PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat is de Nederlandse identiteit?



freya
22-12-05, 14:50
Nederland op z'n kop

starttijd=00:00:00&speelduur=00:00:00

Wat is de Nederlandse identiteit? Na de maatschappelijke schokgolven van de moorden op Pim Fortuyn en Theo van Gogh en het uitgesproken "nee" tegen de Europese grondwet, lijkt Nederland in een identiteitscrisis te zijn beland. Netwerk probeert in een extra lange uitzending te achterhalen wat een Nederlander nu tot Nederlander maakt.

Arrogante kroketteneters
Tolerante gelijkheidsdenkers of arrogante kroketteneters? ‘Nieuwkomers moeten zich aanpassen’, maar waaraan? Wat is nu typisch Nederlands? En wie is een ‘echte' Nederlander?

Typisch Nederlands
De familie Olde emigreerde in 1954 naar Australië. Zij verlieten een verzuild Nederland en namen hun eigen Nederlandse gebruiken mee naar een land aan de andere kant van de wereld. Wat is er na vijftig jaar nog typisch Nederlands aan de eerste en tweede generatie? En zien we dezelfde gewoontes terug in ons eigen land?

Vooroordelen
Tal van deskundigen vertellen samen het verhaal over onze ‘ware aard' en de waarde daarvan. Hoe denkt minister Verdonk van vreemdelingenzaken over de Nederlandse identiteit? Welke vooroordelen over Nederland moet de Nederlandse ambassadeur in Washington bestrijden? En wat vinden Oostenrijkse studenten Nederlandisitiek van onze taal en cultuur?

Nederland op z’n kop
Verslaggever Karel van den Berg gaat in de extra lange documentaire ‘Nederland op z’n kop’ op zoek naar antwoorden. Maar zijn die antwoorden wel zo gemakkelijk te geven? En moeten we onze nationale identiteit wel zo strikt willen afbakenen?

Uitzenddatum: Do. 22 december 2005, 20.30u
Verslaggeving: Karel van den Berg en Sietske Ligtvoet

bron: Netwerk (http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=netwerk&a=206508)

~Panthera~
22-12-05, 14:57
Dat wordt lachen. :hihi:

Cub
22-12-05, 17:42
Geplaatst door ~Panthera~
Dat wordt lachen. :hihi:

Dat wordt pijnlijk zal je bedoelen..... Maar ik ga wel kijken. Mij bevalt het helemaal niet welke kant Nederland opgaat.

mark61
22-12-05, 22:55
Na, het was lachen. De NL natie is volledig zoek, maar in West-Australië nog alive and kicking. Nederlandse scholen, eigen kerken, en die huisjes eromheen. En maar beweren dat je geïntegreerd bent.

Tomas
22-12-05, 23:10
Geplaatst door mark61
Na, het was lachen. De NL natie is volledig zoek, maar in West-Australië nog alive and kicking. Nederlandse scholen, eigen kerken, en die huisjes eromheen. En maar beweren dat je geïntegreerd bent.

Ik heb daar familie. Maar ik moet wel toegeven dat de 1e generatie geen flauw idee heeft hoe goed de 2e generatie al is geintegreerd. Dat wordt angstvallig voor ze geheimgehouden.

freya
22-12-05, 23:12
Geplaatst door mark61
Na, het was lachen. De NL natie is volledig zoek, maar in West-Australië nog alive and kicking. Nederlandse scholen, eigen kerken, en die huisjes eromheen. En maar beweren dat je geïntegreerd bent.

Wat jij opnoemt zijn dus duidelijk geen kenmerken van integratie, aangezien die Australische sociologe juist beweerde dat de Nederlandse minderheid nauwelijks zichtbaar is in de Australische samenleving en dus volledig is geintegreerd. Het woord assimilatie viel zelfs een aantal keer.

Dat beetje folklore van delftsblauwe klompjes en eigen schooltje schijnt dus niet doorslaggevend te zijn.
Integratie is in mijn woordenboek dan ook: op alle fronten participeren.

mark61
22-12-05, 23:19
Geplaatst door freya
Wat jij opnoemt zijn dus duidelijk geen kenmerken van integratie,

Inderdaad. Dus?


aangezien die Australische sociologe juist beweerde dat de Nederlandse minderheid nauwelijks zichtbaar is in de Australische samenleving en dus volledig is geintegreerd. Het woord assimilatie viel zelfs een aantal keer.

Ze zei ook dat Hollanders een dubbele persoonlijkheid hebben, een publieke en een privé.


Integratie is in mijn woordenboek dan ook: op alle fronten participeren.

Ik had wel willen weten met wie die lui getrouwd zijn.

Tomas
22-12-05, 23:22
Geplaatst door mark61
Ik had wel willen weten met wie die lui getrouwd zijn.

Van mijn orthodoxe familie allemaal met aussies. En tja, die hebben niks met de cassette bandjes van een dooie dominee uit een vergeten en verdwenen nederland.

mark61
22-12-05, 23:26
Geplaatst door Tomas
Van mijn orthodoxe familie allemaal met aussies. En tja, die hebben niks met de cassette bandjes van een dooie dominee uit een vergeten en verdwenen nederland.

Dat dacht ik al. Langzaam verstervende folklore.

Maar waar het mij oorspronkelijk om ging is dat in NL 'bij elkaar wonen' en 'eigen religieuze scholen' worden gezien als segregerende activiteiten. Daar blijkbaar niet. Interessant was dat na 10 jaar de taal in de kerk Engels werd. Dat gaat hier wat langzamer.

Waar dat 'stigmatizing' (van Hollo's door aussies) op sloeg dat een paar keer viel werd mij niet duidelijk, overigens.

Nou ja, je hebt het geloof ik niet gezien?

Dx_
22-12-05, 23:29
Hoezo Nederlandse Identiteit ?
Heeft die ooit bestaan dan ???

Wat een gezwets...

Tomas
22-12-05, 23:35
Geplaatst door mark61
Dat dacht ik al. Langzaam verstervende folklore.

Maar waar het mij oorspronkelijk om ging is dat in NL 'bij elkaar wonen' en 'eigen religieuze scholen' worden gezien als segregerende activiteiten. Daar blijkbaar niet. Interessant was dat na 10 jaar de taal in de kerk Engels werd. Dat gaat hier wat langzamer.

Waar dat 'stigmatizing' (van Hollo's door aussies) op sloeg dat een paar keer viel werd mij niet duidelijk, overigens.

Nou ja, je hebt het geloof ik niet gezien?

Nee, ik heb het ook niet gezien. Maar het is wel zo dat integratie en segregatie en betekenis heeft die afhangt aan wie je het vraagt. Vraag je aan een willekeurig iemand of de chinezen goed in nederland zijn geintegreerd is de kans groot dat ie "ja" zegt omdat ie zich niet kan herinneren dat ie ooit last van ze heeft gehad.

Feitelijk interesseert het niemand of er nu geintegreerd of gesegregeerd wordt als je fiets maar niet uit je tuin gejat wordt. En als het algemene idee op een gegeven moment is dat het iets met integreren te maken heeft dan redeneer janmodaal al gauw dat dit andersom dan ook geldt. En dat geldt denk ik ook voor aussies.

mark61
22-12-05, 23:36
Geplaatst door Tomas
Feitelijk interesseert het niemand of er nu geintegreerd of gesegregeerd wordt als je fiets maar niet uit je tuin gejat wordt. En als het algemene idee op een gegeven moment is dat het iets met integreren te maken heeft dan redeneer janmodaal al gauw dat dit andersom dan ook geldt. En dat geldt denk ik ook voor aussies.

Yep.

mark61
22-12-05, 23:37
Geplaatst door Dx_
Hoezo Nederlandse Identiteit ?
Heeft die ooit bestaan dan ???

Wat een gezwets...

Sinds de uitvinding van het nationalisme (zo rond 1786) wordt ieder volk geacht er een te hebben. Jij toch ook?

Zoals iemand in de docu al zei: groepsidentiteit is voor losers.

_h4T3D_sE7eN
22-12-05, 23:39
Geplaatst door Dx_
Hoezo Nederlandse Identiteit ?

Als ie al bestaat, is ie niet te definiëren. Het heden staat te ver van het verleden. En ook weer niet.

_h4T3D_sE7eN
22-12-05, 23:40
Geplaatst door mark61
Zoals iemand in de docu al zei: groepsidentiteit is voor losers.

Word.

~Panthera~
22-12-05, 23:44
Geplaatst door mark61
Dat dacht ik al. Langzaam verstervende folklore.

Maar waar het mij oorspronkelijk om ging is dat in NL 'bij elkaar wonen' en 'eigen religieuze scholen' worden gezien als segregerende activiteiten. Daar blijkbaar niet. Interessant was dat na 10 jaar de taal in de kerk Engels werd. Dat gaat hier wat langzamer.

Waar dat 'stigmatizing' (van Hollo's door aussies) op sloeg dat een paar keer viel werd mij niet duidelijk, overigens.

Nou ja, je hebt het geloof ik niet gezien?


En ook niet te vergeten de talloze Nederlandse clubjes die ze er hebben (heb ook familie in het buitenland) en verenigingen, van alles om de "binding" met Nederland maar niet te "verliezen".
Mijn God, ze zitten er al 3 generaties, geloof ik.
Maar goed, het komt er, zoals altijd, op neer, dat als Nederlanders dat doen het "leuk" is en "normaal".

Moet een Marokkaan hier doen. :moe:

mark61
22-12-05, 23:49
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Als ie al bestaat, is ie niet te definiëren. Het heden staat te ver van het verleden. En ook weer niet.

Die identiteit wordt geconstrueerd door een (vaak, soms, altijd) kunstmatig verband te maken tussen heden en verleden.

Het is een gemiste kans dat er niet even aandacht werd besteed aan de ontwikkeling van de ideologie van het nationalisme, de uitvinding van de 'natie' > 'nationale identiteit'. Wij leven in een waan die nog maar 200 jaar bestaat. Maar dat is iedereen erg moeilijk aan het verstand te brengen. Aangezien die waan tegenwoordig overal heerst. En met terugwerkende kracht op de geschiedenis wordt geprojecteerd.

Soms vind ik het heel eng. Ben ik de enige die er niet in stinkt? :vreemd: They're coming to take me away haha hihi.

MaRiaH
22-12-05, 23:50
Geplaatst door Tomas
Maar het is wel zo dat integratie en segregatie en betekenis heeft die afhangt aan wie je het vraagt.

Vraag je aan een willekeurig iemand of de chinezen goed in nederland zijn geintegreerd is de kans groot dat ie "ja" zegt omdat ie zich niet kan herinneren dat ie ooit last van ze heeft gehad.

Feitelijk interesseert het niemand of er nu geintegreerd of gesegregeerd wordt als je fiets maar niet uit je tuin gejat wordt. En als het algemene idee op een gegeven moment is dat het iets met integreren te maken heeft dan redeneer janmodaal al gauw dat dit andersom dan ook geldt. En dat geldt denk ik ook voor aussies.

Precies. :duim:

mark61
22-12-05, 23:52
Geplaatst door ~Panthera~
En ook niet te vergeten de talloze Nederlandse clubjes die ze er hebben (heb ook familie in het buitenland) en verenigingen, van alles om de "binding" met Nederland maar niet te "verliezen".
Mijn God, ze zitten er al 3 generaties, geloof ik.
Maar goed, het komt er, zoals altijd, op neer, dat als Nederlanders dat doen het "leuk" is en "normaal".

Moet een Marokkaan hier doen. :moe:

Boerenkool en windmolens is tot daar aan toe. Het moet niet gekker worden.

~Panthera~
22-12-05, 23:53
Geplaatst door mark61
Boerenkool en windmolens is tot daar aan toe. Het moet niet gekker worden.


Man, ze zijn compleet geschift. :hihi:

*windmills in needlepoint* :maf2:

MaRiaH
23-12-05, 01:16
Ik heb net de herhaling gezien..
Er zaten leerzame stukken in.. maar niks nieuws onder de zon.
Toch leuk! :duim:

Rudy
23-12-05, 10:01
Geplaatst door mark61
Die identiteit wordt geconstrueerd door een (vaak, soms, altijd) kunstmatig verband te maken tussen heden en verleden.


Zeer juist. Met de nadruk op “kunstmatig”.
Politici doen de laatste tijd nogal aardig hun best om in te spelen op het identiteitsgevoel. Vooral door te refereren naar historisch bekende figuren of gebeurtenissen. Identiteit en nationalisme gaan hand in hand. De Guldensporenslag wordt er hier van jongs af nog altijd op de schoolbanken ingelepeld. Een figuur als “Daens” werd hier nog niet zo lang geleden door extreem-rechts misbruikt om terug die identiteit en het Vlaams-nationalistisch gevoel aan te wakkeren.
Zelfs de media is er niet vies van. Die waren onlangs op zoek naar de grootse Belg. Wat blijkt nu? Dat de Vlamingen en de Walen een verschillende grootste Belg hebben. Je zou er van in een hoekje kruipen en stilletjes beginnen wenen.

Maar om terug te keren naar Nederland. Identiteit heeft volgens mij ook voor een stuk te maken met het beeld dat een buitenlander heeft van een land en z’n inwoners, vooral typische opmerkelijke verschillen. En dan denk ik in het bijzonder aan “vrije meningsuiting” wat volgens mijn bescheiden mening deel uitmaakt van de identiteit van de Nederlander.

_h4T3D_sE7eN
23-12-05, 10:04
Geplaatst door mark61
Die identiteit wordt geconstrueerd door een (vaak, soms, altijd) kunstmatig verband te maken tussen heden en verleden.

Het is een gemiste kans dat er niet even aandacht werd besteed aan de ontwikkeling van de ideologie van het nationalisme, de uitvinding van de 'natie' > 'nationale identiteit'. Wij leven in een waan die nog maar 200 jaar bestaat. Maar dat is iedereen erg moeilijk aan het verstand te brengen. Aangezien die waan tegenwoordig overal heerst. En met terugwerkende kracht op de geschiedenis wordt geprojecteerd.

Soms vind ik het heel eng. Ben ik de enige die er niet in stinkt? :vreemd: They're coming to take me away haha hihi.


