PDA

Bekijk Volledige Versie : TV-TIP. De nationale inburgering test (Nederland)



Rudy
28-12-05, 08:47
TV-TIP. De nationale inburgering test

Aansluitend bij dit artikelDe vreemdste vragen

Nederland 1, 21.00-22.35 uur Hoe goed kennen Nederlanders Nederland? En weten ze wat nieuwe Nederlanders moeten weten? In De nationale inburgering test krijgen de kijkers 36 vragen voorgeschoteld uit de inburgeringtest die nieuwkomers moeten afleggen. Op het einde van de uitzending weten ze hoe goed ze ingeburgerd zijn.


De presentatie is in handen van de Belg Bart Peeters en Pernilla La Lau, een Hollandse met Noorse en Franse wortels. ,,We hebben ze niet daarvoor gekozen'', zegt Ellen Jansen van de Nederlandse omroep Teleac. ,,Wel omdat ze allebei goede presentatoren zijn.'' Bij een proefopname met testvragen bleek Peeters beter te scoren dan zijn co-presentatrice. ,,Logisch'', vindt Ellen Jansen. ,,Jullie zijn altijd beter in spelletjes en wanneer je uit een andere cultuur komt, ga je de geschiedenis en de gebruiken van een land ook beter bestuderen.''

De inburgeringtest op televisie is een uitloper van de inburgeringtest die de Nederlandse overheid oplegt aan nieuwkomers. ,,Die test staat al heel lang in de belangstelling, zeker sinds de aanslagen op Bekende Nederlanders als Theo van Gogh'', zegt Jansen. ,,Met deze televisietest willen we zowel autochtonen als allochtonen laten zien wat inburgeren precies inhoudt. De vragen die we stellen, worden ook op de echte inburgeringtest gesteld. Hoeveel je zou moeten halen om het goed te doen? Nou, toch 80 procent, al willen we achteraf ook geen etiketten plakken. We geven gewoon stof tot nadenken.''

Jansen geeft toe dat er soms vreemde vragen in zitten. ,,Op de vraag 'wat doe je als je niet bent uitgenodigd op een trouwfeest, maar toch het bruidspaar wil feliciteren?', zou ik zelf antwoorden 'een cadeautje kopen', terwijl je blijkbaar een kaart hoort te sturen.''

De VRT heeft vooralsnog geen plannen voor een inburgeringtest, gewoon omdat zo'n test bij ons niet aan de orde is. Bovendien is de materie vrij nieuw. ,,Vijf jaar geleden was er zelfs nog geen sprake van een inburgeringcursus'', zegt de Vlaamse minister van Inburgering Marino Keulen, die een dergelijk een examen niet ziet zitten. ,,Het is niet mijn bevoegdheid en ik zie er de meerwaarde niet van in. Er is van bij de start namelijk al een verschil tussen bijvoorbeeld een dokter in de kernfysica of een analfabeet uit een ontwikkelingsland.''

Voor Keulen is het het belangrijkste dat de nieuwkomers vooruitkomen. ,,De meesten willen dat ook. Er volgen 60.000 mensen een taalcursus Nederlands, van wie 56.500 dat vrijwillig doen. Naast taal is ook maatschappelijke oriëntatie van belang. Niet om ze onze normen op te leggen, want iedereen blijft vrij om te denken, te eten en te geloven wat hij wil. De essentie is dat ze akkoord gaan met onze basisregels. Iedereen heeft de plicht bij te dragen tot de samenleving. Dat betekent ook dat zo'n inburgeringcursus niet geheel vrijblijvend is. De cursisten moeten aanwezig zijn en er moet een waarborg worden gestort. Dat staat allemaal in het nieuwe inburgeringdecreet dat ik in januari voorstel.''

(mac)

(c) De Standaard 28/12/05

De vreemdste vragen

De Nederlandse senator Anja Meulenbelt (SP) zette op haar weblog dertig vragen die op inburgeringexamens worden gesteld. We pikten er enkele vreemde uit.


