PDA

Bekijk Volledige Versie : Kardinaal Danneels vindt creationisme en intelligent design "totaal voorbijgestreefd"



Marsipulami
24-12-05, 08:46
Danneels positief over charter voor verdraagzaamheid met islam


Kardinaal Danneels reageert positief op de oproep vanuit de islam om een charter op te stellen voor verdraagzaamheid. De kardinaal vindt echter niet dat katholieke scholen ook islamonderwijs moeten geven.
Dat zei Danneels vrijdagavond tijdens het VTM-debatprogramma Polspoel en Desmet.
"Ik ben totaal bereid om over grondige maatschappelijke problemen te praten en te bekijken of wij ook met de islam kunnen werken aan bijvoorbeeld grotere verdraagzaamheid", verklaarde de kardinaal.
De vraag om voortaan islamonderricht te geven in katholieke scholen, zoals dat vroeger soms gebeurde, wijst hij af. "Binnen de islam is er verdraagzaamheid tegenover de maatschappij en de anderen, dus als je een goede islamschool opricht, heb je een ideaal onderwijssysteem", reageerde Danneels.
Kardinaal Danneels was verder scherp voor de creationisten, die beweren dat het wetenschappelijk is bewezen dat God de mens en de wereld heeft geschapen. "Ik vind het creationisme totaal voorbijgestreefd. Ik zou nooit zeggen dat je uit de wetenschap de ontwikkeling van de species en van de mens kunt afleiden en dat daar een intelligent project achter zit dat God moet zijn", aldus de kardinaal.