PDA

Bekijk Volledige Versie : Einstein's Raadsel



Seif
30-12-05, 12:24
Einstein's Riddle

ALBERT EINSTEIN'S RIDDLE

ARE YOU IN THE TOP 2% OF INTELLIGENT PEOPLE IN THE WORLD?
SOLVE THE RIDDLE AND FIND OUT.

There are no tricks, just pure logic, so good luck and don't give up.

1. In a street there are five houses, painted five different colours.
2. In each house lives a person of different nationality
3. These five homeowners each drink a different kind of beverage, smoke
different brand of cigar and keep a different pet.

THE QUESTION: WHO OWNS THE FISH?

HINTS

1. The Brit lives in a red house.
2. The Swede keeps dogs as pets.
3. The Dane drinks tea.
4. The Green house is on the left of the White house.
5. The owner of the Green house drinks coffee.
6. The person who smokes Pall Mall rears birds.
7. The owner of the Yellow house smokes Dunhill.
8. The man living in the centre house drinks milk.
9. The Norwegian lives in the first house.
10. The man who smokes Blends lives next to the one who keeps cats.
11. The man who keeps horses lives next to the man who smokes Dunhill.
12. The man who smokes Blue Master drinks beer.
13. The German smokes Prince.
14. The Norwegian lives next to the blue house.
15. The man who smokes Blends has a neighbour who drinks water.

ALBERT EINSTEIN WROTE THIS RIDDLE EARLY DURING THE 19th CENTURY. HE
SAID THAT 98% OF THE WORLD POPULATION WOULD NOT BE ABLE TO SOLVE IT.


ANTWOORD (http://www.manbottle.com/trivia/Einstein_s_Riddle.htm_answer.htm)

almouqawim
30-12-05, 23:00
Ik geloof er niks van dat einstein deze raadsel heeft opgesteld.

Victory
30-12-05, 23:02
ik zal het morgen uitzoeken als ik wat meer tijd heb.

Bar
30-12-05, 23:30
Geplaatst door Victory
ik zal het morgen uitzoeken als ik wat meer tijd heb.

Nou, gelukkig maar.

Ben toch zo benieuwd hoe wij in Iran onze raadseltjes oplossen.

Victory
31-12-05, 01:00
Geplaatst door Bar
Nou, gelukkig maar.

Ben toch zo benieuwd hoe wij in Iran onze raadseltjes oplossen.
Ik vraag mij af of mijn iq van 139 genoeg is om het op te lossen. Maar ik heb alleen de helft gelezen. Het is iets wat ik op papier moet schrijven, en daar heb ik nu even geen zin in. :)

We zien wel :p

Victory
31-12-05, 03:37
Ik heb er toch tijd voor vrij gemaakt, het is nu 03:32, en het heeft mij bijna 2 en half uur geduurd. En ik wilde net zeggen dat het niet klopt, maar door 1 stomme fout ben ik niet op het juiste antwoord gekomen (waarschijnlijk omdat ik moe ben)... Maar ik was er bijna, had ik maar niet die stomme fout gedaan. :(

Wat heb ik een teringhonger zeg... :cheefbek:

Zwarte Schaap
31-12-05, 08:04
Geplaatst door Seif
Einstein's Riddle

ALBERT EINSTEIN'S RIDDLE

ARE YOU IN THE TOP 2% OF INTELLIGENT PEOPLE IN THE WORLD?
SOLVE THE RIDDLE AND FIND OUT.

There are no tricks, just pure logic, so good luck and don't give up.

1. In a street there are five houses, painted five different colours.
2. In each house lives a person of different nationality
3. These five homeowners each drink a different kind of beverage, smoke
different brand of cigar and keep a different pet.

THE QUESTION: WHO OWNS THE FISH?

HINTS

1. The Brit lives in a red house.
2. The Swede keeps dogs as pets.
3. The Dane drinks tea.
4. The Green house is on the left of the White house.
5. The owner of the Green house drinks coffee.
6. The person who smokes Pall Mall rears birds.
7. The owner of the Yellow house smokes Dunhill.
8. The man living in the centre house drinks milk.
9. The Norwegian lives in the first house.
10. The man who smokes Blends lives next to the one who keeps cats.
11. The man who keeps horses lives next to the man who smokes Dunhill.
12. The man who smokes Blue Master drinks beer.
13. The German smokes Prince.
14. The Norwegian lives next to the blue house.
15. The man who smokes Blends has a neighbour who drinks water.

ALBERT EINSTEIN WROTE THIS RIDDLE EARLY DURING THE 19th CENTURY. HE
SAID THAT 98% OF THE WORLD POPULATION WOULD NOT BE ABLE TO SOLVE IT.