Ja, ik snap dat allemaal wel, my Arian friend. Maar is die collectieve domheid dan zo erg of wordt er gewoon geen tegenwicht geboden uit 'de eigen gelederen' ?? Of is het allebei ?

Mijn papa zei ooit:
Why don't you launch some penfruits to the domes that carry stupidity ?


Geplaatst door Rudy
En dan denk ik in het bijzonder aan “vrije meningsuiting” wat volgens mijn bescheiden mening deel uitmaakt van de identiteit van de Nederlander.

Neuh, ik vind dat deze te selectief wordt geïnterpreteerd. Daarbij, al zou zoiets als 'zuivere vrijheid van meningsuiting' bestaan, dan is het geen typisch Nederlands iets.

mark61
23-12-05, 10:29
Geplaatst door Rudy
Zeer juist. Met de nadruk op “kunstmatig”.
(...) Wat blijkt nu? Dat de Vlamingen en de Walen een verschillende grootste Belg hebben. Je zou er van in een hoekje kruipen en stilletjes beginnen wenen.

Ik kreeg, ehm, plaatsvervangende schaamte. Waarom bestaat België dan überhaupt? Wat was er in 1830 dat mensen zich Belg voelden en absoluut geen deel van Nederland of Frankrijk wilden uitmaken, en wat is er in 2005 dat Vlamingen en Walen elkaar vreemdelingen in eigen land vinden? Is België een soort van Afghanistan, geen land maar 'daar waar de buurlanden ophouden'?

In plaats dat ze Alphonse Sax kiezen....:)


Maar om terug te keren naar Nederland. Identiteit heeft volgens mij ook voor een stuk te maken met het beeld dat een buitenlander heeft van een land en z’n inwoners, vooral typische opmerkelijke verschillen. En dan denk ik in het bijzonder aan “vrije meningsuiting” wat volgens mijn bescheiden mening deel uitmaakt van de identiteit van de Nederlander.

Tegen de tijd dat de inboorling aan de uitboorling moet gaan vragen wie hij (de inboorling) is, zit er wat goed mis tussen zijn oren. :hihi:

Ik dacht trouwens dat rechtgeaarde Vlamingen dat 'een grote bek' noemen. Een wat minder flatterende, maar daarom niet onjuistere formulering. Dat is in ieder geval waarom Hollanders in Vlaanderen op een kilometer afstand herkenbaar zijn: ze nemen zoveel ruimte in. Fysiek en psychologisch.

mark61
23-12-05, 10:44
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Ja, ik snap dat allemaal wel, my Arian friend.

:hihi:


Maar is die collectieve domheid dan zo erg of wordt er gewoon geen tegenwicht geboden uit 'de eigen gelederen' ?? Of is het allebei ?

Zoals ze gisteren al zeiden, als er niks aan de hand is denkt geen hond ooit na over zijn 'nationale identiteit'. Tis typisch iets voor Bange Dagen.

Er wordt zeker niet genoeg tegenwicht geboden. Door mensen die het weten of hadden moeten weten. Maar het zijn Bange Dagen of geen Bange Dagen natuurlijk. Naar mensen die de angst niet opstoken wordt niet geluisterd, want dat is niet wat we willen horen. We willen meer Hysterie. En wie macht wil doet daaraan dus mee.

Of dat domheid is weet ik niet. Onwil om na te denken ws. wel.

Maar goed: ik verkondig het maar even aan de wereld: De Natie Bestaat Niet. Het is een construct, een verzinsel, een ideologie, en nog een heel nieuwe ook.

Helaas is ie ongemerkt versmolten geraakt met veel oudere en compleet andere begrippen, zoals de oemma, in het zionisme en zelfs het hindoeïsme.

Het is een ideologie die stelt dat het onmogelijk is prettig samen te leven met mensen met een andere taal of godsdienst, voornamelijk. Dat is een leugen die tsaristisch Rusland, het Habsburgse rijk en het Osmaanse rijk hebben gelogenstraft.

Het verbaasde me dan ook zeer dat gisteren zo'n type met de volkomen achterhaalde definitie van 'natie' van Ernest Renan kwam aanzeilen (gemeenschap met zelfde etniciteit, taal, godsdienst). Interessant is bijvoorbeeld dat in een enquete uit 1965 ofzo bleek dat Westduitsers Oostduitsers als een andere 'natie' zagen, terwijl ze 20 jaar daarvoor nog één natie waren.

Alle mensen over de hele wereld zijn vergiftigd door deze ideologie, die besmettelijker bleek dan de vogelgriep. En vaak zonder dat ze het doorhebben.


Mijn papa zei ooit:
Why don't you launch some penfruits to the domes that carry stupidity ?

Dear Daddy, most people don't want to read.


Neuh, ik vind dat deze te selectief wordt geïnterpreteerd. Daarbij, al zou zoiets als 'zuivere vrijheid van meningsuiting' bestaan, dan is het geen typisch Nederlands iets.

Ik zal m voor je herformuleren: NL is volkomen ontremd. Zie dat interview met Hofland. Helaas zijn ook de integranten daarin volledig geïntegreerd. Het is vanuit België gezien wel waar dat NLers veel botter zijn. Ook wel bekend als 'direct'. Dat heeft voordelen en nadelen. Momenteel vooral nadelen.

_h4T3D_sE7eN
23-12-05, 11:13
Nationalisme is dus een (voorlopig) ongeneeslijke ziekte. Ok. Interesting. :cheefbek:



Ik zal m voor je herformuleren: NL is volkomen ontremd. Zie dat interview met Hofland. Helaas zijn ook de integranten daarin volledig geïntegreerd. Het is vanuit België gezien wel waar dat NLers veel botter zijn. Ook wel bekend als 'direct'. Dat heeft voordelen en nadelen. Momenteel vooral nadelen.

Had nie gehoeven. Ik blijf erbij: het wordt selectief geïnterpreteerd. Waarschijnlijk heeft dat te maken met een superioriteit, voortkomend uit die ziekte (zie je eigen post), die mensen wijsmaakt dat nationaliteit boven alles gaat. Als een van een andere etniciteit zijnde medelander iets roept, komen die superioriteitsgevoelens weer omhoog en blijkt die vrijheid van meningsuiting als eenzijdig te gelden. En dat op basis van etniciteit, dus.

Ja, ontspoord als een gek. :hihi:

freya
23-12-05, 11:35
Mwah, nationalisme is mss een nieuw modeverschijnsel, xenofobie is dat niet.

Niet-ons-soort-mensen zijn alleen maar leuk als ze met een heel klein groepje zijn. Zodra het er meer worden veranderen ze in die-lui-die-hier-niet-horen. Dat is al zo oud als de mensheid.


Toen de Kimbren en Teutonen naar het zuiden trokken bestonden er geen naties, maar ze ze waren toch nergens echt welkom en moesten doortrekken.

Tomas
23-12-05, 11:36
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Als een van een andere etniciteit zijnde medelander iets roept, komen die superioriteitsgevoelens weer omhoog en blijkt die vrijheid van meningsuiting als eenzijdig te gelden. En dat op basis van etniciteit, dus.


Waarom ben jij dan zoal aangeklaagd en beboet?

_h4T3D_sE7eN
23-12-05, 11:38
Geplaatst door Tomas
Waarom ben jij dan zoal aangeklaagd en beboet?

Dat ontbreekt er nog aan. De toon die is gezet, zal het niet lang duren voordat dat mogelijk is.[/pessimist-modus]

Tomas
23-12-05, 11:39
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Dat ontbreekt er nog aan. De toon die is gezet, zal het niet lang duren voordat dat mogelijk is.[/pessimist-modus]

Oh, ik dacht dat je over feiten en uit eigen ervaring sprak.

_h4T3D_sE7eN
23-12-05, 11:40
Geplaatst door Tomas
Oh, ik dacht dat je over feiten en uit eigen ervaring sprak.

Doe ik ook.

freya
23-12-05, 11:42
Geplaatst door Tomas
Waarom ben jij dan zoal aangeklaagd en beboet?

Ik herinner mij een stuk over homo's en het straatbeeld, dat werd besproken op een avond over het recht op vrije meningsuiting in De Balie. Dat was vlak na, en in het kader van, de moord op TvG.

Er bleef weinig over van de verdediging van het recht op vrije meningsuiting door de verzamelde verlichte opinimakers in de zaal, zodra dit stuk ter sprake kwam.

:moe:

_h4T3D_sE7eN
23-12-05, 11:44
Geplaatst door freya
Ik herinner mij een stuk over homo's en het straatbeeld, dat werd besproken op een avond over het recht op vrije meningsuiting in De Balie. Dat was vlak na, en in het kader van, de moord op TvG.

Er bleef weinig over van de verdediging van het recht op vrije meningsuiting door de verzamelde verlichte opinimakers in de zaal, zodra dit stuk ter sprake kwam.

:moe:


:hihi: ...

Ik dacht nog: ik ga maar even niet met grof geschut schieten, het is Tomas maar.


Maar bedankt.

Tomas
23-12-05, 11:45
Geplaatst door freya
Ik herinner mij een stuk over homo's en het straatbeeld, dat werd besproken op een avond over het recht op vrije meningsuiting in De Balie. Dat was vlak na, en in het kader van, de moord op TvG.

Er bleef weinig over van de verdediging van het recht op vrije meningsuiting door de verzamelde verlichte opinimakers in de zaal, zodra dit stuk ter sprake kwam.

:moe:

Ik heb geen idee wat jij bedoelt, maar ik krijg wel vaak sterk de indruk dat mensen "vrijheid van meningsuiting" verwarren met "gelijk krijgen".

_h4T3D_sE7eN
23-12-05, 11:47
Geplaatst door Tomas
Ik heb geen idee wat jij bedoelt, maar ik krijg wel vaak sterk de indruk dat mensen "vrijheid van meningsuiting" verwarren met "gelijk krijgen".

Het wel of niet gelijk hebben stond ook niet ter discussie. Dat neem je maar aan.

Het ging over het recht op vrijheid van meningsuiting.

Tomas
23-12-05, 11:49
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Het wel of niet gelijk hebben stond ook niet ter discussie. Dat neem je maar aan.

Je voelt je aangesproken.


Het ging over het recht op vrijheid van meningsuiting.

Nee, je gevoelens, toch?

freya
23-12-05, 11:56
Geplaatst door Tomas
Ik heb geen idee wat jij bedoelt, maar ik krijg wel vaak sterk de indruk dat mensen "vrijheid van meningsuiting" verwarren met "gelijk krijgen".

Nee dat bedoel ik helemaal niet :moe:

Het was een avond over de kunst van de dialoog ofzoiets.

En die dialoog zou dan gevoerd moeten worden met moslims, maar al in de eerste 5 minuten werd de Rushdi-affaire uit de kast getrokken en werd haarfijn 'aangetoond 'dat Moslims geen gesprekspartner kunnen zijn. Dat daar geen normaal gesprek mee te voeren is.

Er volgde nog wat gesputter over vrijheid van meningsuiting, maar zodra dat stuk van Elqalem ter sprake kwam, was ongeveer iedereen het er wel over eens dat dat soort dingen toch zeker niet geschreven mogen worden.

Er zat die avond 1 excuusmoslim in de zaal, die alleen het woord voerde om aan te tonen hoe erg het regime in Iran wel niet was.

Ik heb nog geprobeerd een ander geluid te laten horen vanuit de zaal en dat viel in zulke goede aarde dat de gespreksleider van de avond, toen ik hem na afloop nog even aansprak, mij de rug toekeerde.

Ik had er nl op gewezen dat de avond een typisch voorbeeld was van juist niet een dialoog aan willen gaan en ik had erop gewezen dat die tekst over homo's ( die de meeste aanwezigen toen nog niet zelf gelezen had btw) ook nog wel iets minder negatief uitgelegd kon worden dan op dat moment gedaan werd. Daarna werd de microfoon ver uit mijn buurt gehouden :hihi:

Tomas
23-12-05, 12:02
Geplaatst door freya
Nee dat bedoel ik helemaal niet :moe:

Het was een avond over de kunst van de dialoog ofzoiets.

En die dialoog zou dan gevoerd moeten worden met moslims, maar al in de eerste 5 minuten werd de Rushdi-affaire uit de kast getrokken en werd haarfijn 'aangetoond 'dat Moslims geen gesprekspartner kunnen zijn. Dat daar geen normaal gesprek mee te voeren is.

Er volgde nog wat gesputter over vrijheid van meningsuiting, maar zodra dat stuk van Elqalem ter sprake kwam, was ongeveer iedereen het er wel over eens dat dat soort dingen toch zeker niet geschreven mogen worden.

Er zat die avond 1 excuusmoslim in de zaal, die alleen het woord voerde om aan te tonen hoe erg het regime in Iran wel niet was.

Ik heb nog geprobeerd een ander geluid te laten horen vanuit de zaal en dat viel in zulke goede aarde dat de gespreksleider van de avond, toen ik hem na afloop nog even aansprak, mij de rug toekeerde.

Ik had er nl op gewezen dat de avond een typisch voorbeeld was van juist niet een dialoog aan willen gaan en ik had erop gewezen dat die tekst over homo's ( die de meeste aanwezigen toen nog niet zelf gelezen had btw) ook nog wel iets minder negatief uitgelegd kon worden dan op dat moment gedaan werd. Daarna werd de microfoon ver uit mijn buurt gehouden :hihi:

Ja, ja. Heel interessant allemaal, maar wat heeft dit nou met de vrijheid van miningsuiting te maken? Mensen mogen je niet negeren, vervelend vinden en/of moeten altijd naar je luisteren? Ik zie hier dus duidelijk een verwarring met de wet op vrijheid van meningsuiting en niet genoeg aandacht of gelijk krijgen.

freya
23-12-05, 12:10
Geplaatst door Tomas
Ja, ja. Heel interessant allemaal, maar wat heeft dit nou met de vrijheid van miningsuiting te maken? Mensen mogen je niet negeren, vervelend vinden en/of moeten altijd naar je luisteren? Ik zie hier dus duidelijk een verwarring met de wet op vrijheid van meningsuiting en niet genoeg aandacht of gelijk krijgen.

