PDA

Bekijk Volledige Versie : Leestip: Ik laat je nooit meer gaan



Coolassprov MC
31-12-05, 13:56
Ik laat je nooit meer gaan


Ondanks bombastische verklaringen op internationale fora, draagt Nederland niet bij aan de bestrijding van mensenhandel, integendeel. Om een migratietoename te voorkomen worden sekswerkers niet als slachtoffers van mensenhandel behandeld, maar als illegalen. Het Nederlandse beleid dwingt zo vrouwen dieper de illegaliteit in, en versterkt hun afhankelijkheid van pooiers en criminele netwerken. Ruth Hopkins komt in haar boek "Ik laat je nooit meer gaan" tot deze en andere opmerkelijke constateringen na jarenlang onderzoek naar de seksindustrie en mensenhandel. Aan de hand van gesprekken met pooiers, de IOM, Nederlandse agenten en vooral het relaas van 2 vrouwen uit Albanië en de Oekraïne wordt een onthutsend beeld geschetst van mensenhandel.

Families uit ruige berggebieden die hun dochters aan vrouwenhandelaren verkopen, vrouwen die met behulp van een bezoeker uit seksclubs proberen te ontsnappen en Nederlandse agenten die buitenlandse prostituees zonder pardon het land uitzetten: alle ingrediënten zijn aanwezig voor een tranentrekker. En dat is precies wat Hopkins weet te voorkomen. Haar boek is een haarscherpe aanklacht tegen het Nederlandse en Europese migratie- en mensenhandelbeleid, en tegelijkertijd maakt ze korte metten met stereotiepe beelden. Zo toont ze aan dat een prostitueemigrant uit Albanië niet uitsluitend een passief slachtoffer van mensenhandel is, maar ook een zelfstandig onderneemster of verliefde vrouw kan zijn die bewuste keuzes maakt. Op paradoxale wijze is prostitutie immers een van de weinige echte keuzes die vrouwen in arme uitzichtloze omgevingen kunnen maken. Maar de westerse sociaal-democratische en christelijke moraal is onwrikbaar: prostitueemigranten zijn ofwel zielige slachtoffers, ofwel hoeren met nog minder scrupules dan hun Nederlandse collega's. Ook de agent vervult een dubbele - en tegenstrijdige - rol: als bestrijder van mensenhandel behoort hij vrouwen te beschermen, en tegelijkertijd probeert hij zoveel mogelijk mensen zonder papieren het land uit te krijgen. In de praktijk prevaleert het laatste aspect altijd boven het eerste, dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld België. Hopkins sluit af met een pleidooi om het repressieve migratiebeleid in te ruilen voor de bestrijding van mensenhandel en van veelvoorkomende drijfveren voor prostitutie, zoals werkloosheid.

"Ik laat je nooit meer gaan", Ruth Hopkins. Uitgeverij: De Geus, € 19,90. ISBN: 9044505424.