PDA

Bekijk Volledige Versie : Het Vaticaan heeft iets tegen Moslims



Victory
29-12-05, 00:40
Vatican warns against marrying Muslims

ROME, Dec. 26 (UPI) -- A number of Catholic cardinals are warning Italian women against marrying Muslims.

Church officials say some 20,000 mixed marriages took place this year alone, the BBC reported.

The Catholic Church's official position is to encourage dialogue between Rome and other religions, including Islam. But two documents published in Rome have called for extreme caution by Catholic women contemplating marriage to a Muslim, the BBC said.

Vatican Cardinal Stephen Hamao wrote last year about what he called the "bitter experiences" European women have had in marrying Muslims.

The difficulties are compounded if the couple then goes to live in a Muslim country, the cardinal warned.

Cardinal Ruini, the head of the Italian bishops, said last month that in addition to the problems any couple faces setting up a family, Catholics marrying Muslims have to reckon with extra difficulties arising from deep cultural differences.

Copyright 2005 by United Press International. All Rights Reserved.

Remco
29-12-05, 05:27
:baard:

Wortel
29-12-05, 07:42
We hoeven hier toch niet die discussie te beginnen waarom een moslim-vrouw, volgens de voorschriften, niet met een man mag trouwen die geen moslim is.

Remco
29-12-05, 07:44
Geplaatst door Wortel
We hoeven hier toch niet die discussie te beginnen waarom een moslim-vrouw, volgens de voorschriften, niet met een man mag trouwen die geen moslim is.

Die heb ik al eens ergens gevoerd. Die wordt beantwoord met het kuddeverhaal.

Wortel
29-12-05, 07:53
Die heb ik al eens ergens gevoerd. Die wordt beantwoord met het kuddeverhaal.

In dat geval heeft het al helemaal geen zin om een topic te openen met "de Mekkanen hebben iets tegen tegen mannen die geen moslim zijn". Zoals deze topic-opener eigenlijk ook zinloos is. Feiten zijn gewoon feiten.

Remco
29-12-05, 07:59
Geplaatst door Wortel
In dat geval heeft het al helemaal geen zin om een topic te openen met "de Mekkanen hebben iets tegen tegen mannen die geen moslim zijn". Zoals deze topic-opener eigenlijk ook zinloos is. Feiten zijn gewoon feiten.

Daar heb je gelijk in. Maar, misschien kunnen we de mensen wat ratio bij brengen? :wink:

Marsipulami
29-12-05, 09:11
Die gemengde huwelijken blijven een heel moeilijk probleem. Tenminste als beide partners hun eigen religie ernstig willen nemen. In de praktijk schakelt men dan maar over naar een a-religieuze levensstijl. Oftewel bekeert één van de partners zich tot de religie van de andere. In een gemengd christelijke islamitisch huwelijk is het meestal de islam die het haalt. Maar ik ken ook een voorbeeld van het tegendeel. Een belijdende katholieke Nigeriaan met een katholieke vader en een islamitische moeder. Maar met zo'n huwelijk manoevreert men zich in een uiterst moeilijke sociale positie.

Julien
29-12-05, 12:32
mag een moslimvrouw dan wel gewoon met een christen trouwen?

Victory
29-12-05, 12:46
Geplaatst door Julien
mag een moslimvrouw dan wel gewoon met een christen trouwen?
Nee, helemaal niet. En er staan zware straffen op.

Maar waar het om gaat is dat wij er niet schijnheilig over doen. Er zijn betaalde wetten die wij hebben, en we zijn daar open over.

Als je iets tegen Moslims hebt, moet je dat gewoon zeggen en niet zo schijnheilig doen.

David
29-12-05, 12:51
Geplaatst door Victory
Nee, helemaal niet. En er staan zware straffen op.


Wie gaat daar over, en wie deelt die straffen precies uit?

Wortel
29-12-05, 12:54
Nee, helemaal niet. En er staan zware straffen op.

En dat is precies datgene wat "wij" niet-moslims nooit zullen kunnen plaatsen en uiteindelijk ook nooit zullen kunnen rijmen met dat andere verhaal van de Islam dat in de godsdienst geen dwang zou zijn.


Als je iets tegen Moslims hebt, moet je dat gewoon zeggen en niet zo schijnheilig doen.