1. Je moet iets betalen dat 1,85 euro kost. Met welke munt kun je dat betalen? a) 1 euro

b) 2 euro

c) 10 eurocent

2. Je gaat naar de dokter, maar kunt je niet verstaanbaar maken. Wat kun je het beste doen?

a) Je zoekt een beroepstolk in de Gouden Gids

b) Je vraagt de arts een tolkencentrum te bellen

c) Je neemt je dochter mee die goed Nederlands spreekt

3. Wanneer moet je in Nederland je identiteitsbewijs kunnen laten zien? a) Als je boodschappen doet

b) Op je werk

c) Als je met het openbaar vervoer reist

4. Je bent bezig je nieuwe huis schoon te maken. Je stuit op hardnekkig vuil. Kun je schoonmaakmiddelen mengen?

a) Soms

b) Nooit

c) Altijd



Antwoorden: 1b, 2b, 3b,4a

http://anjameulenbelt.sp.nl/weblog

Elien
28-12-05, 16:31
wat een kut vragen allemaal

ik ben zelf docente en begeleid zelf ook inburgeraars,maar dit soort nonsens krijgen de mensen echt niet van mij,wat heeft dit in godsnaam met normen en waarden te maken

Wide-O
28-12-05, 16:41
Geplaatst door Rudy
1. Je moet iets betalen dat 1,85 euro kost. Met welke munt kun je dat betalen?


Met alle drie.



2. Je gaat naar de dokter, maar kunt je niet verstaanbaar maken. Wat kun je het beste doen?


4. Denken: "ach, autochtonen snappen ook niks van dokters" & vice versa.

of

5. Je gaat naar een Mar. cq Tr. dokter.



3. Wanneer moet je in Nederland je identiteitsbewijs kunnen laten zien?


Ik dacht alle drie toch, tegenwoordig ?



4. Je bent bezig je nieuwe huis schoon te maken. Je stuit op hardnekkig vuil. Kun je schoonmaakmiddelen mengen?


Altijd. Of het verstandig is is wat anders. :D Maar dat heeft dan weer geen vuck met inburgering te maken...

Moeten mensen dit soort sjit echt beantwoorden ? :cheefbek:

Rudy
28-12-05, 16:51
Geplaatst door Elien
wat een kut vragen allemaal

ik ben zelf docente en begeleid zelf ook inburgeraars,maar dit soort nonsens krijgen de mensen echt niet van mij,wat heeft dit in godsnaam met normen en waarden te maken
Stelt iedereen dan zijn of haar vragen naargelang?
Ik dacht dat er standaardvragen waren, voor het ganse land of regio.
Ben benieuwd naar het resultaat van de uitzending.
In ieder geval, zoals je zegt, het zijn inderdaad kutvragen. Sommige hebben toch weinig met inburgering te maken. Ik zou durven stellen dat nieuwe Nederlanders en Belgen hiermee als idioten worden bestempeld.

Rudy
28-12-05, 16:58
Geplaatst door Wide-O
Moeten mensen dit soort sjit echt beantwoorden ? :cheefbek:
Naar 't schijnt wel. Welke partij is er trouwens verantwoordelijk voor dergelijke vraagstelling. Ik krijg er een rooie kop van.
Ben benieuwd.
Ik vermoed dat de uitzending zal resulteren in minder evidente vragen voor de toekomst.

Elien
28-12-05, 21:06
Geplaatst door Rudy
Stelt iedereen dan zijn of haar vragen naargelang?
Ik dacht dat er standaardvragen waren, voor het ganse land of regio.
Ben benieuwd naar het resultaat van de uitzending.
In ieder geval, zoals je zegt, het zijn inderdaad kutvragen. Sommige hebben toch weinig met inburgering te maken. Ik zou durven stellen dat nieuwe Nederlanders en Belgen hiermee als idioten worden bestempeld.

er is een bepaald niveau dat de mensen zijn verplicht te halen hoe de school deze invult heb je wel richtlijnen voor en eisen maar bij lange na niet of je schoonmaakmiddelen mag mengen heeft niks met het aanpassen aan de maatschappij te maken

Remco
29-12-05, 05:38
Geplaatst door Elien
wat een kut vragen allemaal

ik ben zelf docente en begeleid zelf ook inburgeraars,maar dit soort nonsens krijgen de mensen echt niet van mij,wat heeft dit in godsnaam met normen en waarden te maken

Uhhm kijkcijfers?

bounif
29-12-05, 07:40
Teleac heeft met deze slecht uitgevoerde en goedkoop uitziende quiz een duidelijk smerig statement afgegeven. In de staart van de uitzending zaten achtereenvolgens Oudkerk, LPF-affiche en Hammerstein gemonteerd.