Doe eens niet zo lullig Tomas, ik heb ff geen zin meer in die spelletjes van jou :moe:

De sleutelzin in mijn verhaal is dit:


Er volgde nog wat gesputter over vrijheid van meningsuiting, maar zodra dat stuk van Elqalem ter sprake kwam, was ongeveer iedereen het er wel over eens dat dat soort dingen toch zeker niet geschreven mogen worden.

Dat mij verder de mond werd gesnoerd ( en mij dus geen uiting van mijn mening werd gegund) is alleen maar een verdere illustratie van de sfeer van die avond.

mark61
23-12-05, 12:22
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Nationalisme is dus een (voorlopig) ongeneeslijke ziekte. Ok. Interesting. :cheefbek:

Houd het altijd in je achterhoofd. Als je iets niet begrijpt gaat het a) over geld of b) over 'natie'.


Had nie gehoeven. Ik blijf erbij: het wordt selectief geïnterpreteerd. Waarschijnlijk heeft dat te maken met een superioriteit, voortkomend uit die ziekte (zie je eigen post), die mensen wijsmaakt dat nationaliteit boven alles gaat. Als een van een andere etniciteit zijnde medelander iets roept, komen die superioriteitsgevoelens weer omhoog en blijkt die vrijheid van meningsuiting als eenzijdig te gelden. En dat op basis van etniciteit, dus.

Het zit hem erin dat 'natie' de gepolitiseerde versie van 'etnos' is. De gedachte dat etnos niet speciaal hoeft te leiden tot een politieke, lees nationale eenheid, een staat, of minstens een gesegregeerde subcultuur is nu bijna ondenkbaar geworden. Staatsburgerschap los van cultuur, godsdienst, etnos, brrr.


Ja, ontspoord als een gek. :hihi:

Yep. Aan ons om normaal te (blijven) doen.

Tomas
23-12-05, 12:23
Geplaatst door freya
Doe eens niet zo lullig Tomas, ik heb ff geen zin meer in die spelletjes van jou :moe:


Ik speel geen spelletje. Je kunt overal dat 'sfeertje' vinden als je het zoekt of wilt. Wat dacht je dat er van mijn "vrijheid op meningsuiting" overbleef in een zaal vol linkse mensen of op het kansel voor de kerkelijke gemeente? Mijn mening is dus: ik vind 't gezeur zolang je niet door de overheid wordt vervolgd of dat groepen je fysiek schaden of bedreigen. take it or leave it.

mark61
23-12-05, 12:31
Nou nou, wat een drukte over niets.

Het gaat er niet om dat de overheid de vrijheid van meningsuiting onderdrukt, het gaat zelfs niet over gelijk krijgen, het gaat erover dat roepers om die vrijheid zelf niet eens in debat, dialoog willen gaan met iemand die wat anders vindt dan hij / zij.

Niet zo'n vreselijk drama, wel frustrerend.

Tis altijd moeilijk een tegenstander uit te laten praten en daadwerkelijk in te gaan op wat ie zegt. Das het meest vermoeiend, dus kiezen we liever simpeler manieren om iemand's mening te bestrijden. Het 'weghalen' van iemand's woord bijvoorbeeld. Op een prikbord, of de microfoon die ze onder je snufferd weghalen. Dat is snel en gemakkelijk.

jan1974
23-12-05, 12:36
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Het wel of niet gelijk hebben stond ook niet ter discussie. Dat neem je maar aan.

Het ging over het recht op vrijheid van meningsuiting.
Jij suggereert constant dat je vanalles te vertellen hebt, maar het niet doet.

Het probleem van dat als je zo doet is dat wij steeds nieuwsgieriger worden.

_h4T3D_sE7eN
23-12-05, 12:44
Geplaatst door Tomas
Je voelt je aangesproken.

Zou je denken ?




Nee, je gevoelens, toch?

Nee.


Geplaatst door jan1974
Jij suggereert constant dat je vanalles te vertellen hebt, maar het niet doet.

Wat ik te melden heb is toegankelijk voor de hele wereld.


Het probleem van dat als je zo doet is dat wij steeds nieuwsgieriger worden.

Wie is 'wij' ?

Rudy
23-12-05, 12:45
Geplaatst door freya
Dat mij verder de mond werd gesnoerd ( en mij dus geen uiting van mijn mening werd gegund) is alleen maar een verdere illustratie van de sfeer van die avond.

Ik lees dat die gespreksavond doorging kort na de moord. Sowieso een slecht moment om gezonde discussies te houden met publiek, laat staan dat je als minderheid zou proberen gelijk te krijgen. Verhitte gemoederen. Het gezond verstand heeft toen nogal wat kloppen gekregen.

freya
23-12-05, 12:48
Geplaatst door jan1974
Jij suggereert constant dat je vanalles te vertellen hebt, maar het niet doet.


Dat maak jij ervan. Bijna iedereen hier op het forum weet dat H4enz de bekendste columnist van Elqalem is en dan zijn zijn priksels hier niet meer zo cryptisch.

Tomas
23-12-05, 12:52
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Zou je denken ?


Ja.


Nee.

Wel.

Moet je niet onderhand beginnen over de subjectiviteit van mijn mening? Een a4-tje of 6, met veel moeilijke woorden in volgordes die geen hond begrijpt?

_h4T3D_sE7eN
23-12-05, 12:54
Geplaatst door Tomas
Ja.

Ok. Waarom iets herhalen dat al duidelijk is dan ?




Wel.

Niet.


Moet je niet onderhand beginnen over de subjectiviteit van mijn mening? Een a4-tje of 6, met veel moeilijke woorden in volgordes die geen hond begrijpt?

Is dat wat je dwarszit ? Dat jij mijn Nederlands niet begrijpt, moet je toch echt bij jezelf zoeken. :hihi:

Tomas
23-12-05, 12:57
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN

Is dat wat je dwarszit ? Dat jij mijn Nederlands niet begrijpt, moet je toch echt bij jezelf zoeken. :hihi:

Nee, zit me niet echt dwars. Ik ben gewoon slecht in (vreemde) talen. Daar hoef je geen rekening mee te houden, maar ik krijg soms de indruk dat je je eigen proza dan toch per ongeluk met zoiets als discusseren verward. Dan weet je nu dat dat dus niet zo is.

_h4T3D_sE7eN
23-12-05, 13:03
Geplaatst door Tomas
Nee, zit me niet echt dwars. Ik ben gewoon slecht in (vreemde) talen. Daar hoef je geen rekening mee te houden, maar ik krijg soms de indruk dat je je eigen proza dan toch per ongeluk met zoiets als discusseren verward. Dan weet je nu dat dat dus niet zo is.

Kan best zo zijn dat ik in mijn 'discussiëren' weleens 'mijn proza' (grinnik) verwerk. Daarentegen, 'mijn proza' is gewoon normaal straat-Nederlands. Maar ja, dat laatste is net als alles in het leven subjectief, toch ? *gnuif*

Ik hoef er geen rekening mee te houden maar ik zal het in het vervolg toch wat meer proberen. Mijn werkgever hamert er al zoveel op om zoveel mogelijk 'stupid-proof' te werken. Ik zie nu wat voor misverstanden het kan opleveren. Dank voor het inzicht.

Tomas
23-12-05, 13:08
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Kan best zo zijn dat ik in mijn 'discussiëren' weleens 'mijn proza' (grinnik) verwerk. Daarentegen, 'mijn proza' is gewoon normaal straat-Nederlands. Maar ja, dat laatste is net als alles in het leven subjectief, toch ? *gnuif*

Ik hoef er geen rekening mee te houden maar ik zal het in het vervolg toch wat meer proberen. Mijn werkgever hamert er al zoveel op om zoveel mogelijk 'stupid-proof' te werken. Ik zie nu wat voor misverstanden het kan opleveren. Dank voor het inzicht.

Dat laatste heb ik je al een paar keer heel expliciet uitgelegd. Het lijkt door te dringen. Nu nog de uitwerking. Daar heb ik nog niks van kunnen terug vinden, zoals je eerste alinea betuigd. 't blijft nergens op slaan.

_h4T3D_sE7eN
23-12-05, 13:12
Geplaatst door Tomas
Dat laatste heb ik je al een paar keer heel expliciet uitgelegd. Het lijkt door te dringen. Nu nog de uitwerking. Daar heb ik nog niks van kunnen terug vinden, zoals je eerste alinea betuigd. 't blijft nergens op slaan.

Verwar het 1 niet met het ander, Tommie. Deze aanpak zal exclusief voor jou zijn, aangezien jij de enige op dit forum bent die 'mijn Nederlands' niet begrijpt. Ik zal er in serieuze discussies met jou ernstig rekening mee houden. Laat het dan eerst maar eens zover komen dat jij en ik serieus in discussie gaan. Ik zie het niet gebeuren, ik hou niet zo van mensen die inhoudelijk discussiëren verwarren met woordspelletjes.

Maar, wie weet.

Tomas
23-12-05, 13:15
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Verwar het 1 niet met het ander, Tommie. Deze aanpak zal exclusief voor jou zijn, aangezien jij de enige op dit forum bent die 'mijn Nederlands' niet begrijpt. Ik zal er in serieuze discussies met jou ernstig rekening mee houden. Laat het dan eerst maar eens zover komen dat jij en ik serieus in discussie gaan. Ik zie het niet gebeuren, ik hou niet zo van mensen die inhoudelijk discussiëren verwarren met woordspelletjes.

Maar, wie weet.

Woordspelletjes? Wat is toch dat gezeik over woordspelletjes? En je gelooft echt dat ik de enige ben? Nou ja, je gelooft maar wat je graag wilt geloven. 't is een vrij land.

mark61
23-12-05, 14:12
Gek is dat, de wet van maroc.nl. Maak van iets een topper en tis gelijk dood als een pier.

_h4T3D_sE7eN
23-12-05, 14:14
Geplaatst door mark61
Gek is dat, de wet van maroc.nl. Maak van iets een topper en tis gelijk dood als een pier.

Het is een zionistisch complot. En het is ook altijd de schuld van Tomas.

mark61
23-12-05, 14:26
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Het is een zionistisch complot. En het is ook altijd de schuld van Tomas.

Ah, dat helpt.


Voor de verwerking, dan.

jan1974
23-12-05, 14:42
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN


Als een van een andere etniciteit zijnde medelander iets roept, komen die superioriteitsgevoelens weer omhoog en blijkt die vrijheid van meningsuiting als eenzijdig te gelden. En dat op basis van etniciteit, dus.

....

Ik begrijp hier niets van. Als wij ons superieur zouden voelen dat betekend toch niet dat jullie je mening niet meer kunnen uiten. Waar ben je bang voor? Dat wij erachter komen dat we niet superieur zijn?

Of wij daar op zitten te wachten dat is een ander verhaal. Theo van Gogh is vaak ontslagen vanwege zijn stukjes. Dit betekende niet dat hij zijn mening niet meer uitte.

Wie zijn wij?:
Met wij bedoel ik in dit verhaal de rechtse autochtonen.

mark61
23-12-05, 14:55
Geplaatst door jan1974
Ik begrijp hier niets van. Als wij ons superieur zouden voelen dat betekend toch niet dat jullie je mening niet meer kunnen uiten. Waar ben je bang voor? Dat wij erachter komen dat we niet superieur zijn?


Euh...dat 'jullie' enig weerwoord plots niet serieus nemen? Er niet op ingaan?

_h4T3D_sE7eN
23-12-05, 14:56
Geplaatst door mark61
Euh...dat 'jullie' enig weerwoord plots niet serieus nemen? Er niet op ingaan?


:moe:

Hoe moet je het verwoorden om het duidelijk te krijgen ? (<-- retorisch :hihi: )

mark61
23-12-05, 15:03
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
:moe:

Hoe moet je het verwoorden om het duidelijk te krijgen ? (<-- retorisch :hihi: )

Probeer een djihadi konijn met een AK-47. Oh nee, dat geeft weer de verkeerde indruk.

A-Natio
23-12-05, 15:04
ben benieuwd ga zeker kijken;

ik hoop dat dat de mensen die het hier altijd hebben over dat de allochtonen hier in nederland minder geintegreerd zijn dan de van origene nederlanders die in het buitenland wonen.

dan zien ze eindelijk dat het niet makelijk is en dat het tijd kost, veel tijd kost om je aan te passen aan het land waar je woont.

_h4T3D_sE7eN
23-12-05, 15:08
Geplaatst door A-Natio
ben benieuwd ga zeker kijken;

ik hoop dat dat de mensen die het hier altijd hebben over dat de allochtonen hier in nederland minder geintegreerd zijn dan de van origene nederlanders die in het buitenland wonen.

dan zien ze eindelijk dat het niet makelijk is en dat het tijd kost, veel tijd kost om je aan te passen aan het land waar je woont.


En in sommige gevallen zelfs signalen afgeeft dat het nooit zal gebeuren. Zoals de Oranje-enclave in Australië.

Volgens mij is er een nationale onduidelijkheid over de definiëring van de term integratie. Waar de 1 integratie noemt, bedoelt de ander assimilatie. Heb ik de indruk.


Probeer een djihadi konijn met een AK-47. Oh nee, dat geeft weer de verkeerde indruk

Af en toe heb ik zo mijn twijfels over jou. :vreemd:

:hihi:

jan1974
23-12-05, 15:14
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
:moe:

Hoe moet je het verwoorden om het duidelijk te krijgen ? ..
Je kunt jezelf niet onder woorden brengen en daarom reageer je niet op mijn post van 15:42?

Ik vind dat een legieme reden hoor.

mark61
23-12-05, 15:19
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
En in sommige gevallen zelfs signalen afgeeft dat het nooit zal gebeuren. Zoals de Oranje-enclave in Australië.

Volgens mij is er een nationale onduidelijkheid over de definiëring van de term integratie. Waar de 1 integratie noemt, bedoelt de ander assimilatie. Heb ik de indruk.

Die twee broers waren toch echt van de aussiehockey en de soccaroo's.

In Engeland hebben ze de crickettest. Je bent geïntegreerd als je voor Engeland ipv Pakistan bent. :moe: Wel simpel, dat moet ik ze nageven. Komt van een omstreden conservatief parlementslid. Maar het is ook het land van een masjid in de House of Lords, hoorde ik laatst. Dr zit een Lord Ahmad ofzo, die zal dat wel geregeld hebben.