Ik heb niets tegen moslims, maar ik heb wel iets tegen tegen een sociale leer van uitsluiting die in de praktijk ook nogal eens laat zien dat het juist tot schijnheiligheid kan leiden.

Victory
29-12-05, 12:54
Geplaatst door David
Wie gaat daar over, en wie deelt die straffen precies uit?
Een Islamitische rechter. De straffen worden in executie gebracht door officielen die daarvoor zijn aangewezen.

David
29-12-05, 12:57
Geplaatst door Victory
Een Islamitische rechter. De straffen worden in executie gebracht door officielen die daarvoor zijn aangewezen.


Die hebben we hier gelukkig niet, dus de dames kunnen trouwen wie ze willen. Goddank.

Julien
29-12-05, 12:59
Geplaatst door Victory
Nee, helemaal niet. En er staan zware straffen op.

Maar waar het om gaat is dat wij er niet schijnheilig over doen. Er zijn betaalde wetten die wij hebben, en we zijn daar open over.

Als je iets tegen Moslims hebt, moet je dat gewoon zeggen en niet zo schijnheilig doen.

hoezo schijnheilig? Citta di Vaticano zegt ook duidelijk dat het niet mag, alleen is het niet zo bekrompen om hier straffen op uit te delen.

en waarom zou Citta di Vaticano dan iets tegen moslims hebben? Hebben moslims dan iets tegen christenen?

Victory
29-12-05, 13:00
Geplaatst door Wortel
En dat is precies datgene wat "wij" niet-moslims nooit zullen kunnen plaatsen en uiteindelijk ook nooit zullen kunnen rijmen met dat andere verhaal van de Islam dat in de godsdienst geen dwang zou zijn.
Een ongelovige kan niet gedwongen worden om Moslim te worden. Dat is waarnaar jij refereerd, maar ik weet niet wat het met dit topic temaken heeft...

David
29-12-05, 13:01
Geplaatst door Julien
is het niet zo bekrompen om hier straffen op uit te delen.


Correctie: heeft niet de macht om straffen uit te delen.

Victory
29-12-05, 13:01
Geplaatst door David
Die hebben we hier gelukkig niet, dus de dames kunnen trouwen wie ze willen. Goddank.
Zoals dat hier ook is, kan een Islamitische rechter vonnissen uitspreken over mensen die zich in het buitenland bevinden.

David
29-12-05, 13:02
Geplaatst door Victory
Zoals dat hier ook is, kan een Islamitische rechter vonnissen uitspreken over mensen die zich in het buitenland bevinden.


Moet 'ie vooral doen. Zal diepe indruk maken. :zwaai:

Julien
29-12-05, 13:05
Geplaatst door David
Correctie: heeft niet de macht om straffen uit te delen.

o.k. daar heb je gelijk in.

ik vind sowieso dat iedereen zelf moet bepalen met wie die wil trouwen. ik ken genoeg mensen die ouders hebben met verschillende religies (ook 1 christen/ moslim gezin) en dat gaat gewoon goed... zolang je maar goede afspraken met elkaar maakt.

David
29-12-05, 13:06
Geplaatst door Julien
o.k. daar heb je gelijk in.

ik vind sowieso dat iedereen zelf moet bepalen met wie die wil trouwen. ik ken genoeg mensen die ouders hebben met verschillende religies (ook 1 christen/ moslim gezin) en dat gaat gewoon goed... zolang je maar goede afspraken met elkaar maakt.


Behalve homo's toch?

Victory
29-12-05, 13:10
Geplaatst door David
Moet 'ie vooral doen. Zal diepe indruk maken. :zwaai:
Er komt dan ook meteen een bevel tot arrestatie. :)

Julien
29-12-05, 13:11
Geplaatst door David
Behalve homo's toch?

dan vraag je mijn persoonlijke mening: ik heb er geen problemen mee als ze willen samenwonen maar een huwelijk vind ik te ver gaan. vooral een huwelijk voor God.

David
29-12-05, 13:11
Geplaatst door Victory
Er komt dan ook meteen een bevel tot arrestatie. :)


Ik zie meer in preventief straffen. Gelijk al die wijven in elkaar trappen. Voorkomt veel ellende.

