defensie duiken en lage tolerantiegrens tegenover kritiek.

Lieden als Observer en GTV handelen puur uit hypocritie, puur om hun vingertje te wijzen en tekortkomingen van hun zelf te maskeren.

Dus bespaar me jouw ethisch verantwoorde en achterbakse reactie.

Al Sawt
23-12-05, 12:02
Geplaatst door MaRiaH
Feit dat het lijfeigenschap zou betreffen maakt het nog triester en meer beladen. Ik begrijp niet dat mensen dan de vinger gaan wijzen naar Israel of Griekenland of de VS.

Ergerlijk gewoon ! :moe:
Dat komt door je bekrompen houding. Zo simpel is het. In jouw ogen heeft Observer een nobele daad verricht door het een en ander te plaatsen. Ik zie eerder een hypocriete motivatie er achter en wie ben ik dan om hem fijntjes de misstanden in zijn beschaafde achtertuin aan de kaak te stellen.


Maar kennelijk begrijp jij dat niet en denk je dat ik misstanden in Marokko wil verbergen door naar andere te wijzen.

MaRiaH
23-12-05, 12:46
Geplaatst door Al Sawt
Het zou je sieren als je ook mijn tekst quote. Inplaats om een reactie te plaatsen en zonder specifieke prikker te benoemen.


Voorts hoef je bij mij niet aan te komen met in defensie duiken en lage tolerantiegrens tegenover kritiek.

Lieden als Observer en GTV handelen puur uit hypocritie, puur om hun vingertje te wijzen en tekortkomingen van hun zelf te maskeren.

Dus bespaar me jouw ethisch verantwoorde en achterbakse reactie.

Sjow, wat vijandig gelijk.. :D
Ik bedoelde niet alleen jouw post.. er staan nog meer posts die een dergelijke lading hadden als de jouwe. Door niet te quoten probeerde ik juist NIET alleen jou aan te spreken. Wie de schoen past, trekke hem aan..

Je kan veel van me zeggen, maar achterbaks ben ik niet.
maar goed, weet jij veel.

Maar wat vind je nu van die 'lijfeigenschap' in Marokko?
Daar ben ik wel benieuwd naar.

MaRiaH
23-12-05, 12:59
Geplaatst door Al Sawt
Dat komt door je bekrompen houding. Zo simpel is het. In jouw ogen heeft Observer een nobele daad verricht door het een en ander te plaatsen. Ik zie eerder een hypocriete motivatie er achter en wie ben ik dan om hem fijntjes de misstanden in zijn beschaafde achtertuin aan de kaak te stellen.


Maar kennelijk begrijp jij dat niet en denk je dat ik misstanden in Marokko wil verbergen door naar andere te wijzen.

Je zit er helemaal naast wat betreft wat ik denk..

De intenties van Observer vind ik oninteressant in dit geval. Dat dat voor jou anders ligt kan ik me nog wel voorstellen. Maar..
Uit de berichtgeving blijkt dat deze misstanden zijn gemeld door Human rights Watch, derhalve gaat het wat mij betreft om de boodschap en niet om de boodschapper.

Ik denk niet dat jij misstanden in marokko wil verbergen. Ik denk dat jij je in de defensie laat drukken door vooronderstelingen te hebben over degene die hem plaatst.
Het komt daardoor over alsof je geen kritiek verdraagt over marokko.

Misstanden zijn er overal, maar het ging nu even wel over Marokko, ik kom er zelf niet vandaan en ben wel heel benieuwd hoe de Marrokkanen hier tegenaan kijken. Echter, ik hoor geen meningen, behalve de defensieve.

Meer kan ik er ook niet van maken. sorry.