Af en toe heb ik zo mijn twijfels over jou. :vreemd:

:hihi:

Terecht. Alleen maar af en toe? Da vind ik aardig van je.

mark61
23-12-05, 15:34
Ha, daar istie:

http://www.dodonline.co.uk/photos/26849.jpg

Lord Ahmed

AHMED (Life Baron), Nazir Ahmed; cr. 1998

Date of birth
24 April 1957
Parents
Son of late Haji Sain Mohammed and Rashem Bibi

Ook beschikbaar:

http://www.dodonline.co.uk/photos/26805.jpg

Lord Patel of Blackburn

PATEL OF BLACKBURN (Life Baron), Adam Hafejee Patel; cr. 2000

Date of birth
7 June 1940
Parents
Son of late Hafejee Ismail Patel and of Aman Hafejee Patel

_h4T3D_sE7eN
23-12-05, 15:48
Geplaatst door jan1974
Je kunt jezelf niet onder woorden brengen en daarom reageer je niet op mijn post van 15:42?

Ik vind dat een legieme reden hoor.

Ik was in de veronderstelling dat mark61 een dusdanige zinnige opmerking maakte, waaruit je een antwoord kon halen. Mijn aanname, my bad.


Geplaatst door jan1974
Ik begrijp hier niets van. Als wij ons superieur zouden voelen dat betekend toch niet dat jullie je mening niet meer kunnen uiten.


Geplaatst door mark61
Euh...dat 'jullie' enig weerwoord plots niet serieus nemen? Er niet op ingaan?

En ALS 'men' er al op ingaat, is het ook nog eens verdraaien en verkrachten van wat er gezegd wordt.


Waar ben je bang voor? Dat wij erachter komen dat we niet superieur zijn?

Eigenlijk zijn 'jullie' bang om erachter te komen dat die superioriteit niet echt bestaat. Dat verklaart waarschijnlijk ook de grootheidswaanzin die ik als 'misplaatst' bestempelde.

Zijn 'jullie' bang om anderen gewoon als volwaardig mens te zien ? Als dat je lukt, kun 'jullie' anderen misschien ook zo gaan benaderen. De reactie zou je nog eens positief kunnen verrassen. Het zal wel iets calvinistisch zijn, om daar maar niet van uit te gaan.


Of wij daar op zitten te wachten dat is een ander verhaal. Theo van Gogh is vaak ontslagen vanwege zijn stukjes. Dit betekende niet dat hij zijn mening niet meer uitte.

Theo van Gogh was dan ook een ordinaire eikel. Zijn 'mening' was niet het enige dat hem zijn baantjes kostte. Zijn houding naar werkgevers toe was gewoon niet te handhaven. Als werknemer zijnde heb je je te houden aan bepaalde beleidsregels. Ook als je Theo heet. In mijn optiek: juíst als je Theo heet.


[/b]Wie zijn wij?:
Met wij bedoel ik in dit verhaal de rechtse autochtonen. [/B]

Het is jammer dat je in deze terminologie vervalt. Ik kreeg de indruk dat de mensen op dit forum over het algemeen de scheidingen wel goed konden aanbrengen en alles vanuit menselijk oogpunt benaderen. Een tikkeltje naïef van moi. Je bent de zoveelste die dat beeld bij mij in duigen doet vallen. Blijft weinig over.


Geplaatst door mark61
Maar het is ook het land van een masjid in de House of Lords, hoorde ik laatst. Dr zit een Lord Ahmad ofzo, die zal dat wel geregeld hebben.

Iemand die zichzelf Lord noemt, vinnik al weinig relativerends.


Terecht. Alleen maar af en toe? Da vind ik aardig van je.

:hihi: ...

mark61
23-12-05, 16:05
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Iemand die zichzelf Lord noemt, vinnik al weinig relativerends.


Sorry. Lord Bounty voor jou. Ik vond het nou juist heel geïntegreerd. Lastig begrip inderdaad.

Hawa
23-12-05, 17:06
De klompendans in Nederland....

Op klompen lopen is boers.

Vandaag,heel toevallig op mijn werk,zit daar een mijnheer die uit Friesland komt.

Ik ook.

Mar toch! Zijn ouders moesten uit de wijk Kanaleneiland!! In 1957. Ze hadden daar de boerenbedrijf.Maar door de stadsuitbreiding met flats en zo,was het afgelopen met hun boerenbedrijf.

Dus op naar Friesland. Het Friese stamboekvee en de grassige velden was een heuze optie.

Maar dan!
Integratie van Nederlanders in een Friese plaats,was alom best moeilijk.De meesten liepen nog op klompen,zij waren de enigsten met schoenen aan.
Ze waren de enigste katholieken in deze negorij.
Het stamvolk ging polsen en wilde toch wel dat deze familie aan de dorpse aktiviteiten deel ging nemen.
En ja hoor. Ze waren echt wel gezegend,zeven zonen,en overal waar ze ook aan deelnamen,wonnen ze ze altijd de eerste prijs.
De moeder voelde zich eenzaam,zij heeft zich daar nooit thuis gevoeld.
En nu is de vader al eenennegentig jaar,vol met verstand,hij las alles,en was niet te beroerd om deel te nemen aan dorpse aktiviteiten.
Nu loopt iedereen op schoenen,de meerderheid is vertrokken,ook naar Australie,en Nieuw Zeeland!

En wat deze documantaire betreft is toch ook stilstand. Het orspronkelijke volk,de oboro,vergelijk met de Indianen of de Maories.
Hoe zijn deze mensen wel niet uitgebuid,mishandeld en van hun eigen land verdreven.
Daar zie je niks van in die docu-dramas.
Iedereen zit maar met zijn eigen hersen spinsel te overleven!
De anderen willen ook niks weten van die anderen!
Een buurland van Australie,voormalige kolonie van Engeland,daar hebben ze de hele autochtonen uitgemoord,(weet de naam niet meer),de skeletten lagen nog opgeslagen in museum in Engeland.
De bedoeling was ooit een genen onderzoek te gaan doen. Maar het hele museum is in de fik gevlogen,en niemand weet hoe oud deze mensheid is geweest. Ik heb deze informatie van een vriend,die daar heeft gewoond met zijn ouders,waar de bomen tot in de hemel groeien.
Het schaamteloze geloof in een natie,die je overbrengt op een natie,die je eigenlijk onrechtvaardig bezit.
Mijn laatste woorden zijn,hoe zijn de Indianen wel niet gemanipuleerd.Nu door een of andere Amerikaan,waar de regering Bush zijn handen vol aan heeft. Lees maar de krant en dan weten jullie wel wat ik bedoel.
Miljoenen verdienen,aan een volk,nouja,
Hoe deze wereld gaat aflopen,ik weet het echt niet,maar die klompen,en die molentjes,geloof die je meeneemt,en niemand die je er van afbrengt.
Egoisme!!

_h4T3D_sE7eN
23-12-05, 17:08
Geplaatst door mark61
Sorry. Lord Bounty voor jou. Ik vond het nou juist heel geïntegreerd. Lastig begrip inderdaad.

Ik noem dat geassimileerd met een vleugje grootheidswaanzin. Zeer lastig.

jan1974
23-12-05, 20:03
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
....superioriteit ....... grootheidswaanzin die ik als 'misplaatst' bestempelde.

Theo van Gogh was dan ook een ordinaire eikel.


Over dat superioriteitsgevoel/grootheidswaan. Zoiets heet in gewoon Nederlands gewoon arrogantie. Bij buitenlandse vakantieadressen is het bekend dat Nederlanders vaak een grote bek hebben. Echt niets nieuws onder de zon.

Jij noemt TvG (vzmh) een eikel, maar ik heb genoten van zijn columns. Ik ben blij dat hij zich niet heeft laten intimideren door de krantenredacties en altijd geschreven heeft wat hij zelf wilde.

Jij bent misschien een brave loonslaaf, maar dat betekend niet dat iedereen zich in dat lot moet schikken.

~Panthera~
24-12-05, 00:19
LOL@'stupid-proof' :hihi:

_h4T3D_sE7eN
24-12-05, 13:14
Geplaatst door jan1974
Over dat superioriteitsgevoel/grootheidswaan. Zoiets heet in gewoon Nederlands gewoon arrogantie. Bij buitenlandse vakantieadressen is het bekend dat Nederlanders vaak een grote bek hebben. Echt niets nieuws onder de zon.

Gewoon gezonde arrogantie. Tuurlijk. De definiëring van bepaalde termen is in Nederland altijd makkelijker te voorzien van een andere invulling dan de oorspronkelijke, zo flexibel zijn 'we' wel hier. Wat jij arrogantie noemt, is is gewoon grootheidswaanzin. Als een Marokkaan of Turk of Surinamer arrogant doet, weet ik wel wat voor shit jij over hem heen zou kieperen.


Jij noemt TvG (vzmh) een eikel, maar ik heb genoten van zijn columns. Ik ben blij dat hij zich niet heeft laten intimideren door de krantenredacties en altijd geschreven heeft wat hij zelf wilde.

TvG en (vzmh) <---??

Is TvG een profeet voor je ofzo ?? You need a new rolemodel in your life. :hihi:

Anyway, allemaal leuk en aardig dat hij zich niet heeft laten intimideren. Daar had ik het ook niet over. Ik stelde dat zijn gedrag bij werkgevers niet was te handhaven. Maar, ok.


Jij bent misschien een brave loonslaaf, maar dat betekend niet dat iedereen zich in dat lot moet schikken.

Ja, ik ben superbraaf. Ik durf dan ook alleen op een forum hetgeen te vertellen wat ik te vertellen heb. Laat ik het maar niet wagen om buiten dit forum om mijn gedachtegang aan de wereld kenbaar te maken. Op mijn werk lul ik met alles en iedereen mee maar denk ondertussen het tegengestelde. Zie hier het probleem dat de Nederlandse werkvloeren in een greep houdt.

Jantje, als je mensen niet kent, moet je maar niet al te snel conclusies trekken. Aan de andere kant, is het snelle conclusies trekken niet 1 van de kenmerken voor iemand met ongelofelijk veel vooroordelen jegens anderen ? Niet dat dat weinig voorkomt.

jan1974
24-12-05, 14:09
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
[i]

1. Als een Marokkaan of Turk of Surinamer arrogant doet, weet ik wel wat voor shit jij over hem heen zou kieperen.

2. Is TvG een profeet voor je ofzo ?? You need a new rolemodel in your life. :hihi:

3. Op mijn werk lul ik met alles en iedereen mee maar denk ondertussen het tegengestelde. Zie hier het probleem dat de Nederlandse werkvloeren in een greep houdt.

4. Jantje, als je mensen niet ........

1. Mensen moeten hun plaats weten in de maatschappij.

2. Ik bewonder TvG. Veel columnisten willen toch vooral niet teveel provoceren om hun baan te houden of iets dergelijks. P.F was vermoord en veel columnisten waren weer in slaap gesukkeld. Theo niet.

3. Je kunt dus niet jezelf zijn in je Nederlandse werkomgeving. Eigenlijk is dat zonde. Collega's zullen denken van "hij lult wel mee, maar wat wil hij nou zelf?" of ze denken het is maar een slappeling omdat je met alle winden mee lijkt te waaien. Dit terwijl je eigenlijk wel beter kan.

4. Ik reageer op wat je schrijft.

freya
24-12-05, 14:10
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN


Ja, ik ben superbraaf. Ik durf dan ook alleen op een forum hetgeen te vertellen wat ik te vertellen heb. Laat ik het maar niet wagen om buiten dit forum om mijn gedachtegang aan de wereld kenbaar te maken. Op mijn werk lul ik met alles en iedereen mee maar denk ondertussen het tegengestelde. Zie hier het probleem dat de Nederlandse werkvloeren in een greep houdt.


Bah alweer zoeentje die nooit z'n bek opentrekt :jammer:


:hihi:

Joesoef
24-12-05, 15:22
Geplaatst door Cub
Dat wordt pijnlijk zal je bedoelen..... Maar ik ga wel kijken. Mij bevalt het helemaal niet welke kant Nederland opgaat.


Nee mij ook niet. This tijd dat wilderssen, pimmetjes en de vriessen met hun aanhang oppleuren.

tr_imparator
24-12-05, 19:17
http://home.planet.nl/~marcel.tettero/Delft/melkmeisje.jpg


:p

tr_imparator
24-12-05, 19:25
Geplaatst door jan1974
1. Mensen moeten hun plaats weten in de maatschappij.


Is de plaats van een allochtoon ergens anders dan?



2. Ik bewonder TvG. Veel columnisten willen toch vooral niet teveel provoceren om hun baan te houden of iets dergelijks. P.F was vermoord en veel columnisten waren weer in slaap gesukkeld. Theo niet.

Ben benieuwd hoeveel columnisten jij kent...Noem er eens stuk of 5?

jan1974
24-12-05, 21:45
Geplaatst door tr_imparator
1. Is de plaats van een allochtoon ergens anders dan?
2. Ben benieuwd hoeveel columnisten jij kent...Noem er eens stuk of 5?
1. Veel mensen weten zich niet te gedragen, autochtoon of allochtoon.

2. Theo was een goede columnist vond ik. Hij legde de vinger op de zere plek. Ik ken er wel meer, maar er springt er niet een uit. Ik vind de meeste nietszeggend. Heb jij ook een voorkeur?

Remco
25-12-05, 09:36
Je kunt zere plekken ook creëren, als je maar lang genoeg op de zelfde plek staat te rammen.

_h4T3D_sE7eN
26-12-05, 11:33
Geplaatst door jan1974
1. Mensen moeten hun plaats weten in de maatschappij.

Ambities bepalen je plaats in de maatschappij en iedereen bepaalt zijn/haar eigen ambities. Da's een onderdeel van een democratie. Als in de maatschappij waarin jij leeft mensen hun plaats niet weten, kun je er ook vertrekken. Naar een communistisch land ofzo, waar mensen wel hun plaats weten in de maatschappij, zodat de heer jan1974 zich op zijn gemak kan voelen.

Voor iemand die zichzelf Nederlander noemt, ben je wel erg on-Nederlands. Of is dit juíst Nederlands en weten velen het alleen nog niet ?