Lees dit als een rebus en beschouw het als een verborgen signatuur van de makers. De 'goede' oplossing laat zich gemakkelijk raden.

Elien
29-12-05, 08:29
Geplaatst door Remco
Uhhm kijkcijfers?

denk meer het belachelijk maken van mensen die deze test moeten maken en de mensen die erachter staan, wat een lage grap van ze heb de hele show misselijk toegekeken

Rudy
29-12-05, 11:02
De test was nogal ludiek bedoeld. Pure entertainment. Er was ook niemand geslaagd.

David
29-12-05, 11:10
Ze moeten al die nieuwkomers veel relevantere dingen vragen. Zoals:


- Wie danste er vroeger bij Toppop?
- Hoe noemden de Pins zichzelf nadat Doris D. ze eruit geflikkerd had?
- Wie was de baas bij de Star Sisters?
- Wie zong de platen van Vanessa in?

Daar hebben de mensen tenminste wat aan!

delirious
29-12-05, 11:20
Geplaatst door David
Ze moeten al die nieuwkomers veel relevantere dingen vragen. Zoals:


- Wie danste er vroeger bij Toppop?
- Hoe noemden de Pins zichzelf nadat Doris D. ze eruit geflikkerd had?
- Wie was de baas bij de Star Sisters?
- Wie zong de platen van Vanessa in?

Daar hebben de mensen tenminste wat aan!

Hoe heet die dude van Boney M, wat propt hij regelmatig in zijn nase.
:hihi:

David
29-12-05, 11:21
Geplaatst door delirious
Hoe heet die dude van Boney M, wat propt hij regelmatig in zijn nase.
:hihi:


Hoe heette de vervangster van Patty Brard bij Luv'?

Julien
29-12-05, 12:34
weet iemand waar ik dit kan terugkijken (link) ?... :)

ja herhaling is de 31e maar dan zit ik in France..

David
29-12-05, 12:58
Geplaatst door Marruecos
'Niemand' is geslaagd voor dat examen.


Er allemaal uit! Nu!


Met vriendenlijke groet, David Verdonk

delirious
29-12-05, 13:00
Geplaatst door David
Hoe heette de vervangster van Patty Brard bij Luv'?

:hihi:

David
29-12-05, 13:04
Geplaatst door delirious
:hihi:

Nou? Nou?

delirious
29-12-05, 13:06
Geplaatst door David
Nou? Nou?

uhh... Marga Bult. :wink:

Bofko
29-12-05, 13:08
Geplaatst door David
Nou? Nou?

Hermien Timmerman ?

David
29-12-05, 13:09
Geplaatst door delirious
uhh... Marga Bult. :wink:


Fout.

Marga Bult verving Gemma van Eck bij Babe.
Ria Tiels verving Patty Brard bij Luv'.

U kunt zich binnen 48 uur melden bij het uitzettingskamp Doei-doei. Twee stuks bagage zijn toegestaan. Drie toilettassen. En 1 paar laarsjes met hak.

M.v.g. D. Verdonk

delirious
29-12-05, 13:12
Geplaatst door David
Fout.

Marga Bult verving Gemma van Eck bij Babe.
Ria Tiels verving Patty Brard bij Luv'.

U kunt zich binnen 48 uur melden bij het uitzettingskamp Doei-doei. Twee stuks bagage zijn toegestaan. Drie toilettassen. En 1 paar laarsjes met hak.

M.v.g. D. Verdonk

Herkansing La Donk.

David
29-12-05, 13:13
Geplaatst door delirious
Herkansing La Donk.


No f*cking way! Opzouten, allemaal! Als men de kern van onze beschaving niet kent, heeft men hier niets te zoeken. Marga Bult, het mocht wat!

delirious
29-12-05, 13:16
Geplaatst door David
No f*cking way! Opzouten, allemaal! Als men de kern van onze beschaving niet kent, heeft men hier niets te zoeken. Marga Bult, het mocht wat!

De bitch heeft iemand vervangen of het nu Ria is of Mia.
Er is vervangen.... :duivels:

David
29-12-05, 13:18
Geplaatst door delirious
De bitch heeft iemand vervangen of het nu Ria is of Mia.
Er is vervangen.... :duivels:



Dat hoort zo bij Hollandsche damesgroepjes! Dat is onze cultuur, en daar mag je niet mee spotten!