ANTWOORD (http://www.manbottle.com/trivia/Einstein_s_Riddle.htm_answer.htm)

Speciaal een toegift van ZS:

Ik geloof niet dat alleen maar 2 % van de mensen dit kan oplossen. Zo moeilijk was het nu ook weer niet. Het is eenn kwestie van logisch ordenen en dan simpel invullen. Ik had hem binnen een kwartier opgelost. De clou zit hem in regel 4, en 5 & 8 gecombineerd.

Oke hier mijn uitleg:

We weten dat er 5 nationaliteiten zijn met elk 4 eigenschappen/parameters. De eigenschappen zijn, Kleur huis, soort drank, merk sigaretten en huisdier. Dit zetten we in een schema die we schema 1 noemen.

We weten ook dat er 5 huizen zijn. In die 5 huizen wonen die nationaliteiten met hun eigenschappen. Ook hier maken we een schema voor. Deze noemen we schema 2.

http://x11.putfile.com/12/36408420476.jpg

We gaan nu schema 1 invullen.

Uit regel 1 weten we dat de Brit in een rode huis woont. Dat vullen we in onze schema 1.
Uit regel 2 weten we dat de Zweed honden houdt. Dat vullen we ook in schema 1.
Uit regel 3 weten we dat de Deen thee drinkt. Ook dat vullen we in schema 1 in.
Uit regel 13 weten we dat de Duitser Pince rookt. Je raadt het al, dat vul je ook in schema 1 in.

Nu gaan we naar schema 2:

Uit regel 9 weten we dat de Noor in het eerste huis woont. Vul bij huis 1 de Noor in.
Uit regel 14 weten we dat de Noor naast een blauwe huis woont. Dus huis 2 = blauw.
Uit regel 8 weten we dat in het middelste huis, dus huis 3, melk wordt gedronken. Vul dat in schema 2.

Dit zijn onze startschema's, nu gaan we echt logica gebruiken.

Uit regel 4 halen we dat het groene huis links van het witte huis staat. Dat wil dus zeggen dat het nooit huis 1 kan zijn omdat links van huis 1 immers een blauwe huis staat.

Huis 2 kan het zoiezo niet zijn omdat het al blauw is. Huis 3 kan het niet zijn omdat in regel 5 staat dat de bewoner van het groene huis koffie drinkt. In huis 3 drinkt men immers melk. Blijft er dus alleen huis 4 en huis 5 over.

Huis 5 kan het niet zijn omdat het groene huis links van het witte huis moet staan. Als huis 5 groen zou zijn dan zou het witte huis alleen nog rechts van het groene huis kunnen staan. Conclusie huis 4 = groen en huis 5 = wit. Dit vullen we in schema 2.

Uit regel 1 weten we dat de Brit in een rode huis woont. Aangezien we nu weten dat huis 1 bewoont wordt door een Noor kan de Brit daar niet wonen. In huis 2 kan hij ook niet wonen omdat we al weten dat huis 2 blauw is. Huis 4 en 5 is de kleur al van bekend dus blijft er alleen huis 3 over. Conclusie huis 3 = rood en wordt bewoond door de Brit. Vul in schema 2.

Nu weten we van huis 2, 3, 4 en 5 de kleur. Blijft er alleen huis 1 en 1 kleur over. Dat zijn huis 1 en de kleur geel. Conclusie huis 1 = geel. Vul in schema 2. (tegelijkertijd kun je alvast de uitkomsten ook in schema 1 invullen.)

Uit regel 7 weten we dat de bewoner van het gele huis Dunhill rookt. Conclusie, in huis 1 wordt Dunhill gerookt. Ook dat vullen we in onze schema's in.

Uit regel 11 lezen we dat de man die paarden houdt naast de Dunhillroker woont. Huis 1 woont de Dunhill roker hebben we al eerder geconcludeerd, dus moet de bewoner van huis 2, het blauwe huis dus, paarden houden. Vul maar weer in je schema.

Uit regel 12 lezen we dat de Blue Masterroker bier drinkt. Dat kan geen Brit zijn want die woont in het middelste rode huis waar melk wordt gedronken. Het kan ook geen Deen zijn want die drinkt thee (regel 3). Het kan ook geen Noor zijn want die rookt Dunhill hebben we al eerder geconcludeerd. Het kan ook geen Duitser zijn want die rookt Prince. Conclusie de Blue Masterroker kan alleen nog een Zweed zijn. Vul in schema 1.