2. Ik bewonder TvG. Veel columnisten willen toch vooral niet teveel provoceren om hun baan te houden of iets dergelijks. P.F was vermoord en veel columnisten waren weer in slaap gesukkeld. Theo niet.

Stuur een krans naar z'n graf.


3. Je kunt dus niet jezelf zijn in je Nederlandse werkomgeving. Eigenlijk is dat zonde. Collega's zullen denken van "hij lult wel mee, maar wat wil hij nou zelf?" of ze denken het is maar een slappeling omdat je met alle winden mee lijkt te waaien. Dit terwijl je eigenlijk wel beter kan.

Je slaat de spijker op zijn kop. Dat is namelijk de realiteit tussen veel mensen in Nederland. Niet 1 die ik gecreëerd heb, maar 1 die ik heb aangetroffen. Ik ga daar overigens niet in mee.


4. Ik reageer op wat je schrijft.

Je reageert op wat je wilt lezen.




Geplaatst door freya
Bah alweer zoeentje die nooit z'n bek opentrekt :jammer:


:hihi:

Don't get me started ... :hihi:

jan1974
26-12-05, 12:36
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN


1. Als in de maatschappij waarin jij leeft mensen hun plaats niet weten, kun je er ook vertrekken.

2. Voor iemand die zichzelf Nederlander noemt, ben je wel erg on-Nederlands. Of is dit juíst Nederlands en weten velen het alleen nog niet ?

3. Je slaat de spijker op zijn kop. Dat is namelijk de realiteit tussen veel mensen in Nederland. Niet 1 die ik gecreëerd heb, maar 1 die ik heb aangetroffen. Ik ga daar overigens niet in mee.


1. Vertrekken? Is geen optie. Ik ben vrij honkvast.

2 .Er zijn een boel Nederlanders die honkvast zijn. Zo Onnederlands ben ik niet.

3. Je komt ook niet echt in verzet. Je laat het maar over je heen komen. Je lult wat mee met de rest. Je bent een meeloper. Ideaal voor de instituties om bestaande machtstructuren in stand te houden.

_h4T3D_sE7eN
26-12-05, 14:24
Geplaatst door jan1974
1. Vertrekken? Is geen optie. Ik ben vrij honkvast.

Dan moet je niet zeuren en gewoon accepteren dat er ook mensen zijn die de dingen niet zien zoals jij ze ziet.


2. Zo Onnederlands ben ik niet.

Blijkbaar niet, nee.


3. Je komt ook niet echt in verzet. Je laat het maar over je heen komen. Je lult wat mee met de rest. Je bent een meeloper. Ideaal voor de instituties om bestaande machtstructuren in stand te houden.

Je weet niet waar je het over hebt. En toch heb je het er over.

Hawa
27-12-05, 11:06
Jan als jij denkt dat iedereen zijn plaats moet weten in deze maatschappij,vind ik deze uitspraak nogal cryptisch!!
Als individu,als pasgeborene,is je plaats,indentiteit al bepaald in wat voor soort ouders je kiest.
Het land waar je woont is bijzaak!
Ik heb mij overigens nog nooit Nederlandse gevoeld hoor,ik hoor daar niet bij.
Ik heb mijn eigen indentiteit,ik doe wel mee in maatschappij,maar dan met iedereen.
Op rechtvaardigheid,gelijke behandeling,maar helaas gebeurd dat dit niet in dit land.
Moet ik dan vertrekken. Nee! Iedereen mag en moet volgens mij de mond opentrekken en hun eigen mening laten gelden,ipv dat een of andere sukkel dit weer even voor je invult.
Hoe vaak heb ik wel niet gehoord,dat de mensen van landen uit Europa zich hier vestigen en kritiek oefenen op Nederland. Met het vingertje tot de orde worden geroepen,en dan smalend wordt gezegd..""Dan hoepel je toch maar snel op naar je eigen land!!
En Jan ik sfeer,deze mensen doen goed mee in maatschappij,ze weten hun plaats,En dat bedoel ik nu met cryptisch!!
:fplayer: Lang leve ju eigen indentiteit!!

jan1974
28-12-05, 10:58
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
1. Dan moet je niet zeuren en gewoon accepteren dat er ook mensen zijn die de dingen niet zien zoals jij ze ziet.

3. Je weet niet waar je het over hebt. En toch heb je het er over.
1. Soms is het mogelijk een "superieure" gezamelijke visie te ontwikkelen. Iedere visie heeft blinde vlekken. Een van de redenen dat ik op maroc.nl zit is dat ik als "blanke" Nederlander iets probeer te leren van de voor mij excotische Marokkaanse visies. Een soort selectief winkelen.

3. Dan houd ik erover op.

_h4T3D_sE7eN
28-12-05, 11:19
Geplaatst door jan1974
1. Soms is het mogelijk een "superieure" gezamelijke visie te ontwikkelen. Iedere visie heeft blinde vlekken. Een van de redenen dat ik op maroc.nl zit is dat ik als "blanke" Nederlander iets probeer te leren van de voor mij excotische Marokkaanse visies. Een soort selectief winkelen.

Iets wat als superieur wordt bestempeld moet een inferieure tegenhanger hebben, anders kan het niet superieur genoemd worden. Om in termen als superieur en inferieur te spreken wanneer je het hebt over visies en de verschillen daarin, lijkt mij een problematisch iets. Een probleem voor de persoon die ermee komt.

Wil je Marokkaanse 'visies' tot je nemen, kun je het best beginnen bij deze 'visies' als gelijkwaardig te beschouwen en niet bij voorbaat deze te benaderen alsof ze inferieur zijn tot het tegendeel is bewezen. Dat is wel wat jij hier doet. Vind ik.

jan1974
28-12-05, 13:33
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
1. Iets wat als superieur wordt bestempeld moet een inferieure tegenhanger hebben, ....

2. Wil je Marokkaanse 'visies' tot je nemen, kun je het best beginnen bij deze 'visies' als gelijkwaardig te beschouwen en niet bij voorbaat deze te benaderen alsof ze inferieur zijn tot het tegendeel is bewezen. Dat is wel wat jij hier doet. Vind ik.
1. Stel je hebt een bepaalde visie.

Op een mooie dag doe je een ontdekking wat zorgt voor een Eureka gevoel. Je denkt opeens "zo kan ik de wereld veel beter zien". Je hebt een nieuwe visie ontwikkeld.

Eentje die je superieur vindt ten opzichte van je eerdere visie. Als je dat niet zou vinden dan kon je net zo goed teruggaan naar je vorige visie.

2. Ik pas mijn visie maar zelden aan. Ik ben niet iemand die met alle winden meewaait. Dat wil niet perse zeggen dat een andere visie inferieur is.

_h4T3D_sE7eN
28-12-05, 13:53
Geplaatst door jan1974
1. Stel je hebt een bepaalde visie.

Op een mooie dag doe je een ontdekking wat zorgt voor een Eureka gevoel. Je denkt opeens "zo kan ik de wereld veel beter zien". Je hebt een nieuwe visie ontwikkeld.

Eentje die je superieur vindt ten opzichte van je eerdere visie. Als je dat niet zou vinden dan kon je net zo goed teruggaan naar je vorige visie.

2. Ik pas mijn visie maar zelden aan. Ik ben niet iemand die met alle winden meewaait. Dat wil niet perse zeggen dat een andere visie inferieur is.


Om eerlijk te zijn schat ik jou niet echt in als 'iemand met een visie'. Daarbij, ik doelde op heel wat anders met mijn voorgaande post. Je zag het alleen niet. Helaas.

jan1974
28-12-05, 15:11
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Om eerlijk te zijn schat ik jou niet echt in als 'iemand met een visie'. ......
Je kent me gewoon niet. Ik laat niet zo snel het achterste van mijn tong zien.

Hawa
28-12-05, 15:25
En,ja,wat het aller ergste is,je eigen indentiteit ontnemen.
Zoeken naaar indentiteit die je eigenlijk allang hebt,je eigen roots,je gedachtengoed,je familie,alles draagt aan hierbij.
En dan wordt ervan je verwacht dat je indentiteit aanneemt.
Laat mij niet lachen. Welke indentiteit bedoelen ze dan eigenlijk.
Heel veel mensen hier in Nederland zweven tussen indentiteiten of hebben totaal geen eigen meer.
Waanzinnig! Maar toch.
Hier is geen stelling voor.
Dit is volgens mij pure discriminatie,hokjes denken,van hogere macht die van ons eist om te weten wat je indentiteit moet zijn.
Iedereen die hier schrijft op maroc.nl heeft eigen indentieit,en dat is zo mooi en zinvol.
We moeten zeker allemaal hetzelfde denken,een robot wereld,genen kan je sturen,alles wordt geregeld van boven af.
Ja,de wereld ddraait wel door,wacht maar als wij er allemaal af vallen,en in luchtledige zweven.
Oke,gajas,wees jezelf,en wees trots op wie je bent,en niemand zal je breken,denken dat je anders moet gaan zijn,leren van elkaar is mooiste wat er is..inschaAllah!!

_h4T3D_sE7eN
28-12-05, 15:31
Geplaatst door jan1974
Je kent me gewoon niet. Ik laat niet zo snel het achterste van mijn tong zien.

Dat hoeft ook niet, pik. Maar dat is nog altijd wat anders dan de tegenstelling van je standpunten uiten alsof het je standpunten zijn om zodoende de ander uit zijn/haar tent te lokken. Da's ordinair, achterbaks gedrag. En ook nogal een defensieve tactiek, I might add.

jan1974
28-12-05, 16:00
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Dat hoeft ook niet, pik. Maar dat is nog altijd wat anders dan de tegenstelling van je standpunten uiten alsof het je standpunten zijn om zodoende de ander uit zijn/haar tent te lokken. Da's ordinair, achterbaks gedrag. En ook nogal een defensieve tactiek, I might add.
Pik? Ik vind dat het toppunt van ordinair taalgebruik. Je trekt het niveau van de discussie op die manier omlaag. Let aub een beetje op je woorden.

jan1974
28-12-05, 17:28
Geplaatst door Remco
Je kunt zere plekken ook cre�ren, als je maar lang genoeg op de zelfde plek staat te rammen.
Je doelt hier waarschijnlijk op het taalgebruik van TvG.

Veel autochtonen waren er op een gegeven moment van overtuigd dat het hele multi-culti verhaal een enorme luchtbel was. De columns van TvG deden niets anders dan hier op een harde, cynische, kritische, humorvolle manier uitleggen dat de migratie geen succesverhaal is. Dat hij zolang hiermee doorgegaan is laat voor mij zien dat hij overtuigd was van zijn gelijk. Mensen die een bepaalde opvatting hebben mogen hier voor uitkomen (vooral in een democratie), tenzij die opvatting strafbaar is.

Dat je bepaalde mensen pijn kunt doen met een bepaalde opvatting is bekend, maar het is ook belangrijk dat je voor je opvattingen uit kunt komen.

Rudy
28-12-05, 22:30
Geplaatst door Hawa
En,ja,wat het aller ergste is,je eigen indentiteit ontnemen.
Zoeken naaar indentiteit die je eigenlijk allang hebt,je eigen roots,je gedachtengoed,je familie,alles draagt aan hierbij.
En dan wordt ervan je verwacht dat je indentiteit aanneemt.
Laat mij niet lachen. Welke indentiteit bedoelen ze dan eigenlijk.
Heel veel mensen hier in Nederland zweven tussen indentiteiten of hebben totaal geen eigen meer.
Waanzinnig! Maar toch.
Hier is geen stelling voor.
Dit is volgens mij pure discriminatie,hokjes denken,van hogere macht die van ons eist om te weten wat je indentiteit moet zijn.
Iedereen die hier schrijft op maroc.nl heeft eigen indentieit,en dat is zo mooi en zinvol.
We moeten zeker allemaal hetzelfde denken,een robot wereld,genen kan je sturen,alles wordt geregeld van boven af.
Ja,de wereld ddraait wel door,wacht maar als wij er allemaal af vallen,en in luchtledige zweven.
Oke,gajas,wees jezelf,en wees trots op wie je bent,en niemand zal je breken,denken dat je anders moet gaan zijn,leren van elkaar is mooiste wat er is..inschaAllah!!
Je kan gewoonweg geen identiteit aannemen. Dat bestaat niet. Een identiteit is gewoonweg persoonlijk. Die wordt gevormd door de tijd.
Dit belet niet dat de meerderheid van de inwoners uit een land gemeenschappelijke gewoontes, tradities, gebruiken, gedragspatronen, kledijgewoontes enz kunnen hebben.
Er bestaat dus geen Nederlandse of Vlaamse identiteit. Je kan hooguit spreken over iets typerend voor een land, zijn inwoners. Dit typerend kenmerk is dan nog meestal een perceptie van een buitenstaander gezien het contrast.
Zelfs voor de autochtone bevolking van een land merken we dat die typische kenmerken veranderen met de tijd. Behalve enkele museumstukken spreekt misschien niemand nog over windmolens binnen een tweetal generaties. Behalve in de geschiedenisboeken misschien.
De politiek heeft het graag over identiteit. Zowel Nederland, en zeker ook Vlaanderen. Meestal is het niet meer dan de bedoeling om nationalistische gevoelens op te wekken.
Ook allochtonen spelen met identiteit, ook niet zonder nationalistische gevoelens. Dan heb ik het in het bijzonder over het Arabisch nationalisme bij militante zelforganisaties.
Neen, voor mij hoeft het niet. Zich zelf zijn , een eigen wil hebben en beschikken over een vrije wil en m’n mening kunnen uiten vind ik veel belangrijker.
Eén ding. Misschien is m’n opmerking wat misplaatst. Maar ik vind dat onze moslims identiteit te veel koppelen aan uiterlijke kenmerken zoals het dragen van een hoofddoek.