Iglo
29-12-05, 13:28
Geplaatst door Victory
Nee, helemaal niet. En er staan zware straffen op.

Maar waar het om gaat is dat wij er niet schijnheilig over doen. Er zijn betaalde wetten die wij hebben, en we zijn daar open over.

Als je iets tegen Moslims hebt, moet je dat gewoon zeggen en niet zo schijnheilig doen. Misschien moet je dat kleine stukje dat je gepost hebt iets beter lezen, en minder jouw eigen gevoelens op andere mensen projecteren.

Vatican Cardinal Stephen Hamao wrote last year about what he called the "bitter experiences" European women have had in marrying Muslims. Dat is een waarschuwing, onder het mom van: "weet waar je aan begint". En dat lijkt me altijd verstandig.

Verder vraag ik me af: jij vindt dat dit advies van het Vaticaan betekend dat het Vaticaan iets tegen Islamieten heeft. Geldt dan volgens jouw eigen redenatie niet dat de Islam wat tegen Christenen heeft?

Joepie
29-12-05, 13:32
ja en de moslims stimuleren vooral om met niet moslims te trouwen?

jan1974
29-12-05, 13:34
Geplaatst door Marruecos
.......... De diepgewortelde haat jegens moslims die onder een dun vernisje democratie en fatsoen gebezigd wordt.>................
Voor mij heeft de politieke Islam gewoon teveel ondemocratische elementen.

En dat mensen in een democratie allemaal zonder haat zouden zijn, dat is natuurlijk niet zo. Mensen blijven tekortkomingen houden ook al leven ze in een gezonde democratie.

Het woordje hypocriet begrijp ik dan ook niet helemaal.

Wortel
29-12-05, 13:59
Een ongelovige kan niet gedwongen worden om Moslim te worden. Dat is waarnaar jij refereerd, maar ik weet niet wat het met dit topic temaken heeft...

Uiteraard gaat het in theorie louter en alleen daarover, daar heb je gelijk in. In de praktijk komen sommige woorden echter in beweging en zeker waar het liefde betreft die tussen twee mensen op kan bloeien kunnen bepaalde woorden wel degelijk gaan wrijven en schuren.
Nogmaals: Ik heb niets tegen moslims, integendeel zelfs. Maar zoals b.v. over bepaalde christelijke voorschriften wel iets te zeggen valt, valt dat net zo goed ook te doen over bepaalde islamitische voorschriften.

..en dat zeg ik niet omdat ik me op Maroc.nl omringd weet door allerlei Berberprinsessen. :wink:

Bart.NL
29-12-05, 17:20
Geplaatst door Marruecos
Hele valse manier om de aangesneden discussie uit de weg te gaan. Wanneer moslims wijzen op passages uit de Bijbel/Tora die over een bepaald onderwerp in enigszins dezelfde manier als in de Koran handelen, om de nuance in de discussie te krijgen, dan wordt hen 'vingertje wijzen' en 'gebrek aan zelfkritiek' verweten. Dezelfde tactiek wordt echter veelvuldig door de andere kant bedreven. Die hypocrisie is wat Victory mijns inziens aan de kaak stelt. De diepgewortelde haat jegens moslims die onder een dun vernisje democratie en fatsoen gebezigd wordt. Het enige probleem is dat je 1.5 miljard mensen niet voor het lapje kunt houden en deze en gene in steeds mindere mate de flagrante onderdrukking tolereren.

Net zoals onder invloed van de economische crisis na de eerste wereldoorlog, en de oorlog zelf uiteraard, de moraliteit van Europeanen richting het fascisme afgleed, zal er onder druk van de angst voor terrorisme ook een bepaalde vergoelijking van moslimhaat plaatsvinden. Het enige verschil is dat er dit keer weinig van de wereld over zal blijven. Dat wat er overblijft zal zichzelf de dood wensen en dientengevolge op grond van een terreurwet, die doodsverwensingen verbiedt, opgesloten worden.

Om maar even optimistisch te blijven. :watte?:

Ik denk dat je er teveel bij sleept.

Het Vaticaan waarschuwt voor dergelijke huwelijken. En terecht, lijkt me, gezien de vele problemen die er door kunnen ontstaan.

Ik lees niet dat het verboden is en ik lees ook niet dat er straffen op staan (vanuit het Vaticaan dan).

