PDA

Bekijk Volledige Versie : Antisemitisme in Gouda



Marsipulami
22-12-05, 11:23
Discriminatoire leuzen pas gerestaureerd Joods Poortje
Hakenkruis gekerfd in paneel

Geplaatst op 22/12 '05 om 10:24u
Door Ton Huitink (Bron: joods.nl)



GOUDA (RKnieuws.net) - Net gerestaureerd, is het Joods Poortje aan de Jeruzalemstraat in Gouda slachtoffer geworden van vernieling en antisemitisme. In de pas geverfde deur is op het rechterpaneel een hakenkruis gekerfd en aan de linkerkant ‘Hamas, alle Joden aan het gas’.

Het NIK, de overkoepelende organisatie van Joodse gemeenten in Nederland, heeft er bij de gemeente Gouda op aangedrongen bij de politie aangifte te doen van racisme. Gouda zelf heeft eerder deze week al gezegd sowieso aangifte te doen van de vernieling.


Bij monde van secretaris Ruben Vis spreekt het NIK haar verontwaardiging over uit de bekladding van het Joodse Poortje. "De poort is er juist ter herinnering aan de omgekomen Joodse inwoners van Gouda. Persoonlijk doet dit mij veel.

Mijn overgrootouders waren ooit bewoners van het Centraal Tehuis voor Israëlieten dat in Gouda was gevestigd."

Vis spreekt de hoop uit dat het Gouda verder verschoond blijft van dergelijke bekladdingen. "De bekladding van dit monument met een hakenkruis en de verschrikkelijke woorden waarmee Joden aan het gas worden gewenst, is een schandvlek op onze maatschappij. Ik ga ervan uit dat de gemeente de schade op de deur zal herstellen."