TonH
28-12-05, 23:42
Geplaatst door Rudy
Je kan gewoonweg geen identiteit aannemen. Dat bestaat niet. Een identiteit is gewoonweg persoonlijk. Die wordt gevormd door de tijd.
Dit belet niet dat de meerderheid van de inwoners uit een land gemeenschappelijke gewoontes, tradities, gebruiken, gedragspatronen, kledijgewoontes enz kunnen hebben.
Er bestaat dus geen Nederlandse of Vlaamse identiteit. Je kan hooguit spreken over iets typerend voor een land, zijn inwoners. Dit typerend kenmerk is dan nog meestal een perceptie van een buitenstaander gezien het contrast.
Zelfs voor de autochtone bevolking van een land merken we dat die typische kenmerken veranderen met de tijd. Behalve enkele museumstukken spreekt misschien niemand nog over windmolens binnen een tweetal generaties. Behalve in de geschiedenisboeken misschien.
De politiek heeft het graag over identiteit. Zowel Nederland, en zeker ook Vlaanderen. Meestal is het niet meer dan de bedoeling om nationalistische gevoelens op te wekken.
Ook allochtonen spelen met identiteit, ook niet zonder nationalistische gevoelens. Dan heb ik het in het bijzonder over het Arabisch nationalisme bij militante zelforganisaties.
Neen, voor mij hoeft het niet. Zich zelf zijn , een eigen wil hebben en beschikken over een vrije wil en m’n mening kunnen uiten vind ik veel belangrijker.
Eén ding. Misschien is m’n opmerking wat misplaatst. Maar ik vind dat onze moslims identiteit te veel koppelen aan uiterlijke kenmerken zoals het dragen van een hoofddoek.

Die laatste zin is juist de leukste. Bij het lezen kwam de vraag in me op hoe het toch komt dat je een Nederlander (maar niet alleen die) in het buitenland op een mijl herkent? Wat is dat? Identiteit van het persoonlijke of toch iets in het uiterlijk?

Rudy
29-12-05, 00:34
Geplaatst door TonH
Die laatste zin is juist de leukste. Bij het lezen kwam de vraag in me op hoe het toch komt dat je een Nederlander (maar niet alleen die) in het buitenland op een mijl herkent? Wat is dat? Identiteit van het persoonlijke of toch iets in het uiterlijk?

Wel, ik denk toch dat er enkele typische kenmerken zijn, tenminste als ik een vergelijk maak met de gemiddelde Vlaming: dan denk ik vooral aan een serieuze dosis zefverzekerdheid, zelfvertrouwen, duidelijk uiten van een mening, zich vlug ergens thuis voelen, waar voor z’n geld krijgen, goeie handelaars. Op z’n Vlaams gezegd, goeie commerçanten. Positief eigenlijk.

Remco
29-12-05, 03:59
Geplaatst door jan1974
Je doelt hier waarschijnlijk op het taalgebruik van TvG.


Dat je bepaalde mensen pijn kunt doen met een bepaalde opvatting is bekend, maar het is ook belangrijk dat je voor je opvattingen uit kunt komen.

Ik ben die mening ook toegedaan, don't worry.

Maar echt humor had hij niet in mijn beleving. Ik vond het een gefrustreerd zielig dikkertje.

En er zit een verschil tussen vrijheid van meningsuiting en mensen structureel jennen. Dat is geen legitimatie voor moord, dat ben ik met je eens. Maar mensen kunnen best wat meer rekening met elkaar houden naar mijn mening.

Groet

jan1974
29-12-05, 13:16
Geplaatst door Remco
Ik ben die mening ook toegedaan, don't worry.

Maar echt humor had hij niet in mijn beleving. Ik vond het een gefrustreerd zielig dikkertje.

En er zit een verschil tussen vrijheid van meningsuiting en mensen structureel jennen. Dat is geen legitimatie voor moord, dat ben ik met je eens. Maar mensen kunnen best wat meer rekening met elkaar houden naar mijn mening.

Groet
Het kan best zijn dat sommige mensen zich gejent voelen, maar ik vraag met dan af wat je belangrijker vindt.

Voor TvG, Ayaan, Ellian en PF is het gewoon een kwestie van leven of dood gebleken. Wie moet hier nu rekening met wie houden? Kan je je dan niet voorstellen dat dit soort mensen van zich af gaan bijten?

denaaktewaarheid.web-log.nl/log/4280652

Hawa
29-12-05, 13:27
Je eigen indentiteit,je zegt hetzelfde als ik. Ik denk ineens aan Zuid-Amerika. Al die landen behalve Columbia willen zelfstandigheid. Geen Amerikaanse onderdrukking meer. Op eigen benen staan. Is ook indentiteit,een geweldige indentiteit die ook weer door de Spanjaarden,Amerikanen volldedig is uitgebuit.
Die hoofddoek is een doekje voor het bloeden,terwijl de vrouwen,maakt niet uit van welke origine hier zich wel bbij thuis voelen.
De andere kant van de vrouwen is de botox-cultuur! Zich transformeren tot een seksgodin!
Is ook zo iets minderwaardigs. Vind ik persoonlijk,iedereen mag doen met zijn lichaam,heb ik niks over te zeggen.
In Iran is de mogelijkheid jezelf lichamelijk te corrigeren. Dat is zeker mooi,maar wel alleen weggelegd voor de mensen met de brede beurs.
De Talibaan heeft de Burqa in heet leven geroepen,ook vanwege om hun eigen vrouwen te beschermen.
De Moehadjidien,was grof wat vrouwen betrof. Maar als ik documantaire volgde over Afganistan,waar vrouwen in Burqa zich prostitueerden,doet mijn hard weer pijn. Je loopt er helemaal gesluierd bij,en krijgt de meest afschuwelijke voorstellen te horen.
Prostitutie vanwege armoede troef! Nooit een eigen indentiteit kunnen hebben,overgeleverd aan de wolven. Ik vraag mij af,is de invulling van indentiteit ook mede bepaald door hoe rijk je wel niet bent.
In een vorm van machtstructuur,geloof,traditie,vooral familie aangelegenheden,imperiums en al dat gedoe.
Maar de taditionele planeetbewoners worden neergeschoffeld als een stelletje melaatsen. Het laatste stukje aaarde waar deze godvruchtige bewoners zich moeten gaan schikken,hun eigen grond wordt geconfisqeerd,door het westen!! We zettten de exotische dieren neer iin de dierentuinen,de exotische mens exploiteren wij,in naam van wat!!
Mijn ideee is,dat er niets meer klopt. Het kwaad wint van het goede.
Kijk naar Pakistan,die vreselijke aardbeving,de oorlog diie er woedt tussen hindoes en moslims!
Deze mensen hebben altijd broederlijk samengeleeft. En nu dus de straf van Allah! Een onzin geloof. Weer die strijdt van goed en slecht. Deze geloof versprijden de Pathanen,een volk uit Afghanistan,gevlucht voor de oorlog. Ook deze pathanen wonen in Iran,als zwerver,als drugspatient,als afvalligge,indentiteit,OH! Het is de waanzin van systemen,die die oorspronkelijke mensheid neersabelen. Het is niet die hoofdoek,maar je eigen voetzolen,waar die plaatsnemen,en weggevaagd worden door een visie die door onze strot wordt gedrukt.
Ik zal mij nooit en te nooit Nederlandse voelen,bij een koekje bij de thee,even bellen als je wel welkom bent,Nee! Die visie,die bekrompenheid geld voor menig Nederlander nieteens. Elke provincie,elke provinciaal heeft eigen visie,zo ook onze mede Nederlanders die ik koester en wel weet dat samen met zijn allen een beter vuur opleverd dan dit gehakketak. Mijn traditionele indentiteit,is een open mind,altijd er zijn,geen spreekuur,gewoon zoals ik ben! En daar ben ik nog steeds blij mee.Niks meer of minder,alleen die verdeel en heers problematiek stelt mij heftig teleur,zowaar ik hier maar tijdelijk mag zijn,om het goede te doen. :zwaai:
:zwaai:

Remco
29-12-05, 18:55
Geplaatst door jan1974
Het kan best zijn dat sommige mensen zich gejent voelen, maar ik vraag met dan af wat je belangrijker vindt.

Voor TvG, Ayaan, Ellian en PF is het gewoon een kwestie van leven of dood gebleken. Wie moet hier nu rekening met wie houden? Kan je je dan niet voorstellen dat dit soort mensen van zich af gaan bijten?

denaaktewaarheid.web-log.nl/log/4280652

Iedereen houdt rekening met de situatie waarin hij of zij zit. Als je op een begrafenis bent, houd je ook rekening met de gevoelens van mensen. Als iemand kanker heeft pas je je taalgebruik aan uit respect voor de zieke. Zo kan je ook rekening houden met andere gevoelens. Ik doe dat zeker zodra ik dat gepast vind. Dat heeft met respect te maken. Dat je het recht hebt om er alles uit te kramen wil nog niet zeggen dat dat de beste manier is om je doel te bereiken.

Maar ieder zijn ding.

Groetjes

Hawa
30-12-05, 14:32
Sommige toestanden kan je niet bevatten! De moord op Pim door die dierenactivist Folkert van de Graaf. Die Folkert heeft zijn smoel nog nooit open getrokken. Wordt van hem blijkbaar ook niet verwacht,geen enkeling die zich hier om beroert,volgens mij!
Maar alles en dan ook alles wat maar tig bewegt aan moslim koers,wordt hemd van de broek gevraagd..
Ik mijn brievenbus ligt nu weer een folder,op weg naar het evangelie!!
Artikel 35,33,die koers bevaar ik dus ook niet!
Hun christelijk koers speelt ook in op de zieleroerselen van de mens in deze verkommeerde maatschappij.
Maar leer ik hier iets van!
Misschien!
Ik leer hiervan dat hun koers gebaseerd is op christelijke koers,ze sluiten moslims uit,zij vekondigen een gevaar!
Zij prediken niet van dat Zalm een verrotte vis is,HAA een verdwalen maagd,Wilders,een popie Jopie zonder geziicht!
Een SGP die vrouwen buiten sluit,die kat in het donker knijpt,die kinderen weerloos en naakbaar misbruikt,mag allemaal,als je maar vergiffenis sschenkt.! Lekker makkelijk!
Nooit en te nimmer nooit heeft een christen-hond,zich bekommert om ander geloof. Christelijk geloof superieur,dwangmatige oplegging,een heers problematiek die nog steeds wrange druiven kweekt.
Het gaat er niet om,om elkaar maar te bestijdden met geloof.
Helaas gebeurt dit wel,en je weet elke imam die iets zegt,b.v.,je mag je vrouwe een zacht kick!tik) geven,is ter Allah verantwoord.Je slaat je vrouw niet tot bloedens toe.Nee! De vrouw!Hier in Nederland,zegeviert.Zijn voedt haar eigen kinderen op,sluit man buiten de deur! Mag zijn eigen kinderen niet zien,en de moeder hitst maar door in die hersenspinsles van die kinderen,dat hun vader,hun eigen vlees en bloed,een afvallige is!!
In Iran behoren de man de kinderen toe,na echtscheiding.
Allebeide bovenstaande feiten zijn inhumaan!
Maar ik ben vrouw,en jij bent man.
Ik kan met sluier,shillaba,burqa,mij helemaal bedekken.
Deze verschijnsel is ook normaal,in landen in armoed. Waar de meisjes als ze zelfstandig kunnen lopen,al geleeerd worden om water te dragen,op hun hoofd. Zowaar als ik vrouw ben,zo sterk zijn de vrouwen over de hele wereld!! Takken zoeken,smorgens vroeg,in de dageraad,opweg naaar het vuur,die je openhaard,je bedrijf doet openen naar de ochtendglorie!!
En daarom,hou ik van Mohammed,vrede zij met hem!
Ieder vrouw,zijn vrouwen,gingen discusssie met hem aan!. Zijn vrouw,Hadiedsja,vrede zij met haar.
Mohammed was gek op deze vrouw,hij ging ook pas later andere vrouwen huwen! En als je naar de jeugd kijkt,zijn laatste vrouw Aisja,die zo jong was,en ook wel jaloers,zij heeft ook koran teksten op haar geweten,al die vrouwen,van allerlei origine,je moest eens weten wie allemaal wel niet. EEen christen zegt:U zei de glorie.......
Deze glorie voor mij,wat de rechten van de vrouwen betreffen stelt Moahmmed,vrede zij met hem,zeer hoog.
Het Leiden van Jezus Christus,is een barbaars iets! Altijd die pijn,die weergaloosheid,en dan ook nog het mysterie.
Moslims gedenken Jezus als hun profeet,vader Abraham die in Mekka,een heilig dom creeerde!
Al die mooie,verhalen,gedichten,poezie,muziek,eten,en naastenliefde komt uit Mohammed,vrede zij met hem voort....
Allleen die gevoel,die grote respekt daarnaar,wordt met grote voeten getreden......
Moslims denken dat Jezus een profeet is. En dat ooit op deze aardbol iemand opstaat......En dan staat deze echt op........zowaar is iedereen maar koester......Het een sluit het andere niet uit......
Ik wens voor iedereen,laat die shit jaar,achter ons,ons verlaten,maar wel met een gevoel,dat je het plek geeft in je hart,en door gaaat,netzolang iedereen zegeviert,om niet te hebben,maar te geven,

jan1974
30-12-05, 17:15
Hawa: Christus zegt: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven".

Veel Christenen denken dat Moslims op een dwaalweg zitten en sturen daarom foldertjes met het evangelie.

Naastenliefde is onderdeel van "de weg van Jezus". Veel moslims vinden naastenliefde ook erg belangrijk. Daarnaast zijn er veel Christenen die de boodschap van Christus naast hun neerleggen.

Je zou kunnen zeggen dat sommige Christenen meer op een dwaalspoor zitten dan sommige Moslims.

Naastenliefde wil wat mij betreft zeggen dan je respect heb voor andere mensen, niet perse voor hun dwaalweg.

TonH
31-12-05, 01:03
Geplaatst door Rudy
Wel, ik denk toch dat er enkele typische kenmerken zijn, tenminste als ik een vergelijk maak met de gemiddelde Vlaming: dan denk ik vooral aan een serieuze dosis zefverzekerdheid, zelfvertrouwen, duidelijk uiten van een mening, zich vlug ergens thuis voelen, waar voor z’n geld krijgen, goeie handelaars. Op z’n Vlaams gezegd, goeie commerçanten. Positief eigenlijk.