Het heeft ook niet zoveel met moslimhaat te maken. Andere geloven en ongelovigen gaan meestal veel relaxter om met gemengde huwelijken dan de islam.

Julien
29-12-05, 19:22
Geplaatst door Marruecos
Hele valse manier om de aangesneden discussie uit de weg te gaan. Wanneer moslims wijzen op passages uit de Bijbel/Tora die over een bepaald onderwerp in enigszins dezelfde manier als in de Koran handelen, om de nuance in de discussie te krijgen, dan wordt hen 'vingertje wijzen' en 'gebrek aan zelfkritiek' verweten. Dezelfde tactiek wordt echter veelvuldig door de andere kant bedreven. Die hypocrisie is wat Victory mijns inziens aan de kaak stelt. De diepgewortelde haat jegens moslims die onder een dun vernisje democratie en fatsoen gebezigd wordt. Het enige probleem is dat je 1.5 miljard mensen niet voor het lapje kunt houden en deze en gene in steeds mindere mate de flagrante onderdrukking tolereren.

Net zoals onder invloed van de economische crisis na de eerste wereldoorlog, en de oorlog zelf uiteraard, de moraliteit van Europeanen richting het fascisme afgleed, zal er onder druk van de angst voor terrorisme ook een bepaalde vergoelijking van moslimhaat plaatsvinden. Het enige verschil is dat er dit keer weinig van de wereld over zal blijven. Dat wat er overblijft zal zichzelf de dood wensen en dientengevolge op grond van een terreurwet, die doodsverwensingen verbiedt, opgesloten worden.

Om maar even optimistisch te blijven. :watte?:

maar jouw conclusie slaat toch nergens op?! Het Vaticaan zou dus moslims haten omdat het tegen huwelijken met moslims is. Maar dan zou de islam dus net zo goed christenen haten, omdat ze islam ook tegen gemengde huwelijken is.

wat is dus het probleem :confused:

Marsipulami
29-12-05, 22:18
Geplaatst door Julien
Het Vaticaan zou dus moslims haten omdat het tegen huwelijken met moslims is. Maar dan zou de islam dus net zo goed christenen haten, omdat ze islam ook tegen gemengde huwelijken is.

Het Vaticaan is niet per definitie tegen huwelijken met moslims. Het is alleen een beetje ingewikkelder als je naast een burgerlijk ook een (katholiek) kerkelijk huwelijk wil sluiten. Dan moet je een uitzondering vragen aan de plaatselijke bisschop.
Je moet dan beloven om aan je eigen geloof niet te verzaken en om je best te doen om je kinderen in hetzelfde geloof op te voeden.


Wat is noodzakelijk, als één van beide partners niet katholiek is?

Gemengde huwelijken (huwelijken tussen een katholiek en een gedoopte niet katholiek) hebben de toestemming nodig van het kerkelijke gezag. In geval van verschil in geloof (disparitas cultus) ( Huwelijken tussen een katholiek en een niet gedoopte) is voor de geldigheid een dispensatie noodzakelijk. In ieder geval is het van allergrootste betekenis dat beide partijen de wezenlijke Huwelijksdoeleinden en eigenschappen niet uitsluiten en dat de katholieke partij de verplichting onderschrijft het geloof te bewaren alsook om zorg te dragen voor de doop en de katholieke opvoeding te garanderen. Van deze verplichting moet ook de andere partij op de hoogte zijn.

Uit: katechismus Katholieke Kerk , COMPENDIUM DEEL 2 - DE VIERING VAN HET CHRISTELIJKE MYSTERIE TWEEDE SECTIE - DE ZEVEN SACRAMENTEN VAN DE KERK DERDE HOOFDSTUK - De sacramenten die ten dienste van de geloofsgemeenschap staan ARTIKEL 2 - Het sacrament van het Huwelijk

http://www.rkdocumenten.nl/content.php?docid=663&alinea=345

dis·pen·sa·tie (de ~ (v.), ~s)
1 vrijstelling van een gebod of voorschrift => ontheffing

www.vandale.be

Aan diocesane bisschoppen wordt de bevoegdheid gegeven om in een bijzonder geval aan de gelovigen, over wie hij rechtens gezag heeft, dispensatie te verlenen in een algemene kerkelijke wet, zo vaak hij dit dienstig acht voor hun geestelijk welzijn, tenzij het hoogste kerkelijk gezag een bijzonder voorbehoud heeft gemaakt.