De Zweed kan niet in huis 1 wonen, want daar woont de Noor. In huis 2 kan de Zweed ook niet wonen omdat in huis 2 het huisdier een paard is. Huis 3 wordt al bezet door de Brit, dus die kan het ook niet zijn. Huis 4 kan het ook niet zijn omdat daar al koffie wordt gedronken. Conclusie huis 5 wordt door de Zweed bewoont. Vul de beide schemas in. De zweed woont in een witte huis, drinkt bier, rookt Blue Master en heeft een hond als huisdier.

uit regel 15 lezen we dat de Blendroker een buurman heeft die water drinkt. Huizen 3, 4 en 5 kunnen nooit de buurman zijn van de Blendroker want zij drinken immers respectievelijk melk, koffie en bier. De waterdrinkende buurman van de Blendroker moet dus of in huis 1 of huis 2 wonen. We weten verder dat er nog thee, het andere nog in te vullen drank, door de Deen gedronken wordt (regel 3). In huis 1 kan de Deen niet wonen want daar woont de Noor.

Zo weten we zo dat alleen in huis 2 de theedrinkende Deen kan wonen. Blijft er nog maar 1 drank over, water. Dat wil dus zeggen dat de waterdrinker, de Noor in huis 1 is. We hebben nu bijna alle nationaliteiten gehuisvest. Alleen de Duitser is overgebleven. Dat komt mooi uit want huis 4 stond nog als enige leeg.

We weten nu van 4 huizen wat er gerookt wordt. Alleen huis 3 met 1 merk, namelijk Pall Mall zijn overgebleven. Conclusie de Brit in huis 3 rookt Pall Mall. Hieruit kunnen we dankzij regel 6 afleiden dat de Pall Mallroker, de Brit dus, vogels houdt.

Uit regel 10 lezen we dat de buurman van de Blendroker katten houdt. Aangezien in huis 2 Blend wordt gerookt en in huis 3 vogels worden gehouden kan alleen de andere buurman van de Blendroker, huis 1, katten houden.

We weten nu waar 4 van de 5 huisdieren worden gehouden, blijft er nog 1 vakje van het huisdier bij de Duitser over. Eindconclusie mag je zelf invullen.

~Panthera~
31-12-05, 08:55
Logica: "Albert Einstein werd geboren te Ulm, Duitsland. "


Oplossing: Duitser. :D

Gewoon zijn ego'tje'. :ego: :hihi:

20 seconden. :wohaa:

Corleone
31-12-05, 09:27
Hij was best makkelijk :cheefbek:..

Spoetnik
31-12-05, 14:45
ALBERT EINSTEIN WROTE THIS RIDDLE EARLY DURING THE 19th CENTURY.


Albert Einstein (March 14, 1879–April 18, 1955)

Early during the 19th century... jaja :p

GiovanniHN
31-12-05, 18:24
Ik had hem en om het te vieren luister ik nu Gonna fly now uit Rocky :lole:




Ik geloof er trouwens ook geen fluit van dat Einstein dit raadsel bedacht heeft, maar ik ben slim genoeg om daar geen aandacht aan te besteden. Want ik behoor nu tot de 2% van de meest intelligente mensen in de hele wereld.

Bofko
31-12-05, 18:30
Geplaatst door Zwarte Schaap
Speciaal een toegift van ZS:



:duim: Keurig analyse-bouwwerk !

amOer
31-12-05, 18:54
Geplaatst door Bar
Nou, gelukkig maar.

Ben toch zo benieuwd hoe wij in Iran onze raadseltjes oplossen.

:D:D:D hehehe


trouwens .. hijs helemaal niet zó moeilijk als je het systematisch aanpakt .. ( keb um niet geprobeerd maar dat kan ik zien aan de manier waarop dat raadsel is opgestald (A) )

observer
31-12-05, 18:58
het antwoord is gewoon de vis

want de vis erkent niemand als zijn eigenaar

Victory
31-12-05, 19:31
Ok, ik ben er uitgekomen. Maar ik geloof niet dat iemand dit in 15 minuten kan doen (zoals dat boven beweerd wordt). Zelfs als ik mijn notities overschrijf zal het meer dan 15 minuten duren, laat staan het denk werk.

Spoetnik
01-01-06, 13:37
Geplaatst door GiovanniHN
Ik geloof er trouwens ook geen fluit van dat Einstein dit raadsel bedacht heeft, maar ik ben slim genoeg om daar geen aandacht aan te besteden. Want ik behoor nu tot de 2% van de meest intelligente mensen in de hele wereld.

Nou ja, in de 19de eeuw gold het misschien, aangezien toen hoogsten 2% van de wereldbevolking kon lezen :)

Nelis70
01-01-06, 16:03
Geplaatst door amOer
:D:D:D hehehe


trouwens .. hijs helemaal niet zó moeilijk als je het systematisch aanpakt .. ( keb um niet geprobeerd maar dat kan ik zien aan de manier waarop dat raadsel is opgestald (A) )

goh, ben jij even geniaal.
Eerst doen, dan laten zien, dan geloven.