Gek, dat zou ik dan weer niet als Nederlander herkennen.
Mijn lijstje is heel anders en veel meer op het uiterlijk gericht. Luid, een typisch soort kleding, een kapsel dat je uit duizenden herkent bij mannen en vrouwen (iets met een kuif) en zeer voldaan en tegelijkertijd verongelijkt... :D

Remco
01-01-06, 05:34
Geplaatst door jan1974
Hawa: Christus zegt: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven".

Veel Christenen denken dat Moslims op een dwaalweg zitten en sturen daarom foldertjes met het evangelie.

Naastenliefde is onderdeel van "de weg van Jezus". Veel moslims vinden naastenliefde ook erg belangrijk. Daarnaast zijn er veel Christenen die de boodschap van Christus naast hun neerleggen.

Je zou kunnen zeggen dat sommige Christenen meer op een dwaalspoor zitten dan sommige Moslims.

Naastenliefde wil wat mij betreft zeggen dan je respect heb voor andere mensen, niet perse voor hun dwaalweg.

Wat is een dwaalspoor?

Ik denk dat alle gelovigen op een groot dwaalspoor zitten.

jan1974
01-01-06, 11:49
Geplaatst door Remco
Wat is een dwaalspoor?

Ik denk dat alle gelovigen op een groot dwaalspoor zitten.
Het gaat hier om jouw persoonlijke visie. Vind je het erg als ik je visie als volgt herformuleer?

"Ik geloof dat alle gelovigen op een groot dwaalspoor zitten."

Remco
01-01-06, 13:19
Geplaatst door jan1974
Het gaat hier om jouw persoonlijke visie. Vind je het erg als ik je visie als volgt herformuleer?

"Ik geloof dat alle gelovigen op een groot dwaalspoor zitten."

Eigenlijk weet ik het wel zeker. Maar ieder zijn ding.

Poesjkin
02-01-06, 00:17
De Nederlandse identiteit?

Kankeren op alles en iedereen en zelf beweren zelf in orde te zijn.
Ik ben een Nederlander.

En er zijn van die dagen dat ik me er te pletter voor schaam.

Wat een zeikvolk.
Volgens mij moet je niet eens WILLEN integreren in een land waar Piet Paulusma dreigbrieven krijgt als hij zon voorspelt en het regent.

Emigreren wordt stilaan echt een optie.

Remco
02-01-06, 00:24
Geplaatst door Poesjkin
De Nederlandse identiteit?

Kankeren op alles en iedereen en zelf beweren zelf in orde te zijn.
Ik ben een Nederlander.

En er zijn van die dagen dat ik me er te pletter voor schaam.

Wat een zeikvolk.

Emigreren wordt stilaan echt een optie.

Ik ben ook een Nederlander. Heb niks tegen wie dan ook. De Nederlandse identiteit bestaat trouwens niet. Maar we wonen er wel, dus is een gemiddelde een eerlijke optie. Dat houdt in dat veel culturen het met elkaar moeten doen. Dan is het fijn als iedereen het over een aantal zaken eens is.

Poesjkin
02-01-06, 00:28
Remco, je hebt volkomen gelijk.

Het waardeloze is dat iedereen verwacht dat de ander als eerste zich aan hem/haar aan gaat passen en daarbij zijn/haar eigen identiteit opgeeft.

Dat kan niet.
En dat moet je ook niet van een ander verlangen.

Ik schets even een karikatuur van Nederlanders in het eerdere bericht, maar je zult het toch met me eens zijn dat er in Nederland veel geklaagd wordt, terwijl initiatieven om de oorzaak van het (vaak onterechte) geklaag weg te nemen keihard worden weggehoond.

Nederlanders zijn in veel gevallen klaagverslaafd. Ze WILLEN lopen kankeren.

Remco
02-01-06, 00:42
Geplaatst door Poesjkin
Remco, je hebt volkomen gelijk.

Het waardeloze is dat iedereen verwacht dat de ander als eerste zich aan hem/haar aan gaat passen en daarbij zijn/haar eigen identiteit opgeeft.

Dat kan niet.
En dat moet je ook niet van een ander verlangen.

Ik schets even een karikatuur van Nederlanders in het eerdere bericht, maar je zult het toch met me eens zijn dat er in Nederland veel geklaagd wordt, terwijl initiatieven om de oorzaak van het (vaak onterechte) geklaag weg te nemen keihard worden weggehoond.

Nederlanders zijn in veel gevallen klaagverslaafd. Ze WILLEN lopen kankeren.

Daar heb je gelijk in. Alhoewel er wel wat te kankeren is. Gezapig wegzappen in de stoel zal niks oplossen. Af en toe een harde dialoog kan uiteindelijk misschien wat opleveren. En daarna elkaar weer een hand geven en verder gaan. Alleen sommige mensen maken het te zwaar. Ik ben het morgen weer vergeten normaalgesproken.

Remco
02-01-06, 00:47
Geplaatst door MuMu
Ziek volkje... :melig2:

Heerlijk dat generaliseren. (doe ik soms uit gemak ongewild ook). Vertel wat is jouw ideale situatie.?

Poesjkin
02-01-06, 00:48
Mooi voorbeeldje (van Youp van 't Hek)

Man: Die Marokkanen daar, daar zijn we op tegen.
Youp: Omdat ze daar staan te hangen?
Man: Ja ook, dat stoort me.
Youp: Omdat het Marokkanen zijn?
Man: O neeeeee.
Youp: Nou waarom dan?
Man: Nou... ze doen niks.
Youp: Hoe weet je dat?
Man: Dat zie ik de hele dag.

Oud voorbeeld, maar o zo waar.

Remco
02-01-06, 00:53
Geplaatst door Poesjkin
Mooi voorbeeldje (van Youp van 't Hek)

Man: Die Marokkanen daar, daar zijn we op tegen.
Youp: Omdat ze daar staan te hangen?
Man: Ja ook, dat stoort me.
Youp: Omdat het Marokkanen zijn?
Man: O neeeeee.
Youp: Nou waarom dan?
Man: Nou... ze doen niks.
Youp: Hoe weet je dat?
Man: Dat zie ik de hele dag.

Oud voorbeeld, maar o zo waar.

Daar zit wat in.

Je bedoelt de Contradictie?

Zeker.

Maar het feit dat je dit vertelt zegt dat je iets te vertellen hebt.

Remco
02-01-06, 00:56
Dus je hebt ook een mening.

Vertel?

Poesjkin
02-01-06, 01:04
Ik bedoel dit: er zitten altijd mensen op anderen af te geven, terwijl er zelf minstens net zoveel op aan te merken valt.

Daar kots ik zo af en toe van.
En ik doe er zelf waarschijnlijk ook gewoon aan mee.

Remco
02-01-06, 01:10
Geplaatst door Poesjkin
Ik bedoel dit: er zitten altijd mensen op anderen af te geven, terwijl er zelf minstens net zoveel op aan te merken valt.

Daar kots ik zo af en toe van.
En ik doe er zelf waarschijnlijk ook gewoon aan mee.

Je hebt helemaal gelijk. Ik ga er normaal van uit dat ik elk mens afzonderlijk beoordeel. Maar soms laat ik me wel eens leiden door uitspraken van een individu. Dan probeer ik het later te relativeren.

groetjes

Rudy
02-01-06, 09:27
Geplaatst door Hawa
Ik zal mij nooit en te nooit Nederlandse voelen,bij een koekje bij de thee,even bellen als je wel welkom bent,Nee! Die visie,die bekrompenheid geld voor menig Nederlander nieteens. Elke provincie,elke provinciaal heeft eigen visie,zo ook onze mede Nederlanders die ik koester en wel weet dat samen met zijn allen een beter vuur opleverd dan dit gehakketak. Mijn traditionele indentiteit,is een open mind,altijd er zijn,geen spreekuur,gewoon zoals ik ben! En daar ben ik nog steeds blij mee.Niks meer of minder,alleen die verdeel en heers problematiek stelt mij heftig teleur,zowaar ik hier maar tijdelijk mag zijn,om het goede te doen. :zwaai:
:zwaai:

Dat fenomeen ken ik Hawa. Het wordt blijkbaar minder en minder de gewoonte om gewoon eens ergens een goeien dag te zeggen zonder afspraak. Zelfs niet bij familie. Maar dit is geen typisch Nederlands fenomeen. Hoe meer naar het Zuiden, hoe minder “privé” belangrijk wordt. Het belang hechten aan elk z’n huisje met z’n zijn tuintje wordt minder uitgesproken. Zelfs in eigen land. Ik hoef maar een honderdtal kilometer naar het zuidoosten te gaan en ik merk al plaatsen waar de kinderen in de tuin van de buren mogen spelen zonder het eerst te moeten vragen, bijvoorbeeld.
Geen spreekuur? Tijd hebben voor onaangekondigd bezoek is voor Vlamingen en Nederlanders zeker geen sterke eigenschap. Dat merk ik zelfs in m’n eigen straat. Ik overdrijf zeker niet door te beweren dat de Marokkaanse en Turkse stadsgenoot daar minder problemen mee heeft.

reason
02-01-06, 10:22
Geplaatst door Poesjkin
De Nederlandse identiteit?

Kankeren op alles en iedereen en zelf beweren zelf in orde te zijn.
Ik ben een Nederlander.

En er zijn van die dagen dat ik me er te pletter voor schaam.

Wat een zeikvolk.
Volgens mij moet je niet eens WILLEN integreren in een land waar Piet Paulusma dreigbrieven krijgt als hij zon voorspelt en het regent.

Emigreren wordt stilaan echt een optie.

Kanker toch niet zo!
Je doet precies wat je anderen verwijt.
Nederland is een prima land, waar best wat op is aan te merken, maar waar je heel goed kunt leven.
Nederlanders zijn prima mensen, waar best wat op is aan te merken, maar waar heel veel positiefs over te zeggen valt. Ook in vergelijking met andere volken/culturen.

Rudy
02-01-06, 12:40
Geplaatst door Hawa
De Talibaan heeft de Burqa in heet leven geroepen,ook vanwege om hun eigen vrouwen te beschermen.
De Moehadjidien,was grof wat vrouwen betrof. Maar als ik documantaire volgde over Afganistan,waar vrouwen in Burqa zich prostitueerden,doet mijn hard weer pijn. Je loopt er helemaal gesluierd bij,en krijgt de meest afschuwelijke voorstellen te horen.
Hawa, voor mij blijft het voorlopig bij afnemen van identiteit. Zolang de vrouwen zelf beslissen om te dragen wat ze willen is er geen probleem. Als mannen zich daarmee bemoeien dan vind ik dat er iets mis is. Misschien behoort het dragen van een bepaalde kledij tot de identiteit van een groep, wordt het iets typisch. Maar in het geval van de boerka heeft het dus ook een functie: bescherming.
En dan nog. Beschermen? Ik heb daar zo mijn bedenkingen bij. Moeten mannen de vrouwen beschermen tegen prostitutie door ze kledijvoorschriften op te leggen? Klinkt nogal cynisch dat het dan nog juist de klanten zijn die de leverancier zouden voorschrijven hoe ze zich tegen de klanten kunnen beschermen.
Of zie ik het totaal verkeerd?

Poesjkin
02-01-06, 13:01
Geplaatst door reason
Kanker toch niet zo!
Je doet precies wat je anderen verwijt.
Nederland is een prima land, waar best wat op is aan te merken, maar waar je heel goed kunt leven.
Nederlanders zijn prima mensen, waar best wat op is aan te merken, maar waar heel veel positiefs over te zeggen valt. Ook in vergelijking met andere volken/culturen.

Als je nou even de moeite had genomen om ook de andere bijdragen te lezen...

Hawa
02-01-06, 16:58
Geloof maa van mij Rudy dat het allemaal hersenspinsels zijn. Je afzetten tegen maatschappij,die je niet lust. In dit land Nederland heb je altijd makkelijk praten,mede doordat je alle kanten opkunt met je outfitje. Dus maw,of je loopt er halfnaakt bij,of helemaal gesluierd. Dit doet echter niks terzake. Als je weet wat vrijheid inhoudt val je een ander hier niet mee lastig. Die geboden kennen wij al van jongs afaan.
Maar die link naar andere landen zoals saoedie-arabie,waar je gesluierd kan lopen in de sluier van onze bekende coutoutiers,is ook wel best funny. Alleen je moet wel geld hebben,dure sluier bedenkingen,outfitje ook van het westen,en dan niet de hakjes te vergeten. Wat heeft dat dan met de bevrijding van ons vrouwen te maken. Niet veel. Het vult niks in. Ja,alleen voor de mannen die zograag dat willen,en geld over de toonbank smijten dat ze alles kunnen maken en breken.
Het is echt een zotte wereld. De een zijn brood de ander zijn dood!
Hoe kan je nu aflezen van iemands andere kledij,als hij,of zij wel spoort. Je eigen indentiteit.! Ja! Je eigen indentiteit. Iedereen heeft last van zijn eigen indentiteit,en vult dit op haar eigen manier in. Ook weer met alle conceqenties vandien. Nee! Ik vind,als je liefde voelt voor het land waarin jeje bevind,dan vul je dat zelf maar in,met je eigen idee,een idee niet alleen voorjezelf,maar met zijn allen. En niet mee eens? Zeg het dan! Doe niet slachtoffer rol! Lekker makkelijk! Je hoeft voor je geloof geen sluier te dragen!! Nooit niet! Maar ach,als de mensen massa zich zo misdragen tegen moslim geloof krijg je dit idee.Maw als zit je in de puberteit. Als vrouw wil ik dit zeggen,als je wordt gezien als object,en niet als een zelfdenkend wezen,ja dan,ga je wel afzetten!! Tegen al die klojoos van mannen,en ook nog die machtlustige vrouwen.Het klinkt raar,maar in mijn ogen is dit allemaal waar.
Je eigen indentiteit moet gewaarborgd zijn,ook in je eigen geloof en doen en laten. Maar dat wordt niet in ieder geest opgenomen en gezien,misbruik maken is ook een kunst.En je eigen indentiteit verliezen,en zijn voorbeelden genoeg van. Onderdrukking en macht,moet vooreens en altijd verdwijnen naar het land van stomzinnigen,ik vecht elke dag voor vrijheid,maar die bekrompenheid,zie ik ook in moslim geloof!!