http://www.rkdocumenten.nl/content.php?docid=646&alinea=8

Juliette
29-12-05, 22:47
Geplaatst door Marsipulami
Die gemengde huwelijken blijven een heel moeilijk probleem. Tenminste als beide partners hun eigen religie ernstig willen nemen. In de praktijk schakelt men dan maar over naar een a-religieuze levensstijl. Oftewel bekeert één van de partners zich tot de religie van de andere. In een gemengd christelijke islamitisch huwelijk is het meestal de islam die het haalt. Maar ik ken ook een voorbeeld van het tegendeel. Een belijdende katholieke Nigeriaan met een katholieke vader en een islamitische moeder. Maar met zo'n huwelijk manoevreert men zich in een uiterst moeilijke sociale positie.

Of die partners besluiten dat ze elkaar graag zien, met elkaar verder willen, en dat de hele religieuze zooi hen voor de rest gestolen kan worden. :)

Marsipulami
29-12-05, 22:54
Geplaatst door Juliette
Of die partners besluiten dat ze elkaar graag zien, met elkaar verder willen, en dat de hele religieuze zooi hen voor de rest gestolen kan worden. :)

Religieuze zooi ? Elkaar graag zien heeft ook veel te maken met een diepmenselijk respect voor de intieme levensovertuiging van een andersgelovige partner. Respect is ook een (stille) vorm van liefde (en elkaar graag zien).

Juliette
29-12-05, 23:05
Geplaatst door Marsipulami
Religieuze zooi ? Elkaar graag zien heeft ook veel te maken met een diepmenselijk respect voor de intieme levensovertuiging van een andersgelovige partner. Respect is ook een (stille) vorm van liefde (en elkaar graag zien).

Zei ik iets anders dan? Mijn punt is dat elkaar graag zien belangrijker is dan elkaars religie.

Marsipulami
29-12-05, 23:47
Geplaatst door Juliette
Zei ik iets anders dan? Mijn punt is dat elkaar graag zien belangrijker is dan elkaars religie.

Mijn punt is dat het geloof van je partner een onderdeel is van elkaar graag zien. Elkaar graag zien kan slechts als je de overtuiging van je partner ernstig wil nemen. Dat is iets heel anders dan zeggen dat religie onbelangrijk is en best overboord gegooid wordt.

Juliette
30-12-05, 15:20
Geplaatst door Marsipulami
Mijn punt is dat het geloof van je partner een onderdeel is van elkaar graag zien. Elkaar graag zien kan slechts als je de overtuiging van je partner ernstig wil nemen. Dat is iets heel anders dan zeggen dat religie onbelangrijk is en best overboord gegooid wordt.

Ok. Dat neem ik terug.

Olive Yao
30-12-05, 17:27
Geplaatst door Marsipulami
Die gemengde huwelijken blijven een heel moeilijk probleem. Tenminste als beide partners hun eigen religie ernstig willen nemen. In de praktijk schakelt men dan maar over naar een a-religieuze levensstijl. Oftewel bekeert één van de partners zich tot de religie van de andere. In een gemengd christelijke islamitisch huwelijk is het meestal de islam die het haalt. Maar ik ken ook een voorbeeld van het tegendeel. Een belijdende katholieke Nigeriaan met een katholieke vader en een islamitische moeder. Maar met zo'n huwelijk manoevreert men zich in een uiterst moeilijke sociale positie.
Ja, vaak wel denk ik.

Ik ben wel benieuwd waarom levensbeschouwelijken precies tegen huwelijken met andersdenkenden zijn.

Vanwege practische moeilijkheden, die omgang tussen andersdenkenden idd mee kan brengen?
Omdat je je eigen levensbeschouwing dan niet ernstig kunt nemen? Waarom niet? Wat zegt dat over die levensbeschouwing?
Of vanwege handhaving van de levensbeschouwing, vrees dat de levensbeschouwing z'n greep over de aanhangers verliest?

In beginsel vind ik huwelijken tussen andersdenkenden juist goed: dan moet je wel met elkaar leven, leer je elkaars denkbeelden kennen enz.