Rudy
02-01-06, 18:56
Geplaatst door Hawa
Geloof maa van mij Rudy dat het allemaal hersenspinsels zijn. Je afzetten tegen maatschappij,die je niet lust. In dit land Nederland heb je altijd makkelijk praten,mede doordat je alle kanten opkunt met je outfitje. Dus maw,of je loopt er halfnaakt bij,of helemaal gesluierd. Dit doet echter niks terzake. Als je weet wat vrijheid inhoudt val je een ander hier niet mee lastig. Die geboden kennen wij al van jongs afaan.
Maar die link naar andere landen zoals saoedie-arabie,waar je gesluierd kan lopen in de sluier van onze bekende coutoutiers,is ook wel best funny. Alleen je moet wel geld hebben,dure sluier bedenkingen,outfitje ook van het westen,en dan niet de hakjes te vergeten. Wat heeft dat dan met de bevrijding van ons vrouwen te maken. Niet veel. Het vult niks in. Ja,alleen voor de mannen die zograag dat willen,en geld over de toonbank smijten dat ze alles kunnen maken en breken.
Het is echt een zotte wereld. De een zijn brood de ander zijn dood!
Hoe kan je nu aflezen van iemands andere kledij,als hij,of zij wel spoort. Je eigen indentiteit.! Ja! Je eigen indentiteit. Iedereen heeft last van zijn eigen indentiteit,en vult dit op haar eigen manier in. Ook weer met alle conceqenties vandien. Nee! Ik vind,als je liefde voelt voor het land waarin jeje bevind,dan vul je dat zelf maar in,met je eigen idee,een idee niet alleen voorjezelf,maar met zijn allen. En niet mee eens? Zeg het dan! Doe niet slachtoffer rol! Lekker makkelijk! Je hoeft voor je geloof geen sluier te dragen!! Nooit niet! Maar ach,als de mensen massa zich zo misdragen tegen moslim geloof krijg je dit idee.Maw als zit je in de puberteit. Als vrouw wil ik dit zeggen,als je wordt gezien als object,en niet als een zelfdenkend wezen,ja dan,ga je wel afzetten!! Tegen al die klojoos van mannen,en ook nog die machtlustige vrouwen.Het klinkt raar,maar in mijn ogen is dit allemaal waar.
Je eigen indentiteit moet gewaarborgd zijn,ook in je eigen geloof en doen en laten. Maar dat wordt niet in ieder geest opgenomen en gezien,misbruik maken is ook een kunst.En je eigen indentiteit verliezen,en zijn voorbeelden genoeg van. Onderdrukking en macht,moet vooreens en altijd verdwijnen naar het land van stomzinnigen,ik vecht elke dag voor vrijheid,maar die bekrompenheid,zie ik ook in moslim geloof!!

Veel stof tot nadenken Hawa. Je hebt gelijk. Iedereen heeft het recht een outfit te dragen zoals hij of zij het wilt. Kwestie van vrijheid. Zolang er maar rekening wordt gehouden met de lokale wetten. Ik heb het wel over wetten, niet zo echt over zeden, want uiteindelijk krijgt niemand behalve de wetgever, het recht te bepalen wat iemand draagt of hoe zich iemand moet gedragen. Dus ook kleden.
Maar uiteindelijk zat ik met de vraag wie wat bepaalt. In een westerse maatschappij zoals hier in Nederland is er ook maar geen kat die ook nog maar kan verdragen dat een man zich gaat bemoeien met het doen en laten van een vrouw. Dus, als we het hebben over de boerka, blijft de cruciale vraag: “wie bepaalt hier wat” of “wie bepaalt de wet?”.
Als ik je antwoord lees dan beschouw je uiteindelijk het dragen van een boerka als een autonome beslissing. Met respect trouwens. Als het blijft bij een zelf genomen beslissing dan hoeft zich daar niemand, noch man of vrouw, zich daar bij te bemoeien.
De zoveelste vraag die mij ondertussen stel is de volgende. Neen, eerst een vaststelling. Er is ondertussen een meer en meer gebruikte uitdrukking die ons vertelt dat hoe meer je over iets praat hoe meer het zichtbaar wordt in het straatbeeld. Denken we aan hoofddoeken. Ik heb hier een ware rebellie meegemaakt waarbij ik mij afvroeg in hoeverre het nog ging om identiteit. Welja, na lang palaveren had ik begrepen dat het dus inderdaad ging om identiteit.
Na nog meer nadenken, en na nog meer gepalaver, had ik begrepen dat uiteindelijk mensen behoefte hebben aan een identiteit, iets wat mensen samenbindt.
Je hebt gelijk. Ergens las ik dat je het beschouwt als een doekje tegen het bloeden. Eerst snapte ik het niet. Nu wel.
Uiteindelijk, en daar gaat het steeds om, dat mannen voorschriften gebruiken als een soort dubbele bodem. Tot op heden dacht ik dat vrouwen daar steeds met hun beide voeten inlopen en zich dus ook laten misbruiken.
Kortweg. De dag dat de boerka-dragende vrouw, of meer in het straatbeeld, de hoofdhoekdragende vrouw, de westerse man of vrouw kan overtuigen dat het gaat om een autonome beslissing, zonder druk van buitenuit, man of vrouw, dan denk ik dat de tijd rijp is. Maar kledij mag zeker niet gebruikt worden als politiek wapen.

In de rand een bedenking: Ik word er steeds meer en meer van overtuigd, dat een dezer dagen bepaalde kledijvoorschriften, symbool voor een identiteit, ooit nog modeverschijnsels zullen worden. Niet iedere hoofddroekdragend juffrouw is een moslima. Binnenkort volgen de boerka's. Steek ik mijn hand voor in het vuur.

By the way, boerka is ook een mooie kledij, chique, zeker niet goedkoop. Daar zitten dure stoffen in. Nog een psychologische drempel en dan volgt de mode wel.

R.

Remco
03-01-06, 10:44
Als een Nederlander zich in een ander land niet aanpast is het gewoon een l u l .

En dat geldt ook voor buitenlanders in Nederland.

Het belangrijkste is gewoon de taal beheersen, en kunnen werken met de regels van het land. Absolute assimilatie is niet nodig.

Maar als ik bijv. in Utrecht ben, zie ik groepen kinderen van de 3e of 4e generatie alochtonen,HIER geboren, die de taal nog niet eens machtig zijn.
Als dat voor Nederlanders in het buitenland ook geldt(denk het niet) moeten die ook een schop onder hun hol hebben.

Dank u voor de aandacht.

Hawa
03-01-06, 12:16
Het is leuk dat je dat zegt,maar gisteren stond er met grote koeienletters in de krant dat studenten van Pedagogische Academie,slechter scoorden in Nederlandse taal dan leerlingen van groep acht.
MBO.Havo en ook nog Universitair opgeleiden scoorden allemaal lager dan groep acht.
De taal is het belangrijkste middel omelkaar te begrijpen. Inderdaad hebben sommige leerlingen achterstanden en ook nog dat ze vroegtijdig de scholen gaan verlaten is wel heel erg in dit land.
Zo kunnen we nooit samen sterk onze maatschappij sterk maken.
Er is nogveel werk aan de winkel. Ik woon niet in het westen,maar die kinderen hebben ook nog een achterstand in financieel opzicht.
Buurt en clubhuizen zijn weg gesubsideerd,er is alleen nog oog voor allachtonen voor inburgeringscursus. Ik heb ook even meegedaan op de t.v.,ik scoorde helemaal niet goed.
Ik hoop in ieder geval dat de meeste kinderen hun achterstand gaan inhalen,en gemotiveerd in hun leven staan.
Er zijn ook nog vrijwilligers,meestal vrouwen die deze achterstandsgroepen begeleiden. En dat is tenminste iets!
En wat de Nederlandse taal betreft,scoren de Belgen nog steeds beter,dan de kaaskoppen. En op de Belgische scholen,gaan de meeste kinderen ook beter mee.
:jumping:

Remco
03-01-06, 12:22
Geplaatst door Hawa
Het is leuk dat je dat zegt,maar gisteren stond er met grote koeienletters in de krant dat studenten van Pedagogische Academie,slechter scoorden in Nederlandse taal dan leerlingen van groep acht.
MBO.Havo en ook nog Universitair opgeleiden scoorden allemaal lager dan groep acht.
De taal is het belangrijkste middel omelkaar te begrijpen. Inderdaad hebben sommige leerlingen achterstanden en ook nog dat ze vroegtijdig de scholen gaan verlaten is wel heel erg in dit land.
Zo kunnen we nooit samen sterk onze maatschappij sterk maken.
Er is nogveel werk aan de winkel. Ik woon niet in het westen,maar die kinderen hebben ook nog een achterstand in financieel opzicht.
Buurt en clubhuizen zijn weg gesubsideerd,er is alleen nog oog voor allachtonen voor inburgeringscursus. Ik heb ook even meegedaan op de t.v.,ik scoorde helemaal niet goed.
Ik hoop in ieder geval dat de meeste kinderen hun achterstand gaan inhalen,en gemotiveerd in hun leven staan.
Er zijn ook nog vrijwilligers,meestal vrouwen die deze achterstandsgroepen begeleiden. En dat is tenminste iets!
En wat de Nederlandse taal betreft,scoren de Belgen nog steeds beter,dan de kaaskoppen. En op de Belgische scholen,gaan de meeste kinderen ook beter mee.
:jumping:


Daar heb je helemaal gelijk in.
Maar is het opsporen van die oorzaken niet een prioriteit? Als je de oorzaak aanpakt, voorkom je het in de toekomst.

Rudy
03-01-06, 13:01
Geplaatst door Remco
Maar als ik bijv. in Utrecht ben, zie ik groepen kinderen van de 3e of 4e generatie alochtonen,HIER geboren, die de taal nog niet eens machtig zijn.
Als dat voor Nederlanders in het buitenland ook geldt(denk het niet) moeten die ook een schop onder hun hol hebben.

Dank u voor de aandacht.

Goed Remco. Je hebt gelijk. Die vaststelling heb ik ook al gedaan.

Wat ik echter niet kan verdragen is dat de kinderen de schuld krijgen. Het zijn niet die kinderen die een schop onder hun hol moeten krijgen, wel wie die kinderen opvoedt. De ouders dus.
Spijtig genoeg worden de kinderen daar het slachtoffer van, in het onderwijs en later op het werk. Je hebt nog heel wat ouders die, zelfs na x generaties, nog steeds het Arabisch belangrijker vinden dan de taal van het gastland en die krampachtig vasthouden aan een traditionele identiteit.
Nadien uiteraard wel klagen dat het allemaal de fout is van de overheid die niet genoeg inspanningen levert, discriminerend is, en dat die Vlamingen en Nederlanders toch zo racistisch zijn.

Remco
03-01-06, 13:04
Geplaatst door Rudy
Goed Remco. Je hebt gelijk. Die vaststelling heb ik ook al gedaan.

Wat ik echter niet kan verdragen is dat de kinderen de schuld krijgen. Het zijn niet die kinderen die een schop onder hun hol moeten krijgen, wel wie die kinderen opvoedt. De ouders dus.
Spijtig genoeg worden de kinderen daar het slachtoffer van, in het onderwijs en later op het werk. Je hebt nog heel wat ouders die, zelfs na x generaties, nog steeds het Arabisch belangrijker vinden dan de taal van het gastland en die krampachtig vasthouden aan een traditionele identiteit.
Nadien uiteraard wel klagen dat het allemaal de fout is van de overheid die niet genoeg inspanningen levert, discriminerend is, en dat die Vlamingen en Nederlanders toch zo racistisch zijn.

Dat bedoel ik met de oorzaak.

Remco
03-01-06, 13:06
Maar er is zeker een taak voor de overheid weggelegd.

Hawa
03-01-06, 15:54
Er moeten weer huisbezoeken plaatsvinden vanuit het onderwijs. Dan gaan ze maar wat minder vergaderen. In het onderwijs moet je maar vergaderen en raadplegen. Een goed school systeem,ga je visiteren naar je eigen leerlingen. Lijkt mij een optie. En geheimhouding verplicht.Je haalt hierbij zowel de leerling en ook de ouders over de drempel. Eindelijk iemand die geinteresseerd is.
Een vriendin van mij zit ook in onderwijs,als zij de ouders in hun eigen taal aanspreekt,kan ze wel een beetje marokkaans,dan stralen die mensen gewoon.
Ik wil er wel bij zeggen dat deze mensen ook de Nederlandse taal goed hanteren.
Het gaat om een groep mensen die totaal in isolement zitten. Die moeten we over de drempel trekken.Kijk dan heb je gevoel dat je er echt bijhoort.
In het verleden deden ze dit ook al,huisbezoek. Is niks mis mee.
En het is ook altijd leuk,als b.v. de leraar of lerares eens een bezoekje aflegt aan een ziek kind.
Ja! Dan zie je die harten smelten.
Het is niet zo moeilijk hoor,alleen die vergaderplicht zet geen zoden aan de dijk.
Het onderwijs moet heel anders,niet zo massaal.dat is in mijn ogen een africht fabriek,de beteren komen erwel,de iets minderen komen er slecht van af......

Poesjkin
03-01-06, 16:44
Ervaring: Nederlanders kunnen op het punt van beleefdheid nog veel van Marokkanen leren. De meeste Marokkanen vragen op mijn werk of ik even kan komen helpen met dit of dat. De meeste Nederlanders bevelen op mijn werk of ik even kan komen helpen met dit of dat.

Na vijf jaar werk kan ik dit inmiddels zelfs statistisch onderbouwen.

Hufterigheid is voor personeel echt niet leuk.

Remco
03-01-06, 19:28
Geplaatst door Poesjkin
Ervaring: Nederlanders kunnen op het punt van beleefdheid nog veel van Marokkanen leren. De meeste Marokkanen vragen op mijn werk of ik even kan komen helpen met dit of dat. De meeste Nederlanders bevelen op mijn werk of ik even kan komen helpen met dit of dat.

Na vijf jaar werk kan ik dit inmiddels zelfs statistisch onderbouwen.

Hufterigheid is voor personeel echt niet leuk.

Het is wel leuk dat je de Marokkanen niet mag generaliseren en Nederlanders wel.

Interessant.